bc

العاجز والخادمه

book_age12+
25
FOLLOW
1K
READ
drama
tragedy
sweet
like
intro-logo
Blurb

البطل عاجز بسبب حادثه راح ضحيتها والده والدته عايش مع اخته أخته ماسكه الشركه مقاولات بتاعت بابها وهو بيتابع شغله فى البيت مع مقابلات العملاء بطلتنا والدها بخيل وسكاري لها اخت وام مريضه والدها بعد ما امها مرضت عايزه تسيب كليتها وتشتغل كل يوم ض*ب ومعاناة هى وامها واختها وبعدين بتشوف مشاقه مع البطل ونشوف بقى الأحداث

chap-preview
Free preview
ا البارت الاول من العاجز والخادمه
انا تعبت ما فيش فائده من زيارتي الى الدكتور كل مره نفس الكلام واظب على علاج وان شاء الله الدنيا هتبقى تمام انا عاجز مشلول ده نصيبي وانا راضي به انا خالد والدي والدتي متوفين سبب الحادثه واحنا راجعين من سنتين من حفله تخرج بتاعتي من كليه الهندسه كنا راجعين بالليل ما اخدتش بالي الطريق كان ضلمه وفي عربيه نقل مقابل دخلنا فيها والدي ووالدتي ماتوا في الحال وانا على هذا الكرسي اللعين من يومها ما ليش في الدنيا غير اختي ياسمين مخطوبه وصاحب عمري محامي المستشار شركتنا اللي ماسكاها ياسمين نفسي اقوم واقف على رجلي حاسس ان المسؤوليه كبيره على ياسمين مسئوليتي و مسؤوليه الشركه وكمان مش عايزه تتجوز غير لما تطمئني عليا واللي تاعبني اكثر ان ساعات بحس ب**ره وانا قاعد على الكرسي مش قادر اشوف نظارات شفقه في عيون الناس ربي لا اعتراض سمعت طرقات على الباب دخلت ياسمين وابتسمت صبح صبح ضحكت على هذه الفتاه انها بالنسبه الى اختي وامي وحبيبتي ا تكلمت وقالت انا جايه اقول لك بتكلمك بسخريه لبنات عمي مرات عمي جايين النهارده ناس ملزقه ما عرفناش غير لما بابا وماما ماتوا بصيت عليها لقيتها حزينه حبيت اغير الموضوع قلت لها صحيح عندك حق بس انا اعمل ايه هم الوحيدين اللي بيسالوا علينا حتى لو وراهم حاجه ضحكت وقلت لها امال فين الولد علاء ما جاءش يفطر معانا ليه النهارده ردت وقالت انت عارف ان وراء محكمه النهارده عشان قضيه زين الشيمي اللي رافعها علينا بيقول أن احناء لعبنا في اوراق المناقصه بتاعت فندق شرم الشيخ قال لها ايه صحيح اخبار الشغل ايه ردت عليه تمام العمال شغالين وعمي اللواء منصور م**م يوم الافتتاح ان انت تقص والشريط رد عليها وقال لها الراجل ده محترم تحس ان هو زي والدي سندنا وظهرنا ردت عليه وقالت له بس عنده بنت يا اعوذ بالله تنكه تناكه شايفه نفسها قوي قال لها قصدك ما هي دي بنت شيك وجميله وذكيه ابتسمت بخبث وقالت له السناره غمزت ولا ايه رد عليها وقال لها مين اللي تفكر تعيش مع واحد هيفضل طول عمره على كرسي قالت لي ما تقولش كده وبعدين دكتور طمئنا وقال لنا ان في لك عمليه ان شاء الله هتبقى كويس حست انه حزين حبه تغير الموضوع قالت له انت الف واحده تتمناك شاب عيونه زرقه واد مز بعضلات انما ايه هيححح على الله علاء اسمعك قالت له اسكت ما تفكرنيش كل ما يشوف موظف واقف معايا في الشركه تحس انا عايز يرفدوا يا باي سمعت طرقات على الباب قال لها ادخلي يا دادا سعاد دخلت وصبحت عليهم وقالت لهم ان الست علا والست دينا امراه عمهم ناهد تحت قال لها ماشي يا دادا احنا نازلين اهو شوفوهم بس اشربوا ايه هزت دماغها ومشيت ياسمين وقالت يا باي وهو ضحك عليها وقال لها تعالى يلا ننزل نشوفهم حركت الكرسي وباخوها وتوجهه الى الاسانسير لكي ينزل فيه الى الاسفل اتكلمي انت ياسمين بسخريه اهلين اهلين مرات عمي اهلين اهلين بنات عمى حبيت غير الموضوع وتكلمت ورحبت بيهم ناديت على دادا سعاد وقلت لها جهزي الغدا النهارده عشان يتغدوا معنا النهارده ردت مراه عمي ما فيش داعي يا حبيبي دينا بنتى كانت عايزه تشوفك كانت محرجه تيجي لوحدها عشان احنا عارفين ياسمين بتبقى في الشركه رديت ياسمين وقالت طب معلش بقى هاسيبك عشان انا ورائي حاجات كثير في الشركه نزلت لمستوى اخوها وهمست في ودنه وقالت له ربنا يعينك ضحك ومسك ايديها وقال لها ما تقلقيش عليا بعد ما ياسمين خرجت تكلمت ناهد انا كنت عايزه اقول على حاجه بس خايفه تفهمني غلط قال لها لا قولي قالت له انا سمعت ان يعني المهم يعني خلي بالك من مالك قال لها في يعني قالت له الياسمين وخطيبها بيخسروا صفقات مقابل فلوس قال لها ياسمين عندي خط احمر هي هي وصاحب عمري وكل ما املك لها وبعدين الشركه مش بتخسر حاجه غير بتبقى خارجه عن ارادتنا انا قاعد هنا وعارف اللي بيحصل في الشركه كويس قوي يعني مثلا عم علاء المصون مدير الحسابات بشركتى وشركه اختي اللي عينته اكراما لوالدي سمعت أن في ض*ب اوراق فواتير وانا ساكت وبعدي باقول مش مشكله ان جاءت على خمسة عشره عشرين خمسين ألف باقول عادي مش مشكله بس بمزاجي بس وقت الحساب هيبقى في كلام ثاني ردت وهي متوتره ايه الكلام ده اللي قال الكلام ده كلام غلط كذاب عايز يوقع بينك وبين عمك اللي بيحبك وبتمنى لك الخير قال لها انا كنت ساكت وعارف ما حدش بيوقع ولا حاجه بس لغايه اختي لا ردت علا وقالت حقك يلا يا ام ما نمشي احنا اسفين عندك حق كل واحد عنده اهله ما يحبش احد يهنئهم احنا اسفين لتاني مره يلا يا ماما يلا يا دينا ردت دينا وقالت بمياصه انا لسه ما قعدتش مع خالد علا شدتها من ايه ده وقالت له احنا اسفين لتاني مره معلش بقى احناء بيستاذن عشان وراءنا مشاوير وخرجوا رد مع نفسه قال هو الواحد بيستحملكم عشان خاطرك يا علا انت واحده غيرهم خالص ربنا يوفقك ورجع دخل اوضته على الجانب الاخر نجد بنت تنكمش على نفسها واخذ اختها ذات السبع سنوات في حضنها ودموعها زي المطره وهي شايفه امها بتنض*ب من ابوها عشان يضغط عليها تسيب كليتها وتشتغل وتجيب له فلوس عشان يشرب بها و اخيرا تكلمت وقالت له سيبها وانا اعمل لك اللي انت عايزه امها قالت لها لا بص لها بخبث وقال لها عايزه ترحمك انت مش عايزه ترحمي نفسك قال لها قدامك لغايه بكره اجي لاقي فلوس وتنسى حكايه الكليه دي خالص عشان انا بافكر اشوف لك عريس بتريش كده يرحمنا من اللي احنا فيه وانا مش هتكبر اربى وفي الاخر ما لقيش حق تعبي ردت امها من وسط المها انت مش مكفيك تعبي معك السنين اللي فاتت وشغلي هنا وهنا عشان بناتي مايشوفوش اذيه منك وفي الاخر برده عايز تؤذيهم زي ما اذيت امهم يا شيخ روح منك لله طب انا وماشي طب وبناتك ما فيش رحمه ض*بها بالرجل في بطنها قال لها ده اللي عندي بنتك تطلع تشتغل وتصرف علي بدل انت ما عدتيش قادره ومرضتى وما عادش منك منفعه بنتك بقى بدالك عرفيها بالناس اللي كنت بتشتغلي عندهم قالت له انا مش هين بنتي قال لها انت حره المهم ارجع لاقي فلوس جاتكم الق*ف ومشىى تكلمي تشهد وقالت لها ما تقلقيش يا ماما انا بدور على شغل ان شاء الله هتلاقي ردت والدتها وقالت لها لا انت هتطلعي دكتوره زى ما اتمنيت قالت مش مشكله يا ماما اشتغل لغايه ما تخفي وبعدين ارجع كليه ثاني هاجل السنه دي ردت والدتها وقالت لها على عيني يا بنتي بس بجد مش قادره قالت لها ولا يهمك يا ماما المهم تبقي كويسه خرجت شهد تدور على شغل هى ماشيه سرحانه خبطتها عربيه و نزلت من عربيه شابه جميله اخذتها بسرعه المستشفى وبعد ما فاقت طمنيت عليها البنت قالت لها انت اللي كنت ماشيه سرحانه ردت شهد وقالت لها انا اسفه حقك علي ردت البنت بابتسامه جميله المهم انا اطمنت عليك انا كنت قلقانه جدا بس ممكن اعرف مالك قالت لها ما فيش قالت لها اعتبريني اختك قولي لي ما لك قالت اصل انا كنت بادور على شغل من الصبح مش لاقيه البنت حاست بحزنها وقالت لها انا كمان كنت بدور على واحده تقعد مع اخويا تنظم له مواعيده تشوف مواعيد علاجه هو انت ى بتدرسي ايه شهد قالت لها انا في كليه صيدله البنت اندهشت قالت لها انت صغيره قوي طب كويس انا عايزه احد يكون فاهم وعارف الادويه ونظامها ومواعيدها فان اخويا يعني على كرسي بسبب حادثه عايزه احد يهتم به لان بيبقى بره طول النهار ببقى قلقانه عليه اديتها العنوان وقالت لها بكره على الساعه ثمانيه تكوني موجوده وقالت لها انا اسمي ياسمين شهد ابتسمت شكرتها قلت لها بكره هاكون عندك ياسمين فتحت شنطتها قالت لها ده مبلغ صغير خليه معكى شهد حاولت ترفض لكن ياسمين اصرت ياسمين خرجت وانا الدكتور اطمئن على وخرجت روحت لقيت والدي وحرام يتقال عليه اب وما يعرفش حاجه عن ال ابوه قال لي شرفت اكيد ما لقتيش شغل اللي زيك ما يعرفش يعمل حاجه طلعت من شنطتي فلوس واديتها له قلت له ما لكش دعوه بامي ولا اختي قال لي طول ما انت فاهمه دماغي مش هاجي جنبهم وسابنا وخرج زي كل ليله كان بيجي ياخذ منامي الفلوس ويرجع وش الصبح سكران امي تكلمت وقالت انت جبت الفلوس دي كلها منين طلعت باقي الفلوس من شنطتي واديتها لها وحكيت لها على اللي حصل ردت وقالت ليه اخرتها هتشتغلي خدامه من دكتوره الخدامه قلت لها لا انا هشتغل زي ممرضه وبعدين انك تخدم مريض فيها ثواب قالت لي طب وكليتك قلت لها مش مشكله اجلها السنه دي لغايه حوش قرشين ونمشي ونسيب له البيت امي بصت لي بصت حزن وتكلمك وقالت انت هتبدا شغل من امتى قلت لها من بكره قالت ربنا يوفقك يا بنتي وينول لك كل اللي تتمنيه واشوفك احلى دكتور ه ثاني يوم الصبح قمت على الساعه سته صليت ودعيت ربنا كثير وانا بعيط ربنا يصلح يصلح حالنا انا وامي واختي ويهدي والدي مهما كان والدي قرات الورد بتاعي والبست دريس اسمر منقوش نقش بسيطه وخرجت لقيت ماما حضرت الفطار قلت لها معلش ما ليش نفس افطر قالت لي مش هينفع يا بنتي فطرت حاجه بسيطه عشان خاطر ماما بسيطه عشان خاطر ماما ودعتها وقلت لها انا ما اعرفش نظام الشغل ايه هابات او ارجع مش عارفه بس ده رقم التليفون للانسه ياسمين اديته لي لو انت عايزه حاجه ابقي كلميني عليه لغايه ما اشتري تليفون بدل اللي ابويا **ره سلام يا امي وخرجت قالت لي ما احفظ الله يا بنتي وصلت على باب الفيلا قلت للحارس ان الانسه ياسمين مستنياني قال لي انسه شهد قلت له اه قال لي تفضلي هي فعلا مستنياكى دخلت ولقيتها واقفه تستقبلني ولقيت جنبها شاب قاعد على كرسي متحرك لقيت نفسي تلقائي ببص على الشاب شكله جميل جدا وسيم ورشيق وعيون زرقاء و بعضلات استغفر العظيم يا رب ايه اللي انا باقوله ده كلمتهم قلت سلام عليكم ردو السلام علىا ردت ياسمين وقالت دي يا خالد اللي كلمتك عنها امبارح بنت طيبه جدا ومحترمه وده شهد وده يا شهد خالد اخويا لكلمتك عنده امبارح انت اكيد كان اتفقنا انت عارفه انت هتعملي ايه انا مضطره اخرج عشان عندي شغل ودادا سعاد هتقول لك تعملي ايه ده ده سعاد ده سعاد قالت لها ايه يا حبيبتي هات لها خذي انسه شهد هتبقى مسؤوله عن خالد وعن علاجه تنظيم مواعيده عشان انت عارفه ان في عملاء بنستقبلهم هنا في الفيلا رد دادا سعاد وقالت طيب يا بنت تعالى تعالى يا بنتي اما اعرفك على الفيلا واقول لك هتعملي ايه شهد راحت معها ياسمين جاءت كلم خالد لقيته سرحان خالد انا ماشيه مالك سرحان في ايه قال لها ما كانش له لازمه تجيبي حد مداده سعاد مش مقصره قالت له ده ده سعاد ما تعرفش حاجه في تنظيم المواعيد وبعدين ده ده سعاد كفايه عليها شغل للبيت والطبيخ انا عايزه احد متفرغ لك انت ياخذ باله منك انت انا ببقي في شغلي و شايله همك معلش ريحني دي قال لها حاضر روحي انت ما تشغليش بالك بي وسلمي لي على علاء باسيتو من خدوا وقالت لي ماشي مش عايز حاجه اجيبها قال لها لا سلامتك هي مشيت وهو داخل اوضه المكتب ونده على داده سعاد قال لها اعملي لي قهوه شهد خذت القهوه ودخلتها المكتب حطيتها على الترابيزه المكتب الله قربي انا عايزه اقول لك على حاجه قربت وهي متوتره قل لها بس قربي كمان كده قربت منه مسكها من جامد من ذراعها قال لها النظره قال لها النظره اللي كنت بتبص ها لي اول ما دخلت بصه شفقه انا احسن منك على الاقل مش جاي اشتغل خدامه عند حد جاءت تتكلم قل لها اسكتي روحي شوفي وراكي ايه واعملي المطلوب منك بالضبط وياك اشوفك أصرت فى حاجه انت جايه تاخذي فلوس بتعملي المطلوب منك ماترفعش عينك في احد مفهوم هزت راسها ودموعها على خدها وخرجت شافت المطلوب منها ومواعيد الدواء وباقيت تتعامل بحذر معه خلصت شغلها وروحت نامت عشان تهرب من الام هو تعبها حزنها **ره نفسها وثاني يوم الصبح عملت المعتاد بس راحت بدري عشان عشان ميعاد علاج الصبح بدري دخلت عملت فطار مع داده سعاد وجهزوا على السفره ودخلت تنادي على ياسمين هات لها انسه ياسمين السفره جاهزه قالت لها حاضر وبعدين بلاش انسه دي انت اختي خليها ياسمين بس قالت لها مش هينفع قالت لها بس انا اسمي ياسمين بس بعدين فرق بيننا مش كبير انت زي اختي الصغير ه خلي عمي صابر يصحى خالد ويساعده في لبسه لغايه ما أنزل راحت شهد تعمل كده نزلوا كلهم على الفطار ياسمين قالت لي شهد تعالى افطري معنا شهد قالت لها لا انا فطرت قالت لها بس تعالى قعدت معهم على الفطار وما رفعيتش عينها في عينه خالص اتكلموا معها وهي حاطه وشها في طبقها فهو زعل عليها قوي وحس زودها معها امبارح وهي ممكن ما تكونش قصده دخل علاء عليهم وبص لاقى هي ياسمين قالت له بس ما كانش لسه شافها بتكلم بتضحك ده احنا عندنا ناس حلوه تفتح النفس على الفطار خالد حس نفسه متضايق من علاء من كلامه وياسمين تضايقت من طريقته فهو حسب ياسمين في حد بيزود عشان بتيجي تقول له انا اعمل اللي انا عايزاه لما تيجي تقف مع حد هو بيبقى متضايق وهي مش مقدره ده ان هو بيغير عليها وبيحبها اكثر من نفسه فحب يضايقها اكثر الله والقمر بقى اسمه ايه ياسمينا تكلمت وقالت خلاص بقى يا علاء سيبها ما تحرجهاش هي لسه ما اخدتش على هزارك وبعدين تكلمت مع اخوها وقالت له اللواء منصور هيجي هو ما هي اتغدوا معانا النهارده قال لها ماشي شرفني انا من زمان ما شفتوش وانت عارفه انا باحبك قد ايه اتكلم علاء وقال وما هي جايه اللهم صل على النبي خالد ابتسم ومال على اخته وقال لها انا عرفت انت ما بتحبيش ماهى ليه قالت له لا والله انت عارف ان علاء بيهزر وبيحب يضايقني عشان ما افشل مع الموظفين لكن ما هي فعلا مغروره انا مش بحبهاش انا بكره طريقتها في التعامل مع الناس انت الوحيد اللي مش شايف كده قال لها ماشي خلي داده سعاد تعمل الاكل اللي عمى منصور بيحبه كلمت ياسمين وقالت يلا يا علاء عشان ما تتاخرش عن الشركه بص علاء على شهد وقال باي باي يا قمر هي وشها احمر اتكلم خالد بنرفزه وقال له خلاص بقى يا علاء بقلم وزه محمد رهف شهد عملت القهوه و اخذت العلاج ودخلت اوضه المكتب له تعطيه علاجه وهي خارجه اتكلم وقال انا انسه شهد من فضلك كلمه وقفت مرفعيتش عينيها قال لها انا بعتذر عن اللي حصل امبارح قالت له حصل خير بس انا كنت عايز اوضح حاجه لحضرتك انا لما كنت داخله ببص على حضرتك انا حاسه اني شفتك قبل كده عشان كده كنت ببص جامد يعني مش شفقه ولا حاجه وبعدين انا عارفه ان انت قلت كلام صحيح يعني انا جاي هنا اشتغل مش جايه اعمل حاجه ثانيه و ابص على حاجه ثانيه ممكن بعد اذن حضرتك اشوف اللي ورايا قال لها ماشي بس المهم ما تكونيش زعلانه هي بينها وبين نفسها يا ريت الزعل كله ازاي يزعل حضرتك وبعدين هتيجي على حضرتك يعني ما الدنيا كلها مزعلاني هزت راسها له وقالت لي بعد اذن حضرتك قال لها ماشي خرجت من عنده دخلت المطبخ مع ده سعاد احضر معها عشان العزومه وهي حاولت انها ترفض تقول لي يا بنتي اخرجي وانا خلصت رديت عليها قلت لها لا انت زي امي وانا باحب اساعد امى ميعاد الدوره بتاعه خبطت على باب اوضته ودخلت اول ما شافني ابتسم اعطيته العلاج وجئت امشي لقيته بيقول لي تعالي اقعدي شويه قعدت وانا متوتره وحط برده وشى فى الارض قال لي في مالك اكيد لسه زعلانه قلت له لا والله قال لي انت بتدرسي ايه قلت له انا اخر سنه في صيدله لقيته اندهش قلت له انا اجلت السنه دي قال لي ليه قلت له ممكن احتفظ بااسبابى قال لي انا مش هضغط عليك وزي ما ياسمين قالت لك احنا اخوات اي حاجه محتاجاها ما تتردديش اطلبيها حوالي الساعه ثمانيه بالليل جاءت المفروض اني امشي لقيت جرس الباب بيرن و عم صابر رايح يفتح باب بص شوف مين لقيت الدكتور مهاب المعيد بتاعي في الكليه هو وباباه لو منصور شفته قبل كده مره كان جاي له الجامعه عشان ماهى اخته كانت عامله مشكله مع احد من زمايلنا شافني اتصدم قال لي ان سالت عليك كثير انت ما عدتيش بتحضري ليه لقيت خالد بيقول لي هو انت تعرفها قالوا دي طالبه عندي واحسن الطلاب عندي احترام وادب واخلاق ا متياز عادي على السؤال ثاني قال لي شهد انتي بتعملي ايه قلت له يا دكتور انا شغاله هنا قال لي ازاي قلت له ممرضه البشمهندس خالد قال لي طب والجامعه قلت له اجلتها السنه دي قال لي ليه قلت له في ايه يا دكتور انا طالبه عندك مش وكيل نيابه وتحقق معي بصيت عليه لقيت له بيبص لي جامد وعينيه فيها غضب جئت عشان امشي دخلت اخته العزيزه لقيتها دخلت على وشها الصدمه اول ما شاف*ني وقالت ايه ده السفيره عزيزه شهد عاش من شافك تكلمت وقالت لي انت بتعملي ايه هنا رديت وانا عارفه اللي هيجرا واللي هتقوله عارفه فضحتى هتبقى في الجامعه وعرفت ان مش هاعرف ارجع ثاني الجامعه وان امل لوالدتي فيا راح انا باشتغل هنا ردت وقالت بتشتغل ايه يعني خدامه بجد البرنسيسه شهد تشتغل خدامه اللي ما حدش بيعرف يكلمها في الكليه لا شاب ولا بنت لا عامله فيها محترمه وبنت ناس لقيت مهاب قل لها ما هي احترمي نفسك هي مش بتعمل حاجه غلط هي بتشتغل من مرضه هنا هي مش بتعمل حاجه غلط انا عن نفسي فخور بيها جدا واخيرا خالد رد وقال لها حد يهين حد في بيتي كانه هينىء في ايه يا جماعه كل ده عشان ايه حته خدامه انت ازاي ماما بتتكلم معي كده عشان خاطرها هنا والدها اتكلم وقال لها احنا امتى بنتكلم مع الناس كده قال لها عيب واعتذر قالت له لا رديت انا وقلت ما فيش داعى يا فندم بس احب اقول لك حاجه يا انسه ما هي انا لا برنسيسه ولا حاجه بس انا ما بحبش اختلط بحد عشان كده على طول لوحدي وبعدين هو انا لازم اكلم شاب عشان ما بقاش تنكه او مغروره انا اديني والدتي ربوني على كده وانا عارفه ان ده غلط بصيت لي بصه حقد وقعدت حاطه رجل على رجل وقالت لي طب هاتي كوبايه ميه رد خالد وقال هي هنا ممرضه بتاعتي مش خدامه لأحد نده على احد من الشغالين نجيب ميه دخلت ياسمين وعلاء خطيبها من الباب رحبت بالضيوف لقيتي واقفه ساكته وباين على الحزن ما رضيتش امشي اول ما جاءت من الذوق يعنى اتكلمت وقالت لي ما لك طلع ما فيش ردت ما هي وقالت يمكن عايزه المرتب يزيد بسط لها ياسمين بس غ*يه وقالت لها وقالت لها شهد بنت محترمه جدا ما بتفكرش انا مش هاسمع لحد انه يكلمها كده لانه انا بعتبرها اختي فاريت كل واحد يلزم حدوده ياسمين ياسمين قالت انا اسفه يا عم منصور قال لها حقك يا بنتي انا غير راضي عن تصرفات ماهى شهد جاءت استاذن انها تمشي دكتور مهاب قال لها لا انا هاوصلك قالت له لا ما فيش داعي قال لها لا مش هينفع تمشي لوحدك بالليل رجعت ماهى كلمت داكده كتير ما ردتش علي اخته واخذ شهد عشان يوصلها وخالد حس في نار في قلبه مش عارف ايه سببها ومتضايق من مهاب جدا وجم علشا ن يجرجوا يتبع بقلم وزه محمد

editor-pick
Dreame-Editor's pick

bc

خيوط الغرام

read
2.2K
bc

روح الزين الجزء الثاني بقلم منارجمال"شجن"

read
1K
bc

"السكة شمال" بقلم /لولو_محمد

read
1.0K
bc

ظُلَأّمً أّلَأّسِـدٍ

read
2.9K
bc

احببتها فى قضيتى ❤️ بقلم لوكى مصطفى

read
2.3K
bc

قيود العشق - للكاتبة سارة محمد

read
7.9K
bc

شهد والعشق الأخر

read
1K

Scan code to download app

download_iosApp Store
google icon
Google Play
Facebook