الفصل الثانى.

1856 Words
ڤووت قبل القراءة❤. #الفصل_الثاني. #امتلكتني_ولم_اعرف. #ميرا_جبر. ******************** (ماذا تريد او ما تريده دائماا لا يحدث... الا المكتوب لك مهما فعلت لتغيره سيحدث) ظل يفكر بتلك الجميله المغروره وثقتها بنفسها وهي تجاوب عليه وكأن لم يتجاذب مع بعضهم منذ قليل... لم يشعر بـ مرور الوقت الا عندما تسلل الى غرفته ذلك الضوء الرمادي الذي انبأه ان الفجر قد جاء والليل ينسحب ويختفي رويداً... عند رؤية الصباح يبشر بنوره ع غرفته طرد الافكار وقام ودخل الي الحمام الملحق بـ غرفته كي يستعد للذهاب لـ النادي الرياضي فـ هو مهوس بـ الرياضه كي يحافظ جسده المنحوت والعضلاته المثيره... ارتدي ملابس رياضيه وحذاء الرياضي وخرج ليذهب للصالة الرياضيه لـ يمارس الملاكمه لتفريغ غضبه بكيس الملاكمه... لكي يبدأ يوم جديد ويذهب الي شركته. ************* استيقظت على صوت منبهها كـ العادة تمطي جسدها بـ ارهاق... فـ هي لم تغمض عينيها الا دقائق معدوده لم يأتي النوم من كثرة تفكيرها بذلك الوسيم المغرور وماذا تفعل معه قامت ودخلت الي الحمام لكي تستعد لعمل روتينها اليومي وهو الجري صباحا ولكي تستعد لاتخاذ القرار فى العمل... شعرت بـ غضب عند تذكرها ماضيها قررت افراغ غضبها اتجهت للصالة الرياضيه لتفرغ غضبها بـ كيس الملاكمه كما كانت تفعل وهي تدرس بالخارج . ************* (هم ثنائي خلق لبعضهم متشابهان ) (يشاء القدر لقائهم مره اخري حتي يتخذو قرارهم ولكن بعندهم يستسلمون له ام يجهدو ان يغيروه) ذهبت كارلا للصاله الرياضيه القريبه من بيتها لتفرغ رأسها من التفكير به ولكي تبدأ يوم جديد وتنسي ما يحدث معها... تفاجأت بـ التغيرات التي حدثت بـ الصاله فـ هي لم تذهب اليها من سنين لانها سافرت للدراسه . دخلت وهي تنظر بـ الارجاء لكي تري مدربها على الملاكمه كي تدافع عن نفسها وهي فى الخارج... وجدته يمارس تمارين الاحماء قبل كل تدريب يفعله اتجهت له وهي تبتسم... وقفت امامه وهو يفعل تمارين الضغط على الارض ثم ركعت على ركبه واحده وظلت تنظر له حتي لفتت انتبهه و رفع نظره لها تفاجأ كثيراً و توقف عن التمارين و وقف كي يحيها فـ هي طالبته المميزه التي تركته كي تكمل دراستها بـ الخارج : كارلا معقول جيتي من السفر امتي ؟ كارلا: ازيك يا كابتن وحشتني... جيت من اسبوعين كدا . المدرب: انا تمام... انتي الا وحشتيني اكتر دا انتي طالبتي المميزه... ها ناويه على ايه هتسافري تاني ولا خلاص . كارلا: لا خلاص هشتغل هنا احسن انا اتدربت بـ شركات كتير فى بريطانيا لكن حبيت ابقي جنب عيلتي هنا . المدرب: اوك تمام يلا عشان اشوف انتي لسه فاكره التدريبات ولا نسيتي . كارلا: انا اقدر انسي دا هي الا نفعتي وانا عايشه لوحدي بره يلا ندخل الصاله انا مستعده . ************* دخلو الي صاله الخاصه بالملاكمه وبدأت بـ تمارين الاحماء لكي تبدأ... انهي تدريبه واتجه الى الخارج كي يعود الى منزله .... لفت نظره تلك التي على الحلبة و تعطي ظهرها اليه عرفها من شعرها الغجري التي تجمعه بـ ذ*ل حصان و جسدها الممشوق لا يعرف لما هذا الغضب الذي احتاله قلبه وعقله عندما رأها بـ تلك الثياب الرياضيه الضيقة لعن الموضه و كل شئ ترتديه جسدها... اتجه اليها و لقي هتاف عالي لها من الموجودين لانها تغلبت على مدرب الذي كان يواجهها تغلبت عليه وكأنها محترفه بالملاكمه ظل ينظر لها باندهاش ع جمالها وقوتها الا بتظهرها ولكن طرد الافكار سريعا لانه يؤمن ان المرأة لا يوجد لها اي اهميه مثل الرجال هم فقط مص*ر ازعاج لهم... لكن لم يستطيع ان يقاوم بـ ان لا يتحدث معها واخذ مقابلة العمل كـ حجه يتحدث بها... غفل عن انها لا تتحدث عن العمل بوقتها الخاص فهي مثل ابيها وقت العمل للعمل ووقتها الخاص لا تتحدث فيه عن العمل . وقف المدرب و حيا كارلا على فوزها نظر ورائها وحد سائر وقف خلفها نزل من الحلبه وهو يهتف: اهلين سائر بيه خلصت وماشي . رد سائر عليه وعينيه لم تغادر كارلا التي ما ان التفتت حتي تري من يحدث مدربها و رأته تجاهلته تماماً ونزلت و وقفت تخلع قفاز الملاكمه و تشرب بعض الماء و تجفف عرقها : ايوه بس لما شوفت الانسه بتدرب معاك قولت اجي اديلها خبر عن نتيجت المقا**ه بالشركه . التفت المدرب اليها وتبدلت انظاره بين سائر وكارلا : انت تعرف كارلا قبل كدا... قاطعته كارلا وهي تنظر ل سائر باندهاش وقالت : معرفوش. نظر لها سائر بغضب قائل بـ هدوء ظاهري : انتي شايفني هموت عليكي يعني... وبعدين لما تحبي تكدبي ابقي اكدبي صح دا انتي لسه كنت عامله مقابلة شغل عندي فـ الشركه . لحظ المدرب شررت الغضب بينهم حاول تخفيفها بـ تعريف كارلا له ومن يكون ابيها : دي كارلا بنت حـ... قاطعته كارلا واشارت له بـ عينيها ان لا يقول فـ هي لا تريد لاحد ان يعرف من ابيها تريد الاعتماد على نفسها لا على نفوذ او مركز ابيها بالسوق... وأيضاً لا تريده ان يعرف من هي الان. كارلا: انا افتكرك ليه انت مجرد مدير عملت معاه مقابلة شغل ومكنتش لـ وحدك وبعدين لو هفتكر الناس المغروره المزعجه الا بقا**ها يوميا كدا مش هعرف اعيش من كتر الازعاج. نظر لها بغضب كبير وغيظ ثم تركها وذهب فهو يحاول ان يسيطر ع غضبه لكي لا يض*بها وقال لنفسه: متكبره مزعجه انا هوريكي مين الا مغرور ومتكبر . ذهب وهو يتوعد لها ان يعلمها كيف تتحدث معه باحترام . اما هي فظلت تض*ب كيس الملاكمه من كتر غيظها وغضبها من كلامه واخذت قرار انها لن تعمل معه. *********** وصل الي الشركه وهو لا ينوي ان يعدي ما حدث معه ف الصبح على خير وقرر ان لا يقبل عملها عنده بالشركه حتي تعرف قيمتها فـ هي تحتاج الي العمل . وبعد دخوله الي غرفة الاجتماع كي يقبل خالد ليخبره من سيتوظف ومن لا . جاء الدور ع ملفها ولم يلحق ان يرفض عملها الا ان دخلت السكرتيره لتقول له: mr. سائر ف واحده بره اسمها كارلا حسن الشافعي بـ تقول انها هتسحب ملفها ومش محتاجه الوظيفه هنا. نظر سائر لها باندهاش وقرر ان يوظفها حتي تكون تحت رحمته من هي لترفض او توافق فـ هو سائر الشهاوي فـ هو الفتيات من يرمون انفسهم عليه من هي لتقف ف وجهه وترفض العمل عنده . قاطعت داليا السكرتيره تفكيره قائله: mr.سائر اقولها ايه حضرتك هي مستنيه بره . سائر: دخليها مكتبي وانا جاي خليها تنتظرني هناك . نظر له خالد باندهاش فـ هو يعرف تلك النظره بـ عين صديقه قائل : ناوي على ايه يـ سائر ومين كارلا الا انت مشغول بيها من امبارح فى المقا**ه . نظر له وقال: اقبل توظفها هنا وبعدين نبقي نتكلم واتجه الي الخارج ولكن قبل ان يخرج سمع خالد هاتف: ازاي وهي رافضه . لم يرد عليه وتركه وخرج . نظر خالد للملف بتاعها وافتكر جمالها الاخذ وقال: شكلك وقعت يابن الشهاوي ومحدش سمى عليك لما نشوف اخرتها جاتلك الا تربيك بدل ما انت ق*فنا بـ المحاضرات عن البنات . ************* نظرت الي الباب عندما فتح بـ حده وجدته سائر وقف ينظر لها وهي جالسه عندما رأته وقفت واشارت له بـ اصبعها قائله بـ غضب: انا مش هشتغل عندك ... مستحيل اشتغل عند واحد مغرور ومتعجرف ومش بيحترم الناس زيك... بعد إذنك هات الملف بتاعي . نظر لها ببرود ثم اتجه الي المكتب وجلس وراءه على كرسيه واستند بـ اريحه عليه قائل: ما انتي عارفني اهوه امال كل مره ولا كأنك شوف*ني قبل كدا. كارلا: انا مش بخلط اموري الشخصيه بـ شغلى وبعدين انا مش عايزه افتكرك انت مستفز وعندك كمية برود م، شوفتهاش على حد... انت لسه هتفتح معايا حوار فين الملف بتاعي. تطاير الغضب من عينيه من كلماتها فـ هو لا يعرف لما يضعف امامها ولا يرد عليها ويعرفها قيمتها لم يشعر انه رأها من قبل عينيها وشعرها يذكره بـ ها لكنها كانت النقيض منها . سيطر على غضبه وتحدث بـ هدوء ظاهري : انا هوريكي من الا مستفز ايه رأيك انك هتشتغلي عندي ومش هتشتغلي فى شركه تانيه . كارلا: متقدرش تجبرني على حاجه انا مش عايزاها. سائر: لا من النحيه دي اطمني اقدر انا عمري ما قولت حاجه ومعملتهاش تقدري تسألي مين هو سائر الشهاوي... مافيش شركه تانيه هترضي تقبلك الا بـ موافقتي تحبي تجربي... هترجعي تاني هنا وفري على نفسك واقبلي . كارلا بـ برود مماثل: نجوم السما اقربلك... الملف بتاعي لو سمحت. رفع الهاتف قائل: داليا هاتي ملف كارلا حسن الشافعي من غرفة الاجتماعات من خالد. ثم نظر اليها قائل: هد*كي مهلة اسبوع لو لقيتي شغل فى شركه تانيه يبقي انا خسرت قدامك لكن لو انتي مقدرتيش هتيجي تشتغلي هنا عندي اتفقنا . كارلا: وانا قبلت التحدي. اخذت ملفها وغادرت وهي تريد ان تحصل ع عمل بموجهودها وتنتصر على المغرور . ************** ذهبت وهي تفكر ماذا ستفعل فهي تعرف نفوذه وقوته فـ شركته من اكبر شركات المعمار فى الشرق الاوسط لا يستطيع احد ان يقف فى وجهه غير شركة ابيها فـ هم بنفس المستوي . هل تقبل العمل مع ابيها ام تعود وتعمل مع المغرور بشركه واحده ؟!!!. سارت وهي تحدث نفسها الا ان وصلت بيتها لم يعد امامها حل غير انها تذهب لتأكل او تذهب للملاكمه. قررت الذهاب لتأكل . ********* بـ غرفة ابيها كان يتحدث مع امها . مروه: هتعمل ايه يـ حبيبي هتقولها ولا هتسيبها لوقتها. حسن: مش عارف اكلمها ازاي ف الموضوع دا يـ مروه انتي عارفه بنتك لما حد يكلمها فى الموضوع دا بتعمل ايه وانا مش عايزها تبعد عننا تاني كفايه انها قررت تيجي تعيش معانا بعد ما كانت بتقول هفضل فى بريطانيا. مروه: خلاص سيبها لله ووقتها نبقي نقنعها لان انت متقدرش ترجع ف كلمتك مع صاحب عمرك. حسن: ونعمة بالله خلاص ماشي وانا هكلمه وهقوله ع الا بيحصل وان احنا نستني عليها شويه ع الاقل لما تستقر وتلاقي الشغل الا هي بتدور عليه . *********** كان يجلس بـ مكتبه بعد ان غادرت يكمل عمله مع خالد الذي يحلس امامه يرمقه بـ نظرات ماكره وخبيثه. خالد: مش هتقولي بقي ايه الحكايه ابرنس. نظر له سائر بـ استنكار قائل: برنس دا شكل مهندس ومدير شركه ويقول برنس... وبعدين حكايه ايه !!!! خالد: حكاية البنت الا انت قولت وظفها وهي جايه تسحب ملفها . حرك سائر راسه يهتف بـ لامبالاه: لا حكايه ولا حاجه كل الموضوع ان انا شايف ان دماغها عايز يت**ر حبتين... وتتعلم ازاي تتكلم مع الناس قولت اعلمها واخد فيها ثواب. خالد: انت تعرفها من قبل المقا**ه !!! سائر: ايوه قبلتها وانا جاي الشركه وكانت هتخبطني بـ عربيتها واعدت تزعق وتقول انت الا غلطان وسابتني بكلم نفسي ومشيت . كتم خالد ضحكته قبل ان تصعد على وجهه لا يصدق ان هناك من تقف امام سائر الشهاوي... فـ دائماً يري الفتيات هم من يعرضون انفسهم عليه... لكن واضح ان كارلا مختلفه عن الجميع هى من سوف تربيه من اول وجديد... نظر له قائل: طب هتعمل ايه هي سحبت الملف بتاعها و100 شركه تتمني مهندسه زيها بتعليمها وتدريبها باكبر الشركات بالخارج . سائر: انا عامل حسابي كلمت جميع الشركات بمصر وقولت لهم ان الا هيوظفها هيكون بيعاديني وبيقف قصادي . خالد: للدرجه دي علمت عليك . سائر ببرود ظاهري: لسه متخلقتش الا تعلم عليا دي قرصة ودن صغيره بس تعلمها ان متقفش ف وش سائر الشهاوي. ************** جلس حسن بـ مكتبه ويتحدث مع صديقه المقرب بـ الهاتف. حسن: الو ...عامل ايه ؟......... تمام والله كنت عايز اكلمك ف الوعد الا بينا......... كنت بقول نأجل الكلام مع الولاد شويه كدا ع ما الامور تستقر مع كارلا....... كويس ان دا رأيك بردو ريحتني مش هتيجو نقعد مع بعض يوم زي زمان دي حتي مروه كانت بتسأل على راندا بتقول وحشتني وعايزين نقعد مع بعض............. خلاص تمام نتفق على يوم ونتقابل فيه حتي الولاد يشوفو بعض الاول قبل ما نكلمهم يلا سلام . *********** يتبع.............. *********** مين صديق حسن وايه هو الوعد الا بينهم !!!!! وايه القرار الاخذته (كارلا) !!!!! توقعتكو ايه ؟؟!!!!! اريد تفاعلكم ??? عشان اكمل بقيت الرواية اشوفكم ب فصل جديد *********
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD