الفصل الثاني

1961 Words
#رواية_عشقي_الوحيد الفصل الثاني في صباح اليوم الثاني عند مالك ... مها والدة مالك ...: أي يا مالك كنت فين إمبارح طول النهار ... طلعت يعني من غير متقول وكمان إمبارح كان السبت ومرحتش المستشفي ... مالك : أي ياست الكل قولي صباح الخير الاول دي كلها اسأله ... مها : صباح الخير ...ها كنت فين بقا ... مالك : هههههه انتي مُصره بقا ..كنت عند خالتي شيماء يستي ارتاحتي ... مها : امم خالتك شيماء بردو ... مالك : أنتي عايزه مني أي ياست انتي النهارده ... - أي يا لوكا مزعل ماما ليه متقولها كنت عند لميس وخلاص ... نطقت بها شهد شقيقة مالك ... مالك : تصدقي أنتي عيله بارده ... شهد : انا بردو يا لوكا دنا حتي اموره وكيووت ... مالك بأبتسامة مستفزه ....: كيووت خالص ... شهد بأبتسامه ...: حبيبي يا لوكا ... مالك : مدام فيها حبيبي يبقا عايزه حاجه ... شهد : والله أنت فاهمني غلط دنا حتي بحبك ... مالك : آه وبعدين ... شهد : عيزاك توصلني الشغل النهارده اصل بيقولو صاحب الشركه هيجي بعد يومين كده ... وعايزه أعمل سمعه حلوه ليا في الشركه قبل ميجي عشان لما يجي مش يطردني ومش عايزه اتأخر ابلييز يا لوكا ابليييز ... مالك : بااااااس ... أي بالعه صابونه يخربيت زنك ... اتنيلي اجهزي واخلصي عقبال مطلع العربيه من الچراچ ... شهد : حبيبي ياناس بموت فيه "وقبلتو من وجنته ... وهرولت لداخل غرفتها لكي تبدل ملابسها ... مالك بضحك ... : بنتك دي مصلحجيه اوي ... مها بضيق ...: اه منا واخده بالي ... مالك بتنهيده ضيق ...: في أي ي ماما فوكي بقا ... مها : أنا مش هقولك غير الكلمتين دول وخليك فاكرهم اكويس ... لميس مش ليك ولا عمرها هتبقا ليك فبلاش توجع قلبك وقلبي معاك ... وتركته ورحلت من امامه ... ومالك اتن*د ووضع يده علي وجهه ... ونظر للأعلي وهتف بحزن : ياااارب ... ********************** وبعد مرور يومان في مشفي الشافعي ... رامي : يزن هاتلي كل الملفات والورق اللي يخص مشروع شركة الأدوية ... يزن : تمام ، أه صح في اجتماع النهارده الساعه 8... رامي : لا احضرو أنت ووائل أنا هروح بدري النهارده أنا بايت هنا من امبارح وتعبت ... يزن : تمام ... ابقا سلملي علي لولو بقا ... رامي : لولو مين يلااا ... يزن : هههههه اقصد ماما هاله يعم دماغك راحت لبعيد ليه انا بريئ هههه ... رامي بضيق ...: ولاااا بطل الهبل ده ... وإذا كان علي أمي زعلانه منك أنت ومروان علشان مش بتيجو ... يزن : والله مش بأيدنا الفتره دي مشغولين أوي وكمان مروان دايماً مسافر ... وأهو لسه جاي النهارده بس أوعدك يعم إننا نحاول نيجي انا ومروان الأسبوع ده ... وقولها بقا اصلاً عارف غضبها وحش وممكن تموتني لما اروحلها ... رامي : طب مروان وقولنا ماشي إنما أنت مشغول في أي بقا داا حتي الشغل مش كتير الايام دي .. ولا مشغول في حاجه تانيه ... يزن : احم اي أبو الامجاد بقا أنت عارفني مليش في السكه دي هههههه دنا أبن عم رامي الشافعي بردو ... رامي : يزن انا حظرتك كتير من الموضوع ده بس هيجي يوم وكل ده هيجي فوق دماغك فأبعد عن الارف ده احسنلك وانسي اللي حصل زمان بقا وركز في مستقبلك ... يزن بتنهيده وجع عندما تذكر ماضيه المؤلم وهتف بحزن ...: حاضر ... أنا همشي انا بقا .. سلام ... رامي : سلام ... رامي بتنهيده ...: شكلك هتضيع نفسك وانت بتحاول تنسي ماضيك يا يزن ... ****************** (عند لميس) لميس : يلا يا نور بسرعه اخلصي هتتأخري علي الجامعه ونا كمان هتأخر خلصي بسرعه ... نور : أيوه جيت اهو ... لميس : اي ساعه عشان تجهزي ... نور : والله أنا مش عارفه مسربعه ليه عادي يعني لما تفوتني محاضره ... وانتي والبت ديدا تتأخرو عادي يعني ... لميس : خليكي مستهتره كده لحد متقعي علي وشك في الاخر ... شيماء : اي يابنات ماشين ولا اي ... نور : حاجه زي كده ... لميس : آه ياماما عايزه حاجه ... شيماء : لا ياحبيبتي عايزه سلامتك .... يارب وفقكو واحفظكو يابناتي يارب ... نور : لا والنبي بلاش تدعي انا بتيجي معايا بالع** ... لميس : بس ياجزمه ... شيماء : ماشي يأم ا****نين طب يارب ... نور مقاطعه : لا والنبي بلاش انا ماشيه "وهرولت للخارج" ... لميس : ههههههه والله بنتك دي مجنونه شيماء : ههههه اه والله ... لميس : طب يلا بقا ياقمري عايزه حاجه ... احمد : يعني هتمشي من غير متجيبيلي الحضن بتاعي ... لميس : بابا صباح الخير .... انا كنت مفكراك نايم فعشان كده مش صحيتك ..."واقتربت منه وعانقته "... أحمد بحنان أبوي ... : ربنا يخليكي ليا يابنتي وكمل بوشوشه ...: تصدقي أنتي احن من أمك بكتير ... لميس بوشوشه : وتصدق انت كمان احن أب في الدنيا ... شيماء : انتو بتقولو اي كده وبتتوشوشو ... لميس : ههههههه لا مبنقولش ... حاجه ...باي ... ********************** فريده : لميس أنتي صليتي استخاره ... لميس بأستغراب ...: اصلي استخاره ليه ...؟؟ فريده : عشان نعرف يعني هيقبلو الcv بتاعنا ولا لأ ... لميس :هههههه يخرب عقلك هوا أنتي مجنونه يابت الاستخاره مش للمواضيع دي ... فريده : أهو أي حاجه توصلنا وخلاص ...بقولك اي أنا رايحه اشتري مياه من الكشك اللي هناك ده أنا ريقي نشف ... لميس : وهتسبيني ملطوعه هنا لوحدي ... فريده : وانتي تقفي لوحدك ليه تعالي معايا ... لميس : لا مبروحش الاماكن دي ... فريده : ليه ياختي شيفاني رايحه كباريه ... خليكي واقفه مكانك يارب تتسرقي .... ومشيت وسابتها ... لميس :هههههه ماشي يامجنونه ... وبينما هيا واقفه تجد فتاه صغيره تمشي أمام سياره وكادت أن تصتدمها لكن ترقض لميس ودفعتها ووقعو هم الاثنان ... جومانه : سلمييييي ... جومانه بلهفه ...: حبيبتي أنتي جرالك حاجه ... سلمي : لا يماما تويسه (كويسه).. جومانه : جرالك حاجه يا آنسه ... لميس : لا أبداً انا اكويسه الحمدلله ... وقامت وحملت سلمي ... لميس بمرح ...: أنتي بقا بتجري في الطريق ليه مش خايفه تتجرحي وتاخدي حقنه ... سلمي وضعت يداها علي فمها بطفوله ...: حقنه ... لميس : آه طبعا حقنه ... اللي بيبقا عندو واوه لازم ياخد حقنه ... سلمي : بجد ... خلاص أنا مش هجري في الطريق تاني ... لميس : شطوره أنتي بتسمعي الكلام اهو وقبلتها من وجنتاها ... جومانه : سبحان الله دنا بفضل ساعه اقنع فيها علي أي حاجه عشان تسمع الكلام ومبتسمعش مني أول مره تسمع كلام حد والله ... بس قوليلي بقا علي السر في معاملتك مع الأطفال عشان اعملو مع سلمي لميس بضحك ...: لا مفيش سر ولا حاجه أنا بس بحب الاطفال جداً وأا .. فريده : لميس ... جومانه : اي ده فريده ...!! فريده : جومانه !!... لميس باستغراب ...: أنتو تعرفو بعض ... فريده : دي جومانه مرات وائل أبن خالتي هاله ... لميس بأبتسامه ...: اه اهلاً بحضرتك ... فريده : دي لميس تبقا بنت عمي ... جومانه : بسم الله ماشاء الله قمر ... الحمد لله اني لسه حامل عشان اتوحم، بس حامل في ولد هجيب الولد حلو ومش هيبقا ليه شخصيه ... فريده : ههههههه اه فعلاً مينفعش ... لميس : ميرسي دي بس عنيكي هيا اللي حلوه ... سلمي بطفوله وهيا تنظر للميس ...: أسمك يميس (لميس)... لميس بعدما جلست علي ركبتيها لكي توصل لقامتها ...: ايوه أنتي بقا أسمك اي يا قمر ... سلمي : أسمي سيمي (سلمي)... لميس : الله أسمك جميل يا سلمي ... وبعد قليل .... جومانه : الو يا وائل ... ... لا إحنا قدام شويه ... .... أوكي ... فريده : وائل اللي كان بيكلمك ... جومانه : اهاا ..هوا جاي أهو ... وبعد قليل من الوقت ..... وائل : أي يا جومانه أي اللي طلعكو من المول أنا مش قولت خليكو لما اجي واخدكو ... جومانه : بنتك هيا اللي طلعت جري من المول ونا اطلعت وراها و ...... وسردت له جميع ما حدث ... وائل : كده يا سلمي .... ليحول نظرو للميس بأبتسامة ....: شكراً جداً يا انسه آآ ... أسم حضرتك اي ... لميس بأبتسامه رقيقه ...: لميس ... وائل : شكراً جداً يا آنسه لميس ... لميس : محصلش حاجه أنا لو كان أي حد مكانها كنت عملت كده ... فريده : في اي يعم الحج أنت مش شايفني خالص كده مكنش العشم بردو ... وائل : أي ده فريده يخرب عقلك أنتي كبرتي كده ليه وبعدين اللي جابك هنا ... فريده : يخربيتك هوا انت بتكبر وتحلو ولا اي ... جومانه : احم احم ... فريده : ههههههه منوره يا جوجو ... فريده : لميس تبقا بنت عمي يا وائل ... وائل : انتي بنت عمي أحمد مش كده ... لميس بأبتسامه وهيا بالاساس لا تفهم شئ ...: آه أنا ... وائل : أنتو بقا هتيجو معانا عشان ماما لو عرفت إني قابلتكو ومش جيتو معايا هتبيتني في الشارع ... فريده : هههههه خلاص إحنا مش هنيجي وأنت بات في الشارع بقا ... وائل : آه يبنت ال .... فريده بضحك ...: هههههه بنت ال أيييه ... وائل بضحك ...: ههههه بنت امينه .. طب كنتو رايحين فين كده . عشان اوصلكو في سكتنا ... فريده : احنا ياسيدي اتخرجنا من كلية الطب والنهارده كنا رايحين نقدم ملفاتنا عشان نشوف شغل ... وائل : اي ده إنتي دكتوره لا مش معقول ... فريده : مش معقول ليه بقا انشاء الله مشبهش ولا مشبهش ... وائل : ههههههه لا والله دانتي تشبهي مصر كلها ... ليكمل بجديه ...: أنتو تخصصكو اي ... فريده : انا تخصص جراحه ولميس تخصص اطفال ... وائل : والله رامي كان لسه بيقول امبارح انو محتاج دكتور جراحه ودكتور أطفال فاعتبرو نفسكو دلوقتي شغالين ومن غير انتر ڤيو كمان ... فريده : قول والله ... وائل بضحك ...: ههههه والله ... فريده : وعليا النعمه انت عسل ... جومانه بغيظ :احم احم ... فريده : متروحي تمشي احسن يا جومانه ههههههه ... لميس بجديه : انا اسفه بس إحنا لازم نعمل أنتر ڤيو علشان تحددو أن إحنا هنبقا عندنا امكنيات للشغل ولا لأ ... وائل : لا ياستي أنا واثق في امكانياتكو اوي وعارف إنكو شطار ... إلا مكنتوش وصلتو للي أنتو فيه دلوقتي ومجبتوش تخصصكو ده أصلا .... وأكمل بمزاح : ولا أنتي مش عايزه تشتغلي عندنا ... لميس : لا طبعاً بس عشان مش احس إني شغاله بواسطه أو يعني احس إني فاشله في شغلي وده طبعاً هحس بيه لو اشتغلت من غير معمل مقا**ه أو حتي تعملو معانا انتر ڤيو ... وائل : والله إحنا اهم حاجه عندنا الاخلاص والتفاني في العمل وده طبعاً حسيتو من طريقة كلامك ... بس أوكي انتو تيجو بكره عشان نعمل معاكو انتر ڤيو ... والبتوفيق انشاء الله ... لميس بأبتسامه : شكراً جداً ... فريده : اشطا يا معلم هنيجي الساعه كام بقا ... وائل : اولا كده هتيجو الساعه 8 وثانيا تبطلي الطريقه دي بقا ... حسسينا انك انثي ... فريده : نااااعم هوا أنت مش شايفني انثي ولا اي يخويا ... وائل : ههههههه لا تعليق ... فريده : طب قولي بقا المز بتاعكو جا امتي ... وائل بأستغراب :مز مين ... فريده : هيكون مين يعني اكيد رامي ... وائل :اوووو رامي ... هههه الله يخرب عقلك يا فريده ههههه .. هوا جاه من يومين كده ... فريده : اشطااااا بقا ... خلاص خليه هوا يعمل معايا الانتر ڤيو ... وائل : لا بقا حظ أوفر .. رامي هوا اللي هيعمل المقا**ه مع لميس لأن رامي كل اهتماماتو في المستشفي بالاطفال يعني قسم الاطفال رقم واحد ومبيخليش اي دكتور اطفال يعمل انتر ڤيو مع اي دكتور كده وخلاص الا إذا كان مسافر. يعني خلي بالك بقا يا لميس .... أما انتي بقا مقابلتك مع يزن ... فريده : ومين يزن ده كمان ... وائل :يزن ده ابن عمنا ومدير أعمال رامي ... فريده : طب مدير اعمال رامي اي اللي دخلو في الشغل ... وائل : يابنتي يزن قبل ميبقي مدير اعمال رامي كان احسن دكتور جراحة قلب في مصر ... فريده : ماشي مش بطال ... إحنا هنروح بقا عشان أقول لماما علي الخبر السعيد ده ... وائل : هههههههه ماشي ....بس اوعو تتأخرو بقا ... فريده : اشطا مش هنتأخر ... سلام يا مزز ... ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ متنسوش رأيكو فضلاً ❤ #يارا_محمد
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD