الفصل الرابع

2351 Words
كان يوسف يقف امام الباب ينتظر ان يفتح لتفتح له ايلام . . . . . . . . . . . . رفع يوسف عيناه لتلاقي عينيها فيتحدث قائلا: .السلام عليكم ،لو سمحتي ماما صحيت. لتنظر له ايلام قائله: والله ماما ساميه لسه مش صحيت لما تصحي هبقي اقولها ان حضرتك سالت عليها،واعزني مش هينفع اقولك اتفضل. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ليبتسم يوسف قائلا: ولا يهمك خلاص لما تصحي ابقي قوليها ، وكمان كنت عايز اعتذر منك علشان خليتك تجهزي الاكل لينا ،بس انا بجد كنت جعان ،فعديها المرادي وكمان اكلك كان جميل تسلم ايدك. بالهنا . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . نطقت بها ايلام ثم استدارت معتذره موصده الباب خلفها ليتفاجا يوسف من فظاظتها ثم يذهب ليجد نور تطعم ابنتها لتتحدث قائله: مرضيتش تيجي ياماما ف . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ليهز يوسف راسه نافيا: لا ب هيا لسه نايمه لما تصحي هتيجي كلي انتي يانور نور بهدوء : طيب مش هتاكل معايا . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ليبتسم يوسف ويجلس معها يشاركها الطعام شارد قليلا في تلك الفتاه يشعر وكانه يعرفها من مكان ما فصوتها ليس غريبا عليه ،يشعر وكانه قد سمعه من قبل. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . اغلقت ايلام الباب لتجلس خلفه تكتم شهقاتها بيدها هيا لاتستطيع خلعه من قلبها بهذه السهوله تشعر وكان جبل قد وضع علي قلبها . لتقرر النهوض والعودة لحياتها السابقه ستعده لم يكن. ستوهم نفسها بانه لم ياتي بعد . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . نهضت ايلام من مكانها وذهبت الي المطبخ لتعد الافطار ثم توقظ ساميه لتفطر معها وايضا لتخبرها انها لن تبيت معها هذه الليله فهيا لديها ورديه هذه الليله ويجي ان تبات خارجا. استيقظت ساميه لتجد ايلام قد ارتدت ملابسها يبدوا انها ذاهبه الي عملها لتتحدث قائله: عندك ورديه النهارده ياحببتي مش كدا . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . لتبتسم لها ايلام فهيا تحفظ مواعيدها عن ظهر قلب لتتحدث قائله: ايوا ياامي عندي انهارده ورديه بس مش هتاخر عليكي ان شاء الله ،متقلقيش عليا. لتبتسم لها سلميه وتنهض لتتوضا وتصلي فرضها ثم تجلس مع ايلام لتناول وجبه الافطار. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . انهت ايلام فطورها وايضا ساميه لتجمع الاطباق وتغسلهم ثم تحضر الشاي وتذهب للجلوس مع ساميه لشرب الشاي لتتحدث قائله: يوسف جه سال عليكي كان عايزك تفطري معاه،وانا قولتله انك نايمه. لتبتسم لها فاتن قائله: ولا يهمك ياروحي انا هروح اشوفه وكمان اشيل بنته شويه انا مشلتهاش خالص باين عليها شبه يوسف قوي ،نفس دمه . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . لتبتسم ايلام بحزن فكم تمنت ان يكون لديها ابنه منه ،لم تبدها ابدا وفضلت ان تتركها في قلبها فهيا امنيه لن تتحقق ابدا . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . انهي يوسف تناول طعامه برفقه زوجته وجلس معها يشاهد التلفاز ليجد الباب يفتح وتدخل منه والدته التي ودعت ايلام وذهبت الي شقتها لتجد ابنها يجلس مع زوجته فتبتسم وتدخل فيها لاتريد ان ت**ر خاطره مره اخري لتتحدث قائله: صباح الخير ازيك يابنتي معلشي معرفتش ارحب بيكي امبارح. لترد نور بابتسامه متكلفه: الله يسلمك ياماما ،ولا يهمك عادي . .لتبتسم لها ساميه قائله: طيب هاتي ياحببتي حفيدتي اشيلها شويه. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . لتقترب منها نور وتمد يدها لها بالطفله فتمسكها ساميه وتنظر لها بحب حتي نزلت دموعها لتتحدث قائله:شبهك قوي يايوسف جميله قوي زيك. . . . . . . . . . . . . . . . ليقترب منها يوسف ممسكا بيدها يقبلها هامسا له : متاكليش بره البيت مره تانيه ولو علي الست لي لي صاحبتك فخليها تيجي تاكل معانا كل يوم. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . لتبتسم له والدته قائله:لي لي مبتحبش تبقي تقيله علي حد يايوسف . ..ليبتسم لها يوسف قائلا: طيب اعلم ايه علشان ارضيكي ياامي انا عايز اقعد معاكي اكتر من كدا كمان قريب لازم انزل شغلوعايز اشبع منك. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .لتبتسم له والدته قائله: طيب يايوسف سيبها علي الله لينحني يوسف مره اخري مقبلا يديها بحب شدشد قائلا: حور بقت بتزحف وكلها شهر بالكتير وهتملي البيت مشي . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . لتبتسم والدته مقبله الطفله قائله: عقبال متملاه عيال يارب. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ليبتسم يوسف قائلا: يارب ياامي يارب. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . لتنظر اليهم نور بحزن وضيق وتتركهم وتذهب الي غرفتها،ف*نظر ساميه اليه قائله: مراتك عندها كام سنه يايوسف . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . يوسف بهدوء : ٢٣ سنه ياامي ،ليه بتسالي . ساميه بحزن: بسال متجوزه في عز شبابها صعبان عليا المسكينه لي لي . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . يوسف بضيق : هيا اللي غلطانه ياامي ايه اللي يخليها تستني واحد كل السنين دي مش يمكن غلطان معها ولا حاجه،اكيد مش مظبوطه .و. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . لي**ت عندما وجد صفعه علي وجهه ادي لاستيقاظ الصغيره لتاتي نور وتاخذها من والدته وتذهب لتهداها بينكا يوسف ينظر الي والدته بصدمه كبيره فهذه هيا المره الاولي التي تمد فيها يدها عليه لينهض بسرعه تاركا ايها ليدخل غرفته القديمه ويض*ب السرير بقدمه بغضب شديد جالسا ارضا يبكي فقد ض*بته امه بسبب تلك الفتاه التي لا يعلم من اين اتت له ليقرر الذهاب الي عملها ليطلب منها ان تبتعد عن والدته التي تغيرت كثيرا بسببها . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . بدل يوسف ملابسه وذهب الي عملها بعد ان سأل بواب العماره عن عملها . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . .بعد وقت قصير وصل يوسف الي المشفي التي تعمل به فهو قريب جدا من بيته ليسال عنها ولكنه لايجد احد باسم لي لي ليتعجب كثيرا ويهم ان يذهب ليجد صديق له من الجامعه ويدعي امجد خارج من احدي الممرات وبجانبه طبيبه اخري يحادثها ليقترب منه قائلا بدهشه : امجد ابو العزم . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ليلتفت اليه امجد قائلا بعدم تصديق : يوسف المصري، كفاره ياراجل عاش من شافك . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ليحتضن يوسف امجد في عناق طويل جدا ليبتعد امجد قائلا: يااااه يايوسف وحشني والله غيبت قوي يايوسف في سفريتك دي . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ليبتسم يوسف قائلا: نصيبي بقي المهم انت عامل ايه. امجد بابتسامه: والله انا زي الفل ،انت اللي عامل ايه هتتجوز امتي بقي البت هتخلل جمبك. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ليبتسم يوسف بحزن فهو يعلم مقصده: انا اصلا اتجوزت وخلفت حور كمان . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . لتسقط الملفات من يد امجد من شده صدمته ليلتقطها مره اخري ثم ينظر اليه قائلا بضيق : انت بتهزر يايوسف ،انت اتجوزت طيب وايلام ...ايلام ايه ذنبها في دا . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . لينظر اليه بوسف تعجب قائلا: انت لسه فاكر ياعم تلاقيها اتجوزت وخلفت كمان انا اصلا روحت سالت عليها في بيتها البواب قالي انها عزلت من زمن ويمكن اتجوزت . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . لينظر اليه امجد بدهشه قائلا: بجد ....يعني والدتك مقلتلكش . يوسف بجهل : قالتلي ايه مش فاهم ! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . امحد بحزن: يعني مقلتلكش ان ايلام لسه مستنياك لحد دلوقتي ،وكمان غيرت سكنها وجت سكنت عندكوا في العماره ،وكمان قاعده مع ولدتك طول سنين غيابك لدرجه الناس فكروها بنتها وكانو بيطلبوها منها ..دا حتي انا واحد من الناس روحت اخطبها منها ووالدتك قالتلي انها خطيبه يوسف وهو هيرجع يكتب عليها ...لدرجه الناس كلها في الحي مفكره انها مراتك ومعدش حد بيتقدملها خالص . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . لينظر اليه يوسف بعدم تصديق قائلا: يعني الي ساكنه قصادي دي ايلام ...الي هنتها بردو هيا نفسها . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . لينظر اليه امجد بضيق قائلا: غلطت فيها ازاي يعني يايوسف ، اسمع يايوسف من يوم مدخلت بيتك اطلبها من والدتك وقالتلي انها خطبتك وانا اعتبرتها اختي وبعاملها من يومها علي انها اختي فلو سمحت حافظ علي كلامك معاها وسيبها في حالها انت اتجوزت وعشت حياتك سيبها ها كمان تعيش حياتها. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . كان يوسف واقف امامه من دهشته لم يتحدث او يرد عليه ليقطع **ت هذا الصوت الانثوي الذي جذب انتباهه قائلا: دكتور امجد معاد العمليه خلاص علي وشك. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . لينظر كلامن امجد ويوسف اليها لتنظر ايلام الي الواقف بجانب امجد لتحاول ابعاد عينيها عنه الا ان امجد رد قائلا: تمام يادكتوره خمس دقايق وهبقي معاكي اتفضلي انتي. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . لتوما له ايلام وتذهب بسرعه اما يوسف فنظر الي امجد قائلا: يعني ايلام استنتني كل السنين دي . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ليوما له امجد ليتن*د يوسف ثم يتحرك من امامه وراسه يكاد ينفجر من الندم . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . عاد يوسف الي بيته مشيا علي الاقدام عقله في شتات الا ان فاجاته سياره وصدمته و . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . وبكدا البارت خلص يارب يكون عجبكوا وتابعوني دمتم سالمين. . .
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD