الفصل السابع

5000 Words
. .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . كان يوسف يجلي مع امجد يتحدث بحزن الي ان جاء اسم الدكتوره فريده ليبتسم امجد قائلا : ياسيدي الدكتوره فريده تبقي الام الروحيه لايلام ،بتحبها اكتر من اي حد ، وهيا كمان قدوتها لبست النقاب لان الدكتوره فريده نصحتها بيه ، وعلشان تبقي عارف الدكتوره فريده بير اسراد الدكتوره ايلام ،ديما تلاقيهم سوا مروحين سوا ، انت ازاي متعرفش الدكتوره فريده دي تقريبا بيتها قريب من بيت فرق تلت شوارع ولا حاجه . .. . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . يوسف بحزن : والله يا امجد الذاكره هنجت حاسس اني مش عارف اي حد في البلد دي كل حاجه اتغيرت خالص . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . امجد بحزن : ٦ سنن مش شويه ياصاحبي . ليبتسم يوسف قائلا : فعلا مش شويه . . . . مش شويه خالص . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . خرجت فريده برفقه ايلام لتلتقي في طريقها يوسف وامجد لتتحدث قائله وهيا تنظر الي يوسف بضيق : دكتور امجد ، عايزاك تاخد بالك من المريضه ،انا عارفه انك عندك نبطشيه النهارده . . . عايزاك تتابع الحاله ولو احتجت اي حاجه رن علي طول من غير متتردد. ليوما لها امجد قائله : اوامرك يادكتوره اللي تؤمري بيه . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . لتوما له ثم تنظر الي يو سف نظره مشتعله وتسحب ايلام وتذهب من امامه . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . لينظر يوسف في اثرهم قائلا : مش بقولك الدكتوره فريده يد مش بطقني . ليضحك امجد قائلا : ماانا قولتلك انها ام ايلام التانيه. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . يوسف بسخريه : قصدك التالته ، حط جمبها امي انا كمان ،دي مش فرحت برجوعي ياجدع . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ليبتسم امجد قائلا : طيب ياعم معزوره ايلام برضه مش شويه عندها ، انت مشفتهاش وهيا بتكرش العرسان علشانها دي حاجه اخر منجه خالص . يوسف بحزن : هيا ايلام علشان طيبه وقلبها ابيض الناس كلها بتحبها ربنا يديها علي قد نيتها يارب . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ليوما له امجد ثم يتحرك معه باتجاه غرفه نور . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . عادت فريده الي منزلها لتجد اوس يمسك بتلابيب ادم والجميع يحاول ان يبعده عنه ليتحدث قائلا : الحقيني ياماما جوز صاحبتك شكله اتجنن . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . لتهرول فريده اليهم قائله : فيه ايه بس يااوس ايه اللي حصل لكل دا ، عملك ايه الولد دا بس . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . اوس بغضب وهو ينظر اليه ولا يزال يمسك بتلابيبه : الاستاذ ابنك المحترم قال ايه ادخل الاقيه بيقول لبنتي انا عايز بوسه مشبك ، اتف*جي علي خلفتك السودا يافريده . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . لتضحك فريده فتتدخل هاجر التي هرولت عند سماع صوتهم اعلي الدرج لتفصل بينهم قائله وهيا تقف في مواجهه اوس كحائط صد لادم : جرا ايه يااستاذ اوس مالك كدا واخد الواد علي الحامي كدا ليه ، انت مفكر نفسك مين ،ان كنت ناسي افكرك يااوس انت كنت بتعمل ايه . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ليضحك ادم بك صوته قائلا : حلاوتك ياحماتي ياعسل انا والله بقول ان مليش في الدنيا دي غيرك انتي ياهاجر ياعسل . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ليهم ان يقبلها فيض*به اوس في وجهه قائلا : ليلتك سودا انت عايز تشقط البنت وامها، يعين جاي تاخد الحريم اللي فعلتي كلها ولا ايه . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . صعد ادم الدرج ليجد هذا الاحتفال فكان الوضع اوس يحاول ض*ب ادم وهاجر تدافع عنه وساجده متكومه في حضن فريده وباقي الاسره قد يحدث لهم شئ من شده الضحك فها هو اوس وادم ، وموال كل يوم يحدث . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ليقترب من فريده ممسكا بساجده يبعدها عن فريده قائلا بمزاح : يالا ياشاطره روحي شوفي امك فين ، وانتي تعالي عايزك في موضوع مهم وهما بيتخانقوا كدا ،ومش واخدين بالهم مننا .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . لينهي كلامه بغمزه فتضحك فريده بقوه وتندفع خلفه لياخذها ادم مغلقا الباب خلفه . فريده بدهشه : ادم انت قفلت الباب والولاد بره . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ادم بمكر : ولا الله مانا فاتحلهم الا لما نخلص الموضوع المهم اللي انا عايزك فيه ، وحشاني . حمل ادم فريده يين يده ودخل الي غرفته ليعيد امجاده القديمه . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . وصلت ايلام الي شقتها لتستمع الي صوت بكاء الصغيره فتذهب لتطرق الباب وتنتظر ، الي ان فتحت لها والده يوسف لتبكي ما ان راتها . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . انحت ايلام الي مستواها محتضنه ايها بشده قائله : وحشاني ياماما قوي وحشاني . لتبتسم لها قائله : وانتي كمان ياقلب امك وحشاني قوي . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . لتدخل ايلام حيث الصغيره وتحملها وتهدهد عليها وهيا تقبلها لتذهب الي الثلاجه وتحضر علبه من العصير وتجعلها تشربه لتهدا الصغيره وتنام علي ص*رها فتبتسم ايلام بشده وكذلك والده يوسف . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . نامت الصغيره لتقوم ايلام بتحضير الطعام من اجل الجده واطعامها وجلست تتحدث معها لتسالها ساميه قائله : مشوفتيش يوسف ،مراته تعبت شويه وخدها المستشفي . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . لت**ت ايلام بحزن فتظن ساميه انها خزينه لانها تحدثت عن نور بقلق هكذا فتتحدث قائله وهيا تمسك بيدها : اعزريني ياحببتي بس هيا يتيمه برضوا وانا كنت خايفه عليها شكلها كان تعبان قوي . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . انهت ساميه كلامها لتنزل دموع ايلام بحزن قائله : لا ياامي انا مش زعلانه انا كمان صعبانه عليا نور قوي لانها تعبانه قوي قوي ، وممكن يوسف ميقدرش يسيبها اليومين الجايين دول ، انا هبقي معاكوا كل يةم واشوف انتوا عايزين إيه اعمله وهتابع حور كمان . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . لتحتضنها ساميه بحب شديد داعيه الله ان يدرح قلبها وان يشفي تلك المسكينه التي تقبع بالمشي لتتحدث ساميه قائله : طيب انتي معرفتيش هيا عندها ايه يابنتي ، اصلها نزلت دم كتير من انفها والله قلبي وطعني عليها . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . لتزم ايلام علي شفتيها قائله بحزن : للاسف ياامي عندها كانسر في الدم وحالتها متاخره حدا ربنا يلطف بيها يارب . لتشهق ساميه بحزن شديد وهيا تصق ص*رها قائله : ياعيني عليكي يانور هتسيبي بنتك تتيتم من بعدك ، يارب تشفيها يارب وترجعها لبنتها سالمه غانمه . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . لتبتسم ايلام بحزن قائله : ام شاء الله هترجع سالمه غانمه ربنا يتم شفاها علي خير ، انا هروح شقتي بقي اغير هدومي وبعدين ابقي اجي اقعد معاكم. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . لتهز ساميه راسها بالموافقه ف*نهض ايلام باتجاه شقتها لتفتحها بهدوء وتدخل مغلقه الباب خلفها خالعه نقابها ملقيه اياه ارضا ثم حقيبتها وتذهب الي الحمام وتلقي بالماء ٥ي وجهها لترد النار التي تخرج منه تردي الذهاب بعيدا هيا الان ترغب في الابتعاد وبشده ، ترغب في الابتعاد عن الجميع لاتريد رؤيه احد ابدا ، كم تود لو انها تعيش في مكان منعزل عن الجميع . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . خلعت ايلام ملابسها وتمددت في حوض الاستحمام ليمر علي راسها احداث اليوم كله ف*نزل دموعها بشده قررت اغماض عينيها حتي تنسي كل ماحدث ولكنها تصارعها بشده . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . .. . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . في صباح اليوم التالي استيقظت ايلام من نومها لتدخل الحمام وتتوضا وتصلي فرضها ثم ترتدي ملابسها وتذهب باتجاه شقه ساميه بعد ان احضرت مفتاحها وفتحت لتجدها تجلس علي كرسيها تؤدي صلاتها وحور تلعب حولها لتقترب ايلام من حور تحتضنها بحب صادق هامسه في اذنها : عامله ايه ياقمر وحشتيني من امبارح لانهارده ايه رايك ندخل نعمل اكل لحد لما تيته تخلص صلا . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . لتوما لها الفتاه فتاخذها ايلام وتذهب الي المطبخ لتضعها علي الرخامه وتبدا في تحضير الطعام لها وللجده. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . قامت ايلام بقلي البيض ووضع بعض الزعتر وزيت الزيتون علي الجبنه وايضا وقامت بعمل طبق من الفول وكوب من اللبن للصغيره. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . انتهت ساميه منصلاتها لتحرك كرسيها باتجاه المطبخ قائله : ربنا ميحرمني منك يالي لي يارب . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . لتبتسم ايلام قائله ؛ ولا يحرمني منك يارب ، ياسوسو ياقمر ، انا هروح بقي علش شغلي علشان متاخرش عندي عمليات مهمه النهارده . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . لتبتسم فاديه ثم تدعوا لها بصلاح الحال خرجت ايلام من منزلها باتجاه المشفي لتستقل سياره اجره وتذهب . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . بعد قليل وصلت ايلام الي المشفي لتقابل فريده علي الباب لتحتضنها وتقبلها بحب الي ان قالت فريده بضحك : اسمعي ياستي اخر الاخبار ، مش روحت امبارم لقيت اوس ماسك ادم ابني وكان عايز يديله علقه . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ايلام بدهشه : ليه ايه اللي حصل لكل دا ،. فريده بضحكه : قال ايه ياستي ابنك عايز من بنتي بوسه مشبك ، . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . حجظت عيني ايلام لتتحدث فريده قائله : اه والله هو يعني انا مش عارفه بصراحه اوس مكوم علي بنته قوي كدا ليه دا هيطلع عين ابني ، متسيبه ياجدع ياخد بوسه من نقسه الله . لتضحك ايلام قائله : والله انكل اوس دا اقفوش قوي . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . فريده بضحك : امال لو شوفتي ادم لما جه وراح ساحبني من وسطهم قال ايه هما عيله وهيحلو مشاكلهم لوحدهم . ياادم مينفعش كدا ، يادام عيب ابدا لا انا ادم ولا عايز اسمعك وطرني وراه زي البقره . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . لتضحك ايلا بقوه علي طريقتا التي لم تتغير ابدا رغم مرورو الزمن . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . بعد مرور بعض الوقت وصلت فريده الي تلطابق العلوي لتقوم بمناقشه حتله نور مع امجد ليتحدث امجد قائلا : دكتوره ايلام ، نور طلبت تتكلم معاكي شويه علي انفراد . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . نظرت ايلام الي امجد بتعجب قائله : عايزاني انا !!! امجد بتاكيد: ايواً عايزاكي انتي واكدت عليا كما انها تكلمك قبل العمليه . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . لت**ت ايلام لحظات تفكر فيما قد تريده منها او تريد التحدث بشانه . لتوكا له ثم تذهب باتجاه الغرفه لتجد يوسف يمسك بيد نور يمسد عليها بحب شديد لتغمض عينيها بالم ثم تتحدث قائله : السلام عليكم ،الجميل عامل ايه دلوقتي . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . لتبتسم نور بتعب شديد ثم تنظر اليها قائله : الحمد لله والله بخير شكرا لسؤالك . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . لينهض يوسف من مكانه فتقترب منها ايلام وتقوم بفحصها قائله : طيب الحمد لله حالتك مستقره حاليا ،دلوقتي هيجوا يجهزوكي للعمليه . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . لتبتسم لين ثم تنظر الي ايلام وتمسك بيدها وباليد الاخري تمسك بيد يوسف لتضعها علي يد ايلام لتجزبها ايلام بسرعه فينظر يوسف لنور بدهشه فتتحدث نور قائله : انا عندي احساس اني مش هطلع من العمليه ، اوعديني لز مت المهارده انك تتجوزي يوسف وتربي بنتي ، هو بيحبك ، وانتي بتحبيه ،وانا عارفه انك هتراعي ربنا في بنتي ، علشان خاطر ربنا ياايلام ،خدي بالك من بنتي ، بنتي وجوزي وصيتك ياايلام . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . انهت كلامها ودموعها تغرق ووجهها بشده لتنظر اليها ايلام وهيا ايضا لم تستطع ان تكتم دموعها لتنظر اليهم ثم تهرول الي الخارج فتقابل فريده فتحتضنها بشده معتذره لها عن حضور العمليه ثم تذهب الي غرفتها وتبكي بشده . اما يوسف فقد اقترب من نور ليمسك بيدها يقبلها ودموعه تجري علي خديه ليتحدث قائلا بلوم وعتاب : ممكن اعرف ايه اللي انتي قولتيه دا ، انتي اتجننتي ،مين قالك انك مش هتعيشي ،انت هتعيشي وتربي حور معايا وهنبقي اسعد اسره في الدنيا، .. . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . لتبتسم نور بتعب ثم تزيل دموعه من علي خديه قائله : وصيتي انك تتجوز ايلام يايوسف وتخليها تبقي ام لحور علشان خاطري يايوسف ، دي وصيتي . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . بكي يوسف بشده وكذلك نور وايلام ايضا في غرفتها تبكي وتنوح لاتريد ان تتزوجه لاتريد ان تعود لمن تخلي عنها ونسي ايها بسهوله لتجلس مكانها تمسك بمصحفها ،تقرا سوره ياسين وتدعوا لها ان ينجيها الله ،كانت تدعوا لها من كل قلبها وتبكي بكاء يقطع انياط القلب . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . في الجهه الاخري . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . دخلت فريده الي غرفه العمليات بعد ان قاموا بتجهيزا نور للعمليه ودخل معها امجد الذي تساؤل عن عدم حضور ايلام للعمليه لتجيبه فريده بانها لاتعلم شئ . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . قامت فريده بعمل شق في ص*ر نور في الجزء المراد استئصاله لتبدا في عمل العمليه . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . بعد مرور بعض الوقت خرجت فريده من غرفه العمليات لتحد يوسف قد هرول اليها لتنظر اليه بحزن شديد ثم تتحدث قائله : . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . وبكدا البارت خلص انتظروني في البارت الجاي في احداث مثيره جدا ، دمتم سالمين وعلي طاعه الله دائمين . . . . . .. . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . كان يوسف يجلي مع امجد يتحدث بحزن الي ان جاء اسم الدكتوره فريده ليبتسم امجد قائلا : ياسيدي الدكتوره فريده تبقي الام الروحيه لايلام ،بتحبها اكتر من اي حد ، وهيا كمان قدوتها لبست النقاب لان الدكتوره فريده نصحتها بيه ، وعلشان تبقي عارف الدكتوره فريده بير اسراد الدكتوره ايلام ،ديما تلاقيهم سوا مروحين سوا ، انت ازاي متعرفش الدكتوره فريده دي تقريبا بيتها قريب من بيت فرق تلت شوارع ولا حاجه . .. . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . يوسف بحزن : والله يا امجد الذاكره هنجت حاسس اني مش عارف اي حد في البلد دي كل حاجه اتغيرت خالص . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . امجد بحزن : ٦ سنن مش شويه ياصاحبي . ليبتسم يوسف قائلا : فعلا مش شويه . . . . مش شويه خالص . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . خرجت فريده برفقه ايلام لتلتقي في طريقها يوسف وامجد لتتحدث قائله وهيا تنظر الي يوسف بضيق : دكتور امجد ، عايزاك تاخد بالك من المريضه ،انا عارفه انك عندك نبطشيه النهارده . . . عايزاك تتابع الحاله ولو احتجت اي حاجه رن علي طول من غير متتردد. ليوما لها امجد قائله : اوامرك يادكتوره اللي تؤمري بيه . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . لتوما له ثم تنظر الي يو سف نظره مشتعله وتسحب ايلام وتذهب من امامه . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . لينظر يوسف في اثرهم قائلا : مش بقولك الدكتوره فريده يد مش بطقني . ليضحك امجد قائلا : ماانا قولتلك انها ام ايلام التانيه. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . يوسف بسخريه : قصدك التالته ، حط جمبها امي انا كمان ،دي مش فرحت برجوعي ياجدع . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ليبتسم امجد قائلا : طيب ياعم معزوره ايلام برضه مش شويه عندها ، انت مشفتهاش وهيا بتكرش العرسان علشانها دي حاجه اخر منجه خالص . يوسف بحزن : هيا ايلام علشان طيبه وقلبها ابيض الناس كلها بتحبها ربنا يديها علي قد نيتها يارب . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ليوما له امجد ثم يتحرك معه باتجاه غرفه نور . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . عادت فريده الي منزلها لتجد اوس يمسك بتلابيب ادم والجميع يحاول ان يبعده عنه ليتحدث قائلا : الحقيني ياماما جوز صاحبتك شكله اتجنن . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . لتهرول فريده اليهم قائله : فيه ايه بس يااوس ايه اللي حصل لكل دا ، عملك ايه الولد دا بس . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . اوس بغضب وهو ينظر اليه ولا يزال يمسك بتلابيبه : الاستاذ ابنك المحترم قال ايه ادخل الاقيه بيقول لبنتي انا عايز بوسه مشبك ، اتف*جي علي خلفتك السودا يافريده . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . لتضحك فريده فتتدخل هاجر التي هرولت عند سماع صوتهم اعلي الدرج لتفصل بينهم قائله وهيا تقف في مواجهه اوس كحائط صد لادم : جرا ايه يااستاذ اوس مالك كدا واخد الواد علي الحامي كدا ليه ، انت مفكر نفسك مين ،ان كنت ناسي افكرك يااوس انت كنت بتعمل ايه . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ليضحك ادم بك صوته قائلا : حلاوتك ياحماتي ياعسل انا والله بقول ان مليش في الدنيا دي غيرك انتي ياهاجر ياعسل . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ليهم ان يقبلها فيض*به اوس في وجهه قائلا : ليلتك سودا انت عايز تشقط البنت وامها، يعين جاي تاخد الحريم اللي فعلتي كلها ولا ايه . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . صعد ادم الدرج ليجد هذا الاحتفال فكان الوضع اوس يحاول ض*ب ادم وهاجر تدافع عنه وساجده متكومه في حضن فريده وباقي الاسره قد يحدث لهم شئ من شده الضحك فها هو اوس وادم ، وموال كل يوم يحدث . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ليقترب من فريده ممسكا بساجده يبعدها عن فريده قائلا بمزاح : يالا ياشاطره روحي شوفي امك فين ، وانتي تعالي عايزك في موضوع مهم وهما بيتخانقوا كدا ،ومش واخدين بالهم مننا .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . لينهي كلامه بغمزه فتضحك فريده بقوه وتندفع خلفه لياخذها ادم مغلقا الباب خلفه . فريده بدهشه : ادم انت قفلت الباب والولاد بره . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ادم بمكر : ولا الله مانا فاتحلهم الا لما نخلص الموضوع المهم اللي انا عايزك فيه ، وحشاني . حمل ادم فريده يين يده ودخل الي غرفته ليعيد امجاده القديمه . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . وصلت ايلام الي شقتها لتستمع الي صوت بكاء الصغيره فتذهب لتطرق الباب وتنتظر ، الي ان فتحت لها والده يوسف لتبكي ما ان راتها . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . انحت ايلام الي مستواها محتضنه ايها بشده قائله : وحشاني ياماما قوي وحشاني . لتبتسم لها قائله : وانتي كمان ياقلب امك وحشاني قوي . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD