الفصل. العاشر

1958 Words
بسم الله الرحمن الرحيم اللهم صلي على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه وسلم تسليما كثيرا نبدا وقفنا الفصل اللي فات عند قمر وهي بتشوف مكان قمر : محتاجه مكان اقعد فيه يومين. هتعرف تدبرهولي زين : اه طبعا قمر : معلش ممكن توديني زين : ايوه طبعا قمر : تمام بعد مرور ساعه من الوقت توقف زين أمام أحد البنايات زين : اتفضلي دي شقتي قمر بخوف : شقتك لوحدك. قصدي عايش لوحدك زين : ماتخافيش كدا واه ياستي كنت بقعد لوحدي بس انا سيبتها من فتره وعايش مع اهلي دلوقت ماحدش يعرف بيها اصلا قمر بعدم اطمئنان: تمام زين : اتفضلي قمر طلعت معاه الشقه وهي خايفه. ركبت الاسانسير وطلعت الدور الخامس ووقفت مرعوبه قدام الشقه زين فتح الباب بابتسامه : اتفضلي قمر : دخلت ولسه زين هيقفل الباب ممعلش ممكن تسيبه مفتوح. هنا أدرك زين كميه الخوف حزن كثيرا احبيبته تخاف منه زين بابتسامه : اهو ياستي ماتخافيش سيبته مفتوح وبعدين انا مش بعض قمر : معلش انا هرتاح كدا يا استاذ زياد زين: بلاش أستاذ دي وطالما مرتاحه ياستي خلاص اتفضلي قمر : شكرا زين : العفو ياستي البيت بيتك هدخل اعمل قهوه اعملك معايا ايه قمر : اعفيني مش عايزه زين : اممم يبقا نسكافيه بس سكرك ايه بقا قمر بابتسامه : شكلك عنيد علي العموم سكري مظبوط زين : تمام عن اذنك بقا وزي ما قولت البيت بيتك قمر : اتفضل ذهب زين لإعداد المشروبات بينما قمر اخذت تتجول في انحاء الشقه مبهوره بتصميمها فهي برغم انها شقه صغيره إلا أنها مصممه بأسلوب عصري يغلب علي أساسها اللون الاسود متداخل في بعض اثاثه اللون الأوڤ وايت يعطي بريقا رائعا اخذت تتمشي بارجاء الشقه حتي وصلت إلي الڤراندا جلست علي الكرسي وأخذت تفكر كيف كانت حياتها وكيف اصبحت الي أن قاطع تفكيرها صوت مسحت دمعه تشردت على وجنتيها زين : قمر. يوووووه روحتي فين قمر قمر قمر : ها نعم ايوه زين : لا انتي مش هنا خالص قمر : معلش. اعذرني. زين : ولا يهمك اتفضلي النسكافيه قمر بابتسامه : متشكره. ودلوقتي الحاجات اللي جبتها واحنا جايين فين زين : طب استريحي الاول قمر : معلش مفيش وقت زين : تحت امرك ثواني اجيبهملك. وذهب وعاد ومعه حقائب بلاستيكيه اتفضلي. قمر : شكرا يا استاذ زياد على كل حاجه بتعملها زياد : تاني استاذ علي العموم ياستي العفو قمر : معلش هبهدلك الشقه مش بعرف اشتغل غير والورق مرمي جمبي زياد : مش مهم بدأت قمر عملها وعكصت شعرها علي هيئه كعكه ووضعت بها اح الأقلام لتثبيتها وكانت الاشياء عباره عن. اسكتشات رسم والوان واقلام رصاص بمختلف الأحجام بدأت عملها بالرسم اخذت تفكر وتفكر الي أن طرأ علي فكرها وبدأت في تنفيذها وزين مستمتع جدا بمراقبتها ومراقبه حركاتها وحركات وجهها من انعقاد حاجبيها دليل على التفكير ******الحمد لله******* في مكان آخر ملاك : اعمل ايه دلوقتي. وقمر اختفت اووووف ياربي هشوف زين ورنت علي أخاها ولاكنه أعطاها مغلق ألقت الهاتف علي المكتب بعصبيه ملاك : يووووه حتي انت كمان مختفي طب اعمل ايه في المصيبه دي مش هلحق اجيب مصصم جديد يصمم وينفذ اعمل ايه دلوقتي قاطعها دلوف معذبها رعد بابتسامه : القمر زعلان ليه ملاك : مش فايقالك دلوقتي سبني في حالي رعد : في ايه ملاك بعصبية : انت ايه ما بتفهمش جبله قولت سيبني في حالي بقا رعد بحزن : تمام عندك حق مابفهمش عن اذنك ملاك بندم : رعد استني انا اسفه رعد : خلاص يا ملاك ملاك : انا واقعه في مصيبه ومتعصبه وجات فيك رعد بابتسامه : لو كل مره هزعل وتصالحيني يبقا انا زعلان ملاك ضربت كفا باخر : يا حول الله بقوله مصيبه بيقولي زعلان وتصالحيني انت شارب حاجه ياابني رعد : طب تعالي وانا عندي حل ملاك بلهفه : عندك حل قول ثم صمتت قليلا بس انت تعرف منين المشكله اصلا رعد : تعالي معايا مش هينفع نتكلم هنا ملاك : تمام ذهبت ملاك مع رعد بسيارته الي أن توقف أمام البحر ملاك : ممكن افهم بقا في ايه وجايبني هنا ليه رعد : تمام اولا ياستي زين اتصل بيا وقالي أن قمر مش هي اللي سرقت التصميم والشغل هيتسلم في معاده ملاك بفرحه : بجد ولم تشعر بنفسها الا وهي تحضنه رعد وهو يحاوطها بذراعيه والابتسامه مرتسمه على شفتيه : لوكنت اعرف انك هتفرحي كدا كنت قولتلك من زمان شعرت ملاك بالوضع الذي وضعت نفسها فيه ملاك وهي تبتعد عنه : احم احم انا اسفه بس محسيتش بنفسي رعد : ياريت ماتحسييش بنفسك كدا علي طول ملاك أصبح وجها كحبه الفراوله احم أبيه رعد ماينفعش كدا ممكن تروحني رعد : انا رعد وبس مش أبيه ملاك : مش دا كلامك ولا نسيته رعد : بس دلوقتي انا رعد....... ملاك انتي مش عارفه بيحصلي ايه كل لما افكر انك كنتي مع الجلنف اللي قولتي عليه يوم ماكنتي راحه تقابليه كنت مش طايق نفسي لو كنت اعرف مكانك كنت جيت اخدتك. ملاك ماتسيبنيش انا .... انا ملاك : انت انت ايه انت **رت بخاطري استهونت بمشاعري لما جيت اعترفلك قولتلي انتي اختي الصغيره فاكر ولا افكرك. قولتلي مشاعرك دي مشاعر طفله لسه مراهقه قولتلي انتي لسه صغيره علي الحب عرفتني بحبيبتك واستهونت بيا بدل المره اتنين ليه. ولسه مازلت عمال تجرح فيا ماظهرتش الا لما عرفت اني هضيع منك قولت لا ازاي اضيع مني ازاي اضيع البنت السازجه. اللي حبتني بجد ازاي اخليها تشوف حياتها من اول وجديد مع انسان حبها لازم ادمرها لازم اخليها تفتكرني صح كلامي ولا غلطانه رعد : يااااه يا ملاك كل دا في قلبك وساكته بس انا فعلا بحبك ومش من النهارده من زمان بس كنت خايف من زين متستغربيش ايوه كنت خايف من زين هيقول ايه صاحبي اللي امنته علي بيتي بيحب اختي انا كنت بتوجع اكتر منك يوم ماجيتي تعترفيلي كنت طاير من الفرحه واللي كانت واقفه معايا دي اختي مش حبيبتي كنت لازم اعمل كدا انا بحبك من زمان من قبل حتي ماتعرفيني كنت باجي اذاكر مع زين علشان اشوفك ولسه جايه تقولي بدمرك؟؟!! انا بحبك يا ملاك ولو شايفه رجوعي ليكي اني بدمرك هبعد عن حياتك واسيبك مع الإنسان اللي اخترتيه صمت قليلا ليري دموعها اللتي تهبط علي وجنتيها بغزاره. ثم تابع حديثه رعد : فرصه اخيره ودا هيكون اخر كلام مابيناانا بمدلك ايدي لو موافقه نكمل مع بعض حطي إيدك في ايدي لو مش موافقه خلاص أما عند ملاك كانت تقول في نفسها : طلع بيحبني ههههه انا مبسوطه اه يا ابن الجزمه امال عامل عليا أبيه ومش عارف ايه احمدك يارب البجم نطق علي راي الشويش عطيه ( انتي في ايه ولا ايه اتنيلي يعني واحد بيعترفلك بحبه وانتي بتفكري في الشويش عطيه ?? بني ادمه فصيله ) فاقت علي قول رعد اعطي رعد ظهره لها ولمعت في عينيه الدموع ثم قال : انا اسف واقدر اعتبر دا رفض منك ثم انصرف ولاكن استوقفه كلامها ملاك : مش عايز تعرف مين الشخص اللي انا بحبه رعد : لا اكيد هعرفه في يوم من الايام عن اذنك ملاك : بس انت تعرفه عز المعرفه دا انت بتحبه اوووي وانت وهو واحد متقدروش تفترقو عن بعض رعد بملامح الصدمه والترقب : مين مش ممكن يكون مصطفي ملاك : لا مش هو عارف هو مين هو أبو شعر اسود وعنين عسلي وغمازتين دوخوني وجابوني الأرض رعد : بس ماتكمليش ربنا يهنيك بيه ملاك مكمله : راجل بأخلاق وقيم بيساعد الصغير قبل الكبير مش بيتكبر ع خلق الله رعد : معقول يكون امجد ملاك : معروف في شغله جدا مشهور الكل بيعمله حساب. ( حرام عليكي يا ملاك الواد أعصابه تعبت ريحيه بقا ??انا حاسه ان هيموت كمان شويه ??) رعد : صابر ؟؟ ملاك : اللي انا بحبه بيشتغل في الداخليه ومعروف بشهامته رعد : خلصنا من جو التشويق ده انا ماشي ملاك : هو موجود هنا عايز تتعرف عليه رعد بصدمه : موجود هنا فين وراح يلتفت حوله لعله يري غريمه ملاك بابتسامه : لابس بدله رمادي وقميص اسود فاتح منه اول زرارين وجزمه سوده وشامه ريحه برفانه وأخذت نفس طويل ثم أخرجته (البت بتتغزل في الواد عيني عينك. يا ايه الحقي يا ايه اللي مش بنقدر نتكلم قدام بعض كدا يخرابي ?? ) رعد : مش شايف حد لابس كدا ملاك : اللي بحبه بيشتغل مقدم في القوات الخاصه رعد : ياسلام ع الذكاء همشي. انا اشوف مين بيشتغ،،،،،، ثم لم يستطع تكمله الكلمه وأخذ يدور في عقله كلماتها " يعمل مقدم في القوات الخاصه " ثم " لابس بدله رمادي وقميص اسود فاتح منه اول زرارين" ثم " موجود هنا " رعد بحذر وخوف : انتي ٠٠٠ قصدك.٠٠ عليا انا امآات ملاك برأسها عده مرات للاعلي وللاسفل دليلا علي الموافقه رعد بفرحه : احلفي انتي بتتكلمي جد ملاك: اه انت يا رعد انت اللي بحبه وشوف مع كل اللي عملته دا ومش قادره اكرهك لسه حبك جوه قلبي مش عارفه اشيله مهما حاولت بس في الاخر بفشل رعد من الفرحه مش عارف يعمل ايه حبيبته لسه باقيه عليه وبتحبه وما حبتش حد غيره شال ملاك وقعد يلف بيها ويصرخ باعلي صوت رعد : بحبببببببببك ( واحنا ياايه ماحدش معبرنا?? هيييييح انت فين يا ابني تعالي قولي اي كلمه ?? شكلنا هنعنس يا ايه السناجل علي جمب كدا المهم ) ملاك : يا مجنون نزلني رعد وقف مره واحده وملامحه اتغيرت من الفرحه للضيق ملاك : في اي مالك رعد : امال مين اللي كنتي بتكلميه وتتفقي معاه انك تحددي ميعاد يجي فيه لوالدك ها ضحكت ملاك باعلي صوت رعد : بت بقولك ايه ما تعصبنيش بتضحكي علي ايه دلوقتي ملاك. : يا حضره المقدم انت مين شغلك في الداخليه ها شغلوك ازاي قولي رعد بسخريه : بطبق كشري ........بت هكون اشتغلت ازاي بكفائتي طبعا ملاك محاوله كتم ضحكاتها : هقولك بس ما تزعلش رعد بضيق : اخلصي ملاك : اصل البعيد جبله وما بيحسش قولت اعمل اي حاجه تتجنن بيها...... الفون كان مقفول اصلا كنت بشتغلك يعني وبعدين انا كنت رايحه لقمر في المستشفى رعد بذهول : جبله وبتشتغليني انتي . طب تعالي بقا وأخذ يجري ورائها وقضو امسيه رائعه **** استغفر الله********** نرجع لقمر وزين زين سمع جرس الباب وقال زين : هروح اشوف مين قمر : تمام ذهب زين وفتح الباب وكانت دره وصبا وشمس شمس بلهفه : قمر فين زين : انتي مين شمس : مش وقتك انا اختها زين : اسف اتفضلو هيا في الڤرندا من هنا وأشار لهم بالمكان. ذهبت شمس مسرعه وعندما رأت اختها ارتمت في أحضانها شمس : انا عارفه انك بريئه ولا يمكن تعملي حاجه زي كدا ابدا قمر : خلاص بقا متعيطيش وبعدين مين قالك دره. انا فلاااااااش باك صبا: يووه عدي ساعتين. لسه مابترديش ياقمر ومختفيه دره : انا هتجنن مين يقدر يعمل كدا عقلي راح مني وبعدين بقا صبا : استني كدا فون المكتب بيرن اشوف مين ونخرج ندور عليها دره : ماشي صبا : الو قمر : صبا اسمعيني وماحدش يعرف اني بكلمك اسمعيني كويس جيبي ورقه وقلم واكتبي ورايا الحاجات دي تنزلي تجبيهم من مخزن الشركه انتي ودره من غير ما حد ياخد باله وهبعتلك لوكيشن تجيلي فيه انتي ودره وممنوع حد من الشركه يعرف اني كلمتكو واملتهم نوع الاقمشه التي تحتاجها وعدد الامتار وأغلقت صبا بهمس لدره : قمر واسكتي تعالي معايا من غير نفس دره : تمام وخرجت الفتاتان وفعلا ما طلبت قمر وخرجوا من الشركه جلسو في كافيه حتي ترسل لهم قمر موقعها في هذ الوقت اتصلت بهم شمس وعلمت ما حدث وأصرت الذهاب معهم ووافقوا تحت إصرارها باااااااااااااك دره :بس يا ستي هو ده كل اللي حصل شمس: ومتخافيش قولت لماما انك في شغل يومين وانا معاكي علشان ما تقلقش قمر : كدا تمام اووي يله نبدا شغل انا خلصت نص التصاميم قمر : شوفو هنعمل ايه دره وشمس هيخيطو وصبا هتقص التصميم وانا عليا افنشه تمام شمس : ياناصحه زمانك انتي وهيا فين المكن اللي هتخيطو بيه قمر : فاتتني دي دره : طب هنعمل ايه زين : انا عندي حل في مشغل بتاع صديق ليا قريب من هنا ممكن اود*كو هناك شمس: هو دا الكلام قمر : بجد يا استاذ زياد جمايلك كترت عليا زين بمرح : عديهم بقا يلا بينا واحدهم زين علي المكان واشتغلو في جو من الحماس وبعد 3 ساعات خلصت قمر التصاميم وبدأوا ينفذو دخل زين عليهم قمر : استاذ زياد كنت عايزه اخد رايك في التصاميم حياها مش مناسبه زين بابتسامه: انا متأكد انها ههتكون جميله قمر : مش اووي اتفضل شوف زين اخد التصاميم وبرق فيهم مش مستوعب اللي قدامه ومره واحده قال بصوت عالي زين : ازااااااااي مش ممكن دا مستحيل يحصل ابدا يا تري في اي وليه معترض كدا اشوفكم الفصل الجاي علي خير نهايه الفصل العاشر
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD