الفصل الاول
في منزل الحاج محمد والد مياده
رن جرس التليفون وكان المتصل صديقه حسين
محمد:سلام عليكم ازيك ياحبيبي
حسين وعليكم السلام انت عامل ايه واحشني والله
محمد :بخير الحمد لله
حسين :كنت عاوز أشوفك انهارده علي القهوه
محمد:خيرفي حاجه ولا إيه قلقتني
حسين :لا مافيش قلق ولاحاجه مش يمكن نبقي نسايب
محمد :خلاص انهارده بعد صلاه العشاء إن شاء الله حجيلك
حسين:خلاص حستناك مع السلامه
محمد:مع السلامه
خرجت ام مياده من المطبخ بعد ماجوزها انهي المكالمه وسألته
الام :انت خارج بالليل ياحاج
الاب :أيوه ياستي حسين عاوزني
الام :خير يارب
الاب:لابيقول يمكن نبقي نسايب
الام :آ ه ماهب مراته لمحتلي وهي بتبارك لمياده علي الثانويه العامه انهم عاوزينها لابنهم اللي في الهندسه
الأب :وازاي مش تقوليلي
الام:نسيت والله وبعدين هي كانت بتلمح بس
الأب: يلا اللي فيه الخير يقدمه ربنا.
اما مياده فكانت في غرفتها بتكلم صحباتها التلاته اللي ملهاش غيرهم وهن(تقي.مي.أسماء)وكانوا بيخططوا لخروجه يطلعوا فيها كبتهم بعد عناء المذاكره وظهور النتيجه وازاي حيقنعوا اهلهم.
وفي مبني الطاروطي جروب كان آسر بيرأس طرايزة الاجتماعات اللي كان عليها مجموعه من أكبر رجال الاعمال واللي بيصغرهم آسر بعشرات السنين ولكن نظره من عيونه كفيله بدمار وضعهم المالي والاجتماعي لانه يتحكم في جزء كبير من اقتصاد الدوله ولكن مع كل هذا الجبروت فهو صاحب أحن قلب وخصوصا عندما يتذكر حوريته مياده
"فلاش باك"
في صباح اول ايام الدراسه خرجت مياده وصديقاتها للمدرسه وفي طريقهم للمدرسه افتكرت مياده انها نسيت مقلمتها بكل الاقلام في البيت وقالت لاسماء صاحبتها اللي اقترحت عليها تديها قلم من عندها لكن مياده رفضت وقالت انها حتشتري من اي مكتبه وبالفعل شافت مكتبه قريبه من المدرسه وهي داخله المكتبه وبتكلم أسماء كان خارج شاب طويل القامه مفتول العضلات وسيم جدا وخبطت فيه وطبعا الشاب ده آسر
آسر :انتي كويسه
مياده :ايوه انا أسفه
آسر :تحبي تروحي لدكتور.
أسماء متدخله في الحديث:لاحضرتك شكرا هي كويسه مش انتي كويسه يامياده
مياده:أيوه.ودخلت مياده المكتبه واسر ركب عربيته وراح علي جامعته لكن طول الطريق مش قادر ينسي البنت اللي شبه الملايكه اللي خبطها وفضل علي الحال ده شهور وكان دايما بيروح يقف في نفس الطريق يشوفها وهي رايحه مدرستها وفي يوم قرر انه لازم يعرف بيتها وأهلها ومشي وراها وعرف كل اللي كان عاوزه ومن وقتها واسر معين حارس يراقب كل تحركات مياده وكان دايما باله مشغول بيها لحد ما (دادا توحه)لاحظت عليه وسألته
توحه:مالك ياحبيبي علطول سرحان وتايه كده مالك
آسر :عادي ياتوحه مافيش حاجه
توحه:عليا انا برضه ده انا اللي مربياك
آسر :يعني لوقولتلك مش حتضحكي عليا
توحه :قول يابني مالك
آسر حكالها علي مياده وعلي حبه ليها اللي كل يوم بيزيد
توحه :طيب ياحبيبي ده يوم المني تعالي نروح نخطبهالك
آسر :ياتوحه دي لسه في اعدادي تفتكري أهلها يوافقوا
توحه :لاطبعا عموما ياحبيبي ان كان ليك نصيب فيها ربنا حيدبرها من عنده
آسر :ونعم بالله
(انتهي الفلاش باك)
نرجع بقي للحاج محمد اللي راح يقابل صاحبه عم حسين
أبو مياده وصل القهوه وقابل صاحبه وبعد السلامات والترحاب
حسين :تشرب ايه
محمد:حشرب شاي وتعالي أغلبك عشره دومينو
حسين :لاخلي اللعب بعد الموضوع اللي أنا عاوزك فيه
محمد:خير ياحبيبي. وكان الموضوع فعلا زي ماام مياده قالت وكان عاوز يخطب مياده لابنه خالد وكان رد أبو مياده انه حيشاور بنته وبشوف رأيها ويرد عليه وقعد الصديقين يلعبوا وبعد وقت رجع كل واحد لبيته.
عاد أبومياده لبيته وكانت وقتها مياده بتحاول تقنع امها بأنها تخرج مع صحباتها
مياده :علشان خاطري ياماما خلي بابا يوافق
الأم:انتي عارفه ابوكي بيخاف عليكي ازاي
مياده:ياماما احنا بقالنا سنه مش كنا بنخرج من بيوتنا غير للدروس عاوزين نتغدي بره نروح سينما
الام :تروحوا سينما ده انا مدخلتهاش غير لما اتجوزت ابوكي
مياده:ده كان زمان يامامتي انتي قديمه كده ليه
الام :انا قديمه ياميمو يعني عجزتيني خلاص يابت محمد
مياده:انتي ده انتي قمر ده انا اللي عجوزه
وكان رجع الاب وسمع كلامهم ودخل وهو بيضحك علي كلام بنته
الاب :شوفتي ياستي أهو بنتك اللي قالت انك عجزتي انا اتجوز بقي وأشوف حالي
الام :عاجبك كده
مياده:لا انا ماليش دعوه ده بابا بيتلكك ياماما اتصرفي بقي.
ضحك الجميع ههههههههههعه
الام :خير كان عاوزك في ايه حسين
الاب :زي ماانتي قولتي عاوز مياده لابنه خالد
مياده :عاوزني له ازاي يعني
الام عاوزين يخطبوكي ياميمو كبرتي وبقيتي عروسه
الاب:رأيك ايه يابنتي
مياده :أنا ماعرفوش يابابا وقدرش أحكم علي حد من غير ماأشوفه
الام :خلاص خليهم ييجوا عندنا يوم الخميس علشان تكون صابح اجازه وفهمه انهم حيشوفوا بعض الاول وان حصل قبول نقرا فاتحه
الاب :خلاص انا حكلمه بكره ان شاء الله واتفق معاه
مياده : بس وافق بقي يا بابا اني اخرج مع صحابي بكره أحسن يحصل نصيب ويعمل فيها سي السيد وميرضاش يخرجني
الاب :لا سي السيد لما تبقي في بيته مش عندي وعموما اخرجي بكره بس مش تتأخري.
مياده بفرحه :حاضر ياأجمل بابا.
وعدي اليوم وتاني يوم مياده صحيت فطرت مع أمها وكلمت صحباتها واتفقوا علي الخروج واتقابلوا بعد ساعه وهما ماشيين في طريقهم فجأه ظهر شاب متوسط الطول ملامحه شرقيه ووقف قدام البنات ووجه كلامه لمياده
الشاب :ازيك
مياده :انت تعرفني
الشاب :أيوه انا خالد ابن عمك حسين
مياده :وهو ده يديلك الحق توقفني في الشارع كده
طبعا كان في عيون مراقباهم وهو (إيهاب) وهو ده الحارس اللي بينقل أخبار مياده لأسر ووقتها كلم ايهاب الباشا بتاعه طبعا وبلغه باللي بيحصل
آسر :طيب هب بتكلمه
ايهاب :لا ياباشا دي شكلها متضايق جدا
اسر : طيب قرب منهم وادخل وكأنك كنت ماشي صدفه ومش عاوز اي غلطه.
ايهاب:اوامرك ياباشا واقترب منهم فعلا ولسه كان حيتدخل سمع.
خالد. عموما انا بكره حكون خطيبك
مياده:مااعتقدش ان االي حصل حيرضي بابا. ومشت هي والبنات وسابته وكانت علي اخرها
اما ايهاب طبعا كلم آسر وحكاله الكلام بالنص
آسر :خطيبها ازاي وانت بتعمل ايه عندك لما ماعرفتش حاجه زي دي
ايهاب :ياباشا ده بيقول انهم لسه حيجولهم بكره ووالله ياباشا انا اول مره اشوفه. قفل اسر التليفون ومش عارف يعمل ايه بس عنده استعداد يقتل اب حد يقرب من حبيبته.
اما مياده كانت مع صحباتها بس مخها في حته تانيه وبتفكر ازاي تطفش البارد اللي اسمه خالد ده وقطع شرودها اصحابها وهما بيكلموها
أسماء :مالك ياميمو سرحانه كده ليه مياده:مخنوقه أوي من الشيء اللي أسمه خالد ده
تقي :ممكن يكون ماعندوش خبره في معاملة البنات
اسماء :انتي احكي لباباكي وخليه يتصرف معاه
مي: ايه احنا حنقضي الخروجه فيه ولا ايه يلا بينا نتغدي. وخلصت مياده فسحتها هي وصحابها ورجعوا علي البيت ولما جت تحكي لباباها لقته عارف وقالها ان صاحبه حسين اتصل يه يعتذر له علشان ابنه عمل كده
اما عند آسر فكان عصبيته تفوق كل الحدود ورجع القصر و(توحه )اول ماشفته عرفت من شكله ان في حاجه كبيره .
توحه :خير ياحبيبي حصل حاجه في شغلك
آ سر :يولع الشغل مياده حتضيع مني جايلها عريس وحيخطبها بكره
توحه:لا ياحبيبي تعالي نروح لاهلها بكره ونخطبها ومااعتقدش انهم يرفضوك ده اي حد يتقارن بيك يخسر
آ سر :ان شاء الله حاروح بكره
وطلع اسر لغرفته وحاول ينام لكن ماقدرش.
ومر الليل علي الجميع منهم اللي خايف ومنهم الموجوع ومنهم الفرحان زي خالد وعيلته........
بدأصباح جديد وكلا يشغله ماسيفعله في هذا اليوم المليء بالاحداث ففي قصر الاحلام. صحي اسر اللي تقريبا النوم ماقربش منه توضأ وادي فرضه ونزل ليجد توحه بانتظاره علي الفطار
آسر :صباح الخير ياتوحه
توحه:صباح الفل ياحبيبي
وجلس آ سر لتناول الفطار
توحه :حنروح امتي لاهل مياده يااسر
آسر :انا حروح لوحدي بالليل ياتوحه
توحه :لا مش ممكن لازم اجي معاك انا حعرف اتعامل معاهم ياابني
آ سر:انا لسه مش عارف ايه االي حيحصل او ردهم ايه مش حاخدك احرجك
توحه:مافبهاش احراج ان شاء الله
اسر: خلاص ربنا يسهل حكلمك سلام
وذهب اسر لعمله.
اما عند اهل العريس.
ام خالد. حنعمل ايه ياحسين حناخد ايه معانا واحنا رايحين
حسين: حناخد علبة شيكولاته وابنك يجيب بوكيه ورد
ام خالد:بس كده مش حناخد حاجه تانيه
حسين :ياستي ده لسه حبشوفوا بعض
ام خالد :ليه وانا ابني يترفض ده تعليم عالي وجمال وعنده شقه كمان
حسين :وماتنكريش ان مياده شبه ملكات الجمال ومتفوقه في دراستها
أخت خالد واسمها خلود وبتغير من مياده جدا
خلود :لايابابا مش اوي كده دي عاديه وفي اجمل منها كتير
حسين:يابنتي حرام عليكي
خالد:بنتك دي حقوده ده علشان مياده احلي منها
خلود: انا احقد علي دي
خالد :ربنا يستر وبنتك ماتبوظش الجوازه
ام خالد :جري ايه ياسي خالد من اولها وحتيجي علي اختك علشان الست مياده
حسين :ايه ياجماعه حتقلبوها خناقه يلا نجهز
ويعيني عليهم مايعرفوش ان اليوم مش في صالحهم خالص
اما عند مياده.
الام :تعالي يامياده ساعديني
مياده :لا ياماما انا مش فاضيه
الام :بتعملي ايه يعني تلاقيكي بتكلمي المجانين صحابك
مياده :لا والله بدور علي حاجه مناسبه عندي اعرف البسها انتي عارفه كل لبسي السنه اللي فاتت كان جينز
الام :شوفي حاجه بسيطه فستان ولاحاجه
مياده :ماشي انا بشوف اهو
مياده كان في نيتها انها حتطفشوا وماتعرفش القدر مخبيلها ايه انهارده.
رجع ابو مياده من الشغل ولقي البيت جاهز لاستقبال الضيوف جهز نفسه هو كمان واستعد لاستقبالهم.
اما عند اسر فكان بيشغل نفسه بالشغل ولكن قطع عليه شغله تليفون من ايهاب اللي بلغه ان الشاب اللي وقف مياده امبارح طلع البيت ومعاه عيلته. أسر اخد موبايله ومفاتيحه ونزل ركب عربيته اللي بيسوقها سائقه الخاص واسمه(علاء) ووراه عربية الحراسه االي فيها 6رجاله وحوش يرعبوا اي حد وراح علي بيت اهل مياده طلع البيت ومعاه رجالته ودق جرس الباب كان وقتها اهل مياده بيرحبوا بضيوفهم حسين وعيلته لكن قطعهم الجرس
أبومياده:ده مين اللي حيجيلنا دلوقتي
الام:تلاقي حد من صحاب مياده
الاب قام يفتح الباب واتفاجا لما شاف قدامه اسر ورجاله بشكلهم المرعب ده
آسر :سلام عليكم
الاب. وعليكم السلام مين حضرتك
أسر. انا اسر الطاروطي رجل اعمال وعاوز اتكلم مع حضرتك
الاب. اكيد حضرتك غلطان في العنوان انا معرفش حضرتك.
آسر :لا مش غلطان مش حضرتك والد مياده
الاب. وانت تعرف بنتي منين
اسر. حنفضل نتكلم علي الباب كده
الاب. احنا بصراحه عندنا ضيوف وماينفعش تدخل بس برده حضرتك عاوز ايه من بنتي
آآسر.عارف ان عندكم عريس بس انا عاوز اخطبها
الاب :انت تعرف بنتي منين وازاي عرفت ان عندنا عربس
آآسر :طيب ادخل ونتكلم
الاب:انت اكيد مجنون انت عاوز مننا ايه.
خرجت ام مياده تشوف في ايه واتصدمت من الكلام وفي نفس الوقت كان علاء اتصل بالحاجه توحه علشان يقولها اللي حصل
توحه :طيب اقفل ياعلاء بس خليك معايا علي الخط علشان تقول للي حيجبني الطريق وغيرت لبسها واخدت واحد من حرس القصر يسوقلها عربيه من الجراج وراحت لاسر
اما عند اهل مياده فالموضوع بيتعقد وبدأ صوت والد مياده يعلا وخرج حسين وابنه يشوفو ايه اللي بيحصل
حسين:خير يامحمد مين ده ضابط ده ولا ايه
محمد:صابط ايه ده واحد جاب عاوز يخطب مياده وبيفول رجل اعمال
حسين اطلبله البوليس
آسر ببرود :اتفضل موبايلي اتكلم منه
ابو مياده :انت مش همك حاجه يعني
وهنا تدخل خالد العربس وياريته مااتدخل
خالد :انتي تعرفيه يامياده
مياده بخوف:لا والله انا مش عرفاه
ولسه حيقرب من آآسر كان آسر رفع ايده واداله باليد وقع علي الارض وبقه كله بينزف. خرجت ام خالد وأخته االي لما عرفت الموضوع حبت تولعها
أم خالد :ابني حبيبي ده مين ده االي يض*به
خلود:لما انتي ياست مياده مش عاوزه اخويا جبتينا ليه ولا علشان يتقال عنك ان الشباب يقطعوا بعض عليكي
مياده بصراخ:انا انا اعمل كده ياخلود والله مااعرفه
الاب :بس كفايه وانت ياحسين سكت بنتك
ولسه الاب حيمشي الناس ويستفرض ببنته وتدخل المنقذه(توحه).
توحه:السلام عليكم استهدوا بالله ياجماعه وصلوا علي الحبيب المصطفي وتعالوا نقعد
الجميع:اللهم صلي عليك يانبي
أم مياده :اتفضلي ياحاجه بس مين حضرتك
توحه:انا الحاجه تحيه مربية اسر بيه بعد وفاة والدته
الام :اهلا وسهلا بس يرضيكي ياحاجه اللي هو عمله ده وبوظ علينا فرحتنا ببنتنا
توحه :ياعالم ياستي النصيب فين
حسين :طبب نستأذن احنا يامحمد
توحه :بعد اذنكم اقعدوا لحد مااحكيلكم حكاية آ سر مع مياده علشان ماحدش يظلمها
الاب :اتفضلي ياحاجه احكي
وحكت توحه الحكايه من اول مااسر شاف مياده لحد اللحظه اللي هما فيها واخدتهم توحه علي البلكونه وورتهم المكتبه اللي اشتراها اسر مخصوص لايهاب علشان يحرس مياده وان هو اللي عرفه ان في عربس جاي لمياده
حسين:خلاص يامحمد احنا عرضنا لسه موجود والقرار دلوقتي قرارك شوف وكلمني وقاموايمشوا بس توحه وقفتهم
توحه:بعد اذنك ياحاج حسين بنتك مديونه باعتذار لمياده
حسين:حقك عليا يامياده يابنتي وبص لبنته بتوعد علي تهورها
مياده:لا مافيش حاجه ياعمي
وخرج اهل مياده يوصلوا حسين وعيلته ورجعوا لاسر وتوحه.......
وصلت السيارات للقصر اللي أول ماشافوه أهل مياده ومياده طبعا أنبهروا بيه جدا وبمنظر الحديقه الرائع والاضاءه الخافته المسلطه علي باقات الورود والأشجار العاليه وگأنهم بيتف*جوا علي لوحه فنيه ودخلوا للقصر وحاولوا بصعوبه انهم يخفوا ملامح الذهول اللي بانت جدا علي وشهم من عراقة وأصالة القصر الشامخ وأثاثه اللي كان باين عليه انه متنقي بالقطعه وقطع شرودهم صوت( توحه) وهي بترحب بيهم
توحه :أهلا وسهلا نورتونا وشرفتونا والله البيت انهارد كأنه فيه عيد
الاب والأم :الله يشرف مقدارك ياحاجه البيت منور بناسه
آسر :ايه يامياده عجبك بيتك
مياده ابتسمت ونزلت وشها في الارض
توحه :تشربوا ايه
الام :لا انتوا مش شربتوا حاجه عندنا
توحه:لا والله لازم نشرب حاجه وبعدين احنا ان شاء الله حنبقي أهل والجيات كتير وحدوق أكلك كمان
الأب :أنتي تنورينا ياحاجه
الام :أيوه لازم طبعا تشرفينا تاني
توحه ندهت علي (رحمه). وطلبت منها تشوف ا****عه يشربوا ايه.......... رحمه دي بتشتغل في القصر برده بس طبعا مافيش حد زي دادا توحه
آسر مقاطعا:بلغيهم يارحمه يحضروا العشا
توحه:ودي تفوتني من أول ماوصلنا وأنا بلغتهم
الاب:لا متشكرين ياجماعه انا بس ياحاجه عاوز اعرف احنا جينا هنا ليه
توحه :كله بالصبر ياحاج ان الله مع الصابرين
ام مياده:معلش بس ريحينا ياحاجه الله يريح قلبك.
كل ده واسر مش عارف نوايا توحه بس هو واثق فيها في الاول تخيل انها جابتهم علشان تغريهم بمنظر القصر والعيشه اللي بنتهم حتعيشها لكن اتصدم لما لقي توحه حتاخدهم وتطلع في الدور التاني من القصر وده في غرف النوم
اسر :انتي رايحه فين ياتوحه
توحه :حوريهم غرفة الاميرات.
اسر بان علي وشه انه متضايق ولاحظ كده ابو مياده
الاب :خلاص ياحاجه بلاش لو الحاجه دي حيزعله خلينا هنا وقولي اللي عندك
توحه :لا طبعا حيزعل من ايه ودي اكتر حاجه حتخليكم تطمنوا علي بنتكم وتاخدوا قرار
توحه كانت بتقول كده لأبو مياده لكن عيونها متجهه لاسر علشان يفهم انها عارفه بتعمل ايه
واسر وافق ان مشاعره طول السنين اللي فاتت تتفضح مقابل انه يفوز بحوريته الصغيره
وطلعوا الدور الثاني عن طريق السلالم الرخام المغطاه يالسجاد الاحمر القاتم وأول ماوصلوا عند الغرفه فتحت توحه الباب وهي بتقول
توحه:دي غرفة الاميرات أو بمعني أصح غرفة الاميره مياده.
ودخلوا الغرفه اللي كانت دهانتها من اللون المووف الفاتح والاضاءه بألوان الابيض والروز والموف والاثاث علي شكل فراشات وكله باللون الابيض وموجود بها أنتريه من اللون الروز*أبيض
واكملت توحه :الغرفه دي شافها اسر مره علي النت وقرر يجيبها علشان هو كان شايف انها مش حتليق بحد غير مياده.
ومياده كانت واقفه بتتف*ج علي اللي في الغرفه باندهاش وانبهار وده كان مفرح اسر جدا
توحه راحت فتحت باب الدولاب وخرجت منه علب كتيره لهدايا وبدأت تحكي حكايه كل علبه ومناسبتها
توحه:دي ياجماعه هدية عيد ميلادها الاول وحتسألوني طبعا هو عرفه منين. في مره مياده راحت اشترت شمعه من عند ايهاب في المكتبه وسمعها وهي بتأكد علي صحبتها تيجي عيد ميلادها وبلغ اسر ومن يومها وكل سنه في نفس الميعاد آسر يعمل لمياده عيد ميلاد في القصر ويجيبلها هديه وبصت لمياده وهي بتفتح علبه طلعت منها قلم ذهبي وقالتلها مش فاكره يامياده القلم ده
مياده بصدمه :لأ حفتكره ازاي
توحه:ده القلم اللي اتخانقتي مع ايهاب علشان كان م**م تشتريه بدل القلم العادي
الام :صح يامياده انتي حكتيلي انك هزقتي أيهاب علشان كان عاوز يد*كي نوع قلم غير اللي بتكتبي بيه وفكرتيه انه بيعا**ك
مياده وكانت افتكرت :أيوه صح
توحه بس القلم ده ماكانش عادي ده قلم ذهب والفصوص اللي فيه دي من الماس وده آسرأشتراه هديه ليكي علشان عيد ميلادك ب من ايهاب انه يبيعهولك علي انه قلم رخيص
وفتحت علبه تانيه وكان فيها موبايل وقالت ودي هدية السنه اللي وراها وعلبه تالته فيها لاب توب ودي كانت هدية السنه التالته وعلبه فيها اسوره من الماس ودي كانت هدية السنه الرابعه وعلبه فيها موبايل وتابلت موديل السنه ودي كانت هديه السنه الخامسه وخرجت علبه قطيفه كان فيها مفتاح مربوط بشريط ستان روز وورقه وقالت أما دي بقي فكانت هدية الثانويه العامه الام :وده مفتاح ايه ده يااسر ياابني
اسر:مفتاح عربية مياده علشان تروح بيها الجامعه
الاب مداعبا:وكنت حتبعته مع ايهاب بردك
اسر :لا كنت حاسس ان معاد استلام مياده لحاجتها قرب جدا
أبو مياده تقريبا كان وافق من جواه بس هو لسه قلقان وحب يستني يسمع بقية حكاوي الحاجه توحه.أما أمها كانت أخدت قراراها وبينها وبين نفسها (أنا مش ممكن أسيبه يبعد عن بنتي)
أما الغلبانه مياده فضلت متنحه وساكته ومش عارفه ايه اللي بيحصل جواها ماهي برده مياده تعتبر عيله وأول مره تشوف الحاجات دي فكان طبيعي أن مشاعرها تتلخبط
توحه كملت وفتحت باب تاني في الدولاب وخرجت منه ملابس كتبييييير بأكياسها والتيكت عليها وبدأت تحكي برده عن كل مجموعه ده لبس صيفي لاول سنه شافها فيها وده اللبس الشتوي وكان اللبس فعلا يلبس عمر 12سنه والمجموعه دي بتاعة تاني سنه ودي التالته ودي الرابعه ودي الخامسه وده فستان أول عيد ميلاد وكان الفستان من التل والجبير ويلبس عمر ال12سنه ولونه من الاوف وايتالملابس كلها كان باين عليها الذوق العالي والرقي وطبعا قيمتها الماديه العاليه
مياده كانت مذهوله هي عمرها ماحلمت حتي ان يكون عندها كل ده وده خلي عيونها تدمع وأبوها واسر لاحظوا ده
الأب:مالك يابنتي انتي بتعيطي
الام:دي تلاقيها دموع الفرحه صح ياميمو
توحه:عاشت الاسامي انتي دلعك ميمو يامياده
اسر:لابجد انت فعلا بتعيطي هو انا ضايقتك اوي كده
توحه وبعد ماجتلها اشاره من رحمه ان العشا جاهز عل السفره حبت تغير الحوار
توحه :يلا يجماعه نتعشي وبعدين نكمل كلام
الاب:أنتي م**مه يرده ياحاجه
اسر :البيت بيتكم ياعمي وعلشان يكون عيش وملح
ونزل للجميع للسفره الطويله اللي كان عليها أشكال وألوان من الاكل
الام:تعبتوا نفسكم والله كده كتير
توحه :ولا كتير ولا حاجه ده كمان مكناش عاملين حسابنا بس ملحوقه المره اللي جايه انا اللي حعمل الاكل بأيدي
وقعد الكل وبداوا في الاكل لكن مياده كانت بتلعب في طبقها وده قلق اسر عليها اكتر ماهو كان بيفكر ان الدموع دي ممكن تكون حزن انه بوظ موضوع العريس التاني وده خلاه علي نار
توحه:ايه بامياده اكلنا مش عاجبك ولا إيه
مياده :لا والله جميل تسلم ايدك بس انا اللي مش ليا نفس.
ووقتها رن موبايل مياده وكانت أسماء صاحبتها مياده وقفت واستأذنت انها تتكلم بره وده قلق آسر ا اكتر ووجع قلبه ليكون العريس لكن مياده قالت لأمها دي أسماء ياماما وأكيد قلقانه عليا وخرجت مياده لبره وكلمت أسماء وحكتلها علي كل اللي حصل
أسماء :طيب وأنتي قلقانه ليه دلوقتي انتي كنتي عاوزه خالد
مياده :خالد ايه ماانتي عارفه اني كنت ناويه اطفشه
أسماء :خلاص صلي استخاره
مياده :ان شاء الله يلا سلام دلوقتي
أسماء :سلام
مياده ماكنتش واخده بالها ان اسر كان معدي وسمع كلامها وهو حاول يداري نفسه بعد ما سمع انها مش عاوزه خالد
اما اهلها كانوا خلصوا عشا وقاموا مع توحه علشان يشربوا الشاي ويكملوا كلام
وقعدوا في صالون تاني وكانت حصلتهم مياده وأسر
الاب:انا دلوقتي ياحاجه عاوز اعرف هو عاوز يعمل ايه بالظبط
توحه:عاوز يكتب كتابه علي مياده والفرح ان شاء الله حيكون قريب
مياده ::طيب وجامعتي
آسر:كملي وأنتي معايا وانا حوفرلك كل الامكانيات اللي حتاجيها للجامعه
الاب:خلاص ماشي ياابني احنا موافقين بس ادينا فرصه نرتب نفسنا
أسر :اللي محتاج ترتبه كله اعتبره حصل
الام:ازاي بس ياابني
توحه:خير البر عاجله ياجماعه
الاب:يعني ايه ياحاجه مش فاهم
توحه:شوف ياابو مياده احنا خلاص انهارده الوقت اتأخر قوي وتقريبا قربنا عل اذان الفجر انتوا تبيتوا معانا انهارده وبكره الصبح ان شاء الله حتكون كل حاجه جهزت ونعمل كتب الكتاب بعد صلاة العشا
الاب:ازاي بس ياناس بالسرعه دي
توحه:ايه رأيك ياام مياده ماتقولي حاجه
أم مياده:خلاص بقي والنبي ياحاج حتي علشان خاطر ابتسامة اسر الحلوه دي
الاب:وانتي يا مياده ايه رأيك
مياده بخجل
:اللي تشوفه يابابا
الاب:يبقي علي خيرة الله
توحه:مب**ك يااسر ياحبيبي مب**ك يامياده ربنا يسعدكم
واخدتهم توحه ووصلتهم لجناح كبير فيه غرفتين وحمام مستقل علشان يكونوا علي راحتهم
ونزلت توحه لاسر اللي كان دخل مكتبه وبدأ يجهز لكل حاجه بالتليفون.