الفصل السابع

1788 Words
الفصل السابع السلام عليكم كاد زين أن يضع الهاتف ويذهب إلا أنه وقف مصدوما من هول ما رأاه زين يحدث نفسه: انتي بجد بشر زينا كدا ولا انا بيتهيالي مش معقول كميه البرائه دي كانك لسه طفله أخذ يتطلع في الهاتف ولم ينتبه الا علي صوت اغلاق الماء اي ان ملاك سوف تخرج من الحمام قريبا لم يشعر بنفسه الا وهو ينقلها الي هاتفه ويضع هاتف شمس كما كان ويذهب لغرفته سريعا قبل أن يكتشف أمره زين : ايه اللي انا بعمله دا ايه اللي خلاني اخد صور وفيديوهات قمر من ملاك طب ليه وفتح الهاتف وأخذ يتطلع إليها في وضعياتها المختلفه تاكل تمرح تلعب مع اصدقائها ومسابقه الاكل بينهم أخذ يتطلع الي الهاتف وعلي وجهه ابتسامه ليفوق الي نفسه ليسأل نفسه ما سبب تلك الابتسامة النابعه من القلب منذ زمن ولم ابتسم هكذا لما دائما تضطريني لافكر بك اه من انتي وماذا تريدين مني ****الحمد لله***** في اليوم التالي في الساعه الثامنه كان مالك قد خرج من البيت للركض قاصدا بيت شمس كان يرتدي زي الرياضه ويضع سماعات الراس ويرتدي الوشاح الخاص بالزي علي رأسه ( مش عارفه اجيبها يا جماعه قصدي الطربوش بتاع الترنج ????) ولا يتبين من ملامحه شئ بعد نصف ساعه كان تحت المنزل ينتظرها أما في الجهه الأخري كانت شمس ما زالت نائمه الام : انتي يا زفته ما تقومي بقا شمس : يوه بقا ما تسيبيني يا حاجه انام شويه الام : قومي يا بنت الجزمه ماشبعتيش نوم كل دا شمس : يا طمطم انا نايمه الفجر سيبيني بقااااااا الام : وايه اللي مسهرك للفجر يا موكوسه شمس : كنت بقرا روايه الام : يخربيت الروايات اللي كان دماغك دي قومي بقا يا زفته بت شمس : ????? الام : يخربيتك نمتي تاني اروح شوف الموكوس اخوكي وارجعلك في الخارج قمر: صباح الخيرات والبركات علي عيون احلي الناس الام : صباح النور ياحبيبتي ايه دا لبستي بدري رايحه الشغل بدري ليه قمر : ابدا بس النهارده اول يوم ليا في التصاميم وعايزه اشتغل علي التصميم دا هو دا بدايه السلم هو اللي هيرفعني الام: بالتوفيق يا حبيبتي قمر : رايحه فين كدا الام : الموكوس اخوكي عنده تدريب النهارده ومش راضي يقوم والزفته شمس لسه نايمه قمر : طب روحي الموكوس وهروح انا الوفاه???? قمر : شمس يا شمس شمس : ?????? قمر : يعني مش راضيه تقومي طيب وأخذت نفس طويل قمر: شااااااااااامس الحقي في فار جنبك عااااااا الحقي شمس : عاااااااااا فين دا فين يا ماما الحقيني لتلتفت بجانبها لتري قمر منفجره في الضحك شمس : اه يا كلبه بقا انا تعملي فيا كدا طب تعالي لتجري وراء قمر تعالي هنا يابت . قمر بصوت عالي : ماما تمت المهمه بنجاح انا رايحه الشغل بقا بنتك هتاكلني عاااااا وتجري وتفتح الباب وتخرج وشمس وراها قمر :خلاص بقا ياشمس قطعتي نفسي شمس وهي تمسك أذنها :هتعملي كدا تاني قمر وهي تؤدي التحيه العسكريه: خلاص يا باشا حرمت والله شمس :ايوه كدا ناس مش بتيجي غير بالعين الزرقا قمر : طب سلام بقا علشان ملاك هتنفخني شمس : سلام يا ريس ورجعت شمس البيت وهي في الطريق شافت مالك بيجري ناحيتها علي الجانب الآخر مالك : اي دا الهبله دي بتجري ليه وشهق شهقه يخربيتك انتي لابسه ايه وأخذ يتلفت حوله ليري إذا كان هناك من ينظر لها ليقتلع عيونه ياالله اكل هذا الجمال يتجسد فيك يا شمس فعلا اسم علي مسمي شمس حياتي يخربيتك يا شيخه وكانت شمس لابسه بيجامه عليها ميكي ماوس بنص كم ولكلوك في رجلها وعامله شعره علي شكل كعكه وتنزل بعض الخصلات المتمرده علي وجهها ليبتلع ريقه بصعوبه ويذهب للجري باتجاهها شمس : اي دا مستر. مالك لا مالك بس مستر دي مش لايقه المهم بتعمل ايه هنا يسطاااا مالك : يسطا انا حاسس اني بكلم واحد صاحبي شمس : واحد صاحبك شكلك عايزني اعمل معاك الجلاشه بقا دا كله واحد صاحبك دا انت عندك حول بقا مالك : لا يا باشا كله الا الجلاشه شمس : أنجز يا عم انت هتصاحبني اخلص بتعمل ايه تحت بيتي مالك في نفسه : دي تبقا احلي صحوبيه احم مش شايفه بعمل ايه المفروض اني بلعب رياضه بجري يعني شمس : اه علشان تخس يعني ايوه صح انت خسيت كرشك راح مالك : انتي بتكلميني انا مين دا اللي عنده كرش شمس وهي تتلفت حولها : هو المفروض مفيش حد غيرك هنا يعني انتا مالك : مسكها من قفاها بقا انا عندي كرش شمس : انت يا عم سيبني علشان ايدك هتوحشك مالك : وريني هتعملي ايه شمس هزت كتفيها ومطت شفتهيها دليل على الامبالاه: انت الجاني على نفسك ومسكت أيده وراحت شداه وقلبته علي الارض علي ظهره ( تخيلوا المشهد كدا زي اللي في الافلام الامريكيه ???) مالك : اه يا مي ظهرااااي يا بنت المفتريه عملتيها ازاي دا انا اللي هو انا مش عارف اعملها شمس : تحب اوريك تاني مالك : رفع أيده الاتنين : لا لا لا خلاص مش عايز اعرف ثم إن دا منظر تخرجي كدا شمس بعدم فهم : كدا اللي هو ازاي متحاسب علي كلامك يا اخينا مالك وهو يشاور علي ملابسها : كدا بصي لنفسك شمس : نهار اسود ومنيل انا خرجت كدا فعلا منك لله يا قمر يا بنت ام قمر هيبتي راحت وبرستيجي بقا في الأرض مالك : هههههههههه هههههههههههههههه كل دا علشان هههههههههه البرستيج هههههه امال لو حد مات هتعملي ايه هههههههههه شمس بحنق : ما تضحكش عليا انا رمز الشياكه والموضه يتعمل فيا كدا مالك : هههههههههههههههه شمس : بص يا معلم انتا مشوفتنيش وما تقابلناش تمام كمل جري بقا ما عطلكش وذهبت البيت ركضا مالك : هههههههههه مجنونه والله هههههههههه هههههههههههههههه شكرا علي جرعه الأ**جين ورجع الي بيته *******استغفر الله********* عند قمر دره : احنا كدا قسمنا الشغل بينا صبا : ابداي في التصميم بقا دره : بصي ابهرينا عايزين ابداع قمر : هههههههههه مالكو كدا دره : بصي يا اسطا انتي هتصممي واحنا هنزوغ كدا نتفسح لحد ما تخلصي يومين تلاته عشره ما يهمكيش قمر : ايه دا هو انا مقلتكوش صبا بعدم فهم : قولتلنا ايه دره : لا ما قولتلناش قمر : او ماي جاد لا لا دا كدا انا وحشه أوووووووي ليكو حق تزعلو مني عارفه اني قليله الأصل ( واخده بالك انتي يا اسراء ????فهماني صح??) دره : ما تنجزي يا حلوه بقا قمر : هههههههههه اصل انتو هتساعدوني في التصاميم يعني كلنا في الهوا سوا صبا : هار اسود ومنيل ????? دره : لا ما تقوليش نكته بايخه ازاي انتي المصممه واحنا المساعدين قمر : لا ما هو انا قولت يا بت يا قمر ما ينفعش تشتغلي لوحدك اصحابك هايزعلوا منك فروحت بقا لملاك وقولتلها وعي وافقت دره : يا شيخه قولي كلام غير دا ??? صبا : وكمان قولتي لملاك??? قمر : انتو مش فرحانين ?? صبا ودره : اوي اوي صبا : اسفه يا حاج بقا قمر : بتتاسفي ليه دره : اصل كانت واعده ابوها أنها هتروح للمول وشويه اماكن وتجيب عريس ابن ناس كدا بدل المعفنين اللي بيجولها والمحروسه جت طيرت العريس صبا :???? قمر: لا ما تقوليش هههههههههه يخربيتك صبا : اعمل ايه احسن من ابن عمي المعفن الزباله الحقير الغ*ي قمر : ماله يعني مش راجل صبا بحسره : راجل ال راجل أل دا انتي ارجل منه يابنتي والله والمصيبه انو صعيدي متحكم. يعني اي غلطه هطخك بالنار علي طول قمر : هههههههههه لا هههههههههه صبا : اضحكي اضحكي دره : ما توافقي وخلاص صبا : اه قولو بقا انكو عايزين تتخلصو مني دره وقمر : هههههههههه هههههههههههههههه قمر : الصراحه اه هههه صبا ? : حقيره قاعده علي قلبكو انا طلبت من الحاج يديني مهله 3 شهووور قمر : هههههههههه احم ورانا شغل كفايه كدا بقا ******الله اكبر********** عند بطلنا العسول زين حط كاميرا مراقبه في مكتب قمر علشان يعرف يسمعها زين : انا حاسس اني مراهق اي اللي انا عملته دا لا وكمان من غير حد ما يعرف وكاميرا سريه اوف بقا طب افتح زين : لا مش هفتح لا الفضول هيموتني هفتح اللاب بس اشوفها بتعمل ايه واقفل علي طول لا مش هفتح وانا مالي بيها. تؤ تؤ وبعدين. بقا في وجع الدماغ دا خلاص اخر كلام مش هفتح لا هفتح وفتح في النهايه بعد ما تعبنا خالث فتح زين الكاميرا وسمع حوارها مع اصحابها وعمال يضحك من قلبه علي تصرفاتها الطفوليه وحركاتها والريآكشنات اللي بتعملها وطول ما هو بيتف*ج ما شالش عينو من عليها وما بصش لصحابها اصلا زين : ياه معقول دا انا ضحكت ضحك ما ضحكتوش من سنين ضحكت من قلبي معقول تكوني قدري يا قمر ترجعي فيا الحاجات اللي راحت بس ياريت ما تطلعيش زي هاجر اوووف بقا لازم ابطل تفكير فيكي علشان اعرف اشتغل لازم ******لا اله الا الله****** في جامعه شمس علا واقفه لوحدها وعماله تتصل علي شمس وشمس ما بتردش علا: يووووه ردي بقا يا متخلفه رمزي : الجميل بيكلم نفسه ليه علا بدون أن تلتفت له : طرقنا يا اخينا مش ناقصه هيا رمزي ووقف أمامها : اوبا مين مزعلك بس علا : هو انت رمزي : اه انا علا : بنتظر الدكتوره شمس المتخلفه انت بقا بتعمل ايه هنا وعايز من ايه ( قصف جبهه ثلاثي رباعي ???يعيني عليك يا رمزي ) رمزي باحراج : مش المفروض أن احنا اصحاب وكدا علا : لا احنا ما بنصاحبش ولاد رمزي ???? : اسف اسف علا رمزي صعب عليها وشتمت نفسها انها عملت كدا وخصوصا انها عمرها ما اتهامات مع حد كدا علا بمرح : تعالي يا ابني بهزر يا رمضان ايه ما بتهزرش ملاكش في القفشات ولا ايه شكلك من بتوع البوز رمزي بارتياح : حرام عليكي يا شيخه مش تقولي علا : احم اسفه عارفه اني كنت قليله الذوق بس كله بسبب المتخلفه دي واخذو ينظرون لبعض قليلا شمس : يامحن وايه كمان اجيبب شجره واتنين لمون احسن علا ب**وف : احم خلاص يا شمس احنا كنا بنتكلم بس رمزي : طب عن اذنكو اشوف عمر واجي شمس بغمزه : الا ايه هي الحكايه شامه ريحه لاڤ في السكه علا : ايه انتي بتقولي ايه يا جزمه وبعدين اناخرتي ليه شمس :ما تهربيش مني فيه لاڤ وحاجات حلوه وكدا علا : اوووف الواحد ما يعرفش يخبي حاجه عنك ابدا شمس ببرود :لا علا :مستفزه شمس:اخلصي علا :لا يا ستي مش لاڤ ولا حاجه دا مجرد اعجاب من ناحيتي مش عارفه بقا هو متبادل ولا فيه حد في حياته شمس : واااااو واخيرا هاحضر فرح واللبس فستان سواريه ويبقى عندك اطفال وينادوني خالتو والعب معاهم وكدا بت يا علا مش هينادوني خالتو ولا هيطلعو كلاب زي امهم علا :صبرني يارب بقولها اعجاب فكرت في الفرح والعيال أمشي قدامي يا آخره صبري امشي شمس : هههههههههه طيب ما تزوقيش بس ***** صلي على محمد**** اليوم انتهي وزين رايح الجراش علشان يركب عربيته ويروح سمع أشخاص وهما بيقولو شخص واحد : كدا خلاص فضيت تلات ارباع العربيه من البنزين كدا يدوب هتمشي شويه وهتقف في حته مقطوعه شخص 2: وكدا نقدر نخطفها ونوديها البوص شخص 1: بس اسم علي مسمي قمر وهي قمر الريس ياخد غرضه منها وبعدين نتسلي شخص 2: طب ما تعرفش هو بيعمل كدا ليه شخص 1: ايوه البوص كان زميل ليها في الجامعه وكان بيحبها وهي كانت رافعه مناخيرها كدا ومغروره وقالها انو يسحبها وهي رفضته بدل المره تلاته وهو عايز يعمل كدا علشان ي**ر مناخيرها ويجبرها تتجوزه زين واقف مصدوم حس أن روحه بتنسحب منه بمجرد التفكير أن هيحصلها سوق او حد غيره ياخدها منه وقبل أن يستوعب اللي حصل كانت قمر ركبت عربيتها ومشيت زين : لا لا انا لازم أنقذها مستحيل يحصلها حاجه وركب عربيته وساق بسرعه ولما وصل لمكانها كانت المفاجئه من نصيبه شاف قمر وهي متشاله ومتخدره واتحطت في عربيه ومشيت العربيه بسرعه وهو مش عارف يعمل ايه اخد نمره العربيه واتصل علي راغب صاحبه في المرور يتابع خط سير العربيه دي يا تري زين هيقدر ينقذ قمر في الوقت المناسب؟؟ واي مصير اعجاب علا برمزي وهل هو متبادل ؟؟ ويا تري لعبه القط والفار هتفضل مستمره بين مالك ومجنونتنا شمس كتير؟ نهايه الفصل السابع
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD