الفصل الرابع :-
"
4. عرض اما صفقة زواج
"
الحُب الحقيقي لا يجمع المتشابهين ، الحب يجمع المختلفين دائمًا ، كإثنين بينهما فارق بالعُمر او إثنين أحدهما لهُ ماضٍ وأخر يُحب لأول مرة ..!!
"الشخص المُناسب لا يرحل أبدًا ، ولا يدفعك للرحيل !!
_ياللي ظلمتوا الحب وقلتوا وعدتوا عليه قلتوا عليه مش عارف ايه
_العيب فيكم يا في حبايبكم اما الحب يا روحي عليه
_في الدنيا ما فيش ابدا ابدا احلي من الحب
_نتعب نغلب نشتكي منه لكن بنحب يا سلام علي القلب وتنهيده
طرقات متتالية علي باب غرفته ل يستيقظ وهو يتوعد لذلك الفاعل !!
مهران بغضب :-
_نهارك اسود ياللي علي باب !!
ليفتح باب غرفته ويجد شقيقته الصغيرة وهي تنظر اليه ببراءة لا تتناسب عما
كنت تفعله من ثواني ل يستغفر الله في
سره وينظر اليها ويردف بتهكم ..!!
_ خير يا ست البنات علي الصبح !!
سهاا بضحك :-
_صباح الخير يا اخويا .. جدي رايدك تحت وبيقولك البس الحته اللي علي الحبل !!
مهران بتعجب :-
_ليه !!
سها بعدم معرفة :-
_معرفش ..!! بس الظاهر في ضيف معاه وانه يجي بدري كده يبقي في حاجه غريبة !!
مهران بمهس ل نفسه :-
_ضيف ؟!
ل يأكد بعدها عليها انه سينتهي ويأتي خلفها ليردد بهدوء !!
_طب روحي انتي يا سها وانا
هخلص وجاي !!
سها بابتسامة :-
_تمام !!
كان بعد مغادرة سها اخذ يفكر من ذلك الذي جاء مبكراً ولما جده يريده بذلك الوقت لأنه اذا كان ما يفكر به لن يمر الامر باي شكل من الاشكال ..!!
_يا تري بتفكر في ايه يا حسين يا محمدي !!
انني افكر احيانا كيف عشت انا قبلك ..!!
تلك الفاتنة التي اصبح روتين لديها ان تبدا في يومها بانهاء وردها في البداية ومن
بعدها ان تددن بعض الالحان ب صوتها المقبول ..!!
-يا قلبي كله ب اوانه
-وكل وقت وله اذانه
-وانا لا بلبل ولا كروان
-انا قلبي ما عمره ما
كان بيخاف ..!!
وهي تفتح نافذة غرفتها بعد ان انتهت من
كل شيء كما المعتاد لتردد بابتسامة ..!!
_يا صباح الجمال علي سماء صافية وورد أحمر !!
لتقرر النزول و رؤية والدها ك بداية كل يومها المعتاد لكن يمكن ان يتغير ذلك بين ليلة ..!!
وهي تنظر حولها ولا تجد غير السيدة ثريا تجلس وحولها كرة من الصوف وتصنع بها ..!!
تقي بهدوء :-
_صباح الخير يا حجة ثريا .. ابويا فين .. مش شايفه يعني !!
وهي ترد عليها وتخبرها انه قد رحل منذ الصباح ..!!
الحجة ثريا :-
_صباح النور يا تقي .. مفيش راح من بدرى دار المحمدي .. بعد ما كبيرهم اتصل بيه امبارح وقاله عايزه في حاجه ضروري ..!!
تقي بتعجب :-
_دار المحمدي !! يا تري ليه !!
وهي تخبرها انها في حديقة المنزل اذا اردت منها شيء ..!!
تقي :-
_طب انا هروح الجنينه اسقي الزرع ولما يجي ابويا .. خلي بنت من جوه تقولي !!
الحجة ثريا :-
_ماشي يا تقي !!
ل تذهب وذهنها قد شرد فماذا يريد كبير عائلة المحمدي من والدها ولما تلك العائلة دائما
ك الاشباح تظهر وتختفي ب ثانية في حياتهم ..!!
انا حتي فاكر اتقابلنا ازاي وفين و أول كلمة بينا وسلام الإيدين ..❤️❤️؟؟!!
اعتقد أننا أحيانآ ننهار لاننا كنا أقوياء
أكثر من لازم ..!!
مهران وهو ينزل الي بهو البيت بعد ان انتهي من تجهيز حاله وذهنها الذي اخذ يفكر كثيرا وكثيرا في من ذلك الشخص الذي يتواجد مع جده منذ الصباح بذلك الشكل ل يسأل احد الخدم .!!
مهران :-
_فين جدي يا هنية !!
لترد عليه سريعا ..!!
_في اوضة المكتب يا
مهران بيه !!
اثناء سيره الي غرفة مكتب جده وبعض من الطرقات ليدخل بعد سامع الاذن ويجد ما جعله يصدم ..!!
مهران بغضب خفيف :-
_صباح الخير يا جدي .. صباح الخير يا حج سالم !!
حسين المحمدي بعد ان رأي نظرة مهران التي تكاد تقتل من امامه من رؤية سالم الحسيني امامه ليرد عليه ..!!
الجد حسين بمكر :-
_يا صباح النور يا مهران يا ولدي .. اقعد يلا عشان نتكلم في المهم واللي جاي عشانه كمان الحج سالم ..!!
الحج سالم :-
_صباح الخير يا مهران !!
مهران بلامبالاة :-
_اهلا يا حج سالم .. منور دار المحمدي .. علي العموم .. قول يا جدي المهم !!!!
ليقرر الجد حسين ان ينتهي من تلك اللعبة التي الي مصلحته والتي ضد حفيده ..!!
الجد حسين بثقة :-
_خير .. كل خير ..اسمع يا حج سالم .. مهران حفيدي طلب مني اكلامك .. وكله عشم فيك توافق
علي طلبه .. احنا كل اللي ب نطلبه منك
ايد بنتك ست العرايس عشانه ايه رايك !!
صدمة اما كارثة علي عاتق كل من الحج سالم وايضا بـ الاكثر مهران ماذا يفعل
جده يريد ان هو ان يقتله اما ان يحرق قلبه ..!!
الحج سالم بتعجب وتوتر :-
_شوف يا حج حسين ..انا معنديش مانع ..بس هو مهران يعتبر كبير شوية علي تقي .. بس لو كان غير كده كان ماشي !!
كان مهران يتابع موقف الحج سالم في لامبالاه لكن انزعاج مما اردف به في
اخر كلامه لكن ..!!
مهران بلامبالاة :-
_مفيش بس يا حج سالم .. وعشان نكون علي واضح انا هتجوز بنتك .. ومش بس كده ابنك نجم الدين هيتجوز .. اختي سها .. وكل ده عشان نخلص من كل المشاكل .. وعشان موضوع العائلتان يتقفل ومحدش يفكر يفتحه تاني .. واسمع مفيش مجال ل رفض ده حكم وحتي لو رفضت .. وقتها الكلام هيكون مع عائلتك والكل هيوافق بس هتكون انت اللي بتصغر كلمة طلعت من كبير عائلة المحمدي .. ايه رايك !!!!
تعجب الجد قليل من رد حفيده وصراحته لكن يعلم ان سبب موافقته تحدي في ذلك الرفض .. ف هكذا دائما المرء يريد ما يكون ويصبح مرفوض فيه و لديه ..حيث كان رد من مهران اشبه ب تهديد علي ان يحاول الحج سالم الرفض ..!!
مهران بهدوء :-
_قولت ايه .. السكوت علامة الرضا ولا ايه !!
الحج سالم بتوتر :-
_لا .. اقصد .. يعني .. شوية .. وقت .. انا بس محتاج شوية وقت اخد راي تقي .. واقول ل نجم الدين .. وارد عليك تمام كده ..!!
مهران بلا مبالاه :-
_ماشي اتمني .. بردو اسمع خبر في اقرب وقت يفرح .. وعشان بس تكون الفرحة فرحتين .. بس ثانية انت قولت تقريبا
اسمها تقي وهي عندها كام سنة يا تري !!
الحج سالم :-
_عندها 18 سنة يا مهران يا ولدي !!
قد شعر مهران ببعض المشاعر واحساس غريب عليه لكن لما يعرف سببه وكان عن شعوره ع** كلماته ليردد في هدوء ..!!
_تمام يا حج سالم وانا عايزك تبلغ السلام ..ل بنتك وقولها ان بيت المحمدي هينور بيها ..!!
وهو يستقيم حتي يرحل ويترك جده والحج سالم بعض موقفه ال غير واضح لكن ....!!
_انا عندي مصالح عايزة تخلص استأذن
انا بقي .... صح مب**ك علينا كلنا يا حج حسين !!
ل يضحك الحج حسين مع تعجب الحج سالم ويعلم بداخله انه ربح ذلك التحدي مع حفيده وما اجمله انتصار !!
"لو رأيت كيف يرتجف الواحد منا خوفًا أن تغادره الأشياء التي وضع قلبه فيها لقَضيت حياتك بأكملها تطمئنه."??!!
★★
على المرء أن يبقى مشغولاً، للحدّ الذي يلهيّه عن تعاسته ..!!
للأبد؟؟
-ماذا؟؟
-ستظل تحبني للأبد ؟؟
-حتى تحترق النجوم وحتى ..!!
تفنى العوالم ..!!
حتى تتصادم الكواكب وتذبل
الشموس ..!!
وحتى ينطفئ القمر، وتجف البحار والأنهار
حتى أشيخ فتتآكل ذكرياتي ..!!
حتى يعجز ل**ني عن لفظ
اسمك ..!!
حتى ينبض قلبي للمرة الأخيرة ..!!
فقط عند ذلك ربما أتوقف
ربما ....!!
#دكتور_احمد_خالد_توفيق
#رفعت_اسماعيل
#ما_وراء_الطبيعه ??!!
يا من وصف*نا بالمؤنسات الغاليات ذكرتك الروح حباً وعليك القلب صلي ..!!??
نزآر قبآني لما قال
"و عندما تعجبنا الروح .. تعجبنا الملامح
حتي و ان لم تكن جميلة "!!