الفصل الثاني (2)

2098 Words
حبك نار الفصل الثاني في محافظة الشرقية في احد المنازل البسيطه كانت فتاه جميله جدا تؤدي فريضتها ثم سلمت وذهبت قبلت يد والدها ووالدتها اميرة : حرما يا حبيبتي اسمه : جمعا ان شاء الله هاتي اعمل الاكل واقعدي انتي مع بابا اميره : لا يا حبيبتي متتعبيش نفسك اسمه : ولا تعب ولا حاجه هاتي بس وروحي انتي وفعلت هي الطعام ثم وضعته علي المائدة وتجمع الاب والام والابنة واكلوا سويا ثم جلسوا امام التلفاز معا اشرف : عامله ايه في مزاكرتك يا سمسم اسمه : كويسه يا بابا الحمد لله اميره : اتجدعني بقي اسمه : حاضر ادعولي بس اشرف : بندعيلك يا حبيبتي واللهي اسمه : طيب انا ورايا محاضرة هقوم اغير عشان امشي عن اذنكم اشرف : اتفضلي يا حبيبتي وذهبت لغرفتها وبدلت ملابسها لفستان موڤ بسيط يضيق عند الص*ر وينزل باتساع مع حجاب اسود وحذاء اسود وخرجت وجدته يجلس مع اهلها آسمه : سلام عليكم آسر : وعليكم السلام دا بدل ماتخديني بالحضن وتقولي ازيك يا حبيبي وحشتني اد السما والنجوم والكواكب خجلت آسمه بشده فوقف آسر وانحني وقبل وجنتها آسر : وحشتيني يا آسو اشرف : ولد ات**ف احنا قاعدين آسر : يا بابا انت محسسني اني شاقط بنتك على فكرة هي في حكم مراتي لان مكتوب كتابنا وبعدين انا بحبها وبحب اوريها كده ادام العالم كله اميره : واللهي عسل يا آسر ومش من الشباب اللي هما آسر : شكرا يا مامتي اخد انا الحلو دي للامتحان واخذ اسمه من يداها وذهب بها للجامعه بينما تذكر اشرف لقائه بآسر فلاش بااااك قبل حوالي خمس اشهر يوما ما خرجت آسمه الي الجامعه ودخل هو لمنزل عائلتها واستقبله والدها احسن استقبال دون معرفته فهذه من اصول استقبال الضيف وجلس في الصالون اشرف : تشرب ايه يابني ....... : شكرا اشرف : لا كده ازعل ...... بابتسامة : وانا مش اد زعل حضرتك خلاص شاي اشرف وقد اعجب بأخلاقه : يا ام اسمه اعمليلنا اتنين شاي......هاااه كنت عايزني في ايه ...... : احم انا اسمي آسر عندي حوالي سبعه وعشرين سنه يتيم او الاصح اعتبر كده لاني اتربيت في ميتم معايا كلية هندسه وبشتغل مهندس في شركه وعندي شقه هي اي مش كبيره بس الي حد ما كويسه وجاي اطلب ايد الانسه اسمه اشرف : بصراحه فاجئتني آسر : عارف وانا اسف اني مخدتش معاد من الاول ومش هكذب علي حضرتك انا شوفت بنتك اما كانت في الاعدادي وانا كنت في الجامعه ولينا مبني خاص بس كنت بطمن علي الاطفال واعجبت بيها ومره تانيه وكانت في الثانوي ومن يومها وانا بشتغل عشان يجي اليوم اللي اتقدملها وانا كامل من كله واوعدك اني هراعي ربنا فيها ان كان في نصيب اشرف : واللهي يا بني انت ما تتعيب بس لازم اخد رأيها بردك اسر : حاضر ودا رقم تليفوني عن اذنك اتت اميره بالشاي ووضعته امامهم اميره : اشرب الشاي الاول آسر : مره تانيه ويبقي شربات شكرا يا ست الكل عن اذنكم وذهب اسر بينما ابتسم اشرف فقد اعجب كثيرا بهذا الشاب وبعد عدة ساعات جاءت اسمه اسمه : سلام عليكم اشرف واميره : وعليكم السلام وبدلت اسمه ملابسها ثم جلسوا سويا يأكلوا وعندما انتهوا تجمعوا لشرب الشاي اشرف : عايزك في موضوع يا سمسم اسمه : نعم يابابا اشرف : جايلك عريس هو كويس يا بنتي ومهندس وشغال في شركة وعنده شقه وكل حاجه فيه كويسه ومؤدب ومحترم وانا قولت لحد يسأل عنه قبل ما تيجي ولقيت مفيش منه اتنين اسمه : اللي تشوفه يا بابا اشرف : بس هو يتيم فقولت يم....... اسمه : لا يا بابا انا ميهمنيش ابن مين انا اللي يهمني يراعي ربنا فيا اشرف : علي خيرة الله بكره ارن عليه واقوله يجي زرغطت اميرة تعبيرا عن فرحتها بااااك (آسر 27 سنة شاب وسيم جدا بعيون رماديه وشعر اسود وبشرة قمحية طويل القامه مفتول العضلات خريج كلية هندسه ويعمل بشركة آسمة 19 سنة جميلة جدا بعيونها السوداء وشعرها الاسود الطويل يزينة الحجاب بيضاء البشرة متوسطة القامه تدرس بكلية الطب ) ********************** في الإسكندرية في احد المطاعم كان هناك ثلاثه فتيات يأخذوا الطلبات واثنين بالمطبخ والخمسه اصدقاء مليكه(احد البطلات) : يادي النيله علي مليكه المديره من ناحيه والزباين من ناحيه امنيه : مليكه انتي اتهبلتي بتكلمي نفسك هههههه مني من ورأهم : خدوا الطلبات بسرعه مليكه : ماشي يا حاجه مني اسيل : الترابيزه رقم عشره عايزه طلبها بسرعه مليكه : هخده اهو وذهبت مليكه لاعطائهم الطلب بابتسامتها المعتاده ياسمين : مني تعالي اغسلي الاطباق دي مني : حاضر يا ياسو وبعد ساعات عمل انتهوا وخرجوا سويا اسيل : اوف ايه جو الاكتئاب ده مليكه : اشطاااا لنبدأ انا انا اتغيرت الكل : حياتي ما بتوقف علي حد ي**بني اشيلوا في عيني يخسرني واللهي بعينوا يكرهني الله يعينوا م الحقد اللي ماليه مني مش فارق معايا زعلكوا مصلحتي قبل مصلحتكوا......... واكملوا حتي وصلوا للمنزل ودخلوا شقتهم فكانت مكونه من غرفتين وحمام ومطبخ وصالون بسيط مني : اسيل ومليكه انتم هتطبخوا النهارده مليكه واسيل بخبث : ماشي ودخلوا للمطبخ وجهزوا الطعام وخرجوا بالاطباق ووضعوها ثم شرعوا بتناول الطعام وصرخت مني وامنيه وياسمين بينما انفجرت اسيل ومليكه في الضحك وجروا الثلاثه وراء الاثنين بعدما شربوا كثيرا لان الطعام كان به شطه ثم ارتدوا ملابسهم لان لديهم محاضره الساعه اثنين وذهبوا للجامعه (مليكة أمين 19 سنة فتاة جميلة جدا بأعين زرقاء وشعر بني طويل يزينه الحجاب وبشرة بيضاء قصيرة القامه ) بينما كان يجلس احدهم بمكتبه يتذكر جنانها واول مرة التقي بها فلاش بااااك كالعاده جائت الفتيات متأخرين وكان دكتور جديد امنيه : يخربيت كده ...... : اتأخرتوا ليه مليكه : المواصلات يا دكتور ...... : طيب ادخلوا ودخلوا الخمسه وجلسوا بجانب بعضهم الدكتور : انا دكتور مازن محمود وهدرسلكم الماده دي وبعد كده م***ع التأخير لا عشان مواصلات ولا غيرها مفهوم والوقتي نبدأ وبدأ في شرح المحاضره والفتيات تستمع له اسيل : يالا الملل بس الدكتور مز لوز مليكه بغموض : مش حلو اوي امنيه : نعععم مين ده اللي مش حلو دا صاروخ مازن بعصبيه : انتوا التلاته اقفوا وقفوا الثلاثه مليكه وامنيه واسيل مازن : اطلعوا بره عشان بعد كده تبقوا تخرسوا مليكه بهدوء : لو سمحت يا دكتور انا بس اللي اتكلمت ممكن اطلع لوحدي مازن : اطلعي مليكه : ابعدي يا اسيل اسيل : هنطلع سوا ومسكت يداها وذهبوا وجدت مليكه يد تمسك يداها وكانت امنيه امنيه : نطلع احنا التلاته مني وهي تمسك يداها : اصدك الاربعه ياسمين وهي تمسك يد مني : احنا الخمسه مازن رافعا حاجبه : نعم مليكه : ممكن يا دكتور تطلب منهم يرجعوا وانا اللي هطلع اسيل : لا انا اللي هطلع امنيه : انا مني وياسمين : انا مازن بعصبيه : احنا هنهرج هاتوا الكارنيه بتاع كل واحده مليكه : اتفضل بتاعي يا دكتور بس ارجوك هما لا واعطته اياه وبعدت يد اسيل وامنيه وخرجت مسرعه فوقفت الفتيات امامه مني بدموع تنزل : حضرتك هتعمل ايه مازن : ببساطه عشان اللي عملتوه مش هتدخل الامتحان اسيل ببكاء : بس مليكه معملتش حاجه انا السبب ياسمين : يا دكتور هي معملتش حاجه لكل ده مازن : بس انتوا كلكم عملتوا انا مش بهرج هنا امنيه : يا دكتور اتفضل كارنهي احنا اصحاب في المصايب سوا قبل الافراح واعطته كل واحده كارنهاها وخرجوا وراء مليكه وبعد خمس دقائق خرج مازن في الخارج خرجت الفتيات وراء مليكه اسيل : لووكه مليكه : خرجتوا ليه امنيه : سلمنا كارنيهتنا وخرجنا مليكه : الله يخربيتكم..... مني ياسمين ليه كده طيب دول هبل مني : احنا اصحاب يا هبله مليكه بعصبيه : انتم عارفين عملتوا ايه ولا موقف اهلكم ايه طيب انا بابا عطيني حريتي ولو خدت السنه في عشره مش هيدخل انتم ايه اسيل بمزاح : يا بختك يا عم ابوك وزير التفتت مليكه حولها وجدت مازن فشتمت اسيل وذهب مازن وذهبت ورأه الي مكتبه مليكه : هوريكم بنت امين هتعمل ايه فيكم فضحكوا الفتيات وذهبت هي وراء مازن حتي عرفت مكتبه في المكتب خبطت ودخلت وهي تضع وجهها بالارض مازن : هو انتي متوقعه اني هخاف لو عرفت انك بنت وزير ولو حتي بنت رئيس مصر مليكه بهدوء : انا في حياتي ما هددت حد بأني بنت وزير ولا هعمل مش لاني م**وفه منه لا بابا بيخلي ابعد قريب ليه يبقي فخور به انا بعمل كده لاني عايزه اعمل سمعه زي بابا انا جايه اقول لحضرتك ممكن كرنيهات اصحابي لانهم معملوش حاجه وانا اسفه مازن : وكرنيهك مليكه : مش مشكلة اصحابي اهلهم هيجرحوهم لو اشتالوا الماده انما انا بابا عطيني حريتي وعارف ان اكيد غلطت مازن بهدوء : اتفضلي كرنيهك وكرنيهات اصحابك وم***ع يتكرر اللي حصل مليكه بهمس : موعدكش مازن : بتقولي ايه مليكه : بقول شكرا اوي يا دكتور ميزو عايز حاجه وبالمناسبة انا مليكه تقدر تقولي لوكه زي ما انا بقولك ميزو رفع مازن حاجبه مليكه : واللهي مانت مضايق نفسك هات الكرنيهات وذهبت باتجاه الباب ونظرت لها سلام يا دكتور ميزو واطلقت ضحكه بصوتها وجرت للخارج بينما ابتسم مازن بل ضحك مازن : مجنونه سلا التانيه يا ولاد بااااك فاق من ذكراياته مازن : ااااه يا لوكة قلبي واتجه للمحاضرة ************* في احد الفيلات الحارس : جايه لمين سلا : لعم مسعد الحارس : اي هو جوه ادخلي معايا هوصلك دخلت سلا معه ثم بدأت تتحدث سلا : هو انت طويل اوي وعريض ليه مراتك مبتخفش منك.......هو انت اخرس......يبقي مش متجوز عندي عروسه ليك تحفه جارتنا هي طخينه شويه بس عسوله وعندها غمازات.......هكلمها عليك اسمك ايه بقي.......حارس يبقي محسن مش كده لا لا يبقي حسين لا دا كمان الحارس : بسسس ايه بغبغان مبتديش حد فرصه يرد سلا : هههههه هيه وخليتك تتكلم الله عليا ضحك الحارس علي تلك الفتاة وقا**هم العم مسعد مسعد بابتسامه : انتي جيتي سلا : اي يا راجل يا طيب انت مسعد : طيب تعالي اقفي قصادي اغسل العربيه وبعدين تتعلمي ع التانيه سلا : اشطااا سلام يا محسن حسين مسعد : محسن حسين مين سلا : ابو طويله دهو مسعد بضحك : معلش يا ابراهيم يابني سلا : عماله اقول من الصبح اسمك ابراهيم وانت تقول لا يلا حصل خير سلام يا حسين ومشت هي ومسعد بينما ضحك ابراهيم وتلك السيده التي تتابع الموقف ساميه(ام امير) : مين دي يا ابراهيم ابراهيم : دي واحده تبع عم مسعد ساميه : امممم طيب روح علي شغلك عند سلا سلا : خدت علاجك مسعد : لسه سلا : لسه ليه ان شاء الله هو انا مليش كلمه عليك ولا ايه يلا يا بابا روح خد علاجك ومفيش اعتراض وانا هغسل الحلوه دي مسعد بضحك : حاضر وذهب مسعد وترك سلا سلا وهي تمسك القماشه : استعنا علي الش*ي بالله.... شو كانت حلوه الليالي والهوا يبقي نطرنا وتيجي تلاقيني وياخدنا بعيد هدير المي والليل كان عنا طاحون ع نبع المي اداموا ساحات مزروعه في وجدي كان يطحن بالحي قمح وسهريات ويبقوا الناس بهالساحات شي معهن اكياس شي عربيات رايحين جايين ع طول الطريق تهدر غنيات اه يا سهر الليالي اه يا حلو علي بالي غني اااه غني اااه غني علي الطرقات ياي ياي ياي يا سهر الليالي ياي ياي ياي يا حلو علي بالي غني ااااه غني ااااه غني علي الطرقات وراحت الايام وشوي شوي سكت الطاحون ع كت في المي وجدي صار طاحون الذكريات تطحن شمس وفي ييي يا سهر الليالي اه يا حلو علي بالي غني ااااه غني ااااه غني علي الطرقات ياي ياي ياي يا سهر الليالي ياي ياي ياي يا سهر الليالي ياي ياي ياي يا حلو علي بالي غني ااااه غني ااااه غني علي الطرقاااات وجدت من يصفق لها فنظرت ورأها وجدت رجل يبدو في اواخر ال*قد الخامس ذو اعين زرقاء وشعر اسود يختله بعض الخصلات البيضاء وكذلك اللحيه فكان حقا وسيم جدا سلا : احم اسفه مخدتش بالي ان حضرتك موجود احمد : لا ولا يهمك..... صوتك ما شاء الله روعه سلا : شكرا احمد : اسمك ايه سلا : اسمي سلا جارت عمي مسعد وكنت جايه عشان يعلمني السواقه مسعد من ورأهم : بتعترفي من اول قلم سلا : هههههه اقل واجب يا ميسو مسعد : هههههه ميسو الله يصلح حالك يا سلا العالم في وادي وانتي في وادي....... دي سلا يا احمد بيه سلا : ابو حميد مش تقول ان انت واللهي وما ليك عليا حلفان ليك وحشه ضحكت ساميه بصوت عالي من ورأهم فالتفت احمد لها واخذها بحضنه احمد : يا حبيبتي نزلتي ليه الجو حر ساميه : سمعت الضحكه في الفيله فحبيت اعرف مين دخلها بما ان امير لسه مجاش سلا : ايه دا يابو حميد بتخوني ومع مين مع المزه دي هي اي حلوه وانا احلي طبعا سامحني يا رب ع الكذب بس مش المفروض تخوني ضحك الكل عليها مسعد وهو يمسك اذنها بالحجاب : بطلي لماضه سلا : ميسو هتعلمني السواقه ولا اروح ابوظ عربيه زونه مسعد : لا وعلي ايه تعالي عن اذنكم انا كنت استأذنت منك يا احمد بيه سلا : وحتي لو كان رفض هيوافق عشاني مش كده يابو حميد يلا بقي متعا**نيش لا الموزه اللي جنبك تغير سلام عليكم يلا يا ميسو ضحك احمد وساميه ساميه : عسوله اوي مش كده احمد : اي ودمها خفيف ساميه : احمد اول ما شوفتها مش عارفة جيه في بالي امير علي طول احمد : اصدك ساميه : ياريت ابتسم احمد واخذها ودخل *********************** كده الفصل التاني خلص بقلمي / سماء أحمد *******************
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD