الفصل السادس

2330 Words
الفصل السادس :- " 6. حريق / اصدقاء في الماضي " ‏"أحبّ مساحتي الخاصة، أحبّ حدودي التي أصنعها، أحب الأشياء التي لا أحد يعرفها عني، أحبّ خصوصيتي مع نفسي وعدم وصول أي شخص لها مهما ظنّ أنه وصل .. " ‏"وما زلت أتعافى من الخذلان الكبير الذي أصاب قلبي،و ما زلت أتعافى من كل كلمة سامة أصابتني فأفقدتني ثقتي بنفسي، ما زلت أقاوم رغبتي في عدم مغادرة فراشي، ما زلت أخوض حرباً لا تنتهي، أنهزم وأسقط وأنهار ثم أنهض وأعود أقوى وهكذا تحدث الأشياء في الكواليس، ما زلت أتجاوز وأتغافل وأتعافى ..!! -ياا عالم هشوفه ولو صدفة يوم -لا بيجيلي نوم .. ولا بنساه -وفرصة رجوعنا بتنقص اكيد -وهو بعيد .. وفين القاه !!؟؟ -وفكره هكمل وانا مش معاه -مابتجيش في بالي كإن الحياة -خلاص واقفه عنده ورافضاني -اعيش وبفضل مكاني بستناه بعد انتهاء حفل الزفاف وذهاب الاهل اخذ كل من مهران ونجم الدين زوجته الي عش الزوجية الخاص به لكن سيكون ذلك الزواج بداية لهم اما سيكون نهاية لكل شيء ..!! تقدم مهران وهو يحمل تقي بين يده ودلف الي جناحه الخاص به وعندما وصل الي فراشه قذف بها ..!! تقي بتألم :- _اه يا ظهري .. انت ثور يا عم انت .. في حد ينزل حد كده كنت قول انك مش اقد الشيل .. عشان ظهري اللي بقي مش نافع ده !! مهران بلامبالاة :- _او انتي اللي تخينة !! علي رغم من الالم الذي بها لكن تحاولت الي قطة شرسة ..!! تقي بغضب :- _تخينة في عينك .. يا ثور .. ده مفيش في جسمي اصلا .. بس هقول ايه .. ليهم حق اللي تتجوزك .. تغور من وشك !! ويتحاول ب ثانية ل غضب شديد ويثور عليها ويقترب منها لكن ب مسافة ..!! مهران بنفاذ صبر :- _ل**نك يا مراتي .. بدل ما اعمل منه شوربة ل**ن عصفور .. اتلمي فااهمة !! ليصرخ عليها ب اخر كلامة ول تنكمش في نفسها وتدعو ان تمر الليلة علي خير مهران بهدوء :- _انا هدخل ابدل هدومي .. وانتي خلصي هنا ولما تخلصي قولي ليا .. فاهمة !! تقي بانزعاج كالاطفال :- _حاضر ..!! وبمهس لنفسها وضحك :- _يا بابا جدو ..!! ل يذهب من امامها وهو يري انها تضحك مع حالها ليض*ب كف علي كف ،، من تلك المجنونة التي اصابت حياته ويدعو ان تزول ..!! لا اظن ف تلك التي تعشق من **يم قلبها لا تستطيع التخلي عن من تعشقه حتي لو اصبحت السماء فوق راسها ..!! ل تدق علي باب الذي هو بداخله والتي استنتجت انه المرحاض في ذلك الجناح اعجبها به كل شيء الالون والاثاث هكذا حلمت قبل سابق ولكن .... !! ادخلت نفسها في الفراش سريعا وارتدت منامة وردية عليها بعض الاشكال ال كرتونية المفضلة لديها ميكي وعقدت شعرها القصير علي شكل قطة بحيث اصبحت هي تشبه الاطفال ..!! ل يخرج هو ويجفف وجهه واخذ ينظر اليها ب شيء من تعجب ..!! مهران بصدمة :- _ايه ده .. انتي قلبتي علي حضانة كده ليه !! تقي بلامبالاة :- _هو ده اللي عندي .. لو مش عجبك روح اتجوز واحدة تانية .. سورى اقصد رابعة !! ل تردف الاخير ب انزعاج غير مبرر لكن ..!! مهران بسخريه :- _انا اللي جبته ل نفسي لما فكرت اوقع نفسي الوقعة السوداء ده تاني !! لو عليه لكن انفجر بكل الغضب الذي بداخله اليها لكنه اكثر ما يكره ان يتحمل شخص اخر نتيجه افعال الاخرين ،، واخذ يدعو ان يكون جده قد استراح الان بـ ما فعله به وب تلك المصيبة التي وقعت عليه ..!! مهران بتعب :- _انا خالص زهقت من ان اتخانق معاكي يا بنت الحسيني .. انا هنام وبكره افوق ليكي ولجنانك .. اشوفك فيكي يوم يا شيخة !! ل يذهب الي جهة الاخر من الفراش للنوم بعدما داع عليها وهي تغلق وتفتح في عينيها مما قاله لها ولكن افاقت علي نفسها الن يطلبه بـ حقه تقي بتوتر :- _انت يا انت .. انت هتنام فين روح شوف كنبة تنام عليها ..!! مهران وهو يتكلم من خلف ظهره اليها بكل نفاذ صبر ..!! مهران بلا مبالاه :- _نامي يا تقي .. نامت عليكي حيطة خرصانة يا شيخة .. عشان انا مش هقوم من هنا ومش هانام في حته غير هنا علي سريري .. وقبل اما تكملي وتقولي ايا كلام زي وشك العكر انتي كمان هتنامي هنا علي السرير عشان وسع اصلا ومش ناقصة وجع دماغ .. بدل اما نصحي عريس وعروسة وتكون صباحية يا مراتي .. ايه رأيك اختاري !! لتنزل تحت ذلك الغطاء سريعا بعد تهدّده وتحمد الله بداخلها انه لما يرغمها علي ذلك ف هي ل تزال ترتجف من فكرة انها اصبحت زوجته علي رغم من كل شيء ..!! لا يعلم لما فعل ذلك هو لا يريد ان يبعثر براءة تلك الطفلة التي ارغمت عليه حتي وان كانت تظهر انها شديدة الأ***ة ولديها عيون كالغزال وشفاه تشبه الفراولة ولكن ماذا لما اتغزل بها الان ؛ فيكفي تفكير ب أي شيء الان ول اغرق في بحور النعاس ..!! هي عنيدة ، متمردة ، متقلبة المزاج ، شديدة الدهاء ، غاية في الجمال والدلال ، بتلك نظرة من عينيها تصبح اسير في عشقها ، حوااء ..!! ‏ولأن الدنيا لا تأتي كما نشتهي ، دعوت الله أن يُثبت الرضا في قلبي أيًا كان !! ‏"إن الله وحدهُ يعلم أنني رضيت بما كُتب لي حين لم يكن الرضا سهلاً ، حين أوصدت كل الأبواب ، وحين لهى الآخرون عني ، رضيت دون أن أملك شيئاً سوى ايماني بأنه أرحمُ عليّ من والديًّ ....!! -انا كل مادا بلاقي اللي فات م**م مايقلبش ليه ذكريات ..!! -وبتأكد اني في غيابه ماليش نصيب تاني ارجع احس بحياة ..!! -ماسابش لسؤالي عليه ليه مجال !! -وبالحرف قال مافكرش فيه كإن اللي كان بينا حكاية يومين ..!! عاد كل من الحج سالم والحجة ثريا مع ابنهم نجم الدين وزوجته الان سها مع توديعهم الي تقي وتوصية الحج سالم الي مهران علي ابنته الوحيده ان تظل ب امان معاه ..!! ليدلف نجم الدين الي الجناح الخاص به ومن خلفه كانت تسير سها ب خطوات بطيئة حتي وجودته توقف ل ثواني معددوة وياخذ مفرش من السرير ويذهب باتجاه غرفة اخري تقريبا ..!! ل تقرر ان تسأله قبل ان يرحل ف هي لا تعلم ماذا تفعل ..!! سها بتعجب :- _استني .. رايح فين !! نجم الدين بنفاذ صبر :- _اسمعي يا بنت المحمدي .. عشان نكون علي نور انا اتجوزتك عشان المصالح اللي بينا العائلتان .. لكن انا اصلا ماليش في الجواز والصداع ده .. هتقعدي معايا وتفضلي في حالك كويس .. غير كده اخوكي عندك روحي ليه وانا مش ب كره في حياتي اقده .. وصنف الحريم كمان .. تصبحي علي خير !! سها بحزن :- _نجم الدين .. انت مكنتش كده زمان انت ومهران كنتواا !! نجم الدين بغضب :- _سهاااا .. ناامي وخلي الليل يعدي علينا علي خير ..!! تركها وغادر التي تلك الغرفة واغلق ذلك الباب بكل قوته ما كان عليها ان تذكر اسمه بكل ذلك الدلال من نظره او ان تذكر الماضي باي شكل من الاشكال اليس هناك دواء يكون قادر علي ان يجعلك لاتتذكر كل تلك الاوجاع ..!! اما هي ف اخذت الدموع مجري اليها فـ البكاء ب تلك الاوقات من الحزن افضل ب كثير من الانتظار وتظهر بالقوة لما ،، يفعل بها ذلك ااي ذنب فعلت حتي يعقبها عليه ب كل تلك القسوة هي التي الان في معاناة ودوامة لا نهاية بها ..!! سلاماً لمن يزرعون الورد في حدائق الروح بمرورهم ،، لمن يبدلون الألم بالأمل ،، ويعيدون الإبتسامة بكلمة ..!! ‏” نصف جمال الإنسان في ل**نه، و النصف الآخر في عقله، أما الوجه فَـ ليس أكثر من غلاف يبلى مع الزمن “ ..!! في الصباح اليوم التالي من بعد مرور تلك الاحداث ..!! كان قد استيقظ مهران ب انزعاج واضح من ذلك الصوت الصادر من هاتفه الذي لا يتوقف وقرر قفله ل عدد الذي لا يعلمه ولكن قد تعجب قليل من ذلك الشيء الناعم الملمس الذي يستند عليه ل ينظر بحظر ويصدم مما وجود ،، كانت تقي بين احضانه ب معني الحرفي وتتمسك به وكأنه الملاذ الاخير لها اما هو فـ كان ينظر اليها بصدمة من ذلك الدفء الذي كان يتسرب بداخله وهي بداخل احضانه ،، لقد تزوج مرتين ولكن لم يشعر مع اي منهم بذلك الشعور ،، لما الان فـ ذلك الوقت ظهرت تلك الفتاة ب حياته بعدما كادت ان تنتهي حياته ويموت وحيدا ،، دون ان يكون معاه من يبقي الي جواره ويصبح ملاذه هو الاخر لكن ربما سيفكر قليل ف تلك " تقي" زوجته ،، اخذ ينظر اليها بتمعن كانت جميلة الي الحد من الهلك ب تسبة اليه تلك الرموش الكثيفة وتلك البشرة البيضاء والشفاه التي ،، مهران توقف لا تستطيع عليك في البداية ان تربح ود تلك المتمردة ومن بعدها ان تري مستقبلكم مع بعضكم ربما يكون اليكم فرصة سويا ..!! وقد اخرجه من حالة التأمل تلك هاتفه الذي اخذ لا يتوقف عن الاتصال مرة اخري ليجيب حتي يعلم من ذلك الذي يريده ف 9 صباحا .. ل يتعجب قليل من المتصل لكن يجيب علي الفور !! مهران بلامبالاة :- _في ايه يا عواد .. من الصباح بترن فيه ايه !! اخذ احد رجاله التي يحرس ارضه يتكلم في سرعة بعد رده ..!! _الحق يا مهران بيه الارض الشرقية ليكي انت وعائلة الحسيني .. بتولع !! ل يستقيم مهران في فزع بعد ان ابتعد قليل عن تقي حتي يستطيع ان يجيب ولكن نظر خلفه حتي يري انها مازالت علي حالتها السابقة ..!! مهران بغضب وصوت خفّض :- _نهارك اسود .. اتصل ب المركز وانا دقايق وهكون عندك وشوف فين نجم الدين وخليه يجي بس من غير ما حد ياخد باله .. فااهم !! لياكد الاخر :- _حااضر .. يا مهران بيه !! ل يغلق مهران الخط سريعا ويقرر الذهاب بحذر حتي لا يعلم احد بتلك المصيبة في حذر ولكن يدعو من داخله ان يمر الامر بخير وايضا ان يصل الي من يفعل ذلك بـ العائلتان وبذلك الوقت لن يدعه ينجو بتلك المشاكل التي احدثها ..!! ‏اعطِ من حولك فَرحاً، تجد صداهُ فِي قلبك !! اللهُم خيرًا يُعانقنِي أينمّا ذهبت !! انتهاء من مهران من تجهيز حاله وذهب بحذر دون ان يلاحظه احد واخذ سيارته حيث توجه بها الي الارض الشرقية ل عائلته وعند وصله ترجل سريعا وكانت الصدمة عندما ان العمال يحاولوا بكل قوتهم أطفأ تلك النيران مما جعله يسرع حتي يفعل ذلك معهم ..!! مهران :- _بسرعة يا رجالة .. مايه يلا !! احد الغفر :- _مهران بيه احنا بنحاول خليك بعيد عشان ما يحصلش حاجه ليك يا بيه !! مهران بغضب :- _ده الارض اللي تعب فيها جدي وابويا وانا كمان .. يلا بسرعة يا رجالة !! ل يري الجميع صدمته مما يحدث لكن ليس هو من ينهار او يستسلم بسهولة ل يأتي اليه اخر شخص يتوقعه ..!! نجم الدين وهو ياخذ نفس عميق ويردد بصدمة قائلا :- _مهران .. ايه .. اللي حصل .. انا الارض عندي اقدرت اوقف فيها .. اللي حصل بالضبط .. وكمان خليت البوليس هناك .. ارضك مالها كل ده !! مهران بتعب :- _مش وقت كلام .. دلوقتي يا نجم الدين .. يدك معايا لو هتساعد معايا !! لينظر اليه بعض من ال ثواني ل يبدا في المساعدة مع عدم تصديق الاخرين مما يحدث فقد كان الاثنين اكثر من اصدقاء في الماضي علي رغم من فرق العمر لكن لا يعلم احد ما حدث حتي يصبح ذلك الخلاف بينهم ..!! بعد الانتهاء علي ما يقرب الساعة وتأكد علي ما تم انقذه من الارض والزرع كان الدور علي مهران حتي يتحدث قائلا بهدوء ..!! احد افراد الشرطة :- _مهران بيه .. عندك شك ان في حد معين عمل كده في الارض بتاعتك انت والعائلة الحسيني !! ل ينظر جانبه الي نجم الدين الي اخذ يحدق به يحاول ان يتوقع بـ ما يفكر لكن اثرا تعجبه ..!! مهران بلامبالاة :- _مفيش يا حضرة الضابط .. بس صدقني لو في حد .. اول حد هيعرف حضرتك .. وانا اعرف القانون كويس يعني !! بتنهيده اليه وعدم الوصول الي شيء وحيرة منه قائلا بتنهيده ..!! _تمام جدا .. يا مهران بيه .. واحنا هنكمل بحث .. بس لو في جديد قولنا .. السلام عليكم !! مهران :- _وعليكم السلام !! ومع رحليهم كان انفجار نجم الدين من الغضب بعد رحيل الجميع لما لم يقول لهم علي من فعل ذلك ..!! نجم الدين بغضب :- _انت هتخلينا اتجنن يا مهران .. مقولتش ليه مش قولت ان خالص وصلت ل بيعمل كده .. قول عليه وخلينا نخلص !! وهو ينظر اليه بلامبالاة يعلم من الماضي انه دائماً يسبق الأحداث وليس لديه صبر في اي شيء ..!! مهران بهدوء :- _هتفضل طول عمرك راسك كيف الطوب يا ولد الحسيني .. ومعندكش ذرة صبر !! انا لو كنت عملت كده ف عشان اجيبه الاول تحت رجالي واخليه يقول حقي برقبتي .. بس انت مش هتفهم كده !! ل يثور نجم الدين عليه ويلكمه علي وجهه علي حين غرة ويردف اليه ..!! نجم الدين :- _فاكر انك هتضحك عليا ب كلمتين زي زمان لا يا ولد المحمدي .. كان زمان وخلص .. انا دلوقتي بقي هاخد حقي بايدي ..!! ل يقرر مهران ان يرد اليه لكمته ب اشد وفعل ذلك في حين اخذ الإثنين يسدد كل منهم الي الاخر الض*ب المبرح وبعد ان انتهت قوة كل من الاخر واخذ يجل**ن علي الارض وهما يلهثان من التعب ..!! مهران :- _انا لو كنت مش خايف علي مصلحتك كنت .. خليتك تسافر .. بس الحج سالم والحجة ثريا واختك مين كان هياخد باله منهم ..!! نجم الدين بغضب :- _انا كنت عايز اشوف حالي والدنيا .. وانت السبب .. انت السبب .. يا مهران.. خلتيني هنا في كل الهم ده .. وهي مش اختي انا مش ب كرها في حياتي اقدها وبكرهك انت كمان !! ليستقيم نجم الدين ويرحل ويستند علي حاله من شدة الاوجاع التي به ،، ول يتن*ده مهران بالالم علي ما اصبح به صديقه وعلي اصبحت به حياته من ازمات ومشاكل لا نهاية لها ..!! ‏‏"أخاف أن ينتهي العالم .. ولم نحقق أي شيء من أحلامنا، لم نستنشق هواء غير هواء هذه المدينة الكئيبة، ولا حتى نعيش الحياة التي نستحقها ..!! انت جميل و تتحب و عندك اللي مش عند حد .. شوف نفسك صح وحب نفسك عشان انت تتساهل تتحب ..!! ♕♕ الحب ألّا تَهون، وألّا يصبح **ر خاطرك أمرًا قابلًا للتجاوز !!؟؟ "وَنَسألُكَ جبرًا وإنْ كُنَّا لا نستَحِق"!! سيرزقك الله فرحا من حيث لا تدري كما أتاك الوجع من حيث لا تحتسب فقط ثقوا في رحمة الله !! ‏"و لم تكن مشكلتي في التعثرات ، أعرف نفسي جيدًا و أثق كل الثقة انني أستطيع تجاوز اي شيء مهما كان صعبًا ، ما يقلقني إنني فقدت الشغف حتى في النهوض مرة أخرى ..!!
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD