" تغيرت حياتي يوم زفافي.." بقلم فاطمة الألفي..
الفصل الرابع
ظلت تحدث ابنها بالهاتف وتقص عليه ماذا يحدث داخل حفل الزفاف:
- شوفت اللي حصل البيه حبيب جدو اتجوزها كان نفسى ن**ر ندى وبنتها بس منقذ العيلة اياد ادخل وغطى الموقف كان نفسى خطتي تكمل
علي الجانب الاخر ، استمع اليها عمرو بانصات ثم علت اصوات ضحكته الماكره :
- هههه بجد خليه يشرب ، لا حركه معلم عشان الكل يحلف بحياته بقى ومافيش غيرو
نجاة: لا لازم تتصرف الجوازة دي هيقرب عمك من عمتك اكتر وكمان جدك بيحب رانسي اوى وكده كل التخطيط باظ
عمرو بثقه : لا ماتخفيش مافيش حاجه باظت ، ليكي عليه هنكدلك على العريس وهخلي الجوازة ماتستمرش اكتر من أسبوع وبكرة تشوفي
نجاة بحقد: اديني مستنيه خليني أشوف .
عمرو: سلام بقى يا ماما وبلغيني بالجديد اول بأول وياريت تصوري العرسان عايز اشوفهم
نجاة بغضب : دي ولا كانها زعلانة ومغصوبه علي الجوازه ، دي الضحكة من هنا لهنا
عمرو: هههه انتى ناسية ان اياد حامي الحمه بتاع البيت كلة ههه سلام يامامتي ، ماتنسيش توثقي الحدث ..
ضحك بمكر ثم انهي المكالمه ، ليكمل سهرته مع اصدقاء السوء
. . :
طلب الدي جي المسئول عن الحفل من العروسان ان يتوجهو إلى الاستيج لتقديم رقصتهم الخاصه على نغمات الموسيقي الهادئه ..
نهض إياد عن مقعده وهو يمسك بكفيها بين راحته ويسير بها الي حيث المكان المخصص لتتمايل بين احضانه في رقصتهم الخاصه ..
وبدأت رقصه السلو على نغمات،،
(اسمى يفرق فى ايه وياكى: انا حد عاشق ولقاكي
انا انسان ، عمري لو الف عام فى عنيكي ، بلاقينى طفل وبلاقيكي دفا وأمان
انا عندي لعنيكي كلام ، ماحدش غيري فى الدنيا ، يقول ليكى او لناس تانيه
انا زادى فى هواكي الشوق وذوادي وانا المعشوق
وانتي الشمس لم تغيب ، تيجي تنوري الدنيا)
بعد انتهاء الرقصه بدأت الفقره الاخره والنغمات المبهجة والمهرجانات وبعد ساعتان من الأجواء ، انتهي العرس ب الزفه ..
ثم اصطحب اياد عروسته وقرر الجد ان يحجز لهما أسبوعين بالغردقه ،،وودعهم الجميع .
وقبل ان يغادرون توافدت عليهم المباركات والتوصيات الخاصه من لجد: خلى بالك منها يا اياد رانسي دي حته مني فاهم
ابتسم بحب وهو يشير الي عيناه : أطمن يا جدو رانسو فى عنيه ماتقلقش عليها معايا
اقتربت ندى تعانق ابنتها بحب ودموع الفرح تغرق صفيحه وجهها : مب**ك ياقلب ماما ، اياد كويس وهيخلي باله منك ويحافظ عليكي، مايقدرش يزعلك وانتي يا عمري أنا اسمعى كلامه وخلي بالكم من بعض
رانسي بدموع تشدد في عناق والدتها : حاضر بس بلاش دموع ، عشان خاطري ..
ندى : غصب عني هتوحشيني اوى يا نور عيني
- : هو أسبوع يا ماما مش كتير
همس اياد وهو يربت علي كتف عمته: ماتخفيش عليها ياعمتو فى عنية وقلبى اطمني
ندى بابتسامه جانبيه : مطمنه عليها ياحبيبي مدام معاك ، ربنا يسعدكم يارب ، انت انقظت شرف وسمعه بنتي يا إياد ربنا يخليك ليا ومايحرمنيش منك يارب
همس بجديه : عمتو بلاش الكلام دة وربنا أزعل ياريت الموضوع ده مايتفتحش تاني تمام ، ثم نظر الي رانسي : احنا عندنا طيارة دلوقتي ، يلا ولا ايه
تشبثت بذراعه ثم نظرت لولدتها مودعا اياها بابتسامتها الرقيقه : سلام يا ندوش
لوحت له ندى بكفها : مع السلامه يا قلب ندوش
ثم هتف الجد : فى رعاية الله ياولاد
. . ______
استقلو بسياره صديقه لتقلهم الي مطار القاهرة ، وفي غصون عده دقائق كانو يصعدون علي متن الطائرة المتوجهه إلى مدينه الغردقه الساحره ،،
وبعد ان جلس كل منهما بمكانه داخل الطائره ، القى إياد نظره خاطفه لجالسه جانبه ليجدها تغمض عينيها بقوه ، نظر لها بقلق وهمس بتسأل
: - مالك يا رينو خايفه ، بس دي مش أول مره تركبي طياره
فتحت عيناها لتنظر له بود ثم هتفت بجديه : لا مش خايفه ، أنا بس مستغربة كل إللى بيحصل ، كنت فاكره نفسي بحلم ومستنيه أصحى من الكابوس ده
شعر بمدا حزنها حاوطها من كتفها ليقربها اليه : ماتفكريش فى حاجه ممكن ؟ نفكر في الجاي وبس ، ده أنا هف*جك على الغردقه زنقه زنقه ونعمل اللي يفرحك وبس أوعدك تحلفي بالرحله دي طول حياتك وكانك اول مرة تشوفيها وعمرك ماهتنسيها ..