معشوقتي $الفصل الثالث
خرجت شيماء من المكتب وتوجهت للخارج واعادت الاتصال بهذا الرقم مرة اخري ثم قالت:- ايه يا شريف كل دي اتصالات
شريف:- كنتي فين يا شيماء وحشتيني اوي
شيماء:- وانت كمان يا حبيبي وحشتني اوي
شريف:-اومال ليه مش بتردي عليا
شيماء:- معلش من الصبح وسليم لازق ليا مش عارفة اكلمك
شريف:- يوه انا زهقت منه والله
شيماء:- ومين سمعك ياحبيبي كلها ايام واقدر احصل علي ورث ابويا واهرب معاك واتجوزك واخلص من سليم دا بقااا
شريف:- ربنا يقرب البعيد يا حبيبتي
شيماء:-سلام بقااا دلوقتي علشان متاخرش عليه
شريف:- سلام يا روحي
اغلق شريف المكالمة مع شيماء ثم قال:- فات الكتير مبقاش الا القليل خلاص
عادل:- انت لسه بتكلم البت اللي اسمها شيماء دي
شريف:- اه بكلمها بس وحياتك مش علشان سواد عيونها دا علشان ال money يا صحبي
عادل:- ودي هتجبلك فلوس منين
شريف:- دي وارثة ملايين يا عم عادل جدها وعدها انها اول ماتجوز ابن عمها هيسلمها ورثها وهي حرة فيه تجيب هي الفلوس بس
عادل:- وبعد ما تجيب الفلوس
شريف:- هطيرها طبعا هي ناقصة تلزيق
عادل:- ايه الدماغ دي دانت مصيبة
شريف:- ولسه انت شوفت حاجة دانا شريف السباعي يا ابني
دخلت شيماء علي سليم المكتب ثم قالت:- انا جعانة اوي
سليم:- طيب يلا نروح لان انا كمان لسه قدامي ساعتين واقبال المهندسين هروح اغير هدومي
خرجت شيماء هي وسليم من المكتب ولكن سليم صدم حينما راي ماهي امامه
ماهي:- سليم وحشتني اوي
سليم:- ايه اللي جابك هنا
ماهي:- وحشتني اوي اعمل ايه بقااا
سليم:- طيب روحي انتي دلوقتي وانا هكلمك بعدين
قبلته ماهي من وجنتيه ثم قالت:- اوكيه يا حبيبي باي
سليم:- باي
شيماء:- هي مين دي
سليم:- صحبتي
شيماء:-وانت بقااا ليك صحاب بنات
سليم وهو يفتح باب المصعد ويشير لها بان تدخل: - اه اكتير
شيماء:- كويس اوي
دخل سليم وشيماء الفيلا ولكن سليم طوال الطريق لم يبالي ب شيماء اي شئ ولا يعطي لها اي اهتمام اطلاقا صعد سليم لغرفته ثم ارتدي بنطلون رياضي وشيرت ونزل للاسفل
محمد:- تعالي يا سليم عاوزك
سليم:- حاضر يا بابا
دخل كلا من سليم ومحمد غرفة المكتب
محمد:- اتفضل اقعد يا سليم
سليم:- خير يا بابا فيه حاجة
محمد:- انت راضي عن جوازك من شيماء يا ابني
سليم:- اه يا بابا ليه
محمد:- يا ابني انت بعد بكرة هتكتب الكتاب وهتعمل الفرح لو في حاجة قولي انا اقدر اساعدك
سليم:- مفيش حاجة خالص والله يا بابا انا موافق عن الجوازة دي بإرادتي
محمد:- طيب يا ابني ربنا يوفقك
سليم:- ربنا يخليك ليا يا بابا
جلسوا جميعا يتناولون الغداء في **ت تام قطع ذلك ال**ت صوت سليم(الجد) وهو يقول:-سليم
سليم:- ايوه يا جدي
سليم(الجد):-هتاخد شيماء النهاردة وتخرجوا تشتروا الشبكة وكمان في كتلوجات وصلت من باريس هتختار انت وهي منها فستان الفرح
سليم:- مش هينفع النهاردة يا جدي لاني هقابل كبار المهندسين النهاردة والاجتماع دا مينفعش يتأجل خالص ممكن تاخد مايا وماما ومرات عمي وتختار اللي هي عاوزاه وانا هبقي احاسب لكن انا مش هعرف اعطل شغلي خالص لان المعاد دا مهم اوي
سليم(الجد):- خلاص يا ابني اللي تشوفه
سليم:- طيب بعد ازنكم بقااا يدوب الحق اجهز نفسي
تأهب سليم لمقابلة كبار المهندسين ارتدي بدلة باللون الاسود وصفف شعره بطريقة عصرية كعادته اليومية ووضع عطره المميز للغاية اثناء ارتدائه لساعة اليد سمع صوت طرقات باب الغرفة
سليم:- ادخل
فتح الباب وكانت نبيلة والدة سليم
سليم:- اتفضلي يا ماما خير فيه حاجة يا حبيبتي
نبيلة:- مالك يا سليم
سليم:- مالي يا حبيبتي
نبيلة:- ليه مرضتش تختار الشبكة والفستان مع شيماء
سليم:- علشان مشغول اوي ومعنديش وقت للكلام دا خالص
نبيلة:- متاكد يا سليم
سليم:- ايوه متاكد
ثم قبل يدها وجبينها وقال:- متقلقيش يا حبيبتي
نبيلة:- ربنا يوفقك يا ابني
سليم:-يارب ادعيلي يا حبيبتي
نبيلة:- دعيالك يا حبيبي
سليم:- انا مضطر امشي دلوقتي
نبيلة:- مع السلامة يا حبيبي
نزل سليم للاسفل وهو يتحدث في الهاتف مع سعد مدير اعماله
سليم:- انا خلاص جهزت مسافة الطريق واكون في الاوتيل
سعد:- وانا كله تمام هنا جهزت كل حاجة والاجتماع سري زي ما سيادتك امرت
سليم:- تمام اشوفك في الاجتماع
اغلق سليم المكالمة مع سعد وفوجئ ب شيماء امامه لم يبالي بها وخرج من الفيلا وكان بانتظار سيارته الخاصة جائت السيارة كان علي وشك الصعود بها ولكن اوقفه صوت شيماء وهي تقول:- سليم
نظر لها سليم ولم يهتف ببت كلمة
شيماء:- هوا انت زعلان مني في حاجة
سليم:-لا
شيماء:-اومال ليه مش عاوز تيجي معايا
سليم:- لاني مشغول وانتي كده معطلاني اوي بعد ازنك
انطلقت سيارة سليم اما عن شيماء فظلت في حيرة من امرها فكان سليم شديد اللطف معها والان لا يبالي بها وكانها غير موجودة
علي طاولة كبيرة يجلس اربعة من المهندسين وعلي راسهم سليم يتناقشون في بعض المشاريع السرية الخاصة بالشركة
سليم:- التقارير كويسة اوي ايه رايكم نبدا امته في تنفيذ اول مشروع
احد المهندسين:- انا شايف يا سليم بيه اننا لو بدانا كمان اسبوعين بالظبط يبقي افضل بما اننا جاهزين ومفيش مانع من التنفيذ
مهندس اخر:- وكل ما كان التنفيذ اسرع كان احسن لينا علشان اسرار الشغل ومتنساش يا سليم بيه ان شركة سليمان السباعي كانت عاوزة تاخد المشاريع دي لولا ان المناقصة رست علينا
سليم:- تمام علي خيرة الله
انهي سليم اجتماعه وكان علي وشك الخروج ولكنه راي ماهي امامه
سليم:- ايه اللي جابك هنا
ماهي:- وحشتني اعمل ايه يعني
سليم:- وانا مش قولتلك اني هكلمك انا
ماهي:- مقدرتش بصراحة
سليم:- طيب تعالي نتمشي شوية
ماهي:- يلا
تجلس نبيلة وشيماء ومايا وكريمة في الفيلا وامامهم العديد من الكتالوجات
نبيلة:- ايه رايك يا شيماء في الكولكشن دا
مايا:- وريني كده يا ماما
نبيلة:- طب استني شيماء تشوفوه الاول
شيماء وهي تلتقط الكتالوج:- الله شكله حلو اوي يا ماما انا خلاص هعمل دا للفرح
مايا:- طب وريني بقااا
شيماء:- خدي اهو
التقط مايا هي الاخري الكتالوج ونظرت للفستان الموجود به بإعجاب شديد:- واو بجد شكله روعة
كريمة:- وريني كده يا مايا
مايا:- اتفضلي
كريمة:- الله حلو اوي يا نبيلة مب**ك عليكي يا شيماء
شيماء:- الله يبارك فيكي
بعد فترة قليلة اهتز هاتف شيماء ليعلن عن اسم شريف ارتبكت شيماء قليلا ثم قالت:- بعد ازنكم
تحدثت شيماء مع شريف ثم عادت اليهم مرة اخري
مايا:- ايه هوا مش قادر يصبر علي فراقك
شيماء بإرتباك :- هوا مين دا يا مايا
مايا:- هوا مين غيره سليم طبعا
نبيلة:- بس يا مايا بطلي تحرجيها بقااا
مايا:- حاضر علشان خاطر ماما بس
جلس كلا من سليم وماهي علي اريكة خشبية امام البحر
ماهي:- مالك ياسليم انت لسه زعلان مني
سليم:- لا يا ماهي مش زعلان منك
ماهي:- اومال ايه بقااا في عريس فرحه بعد بكره ويبقي مضايق كده
سليم:- عريس
ماهي:- ايه يا ابني انت جالك زهايمر ولا ايه
سليم:- ياريت يجيلي زهايمر انسي فيه كل اللي حصل النهاردة
ماهي:- ليه بس
سليم:- لا ولا حاجة انا عاوز اروح انا تعبت وعاوز ارتاح شوية
ماهي:- طيب يلا
عاد سليم ل الفيلا ثم صعد لغرفته اخذ شاور ساخن ثم بدل ملابسه وجلس شاردا علي سريره
التقط سليم هاتفه وهاتف سعد
سليم:- سعد انا اسف اني بصحيك في وقت زي دا بس الموضوع ضروري اوي
سعد:- خير يا سليم بيه
سليم:- عاوزك تجبلي معلومات دقيقة عن واحد اسمه شريف السباعي
#اشوفكم البارت الجاي
#معشوقتي
#بقلم السلطانة أحلام حواس?