الفصل الحادي عشر

2029 Words
وقفنا الفصل اللي فات عند صدمه زين زين : ازاي مش ممكن ابدا. مستحيل قمر : بتوتر في ايه يا استاذ زياد زين وهو مازال علي صدمته : اصل اصل التصاميم دي واللفه اللي في الفستان دي ماقدرش يعملها اشهر المصممين العالميين انتي بجد مبتدئه شمس : جري ايه ياعمهم في ايه اه لسه مبتدأه وبعدين التصاميم حلوه اهي سيبت ركبنا ليه دره : عندك حق والله اللي يشوفه وهو بيزعق يقول عملنا مصيبه صبا : خلاص بقا نشوف شغلنا علشان نسلمه في ميعاده زين : انا اسف بس بجد لسه عند رايي ازاي قدرتي تعملي التصاميم دي قمر بابتسامه خطفت ماتبقي من عقل زين :. مش حكايه قدرت. انت لما بتعمل الحاجه وانت حاببها بتعملها من قلبك وبتخلص ليها بكل تفاني وحب بتحط ابداعك كله فيها علشان انت بتحبها ع** لما تعمل حاجه مش بتحبها مجبور عليها أو تقضيه واجب زين : عندك حق شمس : خلصتي ياست الفيلسوفه قمر بإحراج : معلش يا استاذ زياد هي لسانها طويل شويه ثم نظرت إلى شمس : ايوه خلصت يا زفته اخلصي انتي قضت قمر عشر ساعات كامله في إعداد التصاميم بمساعده شمس وصبا ودره وطبعا زين وسط جو من الضحك والمناقشات واخيرا حب من طرف واعجاب من الطرف الآخر شمس : يس كدا خلصنا دره بتهكم : لسه يا نجيبه عصرك وزمانك هو احنا لسه عملنا حاجه شمس : اي دا انا تعبت بقالي 12 ساعه بشتغل. اوووف الله يكون في عونك يا قمر صبا : امال احنا نعمل ايه شمس: مهو الفساتين جاهزه اهي لسه محتاجه ايه تاني قمر : بصي محتاجه التطريز بتاعها ودا اصعب حاجه وبياخد وقت كتير في علشان كدا هنعمله كلنا مع بعض. شمس : اووووف انا تعبت بقولكو ايه هناخد استراحه ساعه نريح فيها ودا أمر دره : مش هنلحق قمر : مش هتقدري عليها انا وأسر بنموت تحت أيدها سبيها شمس : المهم انا جعانه انا اول مره في حياتي اقعد من غير اكل الفترة دى كلها دره. : وانا كمان شمس : انا عازماكو نطلب ايه زين : وتطلبي ليه والأكل جاهز شمس : الله عليك يا ابني والله حاسس بالناس الغلبانه الشقيانه يعيش زياد. وياكلنا زين بضحك. : طب حاسبي لتاكليني بالمره دره: مش بعيد وانا معاها قمر بحرج : معلش يا استاذ زياد حسابك كام زين بعدم فهم : نعم قمر : قصدي حساب الحاجات دي زين : هو انتي قاعده مع سوسن وانا معرفش صبا : مين سوسن شمس ????? يخربيتك فصلت دره : صحيح مين زين : انا عارف بقا بيقولوها كدا وخلاص المهم اعتبروني عازمكو ع الغدي قمر : بس كدا احنا تاعبينك معانا وكلفناك كتييير زين : تعبكو راحه تسريع للأحداث خلصت قمر الفساتين وطلبت من زين انو يكلم ملاك يخليها تقابلهم في مكان التسليم وما تعرفش حد. وفعلا عمل كدا مع تحذير زين لملاك من أنها ماتقولش انو اخوها وفهمها كدبه ع قمر واجت ملآك حسب الموعد ملاك : قمر حبيبتي ازيك قمر : أشارت لها بأن تتوقف مكانها حبيبتك. وكان فين الحب دا لما اتهمتيني بالسرقه كان فين ياصحبتي وصديقتي قبل ماتكوني مديرتي تعرفي انا اكتر حاجتين بكرههم هما الكدب والخيانه هنا وعند هذه الجمله بلع زين ريقه بصعوبه زين في نفسه: استر يارب بس انا كدبت عليها علشان اعرفها مش اكتر أن شاءالله هتسامحني قمر بجمود: خلص الكلام يله علشان ما نتاخرش وذهبت قمر وورائها شمس وصبا ودره ملاك : انت ياابني ليه عملت كدا ليه بتكدب عليها زين : اسكتي دلوقتي مش ناقصاكي خالص قدامي يله ملاك بخبث : انت حبيتها زين بارتباك : ايه لا. اه. لا طبعا انتي بتقولي ايه ملاك : اه ولا. لا اثبت ع حل كدا زين. بعصبية: ملاااااااك. قدامي يله ملاك : طيب ياعم ماتزقش ودخلوا هم الآخرين في الداخل. تنتظر قمر قدوم الملكه صبا : انا متوتره اووووي شمس : وانا مبسوطه. اخيرا هنول الشرف واقابل الملكه اللي بحبها دره : اتلهي ع عينك واسكتي وبعد وقت قامت السكرتيره بابلاغهم بالدخول الي الملكه قمر : السلام عليكم انا المصممه من شركه الحداد. الملكه : اي عم بسمع كتير عن هي الشركه ياريت تكونو متل مابيتقال عليكن قمر : بابتسامه هتشوفي حضرتك الشغل ومنه تحكمي الملكه : شكلك واثقه من نفسك كتير قمر : واثقه من شغلي. اتفضلي حضرتك الملكه : خلينا نشوف شغلك صبا : متاكده هيبهر سموك قمر : اتفضلي حضرتك الفستان الملكه : ياالله شو هيدا. روووعه متاكده من انو انتي يلي صممتيه قمر : ايوه وفي 17 ساعه بس وطبعا بمساعده صبا ودره وشمس اختي الملكه : للحق. مو مصدقتك. ياالله شو ها الجمال بحياتي ما شفت هيك قمر : قلت لحضرتك أننا دايما متميزين عن البقيه الملكه : هلا عرفت ليش كنتي واثقه من نفسك كتير ماشاء الله عليكي قمر : ممكن حضرتك تقيسي الفستان نشوفه عليكي انتي والاميره علشان لو فيه اي ملاحظه الملكه : متل ما كنتي واثقه في نفسك اني رح انبهر بهيدا التصميم. انا واثقه أنو رح يكون ع قياسي دره : بس سموك كدا ما ينفعش لازم نظبطه عليكي الملكه : انتو ماشاء الله عليكو ما فوتو شئ وإذا في شى ناقص راح بتصل فيكن قبل الحفله. وهلا عن اذنكن قمر : اتفضلي. احنا بنشكر حضرتك علي ثقتك وذهبت قمر والثلاث فتيات ملاك : شوفت يازين البنت دبلوماسيه وقدرت ت**ب الملكه وتعاطفها. دا انا كنت واقفه اتف*ج. زين بابتسامه : ماتنكريش أنها عجبتك وعجبك تصرفها ملاك : الصراحه اه برغم انها خجوله بس جريئه وعندها ثقه في نفسها وشغلها زين في نفسه : طبعا مش هتكون مرات زين الحداد. لازم تكون جريئه. *****لا اله الا الله*********" في بيت قمر. دخلت قمر البيت هي وشمس شمس : يا اهل الدار. انتو فين ماما. مامتي ياست الكل انتي فين الام : في ايه يازفته لميتي الناس علينا هاااااا. قمر بنتي حبيبتي طمنيني عليكي قمر : انا كويسه ياست الكل وباست رأسها الام : قلقتيني عليكي اوووي ينفع كدا شمس :??? ع أساس اني واقفه هو كدا وماكنتش معاها الأم : اسكتي شمس : طيب يا ست الكل انا جعاااااااانه قمر : يخربيتك ودني باظت مش هسمع تاني ماما انا هنام شويه لاني فاصله خالص. الام : ماشي يا حبيبتي قمر : صح الا هو فين اسر اسر : سامع حد بيجيب في سيرتي وذهب ليحضن قمر شمس بحركه شعبيه ضربت ع ص*رها : يوه خضتني يا لطفي لينفجر الجميع ضاحكا عليها اسر. : هههههههههه. سوفاج. اووووي وضعت الام يدها علي رأسها : ربنا يصبرني علي ما ابتلاني شمس : ايه يا ماما مش هتاكلينا ولا ايه انا كنت حاسه انك مش امي انتي مرات ابويا صح ? الام: أيوه انا مرات ابوكي وغوري من وشي علشان ما موتكيش دلوقتي. شمس : مرات ابويا مرات ابويا احسن من مافيش بس اكليني انا جعاااااانه يا ناس اسر :??? طفسه من يومك شمس : ولاااااا لتلك احسنلك اسر : يامه هتاكلني الام : صبرني يارب قمر. : اسوره حبيبي يا اخويا اسر : ارغي يا قمر. عايزه ايه قمر : يعني انا مش عايزه حاجه بدلعك حرام ادلع اخويا كمام اسر : اصل انا كاشفك فجيبي من الاخر قمر : هو انا دائما مفقوشه كدا المهم في حفله بكرا بتاعه الملكه وبصفتي المصممه لازم احضر ويكون معايا موز جنتل كدا وقمور وحليوه اسر : من الاخر عايزاني معاكي قمر : بصراحه اه ونظرت له بعيون القطط اسر : بلاش النظره دي قمر بتسبيل : بليز. اسر : موافق واكيد الحفله هتكون مليانه مزز. بس بشرط قمر : موافقه ع اي حاجه. اسر : استني لما تعرفيه. قمر : قول اسر بنظره خبيثه : اممم هتيجي معايا عند فتحي قمر : برعب : لا لااااا ابدا اسر : خلاص مش جاي يا اما الحفله يا اما فتحي ها اختاري قمر بعياط : مامااااا. الحقيني. شمس . الام : ايه في ايه قمر : اسر عايز ياخدني لفتحي يا اما ميجيش معايا الحفله شمس. : ماتروحي خايفه من سنجاب اسر : ???? قمر : .دا دا بيطير. بلاش بالله عليك مش عايزه اروح اسر : بس كدا عز الطلب. انزل اجبهولك هنا قمر : لاااااا ياسر لا. وبدأت بالبكاء بصوت عالي شمس : ههههه هههههههههه. يخربيتك فصلتيني اسر : اهدي يا قمر انا بهزر معاكي قمر : يعني مش هتجيب السنجاب المقرف دا هنا اسر : لا شمس :?? الام : ?? صبرني. يارب قومي ياقمر نامي يا حبيبتي قمر : حاضر يا ماما. وانتو مش مسامحاكو ابدااااااااااااااا. اسر وشمس : هههههههههه ههههه ******* صلي على محمد******? . في اليوم التالي يوم الحفله كان مالك. جالس في مكتبه يتابع ترتيبات الحفله مالك : الو. ايوه يازين. زين : ايوه يا مالك مالك:. الحفله فاضل عليها خمس ساعات والتجهيزات خلصت زين : طيب وفيها ايه مالك : كنت هقولك خد بالك انا همشي عندي مشوار ضروري زين : ضروري اوووي يعني لدرجه تخليك تسيب شغلك مالك : ضروري فوق ما تتصور دا اللي هيخليني اكمل اليوم وبعدين شغلي خلصان ياسيدي زين : امممم شكل الموضوع فيه واحده مالك : انا متعودتش اكدب وبصراحه اه. زين : ? هو في اي كدا مالك : لا لا لا. زين بنفسه بيضحك زين : ماتخدش في بالك المهم روح يا سيدي علشان تعرف تكمل شغلك مالك : ربنا يخليك. يا زينو زين : امشي ياض اخلص معاك ساعه واحده مالك : سلام ساعه سلاااااااااااااااااام وذهب يجري. علي الجهه الأخري كانت شمس تتجول في مولات كثيره لشراء فستان يليق بها في حفله الملكه ولم يعجبها شيء فهي شمس كيف لها ان ترتدي مثل هذه الفساتين الباليه في حفل الملكه غير ان بعض الفساتين كانت عاريه لا تعتبر فساتين اصلا هي اشبه بقمصان النوم شمس ::: اوف مش لاقيه حاجه عدله ابدا ثم نظرت إلي هاتفها الذي يرن برقم غريب منذ بعض الوقت شمس : بغضب. ايوه نعم في ايه مارديتش من اول مره يبقا مش رده مالك : اهدي ايه بالعه راديو انا مالك شمس : مالك. قصدي مستر مالك. ازاي انا اسفه ثم انت ازاي جبت رقمي مالك : طب انتي فين دلوقتي شمس : انا في مول ''''''''''''' بس ليه مالك : خليكي عندك انا قريب منك ثواني وهكون عندك واغلق الهاتف شمس بذهول : دا قفل. ها قفل في وشي وامضت بعض الوقت بالكلام مع نفسها انا يتقفل في وشي هار ابوك اسوح. دا لسه متخلقش اللي يقفل في وشي مالك : من ورائها وهو يكتم ضحكته عليها شمس : اي دا انت تعالي هنا. انا يتقفل في وشي ها مين انت مالك : ياستي كنت مستعجل شمس : ولا مستعجل ولا نيله اياك ثم اياك اشوفك تتصل بيا تاني مالك : خلاص بقا انتي بتعملي ايه هنا شمس بحنق : راحه مع قمر واسر الحفله بتاعه الملكه الاردنيه والمفروض اجيب فستان. وكل اللي هنا يا اما قمصان نوم يا اما بدل رقص مالك : بخبث : وايه المشكله شمس : يا سافل يا منحط تفكيرك زباله. اقصد فساتين عريانه ومفتوحه مالك : طب تعالي نشوف مكان تاني وذهبت شمس مع مالك لمكان آخر لفت نظر شمس فستان جميل ولم ترد أن يراه مالك شمس : مستر مالك ممكن تشوف المكان دا فيه ولا لا. لما اشوف هنا مالك : تمام ذهبت شمس وأخذت الفستان وقاسته وكان علي مقاسها وطلعت بره واخدته ودفعت تمنه مالك : شمس شوفي الفستان دا كدا شمس بدون أن تنظر. : لا انا خلاص اشتريت ودفعت مالك : تدفعي ازاي وانا معاكي كيس جوافه انا شمس : وتدفعلي بصفتك ايه مالك: ؟؟؟؟؟ شمس : مش لاقي صفه. كدا خلاص وذهبت شمس ومالك ورائها مالك : انا هكون موجود في الحفله شمس ببرود : ليه مالك : هو ايه اللي ليه دي شركتنا هي اللي مصممه الد*كور والفستان لازم اكون موجود شمس : تمام مالك : وريني الفستان شمس : لا عايز تشوفه يبقا هتشوفه عليا بليل مالك : اياك يا شمس. ها خدي بالك من اياك يكون عريان انا قولتلك اهو .شمس : ملاكش دعوه انا عايزه امشي سلام مالك : استني هوصلك شمس لا مالك : استني. وفي هذه اللحظه رن فونه. أشار لها بأن تنتظر شمس : انا ماشيه. واوقفت شمس تا**ي وذهبت مالك : استني يابت وضرب كفا بالآخر وقال مجنونه بس بحبك. انا عارف انك دبش النهارده علشان قفلت في وشك وزعلتي. بس مش مشكله. جاء المساء علي ابطالنا منهم العاشق المتلهف ليري معشوقته. ومنهم المعجب بالاخر ومنهم الحاقد ومنهم الذي يسعي ليثبت برائته البنات طالعين زي الاميرات وبالذات قمر اللي زين مش عارف يشيل عينه من عليها الكل كان بيتساءل عن مصمم فستان الملكه والكل يمدح في الفستان وهناك اربعه عيون سوف تقلع من مكانها حقد وحسد وغيره وغضب في الحفله اتجه زين الي قمر زين : قمر قمر : ايوه يا استاذ زياد زين : طالعه قمر ياقمر بجد كل يوم بتبعريني عن اليوم اللي قبله قمر بخجل : شكرا انتباه يا جماعه الملكه هتلقي كلمه كان هذا صوت أحد المسؤولين عن الحفله السلام عليكم اعزائي الحضور ''''''''''''''' وبعد الانتهاء من كلمتها الملكه. : انا أعلنت قرار مهم طبعا حضراتكو بتسالو مين مصمم الفستان دا ومين الخبير دا اكيد شخص عالمي اللي عمل الفستان دا شابه لسه صغيره مبتدئه مبدعه عندها ثقه في موهبتها علشان كدا انها هتكون مصممتي الاساسيه ياريت تقبلي والعرض دا موجود في أي مكان هتشتغلي فيه. انتي مصممتي بصفه خاصه ودلوقتي أعلن عنها. : انسه قمر. اتفضلي نهايه الفصل الحادي عشر
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD