الفصل الثاني من #اسيره_بموافقه_ابي
و قد رجع محمد الي بيته مع عائلته
و مر اسبوع لديه بدون احداث ملحوظه فهو في حياته الروتنيه من العمل الي احيانا النادي مع ابن خالته و اصدقائه و من ثم الي البيت لا يفعل شي جديد من وقت وفاه نرمين و هو اصبح كتوم للغايه و منغلق علي نفسه عصبيته زادت و كانها اخذت روحه و ضحكته معه فهي شكلت فتره بعمره لم تكن هينه و ستترك اثر به حتي نهايه حياته
________________________
في بيت الحاج ابراهيم
موده بتذمر كعادتها : يعني قوليلي يا خالتو انا اخر مره خرجت فيها كانت امته
سمر بصراحه لم تستطع الكذب فيها : من بدري بصراحه مش هكدب عليكي او انافقك انتي فعلا بقالك كيتر مخرجتيش
موده باصرار علي موقفها : يعني احنا فعلا عايشين في سجن لا خروج بنخرج
و لا تعليم بنكمل اومال احنا عايشين ليه في حياتنا قوليلي
فكانت اختها هبه جالسه تحمل ابنته النائمه فهي لم ترد تعلم ان اختها عندما تفتح محاضراتها كام تسميها
لن تنتهي منها الا عندما تستنفذ طاقتهم دون جودي فانهم يعيشون في امر واقع فان والدهم ابراهيم لا يسمع لاحد غير نفسه
هبه بانزعاج من حديث موده الذي لا يتغير كل يوم نفس الشي حتي اصبح روتين يف حياتهم
- يوووووه هو انتي مش هتخلصي من حواراتك ديه يعني وله ايه ؟!!
انتي عارفه ان محدش بيقدر يمشي كلمته علي بابا و اللي عايزه هو اللي بيمشي
و كمان انتي عارفه انك مش عايزه مجرد اسمك يتكتب في الجامعه و ان عايزه
تنطلقي و ده شي مش هيوفاق عليه بابا مهما حصل فبلاش توجعي دماغك و توجعي دماغنا
علي الفاضي اللي في دماغ بابا في دماغه و مش هيتغير مهما عملنا فملوش لازمه
موده بضيق : يعني هفضل مستسلمه لقدري انا مش عارفه بيعمل معانا كده ليه
هبه بلا مبالاخ : ولله الاحسن اول عريس يجيلك تتطفشي من هناااا زي ما انا طفشت
سمر بانزعاج من كلام هبه :احترمي نفسك يا بنت ايه طفشتي ديه مش للدرجاتي
لاحظوا انكم بتتكلموا قدامي اومال من ورايا بتقولوا ايه
موده بكلام جارح :سيبها حضرتك لما طفشتي زي ما انتي بتقولي اتجوزتي ابن عمك اللي كلنا عارفين انه ميت فيكي و بيحبك من زمان فمتعمليش علينا انك عايشه ضحيه و النبي
حتي تعليمك انتي حتي مفكرتيش تحاربي و كنتي عايزه تفضلي قاعده في البيت يعني انتي متظلمتيش و بعدين انا عمري ما فكر اهرب من الواقع باني اروح لواقع العن من الاول
سمر لاحظت ان هبه تضايقت من كلام موده
- موده انتبهي علي كلامك و شوفي انتي بتقولي اييه !!!!!!!!!!!!!
هبه بحزن : اصل هي بتعافر في حاجات مش هتحصل يعني امته يا خالتو في حاجه بابا عملها علشان احنا عاوزينها مثلا مفيش هو اتغير من سنين?
انا طالعه شقتي
و ذهبت هبه
سمر بحده : يعني انتي كان لازم تتطولي ل**نك اللي عايز قطعه ده هتلاقيها زعلت
موده بانزعاج من نفسها فهي شعرت بحماقه غير طبيعيه
- انا قلت الحقيقه هي بتحاول تعيش انها ضحيه معانا بالع** ديه اكتر واحده عملت اللي هي عاوزاه
سمر بحده شديده : ديه اختك يعني تراعي مشاعرها كمان شويه تتطلعي تعتذري ليها و ابقي اتكلمي باسلوب احسن من كده شويه و بعدين هبه احنا عارفين انها برضو انفرض عليها حاجات كتير و ربنا عوضها باحمد و بعدين هو الدين قالك انك تضايقي اختك كده يعني فين محاضراتك اللي قاعده تقولهالنا و ديه اخر مره يا موده هعديلك الموضوع ده اوعي في يوم من الايام تجرجي اختك بالكلام
موده و قد ندمت فهي شعرت حقا بحجم خطئها
- حاضر يا خالتو
مكنش قصدي اضايقها والله انا عارفه اني لما بكون متعصبه بقول كلام انا باندفاع من غير حساب
سمر حاولت ان تهدي نفسها
- عارفه يا حبيبتي ربنا يخليكم لبعض بس برضو تطلعي تراضي اختك قبل ما جوزها يجي
موده باستسلام : حاضر يا ماما
فاطمه و هي تتصفح احد المواقع علي هاتفهاا
فاطمه بفرحه عارمه و بصوت عالي : دودو?
موده باستغراب : ايه
ثم اكملت بسخريه : انا قاعده جنبك بتنادي عليا من اخر الشارع في ايه
فاطمه و هي تقرا شيئا من علي الهاتف : اليكي عزيزتي برج الجدي مفاجأه قادمه في هذا الشهر ستقلب الموازين
و ستعلمي جيدا انك ما تطلبيه دائما و تريدينه سوف يتحقق
في لمح البصر اتركي الامور تمشي كما يجب ان تكون
سمر باانزعااج : مش هتبطلي هبل يا مقصوفه الرقبه انتي قولتلك الابراج ديه حرام
لا يعلم الغيب الا الله
فاطمه بتوتر : و نعم بالله بس ساعات بتحصل حاجات صدف
سمر: اد*كي قولتي صدف لكن كلامهم مش حقيقه
موده بياس: سيبك منها يا خالتو اصلااا كل شهر بتقولي كده و الحمدلله حياتي ببتغير من الاوضه
للبلكونه لمثلا المطبخ فعلا حياه رائعه?.........
______________________
و كانت نهله في بيتها و جاء اخيها يوسف ليجلس معها و يطمئن علي احوالها
يوسف: عامله ايه
نهله : بخير يا ابيه يوسف و انت
يوسف: بخير يا حبيبتي
مش محتاجه حاجه كده وله كده نقصاكي
نهله بخجل:لا يا اخويا ربنا ما يحرمنيش منك
يوسف: قولي متت**فيش
نهله:لا والله ما عايزه حاجه ربنا يخليك ليا يارب لو عوزت حاجه هقلك اكيد
يوسف: ايه اخبار ابراهيم معاكي
نهله:عادي الحمدلله بيسال عني و كده
يوسف: هااا لسه بيفاتحك في موضوع الجواز صح
نهله باحراج : اه يعني ديه الحاجه الوحيده اللي بضايقني منه
يوسف: معلش يا حبيبتي هو بيفكر كده بس هو مش قصده يضايقك اكيد ده انتي اختنا حته مننا
و بعدين كل شي نصيب و هو اكيد بيكلمك كده علشان عايز يطمن عليكي
نهله: ربنا يخليك انا مفيش حاجه مضيقاني اكتر من موده و فاطمه مظلومين اووي اخوك اتعير قوي عن زمان
يوسف:هنعمل ايه منقدرش نتكلم او نحكم بحاجه لانهم عياله انا بحاول ولله انصحه كتير بس هو ودن من طين وودن من عجين
نهله: ربنا يهديه يارب
يوسف: يااارب
و قام
يوسف: عايزه حاجه يا حبيبتي
نهله:لا شكراا ربنا يخليك عايزه سلامتك كنت خليتك شويه معايا انت عارف ان ماما عند خالتو
يوسف: لا والله انتي عارفه ان لسه جاي من الشغل و بحب اعدي عليكي كل يوم قبل ما اطلع الشقه تعالي باتي معانا بدل ما تقعدي لوحدك
نهله: انا مش لوحدي يعني انتم معايا في نفس العماره و بعدين انا ورايا تلخيص ابحاث
يوسف:تمام انا فوق لو عزتي حاجه اطلعيلي فورا او اتصلي بيا
نهله :تمام?
_______________
بعد مرور اليوم و كان ابراهيم في غرفته كان يغتسل و بدل ملابسه ثم خرج ليجد سمر واقفه و يبدو علي وجهها علامات الغضب و عاقده ساعديها
ابراهيم:استر يارب ايه الوش الخشب ده
سمر:والله من االي شايفاه ميخليش وشي يبقي غير كده
ابراهيم:و ايه اللي انتي شايفاه يا ام العريف
سمر: شايفه بناتي مقهورين بسببك و بسبب تحكماتك
ابراهيم: هو احنا مش هنخلص من الموال الاغبر بتاع كل يوم ده
سمر:لا موده كل يوم مقهوره و بقالها سنه كابته في نفسها و ساكته و نفس المصير هنعيشه قريب مع فاطمه لانها نفس شخصيه موده
ابراهيم:انا بحميهم من نفسهم انتي سمعتي حالات الا****ب اللي بتحصل لبنات الجامعات و اللي بيمشوا علي حل شعرهم و اللي بتستغفل اهلها و البلاوي اللي بتحصل
سمر:يووووووه مش هنخلص بقا من الاسطوانات ديه االي مكتبله يتاذي هيتاذي ختي لو هو علي سريره
بسم الله الرحمن الرحيم
قُل لَّن يُصِيبَنَا إِلَّا مَا كَتَبَ اللَّهُ لَنَا هُوَ مَوْلَانَا ۚ وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ
افهم معني الايه انت حجيت بيت ربنا
ابراهيم:سمر علشان منتخانقش انا حر في بناتي و عيالي و هربيهم زي ما انا شايف انه صح اطلعي انتي منها بس
سمر: لا انت مش صح انت راجل متعلم عيب عليك لما تفكر بالشكل ده و بعدين اختي الله يرحمها و كانت مراتك و كانت متعلمه برضوو خريجه جامعات زيك و انا نفس الكلام ايه بقا بتعمل مع عيالك كده ليه
ابراهيم: زمان غير دلوقتي مفيش حاجه مضمونه
سمر: انت مش بتحمي عيالك كده انت بدمرهم لولايا كان بناتك مشيوا في طرق غلط
ابراهيم بغضب: هو حد يستجري فيهم يعمل حاجه ده كنت دفنتهم
سمر: ده فهمك انت
انا بصلح و انت بتخرب البنات لما يعملوا كل حاجه غصب عنهم هتربيلهم عقده نفسيه هيجي وقت مش هيسمعوا فيه كلامنا نهائي
اه بناتك بيسمعوا كلامك خوف و بيريحوك خوف برضو لكن انا اللي بحاول اقنعهم و احببهم في دينهم بس انت بقا اللي بقالك سنين تفكيرك اتغير عن زمان البنات دول رزق و لولايا و توجهاتي الحلال و الحرام و الصح و الغلط كان الله و اعلم ممكن يحصل ايه
ابراهيم: انتي هتخليني اشك فيهم
سمر و زفرت بضيق: انا بقالي ساعتين بتكلم و انت دماغك برضو متركبه شمال
يعني ده اللي فهمته منكلامي
لله الامر من قبل و من بعد
و كانت ذاهبه
ابراهيم: رايحه فين
سمر: رايحه ادعي ربنا يهديييينااا
_________________________
ياسمين دخلت غرفه محمد اخوهاا
ياسمين: اهلا اهلاا باهل الجونه
محمد: اهلا بيكي??
ياسمين:مش كنت تاخذ اختك الغلبانه معااك
محمد:هو انا كنت رايح اتفسح و اعمل شوبينج انا كان ورايا شغل يا اغ*ي اخواتك
ياسمين: بطل غلط ده انا كنت جيبالك اخبار بتحصل من وراك
محمد:ايه
ياسمين: مش هقول ?
محمد: بت ورينا مين اللي هينقذك من مصيابك و يجيلك الجامعه بعد كده ابقي اتصلي ببابا قوليله انا اتخانقت مع ديه و اتعملي رفض
و اتنيلي بقاا عيشي حياتك وريني مين هيروحلك
ياسمين جلست بجانبه و نامت علي كتفه : يووووه انت قفوووش اووي يا محمد في ايه مش كده يا اخي
محمد: صحيح ديل الكلب عمره ما يتعدل
ياسمين: مممممم بس يا كبير الاسبوعين اللي سافرتهم حصلت فيهم حاجات كتير و منهم في قرار جواز ليك يا معلم و هتتدبس قريب و هنقول و عريسنا حلو و النعمه حلو عروسته اهي قموره اهي
""" و قامت ترقص و هي تغني بالنهايه ??? """
محمد:نهارك اسود مش فايت
ياسمين: يوووه انا فاعل خير انا مالي
محمد: انتي عرفتي منين
ياسمين: طراطيش كلام من اختك يسرا
محمد: و مين العروسه
ياسمين: معرفش
انا كل اللي اعرفه انا بابا قرر و مدام قرر يعني هنشيل احفادك قريب?
محمد: حد من العيله ؟!
ياسمين: هو البعيد ايه مش لسه قايله معرفش
محمد: طب برا يا بت انتي
ياسمين :مهوا صحيح خيرااا تعمل محمد تلقي
و ذهبت بعد ما القت كلامتها التي نزلت عليه كالصاعقه عليه
_________________
في غرفه الفتيات
فاطمه: ياله يا دودو بقا غنيلي.
موده:لا ياختي احسن ابوكي يسمعنا يقول صوتكوا عالي ليه و يزعق و يدشملنا و هي مش ناقصه عكننه علي اخر الليل
فاطمه:غني يصوت واطي وكمان انا قفلت البلكونه و الباب كويس و هو اكيد مش هيسمعا انتي مش بتغني بمكريفون
غني اغنيه مسلسل ساره
صوتك بيبقي تحفه و احساسك روعه فيها
موده:و بتقوليلي ابطل كئابه اومال انتي تبقي ايه
فاطمه:ياله بقي
موده:احم احم ?? هقول تتر النهايه بس لان مش قادره و بفيس و البدايه طويله
فاطمه: قولي اي حاجه منك حلوه
و بنحبك يا دنيا بجد
و مهما تعملى فينا
بنصحى بشوق يفوق الحدّ
و نحضن بكره بإيدينا
و آه من بكره و عمايله
و آه م اللى الزمن شايله
و آه من حلم عالى لفوق
و لسه الكف مش طايله
يا دنيا دبت أنا فيكى
و توهتينى فى عنيكى
أموت لو عشت من غيرى
و أعيش لما أموت فيكى
با ارض الخوف يا لامانا
أمانة تسيبى جوانا
براءة طفل كان عايز يشوف الصبح ويانا
وجنب الشوك يعيش الورد
و ثقفت لها فاطمه و صفرت لها صفاره اعجاب??
فاطمه : بجد انتي مدفونه هنا ? انتي عندك مواهب كتير و مش بتعملي بيها حاجه يعني صوتك روعه ممتازه في دراستك عقلك ذري في الفيزياء بتعرفي ترسمي
موده: هنعمل ايه نصيبنا كده?