#رواية
#بنت_الأصول
#البارت__الثالث
____________
هدي اخدت شاور و لبست فستانها و كان أقل ما يقال عنه روعة في الاناقة و الجمال كان تحفة بجد و كانت طالعة كالأميرات تسحر بجمالها الطبيعي
و نزلت فالام بتسألها رايحة فين يا هدى . فردت هدى قالتلها عندى مقابلة مهمة يا ماما . فمامتها قالتلها مقابلة بالوقت انتي لسة راجعة من الشغل من ساعتين تقريبا مقابلة ايه يا بنتي دي بقا . فردت هدى على مامتها و قالتلها مقابلة مهمة يا ماما هبقى اقولك عليها بعدين انا هاخرج بالوقت علشان ما اتأخرش . فردت الام قالت طيب يا قلبي بس ما تتأخريش علشان ما تقلقنيش عليكي ماشي . ردت هدى و قالتلها حاضر يا ست الكل مش هتاخر سلام مؤقت يا احلى ماما بالدنيا وخرجت من باب فيلتهم و ركبت عربيتها و غادرت الى موعدها مع أحمد و كان بالوقت ده عمنا أحمد مستنيها في المكان اللي اتفقوا عليه سوى
و وصلت المكان المحدد و بمجرد نزولها من العربية انبهر احمد بجمالها و وقف عمنا أحمد مزهولا و كان هياكلها بعينه من كتر جمالها و اناقتها وحينها وقف و سحبلها الكرسي فشكرته على زوقه وقعدت و بعدها لف احمد بالاتجاه المقابل وكان احمد لابس طقم تقولوا كدة خليط ما بين الكلاسيك والكاجول كان بيخطف القلب والعين باناقته وشياكته جعلته أكثر وسامة فبيسألها و بيقولها تشربي ايه يا هدى . ردت هدى و قالتله اي حاجة على زؤقك يا احمد . فرد عليها أحمد قالها يعنى في اول لقاء ما بينا مش عايزة تطلبي حاجة على زؤقك . فردت هدى و قالتله معلهش يا احمد اصل بصراحة دي اول مرة اخرج واقعد مع حد غير اخويا علي فعديها بقا و كانت متوترة جدا وهي قاعدة . فاحمد لاحظ توترها وارتباكها ده فحاول يلطف الجو و يخليها تنسي توترها فراح قالها على فكرة انتي طالعة حلوة اوي النهاردة زي القمر و بصراحة خطفتي قلبي لما دخلتي عليا الكافيه . فهدى خجلت اكتر من كلام احمد عنها وبدأت تفرك ايدها من ال**وف و بصت في الارض
فرد احمد لما شاف حالتها قالها اسف أصل لما شوفتك مرتبكة حبيت الطف الجو بس شكلي عكيتها اكتر صح فردت هدى و قالتله لا ما عكتهاش ولا حاجة انا بس زي ما قولتلك اول مرة اخرج واقابل حد غريب عني وكمان في مكان عام يعنى اتوترت شوية معلهش عديها
فرد احمد باستغراب و اندهاش و قال اول مرة . فردت هدى وقالت ايوا فعلا اول مرة انتا ليه مستغرب كده في حاجة غلط يعنى . فرد أحمد و قالها لا مش كدة بس معقول الجمال و النعومة و الرقة دي ما حبيتش واتحبت قبل كدة معقولة ما فيش شاب حاول يتقرب منك ويتعرف عليكي ما فيش شاب حبك وحاول يعبرلك عن حبه ده مثلا . فهدى ات**فت اكتر وقالت أولا : شكرا على ذوقك وكلامك المبالغ فيه ده ثانيا : انا عمري ما كان ليا علاقات مع حد قبل كده وحتى لما سافرت بره كنت عايشة مع نفسي ولنفسي باقرا وادرس واحافظ على علاقتي مع ربنا وما حاولتش اتأثر بعادات وتقاليد حد يعني تقدر تقول عليا كنت منطوية على نفسي شويتين واكيد بالجامعة اللي كنت بادرس فيها كان في شباب بتحاول بس انا طبعا ما كنتش بادي فرصة لحد انه يتجاوز حدود زمالته فى الدارسة وبس ف عشان كدة ما كانش حد بيحاول يلمح . حتى رد أحمد قالها ايه ده بجد انتي توأمي على فكرة انا زيك تماما فردت هدى قالت ازاي يعنى . فاحمد قالها بصي يا هدى انا بالرغم من كل النجاح والنفوذ والمال اللي عندي ده وبالرغم اني الحمد لله عندي كل المؤهلات اللي تخليني لو شاورت لاي واحدة من البنات اللي حواليا سواء بالعمل او بالنوادي أو أو او اكيد ما كانوش هيرفضو لكن عمري ما فكرت كده ابدا لأن أهلي ربوني احافظ على مشاعر الناس واحفظ على بنات الناس وطالما اني مش جادي بالارتباط فما ينفعش اعلق اي بنت وانا مش ناوي اتزوج علشان كده عمري ما حاولت أخدع اي واحدة لاني فعلا ما كنتش بفكر في الارتباط باي واحدة وخلاص انا اكيد ليا موصفات في البنت اللي هتبقى شريكة حياتي ولما بابا مات وسابلي كل التركة والشركات دي انشغلت بيهم و سخرت كل وقتي للشغل وبس علشان اقدر احافظ على اسم بابا وشركاته و الحمد لله قدرت احافظ على اسم بابا الله يرحمه والحمد لله كمان قدرت اعمل لنفسي اسم كبير وناجح جنب اسم بابا وبقيت دلوقتي اكبر رجل اعمال شاب في مصر كلها
فردت عليه هدى و قالتله ايوا بصراحة انا عارفة كل ده علي اخويا حكالي عنك كتير وانك انتا تعبت اد ايه وحافظت على شركات ابوك وكبرتها وعلي كان دايما بيحكي عن تعبك ومجهودك وكفاحك والمخاطر اللي اتخطيتها سواء وانتا بالدراسة قبل سفري وحتى بعد رجوعي حكالي ازاي انك بتحاول تحافظ على اسم ابوك وشركاته وقدرت تكبرها وتخليها مجموعة شركات مش شركة واحدة وده بصراحة خلاني اعجبت بمسيرتك دي كلها وده كمان اللي شجعني اني اوفق وما اخافش من اللقاء بيك لاني عارفة من خلال ااكلام علي عنك انك شاب مختلف غير كل الشباب . غرد أحمد قالها عارفة يا هدى انا في خلال الفترة دي بقى عندي شركاء ومنافسين منهم اللي صاحبي وبنتنافس بشرف ومنهم اللي عدوي وبحاول يوقعني ويدمرني بس بفضل الله باقدر اتخطى كل محاولتهم دي
فردت هدى و قالتله اكيد طبعا هيكونلك اعداء ومنافسين بصراحة انتا مكافح و تقريبا واكل السوق كله بالرغم صغر سنك وسط رجال الأعمال . فرد احمد بضحكة ههههههه قال واكل السوق كله . فردت هدى و قالت ب**وف ايه قولت حاجة غلط ولا ايه . فرد احمد و قالها لا ما قولتيش حاجة غلط بس عجبتني كلمة واكل السوق دي بس اسمعينى عاوز اقولك حاجة . فردت هدى و قالت سمعاك اهو قول رد أحمد و قالها انا حكيتلك كل ده بصراحة وفتحتلك قلبي لاني حسيت انك هتفهميني كويس . فردت هدى قلتله وانا بصراحة كلامك ده فرحني اوي وثقتك الزايدة دي شجعتني بجد اني اخرج واحكي معاك واسمعك ميرسي بجد يا احمد اني اتعرفت عليك . فرد أحمد قالها طيب احكيلي عنك شوية بقا عاوز اعرفك أكتر بعد ما كبرتي كدة وبقيتي قمرررر يخطف القلب والعين . فهدى ردت بخجل و قالت يعني انا انسانة عادية جدا زي ما حكيتلك بالاول
غير كدة انا زي ما نتا عارف بدير شركة بابا تحت اشراف بابا طبعا و بصراحة حياة العمل والبيزنس واخدا كل وقتي تقريبا من بعد رجوعي من بره وعملي بالشركة بمجال إدارة الأعمال اللي اتخصصت فيه وبحكم شغل بابا برضوا بقا عندنا منافسين شرسين جدا بس الحمد لله بنقدر نتخطي اي مشاكل وبنحلها بس ده ما يمنعش برضه انه عندنا اعداء في الشغل واكيد علي حكالك طبعا . فرد احمد و قالها حكالي طبعا بس بقولك ايه يا هدى سيبك من الكلام بالشغل واحكيلي بتحبي ايه وبتكرهي ايه وامنياتك في الحياة ايه احكيلي عن احلامك عنك انتي مش عن الشغل . فردت هدى و قالت انا باختصار بحب كل حاجة حلوة وبحب العيلة واللمة والأطفال و بحب كل حاجة فيها خير للناس وعلى الع** تماما باكره اي حاجة فيها أذية للناس وامنيتي في الحياة اني اكون سيدة اعمال ناجحة ويكون عندي عيلة يعنى زوج حنون يحبني واحبه ونكون متفاهمين والاهم يكون في احترام متبادل ما بينا ويكون عندي اطفال حلوين نفسي يكون عندي بيت اسري مليان دفئ وحب وأمان واحترام وبس
. فرد أحمد و قالها هي دي كل حاجة هي دي طموحاتك بالحياة وكل احلامك
فردت هدى و قالت ايوا وفي اكتر كمان وقالتله طيب وانتا بتحب ايه وبتكره ايه وامنياتك ايه يا احمد
رد أحمد و قالها بصراحة حتى في دي توأمي أنا كمان زيك بحب النجاح والمنافسة يعنى هتعرفي عني كل حاجة مع الوقت اكيد ف هدى بصت في ساعتها ولاحظت انها اتأخرت و الوقت مر بيها من غير ما تحس . فقالت لأحمد لازم نمشي انا اتاخرت و قولت لماما مش هتأخر علشان ما تقلقش عليا
فرد احمد قالها بالسرعة دي ، احنا ما لحقناش نتكلم او نكمل كلامنا . فردت هدى و قالتله معلهش يا احمد بعدين نتكلم براحتنا اكتر بس لازم امشي بالوقت علشان بجد اتأخرت ومش عاوزة حد يقلق عليا ويسأل كنتي فين ومع مين والكلام دخ انتا فاهمني صح . فرد احمد قالها فاهمك خلاص ولا يهمك بس هنتقابل تاني اكيد . فردت هدى و قالتله اكيد هنتقابل إن شاء الله . فرد احمد و قالها طيب يا ست البنات يالا مش هأخرك اكتر من كدة تعالي اوصلك لعربيتك و راح وصلها لعربيتها و قالها عارفة انا مبسوط اوي يا هدى اني عرفتك . فردت هدى و قالتله و انا كمان مبسوطة جدا اني عرفتك يالا بقا سلام
احمد و صلها لعربيتها و ودعها و راح اخد عربيته و هو تفكيره كله مشغول مع هدى
___________
تاني يوم أحمد كان متوتر ومتعصب جدا على غير العادة لانه عنده مناقصة كبيرة ولازم ياخدها لانها هتكون باب تحول كبير جدا في مجموعة شركاته
دخل احمد اخد شاور ولبس ونزل بس كان متعصب ونده على الخدامة ي ،،،،،،،،، انت يا ،،،،،،،،، وقالها الفطار جهز ولسة
ردت الخدامة قالت ايوا ياحمد باشا جهز فردت
الدادة قالت ايوا جاهز يابني والهانم مستنية حضرتك على السفرة
رد أحمد على الدادة صباح الخير يادادة ردت الدادة قالت صباح النور يابني رد احمد قالها معلش يادادة عليت صوت ماخدش بالي انك موجوده ردت الدادة ولا يهمك يابني الفطار جاهز بالهنا والشفا على قلبك رد احمد قالها تسلمي يادادة وراح صبح على امه وباس ايدها وراسها وقالها صباح الخير يا ماما ردت الام عليه صباح النور ياحبيبي واهدى كدة وماتعصبش نفسك اللي رايده ربنا هيكون اقعد افطر يالا رد احمد قالها إن شاء الله ربنا يستر وعند الخادمة بتسأل الدادة هو في ايه يادادة احمد بيه ماله بيزعق ليه كدة الدادة عارفة ماله ده متعصب اوي النهاردة ربنا يستر تلاقيه داخل صفقة ولا مناقصة كبيرة عشان كدا متوتر
ردت الخدامة انتي بقالك كام سنة هنا يادادة ردت
الدادة قالت انا هنا من احمد بيه ما يتولد انا اللي مربياه تقريبا ردت الخدامة قالت ياه انتي بقالك كتير اوي هنا بقا يادادة ردت الدادة ايوا يابنتي انا من زمان اوي هنا انا من ايام جده وجدته وحضرت فرح باباه ومامته واستلمته من جو الحزن والألم اللي عاشه وشافه من بعد وفاة باباه الله يرحمه ردت الخدامة قالت طيب لييه هو وحيد كدة ماشوفناش لييه حبيبة او خطيبة او اتجوز يادادا لحد بالوقت ده شاب ما يتعيبش ازاي ياقعد من غير جواز لحد دلوقتي وهو ما شاء الله مش ناقصه ردت الدادة دي حكاية كبيرة وطويلة يابنتي مالناش فيها خلينا بشغلنا
______________
يا ترى ايه اللي هيحصل مع هدى و احمد وايه قصة المناقصة وغريم احمد و منافسه ده . و يا ترى ايه الخطوات الجديدة في أحداث روايتنا كل هذا واكثر هو ما سنعرفه في الحلقة المقبلة ان شاء الله فانتظرونااا
و السلام عليكم و رحمة الله تعالى و بركاته
تحياااتي لكم جميعا