#رواية / #بنت_الأصول / #البارت_الثاني

2313 Words
#رواية #بنت_الأصول #البارت___الثاني _________ راح قررب احمد باتجاه الباب واستقبل علي و هدى وسلم عليهم وأحمد بيقول لهدى ازيك ياهدى عاملة ايه نورتي الحفلة ردت هدى قالتله الحمدلله بخير وانتا عامل ايه يا استاذ احمد فرد عليها أحمد بتمتمة قال اممممم استاذ طيب . انا الحمد لله بخير تسلمي يا آنسة هدى فرد أحمد و قال نووورتوني يا جماعة اتفضلوا فرد علي قاله بنورك يا صاحبي البيت منور بصحابه يا ابو حميد مبروك علينا الصفقة يا صاحبي وربنا يوفقنا دايما يارب فرد احمد قاله الله يبارك فيك يا علوة مانتا ليك دور برضه في التعب ده والصفقة صفقتنا ولو شطارتك ما كانتش الصفقة تمت . فرد علي قاله الفضل لله يا صحابي انت برضه ليك الفضل بعد ربنا في نجاح الصفقة وإن شاء الله من نجاح لنجاح يارب لينا كلنا فرد احمد قاله يارب بإذن الله وقالهم اتفضلوا ادخلوا جوه يا جماعة وفضل احمد يتكلم معاهم وبوسط الكلام بدأ بتكلم مع هدى واخدهم الكلام لحد ما علي نده على احمد وقاله احمد فلان بيه وصل تعالا كدة شوية . و احمد اول ما شاف الشخص ده اتغير وشه تماما وبان عليه الغضب فاستأذن من هدى وراحله . احمد بغضب وهو بيجز على سنانه قاله انتا ايه اللي جابك هنا امشي اطلع برا والا مش هيحصلك خير ابدا . واحمد كان متعصب وغضبان جدا لما شاف الشخص ده وكأن شعلت نار تقريبا وكأنه شاف شيطان قدامه وقرب من الشخص ده ومسكه من يافة البدلة وقاله انتا لو ما مشيتش من هنا بالوقت هتشوف وشي التاني انتا فاهم . بالوقت ده الحرس بتوع الشخص ده كانوا عاوزين يطلعوا سلاحهم فالشخص ده شاور ليهم بعدم التدخل . فاحمد قاله خد كلابك واطلع بره بدل ما اخرجك متشال على اكتافهم . فالشخص رد قاله اهدى ياحمد بيه وبلاش تقول كلام انتا مش اده . فعلي لما شاف الموقف اتأذم اوي قال لاحمد اهدى يا احمد بلاش فضايح الناس خدت بالها وبداوا يتكلموا فرد الشخص و قال علي بيه معاه حقك اهدى يا احمد بيه انا مش جاي اعمل مشاكل انا جاي اباركلك على الصفقة الجديدة معقول تقابل ضيوفك بعصبية وغضب كده فرد احمد وهو قابض ايده من الغضب ووشه كان مليان شر قولتلك امشي اطلع بره بالوقت حالا لاما وديني مش هيحصل طيب . فرد علي قاله اهدى يا احمد مش كدة خلي الحفلة تعدي على خير فرد احمد قاله تمام يا علي خلاص هاهدى بس الشخص ده يطلع من هنا فورا والا مش هيحصله خير ابدا طوال ماهو قدامي كدة راح علي يتكلم مع للشخص وقاله لو سمحت من فضلك روح من هنا انتا عارف احمد وعصبيته فلو سمحت اقصر الشر وبلاش خناقات ومشاكل اتفضل من هنا وبعدين حضرتك ما حدش بعتلك دعوة وجيت حضرتك كدة بتجر بيها الشر وانت عارف انه احمد بيتعصب ويغضب لما بيشوفك بعد اذنك امشي رد الشخص قاله تمام .تمام انا كده كده هامشي بس صدقني هنتقابل كتير يا احمد باشا ومقابلتك الغير مشرفة ليا دي هاردهالك بس بطريقتي سلام يا بهوات _______ عند هدى كانت واقفة بتراقب الوضع من بعيد ومستغربة ايه كمية الكره اللي بين احمد والشخص ده فراحت تتكلم مع علي اخوها وتساله عن السبب هدى بتسأل علي وبتقوله في ايه بينهم ياعلي ايه الحكاية وليه احمد والراجل ده بيكرهوا بعض كده مس معقول تكون منافسة شغل بس رد علي قالها دي حكاية طويلة هقولك عليها بعدين خلينا بالحفلة دلوقتي تمام ردت هدى والفضول هياكلها قالت ماشي تمام ياخويا بس لما نروح لازم اعرف ايه الحكاية مش هاسيبك الا لما تحكيلي تمام رد علي قالها تمام ياحشرية بس مش وقته هاحكيلك اكيد بيوم .. ______ عند احمد وغضبه الكبير ده و هدى بصت عليه وقالت اروح اكلمه يمكن يهدى شوية ده عصبي اوي هدى ندهت علي الجرسون وقالتله جرسون . جرسون لوسمحت هاتلي عصير ليمون فرش حالا رد الشاب قالها امرك ياهانم فورا يكونةعند حضرتك وجابلها العصير عالفور اخدت هدى العصير وراحت لعند احمد وقالتله اتفضل العصير ده هيهد*ك اتفضل واهدى شوية العصبية مش كويسة وبعدين خليك بجو الحفلة انت ربحت صفقة كبيرة افرح بيها وانسى الزعل ينساك ولا ايه . احمد بصلها شوية واخد العصير منها وهو بياخده لمس ايدها وبص بعيونها وقالها شكرا على اهتمامك يا هدهد فهدى ات**فت جدا منه ووشها جاب ألوان و بقى احمر من ال**وف فاحمد قالها اسف اني قولتلك هدهد شكلك احرجتي كتير اني ناديتك باسم الدعل وراح احمد قايلها هدى اقولك حاجة بس ما تفهمنيش غلط انتي بصراحة جميلة اوي ياهدى جميلة في شكلك واخلاقك وزؤقك ورقتك جميلة في كل حاجة هدى تتمتم بخجل اممممممم وبابتسامة صغيرة قالت لاحمد شكرا على ذوقك يا احمد بيه فرد احمد وقالها ما بلاش بيه وباشا واستاذ دي خليكي زيي كده وقوليلي احمد بس زي مابقولك هدى دا انا حتى دلعتك وقولتلك هدهد كمان وأنتي بتقوليلي بيه واستاذ ردت هدى باحراج وتلعثم قالتله حاضر يا احمد ها كدة كويس رد احمد قالها ياااه تصدقي اسمي حلو منك من غير القاب ايوا كدة خليك قوليلي احمد وبس ردت هدى قالتله تمام المهم انت هديت بالوقت رد احمد قالها ومين مايهداش ومع ملاك زيك كدة . فهدى ردت بخجل شكرا كلك زوق فرد احمد وقالها بلاش كتر الشكر ده خليكي على طبيعتك معايا وما تخجليش من حاجة ممكن ردت هدى قالتله ممكن . وعدى الوقت واحمد وهدى بيتكلموا وبيحكوا وكانهم ماصدقوا يلاقوا فرصة للكلام مع بعض وفي اثناء كلامهم جه علي وقال لهدى مش يالا بقا ياهدى يادوب نوصل ده احنا كدة اتاخرنا اوي ردت هدى قالت حاضر يا علوة يالا بينا رد احمد وقال ايه ياعلي عاوز تمشي بدري ليه كدا فرد علي قال بدري ايه ياعم احمد ده الساعة قربت علي واحدة يادوب كدة نلحق نروح ونناملنا ساعتين عندنا شغل كتير بكرة انت ناسي ولا ايه يالا بقا بكرة اشوفك ياصاحبي سلام رد احمد قاله طب استنى أوصلكم لبره طيب . ووصلهم لبرا فعلي قالهم طب دقيقة هاجيب العربية زقال لهدى استنى مع احمد دقيقة بس مش هتاخر رظت هدى قالتله تمام هاستنى فهدى قالت لاحمد شكرا على الحفلة الجميلة دي ياحمد رد عليها احمد قالها انتي الأجمل . فهدى بخجل شكرا كلك زوق فرد احمد قالها تاني شكرا ورسميات بينا فهو واقف جنبها قرب منها شوية وقالها ممكن اطلب منك طلب بس م**وف شوية اقولهولك وحاولت واحنا بنحكي جوه اطلبه بس متردد حبيتين ردت هدى قالتله اطلب يا احمد احنا بقينا اصحاب واخوات خلاص ومفيش رسميات بينا ماتت**فش اطلب رد احمد قالها ممكن رقم موبيلك علشان لو حبيت اطمن عليكي او اراسلك عالواتس ونتعرف اكتر ردت هدى قالتله اه اوي اوي عادي مافيش مشكلة هات موبيلك دقيقة اكتبهولك وكتبتله رقمها على موبايله ده رقمي وعليه الواتس بتاعي كمان وهابعتلك اللينك بتاع صفحة الفيس نبقى نتواصل عليه فى اي وقت انت حابه رد احمد قالها تمام وانا على ماتوصلي هاكون بعتلك اللينك بتاعي على الواتس ايه رأيك ردت هدى تمام كدة احسن برضه و بوسط كلامهم علي جه بالعربية وقال لهدى يالا ياهدهد اركبي وركبت هدى وودعهم احمد وكان فرحان اوي لانه اللي خططله جه بفايدة وحصل اللي هو كان عايزه واتقرب من هدى واتعرف عليها وكمان اخد رقمها وبعد مالكل مشي راح احمد وجلس عالانتريه وبعتلها رسالة عالواتس مصحوبة بغزل مساء الورد للورد احمد بيمسي على الأميرة دودي فلما وصلت هدى البيت ودخلت اوضتها وهي بتغير ملابسها للبس النوم موبايلها جاله اشعار برسالة عالواتس ففتحت الواتس وشافة الرسايل فابتسمت بخجل وترددت في الرد فاحمد لما شاف انها شافت رسايله وما رديتش فعرف انها خجلانه فقرر يتجرأ هو ويتصل بيها بعد دقيقة فون هدى رن فبصت على الفون لقته احمد فاترددت برضو انها تفتح لكن مع تكرار اتصاله قررت تفتح وترد لكن مانطقتش بكلمة ولا بحرف وفضلت ساكته بس صوت انفاسها احمد سامعه فراح احمد قال الوووو هدى عارف انك سمعاني انا لما لاقيتك ما رديتيش قولت اكيد خجلانه فقررت اتصل واطمن عليكي طيب قوليلي وصلتي البيت ولا لسة ردت هدى بتردد وقالتله ايوا وصلت وبخير الحمد لله فرد أحمد قالها طيب حمد لله على السلامة ياااهدى انا بس حبيت اطمن عليكي ردت عليه هدى ب**وف قالتله تسلم يا احمد ربنا يخليك فاحمد بيقول هدى فهدى ردت قالت نعم يا احمد فرد احمد قالها هو انا ممكن اشوفك بكرة او باي وقت تحبيه ردت هدى بتلعثم وخجل قالت مش عارفة وسكتت شوية وبعدين قالت ممكن بس مش عاوزة اتاخر بره البيت ممكن رد احمد قالها ممكن مش ماتقلقيش مش هتتأخرى فردت هدى قالتله طيب تمامورد احمد قالها طيب انا هاستناكي بكرة عالكورنيش ان شاء الله ردت هدى قالت تمام يا احمد بس مش عاوزة تأخير زي ماقولتلك رد احمد قالها تمام انتي تؤمري ياقمررر مش هتتأخرى وكمل احمد كلامه وقال لهدى عارفة ياهدى انا ارتحتلك اوي من اول مرة شوفتك فيها وحسيت فيكي شئ مختلف بيجذبني ناحيتك لانك بصراحة انتي جميلة ورقيقة اوي ومحترمة وانيقة يعنى فيكي كل المميازات اللي في كل الاناث اللي بالدنيا فانا اول مرة احس احساس كده فردت هدى قالت تسلم ياحمد انت برضو إنسان مختلف ومميز في كل حاجة بس احساس اللي ايه حسيته يعني مش فاهمة رد أحمد قالها احساس اني مش قادر ابطل تفكير فيكي كأني اول مرة أعرفك بالرغم انه انا وعلي اصحاب من زمان وكنت باشوفك احيانا قبل ماتسافري وترجعي لكن كنتي صغيرة وقتها كنت باعدادي على ما اتذكر صح ردت هدى قالتله ايوا فعلا صح رد احمد قالها بس بصراحة ولا مرة شوفتك زي ما شوفتك يوم عيد الميلاد كنتي كبيرة وجميلة كالأميرات يومها بس ولاول مرة حسيت بحاجة غريبة شدتني ليكي . وهدى بتسمع احمد في صمت وسكات وبفاه مفتوحة من المفاجأة وخجل تسبقه بلاهة ولا تتفوه بحرف فاحمد لنا ماسمعش صوت لهدى قالها هدى .. هدى انتي ما بتتكلميش لييه كلامي ضايقك ولا حاجة ردت هدى قالتله هااا لا مافيش باسمعك بس وكلامك ماضايقنيش ولا حاجة فرد احمد قالها طيب ايه ما فيش ردت فعل خالص ولا ايه هافضل اتكلم انا كتير كدة عاوز اسمعك فهدى قالتله ردت فعل ازاي يعني مش فاهمة قصدك رد أحمد قالها يعني قولي اي حاجة قولي مثلا وانا كمان ارتحتلك او اي حاجة المهم اتكلمي عاوز اسمعك ردت هدى قالتله يعنى هوااا اناااااا بصراحة رد أحمد قالها هااا انتي ايه ياهدى قولي ردت هدى قالت اناااا وانا كمان ارتحتلك يا أحمدرد عليها أحمد قالها ارتحتيلي بس يا هدى مافيش حاجة تانية ردت هدى قالتله حاجة تانية ازاي يعني رد عليها احمد قالها يعنى احساسك ايه بالوقت مثلا ردت هدى بتلعثم وارتباك قالت هااا يعني احساسي نفس إحساسك برضو ياحمد رد أحمد قالها ازاي حسيتي نفس احساسي احكي عاوز اسمعك ياهدى ردت هدى بخجل وقالت نفس احساسك يا حمد خلاص بقا رد أحمد قالها بس انا معجب بيكي يادودي فهدى سكتت خالص فاحمد قالها هدى يا هدى يادودى ردي سكتي ليه تاني بقولك انا معجب بيكي ياهدى فردت هدى قالتله ايه بتقول ايه رد أحمد قالها بقولك ايه سكتي ليييه وبقولك معجب بيكي فانتي سكتي هو كلامي ضايقك ولا ايه يا هدهد ردت هدى قالت هااااا لا ما اتضايقتش ولا حاجة بسمعك بس فرد احمد قالها طب ايه انتي معجبة بيا ولا ايه قولي ردت هدى قالتله يعني الحقيقة اناااا هو انا يعني ارتحتلك واااااا اعجبت بيك تصبح على خير بقا رد احمد قالها بتهربي مني يعني طيب ماشي يادودي بس هتروحي مني فين دا انا ماصدقت لاقيتك ياهدهد يالا تصبحي على خير ياقمررر __________ هدى قفلت مع احمد واترمت على السرير وكأنها في عالم تاني بتفكر ايه اللي بيحصل ده وبتسأل انا ليه بتشد اوي ناحيته كدة وليه فرحت اوي كدة لما قالي معجب بيكي معقول يكون ده اللي بيسموه حب من اول نظرة وفضلت تفكر لحد ماغلبها النوم _________ عند احمد هو كمان لما قفل مع هدى فضل يفكر ويكلم نفسه معقول حبيتها بالسرعة دي معقول تكون فعلا هي حبيبتي ونصيبي معقول ده يكون حب من اول نظرة وفضل برضو يفكر لحد ما اخد النوم ___________ وفي الصبح صحي احمد كعادته وجهز نفسه ونزل وصبح على مامته وباس ايدها وراسها وقالها صباح الخير يا ماما ردت الام عليه صباح النور ياحبيبي مبروك عليك الصفقة ياقلبي رد احمد قالها تسلميلي يا امي الله يبارك فيكي وفي عمرك يارب ردت الام قالتله ويبارك فيك يابني . وفطر احمد مع امه وراح شركته وطول الوقت هدى شاغلة كل تفكيره وعدى يومه كالمعتاد شغل واجتماعات ووو __________ وعند هدى صحيت من نومها و اخدت شاور وغيرت هدومها ونزلت بس وشها ونشاطها مختلف عن كل يوم في تغيير واضح عليها كده فامها وعلي لاحظوا عليها ده فعلي بغمزة بيقولها ايه هدى ايه ده في ايه مالك ردت هدى قالتله ايه مالي يعني فيا ايه انت اللي مالك بتغمز وبتسأل بطريقة غريبة في ايه رد علي عليها قالها ايه ياجميل شكلك مبسوطة اوي النهاردة ونيشط كدة في ايه ياقمرررر فهدى ردت قالتله مبسوطة ازاي يعني ما انا كل يوم بنفس الشكل ونفس الابتسامة في ايه ياعلي مركز معايا ليييه كدة وكأنك اول مرة تشوفني مبسوطة افطر ياعلوة ويالا روح شغلك عشان ماتتاخرش رد علي قالها تمام ياست هدى بس اكيد هاعرف سبب التغيير ده ايه وراح غامز لها تاني راحت هدى راده عليه بعوجة بؤق صغيرة طب يالا ياخفة علشان ما تتاخرش على شغلك وماتركزش كتير معايا كدة ردت الام قالت ايه ياعلي مالك على اختك هدى ماهي زي كل يوم اهي بس يعنى النهاردة وشها منور شويتين وغمزت لهدى ردت هدى قالتلها انتي كمان ياست ماما طيب يالا بقا خليكم انتوا اغمزوا كدة وانا رايحة الشركة اتاخرت علي شغلي بسببكم على فكرة يالا سلام رد علي قالها استني يابت ما احنا هنخرج مع بعض ولا نسيتي اه مش بقولك متغيره وعقلك شارد ردت هدى قالت يووووه ياعلي بطل رخامة بقا وخلصنا يالا رد علي قالها طيب طيب ماتتعصبيش يالا بينا ورحت هدى وعلي باعتين بوسة لامهم على الهوى وقالولها يالا سلام ياحلي ماما ردت الأم قالتلهم سلام ياولاد خلوا بالكم من بعض رد علي قالها حاضر ياست الكل سلام ____________ وخلصت هدي يومها كالمعتاد زي كل يوم من وقت مارجعت ومسكت شغل الشركة بتاعت ابوها هدى قعدت وريحت على الكنبة اللي بمكتبها وبتقول يااااه كان يوم متعب بجد فالموبيل بتاعها رن بصت لاقيت احمد اللي بيتصل ردت هدى قالت احمد ازيك رد أحمد قال الحمدلله و انتي عاملة ايه ردت هدى قالت انا الحمد لله كويسة رد احمد قالها على ميعادنا يا هدى زي ما قولتلك ردت هدي قالتله ايوا حاضر ان شاء الله فرد أحمد قالها طيب هاستناكي عالساعة خمسة و في المكان . ___________ يا ترى هيحصل ايه ما بين احمد وهدى وهانشوف ايه مع غيرهم وايه اللي هيجد علينا في قصتنا ومين الشخص اللي جه الحفلة واتعصب عليه احمد هذا ما سنعرفه في الحلقة المقبلة ان شاء الله فانتظرونااااا والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته تحياااااتي ..........❤
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD