الحلقه 4
راويه :سلام عليكم
فايز :وعليكم السلام
روايه:امال فين المدرسات والمدرسين
قايز :كلياتهم ف الفصول
اصل انهارده عجنه والارض ملبخه غاب كتير ودخل ابدالهم مدرسين احتياط
ويمكن ده من حظي
ف*نظر له راويه باحراج
وانت مداخالتش ليه عاد
فايز:كنت منتظرك
راويه اني لابحب الف ولا ادور ولا احب الملاوعه عاد
اني رايدك ف الحلال
راويه:بس انا ظروفي حاليا ماتسمحش ومقدرش اجول لامي واخوي انا هتجوز وجهزوني حالا ده انا مايبقاش عندي دم
فايز:المهم انك رايداني زي مانا رايدك لو هنتظرك العمر كله انتي عارفه حالتي زي حالتك وعلي مادبر حالي واجمع تمن الشبكه والعفش واجدد دارنا لساتني باقي كتير
تكون الظروف اتصلحت حداكو
روايه:ربنا يجدم مافيه الخير
عن اذنك عندي حصه
فايز:واني كمان يلا بينا
.....................................
ابويوسف:وانت هتفضل جاعد اكده لا شغله ولا مشغله
يوسف:اعملك ايه مانت صاحب نفوذ جد اكده ولا راضي تجول لحد يعيني ف بنك ولا حاجه عليها الجيمه
ابو يوسف:والارض وحسابات العزبه مش تراعي مالك ولا تسيبه للناس تنهبه
يوسف:مانت مراعيه 24 جيراط
ابويوسف :ياولدي حرام عليك انا تعبت ومحتاجك جمبي
ويمسك بكتفه فتأتي جميله
يابوي جلتلك الانفعال وحش عشانك انت عندك القلب وده محتاج رعايه وعنايه مش كل شيء تعصب نفسك عليه جوم ارتاح فوق وطلعته ينام ونزلت لاخيها
انت هتفضل اكده لحد مايموت مننا عاد
ماهتتلمش ولا ايه
يوسف:واني اعمله ايه عاد
عاوز يشغلني لحسابات العزبه
جميله:وماله مش ارضك وتراعيها
فيجذبها علي حجره يعني مااشتاجتيش لمصر بدل الخنجه اهنه
فتقوم من عليه اه يافالح كنت مجضيها هناك وفايتني لحالي وكل يوم لوش الصبح واني استر عليك لما بوك يتصل واجوله نايم عشان مايتعصبش
يوسف:والله احلي ايام اتخنجت يا جوجو والله
فقومته وتابطته
طب تعال معاي نتمشي ف العزبه
فيتركها ده اللي ربنا جدرك عليك غوري ابت من جصادي بدل مانزلك صف سنانك عاد
جميله :هههههه بقي اكده ماشي شوف مين هيخرجك عاد
يوسف:استني يابت عاد اهو احسن من الخنجه دي يمكن نلاقي موزه تايهه اكده ولااكده
جميله :يا سوادي عليك مافيش فايده فيك اياك.تعملنا فضايح اهنه والله اجتلك بيدي
انا سيبتك ف مصر ماحدش داري لكن اهنه اوعاك
يوسف :هو مين الكبير فينا ابت
جميله:انت بس مخك اصغير
يوسف:ماشي يابلغه وياخذها من راسها تحت ذراعه فهو يعشق اخته وهي صديقه له
......................................
اما هاشم رجع الي داره
كيفك يااماي
صابحه:بخير ياولدي طول مانت بخير
هاشم يمد يده ف جيبه خدي دول ياماي ولو عوزتي حاجه جولي
صابحه :خيرك مغرقنا ياولدي والدكان بيطلع والحمد لله
هاشم :اني عاوز نصفيه وتجعدي بقي انتي تعبتي واني بشتغل والحمد لله وفتحت مكتب اني وزمايلي اهنه غير مكتب المحامي الكبير ماهسيبهوش
امه:ربنا يكتر رزقك ياولدي
هاشم :وانتي ياراويه كيفك ماعوزاش حاجه
روايه:لا ياخوي ربنا يخليك.لينا ومرتبي كويس وبجيب جهازي بيه
هاشم:طب خدي دول
روايه:معاي والله خليهملك
هاشم:ابه لما اقول كلمه تسمعيها عاد روايه:حاضرياخوي ماتزعلش نفسك
هاشم :وانت يااحمد ماشي زين ف الثانويه
احمد:الحمد لله ياخوي نفسي اجيب مجموع صيدله
هاشم :ان شاء الله تجيبه واي حاجه تعوزها مايهماكش
صابحه :واحنا حمل صيدله ياولدي ماتخش زي خواتك
هاشم :لاااه اللي يعوزها يخشها ولو طب اني رجبتي سداده
احمد:تشكر ياخوي
لهيب الانتقام
الحلقه 5
في مكتب المحامي الكبير
خد ياهاشم ملف القضيه دي ادرسه كويس دول حتي باينهم قرايبك انت مش لقبك الاسيوطي
هاشم :اه لجبي الاسيوطي فعلا
واخذ هاشم الملف وهو يفكر لماذا لم اشاهد احد اقاربي من قبل ولماذا لا يسالو علينا او نسال عليهم لابد ان بالامر شيء
ووجد من يدخل عليه مكتبه ليقطع هذه الافكار
هجرس :اني هجرس الاسيوطي
هاشم :انت من عيله الاسيوطي
هجرس :صوح انت خابر عيلتنا
هاشم :اني كومان من عيله الاسيوطي
هجرس :واااه ولد مين عاد
هاشم :وهبه الاسيوطي
هجرس :وااااه وهبه وهدان الاسيوطي
هاشم :انت خابر وهبه زين
هجرس:كيف ماخابرش وهبه
ده ولد عمي وخوي
كيفه وهبه دا اني اتوحشته كتير كان احسن واحد ف عيله الاسيوطي
بس كيف ماياجيش يستلم ارضه وماله وحاله وتارك خواته تبرتع ف ملكه
جدك بعد عامله بوك مات ماتحملش الصدمه ومالحق يحرمه من الورث
هاشم :عامله ايه
هجرس:انت ماخابرش اياك
بوك هرب مع صابحه بنت مسعده الخدامه ولفينا عليه ولا لجيناه وجدك ماتحملش الصدمه ومات
فتركه هاشم والشرار يطق من عينيه
هجرس :ياولد ياولد
هو خد ف وشه وجري اكده ليه
وبنظره شماته والله وهتلاجي اللي يشاركو ف الورث ياهمام انت ونوح امبرتعين ف الارض وزي مايكون الكون ملككو عاد
جالك الموت ياتارك الصلاه
وبكره هاشم ياجي يطالبكو وده محامي عقر زي ماجال حضره المحامي عشان اكده اداله قضيتي
يعني لو ماخادش بالزوق حقه عياخده بالقانون وشكله ماهواش سهل دا واعر جوي جوي
......._____________.......
ذهب هاشم الي والدته وهو لايري امامه
ودخل واغلق الباب بقوه خلفه
راويه :ايه رجعك بدري اكده
هاشم امك فين انطجي وهو ممسك ذراعها بقوه
راويه :اي في ايه ياخوي امي راجده ف فرشتها فتركها واتجه اليها
كنتي مستنيه لميته عشان تجوليلي الحجيجه
صابحه:حجيجه ايه ياولدي
هاشم:لساتك عاوزه تخدعيني
اني عرفت كل شيء من هجرس ولد عم بوي
فصقت وجهها
يامري ياولدي اني خايفه عليك وعلي خواتك عشان اكده ماجبتش سيره حتي بوك كل مااجوله يروح لبوه وخواته
يقولي لو رحت ماهاعاودش واصل وكان خايف يجتلوني
جدك شديد وعمامك
هاشم:جدي مات من تاني يوم ماتحملش الصدمه
صابحه :يعني مالحجش يحرم بوك من الورث
هاشم:لاااه
وعيشتينا ف الفقر ده طول السنين دي واحنا حدانا ارض وميراث كبير يكفينا ويفيض
هونت عليكي واني بوصل ليلي بنهاري وامسح جزم وارض واغسل الصحون وهم عايشين ف نعيم
صابحه :والله ياولدي خفت يجتلوك اعمامك كانوا شداد جوي
وخفت عليكو ليجتلوكوا ولا يبهدلوكوا ياولدي ومش هنقدر نقف جصادهم
هاشم:ليه فوق القانون
انتي فاكره البلد مافيهاش جانون اياك
واللي ماهاخدوش بالجوه هاخده بالقانون
لافيني العنوان
صابحه :بلاش ياولدي احنا عايشين زين
ماعاوزاكش تتعارك معاهم وبوك مش معاك
دا بوك كان خايف يجف جصادهم
وهم خواته
يبجي هيعملو فيك ايه
هاشم :اني ماهاطالبش غير بحقنا لو ماجاش بالذوق في قانون علي رجبيهم هيطبق
صابحه :اني خايفه عليك ياولدي
هاشم:ماتخافيش هاتي العنوان بدل ماروح اولعلك فيهم كلياتهم
انتي مخلفه راجل مايخافش من حد واصل لافيني العنوان عاد
فلم تجد صابحه مفر من ان تعطيه العنوان
صابحه :طب خد حد معاك ياولدي
هاشم :واااه عيل اني اياك
اني راجل من ضهر راجل وماحدش يقدر يمد يده عليا كنت **رتهاله
صابحه :خد بالك من نفسك ياولدي وبناجص الورث ده
هاشم :ده حجي وماهفرطش فيه واصل مهما حصل
لو علي جثتي
صابحه :لاااه بعد الشر عليك ياولدي
واعطته العنوان لياخذه ويذهب متحفزا لهذا اللقاء
لهيب الانتقام
الحلقه 6
اخذ هاشم العنوان وذهب مندفعا الي القصر ويسال هذا وذاك الي ان وصل هناك
حمدان:علي فين ياحضرت
هاشم :داخل جوه
حمدان:وداخل بسلامتك تعمل ايه جوه حلق امك وقع جوه وجاي تدور عليه
فامسك هاشم بتلابيب الرجل وكاد يخنقه انت كمان ياجعر بتتحدت عن امي والله اطيرلك راسك من علي جسمك
فكانت جميله ف الحديقه تجلس فانتبهت لتعالي الاصوات
في ايه يابني ادم انت مش في اصول لماتاجي بيوت الناس ولا اهلك ماعلموكش الاصول عاد
فاقترب منها ممسكا بذراعها بقوه
والله لو ماكنتي حرمه لكنت ربيتك ع الحديت ده ومسيري هعملها
البيت ده بيتي قبل مايكون بيتك واني ماخابرش انتي مين عاد اما الاصول دي انا متربي زين الدور والباجي ع اللي ماتعلموهاش
جميله اخرس ياجليل الربايه اني متربيه زين شوف حالك الاول وهمت برفع يدها ليمسكها
الحركه دي هدفعك تمنها غالي فاتاه احدهم من الخلف وض*به بشومه فاغمي عليه
جميله :يانهار اسود انت ايه اللي عيملته ده يامخبول هتصورلنا جتيل اهنه
حمدان:ماشيفاش يادكتوره طايح فينا كيف التور الهايج ازاي
جميله:تجوم تعمل اكده ربنا يستر ومايحصلوش شيء واصل
هم انت والدغف ده دخلوه جوه اما اجيب المطهر والشاش واربطله الجرح ربنا يستر ومايحتاجش خياطه ولا علاج فوق21 يوم وتدخل ف جضيه ماتطلع منيها وارتاخ منيك
هم دخله جوه
حمدان:حاضر يادكتوره حاضر وحملوه الي الداخل
يوسف :مين الجتيل ده
حمدان :ماخابرش واحد طايح فينا وعاوز يدخل يجابل البهوات
جاء نوح ع الضوضاء
في ايه ومين ده عاد
جميله:والله يابوي ماعرف
دا كان بيتحدت ويا حمدان وصوتهم علي وادخلت هب فيا فحمدان راح ملافيه بالشومه علي نفوخه
نوح :يستاهل عشان مايتحدتش اكده مع اسياده فوجيه اما نشوف عاوز ايه ده
فحاولت افاقته فقام منتور وهو هايج
اني هدفعكم تمن اللي عيملتوه ده غالي جوي جوي
اني مش كيف ابوي
نوح:انت مين ياولد ومين بوك ده
هاشم :اني هاشم وهبه وهدان الاسيوطي
فجاء همام علي الاسم
بن وهبه اخوي
كيفك ياولد وكيف بوك اتوحشته جوي
فقد احس انه السند الذي سيراعي حق ابنته من براثن نوح وولده يوسف
بالحضن ياولد واحتضنه واستغرب الجميع لرده فعله
نوح :واحنا اش درانا انك ولد وهبه وفين وهبه
هاشم :وهبه مات من سنين طوال ومفكر ان بوه عايش وحرمه من الورث مايعرفش ان بوه مات من تاني يوم ومالحجش يحرمه من ورثه
واني جاي دلوقيت اطالب بورث بوي اللي هو ورثي وورث جواتي
نوح:وعندك خوات كمان
هاشم :راويه مدرسه واحمد ف صيدله واني محامي
نوح:والله ووهبه وصابحه عرفوا يربوا
زين
هاشم ينظر لجميله باحتقار الدور والباجي علي ماعرفوش يربو حريمهم
جميله:لا انت تحترم نفسك اوي وتعرف بتكلم مين انا متربيه احسن منك
يوسف:انت هتعيب ف تربيتنا ولا ايه يابن الخدامه فهاج هاشم وكاد يفتك بيوسف ولكن الخبطه ماثره فيه فكاد يغمي عليه والدم يسيل منه
جميله:اجعد اما اطهرلك الجرح بدل ماتموت ويحسبوك علينا نفر
فيجذبها من يدها قسما عظما لو مالميتي نفسك معايا لاكون جاصصلك ل**نك ده ولكن لاعياءه وقع ع الكرسي
فاخذت تطهر الجرح وتضمده
اتعدل بدل مااكمل فتحها
هاشم بغضب
وبعدين وياكي اني ماسك نفسي عنيكي بالعافيه ماتخلنيش انسي انك حرمه واخنقك بيدي
جميله:طب اسكت اسكت
اكده تمام دا جرح سطحي مايحتاجش لخياطه هو اللي رهيف وخرع مابيستحملش
يوسف:طبعا صابحه هتجيب ايه غير اكده حته فرفور عاد
فلم يجد يوسف غير بو** في وجهه ادمي فمه
يوسف :انت اتخبلت ياد تعمل فيا اني اكده
همام :ماخلاص عاد يايوسف انت اللي ذودتها ماتلم ولدك يا نوح
نوح:بس يايوسف ماتنساش ده ولد عمك
هاشم:وماتنساش عاد ان ليا نصيب ف كل شيء كيف ماليك من وجت مابوي هج من اهنه وفاتهالكو
نوح:ليه وانت عاوز نجبلك دفاتر اندفنت
هاشم :خلاص بينا المحاكم ودي لعبتي عاد واجبها من اول جلستين واني حاطط رجل علي رجل
همام ونوح:ياولدي ليه ندخل المحاكم وسطينا بس انت تاجي ونقعد سوا ونشوف الوضع ايه
هاشم:اني همشي بس عشان اجيب اهلي مش ده لنا فيه التلت عاد
همام:اه طبعا بيتك ومطرحك يابني