مهره
الحلقه10
احمد:في ايه يابت هتصوتي شوفتي عفريت هتفضحينا الله اخرب بيتك
مهره وتضع اللحاف عليها لاعلي امال بتبصلي كده ليه وقلعت ليه
احمد:هلعب تمارين ضغط
فهي اول مره تراه دون تيشرت بفانله حمالات تبرز عضلاته وص*ره
احمد:قومي يلا حضري الفطار فيعطي لها يده لتقوم فيجذبها من السرير ومن قوه جذبه تصطدم بص*ره فيمسكها من خصرها حتي لا ترتد عن ص*ره وتقع فتخجل بشده وتضع عيناها لاسفل
مهره:انا راحه احضر الفطار
احمد:يلا ويفعل تمارين الضغط وهي واقفه
احمد:ايه يابت مش هتحضري الفطار
مهره:اه هروح وتسير للباب لتجده جري وقف امامها فتفزع
مهره:في ايه وترجع للخلف ليقترب منها حتي تصطدم بالحاءط ويضع يده علي الحاءط
احمد:انتي هبله يابت
مهره:ليه
احمد:طالعه بقميصك ده بره
مهره:يوووه انت مشقولت لو قلعت ملط مش هتكلمني وانت اللي ادهوني بايدك
احمد:يامثبت العقل ف النفوخ
يابت ركزي معايا هتنقطيني
انا قلت تقلعي مالط هنا ف الاوضه لو عريانه مش هقولك بتعملي ايه انما بره في شاب اسمه حسن ممكن تتكعبلي فيه وانتي ماشيه دا ممنوع يشوفك كده لما تطلعي بره تلبسي كم وطرحه تيجي هنا تقلعي واياكي تنسي هيبقي اخر يوم ف عمرك
مهره:حسن دا اخويا
احمد:لا يافالحه دا ابن خالتك ماانا كنت اخوكي وبقيت جوزك بقدره قادر هو زيه زيي يجوزلك يبقي ماتطلعيش قدامه كده فاهمه
مهره:خلاص بقي فاهمه فاهمه
احمد:انتي كمان مش عاجبك واكن انا اللي حمار وغ*ي مش النفوخ اللي هنا ويخبط علي دماغها اللي مش عارف شالوه وحطو بداله فرده جزمه ولا فرده شراب معفن
مهره:الله يسامحك انا خلاص فهمت هنا اقلع وبره البس
احمد يضحك:الله ينور عليكي والله محتاجه بوسه ف العباره دي داانا كنت هتشل ياشيخه
هو وقت مؤقت لحد اما حسن يجوز وساعتها لو عاوزه تمشي بلبوص ف الشقه براحتك
مهره :طب وسع بقي اما البس واضير
احمد:انا هلعب ضغط علي ماتخلصي ويلا هموت من الجوع يامفتريه
مهره:حاضر
وفعلا ارتدت ملابسها وذهبت تحضر الفطار
وجدت اعتدال احضرته
مهره:روحتي انتي ياامه بنفسك تجبيه ماصحتنيش ليه
اعتدال:في عروسه ف صبحيتها تنزل تجيب الفطار ياهبله
خدي دخليه لجوزك وافطرو سوا
مهره:ماهنفطر سوا معاكو
اعتدال :سبقناكو من بدري ياختي
افطرو يلا علي ماتعمل الغدا
مهره:ماتعمليش حاجه هفطر واجي اعمله
اعتدال :خليكي مع جوزك انهارده مستعجله علي ايه اهو يوم من نفسك
عشان لما الناس تيجي تصبح عليكو
مهره :حاضر ياامه
واخدت الفطار له الحجره
احمد:دا ايه الدلع ده ف اوضه النوم كده
ياريتني كنت اجوزت من زمان
مهره:امي اللي قالتلي
احمد :بتفهم اعتدال دي مش زي ناس دماغها شمال نقول تور يقولو احلبوه
مهره:تقصد انا مابفهمش
احمد:لا امي اللي مجنناني من امبارح
#مهره
الحلقه 11
مهره:طب افطر افطر واخلص
احمد:ماتقولي اطفح وانت ساكت احسن
ماتتعلمي يابت تكلمي جوزك كويس واحترمي نفسك بدل ماقلب عليكي
مهره:وانا عملتلك ايه يعني
احمد:كمان مش دريانه عملتي ايه
مهره احترمي نفسك ف الكلام معايا احسن لك بدل ماامد ايدي عليكي واعرفك ازاي تكلمي جوزك عدل
مهره:انا ماقلتش حاجه ولا غلط فيك
احمد:مش لازم الغلط شتيمه في اسلوب للكلام
مهره:طيب
فيجذبها الي ص*ره ويمسكها من خصرها مقربا اياها وبشخط
انتي بتاخديني علي اد عقلي
مهره تشعر بالخجل لقربها منه حتي ان انفاسها بدات تتسارع
احمد ابعد عني
فيلاحظ هو ايضا فمن ضيقه لم يشعر بما فعل
فيتركها انتي تخرجي الواحد عن شعوره
مهره:طب ماتزعلش افطر بقي
احمد:يلا افطري معايا
وبعدها الحمد لله اعمليلي كوبايه شاي من ايد*كي الحلوين دول بقي
مهره:حاضر بخجل وتذهب مسرعه للمطبخ
وهي تضع يدها علي قلبها وتنهج
اعتدال:مالك يابت مش علي بعضك ليه
مهره:هااااا ابدا ياامه هعمل الشاي
اعتدال:طب ياختي هو ده الشاي اللي بيشهقوله هو طشه ملوخيه
وعملت الشاي وذهبت اليه
احمد:بصي انهارده الناس جايه تهني
بكره بقي هخدك افسحك ونض*ب اتنين كشري واجبلك حاجه نحبس بيها عمرك ماحلمتي تكليها
مهره:ايه دي
احمد:هنجيب اتنين شاورما يلا ياست هتدوقي وتدعيلي
مهره:ودي حلو ولة حادق
احمد:لما تدوقيها هتعرفي
مهره :ماشي
هات بقي الكوبيات اما اعمل الغدا
احمد:مش امي قالت هتعمله ريحي يوم من نفسك
مهره:لا ياخويا واسيب امي تقف ف المطبخ وحدها تعمل وركبها بتوجعها مش كفايه جابت الفطار
احمد:ماشي ياست عاوزه مساعده ماانا فاضيلكو يومين بحالهم
مهره:هههههه وانت هتعمل ايه بقي اجبلك تقمع الباميه
احمد:لا مش للدرجه دي انتي داخله علي طمع بقي
مهره:خلاص مش عاوزه منك حاجه
يجذبها يابت فكري تكوني عاوزه حاجه كده ولا كده
مهره:لا مش عاوزه منك حاجه وسع بقي
احمد:خلاص انتي حره انتي الخسرانه
وخرج وراءها يسلم علي والدته
اعتدال:ازيك يابني
في حاجه حصلت بينكو
احمد:امه ماتكلميش ف الموضوع ده انا عارف انا بعمل ايه ماتشغليش بالك وسلميها لله
اعتدال:بس
احمد:مابسش مش عاوز كلام فيه وماتكلميش معاها فيه
اعتدال:خلاص انتو حريين اصطفو مع بعض
يمسك يدها ويقبلها
مش انتي اللي قلتي الرسول قدوتنا عمل كده
اعتدال:بس كانت لسه مابلغتش انما دي عروسه كبيره
احمد:بس صغيره عليا لازم تاخد عليا الاول
#مهره
الحلقه12
بعد الغداء لبسو ينتظرون المهنئين
جاء نساء ورجال من الحي للتهنئة
وحاءت اسراء لتاخذها علي جمب
اسراء عملتي ايه يابت
مهره:هعمل ايه يعني ولا حاجه
اسراء:انتي هبله يابت معاكي واد طويل عريض زي فلقه القمر وتقولي ماعملتش حاجه
مهره:انا كنت خايفه اوي وهو كان بيهديني
اسراء :والله انقرض النوع ده
داانا لو عملت كده مع حسن كان سكعني قلمين واشتغل عادي ولا كاني هنا
والله شكلك هتطفشيه من ايدك وتخليه يلوف علي غيرك يابت اتنصحي واعمليلك منظر
مهره:سيبنالك النصاحه ياختي
اسراء :خلاص انتي حره
وبعد الانتهاء ذهبت لحجرتها معه وكعادتها لازم يضير عشان تقلع
واستيقظت تتالم ف الصباح
احمد:مالك يابت فيكي ايه بتصوتي ليه
مهره:نادي امي
احمد:طب قوليلي في ايه انقلك مستشفي
مهره:لا نادي امي قلتلك
احمد خرج مسرعا لامه الحقي مهره تعبانه
اعتدال :تعبانه في ايه عملتلها حاجه
احمد:والله ماجيت جمبها
وذهبت لها مسرعه في ايه يابت مالك
فهمست لها في اذنها
اعتدال :يخيبك خضتيني طب هعملك نعناع وهتبقي كويسه
وجري وراء امه
احمد:في ايه يامه مالها
اعتدال:ماتتخضش ياواد دي بس عندها العاده الشهريه
احمد:وماقالتش ليه دي رعبتني
اعتدال :انا عملتلها نعناع اهو هديهولهة هتبقي كويسه هي اصلها بتجلهة بتعب شويه
احمد:طب هاتي عنك هدخله وارتاحي معلش قلقتك
اعتدال:مانا هدخله
احمد:هاتي بقي خلاص كفايه عليكي كده
ودخل بالنعناع لها اتخري كده خديني جمبك وقومي اشربي
لما هي العاده مابتقوليش لجوزك ليه
هو سر حربي مش هعرفه مثلا
حبيبتي انا جوزك يعني اي شيء بينا مباح انا الوحيد اللي تقوليله اي حاجه انا الوحيد اللي تتعري قصاده وانتي مش م**وفه
ماشي ولا نقول كمان
مهره:لا خلاص بس كنت م**وفه اقولك
احمد:ت**في من ايه دانا هيبقي معايا مواعيدها بعد كده وننتظر انتهاءها بفارغ الصبر
مهره:تقصد ايه وانت مالك ومالها
احمد:مالي ومالها دي قاهره الرجال
انتي اش فهمك لسه صغيره ع الحجات دي اماتكبري هبقي اقولك
مهره:ياسلام شايفني برضع
احمد:داانتي لسه ف بطن امك هتشليني يلا النعناع برد اشربي هتضيعي الفسحه ولا ايه
مهره:لا هشرب النعناع وشويه واخف ونمشي
احمد:الستات لا يمكن تسيب خروحه حتي لو بتموت
ماشي ياست ومنين ماتخفي نمشي ريحي شويه بقي عشان تخفي بسرعه واخذ يملس علي شعرها حتي نامت ونام بجوارها
#مهره
الحلقه13
استيقضت لتجده قريبا منها شبه محتصنها ويده عليها فشهقت ليستيقظ بخضه في ايه يابت
فيتدارك الوضع
مهره:انت عملت ايه
مهره:هعمل ايه ف حالتك دي انتي هبله والله لتقطعي خلفي من خضك ليا كل شويه وانتي اللي هتحتاسي
فيه ايه راح عليا نومه جمبك بقت مصيبه عشان نمت جمبك بت متخلفه صحيح
بقيتي كويسه هتقومي نفطر ونمشي ولا ايه نظامك انا اخري معاكي انهارده وهرجع للطاحونه بتاعه الشغل فدي فرصتك
مهره:لا هاجي طبعا عشان ادوق الشمرما
احمد:ايه دي انا قلتلك هاكلك حاجه زي دي اه قصدك الشاورما طب يلا قومي واستيقظت لتحضر الفطار وبعدها ترتدي ملابسها وخرجو ليجدو اعتدال
اعتدال:علي فين العزم ان شاء الله
احمد:هنخرج افسحها شويه وناكل بره ماتعملوش حسابنا
اعتدال:انتو اتهبلتو عاوزين الناس تاكل وشنا تخرجو بعد جوازكو كده علي طول
احمد:والناس لها ايه عندنا شويه المحششين اللي بره هنعملهم قيمه وهيحكمو علينا طب حد ينطق علينا بكلمه وانا اقطعله ل**نه
دا اخر يوم ليا وهرجع الشغل اهو افسحها شويه قبل ماابتدي مش هتشوفو خلقتي غير بليل
هتيجي معانا
اعتدال:لا ياخويا وانا هبقي عزول انتو احرار كل واحد ماشي بدماغه عقلك ف راسك تعرف خلاصك
احمد:سلام ياام احمد يلا يابت ويمسكها من خصرها ويخرجو واتفسحو وذهبو ليتغدو كشري وبعدهة بشويه جاب لها الشاورما
مهره:الله دي جميله اوي يااحمد
احمد:بالهنا كلي وادعيلي
مهره:ربنا يخليك ليا
احمد:دا بجد ولا حقيقه
مهره:وقد تداركت ماقتلت
هااا اه بجد طبعا واحنا لينا غيرك
وبعدها جا**ها ايس كريم ورجعت مبسوطه من الفسحه
اعتدال:انبسطي ياختي
مهره:اوي يامه وتقبلها
اعتدال:ربنا يبسطكو كمان وكمان
ثم يدخلو حجرتهم
احمد:من بكره بقي هروح الشغل
مهره :علي طول كده
احمد:يعني قعدتي جمبك بفايده اوي اهو نشوف اكل عيشنا بقي وماوصكيش اللي قلته يتنفذ
مهره:خلاص فهمنا اقلع هنا والبس بره
احمد:شطوره المهم التنفيذ مش نردد زي البغبغان والاخر نسيت معلش بقي ويقلدها
مهره:لا ماتخافش اضير بقي عشان اغير
احمد:خلاص نضير احنة الاتنين عشان نغير
مهره:ليه م**وف مني
احمد:وحياه...... اوريكي ال**وف اللي علي اصوله
مهره :تبتعد لا خلاص
احمد:طب يلا يافالحه قال بتهرج معايا قال
#مهره
الحلقه14
استيقظ احمد ف الصباح لتحضر له الفطار وتذهب له بالشاي وهو يرتدي ملابسه
مهره:هتتاخر
احمد:حسب التساهيل بخلص وباجي انا علي طريق مااضمنش هخلص امتي
مهره:طب ماتتاخرش
احمد:وانا هروح فين يعني بخلص واجي
زي معادي الي باجي فيه تقريبا
ليه في حاجه
مهره:لا ابدا مافيش
وذهب لعمله عاوزه حاجه ياست الكل
اعتدال:تسلم ياقلب امك
وف الليل اعدت الطعام له ولم تجد الشاي
مهره:يوه دا مافيش شاي ياامه واحمد قرب يوصل
انة هخ*ف رجلي لعم عبده واجيبه
اعتدال:ربنا يستر ومايشوفكيش
مهره:ماهو بيجي مصدع ولازم الشاي بعد الاكل
انا هروح جري واجي وارتدت عبايه وذهبت لتاني بالشاي ليراها سيد نفس الواد المحشش
فيجذبها من يدها علي فين ياقمر ولم يلحق فيجد من يزيل يدها من يده ويجذبها خلفه ويمسكه من قفاه
احمد:امشي انتي خشي جوه
مهره؛ خلاص يااحمد
احمد:امشي خشي جوه حسابك بعدين
ويمسك سيد يرنه علقه الذي يخرج مطواه ولكن احمد ياخذها منه بعد ان لمست ذراعه وقطعت جزء صغير منه مثل الخربوش ليسيل الدم منه بعض الشيء
احمد:انت مش عارف دي مرات مين ياد لو شوفتك هوبت ناحيتهة هجيب خبرك
سيد:خلاص حرمت
وذهب للبيت مستشيطا
وهي ترجف وراء اعتدال فقد قصت عليها ماحدث
اعتدال:خلاص ياحمد بالله عليك ماتعملها حاجه دي كانت هتجيب الشاي عشانك
يشير لامه ان ت**ت ويجذبها من خلفها
ماتتدخليش بينا
ويجذبها لغرفتهم
ويدخلها زقا لتقع علي السرير وتجده يضع المطواه وبها اثار دم
فتضع يدها علي ص*رها يانهار اسود قتلته باحمد ووديت نفسك ف داهيه وتلطم
احمد :انتي هبله يابت قتلت مين
انتي ايه اللي طلعك دلوقت مش فهمتك اللي قلته يتنفذ ولا همشي حراسه معاكي
تجذب يده وتقبلهة والله اخر مره حرمت انا كنت هجبلك شاي عشان بتحبه بعد الاكل وبتبقي مص*ر
احمد:منعول ابو الشاي ع اللي عاوز يشربه بس ماتطلعيش بليل تاني
مهره:خلاص حرمت ان شالله ماشربناه دا حتي مضر بالصحه
احمد:وايه حرمت حرمت كل واحد يشوفني ف الليله دي يقولي حرمت
ويجذبها من يدها اخر مره اشوفك بره الساعه دي فتلاحظ جرحه
مهره:يالهوي انت متعور وتجري تاتي بالبن لتكبسه له تعالي نروح المستوسط يخيطوهالك
احمد:لا دا خربوش بسيط وانا باخد منه المطوه
فربطتها له
وحضرت له الاكل ولكن كان متضايق وليس كعادته
مهره:انت لسه مضايق مني
احمد:خلاص يامهره بقي
مهره:والله اخر مره مش هطلع بليل تاني
احمد:خلاص شيلي الاكل الحمد لله
مهره: هعملك الشاي
احمد:مش عاوز زفت هنام
مهره:تبقي لسه زعلان مني
احمد:خلاص بقي يلا روحي شوفي هتعملي ايه عشان ننام انا داير طول النهار
مهره:حاضر
وظلو هكذا يذهب الي العمل ويعود ليلا تحضر له الطعام
حتي جاء اليوم
اعتدال:اطهرتي يابت
مهره:ايوه يامه
اعتدال:وهتفضلي سايقه العوج ع الواد لامتي وهو صابر عليكي ياكبد امه ولا بينطق ودلعك ع الاخر وانتي ممروعه عليه وكل مااكلمه يقولي مالكيش دعوه بينا وانا هعيشلكو لامتي انا عاوزه اطمن عليكو واشوف احفادي
ولا عاوزاه يبص بره طالما مراته مش ماليه عينه ومش مدياه ريق حلو
مهره:بس يامه
اعتدال:لا بس ولا مابسش والله لو واحد غير ابني ماكان سابك وانا كنت اديتك بالجزمه ساعتها يقولي دي تربيه ويتريقو علي تربيني كان زمان اهل جوزك بهدلوكي وامه شرشحتك
مهره:والله مابايدي يامه
اعتدال:ليه انتي تطولي دا بنات الحته يتمنو التراب اللي بيمشي عليه دا رجوله وشهامه وطول بعرض وحليوه عاوزه ايه تاني دا بتر اللي انتي فيه ده يابنت سنيه
مهره:والله ابدا يامه
اعتدال:هي كلمه تجهزيله الاكل وتخديه قبل مايجي وتلبسيله حاجه حلوه كده لحسن والله لاانتي بنتي ولا اعرفك
مهره:حاضر يامه بس ماتقوليش كده تاني
فتحتضنها ربنا يهد*كي يامهره
#مهره
الحلقه15
حضرت الاكل واخذته لحجرتهم قبل موعده وارتدت القميص الذي اعطاه لها اول يوم
وعندما وصل دخل لغرفته فاستغرب
احمد:غريبه مش ده القميص اللي قلتيلي مش هتلبسيه
فبكت مهره
فجلس بجانبها امي قالتك حاجه
فهزت راسها
فقالها قومي اقلعيه والبسي قميصك اللي بتنامي بيه
فنظرت اليه باستغراب لا امي هتزعل مني
احمد:هو انا مجوزك ولا مجوز امك ماحدش له عندنا حاجه انا وانتي بس اللي نقرر امتي نعمل كده وامتي لا لما تبقي مستعده للموضوع
وياريت ماتكلميش معاها لما تسالك تقولي الحمد لله مش عاوزين حد يعرف بينا ولا اللي بيحصل ف الاوضه دي
يعني مش هتيجي يمتي
احمد :لا ياسيتي يلا قومي البسي هدومك
فتحتضنه انا بحبك اوي ياحمد انت طيب اوي ثم تداركت ماحدث فاخفضت راسها
وانزلت يدها من حول عنقه انا اسفه
احمد:في واحده تتاسف لماتحضن جوزها دا الطبيعي ياحبيبتي وكانت ستحضر قميصها
ولاحظ بكاءها
احمد:في ايه تاني
مهره:يبقي انا مش ماليه عينك وبتبص لحد غيري يااحمد عااااااااا
احمد:وبعدين بقي ف البت دي وانتي يهمك ف ايه
مهره :اهووووو شوفت يبقي تعرف عليا حد تاني
احمد:ياهبله انا عارف ابص جوه عشان ابص بره
مهره:لا بتضحك عليا امال سايبني واحد غيرك كان ماسابنيش من اول يوم انت تعرف عليا واحده
فيمسكها من خصرها مقربا اياها والله ماعرف غيرك ولا عمري لمست ست غيرك ولا هعرف حد غيرك يابت داانا كنت معتزل النساء بسبب ظروفي انتي اول ست ف حياتي
مهره:بجد
احمد:وجد الجد كمان ويمسح دموعها ليقبلها قبله لا تستطيع ان تمنع نفسها عنه فقد عشقت حبه وحنانه ولم تجد هذا الحب الا معه
لتستيقظ وهي علي ص*ره فتحس بالخجل مماحدث
وتشهق يالهوي
فيستيقظ احمد في ايه يابت مالك
مهره:انت ايه اللي عملته ده
احمد:عملت ايه زي اي زوج وزوجه مابيعملو
هو انا غصبتك علي حاجه انا لماحسيت انك متجاوبه معايا وعوزاني زي مانا عاوزك عملت كده
مهره:لا انت دوختني
احمد:ماهو من حبك فيا ياروحي بتدوخي من لمستي
مهره:لا انت ضحكت عليا
احمد:يعني اعمل ايه دلوقت انا ورايا شغل مش فاضي للدلع ده بقي
قومي يلا خدي دش وحهزي الفطار علي ماخد دش
واستنيني بليل ويغمز
مهره:انت قليل الادب
احمد:يجذبها اليه انا بردو ياسافله يابت داانا قلتلك روحي غيري قعدتي تعيطي عشان ماجتش جمبك
يلا قومي واتعدلي
#مهره
الحلقه 16
حضرت الفطار وفطرو وذهب ليرتدي ملابسه واحضرت له الشاي وتضعه علي الكومودينو لتجده يمسكها من الخلف وحشتيني
مهره:يالهوي احمد سيبني فيلفها له بحبك يابت
ماكنتش اعرف انك اخره صبري وان ربنا هيكرمني بيكي
مهره :بطل بقي كلامك ده اللي بيدوخني وسع بقي واشرب الشاي وماتتاخرش
احمد:هخلص واجيلك هوا حمامه
مهره:هههههه اما نشوف
يالهوي وسع بقي امي بتنادي
ويذهب لعمله
محمود:بقولك ايه واحد كلمني علي سو**ين نقل ف مزرعه فتره موسم البرتقان عشان ينقلوه ومرتبهم حلو وفي استراحات لهم لو جه بمراته ومرتبهم حلو
احمد:وماروحتش ليه
محمود:العيال ومدارسهم ومش هقدر اروح واجي انا قلت انت معاك مراتك بس ممكن تاخدها بدل ماتروح وترجع ف الفتره هي تقريبا شهر كده بس هتاخد مبلغ حلو وتاخد اجازن من هنا الشهر ده
احمد:طب وامي هسيبها لوحدها
محمود:مش حسن اخوك معاها علي مايجوز
احمد:طب هشوف وارد عليك
محمود:بس بسرعه دي ماتترفضش
احمد:بكره باذن المولي هرد عليك
وفعلا ذهب ليلا
ليجد والدته ومهره
امه:جهزيله الاكل وخشو كلو سوا
احمد:لا هاتيه هن عشان عاوزكو ف موضوع
اعتدال:خير
احمد:هغير واجلكو علي ماالاكل يجهز
اعتدال :في ايه يابت
مهره:والله ماعرف يامه
اعتدال :ياخبر بفلوس
وخرج عليهم احمد
اخمد:صلو ع النبي
الاتنين :عليه الصلاه والسلام
احمد:بقي انا جايلي شغل ف مزرعه بس بعيد شويه لمده شهر بس قرشها حلو وفي استراحه للراجل ومراته عشان مش هقدر اجي واروح كل شويه
اعتدال:خلاص يابني لو ف صالحك خد مراتك وروح
احمد:وانتي ياامه
اعتدال:مالي مش هعرف اقعد شهر ماهو اخوك معايا
احمد:انا هسيبلك فلوس قبل مامشي بردو
اعتدال:ماتشغلش بالك تدبر انا معايا
احمد:لا بقي عشان اطمن عليكي والا مش ماشي
اعتدال:خلاص ياحبيبي اللي تشوفه
احمد:يلا يامهرتي علي اوضتنا
مهره:هشطب المواعين واحصلك
اعتدال :روحي يابت ورا جوزك وسيبيهم للصبح
مهره:حاضر يامه
لتدخل وراءه فيجذبها اليه وحشتيني يابت
مهره :وانت كمان يااحمد
#مهره
الحلقه17
احمد:ايه رايك يامهرتي ف الشغلانه الجديده هتيجي معايا ولا ايه
مهره:طبعا وانا اسيبك واحده كده ولا كده تلوف عليك رجلي علي رجلك
احمد:احبك يلا وانت غيران
مهره:ياسلام ولو ماغيرتش عليك يعني هغير علي مين دا البنات تندب ف عينهم رصاصه ماهيصدقو واد قمر كده وعلي عربيه نقل داانا هركب معاك النقل كمان
احمد:كمان لا دا انتي وصلتي يامهرتني
ربنا يخليكي ليا يارب
مهره:ويخليك ليا حبيبي
احمد:خلاص من بكره اجهزي وانا هبلغه وبعد بكره يكون قالهم نروح
مهره:علي طول كده
احمد:ايه رجعتي ف كلامك
مهره:لا بس امي هتوحشني
احمد:وانا كمان بس اكل العيش مر
مهره:خلاص ماتشلش هم وهوضب كل حاجه علي ماتيجي
احمد:طب ماتيلا بقي هنقضيها كلام
مهره:انت مش هتصحي بدري
احمد:وانتي مال اهلك هو انا ولا انتي اللي هصحي يلا يابت
...........................
ف الزقازيق تسكن امينه 46 سنه في عمارتهم ارمله معها ولدين وبنت
الكبير سيف دكتور متزوج دكتوره
والتالي ادهم مهندس وبنت اسمها ياسمين ثانويه عامه
يمتلكون مزرعه في احدي قري الشرقيه تبعد ربع ساعه عن الزقازيق
امنيه:ياادهم انا مسافره اسكندريه اشوف الشقه هناك لتكون اتسرقت من ركنتها
ادهم:اجي اوصلك بالعربيه
امنيه:لا حبيبي كفايه شغلك ومرواحك المزرعه تباشر اللي فيها انت عارف اخوك ومراته دكاتره مابنشوفهمش اصلا
انا هاخد قطر مكيف ياواد داانا ايام اما كنت ف هندسه اسكندريه كنت راحه جايه ع الخط داانا الففهالك كعب داير هو انت مفكرني اتوه
ادهم:ماشي ياباشمهندس يامجنني انت بنوادرك شكلك كنت شقي
امنيه:بطل قله ادب ياواد هو انا كان في ف ادبي مش زيكو
ادهم:طب يلا اوصلك للمحطه واحجزلك قبل الشغل
امنيه :يلا بينا
وذهبت امنيه واسنقلت القطار لتصل الي سيدي جابر وعند نزولها وهي تسير لتحدد اتجاهها فتخبط في اكرم
امنيه:اي مش تحاسب يا......
انا بشبه عليك انت اكرم بتاع دمنهور اللي كان ف هندسه اسكندريه
اكرم:وانتي امنيه بس شكلك اختلف تماما
امنيه:كبرنا بقي وعجزنا
اكرم :بالع** انتي احلويتي عن الاول
امنيه:انت هتعا**ني ولا ايه
اكرم:لا والله بس ايه اخبارك ياااه 25 سنه
امنيه:عمر تاني اهو انا عمري ماكلمتك اصلا ف الدراسه واول مره اكلمك بعد 25 سنه ف محطه قطر
اكرم:اجوزتي طبعا
امنيه:واترملت من سنتين بعد جواز 25 سنه
وانت
اكرم :وطلقت
امنيه:لا حول ولا قوه الا بالله ليه بس كده
ومعاك ولاد
اكرم:ابمي محاسب مجوز وبنتي تانيه هندسه
وانتي
امنيه بفخر:عندي دكتور مجوز دكتوره وواد مهندس وبت ثانويه
اكرم :ماشاء الله
وشغاله فين حالا
امنيه ماشتغلتش
اكرم:معقول بعد سنين العذاب دانتي كنتي الاولي اخر سنه وانا الاول مكرر فاكره
امنيه:ودي حاجه تتنسي بس جوزي سافر خد الدكتوراه من بره وانا معاه وبعدها للسعوديه هشتغل فين بقي وان جيت للحق طالما مكفي بيته هشتغل ليه ولما يبقي عندي دكتور ولا مهند وعقبال اختهم احسن ولا اما ابقي مديره قطاع ولا رءيس مجلس اداره
اكرام:بصراحه وجهه نظر وعجباني دا غيرك مش هندسه وارفونا بام الشغل بس انتي عجبتيني ف تفكيرك.صراحه
امنيه:مش كل الناس زي بعضها وصوابعك مش زي بعض وكل واحد وظروفه
اكرم :انتي ابنك.دكتور ف ايه
امنيه:عظام طب ماتجيبي رقمه وعيادته عنوانها هبقب اساله علي حاجه
امنيه :اوي اوي واعتطه رقمه وعنوانه
اكرم :تتجوزيني
امنيه:انت بتهزر صح
#مهره
الحلقه18
اكرم :طب والله العظيم بكلم جد
امنيه:انت اتهطلت يااكرم ولا ايه
اصل في رجاله كتير لمابتكبر بتتهطل كده
وانا اللي واقفه اكلمك مفكراك راجل كبير وعاقل
داانت كنت عاقل عن كده وانت صغير
اكرم:ماتتلمي ياوليه بقي انا ساكتلك من الصبح هو حد يشوفك ويبقي فيه عقل دانتي تتجنني بلد بحالها
امنيه:تصدق اني غلطانه فعلا اني اتهفيت ف نفوخي ووقغت اكلم راجل زيك ياراجل اعقل دا عيالك اجوزو
اكرم:وانا طلبت منكر ولا حرام دا جواز وحقي شرعا والله مطلق من 5 سنين وكرهت صنف الحريم بس معرفش لما شوفتك وكلمتك رجعتيلي الشوق لهم تاني
امنيه:لا وقليل الادب كمان دانت عاوز تتربي لو عيالي كانو هنا كانو علموك الادب رجاله ماتختشيش صحيح
وهمت بالمشي وهي حانقه عليه ليجذبها من يدها طب استني بس اسمعيني
امنيه :هي حصلت لا انت ذودتها اوي ومش لاقي حد يلمك.والله لو مامشيت لهصوت والم عليك الدنيا
اكرم:انا اسف والله مااقصد انا بس عاوزك تسمعيني
امنيه:سمعت الرعد يابعيد بقي بعد ابو عيالي اجوزك.انت
اكرم:ليه مالي مهندس اد الدنيا ومدير اداره ف شركه محترمه عاوزه ايه تاني
امنيه:هو ع الوظيفه يافالح
داانا بس كنت اقول اي كان يبقي تحت رجلي من اكل لمواعين لكله لو بس لقاني تعبانه شويه ويقولي ارتاحي وانا هعمل كل حاجه ويبقي جاي من شغله تعبان دانا ل لفيت الدنيا ماهلاقي حد يحبني اده دا كان مايطقش البيت وانا مش فيه وطول ماانا فيه قاعد جامبي وماسك ايدي كان رومانسي بطريقه تخنق الصراحه بس كان بيحبني اوي وبحبه
اكرم:الصراحه له حق
امنيه:تصدق اني غلطانه اني وقفت تاني وكلمتك
ومشيت
اكرم:بت يامجنونه استني
امنيه:بته تبتك قليل الحيا دانا جده
اكرم:طب وايه يعني ماانا جد
ياوليه احنا 46 لسه محسساني اننا 70 احنا ف عز شبابنا داانتي شكلك ولا 30 بس صراحه احلويتي والوظتي عن ايام الكليه كنتي مسلوعه
امنيه:لا دانت عاوز الشبشب بقي
ايه مابتتهدش ومشيت تاني
اكرم:طب استني بس
امنيه:بلا استني بلا اتهبب جاتك الارف حرقت دمي ع الصبح داهيه تحرق دمك
اكرم؛ هههههه يخرب بيت جنانك مره مهروشه
كويس اني خدت رقم ابنها قبل ماتقلب القلبه السوده دي
.....................
احمد:انا موافق يامحمود السفر امتي
محمود:من بكره لو حبيت هكلم الراجل انهارده وتروحله وهو هيقول لصاحب المزرعه
هم جايبين نقل ف المزرعه ينقلو بيه بضاعتهم عشان لو مافيش عربيات مايتعطلوش وعاوزين سو**ين امناء
احمد:تمام اوي ياماانت كريم يارب
..................
رجع الي زوجته
احمد:بت يامهره جهزتي كل حاجه عشان بكره هنروح الشرقيه
مهره:جاهزه ياحبيب قلب مهره من جوه
#مهره
الحلقه19
ف اليوم التالي اخذ احمد مهره المزرعه بعد ان سلم علي امه
وذهب للمختص هناك
اسماعيل : اتفضلو انا هوريك الاستراحه تودي المدام فيها وهسلمك عربيتك ولما ادهم بيه يجي يبقي ياكد علي استلامك الشغل ويعمل معاك العقد
هو بيجي يومين ف الاسبوع يشقر ع الشكل ويمشي عشان مهندس وله شغله ف الزقازيق
احمد:خلاص ماشي ولو عاوز اي حاجه علي مايجي انا ف الخدمه
اسماعيل:باين عليك انسان محترم لان في سو**ين مش امنا وكانو بي**قو من البضاعه
احمد:اعوذ بالله كله الا الحرام احنا ناكلها بدقه ولا نمدش ايدنا
اسماعيل :ربنا يسترها عليك
احمد:يارب
........................
رجعت امنيه بيتها ف الزقازيق بعد ان اطمانت علي شقتها ف اسكندريه
............
اكرم؛ سلام عليكم
سيف:وعليكم السلام
اكرم:دكتور سيف معايا
سيف:ايوه يافندم
اكرم:انا كنت عاوزك ف موضوع شخصي انا المهندس اكرم بس حدد يوم وانا اجيلك لاني ف اسكندريه وياريت ماحدش يعرف الا اما اقابلك
سيف:تمام بس ممكن اعرف بخصوص ايه
اكرم؛ لمااجي هتعرف كل شيء
سيف:خلاص ماشي الجمعه يناسبك عشان اجازتي
اكرم:تمام اوي علي 4 كده هجيلك العياده ولا تديني عنوان البيت
سيف:خليها ف العياده الاول انا هفتحها ونتقابل هناك
اكرم:تمام انا عارف عنوانها
سيف:اوك اتفقنا
بعدها:ياتري مين ده وعاوز ايه
امانشوف ياخبر بفلوس
.................
احمد:سلام عليكم يا باشمهندس
ادهم:وعليكم السلام انت السواق الجديد
احمد:ايوه يافندم
ادهم:واثق فيه ياسمعه
اسماعيل :شكله محترم وابن ناس ووصايه محمود قريبي وصامنه
ادهم:تمام وقع العقد وعرفته شغله وسكنته
اسماعيل :ايوه ياباشا كله تمام
ادهم:ع البركه ومضو العقد واستلم العمل
ادهم:في اي مشاكل تاني ياسمعه
سمعه:كله تمام مافيش اي حاجه
ادهم:طب ان ماشي ولو في اي شيء اتصل بيا سلام
سمعه:تمام يابيه
واستلم احمد عربته النقل وبدا في نقل المحصول هو باقي السو**ين من ينقل لمصنه ومن ينقل لاماكن مختلفه
#مهره
الحلقه20
جاء الموعد المرتقب بين سيف واكرم
اكرم:السلام عليكم
سيف:وعليكم السلام
اكرم:انا المهندس اكرم مطلق وعندي واد ف سنك محاسب مجوز وبنت ف تانيه هندسه مع والدتها ف دمنهور وانا ماجر شقه جمب شغلي ف اسكندريه انا مدير اداره ف شركه معروفه
سيف:نشرفنا بس ليه المقدمه دي
اكرم:انا كنت دفعه والدتك هي الاولي وانا الاول مكرر احنا اصلا كنا 10 كل الدفعه
سيف:هههههه طب في حد طلع الاخير ف الدفعه
اكرم:اكيد بس مش انا ووالدتك اكيد حد من 8 الباقيين ههههه
المهم انا قابلت والدتك صدفه مع اني ماشوفتهاش من 25 سنه خبط فيها ف المحطه وافتكرنا بعض وفجاه طلبت منها الجواز وع المرمطه اللي عملتها فيا لولا اني اخدت رقمك منها الاول قبل مااطلب الجواز ماكنتش هعرف اخده
سيف:انت هتقولي دي امي وانا عارفها دا اعتي الرجال وشنبات ماتقدرش تقف قصادها بس ايه اللي رماك الرميه السوده دي شكلك محترم ليه تعمل ف نفسك كده
اكرم:نعم مش فاهم
سيف:يعني اشمعنه امي دا انا نفسي كنت بستغرب ابويا وهو بس يقول كلمه بلاعه تتفتح ف وشه ومع ذلك يضحك وكان يحبها جدا بس هي كمام كانت تحبه وتخاف عليه اوي وكنت بستغربهم يادوب يقول كلمه وتطلع فيه وبعد كده الاقيهم بيضحكو معرفش كانت بتعمل فيه ايه بس ماكانش يستحمل دمعه تنزل منها ولو زعق لنا تطلع فيه ولو احنا قلنا عليه كلمه بتمرمطنا كانت علاقه غير مفهومه حقيقي بينهم بس ده نتيجه عشرتهم وخد عليها وحبها انما انت ليه بعد اللي عملته
اكرم:بصراحه انا بقالي 5 سنين مطلق وماكنتش ناوي بس لما شوفتها واكلمت معاها حسيت بطيبتها وعفويتها وان دي اللي اقدر اعيش معاها الباقي من عمري احنا ف فتره احتياج لبعض ولادنا كبرو وبيجوزو ومش هتسالو فينا وانت مجرب تلاهي الدنيا وانا اصلا عيالي مش معايا وانتو هتسبوها لقيت ظروفنا واحده هي هتبقي لوحده وانا لوحدي قلت اهو ونس وبصراحه امك تونس بلد بحالها بربنط ف الكلام ماحدش بيلاحق عليها
قلت اهي تاخد بحسي
هي يمكن مش حساه لان معاها اتنين لسه لما يتجوزو هتحس لوحدها وهتبقي تقل عليكو
بدل ماترمونا ف دار مسنين الاخر اهو ناخد بحس بعض
سيف:بصراحه انا مقتنع المهم هي دي هي المشكله دي قليل اما شتمتني ف الموضوع ده امي مالهاش عزيز ولا بتحترم حد مش هتقول دكتور وكده لا مالهاش ف كده هي اساسا مابتقولش دكتور انا بالنسبالها واد يلا اي حاجه من دي بس هسلم امري لله تعالي معايا ونستلقي وعدنا احنا الاتنين يانطلع احياء دون خسائر يا نترحم علي نفسنا من حالا
اكرم:انت محسسني اني رايح استشهد ف معركه عسكريه
سيف:اسوء انت شوفت عينه
طب التاني جهاد وهنول الشرف دا هيتبحتر بكرامه اللي خلفوني الارض لو مااقنعتهاش
اكرم :انت بس كلمها وابعتهالي ومالكش دعوه
سيف:ربنا يستر طب اكلم ام العيال عشان لو مارجعتش
اكرم:ماتخفش ياد انا معاك
سيف:ياعم خاف علي نفسك الاول
#مهره
الحلقه21
اخذ سيف اكرم الي عمارتهم فهي ملكهم وماجرين الشقق للناس ويسكنون شقه فيها اما سيف فله شقه في عماره اخري وعياده في عماره اخري ولكنه شقته تبعد شارعين عن عماره اهله
سبف:اداري شويه معلش اصل امي مش عايشه سنها وخاسه انها عيله وبتلبس حاجات غريبه ف البيت
وخبط سيف
امنيه:يعني مافيش كلب فيكو يقوم يفتح انا البواب اللي جابهولكو ابوكو ياشويه رمم
سيف:عادي دا الطبيعي ماتحطش ف بالك
امنيه:مين
سيف:انا ياماما
امنيه:توك.ماافتكرت ان ليك ام يامعدول يابن المعدوله ان ليك ام تيجي تتف ف خلقتها
سيف:باماما معايا ناس
امنيه:هي المعدوله مراتك حنت علينا وجتلنا اظرغط والله الليله عيد
سيف:ياماما معايا ناس غرب
امنيه:يااما جاب الغراب لامه
وفتحت جايب مين ياواد معاك
سيف:طب خشي البسي هدومك
امنيه:مانت لوحدك اهو احنا هنهزر
سيف:ياسيني الراجل مداري خشي استري نفسك
فيظهر اكرم
امنيه:يخرب بيتك ايه اللي جابك يامنيل انت ماحرمتش
سيف:ياماما خشي البسي الاول
امنيه:يوووه نسيتني يابن الوارمه ودخلت مسرعه تلبس فهي داءما ماتلبس قمصان نوم دون اكمام طوق واسع ف البيت
امنيه:تعالي ياد ايه اللي جاب سي خرا ده هنا
سيف:ياماما عيب كده الراجل بره
امنيه:وانت خليت فيها عيب يابن سعيد جايب واحد يجوز امك تعالي شوف ابنك ياسعيد جايبلي عريس
جايبلي الديب من ديله
اكرم :ل**نها عاوز قصه فعلا بس انا عاذرها
سيف:ماما ممكن تسمعيني بقي بصراحه الراجل مايتعيبش واقنعني ياريت تقعدي معاه شويه بهدوء وتتمالكي اعصابك
امنيه:انتو خليتو فيا اعصاب دانتو هتجيبولي جلطه
ادهم:في ايه انت عاوز تجوز امك انت اهبل يلا
سيف:اتنيل انت كمان عندك كلمه كويسه قولها ماعندكش لم لنسانك انت مش فاهم حاجه
امنيه:طب فهمني ياابو العريف خايف اما اخواتك يجوزو تاخدني عندك
وهبقي تقيله عليك اوي
سيف :ياماما انتي ف عنيا بس انتي مابتحبيش تطلعي من بيتك وهنبقي قلقانين عليكي ارجوكي اقعدي معاه وبعدين نتكلم
امنيه :اما اشوف اخرتها مع امك
.............
دخلت امنيه له
امنيه:سلام عليكم افندم
اكرم:وعليكم السلام
طب ممكن تهدي ياحبيبتي وتقعدي عشان نتفاهم
امنيه:حبك برص وعشره خرص احنا هنبتديها غباوه ولا ايه ايه شغل المراهقين ده
اكرم:خلاص خلاص حرمت اقولهة هقولك يامصيبتي
امنيه:لا انت داخل تهرج بقي
اكرم:شوفي يابنت الحلال انا خلقي ضيق ولو ماتعدلتي هسفخك قلم يلوحك
امنيه:قوم ياراجل انت من هنا دا جوزي اللي قعدت معاه 25 سنه ماعملهاش ولا كان يستجري يعملها كنت سيبتله البيت فيها تيجي انت ياللي جاي تتقدم تقولي كده
اكرم:اعملك ايه من ساعه مادخلت ماسمعتش غير صوتك لا هامك واد ولا بت ولا كبير ولا صغير
امنيه:وانت مالك انت انا حره ف ولادي
اكرم :ماشي ياسيتي ولعي فيهم
امنيه:بعد الشر عليهم
يضع يده علي وجهه ويرفع بها لشعره
والله له حق يموت وتترملي
امنيه :ههههههه وانت جاي تحصله ولا ايه
اكرم:هههههه اه اصلي مخنوق من الدنيا وبلاويها قلت اجي اموت ف حضنك
امنيه:ماتتلم ياراجل
اكرم:بصي بقي من الاخر احنا ظروفنا واحده عيالنا كبرو وهيجوزو وهنبقي لواحدنا بدل مانتشحطط بين دا ودا ولا نقعد ماحدش يسال عنا انا بس عاوزك ونس معايا
امنيه:ياراجل انت مجنون
انت ف اسكندريه وانا شرقيه طب خد حد جمبك ولا هنتقابل ف طنطا
وانا عيالي لسه ومش هسيبهم
اكرم:وانا ماقلتش سبيهم
امنيه:امال هنجوز بالمراسله
اكرم :بلاش الش اهلك ده وركزي معايا