الفصل الثاني

2333 Words
#الفصل_الثاني #الطيور_الضائعة ***** بعد مرور خمس سنوات قامت شمس ترتدي ثوب المدرسة ثم اتجهت الي غرفة ولدها لتطمأن عليه مثل كل يوم قبل ذهبها الي المدرسة طبعت قبلة علي راسه وهو نائم فتح صلاح عيونة علي اثر قبلتها ابتسمت شمس وهيا تمسح علي شعره :صباح الخير يا بابا صلاح:وهو يعتدل جلسته صباح خير يا شموسة شمس:انا حضرتلك الفطار صلاح:ربنا يخليكي ليا يا قلب بابا شمس :ويخليك ليا حبيبي ثم نظرت لساعة :ياه انا اتأخرط اوي انا هنزل بقي عشان الحق صلاح:سامحيني يا بنتي مش عارف اسعدك انا عارف ان تعبتك معايا شمس: تعب ايه يا بابا بس دنا يا دوب بروح المدرسة وبعدين ارجع اعمل المفروشات وتخييط ملابس بس حاجات بسيطة صلاح:اسمعي يا شمس السنة جاية يا بنتي انتي ثانوية عامة لازم تبطلي الشغل ده خالص وتفضي لمذكرتك وانا هتصرف يا بنتي متفتكريش عشان انا مشلول يبقي خلاص مش هعرف اصرف عليكي شمس:فشر يا ابو شمس انا عارفة يا بابا" تعدي سنادي علي خير ويحلها المولا يا حبيبي ******* وقفت شمس وصديقتها صافي امام المدرسة ينتظرون اخو صافي الكبير صافي:بصي بقي اول ما مراد اخويا ينزل ببدلا هتلاقي البنات دي اتجمعت علينا شمس:يوه يا صافي مش هتبطلي حركاتك دي. صافي:حركات ايه يا بنتي بلاش اتفشخر بخويا حضرت الظابط الي هيتخرج السنادي من كلية الشرطة وبعدين هو قمر وسيم كده ‏ دق قلب شمس بعد ما رئت عربية مراد وهو ينزل منها وهو مرتدي البادلا ويتجه لهم مراد:صباح الخير يا بنات صافي:صباح الخير يا احلي مراد في دنيا حول مراد نظرو علي شمس الذي كانت تنحي وجها من شدد ارتبكها وخجلها من دقات قلبها المتسارعة مراد:صباح الخير يا شمس شمس،:صباح نور مراد:،مش يلا بقي صافي:اه يلا يا مراد بس ونبي هنوصل شمس في سكتنا تزمر مراد في سرو بينمي أحست بيه عندما رفعت نظرها تنظر له اسرعت شمس برفد : لالا يا صافي انا يا حبيبتي هروح لوحدي عشان هشتري حاجات صافي:بس يا شم... قطعتها شمس وهيا تبتسم بقولك هشتري حاجات يلا انتي اشوفك بكرا ودعت شمس صافي ثم ذهبت من امامهم نظرت صافي لأخيها بغضب ثم صاحت بيه :ليه كده يا مراد كنت اعزم عليها حتي هيا حست انك اديقت مراد:احسن عشان انا مش كل ماجي اخدك تخليني اوصلها والعربيه تتخبط بسبب ام الحارة الديقة بتعتها صافي:يوه يا مراد حرام عليك دي بتحبك والله ما هتلاقي حد يحبك زيها مراد:لا في وانسي ام الموضوع ده ويلا بقي ذهب مراد الي السيارة و خالفة صافي ثم انطلق بها *********** #المتملك ركدت مي الي الحديقة بخطوات مسرعة الي صديقتها اقترب منها ابن خلها معتز الذي يبلغ من العمر 6سنوات معتز:ببرائة الطفولا كنتي فين يا مي مي:كنت مع بابا يا معتز بقولك تعالي نشتري مصاصة معتز:لا يا ستي ابن عمك عمرو هيضربني مي:بقولك تعالي مش،هيقدر يضربك لو اكلمك هضربة معتز :يا شيخة روحي كده ده بيضربك مي:وهيا تضم حجبها ميقدرش يضربني انا كبرت خلاص انا عندي 8 سنين انا كبيرة يلا تعالي بقي مش،بعرف اعدي العربيات لوحدي يا معتز معتز :طيب يا ستي هاتي ايدك شبك معتز بيد مي ثم عبرو الطريق السريع وتوجهو الي البقالة وهو مزال يشبك يداها بيداه عم رفعت:اهلا اهلا يا ست مي ها عايزة تشتري ايه مي:عايزة مصاصة وشكولاتة يا عمو رفعت: قوليلي امال فين بابا مي:في الحديقة قاعض مع عمي محمد وعمي كمال معتز:يلا بقي يا عمو اديها الي هيا عيزاه .. عمرو لو جه وشفني معاها هيضربني ضحك رفعت ثم اردف قائلا انت خايف من عمرو ليه بقي انت ابن خلها معتز :ايوة ابن خلها بس هو مش مخلي حد يلعب معاها ده رخم اوي :هاتفت مي بنزعاج بس،يا معتز متقلش علي عمرو كده هو حلو وطيب انا بحبه مش بحب حد يشتم عليه هو اه حيوان بيضربني بس مش بحب كده رفعت:ايوة بقي يا عم عمرو ايه الحب ده كلو مي:بطفولا هات بقي يا عمو شوكولاتة ومصاصة انت راغاي اوي اوي .. انا مش قولت ميت مرة مترحيش حته الا لما تقولي انتي هنا ازاي نظرت مي لمص*ر صوت خلفها كان عمرو ابن عمها الذي يبلغ من العمر 14 عام مي:بنزعاج وانت مالك انت بابا عارف اقترب منها عمرو ثم امسكها من شعرها واخذ يجرها الي الحديقة عند ولدها مي:ببكاء ابعد عني سبني يا حيوان انا مش بحبك انت وحش وحش عمرو:انا زفت يلا ا هوريكي ازاي تروحي حته من غير متقولي اقترب الاثنين من اهلهم مع اصواتهم العالية رمي عمرو مي بعصبية علي ولدها ثم صاح بغضب :اتفضل يا عمي بنتك ايهه الي عمال ادور عليها من صبح وهيا عملا تروح هنا وهنا لوحدها مي:ببكاء انت مالك بيا انت مالك انا بكرهك مش بحبك يا شرير يا وحش احمد:بحدة بس يا مي عيب تكلمي ابن عمك الكبير كده مي:يا بابا ضربني ضربني احمد:ضربتها ليه يا عمرو عمرو:عشان بتلعب مع شباب وبتروح اي حته بمزجها وكمان عدت الطريق لوحدها اقترب محمد عمها ثم اردف قائلا يا مي يا حبيبتي عمرو ابني وكمان ابن عمك هو بيخاف عليكي ليحصلك حاجة متزعليش يا حبيبتي تعالي في حضني ثم اخذها محمد في احضانة مي:اسكتت مي في احضان عمها : خلاص يا عمو بس قلو مش يضربني ده شرير والله محمد:خلاص مش هيضربك خالص يا قلبي عمرو:يا بابا اسكتة محمد بنظراتة الحادة ثم اردف روحي يا مي انتي العبي يلا نظرت مي لأبيها اروح يا بابا احمد:روحي يا روح بابا ركدت مي الي صديقتها بافرحة هاتف عمرو بنزعاج من ولدو :ليه كده يا بابا تخليها تروح تلعب معاهم محمد:يبني دي طفلة طفلة خليها تلعب وبعدين اشمعنا هيا الي، ديما عامل معاها كده عمرو:عشان بنت عمي وانا الي مربيها مش انتو وبخاف عليها اكتر منكم عن ازنك يا بابا ضحك احمد ومحمد علي ابنهم عمرو احمد:شكل الواد ده هيقع واللله لما يكبر يا احمد الاتنين هيكونو لبعض محمد:بضحكة عالية ياريت احمد والله ********* في ليل في غرفة مي كانت تضم عروستها بشدة وتبكي بصمت دلف عمرو الغرفة ثم اقترب منها علي،حافة سرير كانت تمثل النوم كان خائفة منه بشدة همس عمرو بطفولا : علي فكرة عارف انك صاحية فتحت مي عيونها ثم اردفت ببرائة :عرفت منين ان انا صاحية عمرو:ضحك عمرو علي برئتها ثم اخذها وضمها الي حضنة واردف قائلا بحب : اسف يا مي بس والله العظيم انا خوفت عليكي انا بخاف عليكي اوي شبكت مي بملابسهة اكثر .لا انا زحلانة منك عمرو:طيب اسف بقي خلاص مش هضربك تاني مي:انا زحلانة عشان انت روحت لعبت مع بت وحشه دي وسبتني عمرو:طيب ما انتي كمان روحتي لعبتي مع ولاد خالك ولاد عمو كمال وسبتيني مي:عشان انت مش بتلعب معايا انت زمان كنت بتلعبني وتوديني كل حته دلوقتي لا" وبتلعب مع بنات كبار ادك ومش بتلعب معايا عشان لسه صغنونة عمرو:خلاص يا مي اسف هلعب معاكي بعد كده بس انتي مترحيش حته الا لما تقوليلي قامت مي من احضانة ثم ضحكت بطفولا وهيا تمسح اثار بكئها بكفها الصغير : خلاص انا مش زحلانة طلع عمرو من جيب البنطلون الشكولاتة والمصاصة التي تحبهم اخذتها مي سريعا وعلامات البفرحة علي وجها : الله جبتلي مصاصة وشكولاتة الي بحبهم عمرو:اه عشان اصلحك جبتهم من مصروفي كلو مي:بتلقائية انا بحبك اوي يا عمرو عمرو :وانا كمان بحبك اوي يا مي مي:طيب يلا بقي تعالي العب معايا عمرو:يلا يا ستي ********** دلفت شمس غرفتها بعد يوم طويل من العمل والمذاكرة وخدمة ابيها ثم جلست علي فرشها تتذكر مراد الذي خطف قلبها من اول نظرة من عدد سنوات وهيا تحبه بجنون لكن تعلم أن هذا الحب من طرف واحد ******** خرحت شمس وصافي صديقتها من المدرسة صافي:ها هنروح فين شمس:ولا اي حته انا هروح صافي:لا بطلي رخامة بقي ده اخر يوم في الامتحانات يا شمس بليز تعالي اتغدي معايا شمس:انسي مقلتش لبابا مقدرش صافي:يا بنتي احنا مخلصين بدري مفهاش حاجة ساعة وحدة بس تتغدي معايا وكمان ماما وخالتو عيزين يشفوكي شمس:صافي ارجوكي من غير. زعل صافي:طيب لو قولتلك ان مراد في البيت انتي عارفة ان واخد الاجازة بعد مخلص امتحانات الكلية لمعت عيون شمس بسعادة وخجل ضحكت صافي علي صديقتها ثم اردفت يا عيني يا عيني ياسي مراد في ناس بتت**ف لما تيجي سرتك شمس:صافي صافي:خلاص خلاص مهم هتيجي معايا وحيات ربنا ارجوكي شمس:خلاص يا زنانة هاجي فرحت صافي بعد اقناع صديقتها ثم اخذتها صافي وذهبو الي المنزل ********** #المتملك ركدت مي في الحديقة البناية الخاصة ركد ورها عمرو يلحق بها مي:مس هتعرف تمسكني يا عمرو عمرو:هتشوفي يا مي ثم ركد خلفها ثم اسرع وامسك بها وهو يحملها ويدور بها في الحديقة مي:بضحكة وقرقعة بساعدة :نزلني يا عمرو انا خايفة عمرو:معقول يا مي تخافي وانا جمبك مي:لا يا عمرو انا مش بخاف وانت جمبي نزلها عمرو ثم امسك يداها وهو يثير بها مي:اوعي يا عمرو سيب ايدي انا بعرف امشي لوحدي انا مش صغيرا عمرو:لا صغيرا يا مي مي:لا مش صغيرا انا عندي 8سنين عمرو:بردو صغيرا مي:بحدة انا مش بحبك اوعي كده ضحك عمرو علي برئتها ثم حملها وهو يركد بيها صاحت بيه مي : اوعي يا وحش يا شرير عمرو:لا مش هوعي ثم ركدت بها الي داخل المنزل ********* ثبتت نظرها ثوب الباب تنتظر قدوم مراد قبل ما تغادر اقتربت منها حنان ولدت صافي ومراد نورتينا يا شمس كان نفسي اشوفك من زمان من كلام صافي عليكي شمس:بخجل ده نورك يا طنط والله انا كمان كان نفسي اتعرف علي حضرتك من زمان جلست سوزان بجوار شمس وهيا تنظر. لها بتفحص ضحكت صافي علي،خلتها سوزان صافي:خالتو يا شمس الي حكتلك عنها شمس؛،اه اهلا يا طنط سوزان:طنط مين بس والناس نيمين قوليلي يا سوزي شمس:ها سوزان:يا بنتي انا لسه صغيرا دنا حته اصغر من العقربة الصغيرا دي ثم شاورت علي صافي ضحكت شمس علي خفت دمها سوزان:ايوة كده يا شمس اضحكي خالي شمس تضحك شمس:ميرسي يا سوزان:يا ايه ها شمس:يا سوزي ا ضحك الجميع ثم صمته عندما وقع نظرهم علي مراد الذي دخل ومعاه فتاه في نفس عمره مراد:مساء الخير يا جماعة حنان:بحدة مساء نور لوسي:ازيك يا طنط حنان:بدون نفس " اهلا سوزان:مش تقول يا مراد ان في ناس معاك لوسي:بس انا مش حد يا طنط لوت سوزي وحنان فمهم بحنق نظرت شمس للوسي علي جملها الفتان وثيبها الجريئة ثم حولت نظرها علي مراد الذي كان ينظر لبوسي بحب صافي:وهيا تحاول تصلح الموقف بقولك ايه يا شمس ما تيجي يا حببتي نتدخل انا وانتي اوطي شمس:اوك حنان:لا خليها قاعدة معانا يا صافي انا بحب قعدتها مش زي ناس تقيلا علي قلبي كانت حنان ترمي كلمها .وهيا تنظر لوسي مراد:ماما بعد ازنك انا ولوسي هندخل نتكلم شواية جوة " ثم نظر لصافي وسألها :فين الغدا يا صافي صافي:الخدمين بيحضروه يا مراد عشر دقائق وهيجهز شبك مراد في يد لوسي وهو يسحبها خلفة ويتجه بها الي غرفة مكتبه تزمرت حنان بضيق وهيا تدعي علي لوسي من قلبها سوزان:بكرا يزهق منها حولت صافي ان تقطع حديثم لكي تراعي مشاعر شمس الذي كانت جالسة تنظر بصدمة من فعلت مراد بعد ما شبك يد لوسي واتجه بها الي مكتبه صافي:هو في ايه بقي يا جماعة مش هناكل حنان:هو الواحد بقي ليه نفس بعد ما شاف البومة دي سوزي:علي رايك انا مش عارفة بيحبها علي ايه وقع كلام سوزي علي شمس بصدمة ثم نظرت لصافي . نظرت لها صافي بحنان ثم قامت وهيا تأخذ يد شمس وتثير بها الي غرفتها حنان:رايحين فين صافي:هندخل جوة نتكلم شواية لحد ما الغدا يجهز ثم تبعو خطوتهم اتجاه الغرفة ********** مسحت صافي علي كتف شمس بحنان وهيا تعتزر لها ابتسمت شمس وهيا تكتم دموعها :متعتزريش يا صافي دي مشاعر الواحد مش مسئؤول عنها وبعدين انا بتمنالو السعادة ربنا يسعدو صافي:انتي حلوا اوي من جوة يا شمس ياريت اكون زيك شمس:انا عادية خالص يا صافي وبعدين انتي احسن مني صافي:لا بجد انتي انسانة جميلة يا بنتي بعد كل الي حصل ده ولسه كويسه كده "فيكي حاجات حلوا دنا لو مكانك كنت زماني ولعت في دنيا كلها او جرالي حاجة صافي:كلو نصيب يا صافي نصيب ومكتوب يعني مستحيل اغير قدري واقول لأمي الي رمتني متسبنيش انا وبابا ولا همنع مرات ابويا تبيع اخواتي الي معرفش عنهم حاجة ولا امنع ابويا شلل بابا من صدمته في مراته وبيع بناته كل ده نصيب والحمدالله علي كل حال انا بس نفسي الاقي اخواتي عندي امل في ربنا اننا هنجمع تاني ان شاء الله هفضل لحد اخر نفس في عمري ادور عليهم صافي:ان شاء الله يا شمس شمس:انا همشي بقي صافي:لا مش قبل متتغدي معانا شمس:معلش عشان بابا ارجوكي يا صافي تفهمت صافي شمس ثم ابتسمت لها بحب شمس:وهيا تخرج من الغرفة وبجورها صافي مش عايزة حاجة قبل ما امشي صافي:لا يا حببتي قبلتهم سوزان وهيا تقول بنزعاج : الغدا جاهز يا حلوين فينكم صافي:احنا اهو يا خالتو شمس:معلش يا طنط انا همشي سوزي:والله ما يحصل دنا اطلق فيها عمك عباس شمس:عمي عباس مين سوزي:والله معرف انا بسمع بيقولو كده ضحكت شمس علي سوزي ثم تابعت والله يا طنط مش هقدر عشان بابا بس سوزي:بوصي بقي عشان نبقي حلوين مش هتمشي من هنا الا لما نتغدا ثم امسكت يداها وهيا تثير بها الي طاولة الطعام الذي يجلس بها مراد وبجوارو لوسي يصخكون وحنان التي تجلس معهم بحزن جلست شمس وهيا تنظر لطبق الطعام تبعد نظرها اليهم نظرت لوسي لشمس وهيا تسأل صافي :مش تعرفينا يا صافي صافي:صدقتي شمس معايا في المدرسة مراد:عاملة ايه يا شمس شمس:وهيا ترفع نظرها برتباك" الحمدالله لوسي:اول مرة اشوف ليكي صحبه يا صافي صافي:معنديش الا شمس صحبتي واكتر من اختي كمان حنان:شمس دي زي القمر ربنا يحميكي لوسي:مش اوي كده يا طنط امال انا ابقي ايه سوزي:بندفاع بوووومة نظر الجميع لبعض ثم انفجر الكل ضاحكا معدا مراد ولوسي لوسي:بغيظ انا بومة يا طنط سوزي:لا يا حببتي ابدا وقفت لوسي بغضب ثم حولت نظرها المراد : انا عايزة امشي حالا يا مراد قام مراد وهو ينظر لهم بغضب " ماشي حصليني علي تحت ركدت لوسي من امهم بغيظ وغضب مراد:ممكن اعرف ليه قولتي كده يا خالتو سوزي:قولت ايه يا حبيبي انا بس قولت الحقيقة حنان:ابوة الحقيقة دي بومة ومقرفة مراد:ماما لو سمحت حنان:لو سمحت ايه يا حضرت ظابط ايه هتتخانق معايا عشان حتت بت زي دي انت عارف ان انا والبيت كلو مش بيطقها ليه تجبها اصلا مراد :عشان هتجوزها يا ماما عشان تاخد عليكم وتاخدو عليها وقفت حنان بغضب وهيا تصرخ بيه :علي جوزتي يا مراد انك تجوزها من دي مراد :هتجوزها يا ماما سواء رديتي او مردتيش " ثم ابتعدت عنهم وهو يركد للخارج جلست حنان وهيا تمسك راسها بتعب كانت شمس تمسك يداها بتوتر وتحاول تكتم مشعرها وجرحها ثم وقفت وهيا تعتزر منهم سوزي:اسفين يا شمس شمس:انا الي،اسفة عن ازنكم ثم ركدت الي الخارج ركدت خلفها صافي وهيا تمسك بها صافي:استني يا شمس شمس :مش هقدر استني ارجوكي يا صافي لازم امشي عن ازنك ثم ركدت خارج الشقة لتسمح لدموعها بلأنطلاق وقفت امام البناية تحاول تمسح دموعها وتسيطر علي نفسها ثم اتجهت الي الشارع العمومي لكي تعبر الطريق واثناء عبورها الطريق اقتربت منها عربيه مسرعة كدا ان تخبطها وفي لحظة يد حملتها من خصرها بعيدا عن السيارة #جهاد #محمد #الطيور #الضائعة
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD