الجنة
الحلقة الخامسة
€€€€€€€€€€€€
& مر يومين و ستطاعت جنة تسليم النظام الجديد إلى البرت و فرضته و علمته كيفية استخدامة
& جلست جنة مع اولادها امام البحر و معهم السيدة و كانو يلعبون و يهزرون
& مر اسبوع و كانت جنة لا تجعل مخها يتذكر الماضي بكل مشاكلة و جوارحه و لكن للماضي ميعاد نتذكره من خلال موقف أو مرايا او حتى رائحة او حتى نسمه هواء
جلست جنة بعيد عن أطفالها و نامت على الشاطئ و غمضت عيونها و تذكرت الماضي
فلاش باك
€€€€€€€€€€€€
عادت جنة إلى المطار و ستقلت الطائرة المتجهة إلى انجلترا و اتصلت على منصور و أخبرته بأنها على وصول للقصر
منصور : معاد و صولك الساعة كام
جنة : ليه يا جدو
منصور : علشان ابعتلك الحرس يجبوكي على هنا
جنة : لا جدو انا هروح على بيتي و يومين كده و هاجي علشان انتم وحشتوني اوي
منصور بياس : مش هقدر اعترض و لا اناقشك علشان عارف دماغك
جنة بضحك : ليه بس يا منص دانا غلبانة
منصور بضحكة رنانة : منص ماشي يا قردة توصلي بالسلامة
و بالفعل و صلت جنة إلى انجلترا و اخذت تا**ي و اعطت له العنوان و توجهت إلى الفيلا
و صلت جنة إلى الفيلا و كانت رائعة

نزلت جنة ودخلت إلى الداخل و اخذت تشاهدها من الداخل
الصالون

المطبخ

غرفة النوم

الحمام

انبهرت جنة بشكل الفيلا و اخذت دش دافي و لكن قررت تغير لون الغرفة و نامت بتعب
في الصباح صحيت جنة و اخذت دش و جلست تجهز أجهزة الحماية و نظمت غرفة النظام و بعد وقت طويل كانت انتهت جنة من كل شيء ووصعدت إلى الأعلي و لبست جيب اسود و بدي ابيض و رفعت شعرها وةوضعت كاب و نزلت

جنة : الفا افرضي الحماية
ذهبت جنة إلى السوبر ماركت و اخذت تجمع اشياء كثيرة من لحوم و فراخ و جبن و مكونات الجافة و شامبوهات و كل شي ناقص للبيت و وقفت امام الكاشير و حاسبت
جنة بطفولية : طب كل ديه شنط هشيل اذاي طيب
شاب : محتاجة مساعدة
جنة بجدية : شكرا
الشاب : لماذا يا قمر
جنة بجدية : ابتعد عن طريقي حتى لا اتهور عليك
الشاب : و انا ارغب فى لمسك بشدة
جنة بجدية : ابتعد يا حقير
شرطي : ماذا يحدث هنا
جنة : من فضلك هذا الشاب يعترض طريقي
شرطي : اذهب الى منزلك ايتها الصغيرة
حملت جنة الاغراض وةشاور الشرطي لسيارة الشرطة و ركبت وةعادت إلى الفيلا و شكرته و دخلت
جنة : اوف اوف ابتدا الارف ارتب الاكل و عمل اي حاجة اكلها
رتبت جنة الاغراض و وقفت تصنع شيء تاكله و جاء لها اتصال من مارك شانيل
جنة : هاي مارك
مارك : اهلا طفلتي
جنة : عملت ايه
مارك بضحك : يا طفله الصبر انتى لسه مسافرة امبارح
جنة بارف : امال بتتصل ليه
مارك : تصدقي انى غلطان
جنة : المهم انجز
مارك : إذا استمع أحد لطريقة الكلام ديه سوف تهتز صورتي بينهم
جنة : انجز يا عم مارك
مارك : تمام تمام لسه مخلص اجتماع مع الاب الروحي و شاف كل حاجة و أمر بتصفية المافيا للأبد
جنة بسعادة : و نبي بجد اوعي تكون بتضحك عليا
مارك بجدية : طفلتي الجميلة كلها اسبوع او اقل و جورج يكون بإعداد الاموات اطمني
جنة : مش هطمن قبل ماشوفة بعيني
مارك : اطمني طفلتي هيجي اليوم قريب
جنة : شكرا مارك اقفل بقي الاكل هيتحرق
مارك بضحك : ماشي يا مفجوعة سلام
اغلقت جنة التليفون وةجلست تاكل و هي تتابع كل شي يفعله مارك و جورج
اتصلت جنة على احدي المعارض و اختارت غرفة نوم جميلة و شبابية

مر يومين و تصل منصور بيها حتي يذكرها موعد زيارتها و اخبرته بأنها سوف تأتي بعد انتهاء الدراسة
€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€
في الجامعة
€€€€€€€€€€
صحيت جنة و أخذت دش و تؤضات و صلت و لبست بنطلون جلد باللون البيج و بدي كحلي غامق و بوط كحلي و رفعت شعرها و وضعت كاب

وصلت جنة إلى الجامعة و اخذت جدول و مواعيد المحاضرات الهندسة و توجهت إلى قسم التكنولوجيا و اخذت المواعيد و علمت بأن هناك محاضرة بعد نصف ساعة فتوجهت الى القاعة وودخلت وجلست
دخل المهندس وةبتد يشرح و لكن رفع شاب ايده و سأل سؤال و جاوب المهندس له غلط او بمعني اصح اضاف شئ غير موجود بالأساس
جنة : من فضلك يا دكتور
الدكتور : كفاية أسأله بعد المحاضرة هجاوب
جنة : تمام
انتهت جنة من المحاضرة و غادرت الجامعة واخذت تا**ي و توجهت إلى قصر السيوفي
الحارس : انتى مين
جنة : انا جنة الدمنهوري عوزة جدو منصور
حارس اخر : اهلا و سهلا نورتي القصر انسة جنة
جنة بابتسامة : اذيك عمو بيتر
بيتر بابتسامة : الحمد لله جوجو
دخلت جنة إلى القصر
جنة بصراخ : منصووووووووووووور يا منص يا منصوري انت يا عسلي
شاب : بس بس ايه داخله سويقة
جنة بصياعة : لا دخلة زريبة مالك يا برنس انا جنتك
الشاب بابتسامة : انتى بقي جنة حفيدة جدو فريد
جنة بابتسامة : صح انت بقي مالك ولا يزن ولا وحيد ولا مين
الشاب بضحك : ايه يا بنتي انا يزن حمدلله على السلامة نورتي القصر
جنة : امممممممم يزن اللي فرش الفيلا بقي حد يفرش أوضة نوم لبنت باللون الاسود يا ظالم
يزن : هو الاسود وحش ده ملك الالوان يا جاهلة
جنة : على العموم انا جهزت أوضة تانية احلي و اجمل من الاوضة اللي فرشتها يا معقد
يزن بصدمة : انا معقد يا هبلة
جنة : اعيش هبلة احسن معيش معقدة و يطلعلي ديل ذيك
مالك بضحك : ههههههههههههه ديل يزن هيطلعلو ديل
جنة : انت اكيد مالك صح
مالك : صح يا عسل اذيك
جنة : فين جدو منص
منصور بابتسامة : انا هنا يا جنتي
جنة بابتسامة : منص حبيبي وحشتني اوي
منصور : اتعرفتي على يزن و مالك
جنة بضحك : اه اتعرفت عليهم بس متنساش اني عرفاهم بس بقالي كتير مش شفتهم
منصور بضحكة رنانة : مجنونة و هتجننينا كلنا
جنة بصياعة : هقولها تاني اعيش هبلة و مجنونة احسن معيش معقدة وبديل ذي ده
بريهان بضحك : ايه ده مين اللي عوزة تعلق منصور حبيبي مني
جنة : انا عندك اعتراض
بريهان بفرحة : جنة وحشتيني اوي اوي اوي اوي اوي
جنة بابتسامة : اه يا جماعة هو مفيش اكل و لا ايه انا جعانة
منصور بابتسامة : يالا يا ولاد خليهم يجهزو الاكل ديه ممكن تاكلنا و تحلي بالحرس اللي بره
يزن بستغراب : مش باين يعني
بريهان بضحك : لا ميغركش الجسم ديه بتاكل كتير و ممكن تاكل حوت لو قدمها
مالك بضحك : حبيبتي و الله جيتي فى ملعبي
منصور : يالا يا مجنون منك ليها ليها على الاكل
جلس الجميع ياكلو وسط الضحك و الهزار وبعد فترة جلسو فى الجنينة
يزن بستغراب : متقلعي الكاب ليه لسه لبساه
جنة بتوتر : عادي يعني
بريهان : جنة شيلي الكاب محدش غريب
جنة : بس
يزن : هو في ايه
جنة : ولا حاجة
خلعت جنة الكاب و تفاجأ يزن و مالك بلون شعرها الأبيض
يزن : انتى مجنونة و الله حد يعمل لون شعره ابيض
جنة : ده لون شعري الطبيعي
مالك : اذاي
جنة بتنهيدة : جينات وراثية بمعني اصح لاني امي و ابويا قرايب فده بسبب القرايب
يزن بابتسامة : بس شكله حلو
أص*ر هاتف جنة تنبية فرفعته و قامت بسرعة و وقفت فى منتصف الحديقة و كان عرض مباشر لمقتل جميع عناصر مافيا العقرب و على رأسهم جورج و تأكدت من موته فرفعت رأسها إلى السماء و نزلت دموعها بغزارة
€€€€€€€€€
يتبع
الي لقاء جديد في الحلقة القادمة