الجزء الاول
المقدمه
احيانا تاتي الرياح بما لاتشتهي السفن
ولكن يمكن أن يكون ماتحملة السفن عوضا لنا عن ماتجلبة الرياح
الملاك الحزين
الحلقه الاولي
ملك فتاه صغيرة أنهت الثانوية العامة وهي كالملاك حق
ا عين زرقاء وجة ملائكي أبيض وملامح بريئة وشعر أصفر كاشعة الشمس الذهبية هي مع والدها ووالدتها بالسعودية ولكنها يجب أن تعود إلي مصر عند عمها وأولادة لإنها ستدخل كليه الهندسة
وهي فتاه منتقبة لها أخ وأخت .
أختها مها في السويد مع زوجها وأخوها علاء في ألمانيا مع زوجتة ولا أحد لها بمصر غير عمها وأولاده وهم المهندس شاكر جاد جدا وهو من يحمل علي عاتقة الشركه مع والده في الثاني والثلاثين من عمره وهو ملتزم وأخلاق
وأحمد ايضا ملتزم ملتحي في الثامن والعشرين من عمره
حاصل علي بكالوريوس تجارة
وهبة تقريبا في سن ملك وهي فتاة محتشمة وليست منتقبة وكريم يبدأ الثانوية العامة ولكنة كثير المزاح والمشاكل
ملك:طيب ماتنزل معايا يابابا أنت وماما إحنا مانزلناش من 15 سنة ومعرفش عمو وولاده
أبيها:يابنتي هننزل نعمل إية عمك بيدير الشركة وعاملة توكيل وإحنا خدنا علي هنا خلاص أنا ووالدتك
ملك :بس أنا ماقدرش أعيش من غيركوا
والدتها:ماهو بس في الدراسة وتيجي في نص السنة والاجازة الكبيرة وإحنا يوميا معاكي
بلاش دلع يا ملوكة بقي أنتي صغيرة
أمال لما تتجوزي هتعملي إيه
ملك:انا مش هجوز وأسيبكوا
والدتها:طب يلا جهزي حاجتك عشان ماتنسيش حاجة واللي تحتاجيه أطلبيه من عمك مات**فيش دي فلوس أبوكي معاه مش هيد*كي حاجة من معاه
ملك :حاضر ياماما
وفعلا ودعتهم ملك وركبت طائرتها للذهاب لمصر
......
في مصر
منصور:يلا يااحمد روح هات بنت عمك لحسن انا وشاكر ملخومين لشوشتنا وخد هبة معاك تقا**ها
احمد:حاضر يابابا
وفعلا ذهب إلي الفيلا ينادي ياهوبا جهزتي البت هتفطس في المطار خلصي
هبه تنزل علي الدرح الداخلي للفيلا
خلاص أهو بلبس الطرحة مافيش صبر دانت لسه متصل مش تقول من بدري
وفعلا ذهبا لإستقبالها
وأمسك أحمد بورقه تحوي الإسم فهي لم تنزل مصر منذ خمسة عشرة عاما فقد رحلت وهي خمس سنوات تقريبا
وعندما رات أسمها أشارت لهم
هبه: حمد الله ع السلامة
ملك:الله يعطيكي العافية تسلمي ياقمر
هبه :انتي بتتكلمي سعودي من كتر القاعدة هناك ولا ايه
ملك :لا والله بحكي مصري بس شوي شوي مو كله مصري ولا كله سعودي لان أمي وأبي يحكون مصري بس الأصدقاء سعودي كلة بيصير تمام لما بدخل الجامعة
احمد:بطلتوا رغي خلاص حمد الله علي السلامة
أنا أحمد بن عمك
ملك :يا هلا والله وينه عمي مو إجا
هبه:لا مجاش وراه شغل بس هتشوفيه في البيت أما يرجع
ملك:إن شاء الله خير
وركبت معهم للفيلا
احمد:تصدقي ياملك أنا ماشوفتكيش من ساعه ماكنتي 5 سنين أنا فكرت هلاقي بنوتة بديلين لسه
ملك:لا ديلين إيه خلاص كبرنا
احمد:واضح طبعا أنا اللي عندي إحساس معدوم بالزمن
وصلوا الفيلا
هبه:يلا ياملوكة أوريكي أوضتك موضبهالك علي زوقي يارب يعجبك
كريم:ايه ياهوبا معاكي ضيوف
هبه:دي ملك بنت عمك يا كوكي
كريم:والله إزيك يا ملوكة عاملة ايه
ملك:ازيك يا كوكي أنا عرفت إنك ثانويه إجدعن بقي عشان تجيب مجموع وتحصلني
كريم:طب قولي نعدي بس سيبيها علي الله
ملك:ربنا كريم يا كريم
................جاء ليلا عمها وشاكر فهبة اخذتها لتسلم عليه فاحتضنها
منصور:اهلا بالغالية بنت الغالي
مش هوصيكي ياهبة عليها
هبه:عيب ياحاج داأنا ماصدقت لقيت أخت ليا بدل الخناشير دول
شاكر :حمد الله علي السلامه أنا طالع يابابا عاوز حاجة عشان فصلت خالص
منصور:لا ياحبيبي أنا تقلت عليك انهاردة أوي في الشغل إطلع خدلك شاور وإرتاح
شاكر مع أنه يبدو عليه الجمود في التعامل إلا انه حنين ولا يظهر هذه الحنيه ع** أحمد وكريم يحبان التهريج والهزار
الملاك الحزين
الحلقه الثانيه
في الشركة
سالم:بص بقي يا منصور ياصديق عمري انا عارف بتقل عليك بس انا عاوز منك خدمه
منصور:ياسلام انت تؤمر
سالم بنتي سهيله خريجه تجاره ومش عاوزه تشتغل ف شركتي وعاوزه تبدا ف شركه تانيه مالقتش غيرك اقوله تتعلم عندك ولما تبقي تمام تجي الشركه عندي عشان مش عاوزه حد يقول دي بنت ضاحب الشركه مشعارف دماغها صعب جدا
هي زمانها جايه
ف الكوريدور سهيله تتلفت يمين ويسار بحثا عن مكتب منصور لتصطدم ب احمد
سهيله:اي مش تفتح مركب ظلط ف كتفك منك لله ياخي **رتلي كتفي انت شارب حاجه
احمد:ايه البكابورت اللي طفح ف وشي ده
ده باعتبار ان انا اللي ماشي بظهري
دا بدل ماتعتذري
سهيله:خلاص خلاص بلاش وش صدعتني
احمد يض*ب كف علي كف لا حول ولا قوه الا بالله ايه البت دي
سهيله :تعرف مكتب منصور بيه
احمد:منصور بيه حته واحده
سهيله :لا حتتين وخد واحده هديه ايه الخفه دي
احمد:انتي بتالشي عليا انا ملك الالش دا لاعاش ولا كان
سهيله :اهو عاش وكان خلص تعرفه ولا اسال غيري
احمد:لا اسالي غيري احسن
ولا اقولك تعالي انا رايح اصلا وا**ب فيكي ثواب
سهيله:يسترك حسنه قليله تمنع بلاوي كتيره
هو انا بشحت منك
تصدق هسال حد تاني ولا الحوجه ليك
اخمد:احسن وفرتي
ايه البت اللبط دي
وذهب احمد الي والده وسالت سهيله هي الاخري عن المكتب
منصور:بص يااحمد عمك سالم بنته سهيله هتشتغل معانا تدربها عشان تمسك شركه سالم بعد كده
احمد من عنيا يا عم سالم
سالم:تسلم يااحمد هي زمانها جايه عشان تاخدها مكتبها
ودخلت سهيله
احمد:استغفر الله العظيم
سهيله :خبطتين ف الراس توجع والله
منصور :سهيله ياحمد بنت عمك سالم اللي هتدربها
احمد ابني ياسهيله اللي هيدربك
فقال الاثنان:نااااعم
منصور:ايه انتو تعرفو بعض
احمد:لسه محميين قصدي مكلمين بعض بره
كانت بتسال ع المكتب
سهيله:لو مش هينفع خلاص ياعمي انا هروح شركه بابا وخلاص
سالم:هو لعب عيال بعد ماكنتي بتتحايلي تيجي هنا دلوقت عاوزه شركتي
احمد:خليها براحتها ياعمي
سهيله :طب انا قاعد علي قلبك قصدي ف الشركه هنا بقي
احمد:دا انتي تضلم.. قصدي تنوريها
سهيله قامت بنرفزه ممكن نبتدي شغل بقي انا مش جايه العب
منصور :خلاص خدها مكتبك وحطلها مكتب معاك وعلمها كل كبيره وصغيره ماتبخلش عليها بحاجه دي هتمسك شركه سالم بعد كده
قام احمد وقال ورايا وفتح الباب وكاد يغلقه وراءه ولكنها امسكته قبل ان يخبط بها
سهيله:قله ذوق
رجع احمد بظهره بتقولي حاجه
سهيله :اه قله ذوق مفكرني هخاف مثلا
احمد: دا انتي بجحه بشكل
وصل مكتبه ودخلا سويا
سهيله :انا بجحه والله اتت قلبل الادب
احمد:احنا هنبتديها غباوه والله لو مالمتي نفسك هتخليني اتغابي عليكي انتي مستفزه بشكل
ايه ده هو في كده
سهيله:صحيح والله ماشوفتش كده انت مستحمل نفسك ازاي وجلست علي كرسيه ووضعت رجل علي رجل
احمد:لا والله قومي فزي دا مكتبي
سهيله:خلاص هو عجبني هات لك واحد تاني
احمد:لا انتي شكلك مش هيجبها البر معايا وامسكها من ذراعها قومي فزي من مكتبي
سهيله :اي اي يا متوحش في حد يعامل بنت بالتوحش ده
احمد :بنت هي فين البنت دي انا مش شايف ايتها بنات
سهيله:رزل شوفلي مكتب يلا
نظر احمد اليها اللهم طولك ياروح هو يوم مش فايت انة اصطبحت بوش مين
سهيله:وشك
احمد:نعم
سهيله: انت مش بتصحي تشوف وشك ف المرايه
احمد:بايخه علي فكره وامر باحضار مكتب لها
الملاك الحزين
الحلقه التالته
في حجره ملك خبطت هبه عليها ودخلت
هبه:بت ياملوكه ايه رايك اقول للولد كريم يودينا النادي نفك شويه بدل قاعده البيت
ملك:ماشي ياهوبا يلا
هبه :يا كوكي
كريم :نعم يا هوبا
هبه:ماتيجي نروح النادي ابوك واخواتك ف الشركه
مافيش حد غيرك يوصلنا
كريم:خلاص يلا هلبس وحصلوني ع العربيه
وتجهزت الفتاتان وكريم وذهبو للنادي
كريم :انا رايخ لاصحابي ابقو رنو لماتعوزو تروحو
هبه:اوك ياكوكي
وذهبت الفتاتان تتمشيان
علي ترابيزه مجاوره لهم عدو عليها
وليد:البت دي مجنناني مع اننا جيران والفيلا قصاد الفيلا بس ولا مدياني وش
وقام وليد وراء هبه
وليد:ايه ياقمر مش هتحن بقي علينا
هبه التفتت اليه :احترم نفسك دا احنا جيران حتي
واستدارت لتمشي فامسك ذراعها
وليد:استني بس
هبه:ايه قله الادب دي هي حصلت تمسك ايدي وض*بته كف
وليد يا بنت ال....وكاد يض*بها لولا جاء الاصدقاء وسمع كريم فجاء جري في حاجه ياهبه حد عملك حاجه
هبه:لا ياحبيبي ناس كانت عاوزه تتربي واتربت خلاص
ووليد يحوشه اصدقاؤه قبل ان يتهور عليها
والله لاوريكي ياهبه
هبه استدارت ولم تعبره واكملت طريقها هي وملك
ملك :ايه يابنتي اللي عملتيه ده انا اتخضيت لما كان هيض*بك دا لولا اصحابه مسكوه مادري شو اللي كان صار
هبه:لا ماتقلقيش ماانا عارفه اكيد هيحوش*ه هههههه بس لسعته حته قلم طلع من ودانه ههههه
ملك:ههههههه انتي فظيعه
هبه:دا كرهني ف عيشتي منين ماروح ف حته الاقيه ناطط ف وشي زي فرقع لوز حاجه تشل
ولا مراعي اننا جيران
فنويت اربيه بقي سيبهولي
ملك :الله معك
ثم عادا الي الفيلا ومعهم كريم
وجاء لهبه تليفون فاشارت ان يطلعو وهتحصلهم
تحدثت مع صديقتها وهي بحديقه الفيلا وتمشي الي ان انهت الاتصال واحست بيد تجذبها الي شجره
فاذا به وليد تسلق السور وانتظرها عندما انهت اتصالها وجذبها
هبه وليد انت بتهبب ايه هنا فلم تستطع ان تصوت فقد قبلها وهي تض*ب فيه لتتخلص منه
وليد:دا حق القلم ياقطه فاعطت له قلم اخر ونادت علي البواب فاسرع وليد يتسلق السور ليختفي
وترك هبه غاضبه تختنق مما فعل
والله لاوريك ياوليد الزفت انت زودتها اوي
وطلعت حجرتها وهي في قمه عصبيتها واذ بها تلقي رساله علي الشات
وحشتني شفايفك ياجميل
فردت انت زباله وحيوان وعملت له بلوك
لا وكمان باعتلي صداقه الزبالي هجنن عاوزه اموته
لا وكمان هيبقي معايا ف كليه واحده شكلي هولع ف الكليه بيه
..................
وذهبت لملك
وقصت لها ماحدث وهي في قمه الغضت
وتدور ف الحجره
هبه :اعمل ايه اخد سكينه واروخ اغزه واخلص
ملك:هتغزيه بتشتغلي صايع اليومين دول ههه
هبه:انتي بتضحكي بس انا سفخته قلم تاني
ملك:طب ربنا يستر ومايجيش ياخد بداله بوسه تاني
هبه:هااارسوح انا هجيب مطواه معايا عشان لو قربلي تاني اغزه وارتاح منه
هجنن ياملك من الي عمله
ملك:خلاص بقي ياهوبا كبري هو عشان ض*بتيه ادام اصحابه وحرقتي دمه حب يحرق دمك نبقو خالصين وكمان خدتي حقك وض*بنيه تاني ماتشغليش بالك وماتعبريهوش
واذا برساله من اكونت تاني
بقي كده تديني بلوك ف دماغي وتسيحي دمي وانا اللي مش قادر انسي طعم البوسه
هبه نهاااار اسوح وكتبت
حيوااااااااأان ورزعته بلوك
شوفتي ياملك الجزمه بيكتب ايه بيغظني اقوم اطخه دلوقت ولا اعمل ايه
ملك:ههههههه انتي جربتي فيه كل الموتات هتغزيه ولا تطخيه ارسي علي حاجه
هبه :انا هغزه وبعدين اطخه وبعدين اولع فيه
ملك:ميولك.عدوانيه وشكلك عندك بوادر انحراف للجريمه
هبه :وامثل وليد جعلني مجرما
انتي فايقه ورايقه انا رايحه انام
جاء لها رساله اخري من اكونت تالت
بحبببببببببببك
يخرب بيتك.يابعيد شوفتي اخره صبري كاتبلي ايه
ملك:هههه شكله وقع فيكي من بوسه
هبه:انا علي اخري وانتي بتهرجي انا تعبت منه اقفل انا اكونتي ولا ايه عشان خاطره وادي النت فصلنا الواي فاي من الموبيل كلم نفسك بقي
الملاك الحزين
الحلقه الرابعه
في مكتب احمد
احضرو المكتب وكرسي لسهيله داخل مكتب احمد
وانتظر احمد بالخارج حتي يضعو المكتب وسهيله جلست ع الكرسي فلم يعجبها فاخذت كرسي احمد ووضعت بتاعها مكانه
وعندما دخل احمد جلس فلم يحس انه هو
فذهب اليها :قومي فزي من علي كرسيا
سهيله ولة اكنها عملت حاجه:ماكرسيك عندك هي تماحيك وخلاص
احمد:انتي ايه ياشيخه مابتفصليش وجذبها من ذراعها لتقوم واخذ الكرسي
سهيله طب هاتي التاني طاااا زي ماخدته
مافيش جنتله خالص ايه الواد ده
احمد امسكها من ذراعها بقوه هو مين اللي واد ده انا راجل غصب عنك واللي يتشددلك ولو قلتي الكلمه دي تاني مش هيحصلك كويس
والله كتير عليا ف يوم واحد اللي بيحصلي ده دا انا اتبدلت يوم اقضيه معاكي تركبيلي العصبي امال كمان يومين يجلي ضغط وسكر شكلي انا اللي هروح اشتغل عند.ابوكي واسبهالك هنا مخضره
سهيله:ياريت والله تبقي ميه ميه
وضع احمد يديه علي وجهه وارجعها في شعره
يارب صبرني
سهيله :مش هنبتدي شغل بقي انا مش جايه اهرج
احمد:واضح انتي جايه تشليني
وبدا ياتي بالدفاتر ويعلمها وكل شويه فاهمه
سهيله:فاهمه حد قالك اني حماره
احمد:والله شكلك مافاهمه حاجه وهتدوخيني معاكي
وبعدين سالها علي شيء ف الحسابات
سهيله:هااااااااا
احمد:هااارسوح دا السؤال ده علي اول حاجه شرحتها ومترتب عليه كل الشرح لا انا مش قادر اعيده انهارده تاني دا الشركه كلها مشيت يامفتريه
يلا نمشي وبكره يحلها الحلال هي سنه مش فايته باينها
سهيله:ايه ده انت مضايق مني
احمد:مضاااايق قولي مخنوق مفقوع
سهيله :دا انا نسمه حتي تتخنق وتتفقع كمان وكمان
احمد:يلا بدل ماقفل عليكي المكتب واحبسك هنا لحد مايبانلك اصحاب
وانتهي اليوم ونزلا الي جراج الشركه لياخذ كل واحد منهم سيارته
ولم يجدو احد بالجراج حتي السايس فقد ذهب لشراء اكل له
احمد:دا الشركه فضيت علينا ياجباره من اول يوم
انا اللي كنت بمشي اول واحد امشي اخر واحد
سهيله :الحقني يااحمد
احمد :في ايه
سهيله الفرده نايمه
احمد:وانا اعمل ايه يعني
سهيله:هتعمل ايه ف ايه هتغيرها طبعا
احمد:انسي ياقطه اما يجي السايس يغيرهالك
سهيله :وعاملي فيها رجوله وماتقوليش واد والله لو ماغيرتها لهصوت واقول بيعتدي عليا والبسك مصيبه اخلص وغيرها وانا هتحايل عليك قال راجل قال
ذهب اليها احمد يمسك ذراعها بقوه وبغل والله لو مابطلتي قله ادب ولميتي ل**نك لاقطعهولك واعدلك ومافيش حد هنا ولا حد هينجدك مني
سهيله :اي سيب دراعي
احمد:هاتي الزفت اما اغيره واحضر الاستبن
وقلع الجاكت امسكي واوعي ي**ر امسكيه عدل
وغيرها وبعدها اي مصيبه تانيه
سهيله شكرا
احمد:لبسيني الجاكت ايدي وسخه
فالبسته وقالت استني معايا مايه تعالي اغسل ايدك فغل ايده ونثر المياه عليها
سهيله :هااااا ياااا ...وقاطعها
احمد:هاااا هاااا والله اقطع خبرك وادفنك مطرح مانتي بنات مابتجيش الا بالعين الحمرا
وركبت سهيله عربتها ومشت
احمد:ولا شكر حتي بت مصيبه
الملاك الحزين
الحلقه الخامسه
ف اليوم التالي ذهبت هبه لملك
هبه:ماتيجي معايا السوبر ماركت اللي اول الشارع نجيب شويه حاجات كده ماليش نفس للاكل وهجبب مولتوز دوريتوس شويه كده
ملك:مش قادره امشي والله و**لانه روحي وهاتيلي معاكي
وفعلا لبست هبه وذهبت واثناء مشيها اصطدمت بشخص يخرح فجاه من المسجد المجاور للفيلا وكادت ان تكون في حضنه وعندما نظرت لتعتذر فاذا به وليد فابتعدت بسرعه
وليد:سبحان الله يعني انا بفكر فيكي طول الليل ومش عارف انام وقلت اجي اصلي ركعتين اطلع من المسجد الاقيكي ف حضني
هبه:ايه ف حضني دي قله ادب وسارت في طريقها
فجذبها من يدهااصبري بس هقولك حاجه
كادت تلتفت له وتعطيه قلم ولكن رفع يده كان احد يرفعه بمسدس وقال خلاص ياسيتي مش هلمسك بس بكره بدايه الكليات لو شوفتك واقفه مع اي شاب هتلاقيني جايبك من شعرك لحد هنا مفهوم
هبه:انا اولا مابقفش مع شباب ثم انت مالك يارذل
وليد:انا نبهت وانتي حره تركته واكملت طريقها للسوبر ماركت واثناء تجولها وجدته امامه مره اخره فنفخت اوووف بقي
وليد:ايه بشتري شوكلاته بلاش واراها لها
فاشترت الاشياء ورجعت الي البيت وذهبت الي ملك
هبه:شوفي المجنون اللي اسمه وليد قلتلك تعالي معايا
ملك:ماله تاني
وقصت ماحدث لها
ملك:دا باينه واقع مره فيكي
هبه:طب اسكتي اسكتي قال هيجبني من شعري قال دا انا كنت قطعتهالك هو مفكر نفسه واصي عليه خدي يلا وافرغت الكيس وشاهدت شوكولاته غريبه
انا ماشترتش دي جت بالغلط
ووضعت يدها فوق فمها
دي اللي كان ماسكها وليد معقول علي ماحاسبت حطها ف الكيس
ملك:لاااا طالما وصلت للشوكولاته دا موضوع مو يتسكت عليه
هبه:انا هرميها ف وشه هو بيستهبل يبعتلي شوكولاته
اما اشوفه بس زودها اوي
ملك :صحيح كنت عاوزه فلاشه انقل عليها حاجات
هبه :فلاشني نسيتها مع صحبتي وكريم استحاله حد ياخد منه فلاشته كانك اخذتي منه اعز مايملك بيبدلها مع اصدقاءه بس لكن احنا شي ممكن ابدا
واحمد ماتعرفيش توصلي لحاجه ف اوضته مافيش غير اوضه الوحش
ملك :مين عمو
هبه عمو مين دا العو بتاعنا شاكر لو حد دخل محرابه اقصد حجرته بيعرف ويجنن علينا لو خدت اي اشايه بيعرف معرفش ازاي اصله منظم بطريقه تفقع المراره وكل حاجه محطوطه ف مكان بالمللي لو اتحركت بيعرفها بيفكرني ب رافت الهجان وجمعه الشوال ومسلسلات الجاسوسيه دي لماحد يدخل شقتهم وتلاقيه حاطط لنا الشعره الي ع الباب لو اتقطعت يبقي حد دخل ههههههه
شوفي انا هغامر عشان خطرك وربنا يسنر وماترنش علقه فيها هقوله انتي الي خدتيها واستلقي وعدك
ملك:وعلي ايه الطيب احسن مش عوزاها
هبه :والله هو طيب اوي بس عصبي جدا وبصراحه احنا ننرفز وبنعمل فيه بلاوي انا وكريم ساعات بيصعب عليا ههههه من اللي بنعمله فيه
تعالي معايا نتسحب وندخل ولو انه منبه ماحدش يدخل اوضته
وفعلا اخذتها ملك وقفت عند الباب وظهرها لفتحه الباب وهبه دخلت تاخذ الفلاشه من المكتب
وفجاه التفتت هبه لملك وهي تفتح فمها
ملك :في حد ورايا مو صح
هبه فقدت النطق فاشارت اليها براسها
استدارت ملك لتجد نفسها قريبه جدا من شاكر فتراجعت للخلف وشاكر يضع يد في جيبه ويد علي الحائط وعاقد حاجبيه بتعملو ايه هنا فما من ملك الا واغمي عليها فلحقها شاكر قبل ان تقع علي الارض وحملها الي غرفتها وادار وجهه حتي ترفع عنها النقاب وتفوقها بالبرفان وعندما استفاقت وجدته بظهره لها فانزلت نقابها
ملك :هو حصل ايه
هبه:دوختي وشاكر لحقك وشالك جابك هنا
فاحرجت جدا من الموقف
شاكر:افهم بقي كنتو بتعملو ايه ف اوضتي ومسك اخته من اذنها مش منبه عليكي يامقروضه انتي ماتدخليش تبهدلي حاجتي
هبه :اي اي والله ملك كانت عاوزه فلاشه فقلتلها مافيش غير شاكر كنا هنستعملها ونرجعها
شاكر :خلاص اديهالها واما تخلصي ياملك ابقي رجعيها مكانها
واستدار مكانها مش عاوز بهدله
ملك:حاضر
شاكر:والف سلامه
ملك :الله يسلمك
هبه انت ايه جابك دلوقت
شاكر نسيت الموبيل وجيت اخده
وبعدما مشي هبه: كان قلبي
ملك:انا وقف بالفعل بس محرجه جدا من الموقف شالني شالني
هبه:ههههه دا لولا انه لحقك كنتي وقعتي واقعه ع الارض دا جري وسندك وراح شالك زي العصفوره علي ايده مش شايفه حجمه وحجمك بحركه لولبيه بهلوانيه ولا ف الافلام
ملك:انتي مافي فايده ف تهريجك ده فظيعه
الملاك الحزين
الحلقه السادسه
في الشركه
جلس أحمد في مكتبه حيث جاءت سهيلة تشير بالسلام دون أن تنطق
احمد:طب أنطقي دا السلام لله حتي دي مستخسراها
سهيله:شوف بقي انا مش فيقالك وتعبانة ومصدعة وعندي برد ومش قادرة اكلم
احمد:وجيتي لية طالما تعبانة كنتي خليكي وأهو ترحميني من وجودك
سهيلة:اصلي مالقتش حد أق*فة قلت أجي أق*فك
ووضعت رأساها علي المكتب
احمد:طب قومي روحي
سهيلة مش مروحه يلا نكمل
أحمد:لا عندي مشوار وأما أرجع نكمل
سهيله:طيب هنام علي المكتب وأما تيجي صحيني
احمد:ايه الي جايه تنام في المكتب دي مافيش سراير في بيتكوا هقولهم يبعتولك ليمون شكلك مستوية علي الاخر سلام
سهيلة أشارت بيدها ونامت
تأخر أحمد في مشواره ورجع لم يجد أحد في الشركة إلا الفراش
احمد:خلاص روح انت وانا هقفل بمفاتيحي بس هاخد ورق من مكتبي الأول
ودخل وجدها مازالت نائمه وقد ظن أنها غادرت
فذهب اليها :سهيلة سهيلة لاترد
حاول تحريكها كادت تقع فاسندها وحملها للصوفا التي بالمكتب وأحضر بعض من الماء لإفاقتها ولكنه وجد حرارتها مرتفعة جدا فحملها فورا للسيارة وذهب بها للمشفي
احمد:يادكتور إلحقني شوف المريضه دي سخنة مولعة ومابتتحركش
الدكتور ماتقلقش هاتها لحجرة الكشف
وجاءت الممرضه انت جوزها عشان لازم درجه القرابة
احمد:اه ياسيتي خلصيني
المهم فوقيها
وفي حجرة الكشف
الدكتور :شيلي الطرحه واسندها مع الممرضه ووضعوا رأسها تحت الماء
الدكتور :لازم الحرارة تنزل باي شكل عشان ما تتشنجش ويجلها تشنج حراري أو إلتهاب رئوي
وعندما خلعت لها الطرحة إنساب شعر سهيلة بطريقه انسيابية جعلت أحمد يحرج من الموقف فشعرها اسود ثقيل طويل كالحرير ووضعوها تحت الماء مباشرة حتي بدأت تستفيق
فاجلسوها علي الفراش
سهيلة:أنا فين في إيه اللي حصل
الممرضة: انتي جوزك جابك مولعة نار ومغمي عليكي
سهيله:جوز مين
فتدارك احمد :أه ياسيتي جوزها ومال عليها إخرسي شوية وهبقي افهمك
وتداركت انها ب*عرها المبلل أمامه فحاولت أن تلفه
فين طرحتي
الممرضة :اهي اتفضلي هو في حد غريب م**وفة كده ليه
أحمد طب هشوف أنا الدكتور
الدكتور :لا خلاص هديها حقنة تخفض الحراره وانتي بايوتك وهتبقي تمام وتكمل كورس العلاج
وأخذ أحمد الروشته طب أنا هجيبة حالا وجاي عشان تاخد الحقن
وذهب إليها أنا رايح أجيب العلاج تعالي أوصلك برة وأستنيني عشان تاخدي الحقن
سهيله:لا حقنه لا أنا بخاف من الحقن
احمد:والله اللي يشوف ل**نك مايشوفش وانتي ماسكة فيا وخايفه من الحقنه تداركت انها تشبثت بذراعة فاخفضت يدها خلاص انا مش خايفه يلا روح
أحمد:يا واد ياجامد ايه الجراءة دي
سهيلة:يلا روح بدل ماأرجع في كلامي ومش هاخدها
وذهب أحمد وأحضر العلاج وأخذت الحقن
احمد :هااا قادره تمشي ولا أشيل تاني
سهيله:نهاااار إسوح أنت شيلتني اولاني
إزاي تعمل كدة
احمد:والله ياريتني سيبتك كنت خلصت منك للابد لولا قلبي الحنين صعبتي عليا وانتي متلقحة علي المكتب مولعة شيلتك وجيت جري علي المستشفي
سهيلة:وإيه جوزي دي كمان
أحمد:أنتي تطولي أهي الممرضة عاوزة درجة قرابة وبتقولي أنت جوزها قلتلها اه عشان اخلص
يعني لزقت
سهيلة:قال جوزي قال
احمد:تصدقي أنتي مابيتمر فيكي حاجة
وانا غلطان صحيح ابن آدم مايملاش عينة إلا التراب
وأوصلها إلي فيلتها وجدها تترنح في مشيتها
احمد:دي شاربة حاجة دي ولا ايه أجي أشيل
شاورت له أن يسكت
احمد:طب أسند طاااااااا وجدها ستقع
فجري لحقها مقاوحة ولمضة علي الفاضي وأسندها للداخل
سالم:في إيه أنا أتخضيت وبتصل مابترديش
احمد:لا أبدا سخنت وأغمي عليها ودتها المستشفي ودا العلاج ومال عليها ياريت ماشوفش خلقتك في الشركه وترتاحي وتريحيني اليومين دول
سهيلة :دا بعيد عن شنبك
احمد:انا ماشي بدل ماأقتلك قدام أبوكي
احمد:استاذن أنا ياعمي وياريت ترتاح وتاخد علاجها
سالم:متشكر جدا ياأحمد