الفصل الثاني من (هوس عاآشق)

1660 Words
الفصل الثاني :- "لـيـلـة" " صبراً .. فـ قريباً سَتبكِ فرحاً بَسندِِ جائك عوضاً وَ رزقاً مِن الله األحكاايةة بدأات صدفةة ثم أاصبحت باألنسبه لى حياأة .. - مارح شبهك بـ أغاني فيروز .. ولا حتى بـجمال روايات أدهم شرقاوي !! ما فيي قارنك بـقصائد الغزل اللي كان يكتبها نزار قباني ..!! "ذات يوم ، سأخبر العالم ان تلك الفتاة ذات العينين التي تشبه قرص الشمس التي هي نجيه الي من كل ما بي سوء في العالم .. هي طوق النجاة .. اعشقك بحق عشق سليمان ..ااحـبـک ★★ " لا يصدق ان حياته عادت كما كانت قبل خمس سنوات بخير وسعيد .. لا يشعر بتعب او حزن داخل قلبه ذلك الهدوء ما كان هدوء قبل العاصفة .. لقد مرت تلك خمس سنوات كعقبة علي قلبه والده يخبره ان والدته توفت .. كان يصاب بالذنب الي نفسه انه لما يكن معاها بذلك الوقت وكان بسبب سفره .. ولما يعلم السبب وراء ذلك ومن بعدها اصبح قليل الكلام لا يتكلم اتطلقاآ .. الا اذا كان هناك ضرورة حتي قرار ان يذهب الي طبيب نفسي حتي يشفي من تعبه .. وتلك الادوية الاكتئاب التي كان ياخذها دون معرفة احد لكن كان علي علم ان والده .. يعلم بكل صغيرة وكبيرة ولكن كان يقدر تلك الحالة التي كان بها .. ولكن حمدلله انتهي ذلك التعب ورحل الحزن وعادت السعادة مرة اخري .. ومن بعد ذلك اليوم ورجوع والدته واستقرار حياة الجميع اصبح اكثر نشاط .. ولما يذهب ايضا الي الطبيب وتلك الادوية هو قد تخلص منها جميعاآ .. قرر العمل اكثر مقابلة اآصدقائه والخروج من اى دائرة والاعتزال علي العالم .. -ادهم:- زينة كده الورق خلص والصفقة مش فاضل فيها غير الاجتماع .. جاهز هو اكيد !! -زينة السكرتيرة:-ايوا يا مستر ادهم حتي انا جهزت الورق الامضاء زي ما انت طلبت ..اي اوامر تاني !! -ادهم:-تمام !!وانا بعدها همشي ويكون مفيش كده مواعيد تاني !! -السكرتيرة:-تمام "كان يعمل بكل جهد حتي ان الجميع لحظوا ذلك سعداء بالتعامل كما كان في البداية وكان قد انهي كل اعماله و**ب الصفقة التي كان يعمل عليها بكل تعب وقرر الذهاب الي النادى كما كان الاتفاق مع اصدقائه .. -ادهم وهو يتصل بصديقه سامر حتي يبلغه انه قادم اليوم ومعاهم:- اخبارك يا سامر -سامر بمرح:-حبيبي يا ادهم .. تمام يا صاحبي .. فين كده !! -ادهم:-جاي النادى زي ما الكابتن قال عشان التدريب للمجموعه اللي كانت عايز التدريب .. -سامر:-تمام وانا كمان في الطريق سلام !! -ادهم:-سلام !! ★★ "كما لو أنه سحر كما لو أن الطريق خُلق لنا، لخطاوينا، لضحكتك خاصة وحركة يدك تحديدًا كما لو أنني كنت أنتظرك دون قصد وأحبك دون علم وأريدك الآن بلا تلعثم كما لو أنك أنت، أنت بلا تشبيه أو توريه !! ....:-يا رعد واخد ايدى وهنروح فين -رعد:- الصبر !! يلا غمضي عينكي؟؟ -رؤي:-نعم !! وده ليه بقي.. -رعد اعملي اللي بقولك عليه وانتي ساكتة مش هتخسري حاجة يعني ..!! -رؤي :-ماشي -رعد:- هاتي ايدك بقي وتعالي معايا رؤي:-حاضر وبعد مدة -رؤي:-وصالنا -رعد :- افتحي عينيك بقي يا حبيبتي !! -رؤي بشهقة:-الله يا رعد الجناح بتاع اوضتك بقي جميل اوى وايه ده صوري ليا وليكي ولينا مع بعض لما كنا صغيرين -بستفسر:-بس ليه كل ده يا حبيبي !! -رعد بحب:-يعني لو تحبي ان احنا نقعد ف القصر مع بعض سوى هفرح و لو عايزة نروح بيت لينا بردو موافق لوحدينا من عيوني .. =بس الاهم تكوني معايا في اي مكان يا حياتي ها قولتي ايه -رؤي:-بحبك ااوي يا رعد وموافقة ان احنا نفضل مع نور والامبراطور ونكون سوى ولو حبينا ناخد بيت لينا بعد كده ماشي يا حبيبي زي ما انت عايز ..!! -رعد:-ايه الجمال ده ؟؟!! -بمكر:-بقولك ايه ما تيجي اقولك كلمة سر كده !! -وهي بتهرب وتجري منه وبتضحك:-اكتب كتابك الاول يا حضرة وكيل النيابة وبعدها اشوف انا وقتها موضوع الكلمة السر .. سلاام !! -رعد بتنهيدة:-انا لازم اخد موقف معاها اكتر من كده انا اخ*فها اسهل ..??? ★★ " وفي حُـبّك إني قد أبتليِت .. ولَيسَ لي دواءّ سِوَاك .. =هتحب الد*كور يعني كلاسيكي او مودرن ....:-مايان تتجوزيني ؟؟!! -مايان بصدمة:-حضرتك قولت حاجة عن الد*كور ولا انا اللي مخدتش بالي يا دكتور ساجد ؟؟!! -ساجد بنظرة ثابتة وثقة:- اول حاجة انا ساجد وبس تاني حاجة ودى اهم حاجة في الموضوع انا قولت..تتجوزيني ؟؟!! -مايان وهي علي نفس الصدمة:- ليه .. اقصد ازاى .. وفين .. اقصد مش فاهمة !! -ساجد:-طب اهدي وانا هقولك الاجابة علي كل ده وزيادة كمان !! اسمعي بقي !! =لو ليه عشان انتي يمكن اكيد مستغرب او اكيد لو رديتي ماشي بس هتصدقني لو قولتك اني ب حلم بعيونك بس من حاول سنتين اكيد هتقولي ازاي بس عندي احساس اني شوفتك قبل كده ازاى زي كل الناس عايزكي شريكة حياتي واللي فات واللي جاي واللي هيجي ماضي وحاضر ومستقبل كل ده انتي وفين من اليوم الاول لما شوفتك وقررت اخليك ليا وليا لوحدي وبقولك ب كل قلبي و روحي تقبلي تتجوزيني يا مايان قلبي "صدمة اخري واخري ماذا يفعل ب قلبها ذلك الوسيم لا تعلم هل لو رحلت الان وهربت بعيداً ذلك حل ولكن يكفي ان كل كلمة هي اصدق من الاخري تعترف امام نفسها انها تحبه اين المشكلة .. -يعلم ان خائفة وطول لو تهرب من امامه لكن لن يدع لها الفرصة لذلك سوف يقتحم حصون قلبها وانتهي الامر (ساجد):- قولتي ايه موافقه ولا ..!!؟؟ -مايان بتوتر وخجل:-بس انا محتاجة وقت افكر واقول لجدتي عشان هي وحيدة ومالهاش غيري وبعدها ارد عليكي يا دكتور ساجد ..!! -ساجد:- وانا موافق وعندك اسبوع وهعرف ردك تمام يا مـايـان !! -مايان بخجل:-ان شاء الله طب امشي انا بقي .. -ساجد:-احنا لسه هنكمل اتفق الت**يم والد*كور وده حاجة وده حاجة ماشي .. -مايان:-ماشي -بغمزة:-احب انا ال بنوتة اللي تسمع الكلام كده بتكون جميلة .. "هي الأمر الوحيد الذي يحتاج منك أن تتحدث عنه دون فلسفة ، قُل إسمها فقط وسترى الأحرف تترتل أنغاماً وتصنع أغنية ، بسيطة إلى حد الكمال ، وكأنها دعوة تفوهت بها أمي ، لا تطمع بها كلها ، إنتظر فقط وستعلم بأن قليلها يكفيك ، هي آية ، أو مطلع قصيدة ، شيء به الكثير من الجمال ، رآها شخص صحيح،ولم يُشفى منها إلى الآن .. ★★ "قد اوفي في معاده المحدد مع اصدقائه وتقابل مع سامر صديقه وبعض الاخرين وقرروا التدرب مع مدربهم في صالة الجيم وكان المكان بين المرح والجدية بينهم وعند الانتهاء قرر الكابتن الخاص بهم ان يجمع الشباب الذين اختارهم والفتيات الذين يريدون التدرب .. -الكابتن:-يا شباب ثواني والبنات جاية خلوا بالكم كويس في التدريب معاهم واي مشكلة قولوا ليا .. -الشباب:-تمام يا كابتن -الكابتن:-تمام البنات هيدخلوا علي حسب قايمة الاسماء اللي معايا الاول عمر مع الانسة انجي -عمر:-اهلا -انجي:-هاي الثاني شريف مع الانسة هند -شريف:-تمام اهلا -هند:-اهلا الثالث سامر والانسة اروي -سامر:-اهلا -اروى:-اهلا الرابع كابتن ادهم الانسة ليلة -ادهم وهو ينظر الي تلك الفتاة:-اهلا يا ..انتي -ليلة:-هاي يا ..انت -الكابتن باستغراب:-انتوا تعرفوا بعض -ادهم و ليلة:- لا طبعا -الكابتن بعدم اهتمام:-تمام اتفضلوا نبدا بقي لو في اي مشكلة هكون موجود .. -الكل:-تمام -اروي:- مالك يا بنتي وشك مخطوف كده ليه ومخنوقه ده انتي كنتي اكتر واحدة متحمسة وعندك الفكرة ..!!!! -ليلة بحزن:-فعلا والكل حظه حلو ماعدا انا كنت عارفة اني نحس بس بكدب علي نفسي .. -اروى بضحك:-ليه بتقول كده .. -ليلة:-اصلا ده الزومبي اللي هواتخنقت معاه من اسبوعين تقريبا وعشان كده شكله هيطلع عيني -اروي بضحك:-بتهزرى صح شوفتي اخرتها بس ده وسيم جدا يعني ويمكن كمان يطلع شاطر انتي مش شوفتي الكابتن بيقوله يا كابتن .. -ليلة بغيرة:- طب روحي شوفي المدرب بتاعك وانا كمان خلينا نخلص في اليوم ده .. -اورى:-ماشي -ليلة:- وسيم يا داهية بس هو فعلا كده وانا لازم اخليها تبطل تقول كده تاني اما اروح اموت اقصد ادرب كان يوم اسمر ب صحيح .. "كان يشغل نفسه بتجهيز الي التدريب في حين كان يستمع الي همس الاثنين ولما يكن يعلم اي يضحك علي تلك الفتاة التي تشبه الاطفال احيانا اما يصبح عنيد مقابل ذلك انها متمردة وبشكل واضح لكن في نهاية لما يسمع شيء غير انها تكره اليوم الذي ظهر امامها ولكن كان سيصبح عنيف في التدريب لكن قرر ان ترى كما هو جيد بذلك .. -ليلة بوجه حزين:-اتفضل عشان اخلص -ادهم:-تمام بس في قواعد اول حاجة اضحكي وخليكي positive تاني حاجة مفيش بتقول اخلص دي كل حاجة ليها وقتها .. وتالت حاجة اقولي يا كابتن مااشي يا انسة ليل -ليلة:- اول حاجة انا حرة تاني حاجة انا وشي كده تالت حاجة والاهم اسمي لـيـلة مااشي -ادهم:-انتي حرة وقتها هقول لكابتن وهيشوف طفلة مش بتسمع الكلام ويبقي مااشي !! -ليلة بنظرة وتقريب عينها:- مااشي ياا كابتن اتفضل لو سمحت !!!! "بعد مدة من التدريب معاه ووجدت انها ربما التدريب لديها به شغف ومهارة عن الاخرين ف كان كل مدرب مع صديقتها ليست ب مهارة ادهم ارتاحت بذلك التمارين وانه يقدر علي التعامل مع التمارين والاخر بشكل رائعة هو رائع بكل شيء ولما الكذب وفي تلك اللحظة من اقتراب ساعتان علي الانتهاء كادت ان تقع لو يد ادهم كانت بعونها .. -ادهم وهو ينظر الي تلك الزومرد ب عيوني تلك التي عذبت فؤاد قلبه:- انتي كويسة يا ليلة..اقصد يا انسة ليلة -ليلة وهي تستقيم بعد ان سلب لب عقلها عين التنين المجنح ..تلك اللون الرمادي وتفيق من سحرهم.. -ليلة:- اسفة يا كابتن .. بعد اذنك هستريح شوية !! -ادهم:-تمام ..!! " بعد ان ارتاحت قليل وعادت كان يعاملها بطريقة تتضح انه يثير غضبها وبالفعل كان باقي الوقت اما هو يجعلها تغضب او تفعل هي الع** وان من يري ما يفعل الاخر بالثاني كالاعداء ربما وبعد الانتهاء .. -ليلة وهي تنتفس:- انا كفاية عليا كده انت ايه يابني مفتري .. -ادهم بصدمه:-مفتري !! ل**نك يا انسة بس الصبر كفاية انك تحت ايدي بعد اذنك امـاا صحيح طفلة .. -ليلة بتذمر:-بردو مفترى واهو انت اللي طفل انا اقوم اروح انا عندي شغل كفاية الت**ير اللي انا فيه ده.. ★★ "بعد انتهاء اليوم بنسبة له كان يجلس في سريره يفكر قليل لتاتي ذكرى اليوم عليه وصورة .. متمردته امامه وهو بل وعي ينطق حروف اسمها ب كل راحة .. =لــيــلــة -ليقفز من مكانه (ادهم):- انا بقول ايه اكيد بقول اي كلام وكمان انا مش بفكر فيها ابدا انا بس عايز اخليها تبطل العند اللي فيها ده ايوا انا مش بفكر فيها افضل اقول كده ووافضل حل كمان ايه اني انام احسن بردو .. ولأنها تعلم أن عينيها تربكني ؛ أطالت النظر بها ..!! ♕♕ الناس الي عرفناهم عن طريق الصدفةة دول ، بقوا اكتر ناس بنحبهم تقريباً لانهم يأتيك مَن يملأ قلبك بعد عُمر من الفرآغ "
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD