الفصل السابع

1195 Words
الفصل السابع :- "هدية من المجهول" رأيتُ الرياحَ بأُمِ عيني تعتزر للغصن ورأيتهُ يقبل و يعفو لكنهُ بقى م**وراً ..!! النساء يضعنَ العِطر اما أنتِ .. آهٍ مِنكِ يا من تسعى خَلفكِ الحدائق ..!! وتصعد نور الي غرفتها بعد تعب اليوم وتجلس حتي تفتح الصندوق وثم تجد نور بصدمة :- _ ايه كل دي ?❤️ كان الصندوق عبارة عن ورد نادرة لا تذبل ولونهم من الاحمر وكان بنصف الصندوق كل انواع الشكولاتة الغالية واغلبهم نوعها المفضل اليها وجواب ..!! نور بعد تلك الصدمة بفرحة :- _ الله شكل الورد دي حلو اووى والشكولاتة اللي انا بحبها وانواع ثانية كثيرة بس ممكن يكون جاي غلط مش ليا بس هو قولي نور مش عارفه بس ايه ده ..!! وجدت جواب ونظرت له وقالت هو جو قديم بس يتحب بالفعل ..!! وعندما فتحت ذلك الجواب كانت تلك الصدمة الثانية لها وقرات بصوت ..!! - قال عنها : لم أختر جمالها حتى اُحبها ، أخترتُ قلبها ف أحببتُ جمالها ..!! _الي نوري ..⭐⭐ انا مش عارف انا ليه بكتب الكلام ده بس حسيت ان عايز اتكلم ودي كانت الطريقة الوحيدة !! وكمان انا مش عارف ليه بعت الهدية دى بس لو هتزعلي فـ انا اسف اما لو مش هتزعلي في هكون مبسوط وحسيت انها ممكن تفرحك وتخليكي تنسي اي تعب ..!! وعلي فكرة نور هي انتي عشان بالنسبالي انتي نورى ومفيش غيرك مش عارف امتي بقيت شاعر وبقول كلام حلو كده يمكن من ساعة اما شوفتك فيها وانا معدش علي بس غير يوم و بقيت مش عايز انك تبعدي عني ومحتاج اشوفك علي طول وكل اللي عايز اقوله اني مستني اتاكد من مشاعري ومشاعرك ويارب يجي اليوم فيه تكون ليا واكون متاكد من كده !! واتمني تكون الهدية عجبت عيونك ال حلوين ي نوري !! حبيبك المجهول ❤️❤️!! بالمُناسبة ؛ أنتِ الشيء الوحيد الذي أحبّهُ قلبي في هذا العالم ❤️ نور بعد ان قرات الجواب مرة واثنين وثلاثة وعشرة وبعد استيعاب ومرة واحدة وهي تقول ل نفسها ..!! _يا نهار اسود انا كل ده ??‍ _ثانية بس وده شافني فين سي حبيبي المجهول دي كمان علي العموم هو ذوقه مش اوي يعني وبعد ثانية اخري انفجرت من الضحك علي تلك الكذبة ..!! _كدابة اوي يعني دى انا عيني بتطلع قلوب وعلي الحاجات والجواب بس دي ميمنعش ان لازم اخلي بالي بس ياترى مين وفي لحظة من تفكير ظهر في تفكيرها سليم لا اكيد مش معقول يكون هو ، يعني وكمان انا خوفت وقلبي دق ليه كده مش معقول يكون هو يعني اكيد حد تاني وانا هقوم استرياح احسن بدل الهبل ده .!! وَسَلَاْمٌ عَلَيْ إِنَاث صُمٌ بُكْمٌ عُمْيٍ فِيْ الْحُبِ وَلَمْ يَتَخِذُو أَخْدَاْن حَتَي يَأتِّيهُم النَّصِيب رَاْكِعاً ..!! تنازل الجمالُ عن الجمالِ لجمالك فأَزداد جمالُك على الجمالِ جمالاً ..!! بعد قرار سليم بالرحيل قرر ان يعود الي القصر ولا يذهب الي الشركة فكما كان سعيد ولاول مرة يكون بكل تلك السعادة مع من سلبت عشقه وبعد ان دخل وهو في قمة السعادة ..!! ياتي صوت ويقول له :- _ايه ي إمبراطور فين من الصبح برن عليك مش بترد قلقت عليك وقولت اجاي اشوفك بس شكلك كويس ومبسوط؛..!! سليم وهو ينظر اليه وكان مراد وينظر اليه بمكر ليردد هو في لا مبالاه وابتسامة ماكرة قائلا ..!! _مرااد اهلا معلش النهاردة كنت في الجامعة ونسيت اشغل الموبيل ..!! مراد بضحك :- _طب ده حاجة وبعدها بغمزة بس ايه بقي شكلك مبسوط ما شاء الله يعني مش بحسد ? ?وده مش بيحصل ..!! سليم بخبث :- _ وعايز تعرف ليه بقي خليك في حالك ولا اقولك اسمع مراد بضحك :- _ اقول ي حليم ???‍?‍ ..!! سليم وهو يتذكر ملاكه وملامحها التي صارت بداخل قلبه ويتحدث بابتسامة ..!! _شوف حصل معايا حاجة غريبة اول مرة تحصل انا بيان بحب وانا مش عارف ..!! وعلي راي عمرو دياب "بيان حبيت ايوا حبيت " ???? ..!! مراد بصدمة:- _ قول انك بتهزر صح وبعد ثانية ده بجد سليم الصاوى "الامبراطور " بيحـب ..!! مش معقـول دي اكيد حورية وطلعت من البحر وعملت فيك ..!! سليم بضحك :- _مش اوي كده بس اللي حصل انها اجمل ما شافتها عيني قلبي اتخ*ف لما بس سمعت صوتها وكنت عايز الوقت يقف وتفضل معايا ..!! مراد بعدم تصديق :- _ لا مش مصدق ابدا انت تحكي ليا كده وتفهمني معلش بقا ..!! سليم بهدوء :- _تمام اسمع ..!! ويقص عليه ما حدث منذ بداية القاء وعندما اوصلها الي منزلها مراد بصدمة :- _اكيد بتهزر يا سليم انت عملت كده انت يا سليم سبحان الله اكيد البنت دي فيها حاجة عشان تعمل فيك انت كل ده ..!! ليردد بخبث :- _وانت هتعمل اي بعد كده ايه يا دكتور سليم يا ابن الصاوي ..!! سليم بستنكار :- _ عسل اوي انت كده يعني ?? بس انا هقولك عملت ايه تاني وعشان اغيظك وعشان تتعلم بس مني حاجه ..!! مراد بضحك شديد :- _ قول ما النهاردة يوم المفاجأت العالمي معاك يا إمبراطور ..!! وقد قص عليه ما قام به وبعدها ليتعجب مراد من تلك التصرفات الي اصبح عليه سليم !! مراد بذهول :- _بعت الصندوق وقلت في الطلب يقولها ايه لما يوصلها مش معقول ومش متصور انك تعمل كده بس بعد كلامك ده اصدق وبالعاشرة كمان يا سليم بس ثانية انت فعلا متاكد مش مشاعرك ناحيتها ..!! سليم بتفكير :- _عشان كده كتبت اني هستني واشوف مشاعري من ناحيتها وهي كمان ولو حصل انا هبقي اكتر واحد مبسوط في الكون مره وكمان لما تكون هي اللي معايا و في حياتي وقتها حياتنا هتكون فرحة وبس عشان من اول ما قلبي شافها اتخ*ف بيها نوري ..!! مراد بسعادة لـ صديقه وانه واخيرا وليس اخرا سوف تكون اليه حياته وعائلة ايضا ليردد بفرح قائلا ..!! _فرحت ليك يا سليم بجد وانا كمان اتمنى تفرح دايما يا صاحبي ونفرح بيك بقي ..!! سليم بامل :- _ياريت !! ومراد وهو يقف ويقرر الرحيل بعد ان اطمئنان ع صديقه ليردف بهدوء قائلا ..!! _ ع العموم هسيبك تسترياح وبكره لينا كلام بس في الشركة ..!! سليم :- _طب خليك مستعجل ليه وافضل اليوم في القصر مش لازم تمشي ..!! مراد :- _والله ياريت بس عندي حاجات كثيرة لازم تخلص وكمان هسيبك تفكر وتحدد هتعمل ايه ونكمل كلام بكره ماشي سلام ..!! سليم بهدوء :- _سلام ..!! في حين قرر سليم انه بـ حاجة لكي يرتاح من اليوم وبعد دخوله غرفته كان لايزال يتذكر ملاكه وشعور بدخله يقول انه يريد يستمع الي شيء يصف حاله " انت الحب اللي اتمنتها ❤️? واللي عرفت الدنيا معه ?? حلم حياتي اللي استنيه ?? واللي معشتش قبله حياة ?? قرب مني هتعرف ?? اني بدوب في غرامك ?? و بموت فيك " ?? سليم بحب :- _اه يا نورى متي ياتي اليوم التي تصبحين فيه لي احب❤ـك ..!! لايليِق على خصري إلا حُضن يِداك فقط ..!! ‏إنك الشخص الوحيد الذي توقفت أمامه بـ كل هذا الوضّوح و أخترت أن أحبك دائماً ..!! ♕♕ ان الله يجمعنا بالطيبين دُون سعيٍ منّا , فالقلوب علي نقائها تقع❤️? !! ‏لوأنَّ حبُّك كان في القلب عاديًّا لمللتُهُ من كثرة التكرارِ .. لكنَّ أجمل ما رأيتُ بحبِّنا ؛ هذا الجنونُ وكثرةُ الأخطارِ .. حيناً يُغرِّدُ في وداعةِ طفلةٍ .. حينًا نراهُ كماردٍ جبَّارِ لا يستريحُ ولا يُريحُ فدائمًا .. شمسٌ تلوحُ وخلفها أمطارِ ..!! "أؤمن بأن القادم سيمحي أثار السابق، وأن اللّه سيعوضنا عما مررنا به عوضا جميلا ..!! ‏نحن مدينون بكل الحب لكل من جعلنا نبصر شيئا جميلا في أنفسنا حين أوشكنا ع الانطفاء ..!!
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD