حياة بدات تفتح عينها ببطئ وكانت علي سريرها في اوضتها وامير قاعد جمبها حياة بدات تقوم وتقعد وامير كان بيساعدها بصو النت عندي ضعيفة جدا فمعرفتش اعمل تاج معلش بقي الحلقة الجاية انشاء الله
حياة بدموع وعدم تصديق بعد ما بدات تجمع الي حصل تاني : امير هو هو الي انت قولته ده بجد ولا انت بتهزر معايا
امير بصلها بحزن وسكت
حياة بدات تعيط بحرقة
امير حياة عشان خاطري متعطيش ... طب بصي اسمعيني يمكن تهدي .. عشان خاطري اسمعيني
حياة بصتله ولسة الدوع بتنزل من عينها
امير : بصي يا حياة انا اول ما سمعت الخبر عملت زيك كده واتصدمت وكنت هحاول بكل جهدي اني اخليهم يلغوا الموضوع بس لما فكرت لقيت ان ممكن يكون ده الي هينقذك من الي انتي فيه هو الي هيطلعك من البيت ويرجعلك كرامتك الي متاخده منك وكمان ده ابن طنط سعاد وانتي شوفتيها طيبة قد ايه يعني ابنها لو زيها او حتي في شوية منها هيريحك وهيبقي طيب معاكي
حياة بدات تهدي وتحس بامل وقالت: تفتكر ممكن في يوم يبقي عندي كرامة
امير بابتسامة: هيبقي يا حبيبتي عندك كرامة وهتبقي افضل زوجة واحن ام .. بس بصي ماما متعرفش اني قلتلك ولا تعرفيها انك عرفتي اصلا لانها قالت انها مش هتقولك دلوقتي
حياة بتفهم: ماشي
امير : بصي انا هقول لماما انك عملتي حاجة ضايقتني فحبستك هنا في الاوضة وانتي معلش متخرجيش من الاوضة انهردة عشان تفضلي هنا وترتاحي شوية وتفكري يا حبيبتي ماشي
حياة بابتسامة شكر : ماشي
امير حضن حياة وخرج وهو ماشي موبايلة رد فرد
-الو
-ازيك يا حبيبتي عامله ايه
- اه قولتلها
- اتصدمت واغمي عليها وقعدت تعيط جامد اوي بعد ما فاقت بس انا هديتها شوية
-لالا بلاش تيجيلها انهردة ولا هعرف اخرجها بردة لاني عملت اني حابسها في الاوضة عشان ماما وبابا محدش ياخدها ويدايقوها الكلام الي قولتهولها مش سهل
-ايه يا ايمان بتعيطي ليه انتي كمان
-يا حبيبتي عارف انها صعبانة عليكي بس انتي وحياة اغلي حاجة فحياتي تفتكري هبقي فرحان لو لقيتكوا بتعيطوا
-ماشي يا حبيبتي انا عارف
-والله انا حاسس كده برضة حاسس انه ه المنقذ الي هينقذها من الي هي فيه
- اه مانا قولتلها كده وقولتلها هتبقي احسن زوجة واحن ام بس وانا بتكلم حاسس اني متناقض جدا
- يا ايمان حياة مهما كبرت برضة طفلة يعني مهما كانضغير اوي علي كده
- عارف ان 17 سنة مش صغيرة اوي يعني بس حياة عمرها ما خرجت الا لو ماما او حد طلب منها تجيب حاجة حتي ايام المدرسة كانت بتقضي السنة في البيت وتروح عالامتحانات وكنت بروح معاها ولا بتكلم حد ولا تعرف حد لا اتعاملت مع حد يعني تعتبر اصغر من كده بكتير
- هحاول والله يا حبيبتي بس ماما بتقول ان مامته مستعجله اي مش عارف ليه
- انا حاسس انها عملت كده عشان تنقذ حياة من الي هي فيه
- لا ده مش هيبقي كويس لان لو ابنها اتجووز حياة عشان ينقذها يبقي هيبصلها بنظرة عطف طول عمرة
-ربنا يسهل يارب ويخفف عنها عننا
-----------------------------------------------------------------
احمد بدا يفوق ولقي عاصم جمبة وسعاد قاعده جمه لف وشة ومرضاش يبصلها سعاد صعب عليها احمد وقالت وهي عينها بتدمع : احمد انت ابني وانا عمري ما هضرك او ادمر احلامك صدقني يا احمد انت لو اتجوزت البنت دي هتبقي عملت اكبر صح ففي حياتك ارجوكك يا احمد ارجوك
احمد بصلها وقال : ليه يا ماما ليه مين الي تغيرك كده وتخليكي تعملي فيا كده
سعاد بعياط: ارجوك يا احمد ارجوك انا بترجاك
عاصم : طنط ب معلش ممكن تسيبيني معاه شوية وانا هحاول اقنعة
سعاد بصتله بمعني ارجوك وقامت ومشيت
عاصم: ايه القسوة الي انت بقيت فيها دي
احمد عينه بدات تدمع وقال: انا مش قاسي هي الي بقت قاسية فجاة
عاصم: احمد عشان خاطري افهم هي مش قاسية ولا حاجة بدليل انها لما لقتك تعبت واغمي عليك قعدت تعيط جمبك
احمد: ايوة يا عاصم لان انا ابنها يعني الطبيعي انها تخاف عليا
عاصم : في امهات مبيخافوش علي ولادهم وخصوصا الولاد
احمد: مستحيل مفيش ام مبتخفاش علي ولادها ولا اب مهما كانوا قاسيين لازم يكونو بيحبوهم وبيخافوا عليهم وبيظهرلهم الحب والحنان في وقت من الاوقات
عاصم: لا ممكن يكون فيه امهات وابهات مبيظهروش الحب لولادهم فبيبانوا قاسيين لكن مامتك طول عمرها طيبة معاك وضحت بحاجات كتير اوي عشانك انت بقي مش عارف تضحي بحاجة بسيطة اوي عشانها وبعدين انت مش بتدمر نفسك كده لا انت ممكن تحب البنت دي
احمدبحزن: خلاص انا موافق
عاصم: بجد
احمد: اه ... س انا عايزك تيجي معايا يوم ما نروح نقابلهم
عاصم: يا ابني مينفعش
احمد: ليه محدش هيقول لا يعني
عاصم: مش قصة لا بس عشان مـ,,,
احمد: لو عايز تيجي يبقي تعالي وملكش دعوة بلا او غيرها اما لو مش عايز تيجي فبراحتك
عاصم: خلاص ماشي هاجي بس لو مامتك وافقت
احمد: هبقي اوقولها
عاصم: ماشي
احمد بالم: بس انا مش عايز ...
عاصم: احمد عشان خاطري متعذبش نفسك وبطل تفكر لانك كل ما هتفكر هتفكر بقلبك وهتوجع نفسك عالفاضي
احمد وعينة بتدمع : ماشي
-----------------------------------------------------------------
بعد يومين كان الميعاد الي هيروح احمد وسعاد عشان يشوفوا حياة وعاصم المفروض يروح معاهم
احمد: بصي يا مااما انا هروح عشانك بس لكن تقوليلي نسيبكا تتكلموا شوية والجو ده يبقي عاصم هيقعد معايا
سعاد : بس ..
احمد: ده الي عندي ولا مش رايح
سعاد: خلاص خلاص ماشي
-----------------------------------------------------------------
في الصالة في بيت حياة كلهم قاعدين ماعدا حياة
جواهر: دلوقتي لو قالتلي نسيبهم مع بعض شوية ممكن ابنها يقول لحياة هم جايين ليه وانا مش عايزاها تعرف دلوقتي
امير : بصي يا ماما انا ممكن افضل قاعد معاهم بحجة اني مش عايز اختي تقعد مع ولد غريب لوحدها وهاخد بالي لو قالها حاجة هضلل الكلام
خالد: ماشي بس عاملها حلو قدامه عشان ياخدها ونخلص بقي
امير : ماشي
حسين: طب روحي يبي حياة خليها هنا عشان ميستغربش انها ليها اوضة في الجنينة
جواهر: بس سعاد اصلا عارفة ان اوضتها في الجنينة فمش مهم
حسين : انا خايف الواد بعد ما يشوفها متعجبهوش
خالد: ده انا اقتلها
امير : وهي مالها هي
علي: هو ايه الي وهي مالها ماهي الي تحببه فيها مع اني معرفش فيها ايه يتحب
-----------------------------------------------------------------
بعد تلت ساعة كانوا كلهم قاعدين وسعاد عرفتهم علي عاصم واحمد
سعاد:اومال فين حياة
جواهر: هناديها حاضر
سعاد: طب ما تجي نقوم احنا وهي تيجي علي هنا علطول
امير: بس معلش يا طنط ممكن افضل معاهم
سعاد فهمت انه في حاجة فقالت: ماشي ياحبيبي مفيش مشكلة ...وبعدين كملت باحراج بس معلش ممكن عاصم يفضل مع احمد اصله يعني صاحبة وهم متعودين يبقوا مع بعض في كل حاجة
امير استغرب بس قال: ماشي مفيش مشكلة
وفعلا امير جاب حياة الي كانت بتحاول تطمن نفسها مع انها كانت مرعوبة واول ما دخلت عاصم بصلها بصدمة وقال بهمس :مش معقول
امير قعد وحياة قعدت هي كمان احمد اول ما شافها حس باحساس غريب ورعشة في جسمة كله وحس انها سحرته بس فجاة افتكر انه مجبر انه يتجوزها فحاول يتجاهل كل احاسيسه
امير وهو بيشاور علي احمد: ده احمد ابن طنط سعاد
حياة كانت بتحاول تبتسم فخرجت ابتسامة مرعوبة ومتوترة
امير: وده عاصم صاحبة
حياة ابتسمت نفس الابتسامة
امير :ودي حياة اختي
عاصم لما لقي احمد منطقش ارتبك وقال: اهلا بيكي ومعلش بقي احمد متوتر وهو لما بيتوتر مبيتكلمش كتير يمكن مبيتكلمش خالص
حياة ابتسمت بتفهم لكن نفس الابتسامة المهزوزة المتوترة المرعوبة
امير: اا انا بس عندي طلب صغير منكو
عاصم: اتفضل
امير: معلش يا احمد هو منك انت اكتر شوية
احمد : انممم اتفضل طبعا
امير: هو بس ماما وبابا لسة مقالوش لحياة ان انتو جايين تتقدمولها فياريت انكو متعرفهمش ان حياة عارفة لان ده هيسببلي مشاكل كتير
عاصم استغرب بس قال: ماشي مفيش مشكلة
احمد مكنش في وعية فقال : ماشي
والمقابلة انتهت من غير ما حياة تكلم احمد ولا كلمة ومن غير ما يكلموا بعض بس حياة ارتاحتلوه جدا وحست ان ده هو المنقذ الي هينقذها من كل الي هي فيه ولاول مرة تنام مرتاحة وحاسة بامل
-----------------------------------------------------------------
فضلت تحضيرات الفرح تخلص بسرعة واحمد كان في دنيا تانية وحاسس ان كل ده حلم وهيفوق منه وحياة كانت حاسة انه كويس مع انها مشافتوش غير مرة واحده الاانها كانت خايفة جدا ونفسها انها متتجوزوش وفي نفس الوقت نفسها ياخدها بعيد عن الي هي فيه
-----------------------------------------------------------------
في اوضة احمد احمد ماسك الحلق الي كان لقاه وبيكلم نفسة: هو في ايه ممكن اعرف .... انا معدتش بحلم بيك ليه ولا بالبنت ليه هي حياة دي هتاخد مني كل حاجة حياتي واحلامي حتي الحلم الي كنت بحلمة ... انا بكرهها بكرهها اوي ... بس هي ممكن تكون مجبرة يي ايوه لانها لاتعرفني لا شافتني وحتي لما روحت متكلمتش ولا كلمة يعني ده ممكن يساعدني ... بس يساعدني في ايه ده الفرح بعد كام يوم انا مش قادر اصدق اني خلاص هتجوزها ..مش قادر بجد
وبدات الدموع تنزل من عينه
-----------------------------------------------------------------
حيا في اوضتها وكانت مامتها قالتلها انها المفروض تتجوز قاعده سرحانة لقت الباب بيفتح فجاة ولقتهم معتزة ونيرمين مرات اخوها ونيرمين وعلياء بنات عمتها
معتزه : ايه يا يويو خلاص هتغوري من هنا كان نفسي اقولك هتوحشينا بس هتوحشني خدمتك ليا اوي وهيوحشني تنضيفك لجزمتي
علياء : ههههه الجواز مسؤلية يا يويو يعني لازم تتعودي بقي تبقي خدامة بدرجة تانية يعني هيبقي عليكي حاجات غير التنظيف والترويق ههههههههه
حياة بدموع :بس هو ممكن يكون طيب
معتزة مسكتها جامد وقالت بزعيق : يعني احنا مش طيبين
حياة برعب : لالالا مش قصدي بـ..
معتزة: اخرسي مش عايزة اسمع صوتك
نيرمين بنت عمتها: ههههه طيب مين بس انتي الاشكال الي زيك مينفعش حد يبقي طيب معاهم
نيرمين مرات اخوهم: ههههه باي باي يا يويو
وفعلا مشيو وهم ماششيين علياء قالت: انتي داخلة علي سجن جديد لا سجن ايه معتقل محدش يقدر ينقذك منه هههههههههه
ومشيو
حياة قعدت عالسرير وقعدت تعيط بحرقة وقالت : لا في حد يقدر ينقذني .. حد اقوي منكو كلكوا ... اكتر حد بحسة قريب مني ... ربنا .. ربنا الرحيم والعادل والي عمره مع يرضي بالظم ابدا هو الي هينقذني من اي سجن ا معتقل انا داخلة علية
وفضلت تعيط لحد ما فجاة لقت ايد بتتحط عليها اتخضت جامد وبصت لقيتهم ندي ومعتز
ندي : عمتو هو انتي بتعطي عشان هتمشي وتسيبينا
حياة ابتسمت ومسحت دموعها وقالت: لا يا حبيبتي بعيط عشان انتو هتوحشوني اوي
معتز : احنا بنحبك اوي يا عمتو
حياة: وانا كمان بحبكوا اوي
ندي بعياط: متمشيش
حياة حضنتهموعيطت وقالت : مينفعش والله لو كان ينفع كنت فضلت
معتز بعياط: بس انا ممكن اقول لبابا وهو يقول لجدو وتيتا ويخولكي معانا
حياة برعب : لالالالا متقولوش لحد عشان خاطري لو بتحبوني
معتز بحزن:ماشي
ندي: بس عمو امير قالي انك لو مشيتي ممكن منوشفكيش تاني عشان كده لازم نسلم عليكي هو انتي مشعايزة تشوفينا تاني
حياة: لا ياحبيبتي طبعا عاية بس في حاجات لما تكبري هتفهميها
معتز:طب مانا كبير فهميني
حياة: بص يا زيزو في حاجات كتير منكنش عايزين نعملها ونفسنا انها متحصلش لكن لزم نعملها ومينفعش نقول لا عليها
ندي: حتي لو بنكون زعلانين واحنا بنعملها
حياة : اه يا حبيتي حتي لو زعلانين واحنا بنعملها .. وبعدين مين قالي اني علانة عشان بعمل كده ده انا فرحانة اوي هلبس فستان فرح وهبقي عرسة وهيغنولي انا بس زعلانة انكو هتوحشوني اوي ... هاتو حضن بقي