" الفصل الثالث.." قطة في عالم الذئاب..

1455 Words
الفصل الثالث قطة فى عالم الذئاب الجزء الأول.. " بقلم فاطمة الألفي.." ظل شاردا فى غرفتة يفكر فى احداث اليوم وحائر فى تحذير والدتة فهو فى حيرة بين نارين يريد التقرب إلى ش*يقتية فهم بنات وبحاجتة وبين نار غضب والدتة فهى مُصرة على رائيها وهم ليس بحاجة إلى مال ولكن بحاجة إلى اخ يكون عونهم وسندهم فى الحياة ظل على حيرتة وفاق على اتصال من صديقة .. (أوس يتصل بك ) اجابه بحزن .الو هتف اوس علي الجانب الاخر : - .ايوة يابنى فينك من ساعة ماخرجت وانت ولا حس ولا خبر انت فين كدة قلقتني عليك - فى البيت هكون فين أستشعر الحزن بحديث صديقه : .ومالك مدايق لية فى أية - مخنوق شويا - ياعم اتكلم هو انا هسحب الكلام من بؤقك ماتتكلم علطول خيم الحزن ملامحه وهتف بضيق : .ماعنديش كلام اقولة انا تعبان وعايز انام تصبح على خير علت ضحكته وهتف .هههههه تنام دلوقتى ماتيجى نسهر سهرة صباحي هيكون فى شرب وبنات ومسخرة فادى برفض : .لا ماليش مزاج أوس بذهول : .غريبة فادي البكري اعتزل السهر ولا اية فادى بضيق : .أوس وحياة ابوك اقفل عشان بجد تعبان ومش فايق لهزارك ، سلام ثم أغلق الهاتف وهو فى قمة غضبة .... وعلى الجانب الاخر نظر لهاتفه بعدما اغلق صديقه المكالمه ثم هتف بصوت عالِ : ماله الواد دة فى حاجة حصلت معاه ، بس اية هي مش عارف استمع ليث لهمهمت ش*يقه ثم نظر له بتسأل : واد مين دة؟ تن*د أوس ثم استطرد قائلا : .فادى ماعرفش شكلة مدايق، مخنوق ومش راضى حتى نخرج نسهر ليث بجديه : بص هم حاجة من الاتنين مالهمش تالت أوس باهتمام .: هم اية دول - اللى يغيرة ويخلية مدايق ورافض يخرج اولا يكون بيحب والبت منفضالة مثلا او يكون خارج بردو من قصة حب وفشلت بردو واختار انت بقى لوي ثغره بضجر : استفدت انا اية كدة تقريبا الخيارين واحد ليث بلا مبالاه : .ورا أى نكد بيحصل لينا احنا الشباب بيكون بنت فى أى مصيبة هتطلعلك بنت اة والله أسالنى انا رمقه بنظره حاده : انت ! ، لية مجرب القصص دى ولا اية بقى ليث بغرور : . انا ياحبيبى ماقعش فى الحب بسهولة انا بوقع البنات بس ههههه تهللت اساريره : .هههههه عملت اية فى السباق هندم من ياقه قميصه وهو يتحدث بثقه : - .طبعا فوزت ، و انا حاليا خارج مع الشباب ولم ارجع هحكيلك على البنت إللى قابلتها انهاردة مش هتصدق أوس بجديه: .مش هصدق اية انت بتتكلم بالالغاز - اصلها بتشتغل اسطى مكيانيكى فى ورشة وتعرف هى كمان إللى ظبطت سرعة العربية بس بت شكلها بميت راجل فعلا انا كدة شوفت بنات كتير اول مرة اصادف البنت إللى بميت راجل زى مابيقولو هتف بجديه : .يا راجل ودة كلة مدح فى البنت ، ثم انهي كلماته وهو يرسل اليه غمزه مشا**ه : - هى اية الحكاية بالظبط قهقه باعلي طبقات صوته وبعد ان استرد انفاسه همس بجديه : - لم ارجع بقى هتاخر على الشوباب ، سلام يا ش*يق هتف بجديه : ليث ماتتاخرش عندك شغل الصبح ومش كل يوم أجازة - معلش احتفالا بفوزي بقى ، بس اوعدك هنزل الشركة - لم اشوف اخرتها اية واعمل حسابك انا رايح المزرعة بكرة بابا كلمني وعايزني ضروري عاد ينظر اليه بقلق : لية هو بابا تعب تاني ؟ أوس : لا اطمن هو بخير بس طلب اروحلة بكرة - طيب تمام بس .اوع تتاخر هناك ، ثم استطرد هامسا بمرح : بلاش تقلق عصافير الكناري هم بيحبو العزلة شكلهم كدة باعدين عننا وبيجددو حبهم من غير عزول هههه همس بضيق : .احترم نفسك و انت بتتكلم عن بابا وماما - طب بذمتك اية لازمتها يفضلو فى المزرعة واحنا هنا هم مش اهلنا ولا اية هههههه المفروض نعيش أسرة واحدة مع بعضينا ههه - .انت عارف ان بابا تعب ومن حقة يرتاح ويعيش فى هدؤء ، وبعدين بابا بيحب المزرعة عشان عاش هناك ودى بلدة وموصى يكمل باقى عمرة هناك ويندفن هناك بعد عمر طويل وماما ماتقدرش تسيبة وهو تعبان ومحتاجلها اكتر مننا احنا رجالة مش عيال صغيرة رفع كفيه باستسلام : .انا كدة احسن ولا ماما تزن علية ولا بابا يزعل مني لم اسهر عايش حر طليق براحتي - .نعم ياخويا اوع تكون فاكر ان مافيش رقابة عليك لا فوق انا عينى عليك واياك ترجع وش الفجر ولا بتتطوح وانا هستناك ومش هنام غير لم ترجع تسهر مع اصحابك ساعة وترجع فاهم - .الله ماتخليك فريش كدة مش هتسهر انت كمان أوس بجديه : لا قاعدلك هنا بقى واتفضل كل دة من وقتك ليث بضيق : ربنا على الظالم - سمعتك على فكرة ولو اتاخرت مش هرحمك - ماشى ماشى سلام ********** فى بيت فيدرة.. ظلت تتقلب فى فراشها ولم يغفل لها جفن تتذكر الماضى وتبكى فى **ت خوفا من سماع بكاءها وتشعر بها والدتها إلى أن غلبها النوم من شدة تعب اليوم.. ********** توجة الى ملهي ليلي يسهر مع اصدقائة ونسى نفسة وتاخر عن الساعة الذى حددها ش*يقة وبعد عدة ساعات من شرب الخمر ، عاد إلى البيت وهو ثمل وجد ش*يقة فى انتظاره.. هتف أوس بعصبية .هى دى الساعة ياليث وراجع مطوح من الزفت ، مش قادر تصلب طولك - على اساس انك مابتشربش يعنى أوس بانفعال : .بشرب بس مش برجع مطوح زيك كدة قولى سوقت العربية ازاي وانت بحالتك دي ، انت اية مش بتحس باللى حواليلك كان ممكن تعمل مليون حادثة بسبب حالتك دى او تتمسك فى لجنة يا ليث باشا هيكون منظرك اية وهتقول اية ؟ ليث بتأفف : .بس ماحصلش حاجة وانا قدامك اهو ماتخفش على سمعتك أوس بعصبية : سمعتى ... انت فاكر انى خايف على سمعتى انا خايف عليك وعلى ماما وبابا لم يعرفو خايف يحصلك حاجة يا متخلف وكمان سمعة عا** الملكي هتكون فى الارض بسببك وانت راجع بكل برود وكانك ماعملتش حاجة ولا بتعترف بغلطك حتى وتقول مش هكررها تانى ليث بأسف : خلاص اسف مش هتتكرر تانى حلو كدة أوس باستسلام : هقول اية ماانت سكران اطلع نام احسن ياليث بلاش اتعصب اكتر وافقد اعصابى عليك ليث بهروب : .وعلى اية انا نمت خلاص ههه صعد إلى غرفتة بسرعة وتوجة إلى الفراش ونام دون أن يبدل ملابسة *****،،**** ذهب أوس إلى غرفتة بعد أن أطمئن على ش*يقة الاصغر فهو يعتبرة ابنةرغم الفرق بينهم خمس سنوات فقط ولم يرتاح لة بال ولم يغفل له جفن بدون ان يطمئن علية ويتاكد من وجودة بأمان.. وذهب فى سبات عميق.. **************** فى الصباح استيقظت فيدرة بخضة - يالهوى الساعة سبعة انا اتاخرت فى النوم سمية بحنيه : . على مهلك يابنتي الدنيا ماطريتش - .لية ماصحتنيش يا ماما ؟ - بصراحه صعبتى علية وانتى راجعة تعبانة من الورشة يا قلب امك ابتسمت لها بحب ثم طبعت قبله هادئه اعللى جبينها.: صباح الفل ثوانى واعملك احسن طبق فول بالطحينة انما اية حكاية بادلتها الابتسامه وهي تدعي لها بقلب ملتاع : ربنا يسعدك ويوفقك يارب ....... اسرعت تبدل ملابسها وصلت فرضها وذهبت لاعداد الافطار إلى والدتها واعطتها العلاج ثم همت بالرحيل وهي تنظر لوالدتها : هصحى فدوة واروح الورشة بقى ، مش عاوزه حاجه يا ست الكل - عاوزه راحتك وسلامتك يا قلبي انا ، بس كلي لقمة الاول قبل ما تروحي الورشه . هتفت بتسرع : عملت سندوتش ، خلي بالك من نفسك ماشي سمية بحب : حاضر يا نور عيني ، فى رعاية الله ....... ذهبت تيقظ ش*يقتها قبل الخروج كعادة كل يوم وبعد المشا**ة من الصغيرة تركت منزلها وتوجهت إلى الورشة..... ******،،،** فى فيلا فارس البكري استيقظ ب**ل من نومة وابدل ملابسة ونزل إلى أسفل وجد والدتة تنتظرة على مائدة الافطار هتف بصوت عال : صباح الخير يا ماما نجوى ....... تن*د بضيق ثم نظر لها بأسي : - .حضرتك زعلانة منى لية نجوى بغضب : .انت عارف كويس همس بمحاوله لايقناعها : ماما ممكن تفكري بعد ازنك لازم نتكلم نجوى بحسم : . هى كلمة ومش هكررها تاني ، وانت ليك حرية الاختيار فادى بحزن .: حضرتك عارفة انك اهم شخص فى حياتي ومعنديش اغلي منك نجوى باستهزاء : .واضح وعشان كدة متردد تختار مين لو افرق معاك كنت اخترت امك بدون نقاش لكن انا مفرقش معاك فادى بحنان : والله انتى اغلى حد فى حياتى وماقدرش اختار غيرك وهعمل اللى انتى عوزاة نجوى بابتسامة انتصار : كدة تبق ابنى اللى خلفتة بصحيح وماليش غيرة افطر بقى همس بحزن : ماليش نفس عن اذنك عندى شغل كتير متعطل قبل ان يغادر استوقفته قائله : .اوعدنى الاول واحلف بحياتى ماتقربش من مرات ابوك فادى بأسي : طب و اخواتي ؟ نجوى باصرار : .فادى اوعدنب والإ هسيبلك البيت ، ومش هتعرف لية مكان وابق جيب سمية وبناتها يقعدو معاك هناك وانسي ان ليك أم همس بحزن واستسلام : خلاص يا ماما اوعدك مش هقرب من حد بعد اذنك غادر الفيلا وداخلة نار تحترق كلام والده قبل وفاتة يخترق قلبة وصدى صوتة مازال يرن باذنة (اخواتك امانة يا فادي) وحديث زوجة والده ( البنات مالهمش غيرك امانة فى رقبتك. امانة فى رقبتك ) فاق من شرودة على صوت تلا**ات السيارات التى بالطريق وتابع قيادة السيارة إلى أن وصل مقر شركتة.... *****،،،،****** كان يقود سيارته بوسط الطريق متوجها الي مزرعه والده وفجاة تعطلت سيارته ولا يعلم ماذا يفعل.. يتبع
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD