الفصل الاول
في شقه متواضعه لفتاه تعيش بمفردها تجلس بطلتنا وتشرب مشروبها المفضل ككل صباح وهو شاي بلبن وتأكل معه فطورها الصباحي
.
تمسك هاتفه وتلعب عليه
.
وهج::اوباااااا دانا لو باخد الفلوس بتاعت لعبه من سيربح المليون دي كان زمان معايا ملايين وابقي مشهوره وسيده اعمال ويبقي اسمي وهج ابو هشيمه هههههه
.
المهم انا هقوم دلوقتي اخلص الي ورايا عشان الحق اروح شغلي
.
(وهج ٢٢ سنه ولكن هيئتها الضئيله تدل علي فتاه بعمر ١٦ عشر تعيش بمفردها في شقتها منذ اربع سنوات وذلك بسبب عمل والديها في الخارج وعدم رغبتها في المكوث بدوله غير مصر تخرجت من كليه تجاره ولكنها تعمل في كافيه رغم المبلغ الذي يرسله لها ابويها ليس بلهين ويجعلها لا تحتاج للعمل ولكنه تكره الفراغ شخصيه مرحه جدا تأخذ الدنيا بمبدأ احيني النهارده وموتني بكره عفويه روحها خفيفه واكثر ما يميزها عيناها التي تشبه البحر وملامح وجهه الهادئه والجميله وشفتيها بلون الورد وشعر بني طويل وساحر وبرغم من ذلك لديها سر صغير)
.
.
ارتدت سلوبت جينز وتحته قميص ابيض وحذاء ابيض وتركت شعرها علي شكل ضفيره اخذت حقيبتها وذهبت لعملها
.
تحب اخذ الطريق مشي الي مكان عملها برغم انه مسافه ليست بقصيره ولكن لديها اصدقاء كثر في الطريق تحب ان ترمي عليهم السلام
.
.
توقفت عند بائع فاكهه علي الطريق اخذت تفاحه وبدأت تأكل منها::صباح الخير علي عم الحاج سعيد السعيد
.
سعيد::يا صباح الفل علي القمر
.
وهج بوجه ضاحك::قمر اي يا عم سعيد الله يسترك دانا شبه سوبر ماريو بلبس ده
.
سعيد بأبتسامه::ااه بس لو عندي ولد كنت جوزتهولك بس للاسف ولادي صغار
.
وهج بأندفاع::لا يعم الحج الحمد لله انهم صغار اصل بيني وبينك لو ابنك شبهك يا عم سعيد انا كنت
.
سعيد ::كنتي ايه.....
.
وهج في موقف محرج::كنت ...كنت لازم امشي عشان شكلي هترفد يلا سلام
.
رحلت وهي تلوح له تاركه علي وجهه ابتسامه كل صباح
.
.
.
....................
.
.
الجانب الاخر
.
.
رجاء بهدوء::صقر بيه الفطار جاهز
.
صقر وهو يحادثها من خلف باب غرفته::نازل
.
( صقر ابن العائله عريقه الاسم مرموقه هو صقر رضوان العمر ٣١ عاما قوي البنيه ضخم جسد رياضي شاب قمحي اللون وعيون سمراء علي الرغم انه يوجد خط في حاجبه الايسر الا ان ملامحه الحاده تجعله فاتن وطبعه السئ فهو صامت غامض غاضب فظ ا****ن ولا يهتم بمشاعر احد يعود للمنزل كل يوم في الساعه ٥ فجرا يعمل في احدي الشركات الخاصه بوالده ..يخفي سر )
.
.
.
نزل صقر بعد ارتدي ملابسه ذات اللون الاسود التي لا تفارق دولابه ابدا وجد والديه وجدته واخاه الاصغر قصي جلس وبدء في تناول فطوره
.
الجده بانزعاج::بقالي عندكم ٥ سنين بحاول اعلمك تقول صباح الخير مساء الخير ازيكو اي حاجه بدل ما تدخل كدا كان داخل صحرا
.
.
نظر لها ثم عاد لتناول طعامه
.
الجده منيره::يختااااي كاني بكلم حيطه
.
ليلي الده صقر::معلش يا ماما اصله .......
.
صقرمقاطعا:: ماما ولا اصل ولا فصل مانتو عارفين انا علي ايه اي لزمتها بقي اسطوانه كل يوم دي ...انا ماشي
.
.
نظر والده لرحيله وتن*د بيأس::ربنا يهديه
.
قصي::صقر كويس الحمد لله يا بابا بس زي مانت عارف هو عندي بس ودماغه ناشفه
.
محسن الاب::امور الشركه متحسنتش الا من يوم ما مسكها وده في حد ذاته شئ كويس
.
...................
.
.
مالك صديق صقر::يا عم مستنيك هناك انجز
.
اغلق صقر المكالمه بدون ان يرد عليه
.........................
.
وهج::دي لطربيزه رقم ٦ وده لطربيزه رقم ٥ وده لطربيزه رقم ٨ وبس كدا يا استاذ اشرف
.
اشرف::بس كدا دانا لو وصلت ربع الحاجات دي من غير ما توقع يبقي من عند ربنا
.
وهج::اجمد يللاااا
.
اشرف وهو يؤدي تحيه عسكريه ::اومرك يا فندم
.
بعدها حمل الاطباق وخرج
.
وهج::سهام انا خلصت الطلابات هطلع بره اشم هوا شويه وارجع مش هتأخر
.
سهام::بسرعه عشان لو طلب جه واتأخرتي المدير مش هيرحمنا
.
وهج::خلاص يا ستي خمس دقايق
.
.
خرجت وهج وهي تحمل هاتفها ولكنها استمعت لكلمات غريبه جعلتها تثور غضبا
.
::القهوه دي مش حلوه خالص يا مالك
.
.
ذهبت لتلك الطاوله وهي تشتعل غيظ
.
وهج بصوت تحاول جعله هادئ::معلش هي القهوه مش عاجبه حضرتك ليه
.
صقر ببرود::وانتي مالك
.
وهج::معلش اصل انا الي عملاها يعني يحقلي اسألك وخصوصا اني متأكده ان قهوتي لا يعلي عليها ده الا اذا انت معندكش ذوق في القهوه
.
وقف صقر بعينان حاده متوعده لها
.
اما هي فعندما وقف ووجدت فارق الطول الكبير بينهم وبنيته الرائعه
.
وهج بتراجع::لا القهوه عادي اذواق وحضرتك عندك ذوق عالي فبراحتك انا فاشله اصلا ومليش في القهوه
.
واسرعت تخرج من المكان
.
مالك ضاحكا::البت دي هبله قووي
.
لم تتغير ملامح وجهه ظلت بارده تفتقر للحياه:"قوم عشان اتأخرنا
.
مالك:"طيب يا عم الفصيل
.
..............
.
كانت جالسه خلف الكافيه الذي تعمل فيه وتأكل سندوتش خاص بها وتشرب عصير موز بلبن حسنا هو مشروبها المفضل
وكانت تضع سماعه الاذن وتدندن مع اغانيها ولكن قطع تلك اللحظه كلعاده رنين هاتفها
.
سهام::ده الي ربع ساعه
.
وهج::جايه ربنا يسد نفسك
.
..
.......................
.
مالك وصقر في طريقهم الي الشركه
.
مالك::متيجي نسهر انهارده ونشوف لنا بنتين كدا بدال القعده الناشفه بتاعت كل يوم دي
.
صقر ::خليها يوم تاني مشغول انهارده بعدين القعده الناشفه دي احلي مليون مره من القعده في النار
.
مالك::خلاص يا عم لا اله الا الله
.
صقر بعد ان اوقف السياره امام الشركه::انزل
.
مالك::وانت ؟
.
صقر::هركن العربيه وهعمل مكالمه كدا واحصلك
.
مالك::ماشي بتوزعني علي العموم يسهلو يا باشا
.
صقر ببرود::ادخل شوف شغلك احسنلك
.
.
دخل مالك الشركه ووقف عند الاستقبال::صباح الخير يا قمر
.
ساره بخجل::صباح النور يا فندم
.
مالك بصوت لعوب::جهزي مواعيد النهارده
.
ساره::حاضر
.
مالك غمز لها ثم رحل اقتربت صديقتها منها::ده هيفضل كل يوم يعا**ك كدا
.
ساره بدلع::وماله يستاهل ان يعاكس
.
حنان::ساره اوعي راسك تعلي بعدين تت**ر
.
ساره::متخفيش انا عارفه بعمل اي ثم انا مرفعتهاش يعني قوي ده مالك مش الصقر رضوان
.
دخل صقر ورمقهم بنظره ناريه فخافت الفتيات وعادوا الي عملهم
.
.
....................
حل المساء ودقت الساعه ١٠ مساء وبدات وهج تلملم حقيبه الظهر خاصتها للذهاب الي منزلها بعد انتهاء عملها
.
سهام::متيجي اوصلك
.
وهج::لا الله يخليكي مش ناقصه سألت اخوكي
.
سهام بضحك::اخص عليكي دا حتي بيلمح انه معجب بيكي
.
وهج::لا يلمح بعيد قولي لخوكي اني خارج نطاق الخدمه
.
سهام::ههههههه ماشي سلام اشوفك بكره
.
وهج وهي تلوح لها ::ان شاء الله
.
.
اخذت تدندن بأغانيها المفضله وهي تأكل الايس كريم الخاص بها ولم تنتبه ان الشارع اصبح خالي من اي بني ادم
.
وهج وهي تنزع السماعه::اوبااا امال المكان قلب صحرا كدا ليه وايه السلسله دي وقعت من مي........
.
لم تكمل جملتها الا واصوات ض*ب النار **ت اذنها
.
تلفتت بخوف::اقسم بلله ما عملت حاجه هو في ايه
.
لم تشعر سوي بيد تسحبها وتجري دخل بها شارع ضيق ووضع يده علي فمها واشار لها ب**ت التام ظلت هي تنظر لعيناه السوداء وملمس يده علي وجهه وتتوعده بعيناها
.
(وحياه امي مهسيبك ازاي تسمح لنفسك تمد ايدك وتحطها علي وشي)
.
.
افاقت من شرودها وهو يسحبها ويعود للركض بسرعه
.
وهج وهي تلهث::تعبتني الله يتعبك
.
لم يهتم لها وواصل الركض الي ان وصل الي منزل صغير ادخلها به
.
بعد ان هدأ وتأكد من اختبائهم جيدا
.
وهج بعصبيه::انت يا عم باتمان انت ازاي تسمح لنفسك تمسكني وتجري بيا كدا انت مش مؤدب ولا ايه
.
لا يوجد رد
.
وهج استشاطت غضب من تجاهله لها::انا هخرج بس انت لازم تعتذرلي
.
لم يعيرها اهتمام وكان يعبث في هاتفه
.
وهج::يا باااااي مترد عليا يا عم المتنكر انت
.
صوت غليظ وغريب خرج من خلف الكمامه السوداء مثل ملابسه التي كان يرتديها
.
القناص بصوت شامخ::تقدري تخرجي والي حصل انسيه
.
وهج وهي تقلد اسلوبه::تقدري تخرجي والي حصل انسيه انت فاكرني خايفه ولا ايه انا عيزاك تعتذرلي يلا
.
سحبها من يدها وخرج بها خارج المنزل لمحت سياره قادمه بها فتاه
.
الفتاه::اوامرك يا فندم
..
تمتم لها ببعض الكلمات ثم وضع وهج بلسياره وعاد للمنزل
.
وهج بعصبيه::انا عايزه افهم.....
لم تكمل جملتها لان الفتاه رشت م**ر في وجهها
.
.
....................
.
.
في الصباح استيقظت وهج وفركت عيناها بتعب
.
وهج وهي تفرك عيناها::يختتتتتتااااي حلم فظيع كان ناقصه جاكي شان وجيمس بوند
.
ولكنها توقفت عندما كانت تبعد شعرها عن وجهه ووجدت سلسله في رقبتها نظرت لها ثم ابتعلت غصتها::يعني ده مكنش حلم
.
.
.
..............