"أبطال الرواية"

868 Words
أبطال الروايه : **ميرا : فتاه في السابعه والعشرين من عمرها الابنة الوحيده للمحامي الشهير فاروق حسني كانت تعيش في مصر ولكن بعد وفاة والدتها قررت الذهاب الي امريكا للعيش مع والدها تمتلك شركه لتصاميم الملابس مع اصدقائها مراد و ندا تمتلك بشره بيضاء وشعر بني وعيون عسليه ) **مراد : مراد فهو صديق ميرا من أيام الجامعه وندا ابنه عمته حيث أن كل عائلته مهاجرة الي امريكا أما هو عاد الي مصر فتره الجامعه ذو جسد رياضي ممشوق يمتلك بشره بيضاء وعيون رمادية وشعر أ**د بلون الفحم ) **ندا : أما (ندا فهي صديقه ميرا المقربه والدها كان صديق فاروق في الغربة وبعد وفاته قررت العيش مع ميرا ذو شعر أ**د وبشره بيضاء طويله القامة علي ع** ميرا قصيره القامة قليلا ) عائلة الراوي **ممدوح الراوي : كبير عائله الراوي مؤسس أحد أكبر المشاريع معروف عنه بمدي كرهه للفتيات ويري انهم جالبوا العار لأهاليهم يتميز بالملامح الجامدة والقلب القاسي لا يعرف معنى الحب والعطاء... يمتلك اربعه أبناء وهم : *فهمي الراوي : ورث عن والده القسوه والملامح الجامدة عصبي لأتفه الأسباب ويدير مجموعات والده كامله لديه ولد واحد (هاشم ) بعده ليكون خليفته فيما بعد زرع في قلبه الإصرار وحب العمل فليس في قاموسه مكان للفشل أما النجاح أو الموت *حسن الراوي : الابن الأوسط قرر العمل منفردا عن والده لديه مجموعه من شركات المقاولات يتميز بالهدوء والرزانه لديه ثلاثه أبناء (سيف ، إبراهيم، محمد) *سيف : درس اداره أعمال يدير بعض مشاريع والده يتميز بالبشره البرونزية ،جسد رياضي ،الشعر الأ**د والعيون الزرقاء حاد الطباع عصبي ولكنه طيب القلب الغلطه الأولي لديه هي الاخيره، *إبراهيم : فهو الأخ الأكبر ل سيف درس الهندسة يعد يد والده اليمني ف عمله يحب عمله كثيرا ولكن أهم من العمل هي عائلته ذو بشره بيضاء ،وجسد رياضي أما عيونه سوداء وشعره أ**د بلون الفحم نفس طبع سيف مع وجود المرح خارج إطار العمل ، *محمد : المدلل الصغير فهو آخر أحفاد ممدوح الراوي يدرس اداره الأعمال في الجامعه الامريكيه شغوف لدراسته يعشق السفر كثيرا **وأخيرا علي الراوي : الابن الأصغر ل ممدوح الراوي قرر تغيير نشاطه بعيدا عن العائله حيث يمتلك واحده من أكبر سلاسل المطاعم في مصر عامه لديه التوأم فادي ومازن درسا إداره العمال مستقلين في كندا ويأتوا زيارات كل فتره يتميزا بالمرح ولكن الأخير لديه طابع العصبيه ... باقي الشخصيات سيتم التعرف عليها من خلال الأحداث ... #أسماء_رمضان اقتباس_من_الفصل_الأول انتي ايه اللي جابك! ؟؟!؟ كان لازم آجي علشان اعرف انه بقي ملك واحده تانيه معتش من حقي انه يجي ف دماغي او قلبي يدق علشانه كل اما أحاول افتكره افتكر اللحظه دي علشان اعرف انه في حضن واحده تانيه ي ميرا انتي كدا بتإذي نفسك مش مشكله المهم عندي اني انسي وكمان انا خلاص هسافر ل بابا ابدأ من جديد في مكان محدش يعرفني فيه معتش في حاجه هنا تستاهل اني اقعد علشانها. ... يااااااااهو انتي ي بنتي روحتي فين؟!؟!؟ قطع شرودها ذلك الصوت المألوف في ايه ي ندا مالك بتزعقي كدا ليه؟!؟! ندا : لأ ابدا ي ست ميرا جايباني سيادتك من الصبح وسرحانه ميرا : طب يلا ورانا شغل ندا : طيب حاسبي بقي ميرا رافعه أحد حاجبيها : بس انا مطلبتش حاجه ندا بخبث : حاسبي بس ثم اشارت ندا للجرسون لكي يحضر الحساب واعطته ل ميرا ميرا بصدمه : مين اللي طلب كل دا ندا بعشم : م انتي اللي كنتي سرحانه اقعد كدا من غير م اضيع وقتي لحد م تفتكري اني مرزوعه جنبك ميرا : تقومي تطلبي 9 عصير و 5 قهوه دا انا لو عازمة الشركه كلها مش هيشربوا كل دا ندا بضحك : علشان تبقي تحرمي ميرا بهزار : طيب يلا بدل م اخ**ه من مرتبك ندا : لا ي حب احنا شركاء ومتنسيش مراد كمان يعني ممكن نعمل عليكي تجمع ونطردك ميرا بثقه : ممكن أصدق فيكي كدا إنما مراد لأ ندا : تصدقي انا غلطانه اني جت لك اصلا . ميرا بثقه أكبر : متقدريش متجيش ندا بغيظ : اموت واعرف جايبه الثقة دي منين ؟؟؟ ميرا بمرح : طيب موتي وانا هبقي اقول لك ندا : وهتقولي لي ازاي ي اذكي فصيلتك ميرا بإغاظه : هبقي آجي اقول لك وارجع تاني قطع حديثهم رنين هاتف ميرا ليعلن عن وصول رساله جديده ندا بفضول : من مين ها ؟!؟!؟ ميرا : مراد بعت رساله وشكله علي أخره مننا وهيعلقنا علي باب الجراج بتاع الشركه ندا بتذكر : أوبا دا في اجتماع مع مستر جاك النهارده ميرا منتفضة من مكانها : أوبا مراد مش هيرحمنا يلا بينا... ...... #اقتباس_آخر.... وهمت بالخروج ولكن لحقت بها ندا وامسكتها من مع**ها ندا محاوله تهدئتها : استني بس ي ميرا مينفعش كدا مراد مكنش يقصد ميرا بحزن : ولا يقصد معدتش فارقه كتييير بعد اذنك ي ندا محتاجه امشي ذهبت ميرا وتركتها مكانها لا تعرف ما الحل هذه المرة ويبدو أن كليهما متمسك بقراره ندا بعصبيه : انت متخلف ي ابني ولا دا وراثة في العيله مراد بعصبيه : ندا مش نقصاكي. ندا وهي تكز علي أسنانها وتتحدث بسرعه حتي لا يقاطعها: انت غ*ي ومختلف ومتعرفش ازاي تتعامل مع الناس ربنا يكون في عونها معاشرة حمار حد يقول لها كدا وانت عارف أن زعلها وحش ليه بقي تزعلها مراد بعصبيه : ملكيش فيه وكمان لسه عقابك مجاش ندا رافعه أحد حاجبيها : بقولك ايه ي مراد ماتعيش في الدور دا كتييير لأنه مش لايق الصراحه مراد باستفسار : دور ايه ؟!؟!؟ ندا هاربة من أمامه : دور سي سيد ي عنيا وتركته في حزنه وذهبت دون أن ترى مابه هل هذا مراد الذي كان قبل قليل يتحدث .. علي الجانب الآخر قررت ميرا الوقوف في حديقة قريبه من منزل مراد وظلت تبكي بشده فهو قد جرحها بحق ..
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD