الفصل الخامس :-
"
5. ليلة زفاف / زواج بالاجبار
"
رويدا رويدا ايها القلب لا تعجل فلم اعد كتلك التي تنطلق كشهاب يحترق في سماء الحب فلقد نحتت في روحها ندب لن تزول وما بقي الا ذلك الشغاف الرقيق يحمي مولودا لم ينجب قط ابقته خفيا كل تلك السنين العجاف تحميه من الصدمات والاهات والمتاهات والترهات وتناسته مجبره ..
لولا تلك المناغاشات الصغيره التي انعشته من جديد وبثت فيه الروح
واخذ ينمو ويتغذئ من تلك الصدف ماذا افعل لك وانت تتراقص بين حنايا ص*ري كطفل صغير ..
اخاف ان اخرجك فأموت حبا ًبعد حبا ً..!!
أنت الحياة وأنا على قيدگ أنت ..!!
اللهم اجعل مايتمناه قلبي تراه
عيناي ..!!
كيف لا ابرئك من الذنب وانا براءة ..!!
بعد مضي 6 ايام بعدما حدث من تغيير في كثير من الاشياء علي تلك الكارثة والتي يراها كل واحد منهم من واجه نظره ؛ لقد كان يقام زفاف العائلتان ولكن بعد تبدل موقف كل منهم ..!!
فلاش باااك ..!!
بعد ان ذهب الحج سالم الحسيني من دار عائلة المحمدي وذهنه شارد في ما سـيقوله الي كل من نجم الدين وتقي ولكن قد قرر عند وصوله انه سـيضع حل الي تلك المشكله !!
كان كل من الحج سالم والحجة ثريا ونجم وتقي اجتمعوا مع بعضهم البعض حتي
يقص عليهم ما طلبه حسين المحمدي
منه ف اخذوا ينظروا الي بعضهم البعض
بشك وكان ..!!
الحج سالم بتوتر :-
_انا جمعت الكل عشان اقولكم قرر كبير عائلة المحمدي عشان نحل المشكله اللي حصلت من فترة ..!!
الحجة ثريا بهدوء :-
_وكان ايه ده يا حج سالم !!
بتوتر من رد فعل اولاده لكن لا مجال ل تخذل عن ذلك ..
_ان مهران المحمدي يتجوز تقي ونجم الدين يتجوز اخته سهاا !!؟؟
ف صيحت استنكار كل من تقي والحجه ثريا واستهجان ..!!
الحجة ثريا :-
_ازاي يعني يا حج سالم .. ده كبير عليها ده تقريبا اكبر من اخوها .!!
تقي بغضب :-
_يعني عايز يتجوزني عشان التأر واكون مراته بالعافيه .. ده مستحيل انا مش هعمل في نفسي كده يا حج سالم .. مش بنت الحسيني اللي يحصل فيها كده !!
ل ينزعج الحج سالم من ردت فعل ابنته في حتي ان كانت ترفض ليس بذلك الشكل علي الاقل فـ مهران رجل بمعني الكلمة ،، فكان ل يتمني لو كان بالفعل مناسب ل ابنته وان لما تكن هي ف كثيرا من الفتيات وربما الاصغر منها ..!!
الحج سالم بانزعاج :-
_طب اهدي .. يا تقي .. عشان لو علي مهران ف جده اللي طلب عشان كان بيان انه مش عايز الموضوع يوصل ل كده .. بس بعدها لما قولت ليه انك مش ممكن توافقي .. خده علي كرامته .. حتي والمحمدي ال كبير كان عارف ان ده هيحصل .. ف فكري قبل اما يكون قرارك الاخير يكون رفض ..!!
تقي بتحدي :-
_وانا ده كلمتي الاخير بعد اذنك .. انا هحرج اشم هواء شوية ممكن !!
الحج سالم بنفاذ صبر :-
_روحي يا تقي ولما ترجعي .. يبقي نتكلم تاني !!
ل تنصرف سريعا ولكن ذلك الذي كان يشاهد فـ **ت ما يحدث اخذ تفكيره يشير اليه انها فرصته للانتقام من
مهران ولكن ب طريقته ف اخذ يفكر ب ما سيفعل بعد ذلك ..!!
ليخرجه من دوامة افكاره تلك نداء والده عن قرره هو الاخر ..!!
الحج سالم :-
_وانت يا نجم الدين !!
نجم الدين بلامبالاة :-
_مش فارق كتير يعني يا حج سالم ..
بس عشان بالك يرتاح .... انا موافق وشوف المطلوب مع ولد المحمدي .. سلام !!
ل يستقيم في وقفته ويرحل بعدما اخذ والده قرره الاخير ....؟!
الحج سالم بتنهيده :-
_واخرتها معاكم يا ولاد الحسيني !!
ثريا وهي تحاول ان تجعل الحج سالم يطمن علي الرغم من خوفها من تصرف الاثنين ..!!
ثريا :-
_كل خير يا حج .. كل خير !!
تن*دَتْ ثم قالت: "ورُبَّ تنهيدةٍ تأتي بما عجزَ عنه القلم ..!!
الحفرة التي بين شفتك و وجنتك ليدفنوني هناك ?!!
"كان زمان العمر عدي خفيف عليا
لو كنتي استنيتي شوية "!!
لقد أبا قلبي أن يعشقا سواكـِ فتمردا على القدر على البشر على روحي ياما اشتكى
فيا ويلي أنا من شوقي ليكي قلبي كم بكى
فلا تخافي عشقي سرمدي ليكي مؤبدا
فلا بداية ولا نهاية حتى لا مدا ..!!
كانت تسير وبداخله غضب شديد لا تعلم سببه او هي علي علم لكن تريد انكار ذلك تتمني من **يم قلبه لو لما يكن يحدث ذلك وب تلك الطريقة ..!!
تقي بحزن لنفسها :-
_مكنتش اعرف اني اهون عليك ب شكل ده !!
وهي تسير وتقذف كل ما ياتي امامها واذا بها تقذف الاحجار ب شدة وتصيب احد و تشهق ب خوف ..!!
تقي بخوف :-
_انا اسفة .. انت كويس !!
بغضب :-
_عامية مش بتشوفي ادامك يا قزمة انتي اللي اقدمك ..!!
ويردف ذلك الشخص بغضب شديد مما فعلته تقي ،، ل تتغير ملامح وجهها من الخوف الي الغضب ..!!
تقي بغضب :-
_انت شخص مش محترم عشان انا اعتذرت ليك ..!!
بلامبالاة :-
_كأنك مجنونه .. امشي من اقدمي بدل ما خليكي جتة غير صالحة !!
تقي بصدمة :-
_انت مش عارف .. انا بنت مين .. انا بنت كبير عائلة الحسيني .. وهخليك تندم علي كلامك ده !!
بمكر :-
_كأنك العروسة بقي يا حلوة !!
تقي بتعجب :-
_عروسة .. عروسة .. مين .. يا .. ااه .. هو انت !!!!
مهران بتفخر :-
_ايواا انا .. يا بنت الحسيني .. جوزك المستقبلي .. ولد المحمدي !!
تقي بتحدي :-
_ده في احلـامك .. يا ابن المحمدي .. لو فاكر انك هتقدر تعمل ايه .. مش هوافق .. لو حصل هخليك تندم علي يوم اللي اتولدت فيه !!
مهران بلامبالاة :-
_لا مش في احلامي .. ده في حضني يا ست الجمال .. وهنشوف مين اللي هيخلي التاني يندم .. وخليكي فاكرة .. مش قزمة اللي تندم كبير عائلة ....!!
ل تقرر الرحيل من شدة غضبها واردفت بذلك ..!!
_في ستين داهيه !!
وترحل كما اتات لكن بغضب اشد وتقف وتنظر خلفها لاخر مرة وتبتلع تلك الغصْ التي بداخلها وتذهب الي بيتها ..!!
مهران بتعب :-
_كأنها المشوار طويل .. ومش بيخلص ابدا !!
"أحببتك حب لو تعلم به ، لندمت خجلاً من البعد ..!!
كان في سؤال مش عارفه اجوب عليه ..!!
هو انا ليه ببقي مبسوطه وانا معاك !!
ولقد قرر ان يعود الي بيته وحتي ينهي اخر امر ويخبر شقيقته ..!!
مهران :-
_سها .. تعالي عايز اتكلم معاكي !!
الجدة فاطمه :-
_طب قول سلام عليكم حتي يا
مهران .. بس خير يا ولدي !!
مهران :-
_كل خير يا جدتي .. بس عايز سها !!
سها :-
_حاضر .. يا اخوي !!
ل يتوجه الي غرفة المكتب حتي يتحدث معاها وبعد جلوس كل من ااخر في مكانه
سها بتعجب :-
_مالك يا مهران يا اخوي .. حصل حاجه يا تري !!
مهران :-
_انا عارف انك مش هتزعلي مني، علي اللي هقوله .. ليكي يا سها .. انتي مش بس اختي الغالية .. انتي بنتي اللي دايما واخد بالي منها .. من بعد لما ابونا راح واحنا مالناش غير بعض .. عشان كده انتي .. انتي .... هتجوز ولد الحسيني !!
سها بحيرة :-
_ازاي يعني .. هو طلب ايد منك يعني !!
مهران :-
_هقولك !!
ل يقص عليها كل ما اتفق عليه مع جده ومجيء سالم الحسيني اليهم وعن زواجه هو الاخر من ابنته مع تبدل ملامح وجهها ل حزن مما سمعت مع انتظار ردها ..!!
سها بحزن :-
_ازاي يا يعني يا مهران يحصل معانا كده .. وانت متاكد انه هيخلي باله مني .. انا خايفة .. وفي نفس الوقت مش عايزة ازعلك !!
مهران :-
_مش هيعرف .. لو فكر بس بـ كلمة هدفنه مكانه .. ومش هيكون ليه عندي داية .. الا انتي سها .. عشان كده انا بقولك انا دايما معاكي وفي ظهرك
يا ست البنات !!
ل تمسح دمعة شارده من جفونها وتحاول ان تكون قوية بعض الشيء ..!!
سها :-
_وانا موافقه يا مهران .. مادام هتكون في ظهري .. انا موافقه !!
مهران بابتسامه جافه :-
_علي الله !!
فقد كنت و ما زلت أؤمن أن إظهار الاهتمام هو إظهار للحب، لا حب بلا اهتمام، أو بالأحرى لا تخبرني أنك تحبني، اهتمّ بي و سأعرف لوحدي أنك تحبني !!
ليطمئن قلبي | أدهم الشرقاوي ..!!
عادت علي بيتها وهي تكاد تلاحقها الشياطين الانس والجن وبذهنها
تتوعد اليه ب اشد انتقام ان لما تكن هي ابنة سالم الحسيني ..؟!
وهي تدخل غرفة مكتب اباها بعد ما علمت مكان تواجده ل تخبره ب قرارها الاخير ..!!
تقي :-
_انا موافقه يا ابوي .. موافقه اكون مرات مهران المحمدي ..!!
لتخرج بدون قول كلمة اخرا وبدون سامع رد اباها ..!!
تعجب الحج سالم من التغير في قرارها لكن يعلم ان ذلك صالحآ الي الجميع و لعدم وجود مشاكل .. لكن اكثر ما يجعله يشعر بالحزن انها ليست سعيدة !!
ل يتصل ب مهران حتي يخبرها ب موافقة كل من نجم الدين وتقي
الحج سالم :-
_مهران يا ولدي .. هما موافقين !!
باااك ....!!
رَأىُ الحبَ في عَيناها سِراً فَما للقَلبِ إلا أَن يَميل ..!!
"فاصنعوا حبا حقيقيا مستورا ثم افضحوا حبكم بخاتم وعقد شرعي"..!!
اليوم زفاف العائلتان مع تجهيز كل شيء علي اكثر من رائع و جميع يبدو سعيدا
لكن ماذا عن الاربعة الذين اصبح الحزن وليدا قلوبهم ..!!
كل شيء في غاية من الجمال والروعة لدرجة تخ*ف العيون اما عن الفتاتان
ف هما كانوا يخ*فوا الانفاس ب تلك
الاطالة ل فستانهم ف كانت ترتدي كل
منهم فستان ابيض غاية الجمال و
الدلال ل تليق ب ابنة المحمدي وابنة
الحسيني وجمال كل واحد عن الاخر ..!!
وكانت تجلس الفتاتان ل جوار بعض في حفل الزفاف وذلك الصخب من كل جهة
تقي بتافف :-
_هي الليلة ده مش عايزة تخلص انا زهقت بجد !!
سها علي نفس الحال :-
_جوازة سوادء علي دماغ المحروس !؟
ل تنظر الفتاتان الي بعضهم البعض وعلي ع** ما كان متوقع ان يكون الكره بينهم لكن ل نتفجر الاثنين من الضحك علي رغم من كل ما يحدث معهم ..!!
سها بتحية وضحك :-
_اهلا يا تقي انا سها .. تقريبا و كانك مش عايزة الجوازة ده كمان !!
تقي بضحك :-
_بصراحه جداا .. بس وافقت عشان انكد علي المحروس التاني اخوك ..!!
سها بتعجب :-
_ليه بس ده مهران طيب اطيب قلب في الدنيا .. ويتحط علي جرح يطيب .. اكيد مش زي اخوكي !!
تقي بتذمر طفولي :-
_اقصدك يشيط .. وكمان بيان انك بتحبي اخوكي اوي .. كان نفسي نجم الدين يكون كده معايا بس دايما بنتخانق سوي !!
سها بضحك :-
_شوفتي عندي حق ازاي .. يعني اخوكي طلع الشرير في نهاية الحكايه !!
تقي بضحك :-
_ماشي يا ستي طلع عندك حق .. بس برضو هنكد عليه اخوكي !!
سها بابتسامه :-
_بكره لما تعرفيه .. هتخلي بالك عليه .. بس المهم انا ب وصيك ده نور عيني .. وانا هكون ليكي اخت وصاحبة !!
ل تمد اليها يده حتي يتفق علي ذلك،، وفي نظرة تعجب من تقي لكن بدلتها بابتسامه ..
تقي بابتسامه :-
_موافقه .. يا سها !!
الحب لا يلام والعشق ليس ب محرما !!
لَوِ ګأّنِ لَيِّ أّنِ أّګوِنِ شٍيِّء لَګنِتّ نِبِضّأَّ لَأّ يِّفِّأّرقِ قِلَبِګ أّبِدِأّ ..!!
وعلي جهة الاخر الخاص بالرجال كان رجال عائلة المحمدي و الحسيني في
تجمع كبير ل فرح ب ابناء كل من الابن الاكبر ل كبير عائلتهم ..!!
مهران بنفاذ صبر :-
_كان يوم اسود .. يوم اما وفقت علي ق*ف ده تاني !!
نجم الدين بلامبالاة :-
_داهية علي عايز يتجوز اصلا !!
مهران :-
_احترام نفسك ولم ل**نك يا ولد الحسيني .. انت بتجوز .. اختي ست البنات كلهم .. ولو زعلتها هخليك تعد النجوم في عز الظهر !!
نجم الدين :-
_اولع انت وهي !!
وقبل ان يردّ مهران تدخل الجد في ذلك الوقت عند وجود ان بين الاثنين يمكن
حدوث خالف وتحدث كارثة ..!!
الجد حسين :-
_اما تقوم يا مهران انت ونجم الدين ..و ورانا كيف التحطيب يلا !!
ل ينظر مهران الي جده في غضب تلاشي علي الفور بعد نظرته اليها ليكون علي معرفة ان الليلة لابد ان تمر مرور الكرام .. ل ياخذ كل منهم عصا ويبدأ مع احد افراد عائلة الاخر لكن بالاختلف مهران مع عائلة رجال الحسيني ونجم الدين مع رجال عائلة المحمدي .. كان الاثنين اكثر من رائع لكن الآخران اشد قليل وعندما كانت النهاية ..!!
ل يقف نجم الدين خلف مهران مع قرب نهاية الموقف ولكن ..!!
مهران بهدوء :-
_شكلنا هيكون مش زين .. واحنا بنقع
عندي فكرة .. معايا ولا الغل اللي جواك
هيخلينا نروح في داهيه !!
نجم الدين بنفّاذ صبر :-
_انت لسه هتحكي .. اخلص يا مهران خلينا نخلص منهم !!
مهران :-
_زين .. اسمع انا هلف ب ظهرى وانزل علي طول واخده علي رجله وانت كمان ها !!
نجم الدين :-
_ماشي !!
ل ينفذ الاثنين ما كان اتفق عليه وبالفعل نجح الامر مع تهليلي الجميع اليهم هما
الاثنين ف علي رغم مما كان يحدث من خسر لكن تصرفهم الاخير انقاذهم ل يتصفح كلاهما مع بعضها ال بعض ونظر الجد التي كانت تري السعادة بها من اجل حفيده ..!!
نجم الدين بمهس :-
_ال هدنة خلصت يا ابن المحمدي نرجع بقي ل اصلنا !!
مهران بتاكيد :-
_صح .. ولد الحسيني !!
ل يعود كل منهم الي مقعده وينتظر ان تنتهي تلك الليله التي اطالت كثيراا !!
كانت كل من الفتاتان خرجت ل تري عندما سمعت ان الرجال في تحدي فـ تسرب القلق ل داخل كل منهم لكن
اطمنت كل منها ان الاخر بامان ولكن مع نظرة بداخل عين كل واحدة تختلف عن السعادة ل ينتهي الامر بينهم لكن لما تلك النظرة ربما هو .. هو العشق ولكن ....!!
أودُّ ان أكتُب لكِ " انتِ سلاحي الوحيد الذي اُحارِبُ بهِ شعوري بـِ عند القلق هذا العالم الغريب علي " ..!!
اللهم إنا نسألك أن تريح قلوبنا، وأن تصرف عنا شتات العقل، والتفكير، ربي إن في قلوبنا أشياء كثيرة، لا يعلمها إلا أنت فحققها لنا يارحيم، يارب فرحه تغير مجرى حياتنا،وخبر جميل نعّجز عن شكرك عليه، ربي ارزقنا فرحه تجدد الروح في حياتنا ، اللهم سعادات كثيراً و متتالية لم تكن ب الحسبان ..!!
♕♕
- يارب في التوقيت ده مُعجزة من عندك تُغير الأقدار و تُتحقق الأماني ..؟؟!!
الحبُ هو شخصانِ مليئانِ بالأضرار، يتركان العالم جانِباً، و يحاولان ترميم بعضِهما البعض، بهدوءٍ ورِقة ..!!
قد يكون هذا الدرب المتعرج بداية إستقامتك ..!!
"كنت أعتقد أن فَرط محبّتنا للآخرين، ستحميهم من التغيّر أو الذهاب لكنني
تفاجأت أنه لا شيء قابل للحفظ، كل شيء
إما أن يتغيّر أو يُفقد ..!!

_فستان تقي

_فستان سها