الفصل الاول
الفصل الاول :-
-مهرة السيوفي-
"لُآ تٌبْآلُغ فَيَ گلُ شُيَيَء فَآنْ بْڏلُـگ نْہآيَةّ لُگلُ شُغفَ بْآلُحٍيَآةّ آجٍعلُ لُگلُ شُيَيَء مقدِآر ..!!
لُآنْ م̷ـــِْنْ يَـﺣبْگ ﻟنْ ﻳتٌرڪ ﯛﻟۆ ڪـنْـٌتٌ ﺷﯛڪآً بْـيَـنْ يَـدِيَـہ ..!!
"نحنُ نعلّقُ آمالنا بحبال السّماء ، حاشانا أنْ نحتاجَ كتفاً ..!!
-الاسكندريه ..!!
-10:00 AM
يستيقظ اهل البيت علي صوت ويردف
قائلا :-
_اصحوا الجد الكبير عايز يشوفوا
الكل دلوقتي ..!!
وبعد مدة كان يجتمع اهل البيت في قاعة الكبيرة لافراد العائلة وذلك علي قرار من الجد لكي يحدثهم ب امر هام !!
الجد جمال السيوفي بهدوء :-
_انا جمعت الكل في الوقت ده عشان اللي هقوله لازم الكل يعرف انه مهم جدا ..!!
ليردف الابن الاكبر:-
خير يا حاج !!
الحاج جمال :-
_انا قررت اكتب لكل واحد فيكم ورثه بس بشرط !!
الابن الاصغر :-
_ اللي بتقوله ده يا حاج احنا اللي يهمنا صحتك وبعد الشر عليك ..!!
جمال بهدوء :-
_وانا الله يا بني انا مش هعيش العمر كله بس اسمعوا عشان ده اخر قرار عندى !!
الجميع :-
_ تمام !!
جمال :-
_ابنك يا ادهم الكبير زي ما احنا عارفين متجوز بنت عمه الصغيرة بنت ادم ..!!
وابنك يا ادم الكبير ولسه متجوزيش يبقي عروسته تكون بنت اخوك ..!!
الجميع في حالة من الذهول :-
_مش معقول !!
ليقول ادم الابن الاصغر موضحة :-
_ بس انت عارف يا حاج ان كمال وزهره كانوا يعني بيحبوا بعض وعشان كده اتجوزوا وهم صغيرين وولادهم معانا الحمدلله
بس مهرة عشت في اوروبا عشان تدرس
ادارة اعمال وريان ضابط ..!!
وعارف انه كان بيحب بنت خالته الله يرحمها وبعدها قرر ان مفيش حد هيدخل حياته بسبب شغله وساب الشغل ده وبقي في الشركة ..!!
والكل احترام رايه وانت يا حاج كنت اول واحد بيشجع ريان واما المشكلة في ان مهرة عنيدة ..!!
وهي والكل عارف كده لا يمكن توافق حتي لو مين اقتناع ..!!
الجد بصوت عالي :-
_وانا قولت كلمتي ومش شوية عيال هيمشوا رايهم علينا واللي عندى قولته وانت يا ادهم بنتك ترجع كفاية عليها لحد كده ترجع عشان تتجوز ابن عمه ..!!
وانا مش بعد اما اعمل عائلة استني شوية عيال يقولوا رايهم واللي بعمله ده في خير ليهم ..!!
لينصرف الجد بعد ان ترك مفاجأة او شيء من الدقة قنبلة علي جميع وهما عليهم وجود حل اما ان تصبح عليهم مصيبة ..!!
ادهم الابن الاكبر بتعب :-
_ الحاج في اكيد حاجة حصلت خليته يقرر كده يعني مش فجاة قرر من نفسه ان يعني
هو يجوزهم
خاصة وانا عارف ان هو بيحب مهرة ويمكن اكتر واحدة دلعها وكان موافق علي سفرها !!
ادم بتأكيد :-
_طبعا عشان اكيد الموضوع مش عشان ورث بس مادام هو قال كلمة لازم الكلام ينفذ ..!!
بس انت فعلا هتتصل بيها تقولها كده انا شايف تكلمها انها ترجع عشان جدها طلب
كده وبعدها تتكلم معها براحة ..!!
= ادهم بعدم اقتناع :-
_انا لو خايف ان رفض يبقي منها ولا ريان ابنك عاقل وينفع انه يسمع اما دي دماغها حجر زي جدها ..؟!
ليتحدث كمال وهو يتعجب من قرر جده الغير مبرر قائلا :-
_يعني حضرتك موافق ان ده يحصل ..!!
ادهم بتنهيده :-
وانت شايف حل تاني غير ان الكل لازم يوافق و مفيش مجال لرفض عند السيوفي ..!!
كمال بتعجب :-
علي رايكم اللي يريحكم والموضوع اصل غريب واللي فيه الا خير يحصل بعد اذنكم !!
ليقرر الجميع ايضا الرحيل بعد ان قال الجد الكبير كلمته وهما في حيرة في امرهم من ذلك الموضوع !!
أحياناً تدهشني هشاشتي ، كيف يمكن لكلمة أن تجعلني حزينة ، و أخرى تخلق لي أجنحة ?..!!
♔♔
" يَشُعر آلُمرء بْآلُآمتٌنْآنْ گلُمآ ۆجٍدِ منْ يَہتٌم لُتٌفَآصٍيَلُہ آلُتٌيَ لُآ يَُمگنْ لُأحٍدٍِ أنْ يَلُآحٍظًہآ !!
ليدق باب غرفة الجد ويسمح لذلك الشخص بالدخول قائلا :-
_ادخل !!
كان يجلس الجد علي اريكة متوسطة بالغرفة و وجد امامه حفيدته زهره ..!!
تلك الفتاة الرقيقة ذات الشعر الاسود الطويل وملامح البريئة والعيون كالشمس والرموش الكثيفة والعفوية في جميع تصرفاتها ..!!
الجد بابتسام قائلا :-
_خير يا زهره في حاجة يا بنتي !!
زهره بقلق :-
_عايزة اتكلم معاك يا جدي ينفع !!
الجد بابتسامة :-
_طبعا يا زهرة البيت تقولي اللي نفسك فيه !!
زهرة بحزن :-
_ليه يا جدى ت**ر قلوب تاني مش كفاية قلوب ات**رت ومالهاش دواء ..!!
شوف انا مش هقولك بتظلم ريان في الموضوع عشان هو مهم حصل رجل
ويقدر يعرف اللي فيه مصلحته ..!!
بس مهرة مالهاش ذنب تكون بردو في تعب عشان تفضل بيها في العائلة ..!!
وعشان اكون صريحة معاك كمال عمره ما حب حد
هو بس انا اللي اتفرضت عليه عشان جذور
عائلة السيوفي تفضل موجود وحتي بعد ٤ سنين من جوازنا هو مش شايف ولا هيشوف حد ..!!
وعشان مهرة زي اختي وكان ياما نفسي
اكون زيها بس النصيب ..!!
بطلب منك بلاش هي تدخل في حدوته نهايتها ملهاش لازمة ووجع قلب ..!!
ليتحدث الجد بثقة :-
انا سمعتك يبقي انتي كمان تسمعني ..!!
=الحكاية بدات بيا لما اتجوزت جدتك الله يرحمها وهي وحشتيني كانت بنت خالي وكنت طول عمرى شايفها هي الوحيد ليا وكان الفرق هما خمس سنين وعشنا مع بعض عمر ومش لازم اقول رقم عشان هي بتتحسب كده وهي راحت وسابت وجع لسه محتاج يكون ليه دواء بردو وانا عارف ان هي الدواء بس نعمل ايه النصيب الحمدلله ..!!
وبس كان ثمرة حبنا كانت عمك ادهم وابوكي ادم جدتك كان نفسها في بنت بس محصلش وكانت هي كفاية عليا تكون بنتي وحبيبتي وحياتي والدنيا بـ حالها ..!!
سيبت عمك وابوكي يختاروا عمك اختار بنت عمه وابوكي اختار زميلته وكنت بقول ده القرار الصحيح والحمدلله والدتك كنت زي بنتي وزي ما بعمل مرات عمك اللي هي بنت اخويا ويمكن اكتر واسالى الكل وهي كمان وتقولك ..!!
انا بقي شايف ان الموجه واخد كل واحد فيكم وافهمي حاجة انى انا اللي كنت سبب في جوازك علي يدى شايف في عينيكي نظرة كله حب وعشق وهو
لا كان هيفكر لا في حب ولا في غيره يعني مكنش هيفرق معاه مين يتجوزها يبقي انتي اللي ليكي الحق ..!!
اخوك بيموت نفسه في شغله ومش عايز يعيش ل نفسه يوم وفاكر ان كده صح وانه عشان حب مرة وخلصت الحكاية يبقي الدنيا خلصت علي كده بس اللي عندى يقدر يصلح حاله ..!!
ومهرة مش هتقول لا علي كلمة اقولها انا وكمان هي اكتر واحدة فيكم عارفة اني
بحبها عشان فيها من جدتكم وكمان الموجه هتاخدها ومش هترجعها ابدا وانا عارف ايه اللي في مصلحة ليكم ومن غير ضرر بس لو الكلام يتسمع بس ..!!
زهره بدهشة :-
_اول مره اعرف انك عارف كل واحد ب التفاصيل دي في حياتنا وعندك حق بس ..!!
الجد بصرامة :-
_ بس ايه قولتك اعرف الاحسن ليكم هتوجعي راسي ب كلام تاني ليه يا بنتي
عايزك بس تصبري علي رزقك وكل ده في مصلحة الكل واعرفي ده كويس ..!!
زهره بعبوس :-
_حاضر !!
"ليس جميع البشر تملك مرونتك في التلقي، غفرانك، او صفاء نيتك ، لا تتوقع من أحد نفس ردة فعلك في أي مناسبة تحت أي ظرف، الطين واحد و اﻷرواح تختلف ..!!
- لُمآ بْتٌرجٍع تٌتٌگلُم مع حٍدِ غآلُيَ عنْدِگ بْعدِ فَتٌرةّ قآطُعيَنْ مع بْعض يَآہتٌحٍس إنْگ رجٍعتٌ بْيَتٌگ ، يَآہتٌحٍس بْغربْةّ ..!!
حبُّوا أيَّامكم الهادئة ليس بالضَّرورة أنْ تكونَ سعيدةً ومليئة بالتَّفاصيل يكفي الهدوءُ والسَّلام ..!!
تٌقفَ آمآم نْآفَڏةّ غرفتها ۆتٌنْظًر آلُيَ آلُسمآء بْعدِ تٌلُـگ آلُمگآلُمةّ بْضرۆرةّ آنْ تٌعۆدِ ۆلُآ تٌعلُم سبْبْ لُڏلُك آلُقرآر لتردف في تفكير وتعب قائلة ..!!
= ياتري حصل ايه عشان ارجع تاني وينتهي كل اللي بحلم بيه !! يارب ..!!
" ستنهمر العطايا على قلبك كالغيث، حتى يرتوي قلبك جبرًا ..فاطمئن واستبشر ..!!
♕♕
بينَما تَظن أَنك بمُفرَدك هنَاك شَخص يَرفَع يديهِ لله يَومياً كَي تظِل قَوياً , يُنَاجي ب إسمَك فيِ صلاتهِ , يَرويِك ب دعوَة يوميَة كَي تظِل مُشعاً مُبتهجاً حتي لاَ يتَسَلَل الإِنطفَاء إليكَ فلاَ تَظُن أَنَك بمُفرَدَك آبْدِآ
.. ❤❤!!
"و لا تَنسى لِثانيةٍ واحدة أنّ الله مَوجود، وأنّ الله قادر أن يغيّر كل المُعادلات لِأجلك ولأجل دعاءك ..❤❤!!