الفصل الثامن عشر

4851 Words
. . . . . . . . . . . . . تمشي ايلام في ارجاء المشفي فهيا لديها عمليه اليوم مهمه لتجد يوسف يقف مع فاتن ، تلك الطبيبه التي لم تحبها يوما من قبل ، هيا مطلقه ولديها ابنه في الثالثه من عمرها متعجرفه الي درجه كبيره وحقوده ايضا لتقترب منهم ايلام فتسمعها تضحك بدلال قائله : والله يادكتور يوسف الواحد تعب قوي من الوحده ، عارف نفسي الاقي الراجل اللي افهمه ويفهمني وكمان ظروفه تبقي نفس ظروفي ، بس الاقيه فين دا بس ، بنتي ريم ، نفسها يبقي عندها اخ او اخت بس يالا بقي ربنا مش رايد دلوقتي . . . .وانت بنتك مش نفسها يبقي عندها ام او اخت او اخ . . . يعني انت مش حاسي بالوحده بعد مراتك الله يرحمها . . . . . . . . . . . . لتقترب ايلام وتقف بينهم معطيه ظهرها ليوسف ووجهها ينظر لفاتن التي يبدوا انها لا تعلم ان يوسف يكون زوجها لتتحدث قائله بحده شديد وغضب متناهي : لا والله يادكتوره فاتن الدكتور يوسف مش حاسس بالوحده خالص ، اصل مراته لسه مماتتش للاسف علشان كدا . . . . فلو سمحتي . . . عايزاكي تعرفي ان الدكتور يوسف خط احمر . . . اتمني مش تتجاوزيه علشان ميبقاش ليا تصرف تاني خالص معاكي . . . فاهمه . . . . انا بحزرك يادكتوره انك تفكري بس مجرد تفكير انك تقربي من جوزي ابو بنتي . . . . . . . . . . كانت فاتن تنظر اليها بدهشه الي ان سمعتها نقول زوجها والد ابنتها . . . . اذا فمن تزوجته ايلام لم يكن سوا الدكتور يوسف لتنظر اليها بغضب ثم تذهب وتتركها تنظر فس اثرها لتلف ايلام الي يوسف لتجده قد ذهب لتض*ب الارض بقدميها وتقرر الذهاب خلفه حتي تلقنه درسا جيدا ، حتي لا بتحدث مع اي من الاطباء السيدات مره اخري . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . عندما استمع يوسف الي حديثها ونبرتها قرر ان افضل حل له هو الانسحاب فمعركته خاسره لا محاله لذا بجب عليه ان ينسحب منها بسرعه ليتراجع من مكانه ببطئ ثم يلتف ويذهب تاركا ايلام تلقي باعاصيرها علي تلك الغ*يه التي تجرات وتخطت ارض ليست ارضها . . . . . . . . . . . . ليبتسم بسعاده وهو يغلق بابه عليه لي امجد يجلس امامه يحتسي كوب من القهوه بتلذذ ليبتسم قائلا : مالك منشكح كدا ليه ،وكانك ربحت اليانصيب . . . . . . . . . . . . . ليبتسم امجد قائلا : النهارده رقيه هتمتحن في ٦ ابتدائي . . . . هتاخد الشهاده . . . واقدم ليها منازل ٣ اعدادي ان شاء الله السنه الجايه كمان . . . . ليبتسم يوسف قائلا : ربنا يهليك ليها يارب ياامجد انت ابن حلال وهيا تستاهل كل خير . . . . ابقي هاتها وتعالي قضي عندنا يوم خلبها تتعرف علي ايلام ويبقوا اصحاب . . . . . . . . . . . . . . . . ليبتسم امجد قائلا : تمام ان شاء الله . . . .بس مقولتش. . . انت ايه اللي خاطف لونك كدا . . . .شكلك مش علي بعضك . . . . . . . . . . . لم يكد امحد ينهي كلامه حتي وجد من يفتح الباب ويقتحم الغرفه ولم تكن سوا ايلام التي انقضت علي يوسف غير عابئه بوجود امجد ابدا لتض*به في ص*ره بكل قوتها فيتاوه بشده محاولا صد ض*باتها الا انه لم يستطع ليضحك ويتاوه فس وقت واحد ليحاول امجد الفصل بينهم الا انه لم يستطع لتدفعه ايلام قائله بغضب وحده : اتف*ج علي صاحبك يااستاذ اجي الاقيه واقف مع فاتن مسخره . . . . يرضيك ياامجد يقف يضحك ليها وهيا بتمايع عليه لتقلدخا ايلام بسخريه قائله : انا وحيده . . . والوحده وحشه . . .وقال بنتي نفسها في اخت او اخ . . .وانت شم نفسك في زوجه . . . .يكش تتجز رقبتها البعيده ام عين يتدب فيها رصاصه ،. . . . . . ستات قادره بصحيح . . . . . . . . . . . ليضحك امجد قائلا وهو ينظر اليها بابتسامه خبيثه : والله ياايلام انتي المفروض تعلقيه زي الدبيحه . . . . هو ايه يوقفه مع فاتن الملزقه دي . . . فاكره لما كانت بترسم عليا وانا كنت منفضلها . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . لتضحك ايلام بكل صوتها قائله : والله كانت ايام ياامجد دا انت حتي ساعتها قولتلها انك خاطب ، وانا ياعيني كنت مفركش ساعتها . . . . . . . ليبتسم امجد قائلا : اه والله ذكريات هباب مهببه بطين. . . .والله كانت ق*فاني في عيشتي . . . . . . ليض*به يوسف قائلا : طيب حذرني منها ياشيخ لازم تحيبلي الكلام كدا . .. . . وايه تعلقني دي . . . شايفني دبيحه ولا ايه . . . . دا انا راجل في بيتي قوي . . . . . . يوووووسف نطقت بها ايلام لينظر اليها بخوف مصطنع قائلا : مش علي طول يعني ساعات. . .ساعات . . . . . لتنفجر ايلام وامجد في الضحك ويشاركهم يوسف الذي احتضن ايلام حتي يمتص غضبها لتض*به في ص*ره فتدخل فريده علي صوت ضحكاتهم قائله : ربنا يفرحكم يارب علي طول . . . كنت عايزه اقولكم اخر الاسبوع فرح ادم وسجده . . . . . . . . . . . ليتحدث يوسف بجهل قائلا: اول مره اشوف واحده بتعزم الناس علي فرح جوزها . . . . . . لم يكمل كلامه فقد ض*بته فريده بحقيبته علي راسه قائله بغضب : متلمي جوزك الاهبل دا ياايلام . . . .هو خلاص ض*ب لدرجه فكرني بعزمكم علي فرح جوزي . . . . . . . . . . . . . . كانت تتحدث بغضب بينما يوسف يفرك راسه بالم وايلام وامجد يكتموا ضحكاتهم حتي كادوا ان ينفجروا . . . . . . . . . . . . . لتنظر اليهم فريده قائله بسخريه : اضحكي ياختي انتي وهو . . . . كاتمينها ليه . . . .اضحكوا ليطقلكم عرق . . . . . اخر الاسبوع عايزاكم كلكم تبقوا هنا . . . فاهمين . . . . . . . . . . . ليهزو روسهم فتخرج فريده وينفجر الجميع في الضحك لينظر اليهم يوسف بضيق قائلا : هيا كش جوزها اسمه ادم . . . . ايه بقي زعلت ليه . . . . . . ليبتسم امجد قائلا : ماهو حوزها اسمه ادم برضوا يافتك . . . . . . . . . . . لينظر لهم يوسف بتعجب قائلا : والله فيها الخير . . ادم ابنها وجوزها ست موفره مبتحبش تتوه نفسها بالاسامي الكتير. . . .ايه رايك ياايلام لو جبتس ولد نسميه يوسف . .. . . . . لتنظر اليه ايلام قائله بمرح : ليه هو حضرتك مفكر نفسك ادم مغربي ولا ايه . . . . . . . ليقترب منها يوسف ممسكا ايها من مؤاخره راسها قائلا : لا دانتي زودتيها قوي يا لولو بتعا**ي الراجل قدامي ومش خايفه . . . . . ليضحك امجد قائلا : والله عيب علينا . . . . . . . تقف ساجده تقيس في فستانها بسعاده بالغه بينما لين تنظر الي نفسها بحزن لتنظر اليها هاجر قائله : زعلانه ليه يااخره صبري . . . . . لين بحزن : الفستان ضيق . . .ومحزق قوي . . . بس عاجبني قوي ومش عارفه اعمل ايه . . . . . . لتبتسم هاجر قائله : طيب مفيش مشكله نوسعه شويه . . . . .او اقولك انا هسال الاتليه لو في نفس الت**يم بس للمنتقبات . . . . بيبقي اوسع شويه . . .لتهرول اليها لين تقبلها قائله : منحرمش منك يااحلي جوجو في الدنيا كلها . . . . . لتحتضنها هاجر قائله : اكبر بكاشه في الدنيا كلها حبيبت قلبي انتي يالولي . . . . . . . . . لتبتسم سجده قائله : والله . . . .وانا بنت البطه السودا ولا ايه . . . .لاقيني في الشارع شكلكم كدا . . لتضحك هاجر معةدخول ادم لتهرول الفتاتين الي الداخل فتتعرقل سحده وتقع فتتعالي ضحكاتهم ليبتسم ادم قائلا : حماتي العزيزه وحشاني مووووت . . لتبتسم هاجر قائله : انا برضوا يابكاش لا الواقعه اللي جوه هيا اللي وحشاك . . ليبتسم ادم قائلا : والله انت اللي في القلب ياجميل . . . .بعد الواقعه برضوا يعيني مقدرش اقول غير كدا . . . . . اصل تطلع تاكلني ، وانا مش قدها ياجوجو . . . . . لتضحك هاجر قائله : حاسه بيك ياحبيبي والله . . . . عارفه انت حاسس بايه وهيا تقدر تعمل ايه . . . . ليضحك ادم قائلا : بس هيا راحت فين كنت عايز اشوفها بالابيض . . لنخرج سجده قائله : بعينك ياحبيبي تشوفني بيه غير يوم الفرح انت مفكر ايه يعني . . . . . . . . . . ليضحك ادم مقتربا منها قائلا بخبث : طيب نتجيبي بوسه قبل ماامشي اصلي هقعد اربع تيام . . .لحد يوم الحنه . . . . . . . . . . . . . . . . . لتنظر اليه سجده قائله بغباء : وحيات امك يعني هتقعد ليوم الحنه وتجيلي مهدود حيلك . . . . .ياخوفي منك . . . . . . . . . . . ليضحك ادم بكل صوته قائلا : لا متخافيش دا احنا جامدين قوي . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . لتقترب منهم هاجر ممسكه بكل منهم من اذنه قائله بتوبيخ : والله انتوا تستاهلو اللي اوس بيعمله فيكوا . . . . . .. . . . . . . . . . . . . ليضحك ادم قائلا : والله ربما يكون في عونه هو شايف كتير معاكي ياجوجو . . . . . . . . . . . . . . . . . هاجر بضحك : طيب . . . .مفيش جواز . . .يالا يابنت انتي وهيا خلينا نمشي . . . . . . . . . . . . . . . لتجلس لين مكانها قائله بتذمر وخيا تمسك بفستانها بين احضانها: انا مالي بقي انا وخطيبي ناس محترمين مبنجبش مشاكل ،. .. مالنا احنا عايزين نتجوز والنبي . . . .. . . . . . . . . . . . . . . ليضحك ادم قائلا : ياوقعه سودا . . . .انتي هديتي علي البت ياسجده . . . . .لا دا الواحد لازم يخاف علي نفسه . . .انتي بقيتي عدوه مش كدا خالص . لتضحك ساجده قائله : بعض ما عندكم ياروحي . . . . . . . . . . تجلس رقيه في منزلها برفقه سهام يتحدثون ويقررون اختيار اسم لمولودها ليدق الباب ف*نهض سهام وتفتح لتجده امجد . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . دخل امجد ليقبل راس والدته ثم يبتسم بمجرد رؤيته لرقيه التي خرجت من غرفتها ترتدي قميص بيتي يصلي الي ركبتها بينما شعرها يتدلي علي هيئه ذ*ل حصان وبعض الخصلات تتدلي علي وجهها ليبتسم لها عندما هرولت الي داخل احضانه قائله : كدا متتصلش عليا وتبارك ليا . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ليبتسم امجد قائلا : عملت ايه العفريته دي ياامي . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . لتبتسم ساميه قائله : مراتك غشاشه درجه اولي ياحبيبي . . . . صاحبت ولد معها في الامتحان وخلته حل ليها الامتحان كله . . . . . . . . . . . . . . . . . لينظر اليها امجد بدهشه قائلا : طيب والمذاكره اللي طول الليل اذاكرها ليكي . . . . . . . . . . . . . . . . . . . لتبتسم رقيه بخجل قائله : انا وتاله كنت عارفه كل الاسئله بس **لت احل لو حدي . . . . . . . . . . . . . ليمسك امجد باذنها قائلا : لا والله يعني . . . .بتكلمي رجاله غيري يامدام .. . . وياترا شاف وشك الاستاذ دا ولا لا . . . . . . . . . . . . . . . . لتضحك رقيه قائله : والله محصل ياروحي . . . دا كان واد كيوت خالص . . . هو قالي اشوف وشك . . . .وانا قولتله ابدا مينفعش . . . عيب .. . . . . . لتضحك سهام قائله وهيا بداخل المطبخ : كدابه ياروحي . . . دا الواد مرضيش يحل ليها الا لما شاف وشها ولقيها حلوه .. . . . . . . . . . . . . . . ليفتح امجد عينيه علي وسعهم ثم يجرها من اذنها قائلا بصوت عالي لتسمعه والدته : ماااااماااا بعد اذنك اادبها واجيلك . . . لتضحك سهام قائله : خد راحتك ياروحي . . . . . . . . . . . . . . . ليحملها امجد وهو يتوعد لها بينما رقيه دفنت وجهها في ص*ره بخجل شديد ليعمس لها قائلا : هتموتي ياسوسو. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . يجلس محمد في مكتبه يتابع اعماله ليرن هاتفه برقم زوجته الحبيبه ليجيب باسما : روحي وحشتيني . . . . . . . . . . . . . . . حور بدلال : قلبي ياميدو انت اكتر والله بس انا عايزه منك طلب . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ليتن*د محمد قائلا : اتفضلي ياروحي اؤمري . . . . . . . . . . . . حور بخجل وتوتر : اصلي يعني عايزه . . . . عايزه . . . .اممممم. متنطقي ياحور عايزه ايه نطق بها محمد بضيق لتتذمر حور وتوشك علي البكاء قائله : عايز . . . . . . . . . . . . . . . . . . . وبكدا البارت خلص ياترا الست حور عايزه ايه توقعاتكم . تمشي ايلام في ارجاء المشفي فهيا لديها عمليه اليوم مهمه لتجد يوسف يقف مع فاتن ، تلك الطبيبه التي لم تحبها يوما من قبل ، هيا مطلقه ولديها ابنه في الثالثه من عمرها متعجرفه الي درجه كبيره وحقوده ايضا لتقترب منهم ايلام فتسمعها تضحك بدلال قائله : والله يادكتور يوسف الواحد تعب قوي من الوحده ، عارف نفسي الاقي الراجل اللي افهمه ويفهمني وكمان ظروفه تبقي نفس ظروفي ، بس الاقيه فين دا بس ، بنتي ريم ، نفسها يبقي عندها اخ او اخت بس يالا بقي ربنا مش رايد دلوقتي . . . .وانت بنتك مش نفسها يبقي عندها ام او اخت او اخ . . . يعني انت مش حاسي بالوحده بعد مراتك الله يرحمها . . . . . . . . . . . . لتقترب ايلام وتقف بينهم معطيه ظهرها ليوسف ووجهها ينظر لفاتن التي يبدوا انها لا تعلم ان يوسف يكون زوجها لتتحدث قائله بحده شديد وغضب متناهي : لا والله يادكتوره فاتن الدكتور يوسف مش حاسس بالوحده خالص ، اصل مراته لسه مماتتش للاسف علشان كدا . . . . فلو سمحتي . . . عايزاكي تعرفي ان الدكتور يوسف خط احمر . . . اتمني مش تتجاوزيه علشان ميبقاش ليا تصرف تاني خالص معاكي . . . فاهمه . . . . انا بحزرك يادكتوره انك تفكري بس مجرد تفكير انك تقربي من جوزي ابو بنتي . . . . . . . . . . كانت فاتن تنظر اليها بدهشه الي ان سمعتها نقول زوجها والد ابنتها . . . . اذا فمن تزوجته ايلام لم يكن سوا الدكتور يوسف لتنظر اليها بغضب ثم تذهب وتتركها تنظر فس اثرها لتلف ايلام الي يوسف لتجده قد ذهب لتض*ب الارض بقدميها وتقرر الذهاب خلفه حتي تلقنه درسا جيدا ، حتي لا بتحدث مع اي من الاطباء السيدات مره اخري . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . عندما استمع يوسف الي حديثها ونبرتها قرر ان افضل حل له هو الانسحاب فمعركته خاسره لا محاله لذا بجب عليه ان ينسحب منها بسرعه ليتراجع من مكانه ببطئ ثم يلتف ويذهب تاركا ايلام تلقي باعاصيرها علي تلك الغ*يه التي تجرات وتخطت ارض ليست ارضها . . . . . . . . . . . . ليبتسم بسعاده وهو يغلق بابه عليه لي امجد يجلس امامه يحتسي كوب من القهوه بتلذذ ليبتسم قائلا : مالك منشكح كدا ليه ،وكانك ربحت اليانصيب . . . . . . . . . . . . . ليبتسم امجد قائلا : النهارده رقيه هتمتحن في ٦ ابتدائي . . . . هتاخد الشهاده . . . واقدم ليها منازل ٣ اعدادي ان شاء الله السنه الجايه كمان . . . . ليبتسم يوسف قائلا : ربنا يهليك ليها يارب ياامجد انت ابن حلال وهيا تستاهل كل خير . . . . ابقي هاتها وتعالي قضي عندنا يوم خلبها تتعرف علي ايلام ويبقوا اصحاب . . . . . . . . . . . . . . . . ليبتسم امجد قائلا : تمام ان شاء الله . . . .بس مقولتش. . . انت ايه اللي خاطف لونك كدا . . . .شكلك مش علي بعضك . . . . . . . . . . . لم يكد امحد ينهي كلامه حتي وجد من يفتح الباب ويقتحم الغرفه ولم تكن سوا ايلام التي انقضت علي يوسف غير عابئه بوجود امجد ابدا لتض*به في ص*ره بكل قوتها فيتاوه بشده محاولا صد ض*باتها الا انه لم يستطع ليضحك ويتاوه فس وقت واحد ليحاول امجد الفصل بينهم الا انه لم يستطع لتدفعه ايلام قائله بغضب وحده : اتف*ج علي صاحبك يااستاذ اجي الاقيه واقف مع فاتن مسخره . . . . يرضيك ياامجد يقف يضحك ليها وهيا بتمايع عليه لتقلدخا ايلام بسخريه قائله : انا وحيده . . . والوحده وحشه . . .وقال بنتي نفسها في اخت او اخ . . .وانت شم نفسك في زوجه . . . .يكش تتجز رقبتها البعيده ام عين يتدب فيها رصاصه ،. . . . . . ستات قادره بصحيح . . . . . . . . . . . ليضحك امجد قائلا وهو ينظر اليها بابتسامه خبيثه : والله ياايلام انتي المفروض تعلقيه زي الدبيحه . . . . هو ايه يوقفه مع فاتن الملزقه دي . . . فاكره لما كانت بترسم عليا وانا كنت منفضلها . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . لتضحك ايلام بكل صوتها قائله : والله كانت ايام ياامجد دا انت حتي ساعتها قولتلها انك خاطب ، وانا ياعيني كنت مفركش ساعتها . . . . . . . ليبتسم امجد قائلا : اه والله ذكريات هباب مهببه بطين. . . .والله كانت ق*فاني في عيشتي . . . . . . ليض*به يوسف قائلا : طيب حذرني منها ياشيخ لازم تحيبلي الكلام كدا . .. . . وايه تعلقني دي . . . شايفني دبيحه ولا ايه . . . . دا انا راجل في بيتي قوي . . . . . . يوووووسف نطقت بها ايلام لينظر اليها بخوف مصطنع قائلا : مش علي طول يعني ساعات. . .ساعات . . . . . لتنفجر ايلام وامجد في الضحك ويشاركهم يوسف الذي احتضن ايلام حتي يمتص غضبها لتض*به في ص*ره فتدخل فريده علي صوت ضحكاتهم قائله : ربنا يفرحكم يارب علي طول . . . كنت عايزه اقولكم اخر الاسبوع فرح ادم وسجده . . . . . . . . . . . ليتحدث يوسف بجهل قائلا: اول مره اشوف واحده بتعزم الناس علي فرح جوزها . . . . . . لم يكمل كلامه فقد ض*بته فريده بحقيبته علي راسه قائله بغضب : متلمي جوزك الاهبل دا ياايلام . . . .هو خلاص ض*ب لدرجه فكرني بعزمكم علي فرح جوزي . . . . . . . . . . . . . . كانت تتحدث بغضب بينما يوسف يفرك راسه بالم وايلام وامجد يكتموا ضحكاتهم حتي كادوا ان ينفجروا . . . . . . . . . . . . . لتنظر اليهم فريده قائله بسخريه : اضحكي ياختي انتي وهو . . . . كاتمينها ليه . . . .اضحكوا ليطقلكم عرق . . . . . اخر الاسبوع عايزاكم كلكم تبقوا هنا . . . فاهمين . . . . . . . . . . . ليهزو روسهم فتخرج فريده وينفجر الجميع في الضحك لينظر اليهم يوسف بضيق قائلا : هيا كش جوزها اسمه ادم . . . . ايه بقي زعلت ليه . . . . . . ليبتسم امجد قائلا : ماهو حوزها اسمه ادم برضوا يافتك . . . . . . . . . . . لينظر لهم يوسف بتعجب قائلا : والله فيها الخير . . ادم ابنها وجوزها ست موفره مبتحبش تتوه نفسها بالاسامي الكتير. . . .ايه رايك ياايلام لو جبتس ولد نسميه يوسف . .. . . . . لتنظر اليه ايلام قائله بمرح : ليه هو حضرتك مفكر نفسك ادم مغربي ولا ايه . . . . . . . ليقترب منها يوسف ممسكا ايها من مؤاخره راسها قائلا : لا دانتي زودتيها قوي يا لولو بتعا**ي الراجل قدامي ومش خايفه . . . . . ليضحك امجد قائلا : والله عيب علينا . . . . . . . تقف ساجده تقيس في فستانها بسعاده بالغه بينما لين تنظر الي نفسها بحزن لتنظر اليها هاجر قائله : زعلانه ليه يااخره صبري . . . . . لين بحزن : الفستان ضيق . . .ومحزق قوي . . . بس عاجبني قوي ومش عارفه اعمل ايه . . . . . . لتبتسم هاجر قائله : طيب مفيش مشكله نوسعه شويه . . . . .او اقولك انا هسال الاتليه لو في نفس الت**يم بس للمنتقبات . . . . بيبقي اوسع شويه . . .لتهرول اليها لين تقبلها قائله : منحرمش منك يااحلي جوجو في الدنيا كلها . . . . . لتحتضنها هاجر قائله : اكبر بكاشه في الدنيا كلها حبيبت قلبي انتي يالولي . . . . . . . . . لتبتسم سجده قائله : والله . . . .وانا بنت البطه السودا ولا ايه . . . .لاقيني في الشارع شكلكم كدا . . لتضحك هاجر معةدخول ادم لتهرول الفتاتين الي الداخل فتتعرقل سحده وتقع فتتعالي ضحكاتهم ليبتسم ادم قائلا : حماتي العزيزه وحشاني مووووت . . لتبتسم هاجر قائله : انا برضوا يابكاش لا الواقعه اللي جوه هيا اللي وحشاك . . ليبتسم ادم قائلا : والله انت اللي في القلب ياجميل . . . .بعد الواقعه برضوا يعيني مقدرش اقول غير كدا . . . . . اصل تطلع تاكلني ، وانا مش قدها ياجوجو . . . . . لتضحك هاجر قائله : حاسه بيك ياحبيبي والله . . . . عارفه انت حاسس بايه وهيا تقدر تعمل ايه . . . . ليضحك ادم قائلا : بس هيا راحت فين كنت عايز اشوفها بالابيض . . لنخرج سجده قائله : بعينك ياحبيبي تشوفني بيه غير يوم الفرح انت مفكر ايه يعني . . . . . . . . . . ليضحك ادم مقتربا منها قائلا بخبث : طيب نتجيبي بوسه قبل ماامشي اصلي هقعد اربع تيام . . .لحد يوم الحنه . . . . . . . . . . . . . . . . . لتنظر اليه سجده قائله بغباء : وحيات امك يعني هتقعد ليوم الحنه وتجيلي مهدود حيلك . . . . .ياخوفي منك . . . . . . . . . . . ليضحك ادم بكل صوته قائلا : لا متخافيش دا احنا جامدين قوي . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . لتقترب منهم هاجر ممسكه بكل منهم من اذنه قائله بتوبيخ : والله انتوا تستاهلو اللي اوس بيعمله فيكوا . . . . . .. . . . . . . . . . . . . ليضحك ادم قائلا : والله ربما يكون في عونه هو شايف كتير معاكي ياجوجو . . . . . . . . . . . . . . . . . هاجر بضحك : طيب . . . .مفيش جواز . . .يالا يابنت انتي وهيا خلينا نمشي . . . . . . . . . . . . . . . لتجلس لين مكانها قائله بتذمر وخيا تمسك بفستانها بين احضانها: انا مالي بقي انا وخطيبي ناس محترمين مبنجبش مشاكل ،. .. مالنا احنا عايزين نتجوز والنبي . . . .. . . . . . . . . . . . . . . ليضحك ادم قائلا : ياوقعه سودا . . . .انتي هديتي علي البت ياسجده . . . . .لا دا الواحد لازم يخاف علي نفسه . . .انتي بقيتي عدوه مش كدا خالص . لتضحك ساجده قائله : بعض ما عندكم ياروحي . . . . . . . . . . تجلس رقيه في منزلها برفقه سهام يتحدثون ويقررون اختيار اسم لمولودها ليدق الباب ف*نهض سهام وتفتح لتجده امجد . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . دخل امجد ليقبل راس والدته ثم يبتسم بمجرد رؤيته لرقيه التي خرجت من غرفتها ترتدي قميص بيتي يصلي الي ركبتها بينما شعرها يتدلي علي هيئه ذ*ل حصان وبعض الخصلات تتدلي علي وجهها ليبتسم لها عندما هرولت الي داخل احضانه قائله : كدا متتصلش عليا وتبارك ليا . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ليبتسم امجد قائلا : عملت ايه العفريته دي ياامي . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . لتبتسم ساميه قائله : مراتك غشاشه درجه اولي ياحبيبي . . . . صاحبت ولد معها في الامتحان وخلته حل ليها الامتحان كله . . . . . . . . . . . . . . . . . لينظر اليها امجد بدهشه قائلا : طيب والمذاكره اللي طول الليل اذاكرها ليكي . . . . . . . . . . . . . . . . . . . لتبتسم رقيه بخجل قائله : انا وتاله كنت عارفه كل الاسئله بس **لت احل لو حدي . . . . . . . . . . . . . ليمسك امجد باذنها قائلا : لا والله يعني . . . .بتكلمي رجاله غيري يامدام .. . . وياترا شاف وشك الاستاذ دا ولا لا . . . . . . . . . . . . . . . . لتضحك رقيه قائله : والله محصل ياروحي . . . دا كان واد كيوت خالص . . . هو قالي اشوف وشك . . . .وانا قولتله ابدا مينفعش . . . عيب .. . . . . . لتضحك سهام قائله وهيا بداخل المطبخ : كدابه ياروحي . . . دا الواد مرضيش يحل ليها الا لما شاف وشها ولقيها حلوه .. . . . . . . . . . . . . . . ليفتح امجد عينيه علي وسعهم ثم يجرها من اذنها قائلا بصوت عالي لتسمعه والدته : ماااااماااا بعد اذنك اادبها واجيلك . . . لتضحك سهام قائله : خد راحتك ياروحي . . . . . . . . . . . . . . . ليحملها امجد وهو يتوعد لها بينما رقيه دفنت وجهها في ص*ره بخجل شديد ليعمس لها قائلا : هتموتي ياسوسو. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . يجلس محمد في مكتبه يتابع اعماله ليرن هاتفه برقم زوجته الحبيبه ليجيب باسما : روحي وحشتيني . . . . . . . . . . . . . . . حور بدلال : قلبي ياميدو انت اكتر والله بس انا عايزه منك طلب . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ليتن*د محمد قائلا : اتفضلي ياروحي اؤمري . . . . . . . . . . . . حور بخجل وتوتر : اصلي يعني عايزه . . . . عايزه . . . .اممممم. متنطقي ياحور عايزه ايه نطق بها محمد بضيق لتتذمر حور وتوشك علي البكاء قائله : عايز . . . . . . . . . . . . . . . . . . . وبكدا البارت خلص ياترا الست حور عايزه ايه توقعاتكم .
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD