ودخلت الاوضة مانا مش ناقصة دخلت نمت وصحيت اذاكر المادة الي بعتها وهكذا تمر الاياام لغايت لما خلصت امتحانات علي خير وبيفضل الله ، كنت قاعدة مستنية النتيجة علي اعصابي حقيقي خايفة اجيب اقل من مجموع ثانوي ومش اخشها مانا لازم اخشها عشان اعرف اخش منها كلية الي عيزاها واعرف اسافر ، وجه يوم كنت واقفة فيه فاتحة باب تلاجة بشرب وفجاءة ماما لقيتها جريت عليا وقالتلي سارة سارة نتيجة ظهرت رجعت المايا الي بوقي قولتها ايه؟! نتيجة ظهرت، راحت ماما قالتي كتك القرق اي الي انت عملتيه ده ، قولتها مانت خضتيني ، قالتي المهم انها ظاهرت اتفضلي لاب اهو ودخلي رقم جلوسك وهاتيها طول مانا كنت بدخل رقم جلوس كنت بستغفر مهو بردك الاستغفار بيجب نتيجة وبفضل الله ربنا فجئني بل مجموع بتاعي ، صرخت وقولت ماما سمااا تعالوا بسرعة شوفوا انا عملت اي ، جم جري وقالولي ها جبتي كاام بصيت في الارض وقولت 180قالوليىمن كام قولتهم من 280 صوت ماما في وشي ولسة بتتكلم ، روحت بصتلهم وقولتهم بهزر بهزر جبت 250من 280 صغرطت ماما مابقنش مصدقة قالتلي ازاي قولتها الفضل كله لربنا ثم سما هي الي من ساعت ماادتني المحاضرة وانا كلامها مش بيفارق وداني، طبعا ياسما انت وعدتيني اني لو جبت مجموع ثانوي هتدخليني قالتي وانا عند وعدي هنشوف تنسيق ثانوي عاامل ازاي بقيت متوترة وطبعا عشان الاستغفار دايما بينجي بقيت استغفر كتيير لغايت لما نزل تنسيق ، وتنسيق ثانوي كان 240وبفضل الله دخلت ثانوي مرحلة اولي طبعا شيلتي الي كانوا معايا والمفروض انهم اشطر مني معظهم دخل صنايع والي دخل تجارة خمس سنين بقيت مستغربة ازاي ده يحصل مع انهم اشطر مني بس الي حصل صدق الي قال العبرة مش في بدايات العبرة في نهايات ، دخلت اول يوم في ثانوي انا كنت انطوائية جدا حاطة الهند فري في ودني وقاعدة بسمع BTS من غير موسيقي لقيت واحدة بتقولي الله انت بتسمعي BTS قولتها ااه قالتي انا بحبهم جداا قولتها وانا ،قالتي اسمك اي قولتها سارة قالتي انا سمية اهلا بيكي ،رديت وقولتلها اهلا بيكي اتشرفت بمعرفتك ، قالتي ده من زوقك ،،خلص يوم وكنت مروحة لقيت الي بينادي عليا ويقولي سارة سارة ،بصيت لقيتها سمية ، قولتها نعم قالتي هو انت بيتك في طريق ده قولتها اه ،قالتي كويس جداا نيبقي نروح ونيجي سوا ،قولتها ماشي ،قالتي هاتي رقمك ادتهولها ،وابتدا تتكلمني علي واتس ونهزر ونضحك ونبعت لبعض حجات عن BTS انا بايس بتاعي كان كوك وهي كان تاي طبعا دول اجمد اتنين في الفرقة، وحكتلها عن حلمي قالتي ومين قالك ان مش حلم كل ارمي ان يسافر لكوريا عشان BTS بس كلها احلام قولتها بس انا حلمي غيرهم انا فعلا عايزة اروح وانا بسعي لده ،قالتي ياستي ربنا يحققلك حلمك قولتها يارب ، جه يوم كنت مبسوطة فيه اووي كان فيه امتحانات شهر في دروس ومدرسين قالوا الي هيجيبوا اعلي درجات هيتكرموا فعلا ساعتها انا جبت اعلي درجات في مواد ومواد لا المهم كنت مبسوطة اني هتكرم جيت قولت لسما وماما بقوا فخورين بيا جدا جيت احكي لسمية لقيت عندها حالة وفاء بسالها قالتي مامتها ياااه شئ صعب فراق الام صعب وفجاءة جالي خيال كدا لما امي تتوفي سبت فون وجريت علي ماما حضنتها وقولتها اوعي تسبيني ياماما انا بحبك اووي ،بقت مستغربة في اي وتقولي مالك ياسارة وانا كل الي عليا اقول ماتسبنيش ماتسبنيش وهي تقولي مش هسيبك بس اوعي بقي خليني احضر الاكل ابوكي زمانه جااي ،فلقتها بتمسح دموعي ، رديت وقولت" كفي نفسك انا عودت دموعي ماتمسحهاش الا إديا"عشان اغير الجو وكدا قالتي طب اخرجي برا يا كلبة ، ضحكت وقولتها حاضر ، ونسيت سمية هي ممكن تكون حالتها ازاي ، قومت لبست وقولت لماما انا خارجة قالتي رايحة فين قولتها مامت سمية اتوفت ولازم اكون معاها هالحين قالتي ماشي روحي بسرعة ومش تتاخري ، روحت لسمية كانت مدمرة خدتني ودخلت اوضتها وفجاءة لقيتها اترمت في حضني وبتعيط وبتحكي وبتقول امي هي الي كانت طيبة وحنينة عليا بعد ربنا كانت كل حاجة ليا انا بابايا قاسي اووي ومش بيحبيني هو مش بيحب البنات بيحب ولاد بس وفضل يعامل امي وحش لغايت لما ربنا رزقها بل واد وماتت وهي بتولده ، دكتور حتي كان بيقوله أن في ولادة دي هيموت حد يااما ماما يااما اخويا ، قاله مش مهم الام المهم الواد تجبلي الواد سليمة وفعلا طلع الواد سليم وامي هي الي توفت امي ، اخر حاجة ماما قالتها سمية خالي بالك من إخواتك البنتين تانين انت كبيرتهم وانت عارفة ان ابوكي مش بيحب البنات فعامليهم بحنية وطيبة ولو ابوكي عملهم حاجة حاولي تحشيهم منهم وخليكي امهم وبعد كدا قالت شهادة واتوفت ، فضلت تعيط كمان وكمان في حضني وانا اعيط عليها قولتها اهدي ياحبيبتي هي دلوقتي في جنة باذن الله ربنا يرحمها ياارب ويغفرلها ويسكنها جناته يارب قالتي يارب، لقيت ماما رنت عليا وقالتي سارة تعالي يلا عشان باباكي جه قولتها حاضر وقولت لسمية اني هجلها تاني لازم امشي دلوقتي ، قالتي ماشي ، روحت وكنت مخنوقة بسبب الي بيحصل في سمية ده بقيت احكي لاختي سما واقولها ازاي اب يكره بناته ولسة في تفكير ساذج ده الاب مش بيحب بنات وبيحب الولاد حسبي الله ونعم الوكيل في كل اب يعمل كدا في بنته ، قالتي اهدي اكيد ربنا شايلها حااجة احسن ، يوم ورا يوم سما بقت تيجي عندنا كتير بااخواتها البنات وماما كانت حنينة عليهم جدا وكانت بتحبهم وهما كذالك لدرجة اني بقيت اغير ساعات لما الاقيها تعاملهم احسن مني بس كنت عادي كنت عارفة انها بتحبني كدا كدا ، ومر وقت كبير كنت خلاص خلصنا اولي ثانوي وداخلين في 2 ، لقيت سمية بتقولي أنها جاية دروس معايا فأستغربت ازاي دي كانت ياعيني بتشتغل بدل ماتذاكر عشان تصرف علي نفسها وعلي اخواتها ازاي هتنزل سالتها قالتي هحكيلك علي كل حاجة لما اجي فعلا اتقبلنا وكنا نازلين اول درس لينا في 2 كنا نفس شعبة ادبي لقيتها حتلي حجات بقيت مزهولة وهي بتحكي وكانت بتقول :بابا بيحب اخويا محمد حب ماحبهوش لحد لدرجة انه لو عيطت بس يقوم مخضوض فطلب مني اني اخلي باله منه فااستغليت الفرصة وقولته هخلي بالي منه بس بشرط تعدل بينا وتعلمنا وتنزلنا دروس ونتعلم قالي لا البنت مالهاش غير بيت جوزها قولته خلاص انا مش هاخد بالي بقي من الواد وتيبقي ربيه انت انا هنزل اشتغل واصرف علي نفسي وعلي اخواتي قالي ماشي هربيه انا ، اخويا محمد كان بيحبيني جدا ومتعلق بيا جدا كان مهما بابا جاب مربية مكنش بيسكت مع حد غيري بقيت اشوفه وهو بيعيط بيبقي هموت عليه بس اعمل اي لازم اعمل كدة عشان اعرف احقق الي انا عيزاه لغايت لما جه يوم الي محمد مانيمش بابا فيه لقيته صحاني وبيقولي قومي شوفي اخوكي قولته أسفة مش بعتني غير بااخواتي البنتين بس كان لسة هيض*بني بس ماقدرش لانه عارف اني مش باجي بض*ب وممكن أعند اكتر قالي طب خلاص أوعدك اني أسرف عليكي وعلي اخواتك بس المقابل تخلي بالك من اخوكي قولته بس العرض اتغير قالي يعني اي قولته يعني مربية الي كنت بتجبهاله تجبها تخدمنا وتشوف اخواتي عشان اعرف اعتني بااخويا أطر بابا يوافق اخويا كان هيموت من كتر عياط اول ما مسكته سكت في إيدي وحضرتله الببرونة بتاعته وراح نام جمبي لقيت بابا بيطنش اول يوم عن مربية وتاني يوم واول ماطلبت اني انزل دروس رفض روحت سبت الواد وقولته خلاص ابنك عندك راح محمد صرخ في سعتها قالي خلاص خلاص هتصل بل مربية تيجي اهي وفعلا اتصل بيها وجت وبقت تعملنا الي احنا عايزينه وانا بقيت اخلي بالي من اخواتي تلاتة سجدة و تسابيح ومحمد ، محمد كان بيحب سجدة جدا بردك وكان بيسكت معاها ، و كدا كدا سجدة اصغر مني بسنتين فظبت مواعيد خروجي معاها بحيث ان حد فينا يكون موجود عشان يعتني بمحمد انا انزل هي تفضل بيه انا اطلع هي تنزل وهكذا ، قولته طب كويس جدا جدا سبحان الله ربنا كان ليه حكمة بردك في موضوع اخوكي ده سبحان الله العظيم مش بيعمل حاجة غير لما تكون خير لينا احمدي ربك يابت واشكريه وصليله ركعتين شكر ليه ربك كبير وعظيم ومش بينسي حد?♥️ ردت سمية وقالت الحمدلله وشكر لك ياارب روحنا درس ورجعنا ومر وقت ،وسمية بقت تيجي عندنا بمحمد ومحمد خد علي ماما بقوا لمل يتزنقوا في مواعيد جامد بينها وبين سجدة بقت تجيبه لماما وهكذا استمر الحال لغايت لما خلصنا 2ث وبعد كدا 3 وعدت ايام الامتحانات علي خير بفضل الله ويوم طلوع نتيجة كنت مستنياه بفارغ صبر جه يوم نتيجة وقبل ماجبها ماما قالتي مش تقلقي انت عملتي الي عليكي وكل الي يجيبه ربنا خير قولتها وانا واثقة ان ربنا هيجبر بخاطري وهيحقق حلمي وهخش كلية الي عيزاها ،دخلت اتوضيت وقولت أصلي ركعتين لله ادعيه فيها ب كل الي في قلبي عقبال ما سما أختي تجيب نتيجة ، بقيت أدعي أدعي بدموع وكنت واثقة انه هيستجيب زي ماوعدي في الأية كريمة
بسم الله الرحمن الرحيم
{وقولت أدعوني وأستجيب لكم}
صدق الله العظيم
ومن قبل مااخلص صلاة لقيتهم بيصغرطوا ويقولوا جابت93 ٪ فكنت ساجدة سعتها بقيت اعيط وانا ساجدة كدا واقول ياااه ياارب الحمدلله وشكر لك يارب أستجبت ليا حمد وشكر لك ياارب قومت خلصت صلاة بقيت مش قادرة من الفرح واختي بقت مبسوطة بيا جدا وتقولي انا فخورة بيكي جدا ،وسمية جابت 95٪ وانا كنت مبسوطلها جداا جدااا ، بس الفرحة مكنتش دايما لان تنسيق بتاع جامعة فرق معايا تنسيق كلية الالسن كانت من 95٪بقيت اعيط جاامد جاامد وادعي واقول ياارب مرحلة تانية تنزل ل93٪ مجموعي كان جايب تربية إنجلش بس سمية هي الي كانت نفسها تخش تربية إنجلش بس انا اقنعتها انها تخش إلسن أحسن علي الاقل هتيبقي زيها بس في كلية انضف نزل تنسيق للمرحلة تانية ل94٪حزنت اكتر واكتر وقولت خلاص كدا هخش كلية تربية إنجلش وخلاص وكنت رايحة اقدم بس كان جوايا أمل ان اكيد ربنا مش هيخذلني وانه بس بيختبرني واني اكيد هخش جامعة الي انا عيزاها اصل بردك ربنا رب معجزات رب المستحيلات قدمت في كلية واتقبلت فعلا بس بعد كام يوم لقيت كلية ألسن نزلت لمرحلة 3 وبقت 93٪فرحت جدا وحمدت ربنا وقومت لبست علي طول وروحت نقلت ورقي واتقبلت في الالسن وكنت فرحانة جدا ان اخيرا ربنا جبر بخاطري بعد ماخلصت روحت لسما وقولتها بفضل ربنا ثم انت انا بقيت هنا لولا كلامك الي ربنا سخره ليا كارسالة عشان افوق مكنش ده كله حصل شكرا ياسما وروحت حضنتها قالتي انا فعلا فخورة بيكي حقيقي ربنا يحقق حلمك يارب بقيت اشتغل انا وسمية جمب جامعة عشان نحقق حلمنا ونسافر مر اربع سنين زي الهوا وبقينا نشتغل ونذاكر وننجح بجيد جدا في جامعة لغايت لما جه يوم تخرج الي مستنينه اتخرجنا وكان فرحة كبيرة جدا وانا لابسة البالطوا الاسود وكاب الاسود وانا بيتنادي اسمي عشان اخد شهادة كانت فرحة مش تتوصف خلصنا تكريم وروحنا وابتدينا نشتغل بشاهدتنا بقيت شغالة مترجمة في شركة كبيرة وسمية اشتغلت مدرسة إنجلش في مدرسة لغات لمدة سنة علي الحال ده لغايت لما جه يوم الي حصلي فيه الحاجة الي مستنياها من بدري شركتنا كانت عايزة تص*ر لكوريا الجنوبية حجات فكنت انا الوحيدة الي في شركة الي بعرف اتكلم كوري فطلبوا مني اسافر هناك لمدة شهر وان مسموح اخد شخص واحد بس معايا يراعيني هناك فحكيت لسمية سمية بقت طايرة من الفرحة ، قالتي بس مش هينفع اجي معاكي قولتها ليه قالتي عشان أخواتي قولتها هتتحل هيعدوا مع ماما شهر ده قالتي لا يستي مش بحب اتقل علي حد قولتها انت هبلة من أمتي وهو فيه كلام ده وفعلا اقنعت باباها ان اخواتها هيقعدوا معانا هو اصلا مكنش مهتم غير بمحمد قولته هيقعد معانا هنا قالي طالما محمد في امان انا خلاص مش مهم حااجة عندي تاني بقيت مستغربة هو فيه اب كدا يااربي نظمنا اومرنا وفعلا سافرنا علي خير،كان لينا كل حاجة جاهزة هناك بيت وشغلنا واول ماروحنا يدوب ارتحنا يوم ونزلنا شغل من تاني يوم بقيت بشتغل وسمية بتعمل الاكل في بيت واول مااروح بنروح ناكل وننزل نخرج وكنا عايزين نحجز حفلة ل BTS بس السوء حظنا الحفله في نهايه الشهر واحنا لسه في بدايه الشهر والحجز في نص شهر ، اتطرينا نشتغل جامد عشان نعرف نحجز حق التذكره ومر الوقت وجه موعد حجز التذكره لحفله BTS ورحنا حجزنا واخيرا اتحقق حلمنا ان احنا نحضر حفلة لBTS وروحنا خلصنا شغلنا ، واخيرا العقد بتاع تصدير لكوريا نجح ورئيس كوريا عجبه منتجاتنا جداا ولما قولنا لمدير شركة استاذ حسام قالنا كويس جدا هنرفع مرتباتكوا ويلا احجزوا لاول طيارة وتعالوا قولته يا استاذ حسام انا حجزت لحفلة ل BTS ولازم احضرها مش هعرف اجي دلوقتي وقالي وهي الحفلة دي امتي قولته بعد بكرا قالي طب ماممكن طيارة لمسافرة مصر تكون بعد فترة بس انزلي وشوفي وقوليلي الاخبار عشان تعرفوا تيجي باسرع وقت قولته حاضر يا أستاذ حسام سلام ، وقفلت سكة وروحت عشان اشوف الحجز لطيارة لقيت الطيارة الي نازلة مصر لسة بعد 10ايااام حجزت تذاكر للكل وكلمت بعديها أستاذ حسام وقولته قالي شوفتي مش قولتلك المهم حجزتي؟!، قولته ااه، قالي كويس جدا يلا استمتعوا بقي 10ايام دول خروجات وفسح ،خرجت انا وسمية روحنا اماكن كتير حلوة في كوريا ومنها 1.حي بوكتشون هانوك فيليدج ، 2. قصر تشانغدوكونغ ،وبعد كدا جه وقت حفلة ل BTS لبسنا أشيك دريسات عندنا انا وسمية وروحنا الحفلة يااااه علي جماال حفلة وفجاءة ظهر كوك علي مسرح بقيت اصرخ واقول كوك أيلاڤيو?♥️♥️وبعديها ظهر تااي وسمية مكنتش مصدقة نفسها وتقولي انا حاسة اني في حلم اشوفهم علي حقيقة ده حااجة في منتهي جماال♥️وبعد ما الحفلة خلصت فريق BTS نزلوا في تواضع وجه كوك واختارني انا مابين كمية المعجبين وطبعا كان بكل احترام كان ملتزم حدوده مع الارمي وبذات المحجبات وراح كتبلي اسمه علي نوتا بتاعتي بقيت طايرة من الفرحة وجه تااي عمل كدا بردك مع سمية وبعد كدا اتصورنا معاهم وروحنا وكان يوم جاامد جدا روحنا مكناش مصدقين نفسنا اول ماوصلنا بيت اترمينا علي سرير ومكناش دريانين بنفسنا حتي مغيرناش هدومنا صحينا تاني يوم سمية سالتني هنروح فين انهاردة قولتها اي رائيك نروح "سوق نامدايمون "نروح نشتري شوية حجات من هناك بيقولوا سوق ده حلو جداا قولنا اشطا روحنا حضرنا الفطار بسرعة وكلنا ونزلنا لقينا سوق في حجات كتير حلوة من ملابس لشنط لجسم روحنا اشترينا جسم ولبس واشترينا شنط عليها BTS وروحنا كان يوم متعب بس اشترينا حجات حلوة وابتدينا نقيس واتصلت فيديو بماما عشان اوريها واسلم عليها واخوات سمية كانوا هناك بقينا نوريهم الحاجة وفرحنين جدا وهما مبسوطين اننا فرحنين بس الفرحة مش كملت لما لقينا ابو سمية بيتصل بسجدة هناك اتكلمت سجدة وقالت: اه صحيح يا سميه بابا كان بيتصل بيا بقاله فتره بس انا ما بردش عليه ، ارد عليه دلوقتي ولا ايه رد سمية وقالت طبعا ردي عليه ردت عليه لقيته
بيقول: الحقيني يا ساجده انا بموت انا مش لاقي حد يعملي حاجه ولا حد يشلني انا مش عارف اتحرك من علي سرير تعالي الحقيني ياابنتي سجدة:قالته دلوقتي بنتك؟! ما انت ما كنتش بتحبنا دلوقتي حبتنا
ابو سمية: راح قال سامحيني يابنتي ربك غفور رحيم انت مش هتسمحيني؟! تعاليلي انا ما بين الحياه والموت اختك الكبيره مسافره مش عارفه اوصلها في اي حاجه ارجوكي تعالوا انتي واخواتك ردت سمية: قالت قوليله انك جايه ر ساجده: وقالت انا جايه يا بابا سلام و بعد كده قفلت
سمية: قالت لها روحي لابوكي وخذي اخواتك معاكي انت دلوقتي كبيره بدالي دلوقتي
سجدة:قالتلها بس انا مش قادرة انسي هو عمل اي فينا وفي ماما
سمية: قالت لها ما فيش حاجه اسمها مش قادره في حاجه اسمها ابوكي تعبان ولازم ترحيله دلوقتي بغض النظر علي كان بيعملوا فينا زمان بس كفايه ان الفتره اللي فاتت دي شالنا وجه الوقت اللي احنا نشيله احنا كمان
سجدة:قالتها حاضر هقوم البس اهو وهخليهم يلبسوا ، اصل كلهم بيعتبروا سمية امهم مش مجرد اختهم كبيرة وكلهم كانوا بيحبوها وبيسمعوا كلامها، وراحوا فعلا البيت والبنتين كانوا بيعملوا كل حااجة ويشوفوا ابوهم عايز اي وكانوا بيخدموه علي اكمل وجه و كان الي بيحزن اكتر ان كل ما يجي ينادي على محمد ويطلب منه حاجة ما كانش بيسمع الكلام ويقول له عندك اخواتي البنات اهو وما كانش بيسمع الكلام خالص في حزن حزن وقال لي سجده سامحيني يا بنتي انا عارف اني أذيتك انت واخواتك كتير جدا وبذات اختك الكبيره عشان كنت معتقد ان بنات مش بتنفع في حاجة والولد هو الي هينفع ده تفكير ساذج طبعا وسامحيني واذيت مامتك اكتر وضحيت بيها عشان الولد وفي الاخر الولد طلع ما يسمعش الكلام وانتوا اللي شلتوني سامحوني بالله عليكم سامحوني واترحموا عليا كتيير
سجدة:مسمحينك يا بابا كلنا مسمحينك ، وراح قال الحمد الله كدا اطمنت اعرف اموت وانا مرتاح ممكن اطلب طلب صغير منكم سجدة:قالته طبعا قالها ممكن تتصليلي باختك اكلمها واطمن عليها بس اشوفها قبل ماااموت
سجدة:بعد شر عليك يا بابا اكيد هتصلك بيها ثانية واحدة ، وراحت رنت علي سمية فيديو كول وقالتها بابا عايز يكلمك
سمية:قالتها ماشي ادهوني وهي بتكلمه ، فضل يقول
ابو سمية: سامحيني يابنتي انا اذيتك واذيت امك كتير وقال كل كلام الي قاله لسجدة وتسابيح
سمية:قالته انا مسمحااك يا بابا من زمان ماتشغلش بالك بحاجة قوملنا انت بس بسلامة ونادت علي محمد
محمد:الو يا سمية عاملة اي وحشااني ماتنسيش لما ترجعي تجبيلي معاكي حاجة حلوة من هناك
سمية:قالته انا زعلانة منك جدا جدا يا محمد يعني ابوك بيطلب منك حاجة ما تسمعش كلامه كدا
محمد:قالها لا خلاص انا اسف انا عارف اني غلطان وهسمع كلامه بعد كدا
سمية:ما تتاسفليش انا اتاسفله هو
محمد:قال انا اسف يا بابا وهسمع كلامك بعد كدا في كل حاجة وراح باس دماغه ،وراح الكل قال سلام، وخلص الفيديو كول علي كدا وفجاءة ابو سمية راح قال شهادة واتوفي سجدة حزنت جداا وعيطت وراحت لماما وحكتلها وقالتها ماتقوليش لسمية امانة عليكي ده سر لازم نخبي الخبر ونسيب سمية تفرح شوية هي شافت كتير ،ردت ماما وقالتها ماينفعش يابنتي كده غلط وسمية هتزعل قالتها لا با الله عليكي خبي الخبر وفعلا خبر الوفاه اتخبي عني انا وسمية وفي وقت ده
كملنا انا وسمية خروجات وروحنا
. المتحف الوطني الكوري،و قصر جيونج بوكجيونج الملكي، كلها امااكن سياحية حلوة جدااا، واجمل حاجة روحناها هناك هي
"سول المركزي" .. أول مسجد بني في كوريا الجنوبية واكبر مسجد في كوريا ومش بيخش*ه غير المسلمين بس ومش لسياحة كان اجمل مارات عيني من مساجد في كوريا يوجد 100الف مسجد بس احلاهم واكبرهم المسجد "سول المركزي" غير ان في مطاعم كتير فيها اكل حلال للمسلمين وكلنا هناك اكل حلال وانتهت رحلتنا وجه موعد روجعنا وركبنا طيارة ومر وقت كتييير جداا فوق 10ساعات وزيادة واول ماوصلنا البيت مالقناش حد بقيت انادي علي ماما مش لقتها راحت سمية قالتي هروح انا اشوف اخواتي وبابا عقبال طنك ماتيجي عشان اسلم عليها ، وفي ماسافت ماراحت لقيتها بترن عليا وبتقولي الحقيني الحقيني ياسارة بابا اتوفي سبت كل الي في ايدي وروحت وسارة كل الي عليها ليه مش قولتولي ليييه مش قولته انه ماات كنت جيت كفنته بأيدي بدل ماحد غريب يكفنه ،ردت ماما وقالت احنا الي قولنا مش نقولك ......ولسة بتكمل قطعتها سجدة وقالت انا الي قولت اننا مش نقولك ونخليكي بدل ماتنبسطي هناك تحزني ومكنتيش هتعرفي تنزلي قالتها هو اتوفي امتي، قالتها في يوم الي كلمناكي فيه وبعد ماقفلنا اتوفي في سعتها حزنت جدا سمية وانا فضلت معاها وعملنا العزا ومر وقت لغايت لما سمية اعدات علي عدم وجود ابوها وفجاءة لقيت الي عمال يقولي ساارة يااسارة قومي كفااية نووم ياشيخة اي بقالك يوم بحاله ناايمة قومي بقي امتحانك بكرا ياا افشل اخواتك وانت لسة ناايمة،رديت وقولت افشل اخواتي مين ياماما انا ماعنديش غير اخت واحدة وهي سما قالتي قومي ياابنتي حتي وانت نايمة لمضة وصحيت وفجاءة لقيت نفسي في 3اعدادي زي ماانا وكل الي كنت فيه ده كان حلم من بعد ما سما قالتي كلمتين بتوع اني اجتهد واشتغل واخش ثانوي عشان اعرف اخش كلية ألسن واتعلم الكوري واسافر عشان احضر حفلة ل BTS وانا من سعتها عمالا افكر واتخيل وروحت في نوم وعقلي الباطل هو الي صنع كل ده ياااه لو الحلم يتحقق ويبقي حقيقة يااه علي جمال اما اقوم اكل وبعد كدا اذاكر.
كنت قاعدة في لجنة تحكيم و بنادي اسماء نااس الي **بت في مسابقة ذو الاحتياجات الخاصة وفجاءة وقع تحت ايدي اسم لفت نظري جداا جداا و خلاني أتصنم علي الاسم ده "أمل محمد أحمد" الاسم ده مش غريب عليا وفجاءة ايدا؟! دي بنتي ورجعت بيا ذاكرة ل 10سنين ورا ، يوم ولادتي لما ولدت تؤام بنت وولد بنت اسمها أمل وولد اسمه أسر ، في يوم ده بدل ما يكون يوم فرح لكل أم قلب حزن عليا ، ابني كان كويس اما البنت قالولي انها من متلازمة داون ، ايه متلازمة داون لالالالا اكيد دي مش بنتي ، بنتي اكيد سليمة زي أخوها ، قالولي لا دي بنتك والله يا مدام ، مكنتش طايقاها ، بس جوزي كان بيحبها جدا وكان بيفضل يلعب معاها وهو دايما كان بيشلها اما انا كنت بشيل ولد دايما كنت بحبه جدا ، وابتدا جوزي اجازته الي كان وخدها تخلص ونزل شغل ، اول ما نزل شغل ابتديت انا اخلي بالها منها ، بس مكنتش قادرة استحملها كنت خاايفة علي اني مقدرش عليها وبل اخص انهم بيبقوا عصبين جدا خوفت تاثر علي الولد الي حيلتي وفجاءة جوزي كان مسافر استنيته يساافر واول ما سافر روحت خت البنت ووديتها الملجئ قعدت اول اسبوع من غيرها ضميري كان ماانبني اووي لدرجة اني كنت بحلم بيها بتقولي مش مسمحاكي يا ماما اصحي مفزوعة استنيت صبح وقومت لبست وروحت اشوفها قالولي أن في عيلة غنية اووي بس العيلة مش عندنا الوريث الي يورث ده كله فخدوها هي ، اتكلمت وقولت طب ما عرفش اتواصل معاهم طب اخدها منهم قالتلي لا هما سافروا دلوقتي اميركا ، خرجت من الملجئ بعيط واقول ياارب سمحني ساعت شيطان والله ، جوزي محمد رن عليا وكنت خايفة ارد جداا ، لما يسالني علي بنت اقوله اي ولو كدبت ، لما يرجع من سفر اكدب ازاي ، فضل يرن وانا ماردش ارد ، ماانا بردك مش هفضل طول وقت مش برد عليه ، كل مرة يتصل ، احاول ماردش لغايت لما جه يوم ورديت قالي في اي كنت هتجنن عليكوا حصل حااجة ، حاولت اتظاهر بل قوة واقول لا مافيش حاجة كل حااجة كويسة ، قالي طب أمل عاملة اي ، قولته كويسة انا انا انا هقفل عشان اشوفهم ، قفلت وكنت هموت من الخوف ، انا الي ضيعت بنتي من ايدي انا الي ضيعتها ، الله واعلم الناس الي خدوها دول كويسين ولا لا هيعملوها بحنيه ولا لا وهما عارفين انها من متلازمة داون ولا لا ، ياعيني عليكي ياابنتي يااعيني ، وجه يوم الي محمد رااجع فيه من سفر كان نفسي في وقت ده ربنا ياخدني او الارض تنشق وتبلعني المهم اني ما قبلهوش مااليش و وش اقا**ه اصلا ، وجه يوم الي رجع فيه البيت كنا في فصل شتاء في عز توبه وتلج وكنت عمالا اعرق لما شافني قالي في اي يا حبيبتي ماالك بتعرقي كدا ليه واحنا في عز تلج ده ده احنا في توبه ، رديت وقولت انا انا انا مالي ماانا كويسة اهو ، قالي فين عياالي عايزة اشوفهم ، راح الاوضة مالقاش غير أسر ، قالي فين أمل مكنتش عارفة انطق بكلمة واحدة ، زعق فيا وقالي فين البنت حصلها اي والله لو ما قولتي فين البت لاكون مطلقك ورميكي في شاارع ، قولته بعياط وبنهار بنتنا مااتت مااتت خلاص اعتبرها ماتت ، مسكني من ايدي جاامد وقالي يعني اي اعتبرها مااتت ، انطقي ، قولته وديتها الملجئ مكنتش قاادرة استحمل انها من متلازمة داون مش عايزاها ، راح ض*بني قلم وقالي برا بيت بيتي انت طالق قوليلي انهي ملجئ قولته مش هتلقيها خلاص ماانا كماان ام وبحس روحت قبلك عشان ارجعها بس مديرة الملجئ قالتي ان فيه عيلة غنية خدها وسافروا حااولت اخد رقمها او اي حااجة اعرف اوصل للعيلة دي ارجع اخد بنتي ماا عرفتش ماا عرفتش والله معرفتش ، قالي انت كمان ليكي عين وتقولي انك ام وبتحسي ، ام؟! هو فيه ام ترمي بنتها في شاارع ياا شيخة اعملي حسااب انك تعبتي فيهم عشان تجبيهم ، قولته مااحنا معانا اسر اهو هيغنيها عنها وعن مصاريفها كتيير وهو علي الاقل كويس ، قالي هااتي الواد ده زي ما حرمتيني من بنتي هحرمك من ابنك انت كماان ، قولته هتعمل اي ، قالي برا بيتي وورقة طلاقك هتوصلك بكرا عند بيت اهلك ومش هتشوفي الولد تااني وانا من حقي الحضانة الطفل لغايت لما يتم سن قانوني ، قولتها عندك المحااكم اهي لفي وانا من غير محاامي هروح واقولهم كلمة وااحدة رمت بنتا في الملجئ ومش لقينها وماضمنش عليها علي الطفل ده كماان وبكدا انا الي هااخد طفل اطريت اسكت لحسن اتسجن فعلا ، روحت لبيت اهلي ، قالولي في اي مالك جااية كدا ليه وحزينه ليه وفين عياالك ، حكتلهم وانا بعيط علي الي حصل ، فضلوا يقولولي انت تستاهلي الي عمله فيكي في
حد يرمي بنته في شاارع انت اي يا شيخة ماعندكيش طدم ولا قلب ولا رحمة روحي يابنتي منك لله بقيت م**وفة من نااس انك بنتي ، روحي قلبي غضباان عليكي ليوم دين امشي من وشي وفضلت امي تعيط و ابويا يهديها و يقولها اهدي لعله خير اكيد ربنا عمل كدا عشان البنت تعيش مع نااس احسن منها ، وتمر الايام وسنين وابني بيكبر بعيد عني ، كنت بروح اقف قدام بيت ابوه واشوفه من بعيد كدا وهو نازل مع ابوه بيبقي نفسي اخده في حضني بس انا غلطت غلطة ولازم استحمل عقابها وعشان انسي القسوة الي في مصر والمشاكل الي حصلت فيها اضطريت اسافر برا مصر ، و روحت أميركا وهناك اتعرض عليا شغل في لجنة تحكيم فنون ، وهنا قبلت بنتي الي قدمت اغنية بل انجليزي وكاان صوتها في منتهي روعة ، وفوقت علي بقيت لجنة تحكيم وبيقولولي سلميلها جائزة واطلبي من اهلها يطلعوا علي مسرح طلعوا اهلها وشكرتهم ونزلوا ، جريت وراهم وقولتهم لو سمحت يا استاذ ، استاذ احمد ، ردو عليا وقالولي:نعم يا مدام
انا:قولتهم هي دي بنتكم
هما: اكيد يعني
انا:لا مقصدش كدا ، الي اقصده انتو الي خلفتوها ولا تبنتوها من الملجئ الي في مصر في قاهرة ، بصوا لبعض باستغراب وقالولي معلش يعني في الي هقوله ده انت مالك
انا: محتاجة اعرف حقيقي انتوا هتنقذوني لو قلتوا ليا الحقيقة بجد
رد الام وقالت: خد امل يا محمد وروحوا وانا هقعد معاها واتكلم معاها ،
محمد:اسيبك معاها يا سهيلة لواحدك ازاي ايش عرفنا مين دي اصلا
بقيت اقول لالالا مااتخدهااش دي بنتي انا عيزاها مش عايزة حاجة غير بنتي ،
ردت عليا ست قالتي تعالي لو سمحتي معايا ، كل كلام الي قولتيه صح وكل حااجة وانا الي قولت لمديرة الملجئ ان لو حد جه سال عليها قولي انك مش هتعرفي تتواصلي معانا وان احنا سافرنا وبعد ماروحتيلها علي طول مديرة الملجئ اتصلت بيا وقالتي انك جيتي وانها قالتك زي ما قولتها وان بعد*كي بكام يوم جه الاب بس قدر الاب يدفع لمديرة الملجئ اكتر مني واداها رقم جوزي محمد كاان لحسن الحظ ان اسم جوز حضرتك زي اسم جوزي فمغيرنااش الاسم طبعا عشان ده كاان الحلال لينا ، المهم ابو البنت عرف يتواصل معانا بس احنا قولناله ان احنا مش هنرجع مصر دلوقتي ، قالي بنتي هتيبقي في رقبتكوا عقبال مااجي اخدها من امريكا وكان كل يوم يتصل بجوزي يطمن عليها وانا كنت قلقانة صراحة ليجي يااخدها فعلا وبل اخص انه طلع غني روحنا قولناله ان احنا هنسافر تركيا وغيرنا رقم ومن ساعتها وهو مش عارف يوصلنا تااني وابتدينا ننسي ابوها الحقيقي ده ،لغايت لما جه يوم واكتشفنا ان امل بتغني انجليزي حلو جداا فابتدينا ندربها وكذالك وجوزي كاان بيشجعها ، احنا كدبنا علي جوزك اه بس نعمل اي ربنا ما اردش ان احنا نخلف واحنا اتعلقنا بل بنت دي اووي وهي بتحبنا اووي هي دلوقتي عندها 10سنين بس عقلها عقل واحدة عندها 7 سنين لسة ، وبعدين لما انت عايزة بنتك كدا لييه رمتيها من زمان في حد يرمي ضناه ، غيرك بيتنشئ علي ضفره ياا مدام ، رديت وقولت اناا غلطت غلطة عمري اني رمتها في الملجئ انا مكنتش اعرف انه هيحصل فيا كدا اولا ضميري انبي جدا وكنت بحلم بكاوبيس ثانيا اطلقت من جوزي وارتميت في شاارع واتحرمت من اني اشوف اخوها تؤام
مدام سهيلة:هي ليها اخ تؤام؟!
انا:ااه بس اخوها زي الفل ما فهوش حااجة
مدام سهيلة:ااه ربنا يخلي ،قولتها ياارب نفسي اشوفه او يعرفني بس هو عمري ما شافني غير ان اهلي لغايت الان غضباانين عليا وماحدش فيهم راضي يكلمني حتي صحاابي ساابوني وقالولي انت رميتي بنتك ايش ضمنا هتعملي معانا اي ، بقيت وحيدة جداا في مصر روحت لجوزي وهو ابني في مدرسة وقولته انا عايزة ابني قاالي انت ليكي عين تتكلمي وتيجي هنااا كمااان امشي قبل ما بني يجي ويشوفك وانا قايله اصلا انك ميته ، قولته وهو دي رجولة بردك تموت امه وهي لسة عايشة قالي اخرجي برا من بيتي كل مااشوفك افتكر انت عملتي اي في بنتي ،في وقت ده لقيت ابني خلص مدرسة وطالع علي سلم كنت هجري عليه واحضنه ماانا نفسي احضنه اووي قاالي تااخدي كام وماتجيش هنا تاني صراحة فكرة عجبتي اصلي عارفة اني مش هعرف اخد ابني من جوزي ، جوزي بكلمة وااحده منه ممكن اتحبس بسبب الي عملته في بنتي زمان ، لسة كنت هقول لقيته قالي خشي بسرعة في اي اوضة استخبي فيها دلوقتي ، كنت متصنمة وابني كاان بيخبط وانا كنت عايزة اروح افتحله الباب لقيته مسكني من دراعي جاامد وزقني في الاوضة وقالي لو سمعت حسك عقبال ما ادخله اوضته مش هيحصلك طيب ، وراح قفل عليا باب الاوضة بل مفتااح لغايت لما دخل ابني ، روحت قولت هخبط علي باب جاامد لغايت لما ابني يسمع وقوله اني امه وهو ابني وان ابوه كدب عليه و الي يحصل يحصل بقي وفجاءة لسة هخبط شوفت ابني من إزاز الاوضة كان زي القمر فضلت سرحانة في جماله لغايت لما ابوه دخله الاوضة وجه فتحلي وقالي انزلي قدامي هنكمل كلامنا في حتة تاانية مع اني مش طابق ابص في وشك اصلا ، وراح مخرجني وقال ل أسر ابني انا نازل شوية يا حبيبي وجاي ما تخرجش غير لما اجي الاول يا حبيبي ، قاله ماشي ، وخدني وقعدنا في كافية وقالي طلباتك اي بمقابل ما شوفش وشك عندي تااني ولا تقربي مني ولا من ابني ، قولته ربنا هيحسبك لانك حرمت ام من ابنها ،اتقوا يوما ترجعون فيه الي الله ، قالي وانت مش راجعة معايا ولا حاجة ولا انت مش هتتحسبي انت كماان علي انك رميتي بنتك في شارع ، قولته انا غلطت ومعترفة بده يااخي ساامح ربنا غفور رحيم وبيسامح انت مش هتسامح ، قالي ااه ربنا بس الي بيساامح اما انا انسان مش بساامح ، قولته طب اتصف بصفة من صفات نبي العفو عند مقدرة يعني انت تقدر تعملي كل حااجة بس اعفوا عني وخلينا نرجع تااني لبعض نربي ابننا سوا ، قاالي انجزي تااخدي كام وتمشي قولته مليون جنيه ، كنت قصداها رقم عاالي عشان ما يقدرش عليه ويرجعلي ابني ، لقيته رد عليا رد صدمني وقالي تمام ادي شيك اهو بمليون جنيه روحي اصرفيه من اي بنك تحبيه ، بقيت مش عاارفة اعمل اي اخده ولا اي ولو خته هيتقال عليا بعت ابني الي فاضل هو راخر ، قولته مش عيزاه انا عايزة ابني ارجوك اديني