البارت الثاني

2789 Words
الفصل الثاني ✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨ سبحان الله وبحمده ✨✨ سبحان الله العظيم ✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨ في اول يوم شهر رمضان في بيت الحاجه نيره الحاجه نيره: نيره اصحى بقى يا فيروز لازم ننزل نساعد جماعه الحاج علي عشان انت عارفه اول يوم رمضان لازم نفطر معهم كل سنه وانت طيبه يا قلبي تيته قومي يا **لانه. فيروز : يا تيته سيبيني انام لو سمحت انا تعبانه قوي انزلي وانا نزله وراكي. الحاجه نيره : قومي مش كفايه ما ردتيش تصحي تسحري فضلت سهرانه ونمتي قبل الفجر بساعه يلا انا عملت قمر الدين ورز بلبن ما هو مش معقول هندخل على الناس بيدينا فاضيه قدامك خمس دقايق. فيروز ماشي خلاص انا صحيت وقامت ب**ل صباح الخير يا تيته وبستها من اديها ودماغها كل سنه وانت طيبه يا احلى تيته في الدنيا بس ايه الجمال ده كل ده عشان ابو علوه يا خرابي يا تيته انا بحسد حبكم لبعض رغم انكم مش في بيت واحد بس برده عيونكم بتقول كلام يفهمه بس العاش*ين هو يستاهلك يا جميل وبتزغزغ جدتها هاروح البس واجيلك وراحت لبست فستان جميل ظاهر جمالها و يشبه لون عيونها الفيروزي اللي بتخبيه لينسيز مع حجاب بسيط وكانت زي القمر يلا يا حاجه اه نسيت عصافيري وبتضحك وبتجري ودخلت للعصافير بتاعتها صباح الخير يا حبيب قلبي و انت لسه زعلان بقالك يومين كده وهي بتحبك وزعلانه عشانك هي مسميه عصافيرها عمير وفيروز طيب انا هاسيبكم واروح عند حبيبي ادعيلي اشوفه وحشني موت وارجع لكم تاني انا هكلكم ما هو انتم طبعا مش صايمين زينا بس ما تكلوش قدامي عشان هموت من جوع وحطت لهم الاكل والمايه وخرجت يلا يا حاجه هاتي الصينيه هو ده مش عشان ما ندخلش بيدينا فاضيه عشان تحطي الطبق المفضل قدام الحاج علي نفسي اعرف بتحطي ايه في الطبق ايه يفضل ياكل بيبصلك ياكل و يبصلك ماشي يا عم راحت علينا بس ايه الجمال ده والعبايه الشيك دي عشان الحاج علي طبعا احنا نيجي جامبك حاجه يا جميل. الحاجه نيره : الله اكبر زي القمر ما شاء الله ربنا يحفظك من كل عين ويسترها عليكي من هاله واميره. فيروز : والله يا تيته انا ماعارفه بيكرهونى ليه يلا المهم شايله الصينيه وحسد ايه يا تيتا ده انا اخر واحده تفكر في جماله الصبح في الكورس واخر يوم في الشغل يلا ننزل وشالت الصينيه و انزل بس دي ثقيله قوي يا تيته ربنا يسترها بقى ووصلت بيت الحاج علي وطبعا الباب بيت الحاج علي ما بيتقفلش. ✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨ في بيت الحاج علي الحاجه نيره : السلام عليكم يا حاج علي كل سنه وانت طيب ربنا يد*ك الصحه وطوله العمر رمضان كريم. الحاج علي : قام من مكانه وانت طيبه يا حاجه نيره انتي تعبه نفسك ليه الولاد عاملين كل حاجه المهم صحتك. الحاجه نيره : بس لازم تفطر من ايدي دى عاده ربنا ما يقطع لينا عاده بقالك 30 سنه لازم اول لقمه من ايدي يا حاج علي. الحاج علي: ماسك ايديها ربنا يد*ك الصحه و يديمها نعمه علينا يا رب اتفضلي ارتاحي زمانك تعبتي. فيروز : بصلهم بالسعاده وانبهار بتتمنى ان كان عمير يحبها زي ما حاج علي بحب جدتها نيره . وقربت و باست ايد الحاج علي صباح الخير كل سنه وحضرتك طيب يا جدى بس ايه الجمال ده يا جدي هتفضل امور كده ما تتجوزني انا وتسيبك من نيره يا اما انت حر هتشيل ذنبي لحد ما تجبلي عريس زيك أمور وحليوه كده وواخد نفس ملامحك وبتمثل أنها زعلانه ومربعه ايديها. الحاج علي : وانت بالف خير يا ست البنات انا افكر في الموضوع ده اطلعي البنات فوق مستنيك. فيروز : بعد اذنكم وخرجت قابلت الحاجه سيده في صاله البيت الكبيره باسها من خدها وحشتيني قوي يا سوسو لانها بتحبها قوي و بتناديني وتقولها يا ماما لانها كانت صاحبه امها ووصيتها عليها قبل ما تموت كل سنه وانتي منوره حياتي يا سوسو. الحاجه سيده : تعالي في حضن امك يا حبيبتي مالك وشك اصفر وتعبان ليه كده انتي اكيد متسحرتيش صح وبتهز دماغها انا غلطانه كان لازم اجي اسحرك بنفسي بس اعمل ايه عمير اتاخر وقلقت عليه ومتسحرش هوكمان مش عارف ماله ربنا يهدي . فيروز : بصه في الارض لا يا سوسو كنت هموت وانام بس صحيت صليت الفجر ونمت و بتتكلم بطفوله معنتش هعمل كده تاني وسرحت في كلامها عن عمير وفاقت من تفكيرها المهم البنات صحيو عشان نجهز الفطار . حاجه سيده : لا انتي تعبانه تعالي نامي ساعتين هم اصلا نائمين والذبائح اندبحت والطباخين شغالين في الاكل تعالى نامي في اوضتي شويه و انا لو احتاجتي حاجه هاجي اصحيكي. فيروز : والله انت احلى ام في الدنيا كلها ربنا يخليكي ليا بس الحاجه نيره ممكن تذ*حني وبتمثل بيديها وبتضحك. الحاج سيده : سبيها عليا تعالي ارتاحي عمك احمد انتي عارفه بيروح المسجد لحد معاد الشغل و الشقه فاضيه ودخله اوضه نوم الحاجه سيده ارتاحي وانا هاقفل عليكي ولما تصحى اتصلي عليا وانا هاجي افتحلك اصلا ما فيش مفتاح ثانى غير ما عمير وهو مش هيحتاج حاجه من الشقه. فيروز : بستها من ايديها و دماغها تسلمي يا سوسو انتي الوحيده اللي بتحس بيا وبتفهمني وشالت اللينسيز من عيونها عشان تنام. الحاجه سيده : وفهمه انك مهمومه وحزينه ليه. فيروز : مسحت دموعها خلاص يا امي ربنا يسعده ونامت . الحاجه سيده: ربنا يهد*كي يا قلب امك ويسعدك. ✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨ في شقه عمير عمير : دخل اوضه اميره لأنهم من اول يوم جواز كل واحد بينام في اوضه لوحده لأن اميره مبتحبش تنام مع عمير في اوضه واحده وفضل يبصلها وهي نايمه وهو زعلان ورجع بذاكرته لليله اللي شافها وهي بتاخد حبوب منع الحمل. فلاش باك. عمير : رجع من السفر وحشتيني قوي يا اميره. اميره : وانت كمان قوى وباسته من الخد و جبت لي هديه ايه معاك. عمير : انا معقول انسى دا انتي بتحبي الهدايا اكثر مني و طالع من جيبه علبه قطيفه فيها خاتم حلو قوي اميره : الله شكرا وحضنته انت تستاهل مكافاه حلوه زى الخاتم ثواني هرجعلك و دخلت لبست قميص نوم ولسه بتاخد حبوب منع الحمل ومكنتش متوقعه ان عمير يدخلها . عمير : دخل وراها شافها وهي بتاخذ الحبوب انت وبقلق انتي تعبانه بتاخدي ايه وخ*ف الدواء من اديها وكانت مفاجاه انها حبوب منع الحمل هو انت بتاخذي ده ازاي ده وبيصلها بستغراب. اميره : انا هفهمك انا بصراحه مش تعبانه ولا حاجه يعني انا اللي مش عاوزه اخلف انا ما بحبش الاولاد وكنت واضحه معك من اول ما اتجوزتك وفاقت جدي عشان اخذ ميراثي وكنت هسيبك واسافر بس منكرش اللي اتعودت عليك بس برده مش عاوزه اطفال انا اصلا بكرهم . عمير : وانا زعلان عليكي بدعي ربنا كل يوم يرزقنا الطفل عشان ما تزعليش لما تشوفي الاطفال اللي في البيت وانت بتضحكي عليا ازاي قدرتي تعملي فيه كده. اميره : انا سعيده معك مش بحب الاطفال يعني مش لازم نخلف. اميره: بقالك سنتين بتضحكي عليا انتي ايه قلبك ده حجر في ست في الدنيا مش عاوزه تبقى ام انا بقى عاوز ابقى اب يكون عندي اولاد ايه رايك تبطلي الزفت وبيرميه في وشها ده انا هعتبر نفسي ولا سمعت ولا شفت حاجه. اميره: وقفت وربعت ا يديها مستحيل انسى يا عمير انا مش هخلف لو عايز تبقى ا ب روح اتجوز واحده تخلفلك زا بقى نبقى طلقها عادي يعني انا ما عنديش استعداد اق*ف نفسي باطفال وبعدين انا ما سبتش امريكي عشان اجي اعيش في الجو المتخلف ده انا بس استحملت عشان اتعودت عليك يمكن يكون حب او عشره مش عارفه المهم لسه مش حاسه اني عاوزه اسيبك انا بس مش بحب الاطفال وده اخر كلام في الموضوع ده. عمير : قصدك ايه بقى يعني عندك اتجوز غيرك وما تخلفيش مني وبعدين ميراث ايه اللي بتتكلمي عليه انا اديتك قد ميراثك مرتين عشان تحسي بالامان و لسه بتفكري في الميراث ليه وبعدين ما انتي مش عارفه ان كنت بتحبيني ولا تعودت علي على العموم انا مش متفاجئ منك يعني انا عاملت مراتي بما يرضي الله وحافظت علي بنت عمي من دلوقتي انتي بنت عمي وبس انسي أن ليكي زوج اميره : عمير ما تتعبش نفسك و تتعبني معاك انا مش خلف ود اخر كلام عندى. عمير : فاق على صوت الفون وهو بيرن و كان والده احمد. عمير : صباح الخير يا حاج كل سنه وانت طيب . الحاج احمد : صباح الخير يا عمير وانت بخير هات وانت جاي 50,000 جنيه من خزنه اللي في الدولاب بتاعي لاني نسيت اجيبهم وانا جاي عشان تاجر زمانه جاي. عمير : حاضر يا حاج تؤمر بحاجه ثانيه الحاج احمد : شكرا يا عمير مع السلامه عمير: بصلها بق*ف وخرج ودخل شقه والده وفتح الاوضه وكانت مفاجاه ليه أن فيروز نايمه في السرير شعرها مفرود زي اشعه الشمس باللون الذهبي واقف قدامها بيبصلها بنبهار وقرب عليها يااااه يا فيروز هتفضلي زي الجنيه تخ*في وتسحري كل عين تشوفك وشعرك اللي زي سلاسل الذهب يئسر اللي يقرب منك اه يا فيروز انت فعلا قتله جمال متحركه اه لو كنت فضلت جنبي يمكن ما كانش ده كله حصل وراح جاب الفلوس من الخزنه وقفل دولاب بعصبيه. فيروزه : اتقلبت في سرير و بتتكلم وهي نايمه مغمضه عنيها يا سوسو انتي قولتي مش هتصحيني سيبيني والنبي ارتاح عشان اقدر اقاوم الراجل الم***ف اللي شغاله معاه ده محرم ونفسي اقتله. عمير : كان بيفتح الباب وقف فجاه لم سمعها بتقول الم***ف وقرب من السرير وفضل يبصلها كثير قوي ومش عارف فاضل قد ايه و من غير مايحس غطاها وخرج ونزل عند جده صباح الخير يا يا حاج الحاج علي : صباح النور يا زينه الشباب عمير : تؤمر بحاجه قبل ما انزل الشغل . الحاج علي: يعني لازم تكون هنا بعد الظهر ماشي عشان تشرف على مائده الرحمن انا مش عاوز حد يحتاج حاجه. عمير : حاضر يا جدي بعد اذنك وفعلا فات اكثر من ساعتين . والظهر اذن ونزلت البنات الهام وانل وسلوى وسلموا على بعض وكانت الحاجه نيره وفاديه وسميحه وسيده قاعدين بيجهزوا الفطار عشان مائده الرحمن البنات في نفس واحد دى عاده بيحبه يعملوها عشان يضحكوا الموجودين أنهم يتكلمه في نفس واحد صباح الخير عليكم كلكم كل سنه وانتم طيبين بتعملوا ايه عاوزين نساعدكم طبعا وبرضو بيبصوا حواليهم فيروز لسه نايمه الهام : انا هاروح اصحيها ممكن يا ناس. الحاجه نيره : لا هي هنا مش معاكم امال راحت فين وقامت وقفت. الحاجه سيده : اه انا نسيت اقولك لقيتها تعبانه والبنات نايمين قلت اسيبها تنام شويه وترتاح انا هطلع اصحيها. الحاجه فاديه : طول عمرك بتحبها من وهي صغيره وهي مؤدبه بصراحه. جاءت هاله ام انتي بتحبيها قوي كده يا مرات عمي كنتي جوزتيها حد من ولادك . الحاجه سيده: يا بنتي هتفضلي ما عندكيش ذوق الناس بتقول صباح الخير رمضان كريم وبعدين اجوزها ايه يا ريت كان ليها نصيب من حد من الولاد بس كل واحد بياخد نصيبه بكره يجيلها اللي يخلي الكل يموت من الغيره منها انا هروح اصحيها وافضلي اهرى وانكتي نفسك كده يا هاله ربنا يعينك عليها يا فاديه ده اللي عنده مرات ابن زى دى ليه الجنه اوعي كده وزقتها من قدامها و سبتهم ومشيت. البنات واقفين بيضحكوا عليها شكلك وحش قوي استخبى يا هاله استخبى وبيصحكه. الحاجه نيره: وعلى فكره يا هاله فيروز كل يوم يجيلها عرسان بعدد شعرها وكله على اد*كم بس انتي اللي مش واخذه بالك يلا يا بنات ما عندناش وقت للكلام الفارغ ده ومشيوا وسبوها لوحدها. الحاجه فاديه: هو انتي هتفضلي غ*يه كده لأمتي وبعدين احنا في ايام مفترجه نظفي ده وبتشاور على قلب هاله وبعدين حطه البنت اليتيمه في دماغك ليه ما هو لو انتي في جمالها او سنها كنت قلت معذوره بتغير منها بس ايه مخليكي تكرهيها كده هاقولك ايه ما هو انت لو بتحبي نفسك كنت حبيت اللي حواليك ربنا يصبرني على سواد قلبك وسابتها هي كمان ومشيت. هاله : ايه الق*ف ده كله ليه عشان بنت مفعوصه زي دي وطلعت اوضتها. ✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨ في شقه الحاجه سيده الحاجه سيده : قاعده جنبها قومي يا فيروز يلا عشان نساعد البنات صاحيه و بيسالوا عليكي. فيروز : حبيبتي يا سوسو تعرفي كنت محتاجه الساعتين دول بس اسفه ما قدرتش اصحى معاكي اول مره كنت هموت وانام. الحاجه سيده : انا اصلا ما طلعتش قبل كده تلاقيكي كنت بتحلمي زى عاتك بطلتي تحكيلي . فيروز : الله معقول بس ده حلم الجميل وخصوصا ريحه فارس اللي كان في الحلم اللهم اني صائم وقامت من السرير ونزلت معاه صباح الخير يا بنات كلهم بيسلموا على بعض وصلي الظهر جماعه فيروز : انا على اعمل العصاير زي كل سنه وما حدش يساعدني فيها عاوزه اخد ثواب لوحدى . الحاجه سيده : انا اساعدك فيها ماشي ايه رايك فيروز قربت عليها مسكت ايديها مدام كده يبقى انا موافقه وفعلا راحو يعمل والعصير ووقفت فجاه. الحاجه سيده : اه قبل ما انسي عاوزاكم يابنات تخلصوا الخشاف ده كله عاوز الناس كلها تبقى مبسوطه معلشي هتتعبه شوى. الحاجه سميحه: روحي انتي وانا هاروح مع البنات اجهزه . في المطبخ هاله : اشمعنى احنا اللي بنعمل المحشي ليه هم بيعملوا الحاجات السهله وفين الست اميره ولا عشان هي امراته عمير بيه تفضل نايمه واحنا مطحونين هنا طبعا مش هي فاكره نفسها ست البيت و احنا خدامين عندها. الحاجه نيره : يا بنتي اهدي انت كده حرام عليك ذنوب اللي بتخديها لو تعبانه يا حبيبتي روحي نامي في اكثر من 50 بنت بيساعدنا يعني مش محتاجين لك في حاجه. هاله : يبقى احسن ما هي مش احسن مني في حاجه فاضيه استغفر الله العظيم ربنا يعينك على نفسك مش كفايه ابني اللي خلتيه زيك بقى قلبه كله غيره وحقد ربنا يسترها عليه. هاله : بصت لها بق*ف و سبتها وطلعت نيره وحيد الله ربنا كريم اطلعي طمني على علا . الحاجه فاديه : قلت لها بلاش تصوم بس هي ما ردتش . الحاجه نيره : سيبيها على الله وما تخليهاش تقومي من سرير. الحاجه فاديه : ادعيلها يا حاجه نيره ربنا يقومها بالسلامه و سابتها وطلعت عند علا . عميى : رجع زي ما جده طلب منه ودخل ازيك يا جدي قاعد جنبه الحاج على : لسه مش عاوز تقول لي ما لك انا سايبك براحتك انا عارف يا عمير اني ظلمتك لما طلبت منك تتجوز بنت عمك انا عارف انها متدلعه بس كان لازم ده يحصل يا عمير لاني بثق فيك بعد ما عمك مات ولو كنت سبتها لامها كنت هيبقى مش مرتاح و هتاخدها مني زي ما خدت ابوها انت شفت انا انحرمت قد ايه من عمك سنين على ما كنت بشوف مره خفت عليها من الدنيا ومن طمع ا مها. عمير : يا جدي ما فيش حاجه لكل ده انا بس مخنوق شويه . الحاج على : ما هو لازم افهم في ايه انت عمرك ما كنت ضعيف كده ومسك المصحف اللي كان ليقرأ فيه وادهوله ل احلف ان ما فيش حاجه انت مخبيها عليا. عمير : واقف ليه بس كده يعني انت لو عرفت هترتاح انا هاقولك اميره هانم مش عاوزه تخلف مني بقالي سنين بحلم اكون اب و اسافر بها في كل بلد عشان اكشف عليها واطمئن والكل يقول ما فيش حاجه مساله وقت لما ابقى بتقطع وانا خايف لتكون زيها زى اى ست نفسها تبقى ام وافضلها علي نفسي في كل حاجه عشان نفسيتها وتطلع هي بتاخذ حبوب منع الحمل عشان مش بتحب الاطفال ولما اخيرها انها لازم تخلف يا كل واحد يروح لحاله كان ردها اتجوز وتكون اب ولكن انا مش هخلف صعب قوي يا جدي انك تعرف ان مراتك مش عاوزه تخلف منك ليه كده انا قفلت قلبي و عملتها بما يرضي الله عمري ما حرمتها من حاجه دائما مدلعها وملبي رغبتها من لبس وذهب وسافر وخروج وبسبها تسافر امريكا لامها بالشهور واقول مش مهم سيبها عشان نفسيتها وطلعت في الاخر انا اللي غ*ي يا جدي انا بتقطع حاسس انها دمرتني وداست على كرامتي انا عملتها بالموده والرحمه بما يرضي الله وده هي مقدرتش عارف يا جدي لو كانت حبتني واحد من عشره كانت اتغيرت لما طلبت منها تخلف كانت وافقت عشان ترضيني نفسي في ولد واحد مش عاوز اكثر بس اكون اب خلاص حتى لو هي خليفت دلوقتي ان هطلقها معدش يلزمني حاجه تربطني بيها. اميره : كانت سامعه كل ده وفتحت الباب ودخلت فجاه ريح نفسك يا عمي انا مش هخلف برده جاي تشتكيني لجدي مش ناويه اغير تفكيري ليه انا ابوظ جسمي و اشغل نفسي في تربيه عيال طول النهار يفضلوا يق*فوني ويعيطوا وبعدين من الاخر انا موافقه انك تتجوز عاوز ايه اكثر من كده انا باقولك اتجوز وفتحت الباب وانا بقولها بصوت عالي هو كل اللي في البيت سمعنا انا اللي مانع نفسي اخلف من عمير انا قلت له مش هخلف وده قراري الاخير سمعت يا عمير باشا ووقفت بتحدى ليه. الحاج على : كده يا بنت ابني انت موافقه طيب انا اللي هجوزه وواحده احسن منك و بكره هتشوفي وزى ما خليته يتجوز واحده انانيه زيك هجوزه واخده تفرح قلبه بخلفتها وحبها ليه وانتي اللي هتندمي اطلعي علي اوضتك وبيتكلم بصوت عالي. ✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨ فصل طويل جدا عاوزه رايكم في الشخصيات لو وصل 1000 صوت بكره هنزل فصلين واحد ساعه 4 واحد ساعه 9 في معادنا سابت يالا كله يعلق 10 ملصقات والأهم رايكم .
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD