الفصل السابع :-
"
7. لا احبك / قتل
"
ولأن الله يعلم أن هذه الأيام ضرَّت، أحزنت وأثقلت، أتعبت وأنهكت،
سيكون العوض مُعجزة ..!!
ورائحة الشوق عند اللقاء
كرائحة الأرض بعد المطر !!
لأن حياةَ الثرى بعضُ مــاء
وتحيا القلوبُ ببعضِ البشر ..!!
-معقول هقولك روح من غير ما اكون مجروح
-ولا باقي علي حاجه لا دا انت مش
عارف
-معقول تصدق ابيع من غير ما ااتوه
ولا اضيع
-ولا خافشي من حاجه لا دا انت مش
عارف
-بعدك هحس بـ مين معقوله حب
سنين
-يخلص في غمضه عين ي حبيبي
لا .. لا لا لا لا .. لا والف لا
-دا انا قلبي بعد غيابك تاه لو بالكلام
ننسي الالام
-ده مكانش قال ولا عاشق اه وتاب
عاد مهران بعد ما حدث هو يشعر ببعض التعب والارهاق واخذ يفكر بما سـيخبر به جده
عما حدث لكن .. بـ مجرد دخوله صدمت الحجة فاطمة من مظهره المبعثر !!
الجدة فاطمه بصدمة :-
_مهران يا ولدي ..ايه اللي حصل ..مال شكلك كده ..و روحت فين نهار صباحية جوازك .. بقي تسيب عروستك كده !!
مهران بتعب :-
_جدتي مفيش حاجه .. انا بس كنت .. كنت بشوف مشكله لناس تابعنا وحصل عركة مش اكتر واتحلت وكمان هي لسه نايمه !!
واردف بداخله بهمس :-
_اتمني !!
الجدة فاطمه بعدم اقتناع :-
_طب يا ولدي وروح يا ابن حسن بدل هدومك .. وهبعت الفطار ليك انتي ومراتك وعلي الغدا تنزل بيها .. فاهم كلامي !!
ليرفع حاجبه الايسر في استنكار من معاملة جدته اليه كأنه فتي في الثامنة ليس رجل لديه اربع وثلاثون عاما ولكن هي كانت دائما تعامله بتلك الطريقة من شدة حبها اليه فهو ايضا يعتبر اخر ذكرى غاليه علي قلبها بعد فقدان اباه الذي لم تكن لديها غيره ويحمد الله علي وجودها وان تظل بامان وعافية ..!!
مهران بابتسامه :-
_حاضر من عيوني .. يا حجة فاطمه .. اومرك !!
الجدة فاطمه بضحك :-
_الامر لله وحده يا ولد حسن
وميامرش عليك ظالم .. اخلص
وروح شوف عروستك يلا !!
ل ينصرف من امامها وهو يضحك علي كلماتها ف حقا لو تعلم ما فعله بالأمس
مع تلك العروس لن تدعه حتي ت**ر
راسه كما تهوي دائما ..!!
لما يكن يخطو خطوة بداخل الجناح حتي صدم من تلك التي كانت تجلس علي ارضية الغرفة ومنكمشة علي نفسها وتبكي وهرع قلبه ان يكون حدث لها شيءٍ سيء ف توجه اليه ونزل الي مستواها حتي ....!!
مهران بتوتر :-
_مالك يا تقي .. في حاجه وجعاكي .. تعبانة .. كلامني يا بنت الناس حصل ايه بس !!
واخذ يمسد علي ظهرها بحنو حتي تكف عن البكاء وبمجرد ان سمعت صوته رفعت وجهها وقد خاف عليها كثيرا من تلك الحالة فقد كان تبكي وبشدة كأنه اصبها شيء جعلها تكون بذلك الـانهيار ..!!
مهران بهدوء :-
_اهدي وخدي .. نفس .. كده وقولي ليا حصل ايه !!
تقي ببكاء وكلمات متقطّعة :-
_انا..صحيت من..النوم..فجاة..وكنت انت مش هنا..وبعدها فضلت..ادور عليك..بس وقتها..مكنش في حد..وفضلت استني..لحد اما..وصلت رسالة علي الموبيل..بتقول..خافي علي جوزك..النهايه قربت..وممكن ميرجعش !!
ل تبكي اكثر عند تذكر ذلك وفي محاولة منه ل تهدا تلك الطفلة في نظره التي خافت من عدم عودة اباها ..!!
مهران بابتسامه :-
_طب ..خير اهو .. وحقك عليا اني نزلت من غير اما اقولك .. وانا اهو اقدمك يعني اللي بعت .. كان بيهزار .. ولا انا شبح مثلا دلوقتي .. قومي يلا اعدلي حالك كده .. وانا كمان هادخل اعدل حالي .. اللي ما ينفع من اصلا .. ده انا حتي عتريس .. يوه .. اقصد عريس !!
ل يردف الكلمات الاخيرة ب ضحك حتي تنسي ما حدث وما كان منها غير ظهور ضحكتها علي ما تحدث ل يحدق بها وهي تجفف دموعها ب كف يدها الصغيرة وتنظر اليه في برآءة وهي تستقيم ويقف معاها ..
وبعد ان انتهي الاثنين في تبدلي حالهم لاحسن مما كان عليه اخذت طرقات متتالية تصدع اليه ل يعلم ان الافطار وكان ..!!
مهران :-
_اهو الفطار المخصوص .. من الحجة فاطمه !!
ليضع الفطار علي منضدة وكرسين جوار بعض وتجلس هي ويجلس هو الاخر في الجانب الاخر ف نظره من التوتر علي يحدث ..!!
تقي بتوتر :-
_كويس .. جدتك .. بيان طيبة اوي وبتحبك !!
مهران بشرود :-
_ايوا فعلا !!
تقي :-
_انت معايا !!
مهران بابتسامه مجامله :-
_ايوا .. انا اهو معاكي .. يلا خليكي
تأكلي .. بدل اما الحج سالم يقول
مش بأكلك في بيتي !!
ل تضحك علي ما اردف به في الاخر ل يحدق بها مرة اخري في تلك الضحكة
من تكون تلك الفتاة .. ايا هي تلك المتمردة التي تتحدي مهران المحمدي من اجل
كرامتها .. اما تلك القطة الشرسة التي
لا تسمح لاحد ان يهين انوثتها ..
اما
تلك الطفلة التي وقعت في خيوط
وحدته وكبرياءه الابن الاكبر ل حسن
المحمدي ..
لما وجوده بحياته والفارق بينهما
ويقتله !!
تقي بخجل :-
_مهران .. مهران .. انت كويس !!
ل يفيق علي نداءها وهي تبدو في
خجل واضح من تحدقه بها ويبدلها بابتسامه ....
_هاا .. معلش سرحت شوية .. بس قولي انتي .. اتعلمتي لحد فين !!
تقي بتعجب :-
_ليه !!!!
مهران :-
_اصلا الحج سالم .. قالي انك نفسك تكملي تعليمك .. وبفكر اقدم ليكي مع
سها .. بس لو مش عايزة !!
تقي بسرعة وسعادة :-
_بجد .. اكيد يعني ولا بتقول كده وخالص بس انا موافقه .. مادام هكون
مع سها .. شوف احنا علي كده شوفنا بعض بس يوم الفرح بس حبيتها اوي وبقينا صحاب كمان !!
مهران بابتسامه :-
_زين .. خالص مادام موافقه ان شاء الله هتكوني معاها !!
ل تنهض تقي ب فرحة وتصفق كالاطفال في فرحة العيد ومن بعدها ارتمت بـ
احضان مهران وضمته اليها مع صدمته وارفقت ذلك بـ قبله علي خده رقيقة للغاية وقريب من شفاه ..!!
تقي بسعادة :-
_شكرا .. شكرا .. بجد .. انت فعلا زي اما قالت سها .. قلبك مفيش اطيب منه يا !!
لتاخذ هي الصدمة الثانية وتستوعب ما فعلت ل تهرب سريعاً وتقفل باب المرحاض خلفها ب قوة .. ل يذهل من تصرفتها وفعلتها ،، هي بالفعل طفلة لا شك في ذلك في اخذ يضحك علي موقفها ..!!
مهران بضحك :-
_اطلع يا تقي .. بيقول اني زي جوزك يا ماما !!
تقي بخجل :-
_لا لا لا لا .. اطلع انت يا مهران لو سمحت !!
مهران :-
_طب خالص ..!!
وقبل ان ما يكمل ما كان سيتحدث به وصلت رساله نصية علي هاتفها وذهب واخذه وعندما فتحتها تعجب من مضمونها لكن قرر الذهاب لن يحدث شيءٍ من ساعة اخر ..!!
مهران بهدوء :-
_طب خالص .. يا تقي .. انا هنزل عندي مصلحة لازم اخلصها وهرجع كمان ساعتين .. يبقي انزلي اقعدي ما جدتي متفضليش لوحدك .. خلي بالك من حالك !!
ل يجهز ويذهب سريعا وهي عندما تأكدت من ذهابه وحرجت وجلست علي فراشهم ..!!
تقي بتنهيده وتضع يدها علي قلبه وهي تعلم ما بداخلها ..!!
_قلبي هيفضل يعشق فيك كده لحد امتي يا ابن المحمدي بقيت النبض اللي انا بعيش عشانه يا حبيبي !!
ل نقول مرة اخر ان الحب لا يلام والعشق ليس ب محرما ....!!
يُحاصرني واقع يقتلني يهمشني يبعثرني يكويني ..
وجدت في عينيك الراحة الهدوء السكينة والأمان ..
هاتين السودايتين ملاذي االوحيد
ومنحتاني حق اللجوء فهلّا
منحتني الإقامة أرجوك ..!!
لا أُريد شيئًا سوى أن تمسح الملائكة على قلبي ورأسي ثم أنام، دون تفكير، دون خوف، دون أرق، دون قلقٍ وتعب، فقط أنام، وأستيقظ وإذا بهذه الفترة قد انقضت وقد أصبحتُ شخصًا آخر، شخصًا لطالما تمنيت أن أكونه ..!!
-اذتيني كتير ولا اذيتك
-غلطت ازاى وحبيتك
-اذتيني كتير ولا اذيتك
-اه يلاحق صوت عنادي
-سكوت في نبض كأنها
-نهاية ..!!
كانت تسير في تلك الغرفة بتوتر ملحوظ اين ذهب ذلك النجم ماذا كانت ســ تفعل ان لما تخبرها والدته ان ذهب في امر هام
لكن ايكون ذلك امر هام ل يتركها في ذلك الموقف وحيدة اصبحت تبغض كل شيء منه ..!!
توقفت عندما وجدته يدخل الي جناح في حالة من الفوضي به من كل شيءٍ ولكن هتفت بانفعال مستنكره منه ..!!
سها بغضب :-
_انا عايزة اعرف مادام كرهني ومش عايزين في حياتك .. وافقت ليه !!
نجم الدين بتعب :-
_في ايه .. انتي كمان !!
سها بحزن :-
_في اني زهقت .. وعايزه ارجع بيت ابويا تاني .. وهقولك من الاخر .. نطلق !!
لينظر اليها ب صدمة .. لكن لم تدم كثيراً تلك النظرة غير ثانية وتبدلت لا شعور اخر لما تستطع هي ان تستنج ما ذلك في كان رده هدوء ما قبل العاصفة ..!!
نجم الدين بلامبالاة :-
_امشي يا سها مش وشي متعصبنيش يا بنت الناس ..!!
ل تصرخ بانفعال مرة اخري وهي تحبس تلك الدموع بداخلها ..!!
_وانا حره وبقولك انا مش عايزة افضل دقيقه واحده تاني .. معاك .. طلقني !!
اصبح لا يتحمل ما تفعله مما جعله يمسكها من شعرها الذي وقعت من عليه حجابه عندي ثورتها به ل تدمع من شدة الالم ..!!
نجم الدين بغضب اعمي :-
_علي موتك يا سها .. سامعة علي موتك .. انتي خالص بقيتي مراتي .. مش هتخرجي من بره ناري ابداا .. هتفضلي سجينة ليا لاخر عمرك .. مش هتكوني لحد تاني .. فاهمة !!
ل يصرخ عليها بـ كل كلمه منه اصبح لا يري امامه من شدة غضبه
كيف تطلب منه .. ان يخرجها من حياته مرة اخر بعدما اصبحت .. ملك له وفي حياته لن يتركها ابدا !!
سها ببكاء وهي تمسك بيده حتي يترك شعرها وبهمس لنفسها ..!!
_بكرهك .. بكرهك .. علي اقد كل الحب اللي كان في قلبي ليك !!
ل يخرجه من حالته وغضبه رنين هاتفه ل يتركها وسط بكاءها ويجيب ..!!
نجم الدين بغضب :-
_في ايه انت !!
صدمة اخر اصبح لا يتحمل كل ذلك فوق طاقته ليردف بصدمة قائلا ..!!
_ايه .. بتقول ايه .. اكيد محصليش .. اكيد كدب .. اقفل .. وانا هاجي علي طول فاهم !!
اصبح كالطفل الضائع الذي فقد الامان ل يذهب من امامها وسط دموعها التي لا تتوقف .. تنهار كل قوتها واخذت تردد انه تكره علي رغم من عشقها اليه ..!!
لِنبدأ من جديد معا و كأننا لم نفشل ابداً ابداً ..!!
مازلتُ لا أستوعب كيف يكون الإنسان ملتزماً تجاه الآخرين بحذافير اللطف واتقاء شرِّ إيذاء القلوب لكنَّهُ مع ذلك، لا ينجوّ من خيبة أو إيذاءٍ أو حسرة ..!!
لقد وصل الي ذلك المكان الذي بعث اليه في تلك الرسالة لكنه لما يجد اي شيءٍ ..!!
لقد تعجب قليلا من مضمون الرسالة فقد كانت بها انه احد رجاله لقد قدر علي ان
يصل الي من يفعل المشاكل وهي ب انتظره ب قرب من مكانه السري الاخر وعندما جاء لما يجد شيءٍ المكان خالي ..!!
فـ قرر العودة مرة اخري حتي يتحدث مع تقي ويخبرها بـ .... !!
لتدو صوت رصاصة اخذت مكانها فـ كان الهدف منها هو مهران وصوت يتحدث بكل حقد واضح قائلا ..!!
بحقد :-
_النهاية اخيرا يا ولد المحمدي !!
لا تُهمل تلك الإشارات التي يُخبرك بها قلبك ، إنها ليست عبثاً ..!!
"أتظنها لن تنتبه لجرحك الصغير ذلك ، امرأة تُحاسب نفسها على الكلمة !!
♕♕
الراجل لما بيحب بجد ..!!
الراجل لما بيحب بجد بيشوفك
احلى بنت في الدنيا ..!!
الراجل لما بيحب بجد ضحكتك عنده اهم من نور الشمس ..!!
الراجل لما بيحب بجد ممكن يهد الدنيا علشانك ..!!
الراجل لما بيحب بجد بيشوفك غاليه قوي ..
الراجل لما بيحب بجد بيتمنى الموت ولا انه يشوف دمعه نازله من عينيكي ..
الراجل لما بيحب بجد بيقى شايفك حبيبته واخته وامه وصاحبته وبنته ..
الراجل لما بيحب بجد بيبقى عايش علشانك بيفكر من ساعة ما يصحى لحد ما ينام ازاي بس تبقي مبسوطه ..
الراجل لما بيحب بجد لو عندك مشكله لايمكن يسيبك من غير ما يحلها ويكون جنبك فيها ..
الراجل لما بيحب بجد بيد*كي الامان ...
الراجل لما بيحب بجد بيحب بشوفك ناجحه وقويه وعمره ما يبقى عقبه في طريق مستقبلك ...
الراجل لما بيحب بجد مبيشوفش بنت غيرك ...
الراجل لما بيحب بجد بيبقى سند وامان وظهر ...
الراجل لما بيحب بجد بيملا حياتك وبيخليكي مش محتاجه اي مخلوق غيره ..!!
الراجل لما بيحب بجد طول الوقت بيعملك مفاجات حتى لو تبان بسيطه بس علشان يشوف الفرحه في عينيكي ..!!
الراجل لما بيحب بجد بيبقى طفل كبير عايز يعيش معاكي كل اللي فات من عمره ..!!
لو بتحبي راجل وفيه حاجه من اللي فوق ناقصاه يبقى عمره ما حبك بجد ..
ولو بتحبي راجل فيه المواصفات
دي .. عيشي عمرك كله بين ايديه لانه مش هيتعوض ..!!
"و قلوبنا ياربّ صَبرت ؛ فـ أنعم عليها بأفراحٍ تُغيرنا من حالٍ إلى حالْ يُرضيك ويُرضينا ..!!