الفصل الثالث :-
"
3.صدمة زواج /حيرة الاختيار
"
وجدتُ في عينيكِ عالمًا غريبًا، مألوفًا في آن واحد ..!!
عيناكِ عالمٌ أتوقُ إلى التوهانِ فيه.. في كل مرة تغيبين ..!!
ولكنْ أُدركُ من حينٍ إلى حينْ ..أنّ في عينيكِ شفاء ..!!
في اللحظه التي تشعر فيها أن كل شيء يعا** رغباتك
تذكر قوله تعالى ..؟؟!!
" لَا تَدْرِي لَعَلَّ اللَّهَ يُحْدِثُ بَعْدَ ذَلِكَ أَمْرًا "!!
الجد حسين بمكر :-
_عايز اقولك اني لقيت الحل لكل مشاكل الصبح دي وازاى تخلص منها كلها !!
مهران بحيرة :-
_ايه هو !!
الجد وهو يستعد بالقاء قنبلته علي مهران و رد فعله علي كلامه ليتحدث بحذر قائلا ..!!
الجد حسين :-
_تتجوز بنت من بنات من عائلة الحسيني ....!!
كان ينظر الي جده لثواني وكأنه ظهر اليه رأساً اخرآ له هو يتحدث معه اما مع احد غيره من المؤكد انه سمع ب الخطأ ما كان
سوف يتحدث به اليه جده و يستعد بعض من وعيه ليردف الي جده مرة اخري قائلا ..!!
_مهران بتساول :-
_ايوا .. ايه .. بقي الحل !!
تعجب الجد من ردت فعله في البداية وصدمته لكن لما يتوقع انه يسأله مرة اخري فـ تجربة ك تلك مرة ثانية علي مهران انتظر بلا ثلاثة للأسف ليس ب شيء هين عليه فـ حتي ان رفض الاف مرات هو، انا اريد رؤية حفيد اليه وان يسعد فـَ هو لازال شاب لديه من
كل مقومات الرجال ما يجعله يتزوج برغم
كل شي ..!!
الجد حسين بتكرار :-
_بقول انك انت لازم تتجوز من عائلة الحسيني ..!!
مهران بهدوء :-
_وايه تاني !!
الجد حسين بتعجب :-
_وايه تاني في ايه يا ابن ابني !!
مهران بلا مبالاه :-
_ليه انا .. وايه اللي بتفكر فيه .. عايز اعرف كبير عائلة المحمدي بيفكر ازاى وعايز يوصل ل حاجه معينه !!
الجد حسين بمكر :-
_ايوه يا ابن ولدي .. اسمع كويس الكلام
اللي هقوله عشان ده فيه مصالح كثير !!
ل يقص عليه ما ينوي ان فعله وذلك في حيرة و تعجب من مهران علي رغم من ان تفكيره كان يمكن ان يصل لكذلك لكن ليس ان يكون ك الضحية في تلك المؤامرة كما يتصور هو ..!!
مهران بهدوء :-
_ولو قولت لا هيحصل ايه !!
الجد حسين وهو ينظر اليه ويستند بيده علي عكازه ويتراجع بظهر الي الخلف علي كرسي كبير العائله ومن بعده حفيده ..!!
الجد حسين بهدوء :-
_انت فعل حره .. بس هتكون في حالتين موافق يا مهران .. اسمع يا مهران يا ولدي انت بتكبر والعمر بيجري بيك ف ايه اللي يخليك تفضل عازب كده .. لو كنت بتحب مين هي اخليك تتجوزها حتي لو متجوزة .. لو هي في اخر الدنيا تكون ليك .. انا عارف انك لما فكرت تتجوز كان وقتها عشان ابوك الله يرحمه هو اللي كان عايز يفرح بيك وب ولادك بس الله يرحمه هو ووالدتك .. بس دلوقتي انت لوحدك وسها هيجي يوم
وتتجوز يبقي من دلوقتي احسن .. فكر فيها وقولي رايك بعد كده يا ابن المحمدي !!
مهران بتعب :-
_هشوف وهقولك قرري بعدها بس
متفكرش حتي اني ممكن اوافق حتي
علي كده .. تصبح علي خير يا جدي !!
الجد حسين بتنهيده :-
_وانت من اهل الخير يا ولدي !!
ليرحل مهران ولكن ليس كما كان ف الان هو عليه الاختيار بين حريته .. وقيد لا يريده ب اي نوع وشكل من الاشكال ..!!
الجد حسين :-
_لازم توافق يا مهران .... لازم !!
قلبي لم يعد يسع لمزيد من الحزن، لقد هلك ..!!؟؟
ليدخل لغرفته ويغلق الباب بكل قوته يريد اخرج ما بداخله من غضب لما يصر الجميع بتداخل في حياته الا يكون له الاختيار فـَ شيء مطلقاً ..!!
مهران بغضب :-
_انا تعبت .. الكل عايز دايما اسمع منه ومحدش عايز يسمع مني .. ليه !!
ليتذكر حديث جده الذي لو يستطيع ل يقوم بعدم التفكير به ابدا وليحدث ما يحدث ..!!
فلاش باااك ....!!
الجد حسين :-
_تتجوز من عائلة الحسيني اآي بنت من بناتهم .. بس انا عايز حد ب العين منهم
كمان بصراحه ..!!
مهران بتسأول :-
_مين !!
الجد حسين :-
_بنت سالم الحسيني !! وقبل ما تكمل كلامك وتزعق اسمع للاخر .. مش بس البنت وكمان وابنه .. (نجم الدين) .. اللي هو انت تتجوز اخته وهو يتجوز سها ..!!
_وقتها اي مشاكل تحصل هتتحل لان كل واحد فيكم واخد بنت كبير عائلتهم ولو وقتها
حصل اي مشكله .. تتحل بـ كده .. مش عايز محدش يفكر ل مجرد بس التفكير انه يعدي العائلتان .. مش بس فلوس لا كمان اقوي ما فيكم محدش يقدر يقرب منه ..!!
_تكون انت وابن الحسيني ايد واحدة تفكروا في الصح الا حواليك !!
_رأيك ايه !!
باااك ....!!
مهران باستنكار :-
_هتجوز انا طفلة مثلا ده مش بعيد تكون زي العفاريت زي اخوها ..!!؟؟
_تمام ماشي يا كبير المحمدي انا هتصرف وهعرف ازاى .. زي ما الكل بيعملي حساب .. ف كمان عائلة الحسيني هيكون ليها نصيب من اللي هيحصل ليهم وفيهم ..!!
ل يقرر ينام قليلا ويسترياح من ارهاق اليوم والاستعداد ل مشاكل ذلك الغد الذي ستكون تلك اللعبة الي صالحه وما غير ذلك ..!!
اقلق عليك كثيراً يا ابن ادم من كل ما
تخطط اليه ويصبح بين ليلة وضحاها
لا شيء مع حواء التي ف تجعلك اسيري
حبها وفي معجزة ل تغير قلبك المتحجّر
حتي يذوب في عشقها ل تكون سجين
قلبها وانوثتها ..!!
"قرأت عبارة من عددت ايام تقول : "إن الله يُخبئك لمن يشبهك" وأحسها عبارة مطمئنة جدًا وصادقه، بمعنى انه مهما مريت بأشخاص مؤذين أو لم يتناسبوا كليًا معك؛ بآخر المطاف ستلقى الله يُخبئ لك الذي يشبهك وعلى مقاس قلبك تمامًا حتي وان لما يحدث لاتمل ابدا .. "!!؟؟
★★
غَريبَه هَذهِ الحَياةّ ؛ قَد تَملكَ فِيھَا كُل شَي ؛ إلآ الشَيء الذَي تُريدُه ..!!
وحــين اشــتــاق الــيكِ اقــف عــلــى اســمــكِ طــويلــا أتــامــلــه بــشــوق و كأنــنــي انــتــظــر مــنــك ان تحــادثــنــي ..!!
احبها بأقصى ما يملك جعلَ منها أنثى طاغية وجعلت منهُ طفلاً وديع !!
"والصادقون ف الحُب لا يمِلون ، حتي وإن ساد ال**ت بينهم ..!!♡♡
الحمد لله بلا سبب ، الحمد لله بلا طلب
الحمد لله بلا عدد ، الحمد لله حتي يرضي
مَن شَدَّ على يَدك في الوقت الذي أفلتها به الجميع، شِدّ عليهِ بقلبك
ف اللهم إني فوضت أمري إليك .. ف تولني