الفصل الاول

1987 Words
الفصل الاول من روايه ادمنت وجودها ? تأليف وكتابه اسماء صلاح عبد الرؤوف تفاعلوا برجاء عدم النشر بدون أذني منعا المسائلة القانونية في القاهره وتحديدا كورنيش النيل نجد بطلتنا جالسه في يدها ما يسمي الكمان وتعزف موسيقى حزينه تحت شفقه من يراها فهم باتو يعرفونها باسم " العازفه العمياء" فهي مرارا وتكرارا تأتي في هذا المكان تعزف لهم المقطوعات الحزينه ولا تقبل ابدا أن تعزف اي شيء غيرها ولكن هذه المقطوعة ترتاح لها الاذن يحزن لها القلب تذكرهم بالماضي ترنيم بابتسامه مريره متذكره -: جيتم تتخلصو مني علشان ظروفكم الوحشه ربنا اخدكم انتو وسابني انا فتاه ما بإعجاب: برافو عليكي يا قمر انا سهيله ترنيم وهي تمد يدها بالاتجاه الخاطئ -: اتشرفت بيكي أمسكت سهيله بيدها ورددت بشفقه: الشرف ليا هو انتي ملكيش مكان فعلا زي ما بيقولوا !؟ ترنيم وهي تهز راسها مبتسمه بخفوت: لا مليش مكان محدد بس الكورنيش هنا بقي مكاني انا حبيته اؤي ومش عايزه حاجه تانيه غيره سهيله : ماشي لو احتجتي اي حاجه انا هنا علطول انا وخطيبي علشان نسمع عزفك بس ممكن تعزفي اغنيه بهاء سلطان قلبك يا حول الله ترنيم بهدوء : شكرا ليكي حاضر هعزفها " ابتدت بالعزف تحت اشتياق الحضور إلى ماضيهم مع احبائهم الذين تركوهم في منتصف الطريق ليطلقو تنهيدات آسيه علي ما حدث في الصاله الرياضيه " سامح بتعب : حرام عليك يا كوتش مبقاااش فيا حيل ده اؤل يوم ليا سليم وهو يتحرك بخفه بقبضه يديه علي أحدي الال**ب الخاصه بذياده الطول -: اومال عايز تدخل شرطه ليه !؟ تمسح لهم الاقسام وليد بضحك: اه يا كابتن هيشغلوه في موسيقي الشرطه سامح بنرفزه-: اتريقو اؤي مانا لما ابقي ظابط هربيكو سليم بشده : يلا بقي انت وهو بلاش دلع نسوان ميعادكم هيخلص والبنات جايه وليد بهيام بصراحه يا كابتن الله يكون في عونك بتشوف شويه صواريخ أو اربيجهات انما ايه حلاوه طحينية ترك سليم ما في يديه ثم توجه نحوه بخطوات ثابته -: البنات اللي هنا أمانه وماسمحش حد يبص لهم بالطريقه دي يعني انت اختك كانت هنا امبارح تحب اقولك عليها صاروخ !!؟ وليد بإحراج : لا يا كوتش اسف سليم برضا : تمام وبعد كده هتروحو من البوابه الخلفيه سامح بصوت منخفض: الله يخربيتك قطعت علينا النعمه وليد بضيق : بس بقي كفايه كده انا فعلا مكنش ينفع اقول كده شاب آخر : بس اختك دي ايه قمر يا وليد وليد وهو يركض خلفه : خد يابن ال سليم بابتسامه: خلاص خلاص حد هيجي يجري معايا !؟ الجميع بصوت واحد-: لااااااا سليم بيأس من هؤلاء الشباب الذين من المفترض أن يكونوا أكثر الناس حركه -: براحتكم واللي هيروح من البوابه الرئيسيه الكاميرا هتجيبه وهزعله مني جامد " القي بكلامته عليهم ثم وضع السماعات في أذنيه وانطلق الي الركض " أنهت عزفها ورحلو بالجمع حتي أمسكت هي بعصاها وهي تتوجه نحو النيل حتي تستطيع الغناء مثل عادتها فهي تظن أنه يسمعها ويشعر بها مسكينه انتي م**ره في دنيا مفيهاش الامان انتي يادوب متحسره علي كل يوم راح من زمان وعروسه لعبه في وسط ناس بيخوفو والقلب عيط مين لدمعه يجففه قبل أن تكمل الغناء سمعت صوت صفير غير مريح ولا يدل سوي عن شي واحد -: ايه ده بقي ! انتي يا قمر ده صوتك فعلا ترنيم بعدم ارتياح: اه ده صوتي لو سمحت سيبني وروح اقعد في مكان تاني الشاب بضحكه صفره : امشي ! ده انا ما صدقت لقيتك المهم بس كله عطلان زي عيونك كده ولا شغال ترنيم وقد تجمعت عبراتها وتحدثت بصوت مبحوح : قصدك ايه انا مش كده من فضلك امشي أو سيبني امشي امسك بعصاها والقاها في النيل -: اهيه أم العصايه اللي مسكهالي يلا ورايا ترنيم بصراخ : الحقوني حد يلحقني اوعي يا جدع انت الشاب بغرور : انا خالد ممدوح الدميري يعني محدش هيشوفك معايا ويحوش عنك ترنيم وهي تحاول أبعاده عنها وهي تركض وتتعثر بدون عصاها -: ياربي احميني انا بعافر في الدنيا دي علشان أحافظ علي نفسي من الكلاب خالد بضحك ساخر : يا بنتي انتي اصلا بتجري عليا مش بقولك عميا لا وكمان غ*يه تعالي بقي عذبتيني ترنيم برجاء: سيبني انت **رت عصايتي اللي مش هعرف اجيب زيها تاني عايز مني ايه سيبني علشان خاطر ربنا خالد بتوعد : ابدا هو بعد اللي عملتيه ده هسيبك !؟ اه هتسيبها بعد كل اللي عملته خالد وهو يلتفت الي منظر الصوت فيجد شاب يبدو عليه الغضب وملامحه لا تبشر بالخير - خالد بتكبر -: انت عارف انت بتكلم مين !؟ سليم ببرود : ابن رئيس الجمهورية عارف وبقولك سيبها علشان متزعلش في الاخر مني خالد : طب زعلني كده ااااه لكمه لكمه واحده بقبضته القويه فاطاحت به أرضا وتناثرت الدماء حول فمه " سليم بغضب : مره تانيه تفكر تعمل كده في بنات الناس افتكر العلامه اللي في وشك دي تمام خالد وهو ينهض بصعوبه ويتوجه نحو سيارته : والله ما هسيبك في حالك لا انت ولا هي وابقي اسال مين ابن ممدوح الدميري سليم بتقزز : عيال زباله مكتوبله ذكر في البطاقه وخلاص وقفت هي بمواجهته وشعرت ببعض الأمان الذي افتقدته منذ سنين ولكنها حاولت أن تبدو طبيعيه حتي لا يطمع هو الآخر بها " سليم وهو يحدثها بخفوت حتي لا تفزع -: احم انتي كويسه !؟ ترنيم بابتسامه ممتنه: اه الحمد لله شكرا سليم بتساؤل: انتي مبتعرفيش تدافعي عن نفسك !؟ الولد اصلا اللي كان بيهاجمك أو نفختي فيه هيطير لم ترد هي أن تخبره بافه العمي خاصتها لتتحدث بخجل -: الحمد لله انك انقذتني وخلاص هدافع عن نفسي ليه داخله مصارعه عن اذنك سليم وهو يركض نحوها : استني بس اسمعيني الولد ده مش هيسيبك في حالك لان ده ابن مساعد الوزير ممدوح الدميري وواصل اؤي وممكن يسلط عليكي حد ترنيم بخوف : طيب والمطلوب مني !؟ سليم : انك تيجي تدربي عندي اسم الجيم بتاعي في شارع ترنيم بغباء : يعني ايه الاسم اللي بتقوله ده وايه علاقه الجيم بالكراتيه المفروض أنه للتخسيس زي ما عرفت سليم بضحك.: تخسيس ! لا ياستي هو مش تخسيس خالص هو جيم للولاد وفنون قتاليه للبنات ومتقلقيش الشارع كله عارف المكان يعني مش بجر رجلك لحاجه وحشه ترنيم بحماس : طب استني خدني معاك بقي هنااك وبكام في الشهر !؟ سليم : هو في الشهر ب ١٥٠ جنيه ولو مش قادره تدفعي يبقي ببلاش ترنيم بتفكير : مرتبي ٥٠٠ يعني هيتفضل ٣٥٠ اكل طول الشهر !؟ اممممم حلو مش احسن ما حد يتعدي عليا بس المشكله هيعرف أنه انا عميا ولا ايه وضع الجيم ده سليم باستغراب: كل ده تفكير ! لو مش معاكي المبلغ عادي انا اساسا مش محتاج فلوس لاني باخد كتير من المدرسه اللي شغال فيها ترنيم بابتسامه: ربنا يذيدك انا زي الناس اللي هتدفع بس المهم انه محدش يقدر عليا والا هقول لامك سليم ببرود : تمام اتفضلي معايا ترنيم بضيق : هو زعل مني ولا ايه لازم يا ترنيم تحافظي علي لهجتك شويه من حوار الشوارع ده ولا هي عيشه شوارع وكلام زيهم **************************************** في جيم سالي بغرور.: يا حبيتي مش تتعبي نفسك لانه بيهتم بيا انا ذياده معني كده أنه بيحبني مروه بسخرية : الكابتن بيهتم بينا احنا الكل وبيعتبرنا زي اخواته بلاش خيالكم المريض ده علشان لو حس بحاجة زي دي مش هيدربنا تاني فاتن : عندك حق وبعدين متنسيش أنه احنا بنتدرب خاص فهو هيهتم بينا اكتر وبندفع الف جنيه في الشهر يعني مش شله زي جروب بتاع الساعه ١١ الصبح سالي وهي تضع الروج بغزارة: بكره تشوفو وتقولو سالي بقت خطيبه الكوتش سليم مروه بهمس : البت دي مش متربيه لا هي ولا شلتها فاتن : ملناش علاقه بيها علشان مش تقلب علينا ومش تنسي أنها اخت حبيب قلبك يعني عمتك مستقبليا مروه بحزن : يعني هو حبيب قلبي انا لوحدي ده علي علاقه ببنات الجامعه كلهم سليم وهو يدلف إليهم : سلام عليكم سالي بغنج: وعليكم السلام يا كابتن سليم بعصبيه : سالي انتي جايه تدريب ولا جايه كباريه !؟ ايه اللي انتي حطاه في وشك ده سالي بإحراج: اسفه يا كابتن هشيله هدير بشامته: احسن يا سالي سالي بغرور مصطنع لتداري احراجها : لا يا بابا ده غيران عليا مش اكتر سليم بجديه : دي زميلتكم اسمك ايه !؟ ترنيم بخجل : اسمي ترنيم سليم وهو يردد اسمها ببطئ مستمتع بنغمته-: ترنيم هتلعب معانا رحبو بيها هدير بسخرية : المجموعه الخاص هتتحول عام مروه بود : اهلا يا ترنيم اسمك حلو وانتي احلي سليم بابتسامه مرتضيه-: تمام كده ترنيم بصي شوفي انا بدرب كل بنت ازاي وركزي اؤي علشان تتعلمي تصديني ولو مش عرفتي من اؤل مره هعلمك تمام ترنيم بتوتر : تمام طب انا هشوف ازاي نهاري اسود سليم وهو يشاور بيديه لفتاه أن تتقدم نحوه : مروه تعالي " ظل يدربها امامها أو لنقل من خلف ستار الظلام خاصتها وهي تحدث نفسها بتوتر ماذا سوف تفعل الان !!! سالي بغيظ وهي تتقدم منها : بتبصي عليا ليه ركزي علي الكابتن احسن يا حلوه ترنيم بهمس : والله يا بنتي انا لو شيفاكي بصوتك ده هتعمي تاني سالي بغضب : ايه انتي طرشه ولا ايه ما تردي سليم بصوت عالي: ساااالي!! صوتك ميعلاش هنا تمام علشان هتشوفي مني شي يزعلك سالي : يا كابتن بتبصلي بق*ف سليم بانفعال: ترنيم اؤل واخر مره تركزي مع شي غير التمرين تمام ولا مش تمام ترنيم بصوت مبحوح: حاضر " نظر إليها بضيق فهو لم يرد احراجاها منذ اؤل يوم وايضا تلك الفتاه تثير بداخله مشاعر غير معروفة يشعر أنه فتاه ضعيفه خاضعه رغم جمالها وأنها بالفعل تحتاج المساعدة بل وتحتاجه هو أيضا سليم : تعالي يا سالي هنا دورك صدي الض*به " تفادتها سالي بمهاره ولكنه كان الاسرع واوقعها أرضا ثم عركلته هي حتي يقع فوقها ولكن لسرعه بديهته امسك بقدمها ولواها فصرخت هي سالي بصراخ: يا كااابتن رجليييي هتت**ر سليم وهو يذيد من الضغط عليها : هتت**ر ازاي هو انا لسه عملت حاجه فيها استسلمي!!! سالي بعدم تحمل: استسلمت استسلمت ااااه سليم بغضب : بسرعه اعملي اربعين ضغط قولتلك خلي عندك شويه تحمل سالي بتعب : اربعين كتير يا كابتن حرام سليم : لو مش عاجبك الباب هناك اهو سالي : اوف بقي حاضر مروه بانتصار : احسن ياكش كان ي**ر رقبتك ترنيم بخوف : هو عمل فيها ايه !؟ مروه : ليه مش شايفه ولا ايه !؟ ترنيم بحنق : اه والله مش شايفه حاجه خالص مروه وهي تنظر لها بتمعن : هو فيه في عنيكي حاجه ليه جامده كده وبتبصي في ناحيه واحده!!!؟ سليم وهو يتقدم نحوها : ترنيم انتي عندك ليونه !؟ ولا لا قصدي يعني لعبتي كاراتيه وانتي صغيره ترنيم بنفي : لا ملعبتش سليم بتفكير : اممممم كده عضمك هيكون سهل أنه يت**ر ترنيم برعب : يت**ر لا لا انا هروح " ركضت هي وهي لا تري اي مخرج لتصتدم بالحائط ويركض هو ورائها وهو متعجب من حاله الرعب التي انتابتها ليرفعها بيديه نحوه" سليم بهدوء : مالك !!! ليه بتقعي كل ما بتمشي كده ترنيم ببكاء: والنبي يا كابتن سيبني انا مش عايزه ات**ر كفايه عليا حوادث مش مستحمله سليم: مش كان قصدي انا اقصد لازم يكون عندك ليونه علشان عضمك يبقي لين يصعب **ره فهمتي ترنيم : احم اه فهمت ازاي بقي يكون عندي ليونه سليم بمكر وهو يمسك خصرها ويقلبها بحيث تكون رأسها لاسفل وقدميها الي الاعلي لتصرخ هي ? ترنيم بصراخ: اااه انت بتعمل ايه هقع والله هقع اوعي تسيبني سليم بغضب : بس يا بت بلاش دلع اومال هتعملي ايه في الباقي انشفي كده ترنيم وهي تلهث: طب كفايه بقي هتموتني كده دماغي صدعت سليم بتوعد : طيب اظن انك ذاكرتي الحركه اللي بتصديي بيها الض*بات كويس وركزتي معايا صح !؟ ترنيم بتوتر : احم ايوه طبعا سليم بنظره جامده : طيب تعالي ورايا علي الحلبه " ظلت تتعثر بدون عصاها حتي وصلت اخيرا الي الحلبه وهي تحاول الصعود دون أن تقع سليم وهو يفعل أحدي حركات الصد: اؤل طريقه هي كده تمام ترنيم وهي تفرك يديها : تمام سليم وهو يستعد لمهاجمتها: طيب يلا صديني ايدك دي كده امسك بيدها ووضعها أمام وجهها ثم أعطاها لكمه وهو يتوقع أن تصدها لكن اتت في وجهها واوقعتها أرضا ليضحك الجميع عليها " سليم بعصبية : مانتي لو مركزه مكنش حصلك كده قومي اخلصي اعتدلت في جلسته ولكن في وضع معا** لجهته وهي تبكي وتستعد مره اخري لينصدم هو والحضور من حركتها ولكن البعض ظنها مخبوله سليم بترقب وهدوء : ترنيم اض*بيني كده " ض*بت هي في الجهه المعا**ه لكمه في الهواء ليتيقن للجميع ظنهم الان هي عمياء " سليم بيقين : ترنيم انا وراكي ! ترنيم وهي تلتف الي جهته بخجل واعين زرقاءقد اذبلتها الدموع وكأنها تخبره أنها عمياء سليم بهمس : ترنيم عمياء !!!!
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD