الفصل الثاني

899 Words
(رواية) أسيرة قلبي? للكاتبه / مي مالك(زمزم)? الفصل الثاني ? جلست على السفره بجانب والدتها ، وهي تسترق بعض النظرات الي أدم خلسة ، عمار بأبتسامه.. _اهو جالك اخت وصاحبه اهي يا هند ، انبسطي هند وهي تنظر لميان.. _ميان دي كيوت هنعرف نتأقلم مع بعض علي طول ، مش كده يا ميمو ميان بأبتسامه.. _اكيد آدم.. _اشمعنا انا مليش اخ ، بعد اذنك يا عمتو انا عايز اخ مليش دعوة ميان بسماجه.. _وحتي لو في اكيد كان هيطفش منك ادم بغرور.. _دا انا حتي مز ومفيش مني ميان.. _بيتهيألك لو سألتي عن رأي فيك ، هقولك انك مش حلو خالص آدم.. _رأيك دا خليك لنفسك ، عشان عندي مكانه في الزباله عمار.. _بس يا ولاد كفايه مشاغبه ، حاسس والله اني قاعد وسط آدم وهند وهما بيتخانقوا وهما صغيرين آدم.. _طب هند بتسكت بقفا بنت عمتي بتسكت بأيه لوسي بضحك.. _بقفا برضو ميان بغضب.. _ماما لوسي.. _ايه بهزر ميان.. _عن اذنكم انا شبعت وذهبت ميان الي الفراندا لينظر لها آدم بدهشة آدم.. _هيا زعلت ولا ايه لوسي.. _معلش يا آدم هيا بس مش متعوده ان حد يهزر معاها بالطريقة دي عمار.. _عجبك كده روح صالحها نهض آدم سريعا وذهب الي غرفته ، ثم خرج منها سريعا وذهب إلى الفراندا آدم.. _ايه يا نكديه ، مالك نظرت له ميان شرزا ، خرجت من الفراندا ليمسك آدم يدها ويعديها للداخل آدم.. _دا كلو عشان هزرت معاكي شويه وقولت عليكي نكديه ميان.. _دا مش هزار دي اهانه يا ادم آدم.. _خلاص يا ستي انا اسف ، معلش انا هزاري رخم شويه ، بكره تتعودي ميان.. _اتعود علي ايه ، تصدق انك تغيظ ، عن اذنك آدم.. _انتي مستعجله ليه وراكي حاجه ميان.. _لا بس اتشليت منك آدم.. _معلش ، انا اسف ، راسك ابوسها وأمسك رأسها بين يديه وقبلها بهدوء ، اغمضت عيناها وقلبها يدق بعنف من قربه هذا ، وضعت يدها علي ص*ره لتتفاجأ بض*بات قلبه العاليه آدم.. _ايه دا ، فار نظرت ميان وراءها سريعا لتجد فار ، وبلحظه كانت تصرخ وتجري في أرجاء المنزل ليمسك ادم الفار بضحك وخرج من الفرانده آدم.. _طلع لعبه ، سوري مختش بالي ميان بغضب.. _انت...انت متخلف ، اوعى انا غلطانه اني اتكلمت معاك وذهبت الي غرفتها عمار.. _جيت تكحلها عميتها ادم بضحك.. _دي سخيفه جدا علي فكره ، دا فار لعبه يعني عادي عمار.. _ادم دي بنت عمتك آدم.. _ولله ما أقصد بس هيا غريبه لوسي.. _هيا منطوية شويه ، بس مش رخمة ميان كويسه ، هيا بس الي مش متعوده علي قرب الناس منها ، طول عمرنا انا وهي لوحدنا مفيش تالت آدم.. _فكي كده يا عمتو انا مقصدش والله على آخر الأسبوع هتلاقيني مفرفشه لك ومخليها واحده تانيه خالص _______ بعد عدة أيام دلف إلى المنزل وهو يمسك بيده باقة ورد حمراء ، نظر حوله ليجد الصوت من غرفة والده ، ذهب الى الغرفه ليجد هم مجتمعون في دائره يلعبون بالأوراق (كوتشينه) وضع الورد وراء ظهره ونظر لهم بأبتسامه آدم.. _وانا مليش في الحاجات دي عمار.. _حد قالك تخرج ، تعال العب آدم.. _ماشي ، ميان عايزك بره دقيقة عمار.. _في آية ادم وهو يغمز له.. _اصبر بس **ت عمار وقد فهم ما يرمي عليه هو الأتفاق الذي فعلوه سويا بأن يصالح ميان نظرت ميان الي عمها بشك وقالت.. _مش مرتاحه عمار.. _متخافيش نهضت ميان وخرجت من الغرفه ليأتي بعدها ادم ميان.. _افندم ، عايز ايه آدم.. _بصي اولا انا اسف على الي عملته معاكي انا فعلا كنت سمج ، خدي دا واظهر لها الورد من وراءه نظرت للورد وابتسمت ، هذه اول مره يقدم لها احد ورد ميان بأبتسامه.. _دا ليا ، شكرا يا أدم آدم.. _العفو ، هاتي راسك ابوسها ميان.. _لا كفايه الورد انا مسمحاك آدم.. _لا ما انا هبوس راسك علي اللي انا هعمله ميان بدهشه .. _وهو ايه الي ان.... ولم تكمل كلامها حيث انفجرت باقة الورد لتلقيها ميان في وجه آدم وتجري للخارج خرج الجميع علي اثر صراخ ميان وصوت الصواريخ ، آدم كان يقف يمسك معدته من كثرة الضحك ، وميان تنظر له بغضب شديد والجميع يحاول كبت ضحكته عمار وهو يحاول عدم الضحك.. _ينفع اللي انت عملته دا يا ادم ، دا اللى هتصالحها آدم.. _دا هما صاروخين الي حطيتهم في البوكيه ، وهيا راحت حذفته في وشي وطلعت تجري ميان بغضب.. _انت متقدرش تعمل حاجة من غير مقالب ، انت مش طبيعي ادم بضحك.. _طب خلاص انا اسف ، هاتي راسك ابوسها ومد يده ليلتقط رأسها لتبعد ميان يده عنها ميان بغضب.. _غور مش عايزه منك حاجه وذهبت الي غرفتها عمار.. _روحي يا هند لبنت عمتك ، عشان اخوكي الأهبل مش نافع لوسي.. _ليه بس كده يا عمار دا حتي دمه خفيف ادم وهو يحتضن لوسي.. _حبيبه قلبي يا عمتو تسلميلي عمار.. _كتك نيله ، اهبل ودلف الى غرفته ، هند كانت في غرفه ميان الذي تبكي بحزن ميان ببكاء.. _لا بيكرهني يا هند ، هو مش طايقني وبيعمل كده عشان يمشيني هند بضحك.. _ولله ابدا هو كده ادم دايما اهبل ميان.. _لا هو عايزني امشي ، دا بيتعمد دايما يهيني ويغتت عليا هند بضحك.. _طبعا لو قلتلك ان ده دليل علي حبه مش هتصدقي ميان بصراخ.. _هو في حد يحب حد يزهقوا في عيشته هند.. _اخويا ميان.. _ياسلام اشمعنا انا ، ليه مش بيعمل فيكي او خالو عمار او في ماما هند.. _يووه ده انا وبابا زهقنا من مقالبه لدرجه انه بقا عادي بالنسبة لنا ، انما انتي عشان جديده ميان.. _يعني انتي شايفه ان دا طبيعي هند بضحك.. _ولله هي دي طبيعة آدم ، وبعدين بدل ما تعيطي كده رخمي عليه زي ما بيعمل معاكي ميان وهي تمسح دموعها.. _ازاي هند بمكر.. _انا هقولك مي مالك - Mai Malek
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD