الفصل الخامس من (هوس عاآشق)

1790 Words
الفصل الخامس "ضيف متوقع" - ثمَّ وصفها قائلاً !! قد تراها فتاةً عادية، جمالَها خَفِي، لا يراها أي احد، هكذا سترها الله ..!! لكي لا يحظى بقَلبِها إلّا ذو حظٍ عظيم .. أهيم بك حباً ولا يوجد غيرك ب قلبي .. ★★ -ساجد:-يعني افهم من كلامك اني ؟؟!! -مايان بخجل وسعادة:-اني [بحبك] ..!! -ساجد بفرح:- بجد يا ماياني !! -مايان:- بجد .. بس ليه يا ياء الملكية اللي في الاخر !! -ساجد بغمزة:- اصلا انتي كده بقيتي ملكية خاصة ب عائلة الصاوي .. -مايان بخجل:- طب مش ندخل ..!! -ساجد بضحك:-يلا !! ★★ "و اثناء جلوس العائلة والاندماج الاسري اعلن الباب عن قدوم الضيف الاخير ووقفت نور حتي تكون عند استقبال ذلك الضيف وكان .. -سليم بتعجب:- اكيد ده الضيف الغير المتوقع اللي المفروض انه يعرف العيلة .. -نور:- ومين قال ان ده ضيف غير متوقع ليه مش يكون معروف لكل ومتوقع .. بس مش بيجي في البال .. -سليم بحيرة:- لغز ده بقي يا حبيبتي بس تمام خلينا نشوف الضيف المتوقع بس مش علي البال -نور بمكرة:-طب ثواني !! " وذهبت نور حتي تستقبل الضيوف وسمع الجميع اصوات ومن بعدها نور وتردف قائلة .. -نور بترحيب:- احب اعرفكم علي مدام هنا والضيف الاول، وسيادة اللواء رافت الضيف التاني وهو اكيد معروف للاغلبية .. و الحلوين اللي انا اول مرة اشوفهم، حور بس هي حورية فعلا ودكتورة القمر ليلة .. واللي انا المفروض اني اعرف عائلة المغربي اللي انا صديقة منها بس ل هنا عشان هي كانت معرفة النادي ومن بعدها بقينا صحاب .. ايه رايكم !! "صدمة الاغلبية من حيث سليم وزياد ومراد ورعد ومازن لمعرفتهم بالطبع باللواء رافت وعدم توقع ان تكون عائلة المغربي هما ذلك الضيف .. -سليم:-اهلا يا سيادة اللواء نورت مع ان احنا كنا من فترة مع بعض .. بس منور بصراحة القصر .. -رافت:-والله يا امبراطور انا ذات نفسي اتفاجت ان مدام نور بنفسها اللي عاملة الحفلة وطلبت حضور العيلة كمان.. -سليم بسعادة:- طب والله احنا لازم نفرح بالانجازات اللي نورى بتعملها .... علي العموم اتفضل .. -زياد ومراد بضحك:-منور يا سيادة اللواء الحمدلله دلوقتي احنا في امان عن مرة اللي فاتت .. -رافت بضحك:- الحمدلله يا زياد انت ومراد كفاية ابن الصاوى اللي يقولي احنا كانوا بيهزروا وقتها كنت هموت فيها .. -رعد:- يا سيادة اللواء تلميذك مش المفروض يخاف من اي حاجة ولا ايه يا مازن .. -مازن:-نعم وهو العمر علي فاضي لا ياعم انت الشغل معاك بيودى في داهية .. -بمكر ل حور:- ولا ايه يا حضرة الضابط حور !! -نور مقطعة:-ثانية وهو انتوا شغالين مع بعض -سليم:-ايوا يا حبيبتي رعد ومازن وحور !! كل واحد شغال تحت ايد سيادة اللواء وهما مع بعض مازن ورعد.. ويعتبر حور جديد معاهم في فريق بتاعهم .. -نور:- الله يا ولاد الحمدلله انكوا دايما مع پعض وبصراحة انا قولت حورية مش اقول من دكتورة بردو ذي ليلة بس اتفاجت رغم اني كنت اسمع ان ليلة نفسها تكون دكتورة وحتي وهي الصغيرة بس ربنا يوفقكم .. -حور:- ميرسي ليكي يا طنط وحمدلله علي سلامتك لعيلة الصاوى .. -نور بابتسامة:-شكرا يا حورية يا قمر .. -مازن:-بردو معرفتش رايك ؟؟!! -حور:-بس احنا عندنا وقت ل شغل ووقت ل عيلة ودلوقتي وقت العيلة ولما نكون في الشغل اجاوب -مازن بنظرة اعجاب:- صح جداا ..!! -رؤي بهمس ل رعد وغيرة:- بتشغل معاك اه مش كده مش قولت ليه يا استاذ ؟؟!! -رعد بهمس وضحك :-والله مجنونه بس هريح قلبك هي بشتغل مع مازن وفي كيميا ما بينهم وانا ماليش في الموضوع ده .. وكمان وهو قلبي بيشوف غيرك.. -رؤي بخجل:- بحبك !! -رعد بغمزة:- بحبك !! اكتر !! نور:- دول بقي يا هنا سيلاا مرات زياد اخويا، وداليا مرات مراد صاحب سليم .. واصحاب من واحنا صغيرين كمان ومع بعض دايما .. وال جميلة دي رؤي بنت زياد وخطيبة رعد .. -هنا:-مبسوطه اني اتعرفت عليكم !! -سيلاا وداليا:-احنا اكتر نور حكت عنك كتير ومبسوطين بيكي ودلوقتي انتي بقيت فرد جديد معانا في العيلة .. -هنا بسعادة:-ان شاء الله اكيد .. =وبعدها تخرج هدية مخصوصة غير الهدايا الاخري .. -هنا:- ودي هديه بسيط ليكي يا نور يارب تعجبك ..!! -نور:-كده بردو بس ماشي ميرسي جدا يا هنايا انتي وفرحانة العيلة رجعت تاني .. -هنا:- الحمدلله .. =ويدخل ادهم بعد ان كان قد خرج لمكالمة خاص به ويحدث ان .. -وكان ينظر ل شاشة الهاتف ويرفع بصره وتاتي عينه في عين تلك الخجوله :- معلش يا جماعة كان معايا مكالمة ومهمة واهلا ب .. انتي !! -ليلة بصدمة:- انت !! -نور:- انتوا تعرفوا بعض ؟؟!! -ادهم وليلة:-لا .. اه !! -ادهم وليلة:-اه .. لا !! -نور بحيرة:- علي اساس انا فهمت كده مثلاا حاجة يعني ؟؟!! -ادهم:-مفيش يا حبيبتي هو ايوا نعرف بعض بس لا مفيش تعامل عشان انا عندي في النادي كان مطلوب مدرب خبرة وكنت انا واصحاب ليا وانـسة ليل اقصد ليلة مع جروب الخاص بيها وكنت انا اللي مسئول عليها يعني بس كده .. بس هي بقي ضيف مع مين .. -اللواء رافت:- ليلة تكون بنتي يا ادهم ليلة رافت المغربي، مخدتش بالك من الاسم .. -ادهم بقلق:- اهلا يا سيادة اللواء منور والله وبنتك في عيوني .. -في سره:- هتطلع عينيها اللي واخد تفكيرى دي !! -نور:-ده ادهم ابني الكبير يا هنا وده رعد الصغير وفي ساجد هو .. =ويدخل ساجد وفي يده مايان وتشعر بالخجل والفرح ويقول .. -ساجد بتعجب :- ايه ده الضيوف سيادة اللواء رافت بنفسه اهلا بيك منور والله .. -رافت:-ربنا يخليك يا ساجد .. -ساجد بفرح:-معلش يا جماعة بقي حبيت اشارك الخبر ده معاكم وكويس ان الكل موجود وده يخليني فرحان اكتر .. -نور بابتسامة:-خير يا حبيبي ؟؟!! -ساجد بغمزة:- انا طلبت ايد مايان ل جواز وهي موافقة وب كده يا دبلة الخطوبة .. -الجميع بفرح:- مب**ك ليكم !! -ساجد:- الله يبارك فيكم !! -مايان:-الله يبارك فيكم !! -رعد بفرح:-يبقي كده نعمل خطوبة لينا سوى وعشان تكمل الفرحة !! -رؤي بخجل:- وانا بقول كده بردو !! -نور:- والله ده راي الإمبراطور بس انا عارفة رايه ايه من قبل اما يقول حتي ....!! -ساجد ورعد:- اكيد موافق !! -سليم:- لا !! -ساجد ورعد:- ايه ؟؟ ليه !! -سليم بغمزة ل نور:- مش المفروض اخوكم الكبير بردو يتجوز ده المفروض تكونوا عارفين ده !! -ادهم وهو بشرب شيء ومن بعدها يسمع ذلك ويصدم:- نعم !! لا طبعا !! ما تقولي حاجة يا ماما .. ول هو بس نور البيت ده بس اي كلام ؟؟!! =كانت نور تنظر الي السقف وهي ترى حسرة اولادها الثلاثة من بعد ذلك القرار ل تقول و بدون كلام انا ليس لي شان الشان كله ل ذلك الإمبراطور .. -سليم:-والله ده الصح !! -ساجد ورعد بحسرة:- نعيط يعني !! -ادهم وهو يري نظرة كل من الاثنين ويقرر الهروب:-طب انا بره لو حد عايز حاجة انا مش موجود سلام =ل يضحك الجميع بفرح وسعادة علي جمال تلك لمة العائلة، ولكن كانت هناك ذات الزمرود تتمني ان ينظر اليها .. لا تنكر انها اصبحت اكثر سعادة عندما رأته لكن هو لا يتعامل معها مطلقة ولقد اصبحت معجبة به ولكن في نفسها فقط تعلم ذلك .. ولكن كما تري انها لا يود الزوج مطلق ولانه هرب علي الفور حيث سامع الحديث حتي لو كان مجرد مزاح ول تتن*د وتدعو لقلبها بالامان .. لما تغفل تلك العيون التي تري من يعشق ومن هو يتمني العشق حيث وقع اختيار نور علي ليلة لها عداا حور لانها تجد ان حور مندمج في الحديث مع مازن وهذا فرصة رائعة لذلك كانت ليلة هي التي وقع عليها الاختيار من اجل ابنها الاكبر وتري ان تلك العيون علي وشك ان تقول ما بداخلها ولتقطع ذلك ال**ت معاها أردفت قائلة .. -نور:- ويا تري يا ليلة انتي دكتورة ايه بقي ؟؟!! -ليلة:-دكتورة قلب !! -نور بانبهار:- جميل جدا.. ساجد بردو نفس مجال يبقي لازم تشتغلوا مع بعض !! -ليلة:-ميرسي يا طنط .. بس انا عندي العيادة الخاصة بيا وشغاله في مستشفى الرئيسية لعائلة الصاوى كمان .. -نور:- ربنا يوفقك !! -ليلة:-شكرا .. -مايان بهمس ل ساجد وغيرة:- انت في بنات بشتغل معاك .. -ساجد بهمس:- ساعات .. ليه !! -مايان بغيرة:- مفيش شغل غير مع رجالة .. وبس ..داهية يكونوا زيها حلوين كده انطق اقول .. اتكلم .. مش صح !! -ساجد بضحك:- طب لو قولت ان مفيش غير حاجة واحدة واللي بفكر فيها هتصدقني .. -مايان:- وقول هي ايه ووقتها احدد ....!! -ساجد بحب:- انتي !! -مايان بخجل:- بجد .. -ساجد:-طبعا يا ماياني !! -مايان بخجل:-بعشقك .. -ساجد:- بعشقك .... اكتر !! -ليلة بهمس ل حور:- الاول رؤي كانت هتض*بك ب عينها ودلوقتي الدور عليا من مايان دي .. -حور:- عادي يا بنتي .. ليلة بمكر:- عادي طب نشوف كده.. الا هو مازن بتشغلوا من امتي مع بعض !! -حور بغيرة:-وده ليه ان شاء الله !! -ليلة بضحك:- مش قولتك..انا عندي مكالمة مهمة للمستشفى عشان الحالة اللي معايا هتطلع احسن ليا .. يا حرم المقدم قريب !! -ليلة:-معلش هتطلع اعمل مكالمة مهمة للمستشفى بعد اذنكم .. -نور:-اتفضلي يا ليلة اكيد .. ★★ "ل تخرج حيث تتحدث الي المشفي ب خصوص العمل واخذت بعض الوقت وبعد الانتهاء قامت بالاغلاق وقررت الدخول لكن اخذ قلبه شكل الحديقة واخذت تتجول قليل حتي ووجدت ومن يجلس علي الارض مغلق العينين ب يده وقررت الرحيل لكن اوقفها صوت يردف قائلا -ادهم وهو علي حالته:- غريب يعني هربتي منهما ولا ايه يا دكتورة .. -ليلة:- عادي يعني كانت بعمل مكالمة وقولت اشوف الجنينة عشان شكلها ومكنتش اعرف انك هنا او انك هتاخد بالك اصلا !!علي العموم بعد اذنك يا كابتن .. -ادهم وهو يستقيم:- استني هدخل معاكي ب ال مرة عشان زهقت هنا .. -ليلة بتوتر:- اتفضل !! " كان يسير الاثنين معانا وكادت تتعثر ليلة لو يد ادهم التي امسكتها من خصرها وبسرعة وعند اقتراب الاثنين من بعضهم شعر ادهم ب شيء ك وخزة في قلبه من تلك الفتاة واخذ ينظر لها نظرة ذات مغزى التي هي ماذا تفعل بي تلك المتمردة .. "لم تشبه أحدًا ، كُانتَ تشبه الكتاب الذي أعدتُ قراءته خمس مرات بذات الشغف ، أولّ صلاة لـي ، وأول حبّ ، لم تكن شيء اِعتيادي ؛ كانت اِندهاشي؛ لهذا لم تشبه أحداً .. "اما ليلة ف لم تكن تكاد تقل عن ذلك الوسيم او التنين كما لقبت علي الرغم من هدوءه الدائم و كانت رائحة عطره تجعلها في عالم اخر ماذا تريد في حياته اكثر من ذلك الامان .. أين كنتي؟ كنت بك .. -ادهم:-افتحي عينيكي مفيش حاجة انتي كويسة انا مسكتك بسرعة .. -ليلة وهي تفتح عينيها وتنظر له:- شـكرا يا ادهم !! -ادهم في سره:-يعني مش كفايه عينيكي لا وكمان اسمي انتي خطر عليا ..!! -ادهم:- العفو .. يلا ندخل !! -ليلةبخجل:- تمام !! =ومر الوقت بين الجميع من فرح مزاح والحكايات بين الجميع وذكريات والاستماع باليوم بينهم ومن بعدها قرر الباقي الرحيل ومع تكرار الزيارات بينهم والفرح علي تلك لحظات .. ★★ في مكان اخر يبدو انها راقي ولكن الشخص الذي يسكن بها به شرا ليس لها معني -....:- التنفيذ بعد شهر كفاية عليهم فرحة لحد كده .. -....:- أومرك يا باشا ..!! -....:-تمام جدا !! ★★ ‏عندما أُقا**ها سأجلبُ لها تسعةً وثلاثون وردة، وأقول لها: ها قد جمعتُ شملك مع أشباهك الأربعين .. ‏و تسألني .. أتعشقني♡♡ تخيل .. و إنها تسألْ ♡♡ ‏بربك كيف أسمعها ألا من نفسها تخجلْ ألم تقرأ بأشعاري بأني قتيلها الأولْ وأني دون عينيها ضياعٌ ضائعٌ أعزلْ !!
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD