الفصل الخامس

3050 Words
الفصل الخامس من قدري انت بقلمي نيفين بكر بتاريخ 30يونيه الفصل الخامس.... تكمله لما حدث دخلت هانم غرفه ابنتها وهي تتوعد لهم وتتاكل في غيظ صابرين ...في ايه ي اما مالك حد زعلك هانم ...زعلني جولي جاهرني ..الحربايه واقفه تتسهوك عل قدري في صحن الدار ولا في خشه ولا **وف بنات اييه دي لمعت الدمع في عين صابرين ...مش مراته سيبيهم براحتهم اسيب ايه والله ف سماه لاقلبها عليها واطيها فوج دماغتهم وبكرة تجولي امي جالت انا رايحة ل خالك جابر تعالي معاي صابرين لاه ي اما هيفضل يفتح في موضوع ابنه واني مانيش ناجصه وفيها ايه لما تتجوزي واد خالك اما الله يخليكي بكفياكي حديت عاد ماشي ي بت بطني هامشي اني ماشي ي اما وما ان تركتها حتي اجهشت في البكاء إكده إكده ي واد عمي هنت عليك ??????????? في غرفه قدري وعلياء كان يهاتف خالد... الله يبارك عجبالك ،كت عوزك في حاجة اكده كت عوزك تحولي ورج من كليه الطب ال ف القاهرة ل كليه الطب باسيوط عل الجانب الاخر ..تمام ماشي ابعتلي بيناتها عل الواتس وانا هتولي المهمه دي قدري طيب حالا اها وابجي عرفيني هترجع ميتي خالد...ان شاء الله ف نص الاسبوع بأذن الله يلا سلام بعد ان قفل نادي ل علياء فاتت له .. ايوة حضرتك عوزني في حاجة قدري ..حضرتك !!!في وحدة تجول ل زوجها حضرتك اومال ااقول ايه قدري ..تناديني باسمي علياء ..حاضر قدري حاضر ي اييه علياء بابتسامه خجوله ...حاضر ي قدري نظر لها وقال اول مرة اعرف اني اسمي حلو إكده ابتسمت هي ونظرت للارض دون كلمه تنحنح هو وقال ... انا كلمت شريكي هو بالقاهرة هيسحب ورجك من الجامعه هناك وهيحولها إهنيه واول ما تخلص الاجراءت تقدري تنزلي كليتك بأذن الله عاوز مرتي داكتورة شاطرة علياء...ان شاء الله هكون عند حسن ظنك ربنا يخليك يارب قدري ...تسلمي ثم تابع ... بصي ي علياء زي ماني عليا حمايتك ومراعيتك انتي كمان عليكي واجبات علياء...ال هتأمرني بيه هنفذه عل طول لاه ده مش بالامر ده بيجي من الالفه السكينه بالمحبه اومأت علياء راسها بنعم تمام انا عاوز حاجتي مرتي هي ال تجوم بيها اكل لبس اي حاجة اكيد طبعا اي حاجة تعوزها هعملها من عنيا تسلم عنيكي انا جعان بتعرفي تجهزي الاكل ايوة طبعا انا ال كنت بطبخ ليا ول عبد الرحمن قالتها وهي يترقرق الدمع بعينيها قام واقفا وتقرب منها علياء انا مش عوز اشوف دموع في عينك اخوكي زي ماجلتلك ما تجلجيش عليه هزت راسها ثم تابع هو..... هااا مش هناكلوا ولا اييه لا طبعا هجهز اهو دقايق واكون مجهزلك احلي اكل اكيد هيبجي احلي اكل مش من يدك ابتسمت هي وهمت بالانصراف اما هو فكان شارد فيها في ضحكتها خجلها جمالها ورقتها ظل عل هذا الحال مده حتي قطع شروده صوتها علياء برقه ....قدري الاكل جاهز تحب اجيبه هنا ولا هتاكل بره عل السفرة قدري بعد ان انتبه عليها ...ها ماشي حطيه هناك انا جاي اها نفذت ماامرها به وبعد ثواني كان جالس تابع هو قدري ...مش هتاكلي معاي علياء ...هاكل حاضر هغير وجايه اهو ذهبت علياء للداخل كي تغير وتتناول معه الطعام ??????????? في بيت العزيزة في غرفه مرعي ورسميه رسميه..شوفت الامله ال بجت فيها بنت صدجي مرعي...اهاااا ماتفكرنيش كله كووم وان قدري ياخد الارض والمال كوم تاني بجي اني اعمل كل ده عشان ابعد ابوها عن البلد ومايخدش حاجة تاجي هي علي الجاهز وتكوش علي كل حاجة لاه مش ورثها وورث اخوها كمان رسميه... اهاااا ماكفهاش قدري وفلوسه ثم تابعت وانت هتسكت وانا بيدي اعمل ايه جولي رسميه..،،بص البت دي لازم شوكتها تت**ر وهي مش هتت**ر الا لما تبعد عن قدري وحماه وده هيحصل كيف لا يحصل كيف دي محتاجة ترتيب عل كبير جوي مرعي...طيب انا هجوم اروح مشوار إكده وهغيب شوي ???????????? في بيت الطرشنا كانت هانم تتكلم مع اخيها جابر فكرت ف ال جولتلك عليه ايوة فكرت بس لسه الحكايه بجلبها في دماغي طيب هنعمل ايه مع اخته اني عوزاها تت**ر وامها ال عمله ست الدار تبجي راسها في الطين اصبري ي هانم هعملك ال انتي عوزاه ما تجلجيش اومال هاشم مابانش لاه لساته طفشان واكيد مايعرفش باللي حصل تاتي عليهم احدي الخادمات جابر بيه مرعي بيه برة وعاوز يجابل جنابك جابر...دخليها بسرعه همي مرعي العزايزي وعاوز ايه منك ده مش عارف يلا همي انتي وادخلي جوه بعد دخولها كان جابر يستقبل مرعي اتفضل ي مرعي بيه كيف الاحوال الحمد لله بخير ي جابر بيه ايه اخبار الشغل تمام كله تمام مستنين نشوفوا مشتري وهبلغك عل طول بأذن الله مبروك عل نسبك مع المنشاويه . الله يبارك فيك بس الحكايه دي مغفلجة ليه كفالله الشر ق دري بيه طالب ورث مرته وورث اخوها وكله منيها بنت صدجي ابن علية جابر...مهي إكده ولا إكده كانت هتاخده لا انا كنت هعرف اضحك عليها اماطل فيها لكن قدري مضطر اديلو كل حاجة اها جولتلي طب وهتعمل اييه انا جايلك لجل مانفكرو في حل نرجع كل حاجة لاصلها بس طبعا هديلو كل حاجة كيف ما طلب في الاول تمام في دماغك حاجة معينه لاه مش عارف افكر جولت اجيلك يمكن تعيني طب انت عارف ان قدري المنشاوي مش ساهل يعني لازم نفكره مليح جوي جوي جبل ما ننفذو اي حاجة اكيد طبعا كانت هانم تسترق السمع من خلف الباب وضعت يدها عل فمها وضحكت ...ايوة اكده كتر يارب من اعداءهم جات عليها ابنه اخيها زينب وقالت ...عمتي كيفه واجفه اكده لييه مادخلتيش جوة يعني هانم ..ها اها انت كنت داخله اها امك كيفها الحمد لله بخير تعالي اجعدي معانا طيب يلا بينا ودخلت معها ??????? عند هاشم كان في بيت ما كان جالس معه احدي اصدقاء السؤ وكان يعم المكان الكثير من الدخان النابع من شرب النرجيلا هاشم بضحك هههههههه يعني قدري بييه هو ال اتجوزها باينها الحكايه احلوت جوي ماتواخذنيش ي سي هاشم انا سمعت ان البنت دي جميله جوي جوي وكمان حداها ورث ليه انت ما تزوجتهاش كان كل ده هيبقي ملكك لاه اني مش بتاع جواز اني اكده زين كل يوم مع واحده احلي من التانيه اربط نفسي ليه بمسؤليه طيب انت ناوي تعاود ميتي كمان يومين اكده هعاود اومال هسيبهم لحالهم مش لازم ابجي جارهم صاحب هاشم ...هما مين دول هاشم.... قدري ومرته قالها وهو يضحك ويخروج من فاه الدخان ??????????? مرت الايام جميله هادئه عل ابطالنا فكانت علياء تكتشف كل يوم صفه جديدة في قدري وهو ايضا بداء في الانجذاب لـٍهآ كانت علياء تحضر فطور قدري جاءت من خلفها صابرين شيلي الجبنه قدري ما بيحبهاش وحطي معلقه سكر واحدة والبيض يكون نص سوي نظرت لها علياء وقالت ...باين عليكي حافظة كل حاجة هو بيحبها نظرت لها صابرين دون كلام شكرا ليكي بجد انك بتنصحيني انا معرفش قدري قد ماانتي عرفتيه اكيد بنت عمه وزي اخته ال عايشه معاه كل عمرها لازم تكون حافظه تفاصيله مش كدا ي صابرين هتبقي تنصحيني مش كدااا هزت راسها لها وقالت ايوة هنصحك ثم تركتها وصعدت لغرفتها وجدته نائم كما تركته وضعت الصنيه عل الطاوله ثم تقدمت منه قدري قوم الساعة بقت 7كدا هتتاخر عل الشغل همهم هو اقتربت هي اكثر وقالت انت **ول يلا قوم لم يرد ايضا فأقتربت اكثر منه قدري قدري قوم يلا فتح عينيه فأجئه وامسك بيدها التي كانت تهزه بها،،،،، وشدها اليه ونظر لها بعيون غائمه ارتبكت هي من نظراته لها وقالت انا انا كنت بصحيك وانت مش سامعني ترك هو يدها واجلي صوته وقال الساعة كام علياء ...الساعة 7 طب انا جايم اها ..ثم قام من مكان ودخل الحمام وبعد مدة خرج وكان يلف خصرة بمنشفه كبيرة لم تنتبه هي عليه وادارت وجهها ڵـهٍ وعندما وجدته عل حالته تلك شهقت وادارت وجهها قدي نـًسّْيـت اخد هدم وانا داخل وناديت عليكي ما سمعتيش هزت هي راسها وهي معطيا ڵـهٍ ظهره ثم قالت طب هستناك انا برة عل ماتغير براحتك واسرعت هاربه بالخارج بعد وقت قصير خرج هو وهو يرتدي ملابسه فكان في غايه الشياكه والاناقه كان يرتدي بدله رمادي اللون ومن تحتها قميص لبني وكان يضع عطرا. اخاذ مصنوع ڵـهٍ خصيصا علياء كانت تنظر ڵـهٍ نظرة اعجاب لاحظها هو فابتسم وقال لـٍهآ.... ايه شكلي حلو مش إكده انتبهت علياء لكلامه فأحمر وجهها خجلا وعضت عل شفتيها وقالت وهي ترجع خصله وراء اذنها اول مرة اشوفك لابس بدله قدري مبتسما ...انا لبسي اكده الشغل بالبدله ولما اكون بمجالس عرف اكون لابس الچلبيه وعندي لبس الخيل علياء، ،،، انَــَتَ عندكم خيل قدري ...ايوة عندنا علياء....انا اول ماجيت بنات عمي قالتلي انهم عندهم خيل وكانت قالتلي هتبقي تاخدني تف*جني عليه. بس جه موضوع الجواز واتلبخنا ف كذا حاجة قدري وهو يعدل من لبس ساعته ...خلاص ي ستي افضي كدا م̷ـــِْن كام حاچة وابقي افرچك عل الخيل واركبك كمان علياء ...بأذن •اللّـہ̣̥ يلا تعالي افطر قبل ما الاكل يبرد جلس هو وقال لـٍهآ. ،،تعالي افطري معاي لٱ كل انَـتَ وانا هفطر مع حنين وماما تٌَحَـت خلاص مانيش واكل وهب واقفا علياء...لالا خلاص هفطر معاك قدري بتاكيد ...م̷ـــِْن هنا ورايح مش هفطر ولا هتغدا ولا هتعشي غير وياگ جولت اييه علياء. بابتسامه خجوله ....، حاضر جلس هو وهي بجانبه ثم قطع قطعه فطير وغمسها بالعسل ثم مدها امام فمها فما كان ‏​‏​منـِْهـا الا ان فتحت فمها وتناولتها وسط خجلها وتوهج وجهها بحمرة الخجل اما هو فكان مستمتع بجلوسه معها بخجلها بتوترها م̷ـــِْن قربه ‏​‏​منـِْهــِْا بعد مدة قال الْحٍمَدٍ للـّہ لله هجوم اني. اها بالحج خالد جابلك الورج هما ماكنوش راضين جالو لازما انتي ال تسحبيه بس جضيت عل خير طب الْحٍمَدٍ للـّہ هنقدمو الورج إهنيه ونشوفوا هتبدأي م̷ـــِْن ميتي علياء...بأذن •اللّـہ̣̥ ربنا يخليك ليا يارب قدري...تسلمي هروح انا عاوزة حاحة علياء بود ....اعوزك طيب ومرضي تقدم ‏​‏​منـِْهــِْا قدري ومال عليها وقبلها عل جبينها ثم قال اني بـّخـْيرٌ طول مانتي بخير ومرضي عشان انتي معاي ابتسمت هي بخجل ثم تابع ، هو ..،،هوانتي عل طول اكدة علياء..كدا ازاي بتحمري وبتخجلي م̷ـــِْن ااجلها كلمه نظرت للارض ولم تردعليه طب اني نازل سَلٱمٌ عـَلـْيگم ردت وعليكم السلام ????????????? بعد نزوله ذهبت اليها حنين كانت هي شارده في ذلك القدر الذي رزقها •اللّـہ̣̥ اياه هااااا روحتي عل فين اكده انتبهت هي عليها، ،ها اا هاا دا بينه موضوع كبير جوي بقي ال مخليكي سرحانه اوي إكده ابتسمت هي في خجل. لٱ ابدا لٱ موضوع ولا حاجة حنين تعالي ننزل تٌَحَـتْ بدل جعدتك دي لحالك اوك يلا تعالي واخذتها ونزلت للاسفل وجدت الحجة فردوس، ،،،،تعالي ي بتي اجعدي هنا جاري نفذت علياء الكلام قدري قالي ان شاء •اللّـہ̣̥ م̷ـــِْن اول الاسبوع هتنزلي كليتك صّـْْـْْحّ ي بتي علياء صّـْْـْْحّ ي ماما اتت عليهم هانم، ،،، انَــْتي بتشجعيها ي حجة بدال ما تقوليلها خليكي في بيتك واهتمي بجوزك نظرت لـٍهآ علياء ولم تتكلم..، اما الحجة فردوس قالت. ،مرت ولدي ان شاء •اللّـہ̣̥ هتبجي داكتوره جد الدنيا واكيد مش هتهمل جوزها ولا نفسها دي متنورة ومتعلمه تقاطعها هانم، ،،،تقصدي ايه ي حجة ان بتي جاهله الحجة بصرامه ...،،،،هانم اتعدلي معاي ومن جاب سيرة بتك ولا انَــْتي بتقولي يا شكل للبيع انا بمدح في مرت ولدي بتدخلي بتك في الحديت لييه خلاص ي ماما خلاص ي طنط هي ما تقصدش بنت حضرتك هانم...،اييوه اتسهوكي اوعي الحبتين دول هيخيلوا علي لٱ فوجي الحجة ...هااااااااانم كيف تتكلمي إكدة مع مرت ولدي قدري بيه المنشاوي اكتمي انَـْتي سااااامعه وحسك عينك تضايقيها بالكلام هانم ....اإكده ي حجة ماشي وتركتهم وذهبت للداخل ليه كدا ي ماما ماكنتش حابه يكون ف مشاكل بسببي لٱ ي بتي مفيش مشاكل ولا حاجة جومي ي بتي اطلعوا بره ف الجنينه انَــْتي وحنين حنين تعالي ي عليا تعالي واخذتها وخرجت علياء •اللّـہ̣̥ جنينه حلوة اوي ايوة طبعا مش بتاعتنا ضحكتا الفتاتين ثم قالت علياء حنين هو انا ممكن اسألك سؤال اكيد طبعا اسإلي بس تعالي اف*جك الآۆلْ عل المرجيحة بتاعتي علياء ي سيدي مرجيحة كمان تعالي ي ستي وذهبن الي الاورجيحة وجلسن عليها هَـ ــاآ قولي سؤال ايه ال عوزة تسإليه هي صابرين ماتجوزتش لحد دلوقت ليه حنين اها بجي إكده.. بصي ي ستي هي بتحب واحد والواحد ده مش رايدها بس هي عايشة لسه في وهم انه هيتحوزها علياء...تقصدي قدري مش كدااا حنين.... ايوة قدري اخوي طب وهو ليه مااتجوزهاش دي تبقي بنت عمه وكمان جميله القلب بقي نقول ايه علياء...ماهو اتجوزني وهو ما يعرفنيش معاكي بس هو مش شايفها غير اخته وقالها كتير طب لتسكتها حنين هو ايه اصله ده هنقعد القعدة في سيرة صابرين لٱ ستي احكيلي عنك انا ي ستي حنين ست البنات القمر الشربات ضحكت علياء ي سلام عل التواضع حنين اومال ههههههههههه لا بجد ي حنين انتي ناويه تدخلي كليه ايه مش عارفه لسه ما حددتش لا ازاي لازم تحدد ولازم كمان تجيبي مجموع عشان كل الفرص تكون متاحالك ان شاء الله علياء واي حاجة ي ستي عوزة تذكريها انا هكون معاكي حبيبتي ي علياء والله انا اول ما شوفتك قلت انك اخت مش هتكوني مرات اخ وعل فكرة دا شعوري من ناحيتك ويلا بقي انا اتأخرت كدا هدخل اجهز اكل ل قدري وعوزة منك مساعدة لا ي ختي انا عل قدي لو عوزة مساعدة صح يبقي عليكي وعل امك قدري ماشي يلا بينا وذهبن لاعدد الطعام ???????????? في بيت جابر كانت تتحدث زينب ابنته الي ابن اخته هاشم زينب ...هاشم انت فينك ما باينش ليه هاشم ...بجضي مصلحة اكده زينب ...انت متغير معاي ليه ي هاشم هاشم ...مفيش انا جولتلك ال عندي وانتي مارضياش زينب ...كيف اتزوجك من وري اهلي ليه ها هاشم...ليه عشان ابوكي مش موافج الا لما تخلصي تعليمك وانا طلبتك اكتر من ١٠ مرات بصي ي بت الناس ده ال عندي وجت لما تنوي عرفيني سلام قفل معها الخط وتركها في حيرة من امرها ???????????? كانت علياء في المطبخ تعد الطعام بمساعده حنين وورد دخلت عليهم فردوس هتاكلينا ايه من اد*كي النهاردة حنين ..تعالي ي اما شوفي ست العرايس بتطبخ ايه فردوس ....نظرت للطبخ ثم قالت سلم ايدك ي بتي علياء دوقي كدا ي ماما حلو تذوقت فردوس الطعام وقالت جميل ي حبيبتي تعيشي وتطبخي مين بجي ال قالك ان قدري بيحب الملوخيه علياء ..احم انا سالت حنين قالتلي بيحب الملخيه ومحشي ورق العنب طب ي حبيبتي اطلعي انتي غيري هدومك زمان قدري عل وصول حاضر ي ماما هقفل عل صنيه البسبوسه وهطلع عل طول ي سلام وكمان بسبوسه احمر وجه علياء فقالت لها فردوس ربنا يسعدكو ي بتي يارب اما عن هانم فكانت تسترق السمع وهي تتأكل من الغيظ فذهبت ل صابرين التي كانت شاردة فهي حزينه عل حب عمرها خليكي اكده جاعدة تبكي وسايبه بنت قتال القتله عماله ترمح من هنا لهنا في ايه ي اما في ايه في انها بجت ست الدار موقفه حنين والبت ورد يساعدوها وهي عماله تطبخ المحمر والمشمر وانتي قاعده إكده طيب قوليلي اعمل ايه في ايدي ايه اعملوا تعالي نفكر مع بعض ازاي نخرب عليهم وساعتها مش هيبجي قدامه غيرك لا ي اما انا مش عوزة قدري بالطريقة دي انا عوزاه يجي بالمحبه مش هيجي ي نضري هتسمعي كلامي والا ماليش صالح بيكي صابرين....حاضر هسمع كلامك اهم حاجة عندي قدري هانم....طيب تنفذي ال هقوله بالحرف ساامعة صابرين....حاضر حاضر ي اما ????????? دخل قدري القي السلام فردت امه وهانم السلام فردوس ادخل ي ولدي غسل ايدك لانت النهاردة هتاكل صوابعك وانت بتاكل ليه ي حجة اصل علياء اسم النبي حارصها عملتلك كل الاكل ال انت بتحبه ليه ي حجة تسيبيها تتعب نفسها والله ي ولدي هي ال حابه تعمل اإكده وفضلت تسال بيحب ايه ومابيحبش ايه وتعالي دوقي ي ماما حلو إكده ابتسم قدري وقال طب انا رايح اغير واجي ماشي ي نضري صعد قدري الي جناحة كانت علياء تستحم وبعد ان انتهت انتبهت بانها نسيت ان تإتي بملابسها معها فلفت جسدها بمنشفه كبيرة وخرجت مسرعه فهي عل علم بأقتراب وصول قدري علياء ..ياربي اعمل ايه يارب مايكون رجع وفتحت الباب نصف فتحه واخرجت راسها ولم تجد احد فخرجت مسرعه ووقفت امام الدولاب لكي تأخذ ملابسها وهمت ان تدخل الحمام الا ان باغتها دخول قدري الغرفه عليها فتسمرت بمكانها علياء ...انا انا نسيت الهدوم و ومكنتش اعرف انك... اقترب منها قدري فتراجعت هي للخلف ها كملي سكتي ليه !!! اصل قدري اصل اييه بجي كان يتكلم وكلما اقترب تراجعت هي للخلف صعد قدري الي جناحة كانت علياء تستحم وبعد ان انتهت انتبهت بانها نسيت ان تإتي بملابسها معها فلفت جسدها بمنشفه كبيرة وخرجت مسرعه فهي عل علم بأقتراب وصول قدري علياء ..ياربي اعمل ايه يارب مايكون رجع وفتحت الباب نصف فتحه واخرجت راسها ولم تجد احد فخرجت مسرعه ووقفت امام الدولاب لكي تأخذ ملابسها وهمت ان تدخل الحمام الا ان باغتها دخول قدري الغرفه عليها فتسمرت بمكانها علياء ...انا انا نسيت الهدوم و ومكنتش اعرف انك... اقترب منها قدري فتراجعت هي للخلف ها كملي سكتي ليه !!! اصل قدري اصلك اييه بجي كان يتكلم وكلما اقترب تراجعت هي للخلف حتي التزقت بالحائط اما هو فاقترب منها حد التهلكه فوضع يد عل الحائط والاخر وضعها تحت ذقنها نظر لها قدري وجدها بشعرها الغجري المببل المنثور عل وجهها وكتفيها ووجهها الذي توهج من الخجل قدري ..انتي تشوفيلك حل في خدودك دي علياء .ببلاها ...مالها حلوة بتغريني ببقي عاوز اعضك منيها ارتبكت اكثر من كلامه ممكن تبعد قدري لاه مش هبعد قبل ما ادوق علياء تدوق ايه قدري... وكان يمرر ابهامه عل شفتياها ادوق دي ومال عليها ليلتهم شفتيها الناعمة بشفتيه كان يقبلها بنعومه ورقه جعلت جسدها كله يتخدر ابتعد عنها وجدها مغمضه عينيها ووجها اذاد حمرة وقد فكت رباطة المنشفه وكادت ان تسقط من عل جسدها فاقترب اكثر من اذنها وقال لسه مش مستعده علي اتمام چوزنا فتحت علياء عيناها عل وسعها ووضعت يدها عل المنشفه كي لا تسقط وقالت انا انا هدخل البس جوه و قدري..علياء ماتخافيش انا مش هطلب حاچة منك من غير رضاكي فاهمه هزت هي راسها واسرعت الي داخل الحمام وقفلته واستندت بظهرها عليه ووضعت يدها عل قلبها اووف ايه دااا ايه ال حصلي دااا بعد مدة سمعت دق عل الباب علياء غبتي إكده ليه علياء...خلاص اهو خارجة خرجت هي وقالت بأرتباك هنزل انا احضر السفرة قدري وهو يبتسم بالحق سمعت انك عملتي كل الاصناف ال بحبها علياء بابتسامه خجوله ايوة انا سألت حنين وهي قالتلي عل الاكل ال بتحبه فعملته وليه تعابتي نفسك . قالت بتسرع تعبك راحة ثم عضت عل شفتيها وقالت انا هنزل واسرعت بالنزول اما هو فدخل الحمام وهو يبتسم وهو يقول بينه حصل .... ?????????????? كانت تضع الاطباق بانتظام هي وحنين جاءت عليهم صابرين ..تحبوا اساعدكوا علياء ..اكيد هاتي باقي الاطباق من جوة . جاءت فردوس وهانم ثم قدري الذي كان يرتدي ملابس بيتيه حنين كداا تمام يلا نجعد بجي جلس قدري عل راس الطاوله وكانت عل يمينه امه هانم غمزت لابنتها بان تجلس هي عل شماله الا ان قدري قال ..تعالي إهنه چمبي ي عليا نفذت علياء ما قاله وبداءو في تناول الطعام فردوس ..الاكل جميل ي حبيبتي علياء الف هنا ي ماما هانم ...يعني مش بطال صابرين بتي تعمل قد الاكل ده عشر مرات ويكون اطعم علياء ...لم تتكلم اما قدري فقد اخذ بيدها وقبلها امام الجميع وقال تسلم يدك سحبت علياء يدها برقه وقالت تسلم من كل شر احتقن وجه هانم من الحقد والكراهية وتناولت الطعام دون كلمه اما قدري فكان يأكل وهو يبتسم لعلياء بين الحين والاخر اما حنين وامه فكانت السعادة تملئ قلبهم لساعدة قدري اما صابرين فكان يكفيها ماهي فيه من الحزن ??????????
Free reading for new users
Scan code to download app
Facebookexpand_more
  • author-avatar
    Writer
  • chap_listContents
  • likeADD