الجزء الأول
في ذالك القصر الكبير ،
يصدح صوت صراخ تلك الأطفال والمراهقين من الممكن
الأطفال / جيجي يا جيجي ،احنا جينا
لترد تلك السيده الحسناء التي **ى شعرها الأ**د بعض الخصلات البيضاء
السيده / حبايب تيتا ، وحشتوني يا روحي
ثم قدموا إليها وقاموا بضمها
ليرد ذاك الطفل والذي يدعى هادي
هادي / تيتا جنه ،وحشتيني اوووي
جنه بعتاب مع بعض المرح / ولد مش قولتلكوا إسمي تيتا جيجي ، وبعدين يا واد انت إحلوات كدا إمتى
هادي ببعض الغرور / أنا من زمان حلو ،يا تيتا بس إنتي اللي مش شيفاني خالص
جنه بملل / نفس غرور أبوك ،
لتتحدث تلك الحسناء والتي تدعى همس
همس ببعض المرح / الظاهر كدا في ناس مش
شيفاني خالص ، تمام أنا هروح لجدو هو أكتر واحد بيحبني
الجد/ إيه اللي مزعالك بس يا ست همس
همس / جدو جدو ،حبيبي وحشتني أوي ،ثم جرت عليه واحضنته
وقبل أن تنعم بحضن جدها ،وجدت من ينتشلها من ثيابها من الخلف
جنه بمرح وغيره / أنا مش قولتلك قبل كدا يابت فريده ،متحضنيش جوزي قدامي تاني
وهنا جاءت تلك السيده مع ابنها الكبير الهادئ والوقور والبارد والذي يدعى شادي يبلغ من العمر 17 سنه ، مع توأمه المشاغب والذي يدعى حسام
--/ ومالها فريده يا ماما
جنه بإلتفات وذهبت وهي فاتحه ايديها فذهبت فريده لها حتى تبادلها الحضن فوجدت جنه تخطتها وذهبت لوارءها
فريده بصدمه / إيه دا ، هي أمي ولا أمهم ، أنا اروح لأبويا هو اللي هيعبرني في البيت دا ، ثم ذهبت له وجدت ابنتها محتله حضنه ،
فريده / حد يعبرني يا ناس ، ثم التفتت على نداء أعلى السلم
أنا هعبرك تعالي لحضن أخوك
فريده / أسر حبيبي ،أخيرا حد عبرني في البيت دا ثم همت بمعانقته
أسر / عامله يا حببتي ، اوعي يكون الواد هادي زعلك ولا ضايقك في حاجه
فريده / الحمدالله يا حبيبي ، هادي مضايقنيش في أي حاجه، دا حتى طيب خالص
أسر بإستغراب / هادي طيب ! طيب يا ختي يا بتاعت الطيب ، اللي انتي مفكرته طيب ده يود*كي البحر ويجيبك عطشانه
فريده ،/ هادي معتقدش
هادي بسماجه / حاسس بريحة خيانه ، وناس بتتكلم عليا من ورا ضاهري ،ولا إيه يابو هادي
أسر / لا يابن أبو هادي ، مفيش حد بيتكلم عليك ، روح يلا إطلع شوف مزاكرتك ، انت في تالته اعدادي ،يعني لأزم تزاكر
هادي / لا يا بابا ،بكرة خطوبة عمو زين ،وطنط هناء ،مش هزاكر حاجه ،هلعب مع ولاد عمامي شويه
أسر / ماشي يا سبع البرومبه
هادي / أحلى أسر دا ولا إيه
عند جنه كانت قد ذهبت إلى اولاد فريده
جنه /حبايب تيتا ، ازيك يا حس ، ازيك يا واد يا شوشو
حسام بإبتسامه مشاغبه / قلب الحس يا خواتي احسن جيجي في الدنيا
وانتهى الإحتضان على تذمر شادي
شادي بهدوء / تيتا ، قولت لحضرتك أكتر من مرة اسمي شادي ،مش شوشو
جنه بملل / يا شيخ اتنيل على خيبتك ، مش عارفه أمك اتحومت على جدك ليه وهي حامل ، طلعت شبهه في كل حاجه
رد عليها ذالك الرجل ذو السن الكبير الا انه يتمتع بنفس وسامته أيام شبابه
الرجل / وماله جده يا حاجه جنه
جنه بمرح وهي تضع يدها على رأسها مثل حركة الظباط / بشمهندس ليل ، باشا البشوات ، الكبير بتاعنا ، الحلو اللي خ*ف قلبي من وانا 20 سنه
ليل بإبتسامه حب / لسه زي ما إنتي يا جنه ، مجنونه وطيبه و بتعرفي تمصي غضبي ، ثم ذهب وهم بإحتضانها
جنه وهي تبادله الحضن / وانت زي ما انت ، قمر وزي العسل ، وكلك هيبه ، وكل ما شوفك افتكر أيام زمان، كانت أيام حلوة
الجميع مقاطعا لهم / هييييه على عصافير الحب ،
حسام بحالميه / الحب حلو قوي يا جدعان ، ربنا ينولنا
جنه بخجل محبوب لهم جميعا / هتنول يا خويا متقلقش ،هتنول ، وهتيجي بنت الحلال اللي تستاهلكم
قام ليل بإمساك جنه وقال لها
ليل / يلا يا جنة نطلع فوق يا حببتي عشان معاد الدوا بتاعك
هادي بمشاغبه / يلا ياعم الحبيب ، بتشقطها من وسطينا ، وانتي يا جيجي روحتي معاه وسيبتينا ،إخس
ليل / انت اهبل يلا ، دي مراتي. هشقطها من وسطيكم ازاي ، وبطل الألفاظ بتاعتك دي ، يتك خيبه وانت زي أبوك كدا ، روح العب بعيد يلا
أسر / طب وماله أبوه دلوقتي ،انا ساكت يا عم ليل من زمان ،ومش راضي اتكلم
ليل / لو رديت عليك هزعلك
أسر / لا وعلى إيه ، أنا اروح لامرأتي هي اللي عمرها مزعلتني
فريده بسرعه / هيا فين أسماء ، دي وحشتني اوي
أسر بحزن / قاعده فوق يا فريده ، وهي يعني هتعمل إيه غير كدا ، دي يا قلبي طول النهار قاعده فوق ولما أجي اكلمها وأحاول اطلعها ترفض ومش بترضى تروح حته خالص ، حتى أمي اتحايلت عليها كتير وهي مش قادرة تتخطى المرحله دي
فريده وهي تربت على كتفيه / متقلقش يا أسر أن شاء الله خير ، أن شاء الله تروحوا للدكتور وتعمل العمليه وترجع تمشي تاني
أسر / يارب يا فريده
أما همس فقد ذهبت إلى غرفتها لكي تستريح ،أما شادي وحسام فذهبوا إلى عمهم زين
في احد غرف الشباب العصريه ،يجلس ذالك الشاب يتحدث مع من سوف تصبح خطيبته في الغد
زين يرومنسيه / اخيرا ،يا نونا هنبقى لبعض ونتخطب ، اخيرااااا ،مش مصدق نفسي ،
هناء بإبتسامه خجوله / اخيرا يا زين ، أنا والله اللي مش مصدقه ،
زين / إيوة يا قلبي ،بكرة خطوبه ،وبعض الخطوبه كتب كتاب وبعد كتب الكتاب يبقى جواز وبعد الجواز بقى ،،،،ثم توقف بسبب من فتح الباب فجأه
حسام بمكر / وبعد الجواز إيه يا نمس
زين/ عفريت ياما ،، يخربيتك خضتني ،
حسام / معلش بقى يا عم الحبيب فصلنا عليك القعده بتاعتك مع القمر بتاعنا
زين / يخربيتك دي لسه على التليفون
زين / ايوا يا نونا ،هبقى اكلمك باليل يا قلبي
هناء / ماشي يا زين مع السلامه
زين بصراخ بعد أن اطفأ الموبايل / ماشي يالطخ انت وهو
شادي بهدوء وبرود مميت / بعد اذنك يا أستاذ زين ،اسحب كلامك عشان انتى حاليا شتمتني ، وانا مبحبش اللي بيغلط فيا وبزعل منه ، وانا زعلي وحش
زين بخوف / نسخة ابويا التانيه ، هو والله نسخته ، اوعى تكون ابويا ومتنكر في شادي ابن اختي
حسام بضحك / ههه لا هو ،هو زين ابن أختك ، اللي يشوفك وانت بتتكلم ،ميشوفكش وانت كنت بتكلم مع حبيبة القلب
زين / اهمد يالا واسكت ، عشان مزعلكش ،
حسام / يا عم اتهد وانت عامل زي الكتكوت المبلول ،
زين / بزمتك ودينك انت وهو أنا باين عليا أن أنا خالكوا ، احترموني شويه والا والله لقول لأبوك
حسام بدون أن يعير كلامه اي انتباه / بقولك إيه يا خالو ايه رأيك نلعب أنا وأنت ماتش كرة سله ، واللي ي**ب يأمر التاني لمدة يوم
زين / ماشي يا خويا ،بس دا بكرة لما مروان يجي هو اللي بيعرف يلعب حلو
شادي بفرحه / خالو مروان جاي بكرة ، يعني لين جاية بكرة ،بجد وحشتني ،يا ترى فكراني ولا لا
زين بمكر / إيوة بقى الحج الحبيب هيظهرلنا ،
حسام / معك حق يا زينوا يا حبيبي
شادي بتهرب / اناانا همشي ماما بتنادي عليا
وظل حسام وزين يضحكوا عليه
وفي تلك الغرفه عند جنه وليل
ليل / يلا جنه يا حببتي ،معاد الدوا بتاعك
جنه بإبتسامه باهته / مش عارفه ايه لأزمة الدوا ، يا عم ما إحنا كدا كدا هنموت
ليل بعتاب / اخس عليكي يا جنه ،عايزة تسبيني وتمشي بعد 35 سنه
جنه بحب/ كانوا احسن 35 سنه عدوا عليا ، فاكرة يا ليل اتقابلنا ازاي ، فاكر أيام زمان
ليل بحب وتذكر / دي ذكرى عمري ما هنساها ابدا
جنه / كدا يا ليل ، لو حصلنا حاجه هتبقى مرتاحين ،بس فاضل حاجه واحده بس
ليل / أنا عارف من غير ما تكملي ثم أكمل مروان