الفصل السادس

4011 Words
. . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . وقفت ايلام وهيا تضع يديها علي فمها قائله بعدم تصديق وعينيها تذرف الدموع : يعني ايه ياامجد ، يعني ايه يعني هيا دلوقتي عندها كانسر في الدم ومرحله متاخره ، انت متاكد ياامجد ، . . . طيب عيدوا التحاليل ، حاول يمكن في غلط ياامجد ،،كان قلبي حاسس . . . .دي . . . دي عندها بنت صغيره ياامجد ،عندها بنت صغيره . . .انا مش عايزها تبقي يتيمه الام ذي . . . مش عايزاها تبقي ايلام التانيه ياامجد ،ارجوك ساعدها . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . نزلت دموع امجد ليمسحها بسرعه قائلا : للاسف يادكتوره المرحله متاخره جدا ومش قدامها كتير للاسف العلاج هيزيد تعبها مراحل ، وانتي عارفه كدا كويس ،مرض اللوكيميا خطير وهو في اخر مرحله . . .مستحيل تقوم منها . .. . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . لتبكي ايلام بشده تبكي تلك الفتاه التي لاتزال في ريعان شبابها وابنتها التي لم تتم السنتين بعد وزوجها . . . .زوجها الذي يحبها .....لتتن*د بحزن شديد قائله : تمام يادكتور امجد ممكن تبلغ زوجها وشوف هو قراره هيبقي ايه هو برضوا دكتور وشاطر في مجاله. . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ليوما لها امجد ثم يذهب باتجاه الغرغه التي تقبع بها نور بخطوات متردده حزينه ،اسفه . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . دق امجد الباب ودخل مبتسما بحزن قائلا : عامله ايه دلوقتي ، اتمني انك تكوني بخير . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . لتوما له نور بحزن قائله : الحمد لله والله ، حاسه اني احسن شويه . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ليوما لها امجد قائله : الحمد لله ، طيب يايوسف ممكن تيجي معايا عايزك بره لو سمحت . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ليوما له يوسف ثم ينظر الي نور مبتسما غامزا لها ويخرج ليجد امجد وتجاوره ايلام ليقترب منهم قائلا : خير ياامجد كنتي عايزني فيه ايه . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . لتنظر اليه ايلام بحزن ثم تنظر الي امجد الذي بادلها النظرات الحزينه ليتحدث قائلا وهو يمد يده له بالتحاليل : دي تحاليل مراتك ياريت تشوفها وتقول رايك ايه ، واللي انت شايفه هنعمله . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . امسك يةسف التحاليل بيدين مرتعشتين فقد لاحظ توترهما ليفتحها ببطئ وينظر بها لتتجهم تعابير وجهه بشده الي درجه نزول دموعه حاول جاهدا ان يمنعها الا انه لم يستطع ليتنظر اليه كل من امجد وايلام بحزن شديد ليمسح يوسف دموعه ثم ينظر اليهم قائلا : انا مش هخليها تتعالج باللوكيميا ، مش هعزبها كمان ، المرحله اللي هيا فيها مينفعش فيها علاج انا هيا حاليا المفروض انها هتخدل في غيبوبه لان الاشعه بتبن ان الطحال متورم بس هيا مشتكتش منه قبل كدا ،اه جالها حمي مره بس مكنتش اتوقع انها توصل لكدا ،. . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . امجد بحزن : هيا حاليا في المرحلة الأرومية أو الانفجارية ودي مرحلة عدوانية من سرطان الدم النخاعي المزمن، يعني فيه حوالي 20% من الخلايا السرطانيه المميته وكمان كون الاشعه بينت لينا ان الطحال فيه تهتك فدي يعني . . . . انت عارف الباقي للاسف . حاليا احنا لازم نعمل عمليه لازاله الطحال وبعدين ربنا يصلح الحال . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ليوما له يوسف بحزن شديد ليهم امجد ان يتحدث الا ان صوت الممرضه في الميك وهيا تتحدث قائله : الدكتور امجد والدكتوره ايلام علي غرفه 9ولو سمحتوا . .. . الدكتوره ايلام والدكتور امجد علي غرفه 9 وعلي طاقم الممرضات الذهاب العاجل .. . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . هرول الجميع الي الغرفه ليجدوا نور تنزف دما من انفها بشده ومؤشراتها الحيويه تتباطئ بدرجه كبيره ليهرول الحميع الي مساعدها فيصرخ امجد في الممرضات قائلا : حضروا اوضه العمليات بسرعه يلا مش عايز تاخير . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ليهرول الجميع فتتحدث ايلام قائله وهيا توقف النزيف : الدكتوره فريده يوسف المصري هتجون موجوده دلوقتي انا هخلي الاستقبال يطلبها لدخول العمليات هيا اشطر جراحه هنا . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ليوما لها امجد فتهرول الي الخارج وتقوم باستدعائها . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . تم تجهيز نور الي العمليات ليتعقم الجميع حضرت فريده وامسكت بالتقارير تتفحصها بدقه بحزن شديد لتتحدث قائله : تمام احنا هنعمل عمليه استاصال للطحال دلوقتي راللي ربنا رايده هيكون . .. اتفضلوا يادكاتره . ليوما لها الجميع . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . قامت فريده بالامساك بالمشرك وعمل اربعه شقوق في من منطقه البطن ثم قامت بادخال امبوبا مزودا بكاميرا صغيره الي منطقه الطحال لمشاهده الطحال والمنتطقه المحيطه بها ثم ناولها امجد الادوات الطبيه الهاصه بالخراجه لتقوم بادخالها من خلال الشقوق الثلاثه الاخري ثم تقوم باستاصال الطحال ثم اجراء الحراحه لباقي الشقوق . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . استغرقت العمليه ثلاث ساعات مابين ايقاف للنزيف وبعض المجهود في عمليه المناظير . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . بعد الانتهاء من العمليه قام الممرضات بعمل اللازم لنور ثم قاموا بوضعها في غرفه العنايه لمده ٤٨ ساعه تحت المراقبه لتتحدث قائله : دلوقتي انا عايزه اعرف اهل المريضه دي فين . .. . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . لينظر اليها يوسف بحزن قائلا : انا زوجها يادكتوره . فريده باستنكار : وحضرتك داخل معانا العمليات ليه. امحد بتوضيح : يوسف دكتور جراح يادكتوره فريده بس لسه جاي من السفر . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . لتنظر اليه فريده بغضب قائله : وحضرتك يادكتور ياواعي ملاحظتش علي مراتك حاجه ولا كنت فين ومراتك بقت زي الريشه كدا مارتك حضرتك هندها تضخم في الكخال والكبد خلاص هو كمان بدا في التضخم غير كدا ملاحظتش الكدمات اللي علي جسمها خالص. . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . لم يرد يوسف ، ماذا يخبرها ايخبرها انه لم يلاحظ عليها شئ فهو بالكاد كان يلتقي بها اما في عمله او نائم حتي عند حوث شئ بينهم دائما ما كان يغلق النور وكانه واجب لايريد الاستمتاع به ابدا . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . كانت فريده وايلام ينظرون اليه مترقبين اجابته الا انه لم يحب عليهم بل تركهم وذهب دون ان يبدي اي رد فعل .. . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . لينظر امجد في اثره بحزن ثم ينظر الي فريده قائلا : اعزريه يادكتوره معلشي اصله اتجوزها جواز صالونات ومكنش بيحبها ولا يعرفها قبل كدا . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . لتبتسم فريده بسخريه قائله : مش مبرر يادكتور امجد ، انا اتجوزت جوزي بطريقه عمرك متتوقعها ومع كاد عايشين قصه حب تتدرس في الكتب . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ليبتسم امجد قائلا : ربنا يسعدكوا يارب ، بس صوابعك مش زي بعضها يادكتوره . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . لتهز فريده راسها بحزن ثم تتحدث قائله : دلوقتي هيا هتخلص علاج وهنشوف امتي تبقي جاهزه لمرحله الكيماوي . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . امجد باستفسار : يعني المرحله مش متاخره قوي يادكتوره ، علي الكيماوي ، مش عايزين نعذبها قبل ما. . . لتتحدث فريده قائله : لازم منياس من رحمه ربنا يدكتور امجد احنا حاليا هنتابع الكبد وهمشوف هنعمل ايه ، بكره ان شاء الله هندخلها وهستاصل الجزء المتضخم من الكبد . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ليوما لها امجد ف*نظر فريده الي ايلام قائله : عامله ايه ياحببتي معلشي مكلمتكيش من زمان كنت مشغوله بس في جواز حور عقبال مفرح بيكي . لتبتسم ايلام قائله : الحمد لله والله ياامي بخير . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . لتبتسم فريده قائله : ديما ياقلبي ، طيب فاضل ساعه علي معاد خروجنا تعالي لما نقعد نتكلم شويه . لتبتسم لها ايلام ثم تذهب معها . جلست فريدخ واماكها جلست ايلام لترفع كلا منهم نقابها فتتحدث فريده قائله : هااه ياقلبي ، سبع البرمبه جه ولا لسه ، يابنتي انتي استنتيه كتير متشوفي ليكون اتجوز ولا جراله حاجه . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . لتبتسم ايلام بحزن قائله : للاسف يادكتوره ، هو اتجوز وخلف ،وجاب مراته وكنان شافني عند ولدته فكرني خدامه تخيلي ، بس مش مشكله انا اصلا شيلته من قلبي من ساعه ملقيته نسيني . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . لتنظر اليها فريده بعدم تصديق لتتحدث قائله : الحيوان ، والله لو اشوفه الغ*ي دا لاقطعه باسناني .. . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . لتبتسم ايلام يحزن شديد قائله : ربنا يعينه علي اللي هو فيه بقي ، اللي فيه حاليا محدش فيه . فريده باستنكار : ليه محدش فيه امال اللي انتي فيه دا اسمه ايه . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . لتمسح ايلام دمعه فرت علي وجنتيها ثم تتحدث قائله : يوسف هو نفسه اللي انتي عملتي الغمليه لمراته من شويه وكنتي بتزعقيله . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . لتجحظ عيني فريده بشده قائله : والله هو دا ، . . . .لتتن*د ثم تكمل قائله : مش عارفه اقول ايه ياايلام بصراحه ، ربنا يشفيها يارب ، حالتها خطيره جدا جدا جدا ، بصراحه مش عارفه اذا كانت هتقوم من عمليه بكره ولا لا ، انا بس بحاول علي قد مقدر اني اشجعكم ومخلكمش تفقدوا الامل ابدا في مريض ، بس ربنا يشفيها ، ويوسف دا برضه ليه عقاب عندي شديد . لتبتسم ايلام قائله : سيبك دلوقتي وقوليلي ادم عامل ايه مع عمو اوس لسه برضوا مزهقوا في عشته . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . لتضحك فريده قائله : اسكتي اايلام من يومين حصل موقف يفطس من الضحك . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ايلام بابتسامه : احكيلي ، ايه اللي خصل قفشهم ذي كل مره ولا ايه هو مش واخد باله انهم كتبوا كتابهم ولا ايه . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . فرديه بابتسامه والله يابنتي اول امارح ملقتش الا ادم جاي يزعق ويقول هو هيسيبتي في خالي امتي بقي انا تعبت قولنا فيا ايه يا ادم قوم يقول .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . FLASH BACK .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ادم بغضب : ياامي انا زهقت من عمو اوس منكد علي ساجده كل يوم لو لقيها بتكلمني . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . فريده بابتسامه : ليه ياحبيبي ايه اللي حصل لكل دا . ليقترب كنها ادم ثم يجلس بجانبها قائلا : ياامي امبارح النور كان قاطع ، وساجده متعوده اننا نكلم بعض كل يوم لما اهلها كلهم يناموا فبتطلع البلكونه وتطفي النور وتسد الباب علشان محدش يرزل عليها ونتكلم ، اليوم دا كان النور قاطع وهيا مكنتش شايفه خاجه فتسحبت للبلكون وقفلت الباب وقعدنا نحب في بعض فانا قولتلها عايز بوسه قتلتلي لا عيب ،قولت يابنتي بوسه صغيره ، قالتلي حاضر بس صغيره ،بس ايه ياامي كانت بقي بتقولها بطريقه تخلي الواحد يسيح علي روحه من كتر السعاده ، فلما النور جه لقيت ايه بقي لقيت سعاده الباشا اوس باشا ،واقف جمبها بيشرب شاي ومستمتع قوي بالمكالمه . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . لتضحك فريده بكل صوتها حتي كادت ان تسقط ارضا لتتحدث قائله بصعوبه من بين ضحكاتها : والله ان اوس عسل شوف ياخواتي ، فضل ساكت ساكت لما قفشكم القفشه السودا دي ، . . . طيب وعمل ايه . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ادم بضيق : اخد منها التلفون وحرمها من الكلام معايا لمده اسبوع . . تخيلي يامي ، انا دلوقتي عليز اطلع اخدها من ايديها واطلع علي شقتي واقوله دي مراتي وانا كاتب عليها مش عايز جبنا بقي . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . لتضحك فريده قائله : طيب جرب كدا وانت تلاقي نفسك متعلق ، مشعلشان بقيت ظابط هنخاف منك ، عمك اوس مبيخافش من حد ، ولا حتي من ابوك اللي بيتهزلو شنبات . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ليعض ادم علي شغايه بغيظ ثم يتحدث قائلا : ماهو دا اللي مجنني بس هقول ايه . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . لتضحك فريده قائله بمكر : عايزه يحبك ،. . .خليك حمش كدا ولا تعبر بنته ، ولو كلمتك زعق فيها واقف السكه فوشها . .. . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . لينظر اليها ادم بشك قائلا : هو انتي عايزه تفركشي الحوازه ولا ايه يافريده ،. . .مش مرتاحلك . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . لتضحك فريده قائله : انا ،...دا انا روحي في في سجده قلبي بس انا شم عايزه عمك اوس يمسكك من قفاق كدا وانت ظابط قد الدنيا ويف*جنا كلنا عليك . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . لينظر اليها ادم بضيق ثم يتركها ويذهب وهو يسب اوس بكل اللغات لتضحك فريده قائله : ولد عيب ...انا ربيتك علي كدا . BACK. . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . انتهت فرديه من كلامها بينما ايلام كانت تضحك بكل قوتها حتي ادمعت عيناها لتتحدث قائله : بجد عمو اوس دا عسل والله شوقتيني اشوفه ياديده . لتضحك فريده قائله : ربنا يهديه والله ياايلام مطينها علي راس ادم ،وهو ياعيني مش عارف يلاقيها منين ولا منين . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . لتضح ايلام قائله : ربنا يهديه يارب ويباركلك فيهم يارب ميحرمهمش منك . فريده بابتسامه: ولا يحرمني منك ياقلبي يارب . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . اما في الخارج خرج امجد ليجد يوسف يجلس في حديقه المشفي ينظر للامام بشرود ليجلس بجانبه قائلا : اتجوزتها ليه بدام مبتحبهاش يايوسف ، فرضطت في ايلام ليه وانت عارف انها ممكن تكون مستنياك . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ليبتسم يوسف بحزن ثم يتحدث قائلا : وصيه . . . وصيه اخوها ،اللي انقذ حياتي قبل كدا ، مات وهو بينقذني ذقني من قدام العربسه فخبطته هو وقبل ميموت وصاني علي اخته وقالي اتجوزها يايوسف ، واديني اتجوزتها ، مقدرتش احبها ، بس كنت بعاملها بكل موده ورحمه بس قصرت معها في حقوقها ياامجد ، واهي تعبت والله اعلم هتقوم منها ولا ايه . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ليربت امجد علي ظهره قائلا : ربنا يجعله خير ويشفيها يارب . . .احنا بكره هنعملها استئصال للجزء المتضخم في الكبد وربنا يشفيها يارب .. . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . لينظر اليه يوسف قائلا : الدكتوره فريده دي شاطره قوي وشديده . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . امجد بابتسامه : الدكتوره فريده تبقي . . . وبكدا البارت خلص انتظروني في البارت الجاي دمتم سالمين ومتنسوش المتابعه . .
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD