الفصل الرابع من (هوس عاآشق)

2110 Words
الفصل الرابع (الجزء الثاني):- "لقاء خاص ٢" - أرأيتَ يومًا امرأة مُشبّعة بالأحلام لكن ينقصها العزيمة، مليئة بالرغبة لكنها تفقد الخطوة الأولى، تهوى التجربة وتخشى أن تُغيّر الطريق الذي اعتادت عليه .. أرأيتَ يومًا امرأة تجمع كل تضاد الكون داخلها، تُحبك كما لو أن قلبها بحجم العالم، وتبغضك كما لو أن لا خليّة بقلبها أحبّتك من قبل، والفرق بين الشعورين خطوة واحدة منك .. إنني أُحارب نفسي كل يوم وكل ساعة، أعنفّني وأمقتني وأحبني وأحبطني، وأتحول لألف شيء في اللحظة الواحدة، أتحول لأشخاص لا أعرفهم ولا أعرف كيفية التعامل معهم .. أراني جميلة جدًا وق**حة جدًا، أملك حنان الأمهات وقسوة الرجال الذين لم يُليّن الدين قلوبهم، خِفّة الفراشات أحيانًا و ثُقل المذنبين أحيانًا .. ان اعشقك بكل كيان قلبي، وعند خطا منك انا لا اعلم من انت، اشعر بك دائما وكان العالم اصبح انت !! أرأيتَ يومًا امرأة مثلي؟؟ ★★ "وبذلك قد وقع الجميع في تلك المصايدة بطريقة محترفة من نساء حواء وقلق من يحبوا عليهم ف كان يشغل بال كل واحد منهم ان يصل سريعاً حتي تطمن قلبهم .. -نور:تفتكروا سليم هيعدي الموقف ده اصلا الكل ممكن بس هو !! "حيث كانت تنظر بتوجس الي كل من سيلاا وداليا ان الاخرين ربما هو عادي لكن الامبراطور .. -سيلاا:-عادى يعني موقف ويعدي عليكي اقصد علينا كلنا يا نور .. -داليا:-ايوا طبعا -سيلاا:-اومال -داليا:-اكيد -نور وهي تنظر بحسرة علي عمرها:-خالص يا حبيبتي انتي وهي، عرفت اني هقرا الشهادة عليا شكرا .. سيلاا وداليا بضحك:-خالص بلاش زعل احنا معاكي و اول ما يجي .. -نور بامل:- ايوا .. -سيلاا وداليا:- هنطلع نجرى ..!! -نور بصدمة:-وانا روحت في داهية !! ★★ " كانت السيارة كل من سليم وادهم وصلت في نفس الوقت مما ادى الي ذهول كل واحد لكن كان ايضا سيارة كل من رعد ومازن في نفس اللحظة ولما يمر دقيقة حتي كانت سيارة كل من زياد ومراد ايضا معاهم مما كان ذهول لهم جميعا حتي تاتي سيارة ساجد و رؤي ايضا وبذلك كان الكل الجميع موجودين مع بعض والفضول ل معرفة سبب المجيء مرة واحدة وفي نفس الوقت ل يترجل سليم من سيارته وبداخله تساؤل .. -سليم بذهول:- اهلا يا جماعة بس ايه المقابلة اللي من غير معاد .. -ادهم:-مش حضرتك كانت في الشركة بردو يا امبراطور ؟؟!! -سليم:-ايوا بس جيت في حاجة مهمة بس انت اللي مش كنت في شركة حصل ايه ؟؟!! -ادهم:-جيت بردو في حاجة مهمة !! -سليم:-وانت يا زياد انت ومراد ؟؟!! -زياد:-حاجة مهمة !! -مراد:-حاجة مهمة !! -سليم:-وطبعا الكل هيقولي حاجة مهمة صح !! -الجميع:-ايوا -سليم:- اه وطبعا كل واحد وصل ليه رسالة ان لازم يجي من غير التاني يعرف وفي حاجة مهمة !! -الجميع:- ايوا -سليم بضحك:- طب انا الرسالة بتاعتي كانت من نور انتوا بردو !! -ادهم وساجد:-لا احنا اللي كانت من نور نقصد ماما يعني !! -سليم:- طب والباقي -زياد ورعد ورؤي:- انا كانت من سيلاا،وانا بردو من طنط سيلاا، وانا كمان من مامي .. -سليم:- طب وانتوا ؟؟!! -مراد ومازن:-كانت من داليا، وانا كانت بردو من ماما .. -سليم بتركيز:-شوفوا انا تقريبا فهمت بس في قلق كده بسيط وحاسس ان لسه في حاجة ف اتفضلوا جوه كده نفهم .... -الكل :-تمام ★★ "دخل الجميع الي القصر حيث كان هادي الانوار مغلق ومن بعدها تفتح الانوار والقصر مزين بطريقة جميلة مما قد يدخل السعادة -سليم:- ايه كل ده ومين عمل كده ؟؟!! -....:-انا !! " حيث يلتفت الجميع الي صوت ولا يكن غير نور البيت وكان جميلة حيث كانت ترتدي فستان من لون الاحمر الغامق وحجاب لما كما لازال جمال ملامحه وكانت معاها سيلاا وداليا وارتدت كل من سيلاا فستان اسود وداليا ازرق وكانوا بشكل جميل وهما في الاستقبال من اجل المفاجأة .. -نور بتوتر:-اقولت وفكرت انا وسيلاا وداليا وقالنا نعمل حفلة صغيرة لعيلة و مقلتيش غير طريقة الرسالة عشان الكل يكون موجود في نفس الوقت بس كده .. بس ايه رايكم !! -الكل ماعدا سليم:- حلوة اوي -سليم:- طب معلش يا جماعة اتفضل اقعدوا وانا ثواني وجاي تاني.. نوري عايزك ثواني !! -نور:-اه انا عارفة طب يا جماعة لو سمعتوا اى صوت خليكوا ده هيكون انا " والكل يضحك علي تعبير نور وخوفها من عقاب الإمبراطور .. وتركض خلفه حتي لا يثور عليها .. -زياد:-طبعا وانتوا عادي وعارفين ان هو مش هنعمل حاجة بس ماشي عشان المفاجأة بس .. -مراد:-عندك حق يا بني دول عليهم خطط غريبة .. -سيلاا وداليا بضحك:- قلبك ابيض انت وهو !! ★★ "الحُبّ، أن تذهب إلى موعدك ب وردة؛ وتعود بحديقة".. =وفي مكتب الإمبراطور !! ونور وهي تدخل وتغلق خلفها الباب وتقف خلف سليم وهو يعطى لها ظهره -نور وهي تفرك بيدها:- طبعا انا لو اقولتك اني مش اقصدى مش هتصدق صح بس .. "ويلتفت اليها ويمسك نفسها حتي لا ينفجر من الضحك علي طفولتها وبعدها ينظر لها نظرة ذات مغزى وأرادت التحدث إلا أنه مد يده خلف رأسها وسحبها ناحيته مقبلاً شفتيها بقوة تفاجأت من فعلته وأرادت التملص منه واضعة كلتا يديها على ص*ره تريد إبعاده إلا أنه لم يعطها الفرصة حيث وضع يده الآخرى على خصرها مُقرباً إياها إليه حتى التصقت به لم يستطع الابتعاد خصوصا عندما انهارت جميع حصونها ذائبة بين يديه بادلته قبلته التي تحولت إلى قبلة هادئة لطيفة بثت القشعريرة في أنحاء جسدها اما هو فقد كان مستسلماً لنعومة شفتيها كأنه يتذوقها لأول مرة ونار بداخله مشتعلة رغبة بها لم تنطفئ طوال السنين التي احبها بها وحتي تلك التي أبتعدت بها عنه لم يستطع الإبتعاد عنها إلا عندما شعر بحاجتها للهواء نظر إليها فوجدها مغمضة العينين وأنفاسها المتسارعة تلفح وجهه وبعد مدة فتحت عينيها لتقابل عينيه التي تزال بها نظرة الحب والعشق وتستند بجبينها علي جبينه .. -نور بخجل:- طب انت زعلان مني !! -سليم بحب:- من انت انا بزعل منك ولا بيهون عليا زعلك انا بس خوفت عليكي يا حبيبتي !! -نور:-انا اسفة انا بس حبيت اعمل المفاجأة دي عشان العيلة تفرح واوعدك مش هتحصل تاني !! -سليم:-نوري تعمل كل اللي هي عايزه والمفاجاة حلوة وانتي احلي كمان وبالصراحة لما شوفتك كده مقدرتش استني لحد اما يمشوا .. -نور:- بحبك اوي -سليم:- وانا بحبك اكتر يا نورى.. ودلوقتي خلينا نقعد معاهم عشان نكمل اليوم سوى !! -نور بفرح:- يلا ..!! ★★ "وكانت الفرحة العائلة والمفاجاة لا توصف والجميع سعداء وبشكل رائع .. -ادهم:- بس فكرة حلوة اوي الحفلة بس عشان العيلة وبصراحة جميلة -ساجد:- فعلا والواحد مبسوط بكده بذات ان كلنا متجمعين زى زمان -رعد:-وانا بقول كده احنا فعلا كنا محتاجين حاجة زي كده -مازن:- بجد انتوا ابدعتوا النهاردة -رؤي:- فعلا لطيف اوي جو العيلة مع بعض -نور:-شكرا يا ولاد وكمان لسه في ضيوف هما مش من العيلة بس هما اصدقاء .. -سليم باستغراب:- مين ؟؟!! -نور:-قولت مفاجأة !! -ساجد وهو ينظر في ساعته ولا يعلم هل ستاتي اما لا لن الموقف اصبح افضل له وحتي تتعرف علي الجميع وذلك هساعده اكثر واخرج هاتفه واصبح ينظر له وكان باقي ١٠ دقائق علي المعاد ومن بعدها ب ثواني وصلت ل رسالة له .... =<دكتور ساجد انا مايان وصلت بره عند القصر بس م**وفة ادخل تقدر تجي .. -ساجد:- طب يا جماعة ثواني هروح اجيب ضيف خاص بيا انا عايز اعرف الكل عليه .. "وخرج ولم يعطي فرصة ل رد احد من الاخرين مما اصاب الدهشة لهم ولكن الانتظار وكان خلال دقائق يدخل ومعه فتاة جميلة ذات شعر بني وعيون كالقهوة وترتدي فستان سماوى رقيق وتشبه الاطفال جميلة .. -ساجد:-احم .. انسة مايان مهندسة د*كور شاطرة وبتخلص د*كورات للمستشفى المكاتب وبس .. -نور وهي تفهم علي ساجد:- ايه ده بجد مهندسة د*كور يبقي احنا عايزين تعمل لينا كلنا د*كورات ليه انت بس وكمان هتكون فرد من عيلة عشان هى هتكون معانا وقت طويل بقي.. واهلا بيكي يا مايان .. وعلي فكرة انتي قمورة اوى .. في جمال كده .. -مايان بفرح من كلام نور:- ميرسي جدا ل حضرتك والله مبسوطة من كلام حضرتك جدا يعني .. -نور:- حضرتي ايه بس بقولك من العيلة اول حاجة يتقولي يا نورى زيهم كده او ممكن طنط نور والامر لله بقي ان اصغر من كده انا اكون ماما ل ثلاثة رجال كبار بشكل ده .. -مايان بخجل:- بيان علي حضرتك يعني ماشاءالله انا افتكرتك اخت دكتور ساجد يعني .. -نور بضحك:-لا انتي تجي الاول تقعدي جمبي مش هنتكلم وانتي واقفة .. وتجلس بجوارها مايان وتسرد عليها (نور):- بص بقي اول حاجة انا نور اكون ام ساجد بس في ادهم وهو اخوه الكبير وفي رعد واخوه الصغير وهما دول اللي جمب بعض ماشي تاني حاجة في الامبراطور وهو اونكل سليم والدهم يا ستي وحبيبي وهو اللي جمبي .. -سليم:-اهلا يا بنتي -مايان:-اهلا ب حضرتك -نور:- اكلمك علي الباقي واما دول طنط سيلاا صاحبتي واخويا زياد وفي رؤي الصغيرة اللي شبهي ده ويمكن انتوا في سن بعض -مايان:- انا عندي ٢٢ سنة -رؤي:- ايه ده يعني اصغر مني ب سنتين يبقي احنا لازم نكون صحاب ايه رايك .. -مايان وهي تتمني ان :- اه اكيد -نور بتذكر:- صح نسيت اقولك كمان وهي ورعد زي ما تقولي مخطوبين بس احنا مستنين لما تخلص دراستها الاستاذة -مايان بفرحة مع نفسها:- الحمدلله يعني هى مش هتبص ل ساجد.. =مب**ك ليكم .. -رؤي:- انتي لازم تكوني مهندسة الد*كور لما اجاي نجهز وقتها مش خالص بقيتي فرد من العيلة ..!! -مايان:-ان شاء الله يا انسة رؤي !! -رؤي:- انسة رؤي ايه انا رؤي بس واحنا كمان هنكون صحاب ماشي .. -مايان:- ماشي .. -نور:- ودول طنط داليا بردو صاحبتي واونكل مراد جوزها صديق اونكل سليم وابنهم مازن =كده انتي اتعرفتي علي العيلة كلها واحنا بقي مبسوطين انك بقيت فيها .. "لقد رحب بها الجميع ووجود انها حقا فتاة لطيفة بشكل كبيرة .. -مايان:- وانا اكتر مبسوطة جدا ان هكون وسط لمة ماشاء الله حلوة كده و عشان انا وحيدة بابا وماما ماتوا لما كنت صغيرة ومش فاضل لاي غير جدتي ربنا يخليها .. -نور وهي تحتضن مايان:- خالص يا ستي وانا اهو موجودة ماما ولو ينفع والعيلة كمان .. -مايان:- شكرا اوي .. -ساجد:- طب كنت محتاجه اتكلم بس مع الانسة مايان في حاجة خاصة بالشغل ممكن يعني -مايان:-احم ..اكيد يا دكتور ساجد ..!! -ساجد:- طب اتفضلي ؟؟!! -سليم وهو يهمس الي نور:- هو اللي في بالي صح مش كده ..!! -نور بضحك:- هو يا سيدي .. -سليم:- الحمدلله .. "كانوا الجميع يتحدثوا في كل الامور الخاص بالرجال وحدهم وب النساء وان الجو الاسري كما هو رائعة .. ★★ "‏أنتِ لم تكوني مجرد صدفة، أنتِ دعاء مُستجاب." - "خرج كل من ساجد ومايان الي الحديقة حتي يستطيع التحدث معاها دون قيود ووجود الاخرين .. -ساجد:- هنا نقدر نتكلم !! -مايان:- تمام .. -ساجد:- فكرتي ؟؟ -مايان بخجل:- في ايه ..!! -ساجد:- اكيد مش في الشغل في اللي قولته .. -مايان:-بس ده مش فات اكتر من اربع ايام واحنا قولنا اسبوع صح .. -ساجد:-بس نفسي اسمع ردك ..!! -مايان:- ليه ؟؟!! -ساجد باستغراب:- هو ايه اللي ليه ..!!؟؟ -مايان:- ليه انا ؟؟!! -ساجد:- عايزة تعرفي ..!! -مايان:-ايوا !! -ساجد:- وانا هقولك ..!! -.ساجد:-عشان بحبك .. ايه ساكته ليه؟ -مايان:-هو المفروض اقول ايه ؟ -ساجد:-تقولي اللي انتي حاسه بيه .. ولا انتي مش حاسه باي حاجه ناحيتي .. -ساجد:-سكتي تاني يعني .. -مايان:-هو انا بس مش عارفة ..معقوله اللي انت بتقوله ده ..وازاي بالسرعه دي ؟ -ساجد:-عندك حق ..أنا كمان مستغرب.. بس انتي خ*فتي قلبي من اول مرة شفتك فيها ..من نظرة بس من عيونك .. -مايان:-بس ده مش ممكن يكون حب .. -ساجد: -اومال ده ايه ؟؟ -مايان:-ممكن يكون اعجاب ..وهيروح لحاله بعد كده .. -ساجد:-هو الاعجاب اللي هيخليني عاوز اشوفك كل شويه ..اروح وراكي في كل مكان بتروحيه..عاوز اسمع صوتك كل ثانيه ..ولما اشوفك قلبي بيبقى هيخرج من مكانه من كتر دقاته اللي انا سامعها.. =مبقاش قادر اخد نفسي وبحس اني هموت .. واول ما تكلميني كلمه واحدة الدنيا بتحلو في عيني اوي ..وبزعل على السنين اللي عدت دي كلها من غير وجودك معايا فيها .. وبتمنى اعيش معاكي عمرين فوق عمري اللي جاي عشان اكون معاكي وتكوني معايا .. ببقى نفسي اخدك في حضني وافضل اصرخ واصرخ واقول للعالم كله اد ايه انا بحبك !! انتي هتكون الفرحة اللي هتنور حياتي اللي مش عايز غيرها هتكوني بنتي (طفلتي) زي ما بحب وهحب اني اقولك .. -ساجد:-ايه .. هو انتي بتضحكي ولا بتعيطي ؟؟!! -مايان:-لا مفيش ..!! -ساجد:-اومال ايه الدموع دي؟؟ -مايان:- مش عارفة ..بس صدقني كل اللي انت بتقوله ده وأكتر كمان أنا بحس بيه ..وانا معاك .. اول فرحة.. اول ضحكة.. هتكون العوض ليا .. هكون فعلا بنتك زي ما انت عايز .. وهتكون ليا الاب والاخ والصاحب والحبيب .. لا قولت لا هخسر قلبي اللي هو انت .. -ساجد:-يعني افهم من كلامك اني ؟؟!! -مايان بخجل وسعادة:-اني [بحبك] ..!! -ساجد بفرح:- بجد يا ماياني !! -مايان:- بجد.. بس ليه يا ياء الملكية اللي في الاخر !! -ساجد بغمزة:- اصلا انتي كده بقيتي ملكية خاصة ب عائلة الصاوي .. -مايان بخجل:- طب مش ندخل ..!! -ساجد بضحك:-يلا !! ★★ "و اثناء جلوس العائلة والاندماج الاسري اعلن الباب عن قدوم الضيف الاخير ووقفت نور حتي تكون عند استقبال ذلك الضيف وكان .. ♕♕ "حين يتكلم عن العالم، فإنَّه يشير إلى عالمه، إلى ذلك الفضاء الصَّغير المُغلق الخاص بحياته، لا العالم الكبير، الذي هو أكبر وأكثر بالنِّسبة إليه من أن يكون له أي تأثير عليه يتكلم عن احلام وتكون هي بها وفي قلبه حيث دواء ل حياته ". " جميلة هي .. ك هدايا الحياة .. عندما تهدينا ما نحب " ..!!
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD