الفصل الثالث

2479 Words
#الفصل_الثالث #الطيور_الضائعة اتنفض جسد شمس وهيا في احضانة كانت رأسها بين ص*رة تغمض عيناها بخوف ... لمس علي شعرها بحنية وهو يطمنها بصوته الحنون متخفيش يا شمس انا لحقتك انتي بخير رفعت شمس وجها الذي كان مدفون في ص*ره من الخوف ثم نظرت له بصدمة : مراد مراد:انتي كويسه شمس:وهيا تنظر لعيناه بحب " لا ثم عادت دفنت وجها في ص*ره وهيا تبكي بقوة مسح علي شعرها وهو يهمس بجوار ازنيها :اهدي يا شمس متخفيش انتي بخير الحمدالله رفعت وجها وهيا تنظر له " شكرا لمس مراد وجها وهو يمسح دموعها :العفو يا ستي ها لسه خايفة فاقت شمس الي وعيها وهيا تنظر لنفسها كانت بين احضانة مراد:وهو يبتسم" كان لازم اعمل كده عشان الحقك ثم نظر لعيناها الساحرة العاسلية اشتبكت نظرتهم للحظات ثم قطع هذه لحظة الرومنسية بصوتها الحاد هو ايه الي بيحصل هنا في ايه قلتها بوسي وهيا تقترب منهم ابتعدت شمس بعيدا عنهم وكذلك مراد مراد:مفيش يا حببتي شمس؛شكرا يا استاذ مراد عن ازنكم مسك مراد يداها ليوقفها مش هتمشي وانتي في الحالة دي لوحدك تعالي اوصلك شمس:لا شكرا استاذ مراد انا همشي لوحدي مراد:لا لازم اوصلك لوسي:بغيظ ما خلاص يا مراد هيا قلتلك هتمشي نظر لها مراد بحدة ثم نظر لشمس وهو يبتسم لها بسحرو الكذاب " ارجوكي يا شمس خليني اوصلك حتي اول شارع يا ستي ‏ ضعفت شمس امامة ثم همست بصوت منخفض : انا بس مش عايزة اتعبك مراد؛مفيش تعب ولا حاجة يلا اتفضلي توجهت شمس ومعها مراد وكانت خلفهم بوسي الذي كانت تشتعل غيظا الي سيارة ********* #المتملك جلست مي بجوار ولدها ولدتها علي مائدة تنتظر الطعام كان اممها عمرو ينظر لها هو يبتسم لكي يسير غضبها "نظرت له مي ثم طلعت لسنها بحركة طفولية وبعد ثواني كان المائدة تملئ بأنواع المأكولات المتنوعة اكلت مي طبقها كلو من الطحينة الذي تعشقها تزمرت بضيق عندما رات طبقها فارغ ثم نظرت لطبق عمرو وهيا تبلع رقها اغمضت عيونها ثم امسكت بطنها بطفولا اه اه بطني بطني احمد:مالك يا مي في ايه يا حبيبتي مي:بطني بتوجعني يا بابا قام عمرو واتجه اليها "ثم لمس يداها بخفة مالك يا مي بطنك وجعاكي من ايه مي:معرفش يا عمرو ممكن تجبلي ودا أو اي مسكن بسرعة عمرو:حاضر ثم ركض عمرو الي غرفته ليبحث لها عن دواء قامت مي ثم اسرعت اتجاه كورسي عمرو ثم جلست عليه وهيا تأكل بسرعة نظر لها الجميع بزهول ومثلهم عمرو الذي كان يأتي وهو يركض اتسعت عيناه بغضب ثم اقترب صوبها انتي بتمسلي عليا يا مي مي:انا لالا خالص انا بطني وجعاني بس لما اكلت الطحينة بتعتك ارتحت عمرو:امشي يا بت انتي كدابه مي،:لا مس همسي الا لما اكل الطحينة محمد:وهو يضحك عليهم "خلاص يا عمرو سبها تاكل عمرو:لا يا بابا ده طبق بتاعي احمد:عيب كده يا مي سيبي ابن عمك ياكل مي:وهيا تضم حجبيها بغضب وهيا تنظر لعمرو عمرو:قومي بقي يلا اخذت مي طبق وهيا تركض من امامة ركض وراها عمرو وهو يلحق بها . ضحك الجميع علي طفولتهم امسك بها عمرو ثم امسك طبق وهو يضعهة علي وجها بغضب مي:لا ابعد عني يا حيوان يا شرير ضحك الجميع علي منظر وجها المغروق بطحين ********** وقفت العربيه امام منزلها ثم نزلت منها وهيا تبتسم له بشكر مراد من داخل السيارة :عايزة حاجة يا شمس شمس:شكرا مراد:علي ايه يا شمس الهم خالي بالك المرة جاية يلا عن ازنك وقفت شمس تتابع عربيته وهيا تختفي من امامها وهيا تبتسم بحزن .. تن*دت بثقل ثم اتجهت الي منزلها داخل شرعها وقفت مي في نصف الشارع عندما سمعت اسمها "استدارت بوجها لكي تنظر لصحاب صوت عمران:ازيك يا شمس انا اسف لو كنت وقفتك بس كنت عايزة اسألك علي حاجة شمس:خير يا عمران عمران:كنت عايز اسألك عاملة ايه في الامتحانات شمس:الحمدالله حليت كويس جدا ثم تابعت سؤلها له وانت عملت ايه بقي عمران:حليت كويس جدا وان شاء الله هجيب مجموع كبير اوي عشان يسعدني سنه جاية شمس:ان شاء الله يا عمران لازم نشد حلنا سنه جاية اخر سنه وبعد كده علي جامعة عدل عمران:فعلا انا لازم اجيب مجموع وادخل طب يا شمس شمس:ان شاء الله وانا وانت هنبقي زمايل في كلية طيب عمران:ياريت يا شمس شمس:معلش يا عمران لازم اطلع انا اتأخرت علي بابا اوي عمران: تمام سلميلي علي عم صلاح اوي اوي شمس:يوصل عن اذنك ابتعدت شمس عنه وهيا تقترب من منزلها تحت انظارو العاشقة لها عمران:اه يا شمس لو تحسي بيا بس هانت كلها سنه وانا وانتي نبقي مع بعض في نفس كلية ان شاء الله وسعتها اعترف بحبي ليكي اقترب عمران من منزله الذي بجوار بيت شمس وهو يحاول يكتم حبه الدفين من صيغر لها ************* بعد مرور سنه تزوج مراد من بوسي بعد عددة مشاكل مع ولدته وخالته واخته قام مراد من نوم ثم اتجه الي المرحاض لكي يغتسل ارتدي ملابسهة العسكرية ثم خرج خارج الغرفة اقترب من ولدته وسوزان واخته وهم يفطرون مراد:صباح الخير يا امي حنان:صباح الخير يا حبيبي "ايه رايح الشغل مراد:ايوان يا ماما "عايزة اي حاجة حنان:عايزة سلمتك يا حبيبي سوزان:امال فين الغندورة مراتك لسه نايمة مراد:ايوة يا خالتو لسه هتصحي بدري تعمل ايه حنان:تعمل ايه تفطرك تشوف طلابتك،يا حبيبي مراد:البركة فيكي يا ست الكل وبعدين الخدمين هنا بيعملو كل حاجة سوزان:كويس انك اتجوزت هنا احسن كانت بهدلتك مراد:انا اتجوزت هنا معاكم في شقة عشانكم عشان مسبكمش لوحدكم يا خالتو حنان:ربنا يخليك لينا يا حبيبي مراد:ويخليكي لينا يا ست الكل صافي:استني يا مراد وصلني معاك في سكتك مراد:تعالي يا حببتي ."بس اوصلك فين؟ صافي:شمس مستنياني هنروح نشوف النتيجة بتعتنا مراد:طيب يا حبيبتي خليكي وانا هشفهالك صافي:لالا انا عايزة اشفها بنفسي انا وشمس مراد:طيب يا ستي يلا بينا قامت صافي وهيا تشبك في دراع اخيها يلا موز سنين ضحك مراد علي وصف اخته :يلا يا غلاوبية *********** وقفت شمس امام المدرسة تفرك يداها بتوتر اقترب منها عمران عمران:صباح الخير يا شمس شمس:صباح نور يا عمران عمران:خايفة طبعا شمس:انا مرعوبة انا مش ادرا ادخل اشوفها عمران:متخفيش انا هدخل اشفهالك واشفها لصافي انشاء كلنا نجحين اقتربت صافي وهيا الهاتف بمرح :ان شاء الله يا عمران عمران:ازيك يا صافي عملا ايه صافي:الحمدالله مرعبوبة اوي عمران:متخفوش يا بنات ان شاء الله خير انا هروح اشفها وارجعلكم غادر عمران الي داخل وقفت شمس وصافي يدعون الله وبعد مرور نصف ساعة من توتر اتي عمران امام شمس و صافي نظرت شمس بعمران وهيا تسأله بخوف :ها يا عمران طمني ونبي عمران:مش عارف اجبها ازاي صافي:جبها زي متجبها اخلص يا عمران عمران:صافي انتي جبتي 98% صافي انا بجد "ثم نظرت لشمس،بخوف طيب وشمس وانت عمران:بضحكة عالية انا وشمس 99% ونص في مية اتنفضت شمس صافي من الفرحة ثم بدئو بالقفز وهم يضحكون بقو. شمس:حمدالله يارب حمدالله عمران:الحمدالله يا شمس ربنا مضيعش تعبنا ابدا مبروك شمس:الله يبارك فيك ومبروك ليك يا زميلي العزيز صافي:لا انتو مصممين علي كلية الطب بردو عمران:طبعا يا بنتي ده شئ اساسي شمس:اكيد يا صافي ده كان حلم بابا ولازم احققة صافي:لا ربنا معاكم" انا بقي مش عايزة طب خالص انا علي هندسة عدل ضحك الثلاثة بسعادة بعد نجاحهم الباهر *********** ركدت شمس داخل البيت وهيا تقفز من فرحة شمس:بصوت عالي" بابا انا نجحت يا بابا نجحت صلاح: وهو يحرك الكورسي المتحرك صوبها جبتي كام يا شمس طمنيني ‏ شمس:متخفش يا بابا جبت المجموع الي يدخلني احسن كلية في مصر وكلية طب حاول صلاح يقف من الكورسي المتحرك من فرحة ركدت شمس صوبه ثم ارتمت في احضانة تبكي من فرحة صلاح:مبروك يا شمس مبروك يا بنتي قامت شمس وهيا تنظر له بفرحة :الله يبارك فيك يا احلي،اب في دنيا صلاح:يا تري اخواتك نجحو زيك كده يا تري شطرين زيك كده يا شمس امسكت يد ولدها وهيا تقول اكيد كويسين يا بابا متخفش يا حبيبي اوعدك يا بابا زي ما وفيت بوعدي ودخلت كلية طب "اوعدك هلاقي اخواتي ونجمع كلنا تاني ‏ ************* هجم مراد وهو والقوة معاه علي احد العصبات التي تتاجر في الاعضاء، فرر منه رئيس العصابة "ركض مراد خلفة وهو ينطلق بسيارتة حاول مراد ان يلحق به بالسيارة خلفة تفدي رئيس العصابة نفسة قبل وقوع بسيارتة في النيل حاول مراد يسطير علي السيارة ولاكن للاسف انقلبت في النيل وهو دخلها ********* كان الجميع ينتظر في الاستقبال جلست حنان تدعي له وهيا تبكي بشده وكانت سوزان تضم الصافي التي كانت تبكي منهارة علي اخيها الوحيد دخلت عليهم شمس وهيا تركض :صافي مالو مراد ايه الي حصل قامت صافي من حضن خلتها وركدت في احضان شمس تبكي وهيا تقول : مراد العربيه اتقلبت بيه يا شمس .. هو في العمليات ادعيلو يا شمس طبطبت شمس علي ظهرها وهيا تبكي معاها ان شاء الله هيقوم يا صافي ان شاء الله ربنا كبير هيقومة بسلامة ان شاء الله بوسي:ما خلاص بقي وجعتو دماغي ابتعدت صافي عن احضان شمس ثم اقتربت من بوسي وهيا تنظر لها بغضب انتي ليكي عين تكلمي انتي ايه يا شيخة مبتحسيش جوزك جوة بين الحياة والموت وانتي تلج كدا ان ترد بوسي " اسكتها خروج اطبيب من العمليات صافي:طمني يا دكتور مراد عامل حنان:طمني بالله عليك ابني عامل ايه الطبيب:الحمدالله العملية نجحت وهو بخير بس للأسف حنان:بخوف للأسف ايه يا دكتور دكتور:للأسف يا جماعة استاذ مراد احتمال كبير بحصل خلل في الاعصاب صدم الجميع وهم ينظرون لبعض بخوف سوزان:يعني ايه دكتور دكتور:زي ما بقول لحضرتكم احتمال الاكبر يكون في شلل نصفي بس صدقوني هتبقي فترة مؤقته مع العلاج ان شاء هيرجع زي الاول جلست بعيدة عنهم بعد سماع كلام طبيب تبكي بشده عليه اقتربت منها صافي وهيا تبكي معاها صافي:مراد اتشل يا شمس اتشل شمس:متقليش كده يا صافي ان شاء الله هيرجع زي الاول "ثم بلعت رقها وهيا تنظر لها ممكن اشوفة يا صافي ارجوكي عايزة اطمن عليه من بعيد بس مسحت صافي اثار دموعها وهيا تقف اكيد يا شمس "قومي تعالي معايا اخذت صافي شمس وتوجه الي غرفة العناية المركزة *********** دخلت شمس الغرفة ثم نظرت له والحزن علي وجها علي حالته كان نائم علي الفراش مثل جوسة الهامدة حولينه الاجهزة الطبية "نظرت لجهاز الذي يص*ر منه صوت دقات القلب "يعلن ان مزال حيا جلست بجواره وهيا تنزل لمستواه تطبع قبله علي راسة والدموع تركد علي وجهة المرهق ثم اردفت بحزنها الثقيل ان شاء الله هتقوم بسلامة يا مراد انا عندي امل في ربنا قوم وارجع لينا كلنا محتجينك انا مقدرش اعيش من غيرك حتي لو مكنتش ليا بس كفاية تكون بخير قوم ارجوك ثم اكملت بشهقة عالية بنهيار، انا بحبك .بحبك اوي بحبك من زمان اوي فاكر اول يوم شوفتك فيه "اغمضت عيونها وهيا تتذكر وتحكي له #فلاش باك كان تركد الي منزلها البعيد عن مدرستها التي خرجت منها من دقائق وقفت وهيا تسارع انفسها وهيا تنظر لأحد الشباب الذي يقطعون طرقها تراجعت شمس الي الخلف بخوف وهيا تضم شنطتها المدرسية اقترب منها احد الشاب وهو ينظر لها بجرائة علي فين يا جميل متيجي نوصلك شمس:لو سمحت ابعد عني الشاب:ابعد ايه يا قمر في حد يسيب الجمال ده" اقترب منها ثم امسك يداها بقوة شمس:ابعد عني بدل مسوط ولم عليك الناس الشاب:ناس مين يا عسل انتي مش شايفة دنيا هس هس وبعدين في وحدة تمشي لوحدها كده شمس:ملكش دعوة اوعي حرام عليك ايه يا اخي معندكش اخوات بنات الشاب:حلوين زيك كده لا صراحة متيجي بقي دنا هبسطك اوي انا وصحابي ثم اقترب منها وهو يحاول يحملها الي عربيتهم التي كان تقف في زواية شمس:ابعد عني حرام عليك ابعد #سبها يا كلب انت وهو قلها مراد وهو يقترب منهم نزلها الشاب ثم اقترب من مراد وهو وزملائة وانت مين يا عم الشجاع مراد:انا الي هوريك يا روح امك ثم لقمة مراد لقمية علي وجه ثم اكمل ضرابته علي جسدة ركد زملائة بعيدا عن مراد وقع الشاب مغشي عليه والدماء علي وجهة اقترب مراد من شمس التي كان تقف تبكي خائفة ترتعش من الجو البارد مراد:متخفيش انا مش هأزيكي "انا نفسي اعرف ازاي تمشي في حته مقطوعة زي دي لوحدك شمس:انا كنت باخد درس في مدرستي هنا ولسه اول يوم ليا في مدرسة مراد:يبقي تخدي حد معاكي بعد كده لما يكون عندك درس في ساعة زي دي خصوصا في المنطقة المقطوعة دي شمس:انا اسفة الي حصل بجد مراد:مش مهم تعالي معايا اوصلك شمس:لالا شكرا انا هركب تا**ي نظر مراد لها وهيا تضم شنطتها المدرسية وهيا ترتعش من الجو بارد قلع معطفة ثم وضعة عليها لكي يدفئها نظرت شمس له باستغراب مراد:جو التلج ده هيدفيكي ولو سمحت اركبي انا مش هعرف اسيبك لوحدك كده شمس:وفقت شمس بعد الحاحو الشديد واحسسها بالاطمئنان اتجاهو ركبت شمس العربيه بجوار مراد وبعد مودة من وقت والهدوء الصامت وصلت عربية مراد امام الشارع الذي يوصل لمنزلها شمس:ايوة هنا وقف مراد السيارة وهو ينظر لها :تحبي اوصلك لجوة احسن عشان تكوني في امان اكتر شمس:انا كده في امان شكرا ليك جدا يا استاذ....... مراد:مراد اسمي مراد"وبعدين بتشكريني علي ايه اي حد مكاني كان هيعمل كده يا انسة ..... شمس:اسمي شمس علي عموم شكرا مرة التانية "عن ازنك نزلت شمس من السيارة ثم ودعت مراد بابتسامة خفيفة "اختفي سيارة مراد من امامها . تنفست بصعوبة ثم وضعت يداها علي قلبها تسمع تسارع دقتها "احساس جميل تسرب دخلها عندما وقع نظرها علي مراد وعلي شجاعتة ورجولته النادرة في هذا زمن *********** في اليوم التالي خرجت شمس وبصحبتها صافي صدقتها صافي:وايه كمان احكيلي علي الفارس الي انقزك شمس:بطلي تريقة يا رخمة بت انا بقالي يومين اعرفك خلاص كفاية كده صافي:خلاص خلاص يا شموسة شمس:مهم بقي هتروحي ازاي صافي:لا انا هروح مع اخي العزيز مراد انا حكتلك عنو هو لسه داخل كلية الشرطة ونزل اجازة وجاي يخدني شمس:يا بختك يا موزة "ماشي هروح انا صافي:لالا استني اعرفك عليه ويروحك في " في سكتنا شمس:لا يا صافي متتعبيش حد وانا كمان مش هينفع اركب مع حد صافي:يووووه بطلي رخامة بقي "حولت نظرها صافي الي مراد الذي نزل من العربية يتوجه لهم صافي:اهو جه يا ستي استدارت شمس بوجها تنظر "صدمت عندما رئت مراد يقترب منهم "ده هو مستحيل هو اخوها يعني كان هنا امبارح عشنها هكذا فكرت شمس قطع شوردها مراد وهو يمد يدو لها ..مدد شمس يداها بخجل وارتباك مراد:عاملة ايه دلوقتي يا شمس شمس:الحمدالله صافي:ايه ده انتو تعرفو بعض شمس:مش تقولي ان هو ده اخوكي صافي :وقد فهمت "اوعي تقولي ان الفارس الي انقزك امبارح شمس:ما خلاص يا باردة ايوة هو ولمي دورك بقي ابتسم مراد علي عصبيتها الذيذة ثم قال...يلا بقي يا بنات "شمس هوصلك في سكتي شمس:تاني كده كتير مراد:يا ستي ولا كتير ولا حاجة يلا بينا مسكت صافي يد شمس وهيا تغمز لها شمس:بهمس بطلي بقي هياخد بالو صافي:بقي هو ده الي القلب دق عشانة شمس:بس بقي يا رخمة ركب الثلاثة العربيه ثم قام مراد بتوصيل شمس امام البناية "نزلت شمس وهيا تشعر بسعادة بعد مودة كبيرة من الحزن والألم علي اخوتها وحققتها المرة #رجوع الي الوقت #الحالي فتحت عيوها وهيا تمسح اثار بكأها ثم قامت وهيا تتوجه الي الباب "نظرت نظرة اخيرة ثم غادرت الغرفة والموستشفي *********** بعد مرور #الحادي عشر عاما *********** نزلت شمس من عربية الاجرة تركد الي داخل الموستشفي "وقفها دكتور احمد رئيسها المباشر ورئيس قسم العظام احمد:اتأخرتي يا دكتورة وقفت شمس وهيا تأخذ نفسها المتقاطع اسفة يا دكتور والله بجد اسفة بس انت عارف زحمة احمد:اتفضلي يا دكتورة ورانا عملية مهمة شمس:تمام يا دكتور ثواني وهكون جاهزة في غرفة العمليات ******** وقف مراد امام الشرفة وهو ينفخ سجارة بعصبية وتوتر "ثم شارد في ذكرة اليمي منذو عشر سنوات #فلاش #باك داخل مراد الي شقتة بعد طول غياب شهور في الخارج البلاد كان يخضع الي العلاج الطبيعي بسبب الشلل النصفي "كان يسند علي عكازو اقترب من غرفة نومة بخطوات بطيئة لكي يدخل علي زوجته "يعمل لها مفاجأة لوصولوه بعد غياب شهور "مد يدو الي مقبض الباب والابتسامة علي وجه ثم فتح الباب دلف الي داخل تلاشت ابتسامتة عندما وقع نظرو علي زوجته في احضان رجل علي فراشة في وضع مخل قامت بوسي وهيا تداري جسدها العاري بصدمة "مراد ...... #يتبع #جهاد #محمد #الطيور #الغائبة
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD