الفصل السادس
"ا****ف"
-
"
و أتيت بروحي راكضه ، لأن لا سلطان لي علي جسدي !!
مبنختارش ....
احنا مبنختارش فجأة لما بيظهر القلب بيدق و الروح بتتسحبله ؛ شخص اتخلق علشان يكون تكلمه ليك ، جزء من جسم تاني وأنا حسيته وحبيته معرفش ليه هو ؟ او دا حصل امتى تحديدا بس حصل ما انت لازم تفهم يعني انى مليون واحد يتمناني ، ومن ثقتي ف نفسي توقعت اني عمري ما هحب زى ما بيحبوا بس وقعت فيك ودى هعاقبك عليها جامد لما تبقالي ..!!
★★
=بعد مرور شهـر ..
"كانت الامور بين الجميع تسير بشكل جيد لما يوجد اي خلافات تذكر ف كان
" سليم دائم التواجد مع نوره، وكان يعوض كل منهما الاخر عن فراقه واهتمام سليم ال شديد بها، حتي انه
قرر ان ياخذه لسفر بعد تفكير وخوف عليها ولكن حتي تصبح سعيدة فعل ذلك حيث اتجاهوا الي جزيرة في البحر ليكونوا مع بعض فقط وفي هدوء وكانت الامور بينهم رائعة ولما تخرج عن مشا**ة نور اليه وحبها الذي لا تعلم حد له الي ذلك العاشق ال وحيد امبراطورها ..
"ادهم والخلافات بينه وبين ليلة كانت كثير كان الاثنين دائم العارك حيث انه قرر التفاوض معها
وان يكونوا اصدقاء حتي تكف عن كل ما تفعله
معه اما هي كانت تفعل كل ذلك حتي يقتنع ب
وجودها هي فقط، وتتذكر ب احد التدريبات انها
رات بعض اعجب الفتيات الي ادهم لذلك لقد فعلت
بهم كل شيء جيد حيث طبقت عليهم كل فنون
الطب مما جعل كل فتاة تصرخ، وتهرب من تحت يدها واظهرت وجه البراءة من عدم فعل شيء
حتي اصبح يكره اليوم الذي دخلت به الي حياته المسكين ..
" ساجد وعشقه، واللقب الذي هو محبب لقلبه وهو
عشق الساجد مايانه كانوا في سعادة وكان ساجد دائم معاها حتي عندما توفت جدتها، واصبحت وحيدة حيث كان معاها بشكل دائم لما يتركها في وحدتها وكذلك العائلة حيث اصبحت صديقة قريبة من الكل وكان هو دائما في دعمها وهي تحبه عن كل يوم ..
"العاشقين الصغار كان رعد علي كثرة اعماله لما ينسي صغيرته وكان يخصص لها وقت من اجلها وكانوا في سعادة ولما يخلوا ذلك من غيرة رؤي
عليه ف كلما ذهبوا الي مكان كنت لا تريده ان
يري غيرها وكان يسعد بحب صغيرته الي الغاية ..
" وباقي عائلة كانوا بخير وايضا اصبحت هنا اكثر
من صديقة مع سيلاا وداليا وبفضل جهود نور ..
واما مازن وحور كانوا يعملوا مع بعض في سرية
تامة، غير بعض من الاعجاب لكل من الاخر ..
★★
= في شركة الامبراطور ومكتب ادهم بالتحديد وكان مشغول بالاجتماعات !!
-ادهم:- كده يا زينة مش فاضل حاجة ل صفقة جديدة ومش عايز اي غلط ..كفاية الكارثة اللي
كانت هتحصل ..
-زينة السكرتيرة بتوتر:- والله يا مستر ادهم انت
عارف شغلي ازاى وكلها كان بسبب البنات اللي
جات جديد والحمدلله ان حضرتك عرفت نيتها
قبل اما تعمل مشاكل جديد ..
-ادهم:-تمام يا زينة وانا عارف كده انتي مش
قديمة علي الشركة وعشان كده عندك مكافاة
علي كل مجهود منك ..
-زينة بفرح:-شكرا جدا يا مستر ادهم بعد اذنك
-ادهم:-اتفضلي !!
"بعد خروج زينة كان يتن*د ب صوت عالي لقد تعب من ذلك الشخص ال**بث الذي يريد ان يختلس من اعمال الشركة ومع المراقبة اكتشف وجود فتاة
و كانت تعتبر جاسوسة وايضا ليست موظفة في الشركة وقد ارسلها احد المنافسين اليه في عماله
ولكن لما يعلم لمن تعمل وقد اكتفي بالتحقيق معها
وهو في شروده تذكر تلك المتمردة عما تفعله معها
يريد الهرب منها ولكن لا يعلم وهو علي حالته رن
هاتفه ولم تكن غير المتمردة التي دائما من يجدها
امامه ..
-ادهم وهي يجيب:- الو .. صباح الخير يا مجنونه !! خير علي الصبح !!
-ليلة:-والله .. علي الاقل حد بيكلمك وانت وحيد كده المهم .. انا هجي الشركة عندك وهنروح النادى .. ومش تقولي مشغول والكلام ده امبارح انت هربت وانا سكت ب مزاجي !!
-ادهم برفع حاجب:-طب بالذمة انتي عملتي كده ..!!
-ليلة بخجل:-يعني !!
=تتذكر جيدا ما فعلت عندما رفض ان ياتي بسبب اعماله حيث في نفس الوقت تحدثت مع نور تشتكي
لها معاملة ابنها القاسية ل فتاة رقيقة مثلها وحيث لما تكتفي بذلك حيث جعلت نور تتصل به وتبلغ انه
ذو قلب قاسي حتي تشعر براحة وكما كان يتمني هو
ان تكون رقبتها بين يده ....
-ادهم:-انا عارف انك عملي الاسود في حياتي بس مش خليني معاكي للاخر ..وانا مستنيكي ..توصلي
بالسلامة ..وخلي بالك من الطريق ..واكون خلصت
شوية من الشغل عشان اكون فاضي .. تمام !!
-ليلة:-تمام !!
-بعدما اقفل معاها كان لديه شعور غير مريح
(ادهم):- مش عارف حاسس ب قلق
-وقبل ان يشغل نفسه وجود هاتفه اتصل جديد لكن من رقم مجهول ويعرف ذلك الرقم ب شدة (ادهم):-
الو .. خير في ايه !!
-.... بخوف:-في مشكلة كبيرة ؟؟!!
-ادهم بغضب:-اخلص في ايه !!
-.... برعب من ما هو قادم:-البنات في خطر وعرفت بس من خمس دقايق ان النهاردة مطلوب التنفيذ يا
قيصر ومش عارف اتصرف !!
-ادهم بغضب:-غ*ي ..غ*ي ..ازاى البنات والحراسة
فين عارف لو حصل اللي في دماغي هيحصل ايه
هقتلك بدم بارد .. غوراقفل دلوقتي .. وشركات
الحراسات من اصغرها ل اكبرها تكون عندى فاهم
والقصر وكل واحد يعرف عائلة الصاوى يبقي
عليه حراسة.. فااااهم !!
-....:- فاهم.. فاهم !!
"لما ينتظر حتي يسمع الرد كارثة ما به الان كارثة ولا يعلم ماذا يفعل ان علم الامبراطور ب شيء سوف
تصبح نهايته بلا شك لانه لما يخبره سوف يفعل كل
شيء حتي ينقذ الموقف باسرع وقت ليلة تذكر تلك
التي سوف تاتي يتمني ان تكون لا ظلت في بيتها اخذ هاتف ودون رقمها وينتظر الرد ..
-ليلة وهي في سيارتها وتجد رقم ادهم وتتعجب وبعدها ترد:- ايه ادهم متقوليش انك مش فاضي
انا خالص في الطريق وجاية ..
-ادهم وهو يخبط علي مكتبه:-ليلة ارجعي البيت
بسرعة ومتجيش الشركة !!
-ليلة:- لا يا ادهم .. انت وعدتني ..وهجي ايوا بردو
انت عندك حد واكيد بنات ماشي انا جاية ..
-ادهم بغضب:-مش وقت جنان يا بنت المغربي انتي في خطر ارجع البيت بسرعة عشان الحراسة اللي عندك مش موجوده افهم ياا ..
"وقبل ان يكمل سمع صوت صرخ ليلة وهي تطلب منه ان ينقذها ..
-ليلة بخوف ودموع:- الحقوني يا ادهم في ناس بيض*بوا نار عليا وخايفة اوي.. اه اه !!
-ادهم بخوف عليها:- ليلة .. ليلة !!
-....:- هههه معلش اصلا حبيبة القلب بتاعتك معانا عايزها يبقي تسمع الكلام مش عايزها واقول عليها باي باي ..سلام !!
-ظل ادهم يصرخ وبغضب:- يا ابن .... الو..الو !!
=ما كان منه غير انه قذف كل شيء كان علي المكتب وكان يردد ب صوت عالي ..
-ادهم بغضب:-هقتله .. هقتله !! عشان فكر بس ان يعمل كده معايا !!
=اخد هاتفه وفتح درج مكتبه واخذ السلاح الخاص به ورحل بعد ذلك التدمير حتي ان جميع من كانوا
بالشركة كان خائفين من ذلك الغاضب ولاول مرة ..
★★
"بخصوص التأمّل ، أنا من كتر ماتأمّلت صُورتك حسّيت إني لمَست الملامِح !!
=في المشفي عند ساجد كان مشغول ولكن لما ينسي ابدا صغيرته وبعد ان انتهي قرر الحديث معاها ..
-ساجد وهو يدخل مكتبه ويجلب هاتفه حتي يسمع صوت معشوقته وبعدها ياتي ردها ويردف قائلا :- اخبارك يا حبيبتي !!
-مايان بخجل:-الحمدلله .. انت اخبارك ايه !!
-ساجد:-بقيت كويس لما سمعت صوتك .. فين كده ؟!
-مايان:-انا في الطريق جاية ليك عشان نروح
نتغدا سوى زي ما اتفقنا اصلا خلصت شغل
بدرى النهاردة !!
-ساجد:-ده المستشفى هتنور بيكي يا ماياني
ماشي وانا هستناكي ..!!
-مايان بسعادة :-تمام !!
= ولكن قبل ان تقفل تلاحظ شيء مريب يحدث معاها و تقول ل ساجد ..
-مايان بقلق:-ساجد !!
-ساجد بتعجب من نبرة صوتها ال خائفة:- مالك .. مال صوتك .. في حاجة يا مايان ؟؟!!
-مايان بخوف:- في عربية كل شوية تخبط في عربيتي وانا خايفة جدا حتي ااني ..
=ليقطع الصوت فجاة ويكون !!
-ساجد:- مايان .. في اايه ؟؟!!
-....:-معلش اصلا حبيتك بقت معانا وبس متخفيش عليها هي في الحفظ والصون وليك عندي مكالمة
عشانها .. سلاام !!
-ساجد بغضب:- الو .. الو !! مايان !!
-ساجد بصرخ:- ايه اللي بيحصل ده مين اصلا يعني اكيد مصيبة .. انا لازم اعمل حاجة بسرعة !!
=رن هاتف ساجد مرة اخري ولما ينظر الي المتصل واردف قائلا بي
-ساجد بغضب:- انت ..مين ..وفين مايان !!
-....:-ساجد .. انا ادهم .. مالها مايان !!
-....:- ادهم ..مايان حد خاطفها .. وقالي هتصل
بيك تاني وافتكرتك هو .. انا لازم ابلغ البوليس وكمان اقول للامبراطور ..
-ادهم:-مش هينفع ؟؟!!
-ساجد بغضب:- ليه ؟؟!!
-ادهم:- لو اتصلت بالبوليس وده خطر عليها .. والامبراطور ومش بعيد تكون كارثة ده لو ..
مش فعلا ..والمشكلة انها مش لوحدها ..
-ساجد:-نعم..مين..تاني ؟؟!!
-ادهم:- ليلة..بردو وقربت اتجنن وعشان كده اتصلت بيك اول واحد اخلي يقولها بلاش خروج حتي رعد
ومازن ..
-ساجد:- ده ازاى يعني اللي عمل كده ليه .. وانت تعرف ازاي ؟!
-ادهم:-اللي عمل كده ليه مع العائلة تقريبا عداوة
وعمل كده بذات معانا .. عشان كفاية اللي حصل
زمان .. وعرفت ازاى بعد ما حصل مع ليلة كنت
عرفت قبلها ب خمس دقايق .. ومفيش وقت لازم
اتصل ب رعد يشوف رؤي .. ومازن يشوف حور ..
عشان يمكن يقدروا يلحقوا الموقف .. واما ليلة
ومايان هيرجعوا بخير لو علي روحي بس مش
لازم الامبراطور يعرف حاجة فاهمني يلا سلام ..
-ساجد:-هو اللي بيحصل ده قفل وانا مش عايز
اعرف ايه اللي بيحصل بالظبط وهمشي وهروح
اشوفه فين ده كمان ....
★★
=في مكتب عمل رعد !!
-العسكري:-ده كل الورق اللي حضرتك عايزه عن المدعو شوقي عزمي يا فندم !!
-رعد:- تمام روح .. انت !!
"ويؤدي العسكري التحية ويذهب اما ذلك في كان يدرس اوراق رجل اعمال يدعي شوقي عزمي كل الاعمال الخاص بها غير قانونيّة وهذا الورق يعتبر
كنز له حيث قضيته .. ويخرج عن تركيزه ويرن
الهاتف ..
-رعد:-حبيبي يا ادهم ..
-ادهم:- رعد .. انت فين !!
-رعد بتعجب:- في المكتب ليه !!
-ادهم:- اتصل ب رؤي بسرعة شوفها فين ومتخليش انها تخرج من البيت !!
-رعد:- ليه !!؟؟
-ادهم:-بعدين هقولك يلا !!
-رعد:-طب ثواني..وقبل ان يفعل شيء .. ادهم رؤي ب تتصل بيا استني !!
-ادهم:-ماشي !!
-رعد:- الو ..ايوا ..يا رؤي ..انتي ..فين ؟؟!!
-.... ب كره:-في انا .. ينفع ..اسمع الورق اللي معاك .. قدم حبيتك ماشي يا حضرة وكيل النيابة .. يلا سلام
" صدمة من ذلك وكيف رؤي ماذا حدث لها والورق كيف يعلم عنه ..وقبل استيعاب اي شيء يدخل
مازن بكل قوي المكتب ويردف قائلا ..
-مازن:- رعد ..الحقني ..في ض*ب نار ..وحور اتخ*فت .. وب يتصل يقول ولو عايزها
استني من مكالمة .... ررررعد انت فين !!
-رعد ب صدمة:- رؤي كمان اتخ*فت !!
-مازن:- ااااايه ؟؟!!
-رعد وهو يتذكر ادهم ويرد عليه ب صدمة :-
ادهم رؤي وحور اتخ*فوا واللي عمل كده عايز
ورق عندي !!
-ادهم:- كده كتييير .... اسمع عايزك تجي ومعاك مازن هبعت ليك عنوان معايا ول ساجد .. محدش يعرف حاجة بذات الامبراطور وزياد ومراد واللواء رافت .. تيجوا من غير ما حد ياخد باله..رعد ركز وحياتك عندي هرجعها ليك تاني بس ركز يا حبيبي ماشي !!
-رعد:-يلا يا مازن لازم نقابل ادهم !! في مكان امان وقالي هيتصرف !!
-مازن بخوف:- ادهم !! ماشي يلا !!
★★
-ادهم لنفسه:- لازم يرجعوا كان لازم اخلي بالي اكتر من كده بس انا عارف اني هقدر ..يارب !!
-ادهم وهو يتصل ب شخص وعينيه لا يوجد بها اي شعور:- الو.. انا هخلص كل حاجة النهاردة ؟!
-....:-ازاي ؟؟!!
-ادهم:-كده انت عارف ..اني المفروض كان يخلص بعيد عن العيلة بس ..هو اللي حفر قبره !!
-....:-قيصر..مش !!
-ادهم:- مفيش حاجة اسمه مش هينفع انا خالص قررت .. سلام !!
★★
أيها المار على جِدار الروح ..
ماذا إذا كنتُ أنا التي خلقني الله من ضلعك وأنت لا تدري !
لا أحد يشتاق مثل دقات قلبي لك ، و لا أحد يحتاجك أكثر مني !!
ولا أحد ينقبض قلبه خوفاً عليك كما ينقبض قلبي !!
ف كن بخير لأجلي ..!!
و لاجل الحب !!
احبك !!