الفصل التاني ((

1262 Words
في صباح يوم جديد في حديقه المنزل كانت تركض قمر بفرح بجانب والدتها وهي تتامل المكان بسعاده لتجد فارس يخرج من المنزل وهو يرتدوا ملابسه مستعد للخروج تركض اليها قمر تتعلق برقبته وهي تقول بفرح ....عم فارس عم فارس فارس وهو يقبل وجنتاها يقول .....عامله ايه يا قمر النهارده قمر بالطفوله ......حلوه تعال العب معي فارس...... مش هينفع يا قمر عندي شغل اما ارجع قمر وهي تزم شفتيها وعلى وشك البكاء ......انا كده هازعل منك يا عم فارس فارس بحنان........ تزعلي ليه يا جلبي فارس تعالى بس نفطر وبعدين هاجولك هاجيلك امتى عشان العب معك ثم نظر لشمس وهو يقول...... يلا خلينا نفطار يدخل الى داخل المنزل ويجلسوا على طول الفطار كان فارس يا اجلس على طاوله وعلى قدميه تجلس قمر لطعمها هو بحنان ووالدته التي كانت تجلس بسعاده لوجود قمر وشمس بينهم ينزل اسر بعد مده وهو يجلس اخته في المكان المخصص لها ويقول........صباح الخير الجميع .......صباح النور ليجلسه صباح الخير هكذا قالت الفتاه التي دخلت من باب المنزل وهي تقترب من الكرسي القريب من فارس وتجلس عليه الجميع .......صباح النور ام فارس...... تاخرت ليه يا هنا هنا.......... معلش يا امراه عمي اصل كان ابوه تعبان شويه وكنت جاعده معه ثم نظرت لفارس وهي تقول عامل ايه يا فارس فارس ببرود .......كويس لتجد شمس وقمر يجلسون على الطاوله نظرت لام فارس وهي تقول....... من دول يا امراه عمي ام فارس .......دول مرات شريف وبنته الله يرحمه ثم نظرت للشمس وهي تقول ودي مرات فارس يا شمس نظرت شمس بستغرب فهي كانت تعتقد انه ليس متزوج لتقول ......اهلا هنا .......اهلا بك انتي نهض فارس بعد ان اجلس قمر على الكرسي وهو يقول..... انا ماشي والدته .......متاخذ شمس معك يا ولدي وديها المستشفى فارس بقلق ......مستشفى ليه والدته ......هي عايزه تقدم في المستشفى عشان تشتغل يا ولدي ما هي الدكتوره فارس بغضب....... ليه امي هي محتاجه حاجه الكل هنا تحت امرها ليه تشتغل شمس وهي تتكلم بعد ان وقفت......... معلش يا استاذ فاهم خليني على راحتي لان كده هابقى مرتاحه وبعدين انا بحب شغلي جدا فارس بتنهيده........ طيب خلينا نمشي كانت تنظر هنا لهم بستغرب ف اول مره ترى فارس هكذا يوافق على قرار لم يكون موافق عليه من قبل لتنظر لهم وتقول في سرها مش عارفه ليه مش مرتحيلك يا بنت البندر قطع تفكيرها صوت ام ساره وقبل خروج فارس وشمس ام ساره وهي تدخل غرفه الطعام........ صباح الخير ايه ده مين دي يا ام فارس ام فارس....... دي امراه ابني شريف الله يرحمه جت هي وقمر ام فارس........ وه وه وه لا يكون الكلام اللي بيجولوا الناس صوح ام فارس باستغراب...... كلام ايه اللي بيجولوا الناس ام ساره ......انا مالي هم اللي بيجولوا ان مرات شريف صغيره وحلوه واخذاه عشان فلوسه امال يعني هتتجوزي واحد زي شريف كبير ليه فارس بغضب....... جرى ايه يا امراه عمي ايه الكلام الماسخ ده ام ساره....... يا فارس انا مالي انت هتاكلنى ولا ايه كل ما اتكلم كلمه تهب في انا مالي هم اللي بيجولوا وبعدين يعني هي واحده صغيره بالسن زي شمس بالعقل كده تتجوز واحد زي شريف ليه شمس بحزن...... بعد اذنكم ونهضت لترحيل لكن امسك فارس من يدها وهو يقول........ اقسم بالله لو سمعت الكلام ده في البيت ثاني هطربق على عليكم وانت يا امراه عمي ما تسمعيش كلام الناس تاني فاهمه قال اخر كلمه بسخريه فهو يعلم انها من تذيع هذه الاشاعات ثم شد شمس من يدها وخرج من الغرفه بل من القصر كله فارس بغضب وهو ما زال يمسكها ........كان لازم انتي اللي تردي عليها ليه سكتي شمس ......مش عايزه ابتدي بمشاكل افهم بقى فارس........ مشاكل ايه امراه عمي من النوع اللي لو سكت لها هتزيد في اللي بتعمله افهم انتي ما تبقيش شخصيه ضعيفه شمس بغضب .........انا مش شخصيه ضعيفه ولا هاكون يا فارس بس انا وعدت شريف انها عامل اهله زي اهلي بالضبط ومستحيله زعل شريف في قبره ثم اكملت بحب .......اصل شريف ده كان كل حياتي اصل هو كان بح فارس بزعيق ........بس بقى اخرسي مش عايز اسمع صوتك لفزعت شمس من صوته العالي لتقول بخوف ........انت بتزعق كده ليه انا اللي غلطانه اني واقفه باتكلم مع واحد زيك حيوان هاجمي فارس بغضب وعيونه مليئه بالشر.......... انا حيوانه وهجمي ثم شدها من يدها اكثر وهو يقول طب اعملي حسابك المحامي جاي بالليل وهوريك مين الهجم يا شمس يلا ادخلي جوه شمس ........هاروح المستشفى فارس بغضب.......... وانا قلت جوه ما فيش مستشفى على جوه لتركض شمس من امام هذا الحيوان وهجمي ?? زي ما هي بتقول علي ليلتك سوداء يا شمس ??? في مكان تاني بعيد عن الصعيد في القاهره وفي قصر اقل ما يقال عنه انه قصر من قصور الحكايات واول مره نروح كان لمالك الجرحى كانو يجلسون على طولت الفطار مالك بحد يلا يا هانم انتي وهي اطلعوا البسه عشان المدرسه السنه دي شهاده وعايز اخر السنه مجموع كويس مش عايز **ل تاج ونور حاضر يا ابيه ثم تتفاجئون بدخول فتاه اقل ما يقال عنها انها ترتدي ملابس فاضحه وهي تقول مالك كانوا نور وتاج ينظرون الى بعض باستغراب مالك لتاج ونور يلا انا قلت ايه ليركضون الفتاتين مالك ماريا مش قلت لك ما تجيش البيت ايه اللي جابك ماريا بدلع ايه يا حبيبي وحشتني ومش باشوفك قلت اجي اقابلك ثم اكملت بواقح هو انا ما وحشتكش يا بيبي وقبلته على وجنتيه بدلع مستفز تاج من وراء الباب التي كانت تقف خلفه هي ونور يا نهار اسوووح دي بتبوسوا نور جاتها نيله وهي شبه المصاصه كده تاج معقول ابيه حيتجوزها نور نهار اسوح والحيه دي تعيش هنا لا لا اكيد تاج طب يلا نلبس قبل ما ابيه نادى علينا في مكان ثاني كانت رنا اخت فارس ارجع من الجامعه بالعربيه اللي فارس اديها لها ومخلي معها سواق رنا..... اه في ايه يا عم احمد عم احمد..... العربيه عطله يا ست رنا رنا ......يا لهوي في المكان ده طب كلم فارس عم احمد .......حاضر ثم اخرج الهاتف الو الو رنا...... في ايه عم احمد .....المكان مفهوش شبكه ابتعد عم احمد قليلا عن السياره سمعت رنا صوت احدهم جانب السياره وهو يقول بوقاحه....... انتي بتعملي ايه هنا لوحدك يا جميل رنا بخوف... انت مين الشاب..... ايه يا قمر انزل من العربيه بس ده احن ليلتنا عسل وشد رنا من العربيه رنا بخوف وفزع ....ابعد عني اه لا بعد عم احمد عم احمد فارررررررررررس مره واحده لقيت رنا الشاب وقع على الارض بسبب واحد شد من عليها وقعد يض*ب فيه اما رنا فقعدت على الارض وهي بتعيط بخوف وانهيار من اللي كان هيحصل الشاب اللي انقذها بعد ما اض*ب الشاب التاني علقت موت رح لرنا وهو بقول....... انتي عامله ايه فيك حاجه بس رنا بتعيط و بترجع لوراء وهي فاكره ان هو برده هيازيها الشاب وهو بيقرب منها.......... ما تخافيش انا مش ممكن ازيك في اللحظه دي كانت رنا هتقع فامسكها الشاب من ايديها وقربوا من بعض وفي لحظة دي تاهت عيونهم في لحظه طويله ونسيوا الزمن وبعد لحظات ما حدش حاسس بيها قطع نظرتهم عم احمد وهو جاي يجري وبيقول .......ست رنا مالك رنا ......ما فيش يا عم احمد الشاب.......... اهلا يا عم احمد انا اسمي على كان في واحد بيضايق انسه رنا بس خلاص الحمد لله تعالى بقى وصلكم في مكان تاني دخلت الى الغرفه وهي تمسك هاتفها وتقول .....الو فتحت عيونها بفرحه كبيره وطمعا وهي تقول بجد طب ابعث الصور بسرعه ثم اغلقت وهي تنظر للهاتف بفرحه كبيره وتقول اموت واشوفك يا فارس انت وامك بعد الفضيحه دي ثم ضحكت ههههه في البيت الكبير وفي المساء المحامي ......والله يا هانم دي وصيه جوزك الله يرحمه نظره هي بعيونها الزرقاء مليئه بالدموع وهي تقول......... معقول شريف هو اللي كاتب في الوصيه كده ده كان مبيستحملش الهواء يعدي من جنبي دلوقتي بقى عايزني اكون لواحد تاني ثم نهض وهي تقول....... لا انا مستحيل اقبل الوضع ده انا اخذ بنتي وامشي لتقف وهي تاخذ بيدها بنتها ثم تركض في طريقها لباب الخروج ولكن اوقفها صوت بارد كبرود الثلج وهو يقول ......هتروحي فين يا عروسه لم يكن هذا إلا فارس
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD