" الفصل الأول.." الجزء الأول من " قطة في عالم الذئاب.." بقلم " فاطمة الألفي.."

1109 Words
الفصل الأول قطة فى عالم الذئاب فى حى بسيط من احياء القاهرة تقطن بطلتنا فى بيت بسيط مكون من ثلاث طوابق تسكن فى الطابق الثانى مع والدتها المريضة وش*يقتها الصغرى.. تستيقظ من نومها بإرهاق على صوت آذان الفجر توجهت الى المرحاض واغتسلت وتوضأت وصلت فرضها وأرتدت ملابسها المعتادة( قميص كاروهات ازرق وبنطال جينز ازرق وكوتشى ابيض) كانت دائما ترتدى هذة الملابس الصبيانى وتذهب إلى عملها تعمل فى ورشة تصليح سيارات منذ خمس سنوات وهى على هذا الحال.... فيدرة* فتاة فى العشرين من عمرها لم تكمل دراستها اكتفت بالثانوية العامة فقط وتعمل بعد وفاة والدها فى ورشة ميكانيكا لتتكفل بمصاريف والدتها وش*يقتها الصغرى. فتاة جميلة بملامح جذابة ولكن تخفى جمالها بارتداء ملابس الرجال فهى دائما لا ترتدى غير الجينز ذات عيون زرقاء ورثتها عن والدها الراحل وبشرة بيضاء وشعر بنى مائل إلى الاشقر ولكن قصير يدارى فقط اذنيها * داخل غرفة والدتها... فيدرة:. صباح الخير يا سمسمة سمية والدة فيدرة :- صباح الفل يابنتى - الفطار اهو ياست الكل وادى العلاج تاخدية وانا هصحى فدوة تذاكر جنبك هنا عشان هنزل الورشة دلوقتى تأمرى بحاجة - بدرى كدة يابنتى -عمى حمدى تعبان وانا إللى هفتح الورشة فى عربيات كتير لازم اخلصها - ربنا يرزقك يابنتى - هتأخر فى الورشة ماتقلقيش ماشى - .ربنا يبارك فى صحتك ورزقك يابنت بطنى يارب ويعوض صبرك خير يارب قبلتها فيدرة وتركتها ذهبت إلى غرفة ش*يقتها. وقفت بجانب الفراش تربت علي كتفها برفق : فدوة قومى كفايا نوم قومى افطرى وذاكرى جنب ماما عشان لو احتاجت حاجة تكونى جنبها فدوة ب**ل .: حاضر يا اسطى فدوة *فتاة مرحه ، عمرها خمسة عشر عام تدرس فى المرحلة الاعدادية بيضاء البشره بعيون سوداء وشعر اسود طويل ع** فيدرة فى كل شئ فهى تحب الهزار وخفيفة الظل وتطلق على ش*يقتها صبى المعلم او الاسطى بحكم لبسها وعملها بالورشة * فيدرة : انا ممكن اتاخر فى الورشة ابقى سخنى الاكل واتغدى انتى وماما سلام بقى فدوة: . استنى يااسطى عندى درس بعد الضهر - عاوز فلوس صح - هههه كللك نظر يا عسل اشارت فيدره بجانب الفراش : .الفلوس جنب الكومدينو سلام بقى عشان هتاخر فدوة بتسأل : هو المعلم فين فيدرة : .عمى حمدى تعبان - .امممم يعنى صبى المعلم هو إللى هيشل الشغل انهاردة ربنا معاك يابلية ههههه رمقتها بنظرات غاضبه : امشى بعيد ذاكرى احسنلك ولو محتاجة حاجة ابقى كلمينى اوعي تنسى ميعاد علاج ماما سلام لوحت بكفها مودعا ش*يقتها ومازالت الابتسامه اعلي ثغرها : - .سلام يابلية ههههه.. ********** تركت منزلها وتوجهت إلى الورشة وبدأت فى مباشرة عملها فى تصليح السيارات.. ********** فى مكان آخر فى الاحياء الراقية بالتحديد فى فيلا الملكى. كان يجلس شبان على مائدة الافطار . تنحنح بخفه وهو ينظر لش*يقه : .احم أوس باشا نظر له الاخر بجديه : خير عاوز اية ليث .: ادينى اجازة انهاردة أوس باستغراب.: لية بقى ان شاء الله - عندى سباق مع اصحابى ولازم استعد واظبط العربية أوس بضيق. : يادى ام السباق انت اية مش هتبطل التفاهات دى وتركز فى شغلك بقى همس بضجر : تفاهات .. انت ايش فهمك فى هواية اخوك دى هواية مش تفاهة تن*د بهدوء ثم نهض عن مقعده : براحتك يا ليث انا عندى اجتماع مع فادى مش ناقص صداع على الصبح سلام . ليث باستسلام : .سلام يا باشا (أوس عا** الملكى. شاب فى الثلاثين من عمرة يدير شركات والدة هو واخية الأصغر ملامحة وسيم وجذاب ذات عيون بنية وشعر اسود كثيف وطويل القامة ويتصف بالغرور والتكبر..) (ليث. شاب فى الخامسة والعشرون من عمرة ملامحة مثل ملامح اخية وذات الطباع ايضا ولكن من اهم هواياتة سباق السيارات والرهان مع اصدقائة...) ********** قاد اوس سيارتة وتوجة إلى شركتة الخاصة. ***** ذهب ليث إلى ورشة ميكانيكا للكشف على سيارتة قبل السباق.. داخل ورشة حمدى كانت تتابع التصليح أسفل السيارة هتفت مناديه : . رزق يارزق هات مفتاح عشرة . اوقف ليث سيارتة امام الورشة بحث بعينة عن الاسطى حمدى ودخل الورشة وجدها تصرخ من اسفل السيارة فيدرة بغضب: .واد يارزق فين المفتاح انجز يلا ليث باستغراب : أوبا صوت انثى من اسفل إحدى السيارات يا للهول ، انهي كلماته بضحكته الصاخبه هههههههه خرجت فيدرة على صوت الضحك وهتفت وهي تنظر له بجديه : - انت مين ؟ ليث بغرور : . انا ليث الملكي فين الاسطى حمدى - انا هنا بدالة ، قولي حضرتك عايز اية؟ ليث هو ينظر لها برفعه حاجب : .هو عارف انا عايز اية لازم ازود سرعة العربية دلوقتى روحى ياشاطرة اندهيلو قوليلو ليث الملكى وهو هيجى فيدرة بانفعال : . هو البعيد مابيفهمش ولا مابيسمعش بقولك انا بدالة وهو تعبان انجز عربيتك فين انا هعملها ليث بنظر استهزاء: انتى تعمليها بقولك تزويد سرعة انتى مسطولة الاسطى حمدى هو دايما بيعملها فيدرة بغضب : لية الغلط طيب قولت هتزفت اعملها ولو مش عاجب سيدك يبق شوف حد تانى وطرقنا ليث بتفكير.: بس السباق بعد ساعة ومش هلحق اروح مكان تانى - .انا مش فاضية ورايا شغل هتعمل اية ليث بوعيد. اتنيلى اعمليها لكن اقسم بالله لو ماعرفتيش ولو بوظتيلى السباق لهيكون اخر يوم ليكى انهاردة فيدرة: . اجرى يا بابا العب بعيد وشوف بتكلم مين انا بقى ادفنك مكانك وانت واقف انتى فى منطقتى يا ابا اتقى غضبى ليث بسخرية. : - يا مى يامى خوفت انا كده تلاشته ووقفت تتحدث مع ذلك الصغير: - . كنت فين يارزق كل دة رزق طفل عمرة 12 سنة صبى يعمل بالورشة. رزق: معلش يااسطى روحت اقضى طلبات امى فيدرة : .ماشى كمل العربية دى اعدل صوت التلكس - حاضر يااسطى ليث بتأفف : - .انت هتسبينى واقف كدة اعملى العربية هتفت بنفاذ صبر : الله ماطولك ياروح خدلك ركن كدة. وبدأت العمل علي سيارته ولم تأخذ من الوقت سوا خمسه عشر دقيقه فقط ليث لنفسة: . شكلها شاطرة حمدى كان بيقعد نص ساعة بس دة ل**نها اطول منها بس مش مهم هى شاطرة فاق من شرودة وجدها تفتح السيارة. ليث بقلق : اية رايحة فين فيدرة بضيق : هجرب العربية ليث بتكبر : . لا طبعا تركبى عربيتى بمنظرك دة انتى متشحمة وتوسخى العربية فيدرة بثقة : . براحتك الهى تتقلب بيك قبل ماتدخل اى سباق عشان تبق تقلل من غيرك ليث بخوف : خلاص جربيها الاول عشان لو باظت تبق جت فيكى - ماانا قولت كدة من الاول . ********،**،، فى شركة الملكى للحديد والصلب كان يجلس فى مكتبة ومعة صديقة فادى وشريكة فى العمل. همس أوس وهو ينظر لصديقه بتسأل : . ها يا فادى كل حاجة تمام أومي له براسه : اطمن انا شوفت ملف الصفقة وهندخلها بقلب جامد همس بثقه : يعنى هناخدها فادى: . واثق انها من نصيبنا صدح رنين هاتف فادي فجاه ليكفو عن الحديث .. فادى شاب فى الثلاثين من عمرة ملامحة ابيض وعيون سودة وشعر اسود كثيف ولحية وشارب خفيف ويتميز بالوجة البشوش ابتسامتة لا تفارق وجة وعندة جاذبية صديق اوس المقرب. اجاب بثبات : الو علي الجانب الاخر تهمس سميه بصوت متعب : - .انت فادى يابنى فادى باستغراب: . ايوة انا فادى مين بيتكلم - انا مرات ابوك.. ........______يتبع
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD