الفصل الثالث من (هوس عاآشق)

1625 Words
الفصل الثالث (الجزء الاول) :- " لقاء خاص ١" - " دعينـــــي⁩‏ اقترب إليكِ ‏إلى أن تلتصق ‏تلك ⁧القلـوب⁩ ‏ببعضها ‏ووتتحاكى ‏بلغة أشواقها ‏دعيني اهمس ‏على شفتيكِ ‏كلمات حبـــي⁩ ‏التي لن تنتهي ‏ابدا ★★ اليل وسماه ونجومه وقمره قمره وسهره وانت وانا يا حبيبي انا يا حياتي انا كلنا كلنا في الحب سوى يا حبيبي يلا نعيش في عيون اليل ونقول للشمس تعالي تعالي بعد سنة مش قبل سنة في ليلة حب حلوة في الف ليلة وليلة .. -ام_كلثوم ★★ "كانت كلمات ام كلثوم تصدع علي قلبه ف كان يتمني ان يستيقظ في كل مرة طوال ال خمس سنوات، ويجد ملاكه هو الوحيد الذي له الحق في حبها ولا احد غيره، كان ومازال تسيطر الغيرة علي قلبه لكن ليست كما كانت بالماضي في بعد ان قامت بولدت ادهم اصبحت اكثر ف*نة حتي لو لما يظهر ذلك في كان كل ما كان ينظر الي ملاكه يصاب بجروح شديدة، ويتذكر من تقدم ل طلب يدها عندها كانت ب السنة الاخيرة،لها في الجامعة ويتذكر ما فعله بذلك الا**ق من ض*ب وجلوس بالمشفي لما يقل عن شهرين وقد حكم عليها بتلك اللحظة عدم الخروج توقع ان تحزن كباقي النساء بسبب الغيرة لكن فعلت ما هو اجمل وافقت وبشدة واخذته بين احضنها ولقد نسي كل ذلك الغضب ب ليلة معاها كا الف ليلة وليلة، يحبها ومازالت الغيرة اساس في قلبه لكن لا يظهر بها امام صغيرته وعشقه، ادام الله عليه حبها في قلبه ويري امامه ملاكه تغط في نوم عميق وهو غير قادر علي اغلق عينه حتي لا تهرب منه،حياته وقلبه وروحه وكيانه ملك لها فقط ، وكيف لا وهي من سلبت كل شيء لها هي .. تنام وشعرها يحيط جميع وجهها شعرها البني دائما التمرد ، وتبتسم ابتسم عاشقة وتفتح عيونها الرائعة ذات النظرة الرمادية وال فيروزية .. ينظر اليها ك عاشق في اول العمر ليس ، ك راجل بلغ من العمر ٦٠ عاما ، وشعره اصبح **لسة الفضة ولكن لما يزر مظهر المشيب وجه ، بل يصبح اكثر قوة وشباب .. -نور هي وبكل خجل :- صباح الخير ، مش هتبطل العادة ده انك تفضل تبص عليا وتحفظ في ملامحي كده .. -سليم هو وعينه لا تحيد عنها :- عمرى يا عمري .. -سليم ثم يقترب حتي يلثم جبينها ووجنتيها :-بعشق اوي الفراولة يا نورى -نور بخجل:-خالص خلينا نقوم وننزل بقي بقالنا يومين وكمان عايزة اقعد شوية مع اولاد وحشوني يا سليم -سليم بغيرة مصطتنع:-اقولت ايه يا نور انا بس اللي اوحشك هنا -بتهكم:-علي اساس صغيرين انا مش عارف مش بخلص منهم ليه ويروح كل واحد يتجوز فيهم داهية عليهم -نور بضحك:-حرام عليكي مش قادرة من الضحك بس قلبك ابيض يا حبيبي ربنا يخليهم لينا واصبر انا عندى حاسس اني هنفرح بالثلاثة وسوى مرة واحدة -سليم:-يارب -نور:-طب خليني نجهز عشان سيلاا وداليا هيجوا النهاردة واتفقت اقعد معاهم -سليم بابتسامة ل حبيبته:-ماشي يا قلبي عشان خاطرك انتي بس -نور بحب:-ربنا يخليك ليا يا حياتي كلها .. "تشرد في اليومين ف منذ عندما كان مع بعضهم والمفاجاة التي احبها اصار ان يظلوا سوياً بعض الوقت وقد وافقت هي لا تستطيع ان ترفض اي طلب الي حبيبها .. کالجنون أن أاهوي وجودك بجانبي ، وكأانني لم أعرف شيئاً بالحياة سوي أن أعشقک .⁦. ★★ "وصلت كل من سيلا وداليا مساء كما اتفقوا واجتمعوا بالحديقة واستكمال باقي الخطة والحفلة المفاجاة للعائلة .. -سيلاا وداليا بضحك ومكر:-وشك نور اكتر ما هو منور يا نوور .. -نور بتذمر كالاطفال:-نانانانا عادي علي فكرة انا علي طول منورة وحلوة و الامبراطور مش محتاج حد يقوله الباقي عليكم انتم .. لتنظر كل من سيلاا وداليا اليها وهي تعود وتتذمر كما كانوا بالماضي ويعملوا انها دائما سبب فرح الجميع ويكمل اليوم في استكمال باقي الخطة وسط الضحك والمزاح .. -نور بفرح:-كده تمام وفي حد هعرفوا عليكم فرد كل في الشلة القديمة -سيلاا:-يا مفاجات يا نور ماشي -داليا:- يعني صاحبتها من زمان ومرات اخوها ومش عارفة انها دايما بتحب تفرح الكل -نور:-بصوا هتفرحوا " ويمر اليوم ب احداث لا تذكر واليوم المعتاد علي الجميع .. ★★ نحنُ لا نُرتبْ أماكن الأشخاص في قلوبنا، أفعالهم تتولى ذلك .. "في صباح اليوم التالي استيقظت نور قبل الجميع وقد كانت تهتم بالكل الامبراطور واولادها اختيار كل شيء من الملابس وادخل البهجة عليهم وايضا حتي تستطيع ان تستغل الوقت في قد رحل الجميع كما خططت سليم وادهم الي الشركة وساجد الي المشفي ورعد الي مكتبه واتصلت ب سيلاا وداليا واخذوا يخططوا الي كل شيء وقد رتبوا كل شيء في اسرع وقت حتي يكون الاستقبال رائع .. -نور بفرح:-كده كل حاجة بقت تمام اول حاجة الاكل اللي كل واحد بيحبه وحمام السباحة عشان الشباب والضيوف فاضل بس الكل يوصل في نفس الوقت عشان كده كل واحد هيتصل انا هتصل ب سليم وادهم وساجد وسيلاا قالت ل رؤي وهي هتيجي بس لازم في وقت زياد ورعد وانتي يا داليا مراد ومازن ابنك،والضيوف اللي قولت عليهم هيجوا كعائلة عارفة انها زيارة عيلة تمام نبدا ....!!!! سيلاا وداليا:-تمام -نور في نفسها:-يارب يجوا هفرح ااوي فلاش باك .. -....:-الو مين معايا -....:-معقول مش مسحتي رقمى يعني ازعل منك دلوقتي -....:- ذلك الصوت وصفة المرح:-نور -نور:- طب كويس انك لسه فاكرة صوتي انا قولت نسيت -....:-بدموع:-يعني الكلام اللي سمعته صح و انك لسه عايشة فعلا انا مش مصدقة وانك رجعتي من الغيبوبه انا نفسي اشوفك اوى .. -نور:- مش عايزة اشوفك زعلانة بس عشان كده انا اتصلت عشان نرجع زي ايام النادى ونتجمع انا عاملة حفلة صغيرة للعيلة وانتي لازم تجي والبنات كمان عشان بجد هزعل لو مش جيتي -....:-لا طبعا هجي يا نور بس امتي ..؟؟!! -نور:-تمام بكره الساعة اربعة واوعي مش تجي هزعل بجد منك.. -....:-لا طبعا ان شاء الله هجي وانا مش اقدر ازعلك يا حبيبتي -نور بسعادة:-تمام هستناكي سلام -....:-سلام باااك .. -نور:-اتمني تقدر تجي هي والبنات ؟؟!! ★★ "كان ب شركة الامبراطور في مكتب كل من سليم وادهم تصل رسالة وفيها .. =في مكتب سليم !! -سليم:- ايه ده رسالة من نور اما اشوف فيها ايه = -سليم بحنق:-لو مشغول يعني يولع الشغل اما اروح اتطمن عليها اكيد تعبت بعد اما مشيت ومش عايزة تتصل عشان مش اقلق عليها .. "ويتجه بسرعة ذلك العاشق الي ملاكه بسرعة خائف عليها من بعض التعب البسيط .. =في مكتب ادهم !! -ادهم:- ايه ده رسالة من ماما غريبة اما اشوف = -ادهم:- ايه طبعا هروح الا ينفع اقولنا مية مرة انها لازم تخلي بالها من نفسها اكتر من كده .. " وبذلك نجحت خطة نور في ان يذهب سليم وادهم في نفس المعاد .. ★★ " كان في شركة الحراسات حيث كان يناقش كل من زياد ومراد امور في العمل حيث وصلت لكل واحد رسالة بنفس النص .. -زياد:-ده سيلاا وبتاعت رسالة غريب يعني اما اشوف = -زياد:-انا هروح يا مراد بعد اذنك ليه -مراد:-ليه -زياد:-هكلمك واقولك عشان مستعجل معلش سلام تمام -مراد:-تمام -مراد باستغراب:-ايه ده رسالة من داليا اما اشوف = -مراد وهو يلملم اغراضه:-طبعا ايه ده يا حبيبتي انا هروح بسرعة .. ★★ "في المشفي الخاص ب ساجد كان مشغول ب كتير من الاعمال وكان يفكر ب طفلته وقرر فعل خطة و ان ينفذها الان .. -وهو يتجه ل جلوس علي مكتبه ويخرج هاتفه ويضغط علي رقم طفلته كما يود ان يكون ذلك اللقب المحبب ل قلبه (ساجد):- الو اخبارك ايه -مايان بخجل:-الحمدلله، وانت !! -ساجد:-بقيت كويس دلوقتي -مايان:-اقربت اخلص الشغل !! -ساجد بحيرة:- عايز الصراحه انا متصل عشان حاجة تانية وهفرح لو وفقتي ينفع ؟؟!! -مايان:-ايه خير ..!! -ساجد:-كنت عايز اعرفك العائلة النهاردة وبذات ماما انا متاكد انها هتحب انها تشوفك كفاية حبها ل رؤي ف عشان كده حبيت اعرف رايك ينفع -مايان كانت تستمع بخجل اليه ولكن عند قال اسم فتاة اخري احست بالغيرة:- ومين رؤي دي -ساجد وقد لاحظ نبرة الغيرة وقرر ان يكمل في ذلك ولكن ان اخاه سوف ياكله ان علم فقط بذكر له اسم شمسه :- ده بنت خالي زياد وهي شبه ماما ولطيفة جدا وهي دايما معانا من وهي صغيرة وهي جاية كمان واحتمال تحبوا بعض .. =تلك الطفلة لا تعلم ان لديه اخوه غيره وتظن انها تحبه لذلك ستري تلك الحمقاء وتذهب -مايان بخجل وموافقة:- تمام هجي بس علي امتي كده -ساجد وهي يبتسم بانتصار:-بجد طب تمام عشان اقولها بردو وعلي الساعة ثالثة كده تمام.. -مايان:- تمام سلام.. -ساجد:- ياا احلي يوم في عمري !! بعدها بدقيقة وصلت رسالة له !! -ساجد:-ايه ده من ماما اما اشوف = -ساجد وهو يبدل ملابسه بالجاكت الخاص بهاا ويذهب وقد نسي المعاد:- ايه ينفع دي مش لازم اخلي بالي عليها اكتر ومن صحتها ..!! ** =اما مايان ف ظلت شاردة قليل لن ياخذ احد مكان حبيبي اجل وهو اصبح ذلك -مايان:- انا لازم اظهر بشكل حلو اقدم مامته واتصرف كويس وانا يدوب اروح البيت اجهز عشان اوصل في المعاد ومش يزعل مني .. ★★ "في مركز عمل رعد ومازن واثناء انشغال كل منهما وصلت نص الرسالة .. -رعد بتركز ووصل رسالة ويقف ولا حتي يخرج:-ايه ازاى انا كلامها الصبح وكانت كويسة = في مكتب مازن !! -مازن بضحك:- ايه ده ماما اكيد طلبت البيت ؟؟!! -لينتفض فجاة:-يا حبيبتي يا امي اما اروح اشوفها بسرعة !! =مازن يا حبيبي انا تعبت شوية عند طنط نور و مش عايزة بابا يعرف ممكن تجي لو ينفع "و بذلك قد وقع الجميع في تلك المصايدة بطريقة محترفة من نساء حواء وقلق من يحبوا عليهم ف كان يشغل بال كل واحد منهم ان يصل سريعاً حتي تطمن قلبهم .. - يتبع .. ♕♕ ‏كل شيء في هذه الحياة إما أن يتركك ..أو تتركه .. إلا الله .. إن أقبلت إليه أغناك .. و إن تركته نادك .. لا يفعل شيئا لكن وجودة يجعلني أطمئن" ..
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD