الفصل الرابع

3005 Words
متابعه لما حدث وصل قدري وامه وخالد صديقه ادخل ي خالد ي ولدي عقبال ما نفرحو بيك تعيشي ي حجة كان يقولها وخو ينظر ل حنين التي . لم تأخذ بالها فهي يعشقها ولكنه خائف بأن يفاتح اخيها فيرفض فيخسر صديقه ويخصر تتطلعه اليها حتي ولو كانت دقائق معدودة اما هي فلا تعلم عن شعوره هذا حنين انا هطلع ل صابرين اطمن عليها الحجة ماشي ي بتي وادارت وجهها ل قدري وقالت ..ليه ي ولدي ما جيتشي تسلم عل عروستك قدري .....تن*د وقال عادي ي حجة بكرة نشوفوها الحجة....طيب ي ولدي هتجيب العفش الجديد ميتي قدري.....عفش جديد لييه ي حجة الحجة متزمرة....اباه عشانك عريس ي ولدي ولا هتدخل عل عفش قديم لا ي حجة مش هجيب حاجة كدا معدن الحجة...بجي اني ولدي كبير البلد يدخل عل قديم الله في سماه ما تجصل ابدااا خالد ..الحجة عندها حق ي قدري خلاص ي حجة ال تشوفيه ماشي ي ولدي انا ال هتولي كل حاجة مفيش وقت من بكرة بأذن الله هبداء في الجهيزات بأذن الله خالد هقوم انا ي حجة الحجة لا والله لازما تتعشي معانا لا مالهوش لزوم ابدا طيب استني انا جاي معاك رايح فين ي ولدي هتمشي شويه وراجع ي حاجة تأمرني بحاجة مايأمر عليك ظالم ابدا ي ولدي قبل يدها وذهب هو وخالد الي المكان الذي يجلسون فيه دوما كان قدري يتكلم ولكن خالد لم يكن معه فقد كان سارحا في حنينه فهو احبها منذ ان كانت صغيرة ولكن حبس حبه بداخله ل فرق السن الكبير الذي بينهم انتي ي ابني مش بتكلم معاك خالد ....ها بتقول حاجة قدري....ايوة بتكلم معاك من وقت ما جينا وانت ولا هنا سرحان في ايه بجي بردك فيها تن*د خالد ..ايوة ي صاحبي قدري انت بتحبها اكده اتجدم لها خايف ي صاحبي اخسرها برفضها او برفض عيلتها ليه وانت تترفض دا انت مال وعيله ونسب انت بتجلل من جيمتك ليه والسن نسيت اني كبير قدري....كبير دا اييه انت ف سني يعني انا كبير اني كمان خالد....لا طبعا مش القصد قدري ....بص انا بعد ... وسكت يعني بعد جوزي هنروحوا معاك نجوزهالك جولت اييه خالد ....جولت يا مسهل ?????????? مرت الايام بين تجهيزات وفرش فقد تولت الحجة فردوس فرش جناح العرايس وكانت تنتقي افضل واجمل ما يمكن كانت حنين تساعدها اما عن صابرين فكانت تتاكل من الحزن والقهر اما هانم فكانت تتظاهر لهم بانها نست التار ورضيت بالامر الواقع اما عند العزايزة فقد تكلمت علياء مع عبد الرحمن بان يجهز نفسه للسفر اول ما تتزوج وبداءت في شراء بعض المستلزمات الخاصة بها علياء ..ل مرعي .عمي حضرتك ماردتيش عليا في موضوع الورث مرعي ..ان شاء الله اخوكي هيسافر وهنصرفوا عليه واي حاجة هيحتاجها هنشيعهالوا اما انتي هنجهزوكي كيف ما بدك جهاز يلق ببنت العزايزة عمي حضرتك فاهم قصدي انا عاوزة ورثي في الارض والمال مش عوزة احس اننا بيتصرف علينا صدقه انا واخويا جز مرعي عل اسنانه وقال بصي ي بتي انتي واخوكي لسه قاصر مش هينفع تديروا اموالكم هي مش جليله وبعدين الارض عوزة حد بيفهم فيها وانتوا ماهتفهموش ان شاء الله لما تبلغي السن القانوني انتي واخوكي هتاخدوا حققوا جلت اييه قولت لا اله الا الله ماشي ي عمي ذهبت ل هنيه مرات عمها هي ي حبيبتي تعالي شوفي جبتلك الحجات دي من اسكندريه ومن مصر شوفي اييه رايك علياء حلوه ي عمتي مالك ي بتي ايه ال مزعلك مفيش حاجة بس عبد الرحمن صعبان عليا هو اول مرة يقعد لواحده خلاص يقعد معانا اهنه ويحول ل جامعه اسيوط وهو يبجي جارك وما يبعدش عنيكي ابدا جولتي اييه علياء ..فعلا هو دا الحل انا هروح ااقوله وان شاء الله هيوافق......... وتركتها وذهبت ل اخيها الذي وافق عل رايها بعد مناهده كبيرة منها ....... ???????????? الفصل الرابع من قدري انت بتاريخ 29يونيه2020 بقلمي نيفين بكر الفصل الرايع من قدري انت بقلمي نيفين بكر جاء يوم الزفاف فكان الكل يعمل بجهد حضرت حنين الي السرايا وصعدت لغرفه علياء التي كانت تبكي حنين ...صباح الخير عل اجمل عروسه اييه داا مالك ي عليا بتبكي ليه ي حبيبتي علياء ارتمت في احضنها واجهشت بالبكاء طيب اهدي اعوزوا بالله من الشيطان الرجيم وبداءت تقراء عليها بعض من ايات هداءت علياء قليلا ها ي حبيبتي كنتي بتبكي ليه دا انتي حتي انكتبلك السعد كله علياء بعدم فهم ...سعد؟؟ حنين...معلوم انتي بجيتي ست البلد كلتها بجيتي مرت قدري بيه المنشاوي ال يجول كلمته ال تمشي عل الرضيع جبل الكبير علياء. بعدم فهم ......قدري مين انا كتبوا كتابي عل واحد اسمه هاشم بااه هاشم مين الفاشل ده بتاع الرجصات انتي اتكتب كتابك عل اخوي قدري بيه المنشاوي كبير البلد مش هاشم علياء...قدري قدري مين حنين بابتسامه عل جهلها .....قدري اخوي شاب جيمه اكدا مش المخفي ال اسمه هاشم انتي ربنا بيحبك والله احنا هنكون عيلتك هنكون احسن من اهلك وبكرة تشوفي ابتسمت علياء لها جومي بينا يلا واستلمي هديه الحجة فردوس علياء...ايه دا حنين بابتسامه فرحة .... دا فستان الفرح ودي مستلزماته وشويه اكده في بنات جيين يزوجوكي امسحي دموعك دي والا هيجولو ايه البت البومة دي ضحكت علياء عل خفه دم حنين وبداء في التجهيزات حتي اتي الليل فكانت في غايه الجمال والرقه غطتت وجهها بالطرحة التل تقدم عمها عسران واخذها من يدها اخذها من يد عمها اخيها الذي اختضنها وهو بعيون دامعه كانت علياء تبكي من تحت الطرحه سلمها عبد الرحمن ل قدري الذي استلم يدها منه عبد الرحمن .. انت اخدت روحي خلي بالك منها قدري بوداعة .... ماتخافش عليها هي بجت مني وال مني محدش يقدر يزعلوا ابدا كانت علياء ترتعش وهو لاحظ ارتعاشها اخذها واوصلها الي باب السيارة والتف الناحيه الثانيه وانطلقت بهم كانت جالسه بجانبه تفرك في يدها لاحظ هو ولم يتكلم حتي وصلت السيارة امام السرايا نزل هو ولف لها فتح الباب وكانت هي عل حالها فاقت عل صوته لسه كتير عليكي احنا وصلنا نزلت هي عل استحياء مسك يدها وجدها كالثلج ثم قال لها تعالي دخلو فوجدوا حنين وامه وزوجة عمه وصابرين بانتظارهم الحجة فردوس بفرحة...تعالي ي ولدي ي الف مبروك ي حبايبي اما رسميه وصابرين لم يتكلما قبل يد امه ثم فعلت هي ايضا مثله... فردوس...وضعت يدها عل راس علياء...وقالت ربنا يبارك فيكوا ويرزقكم بالخلف الصالح .... ردد هو وهي وحنين اااامين نظرت فردوس ل هانم وبنتها فتقدموا منهم هانم ...مبروك ي عريس اما صابرين فنظرت له بعيون دامعه فادار وجهه عنها كانت علياء تتابع ما يحدث من اسفل الطرحة يلا ي ولدي خد عروستك واطلعوا جناحكوا هانم..كيف دا ي حجة واحنا مش هنساعدوا العروسه ولا اييه تعالي نجهزوكي ي عروسه فردوس .....لاه ي هانم سيبيهم قدري ولدي هو ال يساعد عروسته هانم ....بااه وهو اني جولت حاجة غلط انتي ناسيه عوايدنا ولا اييه قدري بصرامة .... مرت عمي اني عاوز اجول كلمتين جبل ما اطلع ال واقفه جدامكم دي مرتي شرفي يعني ال يزعلها هيزعلني وانتوا عارفين زعلي كيف مش عاوزها تشتكي منيكم وتجول انها اتهانت سامعين كان يتكلم وهو ينظر ل صابرين وهانم صابرين اومأت راسها بعلامه نعم اما هانم فقالت بسخريه ...اها ومالوا فاهمين صعد هو عروسه الي غرفتهم . كانت ترتجف من الخوف نظر لها مدة وهي كانت تنظر الي الارض ولم تتكلم بصي ي بنت الناس انا عارف ان الحكايه جت اكده معاكي ومعاي انا كمان، قدرنا اننا نرضي لم تتكلم علياء قدري هتفضلي وجفه اكده كتير علياء ..امال اعمل ايه ادخلي غيري هدومك لاء انا كويسة كده قدري .....بصي ي بت الناس انتي متعلمه ومتنورة وفي كليه طب واظنك واعيه للي مفروض يحصل اهلك هيجوا بكرة يطمنوا عليكي بلعت علياء ريقها وقالت ..بس انا مش مستعده لحاجة زي دي قدري ...وهتبجي مستعده ميتي بجي بكت علياء ولم يسمع الا صوت بكاءها زفر بضيق انا مش عاوز اغصبك عل حاجة بس انتي ماتعرفيش عوايدنا علياء بصوت يخنقه البكاء ....انا طالبه منك مهله بس والله وهبقي تحت امرك بس صدقني مش هقدر دلوقتي مسح وجهه بكفه يده وقال.... ماشي ي بت الناس هسيبك دلوك لحد ما تتعودي يلا ادخلي وغيري وتعالي ناكل لجمه علياء ....لاء انا مش جعانه قدري بحدة نوعا ما ....بقولك اييه مش عشان سبتك عل هواكي هاتخلفي كلامي اني مابحبش ال يناقرني ولا يعاند معاي وزي ماجلت تحت هجولك ال في السراي إهنه اهلي ماحبش حد يضايقهم ولو حد فيهم زعلك اني ال هجفلوا سمعاني هزت علياء راسها قدري بصرامة ...بجول سمعاني قالت ايوة سمعاك ثم تابع ويلا ادخلي حاضر ثم همت واخرجت من الدولاب احدي المنامات ودخلت الحمام غابت فترة اما هو فكان يفكر في حياتي كيف ستكون مع من لا تعرف عن عوايدهم شئ انتبه من شرودة عل صوتها انا خلصت ممكن انت كمان تدخل تغير رفع لها عيناه ولم يتكلم ظل يتأملها فترة اول مرة يراها كانت ايه في الجمال كانت ترتدي بيجامة ستان لونها خوخي وشعرها الحرير منسدل باريحة عل ظهرها قال في سره ماشاء الله تبارك الرحمن . اما هي فكانت مرتبكة من نظراته لها علياء بخجل ...حضرتك سامعني قدري ...ها احم ايوة هدخل اني ثم دخل وغير ملابسه اما هي فجلس عل تلك الاريكة الجانبيه بعد مدة حرج قدري من الحمام كان يرتدي ترننج اول ما وقف امامها همت واقفه قال عل فين مش هتاكلي علياء....لا ماليش نفس قال بصوت حازم اقعدي كلي معاي مابحبش اكل لواحدي تقدمت منه وجلست كان يأكل وهو يتفرس في ملامحها اما هي فكانت تتظاهر بتناول الطعام كلي وماتمثليش بجد والله انا مش بتعشي وفعلا مليش نفس قام من مجلسه ودخل الحمام وغسل يديه ثم تابعته هي خرجت وجدتته يتمدد علي الفراش جاءت لتذهب الي الاريكة اوقفها صوته عل فين علياء ....هروح انام هناك قدري... تعالي نامي هنا عل السرير علياء بخجل ...لا عشان تاخد راحتك زمجر هو وقام منتفض وقال لها بجولك اييه انا عل واخري لو كل كلمه إكده بمناهده مش هنخلصوا هتنامي جاري عل السرير ومااسمعش حس انا جولتلك مش هجرب منيك الا برضاك ومش اني ال ارجع ف كلمتي اومأت راسها وتوجهت دون كلام الي الفراش ونامت هي عل الجانب الاخر اما هو فتمدد في مكانه كانت كل فترة تتقلب اما هو فقال بعصبيه انا مش عارف انام من تجليبك اهدي ي بت الناس وماتخافيش انا لو عاوز حاجة لو كتي في اخر الدنيا محدش هيقدر يمنعني عنيك بعد مده كبيرة دخلت هي في سبات عميق فنظر لها وجد ملامحها هادئه بريئه كالاطفال ثم قال في نفسه.... ياتري مكتوبلي اييه وياكي ي بت العزايزة.. ?????????? في صباح اليوم التالي فاق قدري عل دق عل الباب قام ونظر لتلك النائمة بجواره ثم هزها بيده اصحي يا علياء اصحي تململت هي ب**ل استني شويه ي عبد الرحمن هقوم اهوا قدري ...عليااااء اصحي الناس على الباب انتفضت هي اول مافتحت عينها وراته في اييه قدري ...جومي الناس بتخبط بجالها ياما البسي عليكي روب همي ذهب هو لفتح الباب وجد امه وحنين وهانم صباحية مباركة ي حبة الجلب تعيشي ي حجة اتفضلي وتوجهو بصنيه الطعام للداخل الحجة...امال فين عروستنا جايه ي حاجة ثواني هدخلها دخل قدري اليها وجده تلف الطرحة عل راسها استني لما نطلعو مع بعض فين المنديل ال كان اهنه علياء... منديل اييه قدري وهو يزفر بضيق المنديل ال أهلك هيجوا ياخدوه وعليه امانتهم نظرت هي للارض بخجل وقالت مش عارفة تجول بعينيه حتي وجده ثم تابع استني هنا ماتخروجيش الا لما اطلعلك ثم دخل الي الحمام واصاب نفسه بجرح غير عميق وومسح قطرات الدماء في المنديل وبعد ان انتهي خرج لها ثم تابع المنديل ده اما اهلك يجيوا اديه لهم وحسك عينك مخلوج يعرف باللي حصل اي حد يسالك عملتي ايه قولي الحمد لله تمام يلا الناس مستنيه برة ثم خرج عليهم وهي تتبعه ..................................... قامت الحجة واقفه اول ما رأت علياء وقدري ياالف مبروك ي حبيبتي الله يبارك فيكي ي ماما ... حنين الف مبروك يامرات اخوي ي احلي العرايس حبيبتي ي حنين الله يبارك فيكي يارب هانم مبروك ي عريس اومال عملت ايه ي عريس الحمد لله ي مرت عمي كله تمام انا جبتلكم فطور افطرو ويلا بينا احنا نسيبهم براحتهم علياء ... خليكي معانا يا ماما لاه ي حبيبتي مايصحش اقعدي مع عريسك لما الناس تيجي هشيعلك تنزلي عشان يباركولك علياء...حاضر ي ماما الحجة...تسلميلي ويسلملي كلمه ماما واحتضنتها وتركتهم هي وحنين وهانم ................... بعد ان غادروو قدري... يلا همي عشان نفطروا علياء ...حاضر جلست هي ترتدي الروب والطرحة قال لها جومي اخلعي الروب والطرحة اومأت براسها وذهبت وبعد ثواني كانت تجلس معه كانت تاكل في صمت اما هو فكان كما العادة يفترسها بعينيه قدري الحمد لله وقام يغسل يدة وهي ايضا تبعته علياء ...انا ممكن اطلب طلب قدري ...اطلبي هو انا ممكن اكمل تعليمي قدري .. سكت لحظه ثم تابع ....اكيد طبعا وليه لاه وانا يساعني لما تكون مرتي الست الداكتورة علياء ....بجد يعني اقصد بتتكلم جد ولا بتهزر قدري ...اهزر لاه انا ما بهزرش انا موافج بس لو لجيت ان تعليمك هيأثر عل واجباتك هجولك لاه مفيش تعليم علياء..... لالالا والله ال حضرتك هتقولي عليه هنفذه طيب هو ممكن سؤال قدري ...اسالي علياء .....هو حضرتك هتمنعني عن اخويا عبد الرحمن قدري..... لاه طبعا مش همنعك بس طبعا مش هينفع يجي الا بمعاد اكون اني موجود فيه دي الاصول علياء .....اكيد طبعا اكيد علياء نظرت له وهي تريد شئ ولكن لم تتكلم قدري ...عوزة حاجة تاني علياء اه اقصد يعني قدري ...اتكلمي عل طول انا ما بحبش اللف والدوران انا هقولك انا طالبه منك الحمايه ليا ولاخويا قدري حمايه ليكي كيف ده انتي مرتي مرت قدري ا لمنشاوي ال يجول بوووه اتخن شنب يوقف ثابت تقولي حمايه من مين ومن ايه علياء ...انا هقولك .. انا ليا ورث انا واخويا وعمي مش عاوز يديهوني وحجته اني لسه قاصر انا واخويا بس انا مرة عرفت لو البنت كانت قاصر ممكن زوجها هو ال يبقي واصي عليها وانا بطلب منك انك تاخد منهم ورثي انا واخويا وارضي وتخليها في حمايتك نظر لها قدري نظرة اعجاب ثم تابع ومش خايفة انصب عليكي او اكل حقق علياء بصدق......لا ابدا انا بجد برغم اول مرة اتكلم معاك بس انا حاسه بامان في بيتك انت ما اخدتش حققك مني غصب وكمان خليتني اكمل تعليمي وبتحافظ عل كرامتي يبقي ممكن تاكل حقي استحاله بنفس نظرة الاعجاب قدري ..ماشي ي بت الناس ال انتي عوزاه هيكون وفي ااقرب وجت ارضك ومالك انتي وخوكي هيكون بامان علياء بفرحة ..متشكرة بجد ربنا يخليك قدري ...متشكرة في واحدة تقول ل زوجها متشكرة دا واجبي احميكي واحمي مصالحك سمعوا بالاسفل زغاريد قدري باينهم اهلك يلا همي وضبي حالك وزي ما جولت ماتتكلميش باللي حصل حتي مع نفسك علياء ..حاضر ثم سمعوا خبط عل الباب وفتح لهم قدري كانت هنيه ورسميه وصباح ومعهم الحجة فردوس قدري اتفضلوا اسيبكم اني بالاذن علياء طالعة اهي نزل قدري بالاسفل ثم خرجت علياء عليهم فقامت هنيه تعالي ي بنت الغالي الله اكبر ماشاء الله رسميه بتمثيل اهلا بعروستنا وتابعتها صباح هنيه ...ها ي بتي عامله ايه علياء الحمد لله ي عمتي اومال فين الامانه علياء بخجل موجودة جوة الحجة فردوس ..جومي ي بتي هاتيهالهم نفذت علياء طلبهم وظلوا يتكلمون ويضحكون هنيه يلا بينا بجي زمان العريس عاوز يقعد مع عروسته علياء ..خليكي شويه معانا لا ي ضنايا هنمشوا دلوكيت ونبجي نجيكي مرة تانيه سلمت عليهم وغادرا ????????? كان قدري يجلس مع اعمامها مرعي وعسران اما فواز فكان يمر عل الارض الف مبروك ي قدري بيه الله يبارك فيك ي مرعي بيه وظلوا يتشاركون الحديث حتي قال مرعي .... لو بتنا زعلتك فيوم جلنا واحنا ن**رولك رجبتها انتفض قدري من مقعده وقال بصرامة ...ت**ر رجبت مين انتي واعي للي بتجوله دي بجت مرتي وال يدوسلها عل طرف كانه داس عل طرفي اني مرعي بارتباك من نبرته ....انا ما جصدتش انا اقصد يعني لو زعلتك قدري لاه ما تجلجش انا بعرف اادب ال معاي كيف طيب ي قدري بيه نفوتك بعافيه لا استني ي مرعي بيه انت وعسران بيه انا دلوك زوج علياء يعني الواصي عليها وهي وكلتني اراعي ارضها واحافظلها عل مالها ياريت تبجي تجيبلي ورج الارض وكمان دفتر حسابها هي واخوها مرعي بعصبيه ملحوظة ...كييف دااا انا عمها قدري بصوت حازم... واني زوجها عسران... استهدوا بالله الكلام مش اكده قدري.. انا جولت كلمتي ورث مرتي واخوها تكون اورجه معايا في اقرب وجت نظر له مرعي بنظرة غيظ ..ال تشوفوا ي قدري بيه بالاذن وتركه وهو يتوعد ل علياء..... ??????????? وصلوا الي البيت عائله العزايزة اول ما دخلو صحن السراي شوفت بنت الكلب عملت ايه عسران اهدي ي خوي مش يمكن دا كان قرار من قدري بيه مرعي.. لا انا خابر انها ال عملت اكده هي طالبت بورثها قبل ما تتجوز واني جلتلها هنشوف الموضوع ده طيب وهتعمل اييه مرعي هعمل اييه ي عني ماانتاش واعي قدري بيه كان بيتحدتت معانا كيف بس والله في سماه ماههملها اكدا ولازم تتأدب بنت صدجي ??????????? بعد مده صعدت سعديه التي تقوم بالخدمة في سرايه قدري المنشاوي خبط عل الباب قامت علياء بفتح الباب سعديه ..ست هانم قدري بيه بيجولك اتجهزي وانزلي عشان تسلمي عل اخوكي هو جاعد مع قدري بيه علياء بفرحة حاضر سعديه ..البيه محرج عليا ااقولك انك تلبسي عبايه استجبال علياء بابتسامه حاضر اسبقي انتي وانا نازله اهو نزلت لهم علياء بعد ان ارتدت عباءه مثلما قال اول ما راها عبد الرحمن هب واقفا وتقدم منها اما هي فجرت وارتمت بأحضان اخيها حبيبي عامل ايه طمني عليك عبد الرحمن ...انا بخير انتي ال عامله ايه علياء ..انا الحمد لله والله بخير طيب الحمد لله اطمنت عليكي انا جاي ااقولك اني مسافر القاهرة علياء ببكاء يعني هتسيبني وتسافر مسح عبد الرحمن دوعها وقال انا كدا مطمن عليكي وسايبك في حمي قدري بيه وان شاء الله زي ما هو قالي هخليه يتابع ارضي هو اهل للامانه عبد الرحمن ماتسبنيش عشان خاطري مش احنا اتفقنا انك هتحول هنا انا استاذنت منه وهو قالي موافق عشان خاطري ي عبد الرحمن طيب هخلص السنه دي وهنقل هنا معاكي وماتبكيش بقي في قمر كدا بيبكي ثم احتضنها وقبلها عل جبينها وتوجه لقدري وقال ...انا سايبلك امانه وانت خير من يصونها قام قدري وتقدم منه وربت عل كتفه في ود وقال في الحفظ والصون ما تجلجش عليها ثم القي السلام وغادر اما علياء فكانت تبكي عل فراق اخيها تقدم منها قدري وقال ...اهدي هو شايف انه صالح ليه ويا ستي ما تجلجيش عليه اني هتابعه عل طول واي شئ ينقصه هيكون عنده قبل ما يطلبه اطمني نظرت له علياء وارتمت بين احضانه وهي تجهش بالبكاء ...ربنا يخليك يااارب انا مش عارفه ااقولك اييه جاءت عليهم هانم وقالت ...اييه ال بيحصل دااا ايه المسخرة دي انتفضت علياء وابتعدت عن قدري قدري وهو يجذبها لحضنه ...مسخرة ايه ي مرت عمي دي مرتي هانم انا بجول .... قدري مقاطعا لها لا ماتجوليش وياريت توفري رايك ل نفسك ثم اخذ علياء من يدها وصعدا الي جناحهم وتركوا هانم تتوعد لهم وتتاكل في غيظ ?????????? ?????????? خلص البارت ي حلوين ياريت بقي تدعموني وماتبخلوش عليا بصوت وكومنت ❤❤❤❤❤ love you عوزة اعرف رايكم قدري ف علياء عبد الرحمن مرعي رسميه فردوس
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD