الفصل الثامن عشر

1586 Words
بسمم الله الرحمن الرحيم وقفنا الفصل اللي فات لما قمر اتصدمت من الكلام اللي سمعته ايه هو الكلام اللي سمعته. تعالو نشوف انتهي زين من عمله فعاد الي بيته سريعا ليري اخته. الشقيه. زين : قاعده هنا ليه مش تعبانه ولا انا بيتهيألي ملاك : تعب عادي شويه برد مش هنعمل عليهم حكايه يعني زين : ما تستقليش بالمرض يازفته ملاك مغيره الموضوع : الا قولي المزه عامله ايه زين بتقطيبه حاجب تدل علي عدم فهمه : مزه ؟؟؟ مزه مين ملاك : اي دا يا ابني دا انت ميح خالص دي اقل كلمه ممكن اقولك الحته الشمال زين. بذهول : بت انتي انتي بتجيبي الكلام دا منين ملاك بلامبالاه. : عادي المهم قمر عامله ايه زين بهدوء : خايف ملاك : خايف من ايه وفي هذا الوقت دلفت قمر لتسمع حديثهم زين : خايف من ان يجي يوم وتعرف الحقيقه. تعرف اني مش المهندس زياد. البسيط. واني زين الحداد. تعرفي اجت المكتب النهارده كنت بموت بالبطئ. خايف ومرعوب. انا بعترف أن قمر. لا تمت بصله الي ماكنت عليه هاجر. بس انا اتعلمت الدرس الإنسان لا يلدغ من جحر مرتين ملاك : بجد صعبانه عليا انا مش عايزه اكدب عليها خصوصا اني حبيتها. اكتر من مجرد موظفه عندي اعتبرتها. اختي وصديقتي. واتمنيتها تكون مراتك بجد زين : قمر ساذجه جدا وطيبه وبأقل كلمه بيتضحك عليها. وبتصدق الكلام اللي بيتقال ليها بسرعه فاكره. يوم ما اخدتها. وخليتها. تستأذن وما تجيش الشغل يومها مكنتش مضايق ولا حاجه بس كل الحكايه. اني كنت عايز اقعد معاها لوحدينا و٠٠٠٠٠٠٠ قطع كلامه شهقه عاليه التفت ليري قمر واقفه. وسيل من الأمطار. تهبط من مقلتيها زين برعب : قمر ملاك : قمر انا. ٠٠٠ انا اخذت قمر نفسا طويلا ومسحت دموعها تحت نظرات زين المرعوبه من رده فعلها قمر بجمود : سمعت انك تعبانه يا ملاك هانم كنت جايه ازورك بس واضح انكم في جلسه عائليه اسفه حد عموما ألف سلامة عليكي عن اذنك استاذ زيا٠٠٠٠ اسفه قصدي مستر زين الحداد عن اذنك والتفت وغادرت ملاك : يعني ايه يعني كدا خسرناها دي بتقولي ملام هانم اندفع زين ورائا. مناديا :. قمر. ٠٠٠٠٠ قمر ٠٠٠٠٠٠٠٠ اسمعيني. اسمعيني بالله عليكي ٠٠٠٠٠٠٠ قمر. قمررررررررر ركبت قمر سيارتها بهدوء مرعب أنه الهدوء ما قبل العاصفه يا ساده ملاك : لحقتها زين بحزن : انا رايح وراها سلام ملاك : سلام حاول زين وملاك الاتصال بقمر كثيرا ولاكنها لم تجب لم تفلح اي من محاولاتهم في مهاتفتها اختفت قمر في اقل من عشره دقائق ولم يعرفوا لها وجهه زين كان مشتت كثيرا لم يعرف الي اين ذهبت. في هذا الوقت يعرف أنه جرحها الكل قلق عليها لم تعد الي المنزل اتصلت شمس بملاك لتعرف اين قمر فتخبرها ملاك بتأخرهم في العمل وملاك بدورها. أخبرت . زين أنها لم تعد الي المنزل مره أكثر من 3 ساعات وقمر مختفيه تماما وزين مرعوب بكل ما تحمله الكلمه من معني ذهب زين الي بيت قمر لعل وعسى أن يجدها في سياره زين زين : انا عارف اني بكدبي عليكي جرحتك كتير. بس يارب رجعهالي يارب. دي انقي شخص شوفته طيبه بهبل يارب رجعهالي سالمه يارب انا مليش غيرها يارب دي الشخص الوحيد اللي حسيت نفسي معاها يااااااااارب اوقف زين سيارته. امام منزل قمر ارجع. رأسه علي الكرسي ووضع يده علي عينيه من يراه يظن أنه نائم فتح عينيه وكاد أن يترحك رأي سياره قمر قادمه توقفت أمام المنزل وذهبت الي المحل المقابل. والذي كان مستحضرات تجميل اقترب منها ليري ماذا تفعل. خرجت من المحل واختفي. زين لاكنه يراها. رأي قمر وكأنها. قمر ذهب رونقه وبريقه ذابله عينيها محمره ومتورمه من البكاء شعرها مشعث عرف أن ما كانت تشتريه ماهو الا خافي عيوب حتي لا تسألها عائلتها عن شئ حزن جدا علي حال حبيبته ولاكنه فضل البعد حتي لا يزيدها عليها انتهت قمر من وضع خافي العيوب. ورتبت شعرها كما كان اخذت نفسا عميقا وأخرجته ورسمت ابتسامه باهته علي وجهها وذهبت الي البيت رجع زين الي بيته ___ اذكروا الله_________ مشاعرنا ليست إسفنج تمتص الخيبات وتعود كما هي، بل هي زجاج يتحطم بداخلنا.... نصرخ بصمت ونبكي بخفية لكي لا يرانا أحد.. لكي لا يشعرنا بضعفنا.. لكي لا نتلقى من نظرات الشفقة فقط نتصنع الإبتسامة والسعادة حتى نظل ثابتين.? دودو محمد ⁦✍️⁩⁦✍️⁩. هذا. هو الحال لدي قمر عند عودتها من الخارج الأم : اتاخرتي ليه كدا يا حبيبتي قمر : معلش يا ماما كان عندي شغل ومرهقه جدا. هموت وانام الأم : بعيد الشر عنك يا حبيبه قلبي استني كلي وبعدين نامي قمر : معلش يا ماما اكلت في الشغل ونفسي انام الأم : بترهقي نفسك ليه كدا احنا الحمد لله مش محتاجين فلوس لزمته ايه الشغل اللي تاعبك دا قمر بشرود : تاعبني اوووي والله الأم : خلاص سبيه قمر : هو دا اللي هيحصل الأم : صحيح ياقمر هتسيبي الشغل قمر بخضه : ايه لا يا ماما انا مكنتش بتكلم عن الشغل كنت بتكلم علي حاجه تانيه وبعدين انتي عايزاني. بعد ما وصلت للنجاح دا. اقعد في البيت تاني الأم : علي راحتك بس ماتتعبيش نفسك قمر : وهي تقبل راسها حاضر يا ماما الأم : ربنا يرزقك ويوفقك يا حبيبتي ويبعتلك الزوج الصالح شمس : وانا بنت البطه السوده صح اشمعنا هي الأم : جتك و**ه. اسكتي دا انا اللي امك بخاف منك شمس بحنق : ايوه كل حاجه حلوه ست قمر لاكن شمس ما بتفتكروهاش غير في المصالح ذنبي ايه اتدبس في غسيل المواعين ( اواني الطهي ) دا ها ذنبي ايه الأم : ما تتلمي يازفته شمس : طب والنبي هاتيلي البلايستيشن وهغسلهملك من بكره قمر ::: ههههه هههههههههه مش ممكن انتي واخده البلايستيشن يا ماما الأم بحنق : ايوه البت من ساعه ما بتقعد عليه بتنسي كل حاجه حتي نفسها ومش بتعمل حاجه قمر : طب يا ماما اديهولها دي هتموت من غيره الأم : شمس شمس : يخربيت شمس وسنين شمس علي اليوم اللي جت فيه شمس الأم : ما تتلمي. يابت في ايه هو محدش قادرلك ولا ايه شمس بصوت عالي : مااااما انا رايحه انام الأم بخوف مصطنع : روحي ياقلب وعيون ماما انتي اكيد جايه تعبانه شمس : حصليني يا قمر عايزه اقولك حاجه قمر : هههههههههه خايفه من بنتك يابطه هههههه الأم : مش مستغنيه عن عمري. دي تاكلني وبعدين تعالي هنا انتي مش خايفه قمر : فشر انا لا انا اخاف من شمس ابدا ابدا شمس من الداخل : قمررررررررر قمر بخضه. : قلب قمر من جوه هغير يا حبيبتي واجيلك الأم بتهكم. : امممم واضح قمر : معلش يا بطتي. العمر مش بعزقه وانا عايزه اموت علي ايد جوزي مش بنتك شمس : انتي يازفته ياللي اسمك قمر قمر : جايه جايه. باي يا ماما. حضري كفني وابقي طلي عليا كل شويه __________ الحمد لله _________ عند زين رجع البيت وهو صوره قمر وهي عينيها حمره من العياط. وشكلها اللي متبهدل مش راضي يروح من باله. وعمال يأنب في نفسه. وهو طالع شاف مامته الأم : مالك يا زين زين وهو يقبل يداها : مفيش يا امي ضغط شغل الأم : كدا برده يا زين بتخبي عني هو انا مش مامتك زين : انتي ست الكل ما مني حبيتيي ونور عيني بس صدقيني مفيش حاجه الام : انا موجوده لو حبيت تحكي زين : تسلمي يا امي انا هقوم ارتاح شويه الأم : روح يا حبيبي ربنا ينورلك طريقك. ويبعد عنك كل سوء زين : يارب يا أمي ادعيلي انا محتاج دعوتك دي اوووي يتجه زين الي غرفته ولاكن. يجد.ملاك تنظر له نظره عتاب زين : بالله عليكي ما تبصليش كدا بلاش النظره دي ملاك : عايزني اعمل ايه تعالي يا زين ثم تأخذه الي غرفته وتجلس. علي فراشه وتضع يدها علي رأسه تلعب في شعيراته ملاك : مالك يا زين فضفض قولي جواك ايه زين بشرود : عارفه يعني ااي تكوني انت من اولويات حد، تكون انت بنسباله الجنه، تحس انك وانتي معاه هو حاسس بالامان ومطمن ، عارفه يعني ااي الدنيا تقف بمكالمة تليفونك وانتي بتسمعي صوتك بانك مش تمام جربت الاحساس انك تكوني واثقه من حد ومدياله الامان، عارفه يعني ااي حد شايفك انتي حياته ومستقبلوا، عارفه يعني ااي حد يكون عايش عشان يسعدك، عارفه يعني ااي لما يكون بيحبك اوي وتكونوا شبه بعض حتي لو في اختلاف فانتو كده بتكملوا بعض، مدركه ان لحظة قربك من الحد ده قلبك بيدق وكإنو في سباق مع الزمن، جربت احساسك لما تبقي مكتئبه بتبقي متاكد انو مفيش غيروا هيسمعك، الشخص الوحيد اللي جربتي معاه حاجات لاول مرة، زين : انا كنت كدا بالنسبه لقمر وقمري بالنسبالي كدا بس خلاص هي فقدت ثقتها فيا مش بسهوله الثقه دي ترجع تاني برغم أن قمر ما اعترفتش وقالت إنها بتحبني. بس كل تصرفاتها وكلامها بيقولو أنها بتحبني انا خسرت قلب نضيف وابيض يا ملاك مش بسهوله يرجع ملاك : لا هيرجع بس عايز تعرف ترجعه ازاي اعتدل زين من نومته وقال زين بلهفه : ازاي قوليلي ازاي ملاك بابتسامه : لما تصر انك ترجعه مش تستسلم من اول جوله كل شئ مباح في الحب أو الحرب اعمل بالمثل دا خليك وراها في كل مكان ما تزهقش منها استحمل كلامها. ليك خليك بمعني اصح رزل بس سيبها يومين تهدي فيهم زين : الله عليكي بقيتي حكيمه يا ست ملاك بركاتك يا سي رعد ملاك وهي محمره من الخجل: ايه رعد مين زين بمكر : علي بابا يا بت يابت دا احنا دافنينه سوا ملاك : يووووه ما تسكت بقا يا اخي وخليك في مصيبتك وشوف هتصالحها ازاي زين بسخريه :: ما انتي معايا يا عنيا. مش هي صاحبتك برده ولا ايه شوفي ه‍تصالحيها ازاي ملاك : يا دي الليله المقندله يخربيت معرفتك يا زين ما بيجيش من وراك غير المشاكل اعمل فيك ايه زين : ولا حاجه يا حبيتي. احنا في الهوي سوي ملاك : ابو شكلك غور من وشي ياض زين. : علي ما اعتقد دي اوضتي يعني انتي اللي تغوري ملاك. : جبهتي سافرت امريكا وهترجع بكره زين : هههههههههه هههههههه هههههههه ههههههه ههههههههه انتي في ايه ولا ايه ملاك : طب فكر معايا كدا ثم يصمت قليلا زين لقيتها. لقيتها لقيتها ملاك : قولي زين : اسمعي ياستي ويقص عليها ما ينوي عمله ملاك : يخربيت دماغك دي الماظ يبني الماظ زين. وهو يعدى ياقه قميصه : علشان تعرفي بس دا انا زين مش اي حد ملاك : طب ما تنفشش ريشك علي الفاضي احسن يطير منك وبعدين انا بقا هصالحها ازاي زين. : مش مشكلتي شوفيلك حل ملاك : ابو شكلك ونعم الاخوه انا ماشيه. وما تتطلبش مساعدتي تاني يا عره انت فاهم ولا لا نهايه الفصل الثامن عشر قراءه ممتعه

Great novels start here

Download by scanning the QR code to get countless free stories and daily updated books

Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD