الحلقة الرابعة

1255 Words
الكأس و العذراء بقلمي نورا محمد علي الحلقة الرابعة عتاب و علقها يذهب و يأتي و هي تفكر ما هو الرد المناسب لتلك التي تتكلم كلام قد لا يقبله غيرها نظرات عينها و هي تتكلم كأنه تستفز عتاب من أجل أن ترفض إلقاء و لكن عتاب فجائتها و قالت عتاب هاه و بعدين يا لوسي وافقتي ليه ايه اللي يخلي بنت تعمل كده تقبل ب اللي بتقوليه ترض تتعرض للخطر و الإهانة دي ليه يعني اقتناع و لا خوف منهم ولا ايه بالظبط رجعت لوسي بأفكار و هي لا تعرف ما هو الرد لا تعرف ما هي الإجابة علي سؤال عتاب الذي يطرح نفسه لوسي تصدقيني لو قلت ليكي انا نفسي مش عارفة مش عارفة ليه حسيت اني لازم أوافق تردد عتاب قي سؤال كان واضح علي وجهها و لكنها قالت عتاب يمكن خوفتي منهم ولا ليه بالظبط رتبت لوسي الأفكار في عقلها و هي تنظر أعتاب و تفكر حبا هو تسأل تفسها هل خافت منهم ام ماذا و لكنها نظرت إلي عتاب بعمق و قالت لوسي من ناحية خوفت فأنا خوفت فعلا بس مش منهم انا خوفت من اللي هيحصل لو فعلا الطرف التاني هو اللي بدء و كلمني و ما كنتش عارفة ايه اللي هيحصل و الطبيعي أن أخاف من النتيجة انا بشر و بنت و وحيدة مليش ضهر ما ليش سند و لما فكرت في كلامهم مش بس خوفت لا اترعبت انا اصلا مش متصورة اني فيه كدت عتاب طيب هتتعرفي عليهم ازاي هتلفتي نظرهم ليكي ازاي لوسي انا مش هتعرف عليهم هم اللي هيتعرفوا عليا و دا أكدوا فتحي بيه و كان لازم اتمنع و أظهر خوفي و تردد و كمان احاول افهمهم اني بفكر أو بوزن كلامهم و رجعت فعلا في افكارها لاتذكر كل ما حدث لها و حتي انها لم انتبه أن عتاب تكلمها في البداية ثم كأنه تستيقظ عتاب روحتي فين بس بكلمك هاه طيب هنكمل امتي لوسي بكرة لو تحبي نفس الوقت دا عتاب تمام انت هتنزلي دلوقتي لوسي ايوة عتاب هوصلك لوسي مش عاوزة اتعبك عتاب ولا تعب ولا حاجة اتفضلي يا لوسي بعد وقت كانت لوسي تعد العشاء لها و لاختها و في اليوم التالي ايقظت ليندا مبكرا لتذهب الي المدرسة و أعدت لها الافطار و أسرعت بالذهاب الي المكتب و مر الوقت في العمل و إعداد ما طلبه منها استاذ عبد الله ابو العزم ام عتاب فكانت تلخص ما سمعته من لوسي و كان طارق يعمل في **ت ثم قبل الميعاد و أسرعت لتذهب لها طارق تبعها بأبتسامة و اكمل عمله ف هي تستحق المساعدة هي انسانة رائعة و يعلم جيدا انها تعمل من أجل تحقيق العدل و احقاق الحق و هو بينه و بين نفسها يتمني أن يوجد الكثير منها لتغير الوضع وتحول المجتمع لشئ افضل وصلت عتاب لها في نفس الوقت الذي يكون فيه المكتب شبه فاضي عتاب سلام عليكم لوسي فابتسمت لها و هي تقول و عليكم السلام رحمة الله و بركاته عتاب اتأخرت عليكي السكة كانت زحمة لوسي لا ابدا ولا يهمك اتفضلي عتاب جلست و هي تبتسم لها لوسي انا بعمل شاي اعملك معايا عتاب ياريت لوسي فابتسمت لها و قامت بأحضر كوبين من الشاي و بعد وقت قليل كانت تشغل ال**ت لتسجل حوارها مع لوسي لوسي اللي حصل بعد كده كان متوقع بس مر وقت علي ما حصل يعني مش زي ما توقع فتحي بيه و لا انا حتي عتاب مش فاهمة لوسي بعد اسبوع من اللي حصل و كلام مع الظباط الثلاثة تقريبا كانت الساعة تسعة و نص و كنت بحضر نفسي عشان اروح وقتها لقتها داخل المكتب لبسه جيب سودة و بلورة سودة و خاتم بفص اسود من الاخر كانت لبسه زي لبسي بس كان اقصر و البلوزة مفتوحة و كده يعني فاهمتي عتاب ابتسمت و قالت تمام فهمت تقصدي نفس اللون بس ملابس فاضحة لوسي ايوة دي ذي متكون مش لابسه عتاب هههههههه كملي لوسي طبعا اضطريت افضل في المكتب لحد ما خرجت من عند الأستاذ اللي اول ما لقاني لسه هنا زعل جدا و قالي ليه ما روحتيش يا بنتي لوسي انا هنزل دلوقتي استاذ عبدالله طيب ياله لوسي حاضر وقتها كانت العميلة خرجت من المكتب عتاب هاه و بعدين لوسي لما نزلت لقتها مستنياني و نادت علي كان اسمها روز روز نادت لوسي لوسي تعالي لوسي و رغم اني كنت متوقعة دا بس عملت نفسي مش سمعها فنادت عليا تاني و فتحت باب العربية بتاعتها و طبعا هي بنت ف مش هيبقي عندي سبب للخوف روز راحة فين لوسي مرواحة روز تعالي اوصلك لوسي أظهرت التردد و قالت لا مش عاوزة اتعب حضرتك هاخد ت**ي روز فين التعب دا العربية مش هتشتكي اركبي يا لوسي هوصلك لوسي بصيت للعربية الحديثة و ابتسمت لها و انا اركب روز انت جميلة اوي و اللي زيك خسارة في البهدلة دي لوسي فابتسمت لها و قالت نصيبي بس حضرتك كنت عند الأستاذ ليه روز بلاش حضرتك دي لوسي طيب اقولك ايه روز قوللي رووووووز لوسي ابتسمت و قالت زي ما تحبي و رغم الخوف الذي سيطر علي لوسي الا أنها سألتها عن سبب زيارة المكتب روز استشارة قانونية كنت عاوزة افتح مشروع كده علي قدي ثم نظرت الي لوسي و أكملت معرض أجهزة كهربائية ثم نظرت لي مرة اخر و هي تتحدث عن أموالها و ما ت**به و عن انها قد ت**ب في اليوم الواحد ما قد ي**به رجل في شهر لوسي بنبهار زائف ليه انت بتشتغلي ايه و ايه المؤهلات اللي احتاجها عشان ابقي زيك روز نظرت الجسدي بتقيم خبيرة من شعري الي وجهي و جسدي ثم قالت كل المقومات و المؤهلات عندك لوسي انا ازاي انا معاي دبلوم بس روز ههههههه انت معاكي اللي اهم من الشهدات و اخذت تتحدث و تصف جسدي و كانت كما الشيطان في اقناعها لوسي انا انا بالجمال دا روز بعد أن أوقفت السيارة تمام منزل لوسي التي دهشة فهي لم تخبرها العنوان و عندما نظرت لها باستغراب روز احنا لم بنشوف جمال زيك نحب نعرف عنه كل حاجة و بعدين انت ممكن تبقي من الأثرياء بسهولة بجمالك و انوثتك و كمان احنا هندرك و نعلمك كل حاجة لوسي نظرت لها ك تائه في ما تقوله و كانت كمن يفكر في الأمر و قالت انتوا مين روز ملكة الليل و امبراطورة الظلام اسم المنظمة بتاعتنا لوسي طيب عاوزين مني ايه روز انت اللي عاوزة مش عاوزة تعلمي ليندا في افضل مدارس و تجبلها كل حاجة و توصليها للي مقدرتش تعمليه لوسي انا روز انت ايه عاوزة تضييع شبابك و جمالك علي ايه الشقه و الشغل و في الاخر لم يتقدم ليكي حد متقدريش تجهيز يسيبك تقومي تتجوزي واحد كبير يستغل فقرك و يستنزف شبابك و جمالك و حتي لو مش كبير لوسي تقصدي ايه روز بأقناع الجواز دا مشروع اجتماعي فاشل لوسي ازاي روز بصي يا قمر انت المتجوزة دي بتبقي بالنهار خدامة و بالليل جارية لوسي كأنه اقتنعت و لم تعترض علي اهانت الرباط المقدس بل اعترضت علي أنه ستكون كذلك و قالت تقصدي ايه بكلامك ده يا روز ازاي خدامة و جارية انا وقتها هبقي مراته روز يعني بالنهار لخدمته و بالليل لمتعته و كله من غير مقابل و ايه كمان لو مضايق من حاجة يطلع غضبه عليكي امال ايه لوسي نظرت لها لوسي و هي تهز رأسها كأنه اقتنعت و قالت عندك حق تصدقي روز اطلعي انت الوقتي لوسي طيب شكرا علي التوصيلة روز بابتسامة علي ايه انا النهاردة وصلتك بكرة بيبقي معاكي عربية و ممكن توصلني لوسي نظرت لها كأنني اعماني بريق المال روز ابتسمت و علمت اني اقتنعت يوسوس الشيطان التي كانت تبخها فقالت و نتقابل قريب لوسي فابتسمت لها و انتظرت حتي انصرفت بسيارتها و صعدت الي الشقة كانت تحكي و عتاب تشعر بصدمة مما تسمعه و لكنها أثرت ال**ت لايتمت الي باقي الحكايا أن تلك اللعينة تبدو كما الشيطان و ان لوسي مهما كانت فهي تعد طفلة اوقعتها الظروف في يد عصابة من الشياطين عتاب هاه و بعدين لوسي ... .. لحديث بقية
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD